eitaa logo
شهید قلم ،سید مرتضی آوینی
132 دنبال‌کننده
793 عکس
1.1هزار ویدیو
17 فایل
سرپرست گروه فرهنگی و هنری شهید آوینی علیرضا توکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴شبیه مداد باشیم ✍پیرمردی بود که هرگز خودکار به دست نمی‌گرفت و همیشه با مداد می‌نوشت. روزی نوه‌اش پرسید: چرا تا این اندازه، مداد را دوست دارید؟ پدر‌بزرگ گفت: سه ویژگی در مداد هست که در خودکار نیست. 1⃣ مداد این فرصت را می‌دهد که اگر اشتباه نوشتی و به اشتباه خود پی ‌بردی، زود با پاک‌کن آن را پاک کنی. 🔸خدا هم به انسان فرصت می‌دهد که اگر اشتباهی کرد، سریع توبه کند تا گناهش پاک شود. 2⃣ در زیبا نوشتن مداد، هرگز نوع و رنگ و زیبایی چوب نقشی ندارد و مهم مغزی است که درون مداد است. 🔸برای خدا هم، زیبایی و رنگ و نوع پوست انسان مهم نیست، زیبایی درون انسان مهم است. 3⃣ یک خودکار، شاید جوهر داخل لوله‌اش خشک شود و تو را گول بزند و در زمان نیازت ننویسد. ولی مداد، مغزش خشک نمی‌شود و هرگز تو را فریب نمی‌دهد و تو را در روزهای سخت، تنها نمی‌گذارد. 🔸اگر با خدا روراست باشی، خدا نیز با تو روراست است و هرگز در سختی‌ها و مشکلات تو را تنها نمی‌گذارد. آدینه بخیر .🌹 @aviny3412
هدایت شده از دفتر کنگره ملی شهدای بخش وشهر پیربکران
45.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 پر هزینه ترین جنگ تاریخ جهان 🔷 ‌هزینه‌ای که شهید و محور به آمریکا تحمیل کرد، معادل ۷۰ سال بودجه است! . . . یا اباصالح مددی مولا به دوستان خود بگویید 👉 https://eitaa.com/joinchat/2834563168Cd863aa9da1
هدایت شده از دفتر کنگره ملی شهدای بخش وشهر پیربکران
باسلام چاپ خبر بزرگداشت ۱۴۷ شهید کارگر توسط سپاه ناحیه فلاورجان در روزنامه عصر اصفهان. درچه سيدمحمدحسين مجيدی خبرنگار روزنامه عصر اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداقوت به تمامی پرسنل رسانه و خادمان شهدا در کنگره شهدای کارگری شهرستان فلاورجان،دستمریزاد به جناب سرهنگ کریمیان و فرماندار محترم،ولایتی و مردمی شهرستان جناب دکتر معینی،کارخانجات و کارگران شهرستان فلاورجان سپاس فراوان گروه شهید قلم سید مرتضی آوینی اموزش،تولید آثار تصویری دفاع مقدس @aviny3412
هدایت شده از جهاد تبیین
🔴 مگر در غرب زن خانه دار هم داریم 🔶 چرا غرب این دوگانه خانه داری، اشتغال را ایجاد کرد و به آن نام فمنیست نهاد؟ 🔘به گفته راکفلر که بنیانگذار فمنیست است، دلیل رواج این دیدگاه اولا گرفتن نقش تربیتی وجایگاه مقدس مادری از زن و دوما : تربیت کودکان طبق الگوی مورد علاقه سرمایه داری در مهد ومدارس سوما : اجبار زن به اشتغال و گرفتن مالیات از زن است که هر سه اینها مخالف تعریف اسلام از خانه داری زن است. 🔘گمان نکنید همه در غرب فمنیست را دوست دارند، جریان های روانشناسی روز متوجه آثار شوم این دوگانه ها شده اند و پیامد های آن را به تصویر می‌کشند امروز زن غربی جایگاه معنوی زنانگی ونقش مادرانگی و روحیات زنانه را از دست داده است و این محل مناقشه روانشناسان غربی است. 🔘وقتی در جامعه ای دخترانگی و مادرانگی و زنانگی رنگ ببازد تنها چیزی از زن برای یک خانواده خواهد ماند، کارکرد جنسی است لذا تنها سرمایه زن برای جلب توجه مردان است و اینجا هم محل آغاز خشونت های مدرن مثل جراحی های سنگین زیبایی بر علیه زن می‌شود. ⏪این برنامه و نقشه شوم علیه جایگاه زن در ایران هم با اسم زن زندگی آزادی در حال اجراست زنان ما خود باید عمق خطر را حس و مانع شیوع این فرهنگ در جامعه شوند. . ✍عالیه سادات به کانال جهاد تبیین بپیوندیم👇 @Jahad_Tabeen1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلاس آموزش مداحی امام حسین بخش و شهر پیربکران جمعه ها ساعت 8/30صبح تماس جهت ثبت نام 09130857625
🔸امام خامنه‌ای اخیرا از مهندسی خوب اما محاسبه غلط دشمنان در اغتشاشات اخیر سخن گفتند. محسن مهدیان مدیرعامل همشهری طی یادداشتی به برخی از محاسات غلط دشمنان اشاره کرد که بخشی از این یادداشت را در ادامه می‌خوانید: 1. خیال کردند مردم معترض از گرانی ها، تجزیه طلب و خاک فروش می شوند. 2. خیال کردند با اجیر کردن جمعی هنرمند و بازیگر، همه جامعه هنری و ورزشی کشور به تقابل می رسند. 3. خیال کردند اعتراض مردم به سیاست های نادرست اقتصادی به ادبار آنها از نظام و رهبری منتهی می شود. 4. خیال کردند با آدم کشی و تهدید جماعت مذهبی و بسیجی، متدین های این کشور مرعوب می شوند. 5. خیال کردند با توهین به لباس پیامبر، روحانیت منزوی می شود و مردم با آنها همراهی می کنند. 6. خیال کردند ضعف حجاب برخی از بانوان، به جهت اعتراض سیاسی به حاکمیت است. 7. خیال کردند اگر گشت ارشاد موقتا تعطیل شود، همه مردم بی حجاب می شوند. 8. خیال کردند تجمعات خیابانی جماعت فراری و خانواده های معدومین و پناهنده ها و غیره در خارج از کشور، ایرانی ها را در داخل به خیابان می کشد. 9. خیال کردند با اقدامات نمادین مثل قرمز کردن حوضچه پارک ها و آتش زدن بیلبوردها، خرابکاری همه گیر می شود. 10. خیال کردند تحریم چند شرکت اقتصادی و تولید کننده، اقتصاد داخلی فلج وروند تولید متوقف می شود. 11. خیال کردند بازار شهرهای ایران با تهدید و ایجاد رعب تعطیل می شود. 12. خیال کردند کشته سازی و دروغ گوئی بی امان و شگفت آور، مردم را دچار خطای تشخیص می کند. ثامن @samen_pirbakran
صدا ۰۰۲_sd-۰.m4a
3.11M
💟دلنوشته ای برای حاج قاسم عزیز 🎤گوینده:فاطمه کرمی ✍نویسنده:سعید کرمی 🔆لطفا انتشار حداکثری
سلام. خدمت همشهریان عزیز. متاسفانه امروز نیز کتابخانه تعطيل شد و عضویت به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها فقط از طریق سامانه samanpl.ir و دریافت کد تخفیف ممکن است. در صورت دریافت کد تخفیف باید تا پایان دی ماه برای تکمیل ثبت نام، به کتابخانه مراجعه نمایید. لطفا در صورت مراجعه، یک عکس و کپی شناسنامه و 1000 تومان پول نقد همراه داشته باشد. با تشکر.
گویند فقیری به نزد هندوانه فروشی رفت وگفت هندوانه‌ای برای رضای خدا به من بده فقیرم وچیزی ندارم. هندوانه فروش درمیان هندوانه ها گشتی زد وهندوانهٔ خراب و بدرد نخوری را به فقیر داد.فقیر نگاهی به هندوانه کرد و دید که به درد خوردن نمیخورد،و مقدار پولی که به همراه داشت به هندوانه فروش داد و گفت به اندازه پولم به من هندوانه ای بده. هندوانه فروش هندوانه خیلی خوبی را وزن کرد و به مرد فقیر داد،فقیر هر دو هندوانه را رو به آسمان کرد و گفت خداوندا بندگانت را ببین... این هندوانه خراب را بخاطر تو داده هست و این هندوانه خوب را بخاطر پول. وای از این ریا..... @ aviny3412
آموزش مجازی هنر بازیگری و عکاسی از همین فضا. و همچنین وبینارهای هنری و تخصصی،با اساتید تهران. اطلاع رسانی از همین کانال شهید آوینی انجام خواهد شد. @aviny3412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درود بر شرافتت جناب اقای خزاعی👌👌👏👏 گروه قلم سید مرتضی آوینی اموزش،تولید آثار تصویری دفاع مقدس @aviny3412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷یاد و خاطره هنرمندان استان اصفهان 📺توسط هنرمند گرامی استاد سیروس همتی، 🎙مجری ارجمند استاد حمید رضا مرادی از برنامه زنده رود اصفهان 👤یادی از علیرضاتوکلی کارگردان حوزه دفاع مقدس شد توجه داشته باشید که علی رضا توکلی در کنگره کارگری شهدای شهرستان فلاورجان همکاری داشته است @aviny3412
هدایت شده از همراهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ساخت سرود زیبای کارگر توسط گروه سرود نورالمبین ویژه کنگره شهدای کارگر شهرستان فلاورجان اگر تشنه معارف ناب شهدایی هستید به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇👇👇👇 🆔 http://eitaa.com/falavarjanshohada
بازیگر کیست ؟ هُنَرپیشه یا بازیگر، به کسی گفته می‌شود که به‌طور حرفه‌ای نقشی را در یک نمایش، تئاتر، سینما و تلویزیون بازی می‌کند. هنرپیشه، که در گذشته «آکتور» یا «آرتیست» خوانده می‌شد، کسی است که نقشی را در اثری نمایشی بازی می‌کند. این اصطلاح بیشتر برای آنان که در نقش بازی می‌کنند بکار می‌رود هرچند که دوبلورها و بازیگران نقش‌ها در نمایش‌های رادیویی نیز ممکن است هنرپیشه خوانده شوند. هنرپیشه می‌تواند کار خود را در چهارچوب یک تئاتر، فیلم، مجموعه تلویزیونی یا در حین آموزش دیگر هنرپیشگان انجام دهد. هنرپیشه‌ها گاه به صداگذاری شخصیت‌های کارتونی یا صحبت کردن بجای افرادی در آگهی‌های تلویزیونی هم می‌پردازند. هنرپیشگان امروزی گاه در بازی‌های رایانه‌ای هم نقشی را به اجرا می‌گذارند. این کار توسط ثبت حرکات و صدای آنها و بازسازی داده‌های رایانه‌ای بدست آمده صورت می‌گیرد. حرفه هنرپیشگی از پیشه‌های بسیار کهن بشری است. برای آموزش بازیگری دراین کانال عضو شوید @aviny3412
نکته : اگر بازیگری از هر جهت موفق و با استعداد باشد ، و در کار و در آمد خود نیز موفق باشد ، اگر از جهت ارزش های اسلامی و فکری موفق نباشد و اخلاق مدار نباشد بسیار آسیب می بیند اخلاق هم به آن معنی است که صبور باشد و قوانین را قبول کند و هم به آن معنا است که قوانین عالم و جهان هستی و پروردگار را قبول کند . بازیگری هنری است که میتواند هم ارزش ها و باور های یک جامعه را مورد هدف قرار دهد و هم میتواند ارزش ها و باور های یک جامعه را بالا ببرد و آن را پر رنگ کند مهم این است که ما این هنر را در کدام جهت به کار بگیریم. اخلاق در بازیگری @aviny3412
۲۰۰ اصطلاح سینمایی مهم اتالوناژ یکی از اصلاحات سینمایی مهم ” اتالوناژ ” است. منظور از اتالوناژ، به تغییر و ویرایش تنالیته رنگ در مرحله پایانی تدوین گفته می شود تا تناسب مطلوبی بین نور و رنگ تصاویر در سکانس ها ایجادشود. آداپته شدن آداپته شدن در سینما، یعنی اقتباس. اقتباس با کپی، فرق می کند. آرک منظور از ARC، نوری است که در بخش های مختلفی طراحی صحنه، استفاده می شود. آنونس یکی دیگر از اصلاحات سینمایی آنونس است .آنونس یا ANNOUNCE از ANNOUCEMENT یا اعلام در سینما به معنی معرفی سکانس هایی از یک فیلم است تا به عنوان تیرز معرفی فیلم ارائه شود. آیریس ؛ از اصطلاحات سینمایی وسیله کوچکی است که روی دوربین فیلمبرداری نصب می شود تا میزان نوردهی به نگاتیو را کنترل نماید. به آن، دیافراگم هم گفته می شود. اپیزود منظور از EPISODE ،  قسمتی از یک سریال چند قسمتی است که با مضامین مختلف، یک خط سیر داستانی را طی می کند. مثل اپیزودهای مختلف سریال بازی تاج و تخت. اپیزود، داستانی متفاوت را روایت می کند. اسپلایس منظور از SPLICE، اتصال دو فریم به یکدیگر است که در مرحله تدوین انجام می شود تا یک نوار ممتد را بسازد. اسپلایسر دستگاهی که کار اسپلایس کردن را انجام می دهد، اسپلایسر نامیده می شود. استودیو معروف ترین اصلاح در دنیای سینما که به مکان یا لوکیشن ساخت فیلم یا فیلمبرداری سکانس ها در مکانی سرپوشیده اطلاق می شود. اسکار : مهم ترین رویداد سینمایی جهان جایزه آکادمی فیلم آمریکا است که مهم ترین رویداد سینمایی جهان است. از  سال ۱۹۲۹ آغاز و هر سال برترین های فیلمسازی جهان را در بورلی هیلز کالیفرنیا، معرفی می کند. اسلپ استیک یک اصطلاح سینمایی دیگر اسلیپ استیک است .منظور، نوعی از فیلم های کمدی صامت است که با فیلم های لورل هاردی می شناسیم و در اوایل  قرن بیستم رواج داشت و زود هم افول کرد. اکسپرسونیسم اصطلاحی در هنر و نقاشی که در  سینما هم، مطرح شده است. فیلم های اکسپرسیونیستی، هنرمندانه و احساساتی بیان می شود. منظور همان EXPRESSION است. جنبش اکسپرشنیست ها، اکسپرسونیسم است. اکشن ؛ یک اصطلاح سینمایی مشهور دیگر یک اصطلاح سینمایی مشهور دیگر که شاید بارها شنیده باشید “اکشن” است .منظور همان ACTION یا اکسیون به قول فرانسوی ها است. به رفتار و حرکت بازیگران نسبت به یکدیگر و لوکیشن، اکشن یا کنش گفته می شود. دستور حرکت بازیگران که توسط کارگردان داده  می شود نیز اطلاق می گردد. پویانمایی منظور همان ANMIATION یا انیماسیون است که تصاویر نقاشی متحرک بوده و با آن آشنا هستیم. اولین انیمیشن جهان را ایرانیان ابداع کردند.  معروف ترین شرکت اینیمیشن سازی جهان نیز والت دیزنی است. ایستمن کالر نسخه ای منفی از فیلم رنگی است که امکان چاپ ارزان و سهولت در کاربرد را در اختیار فیلمسازان قرار می دهد. در قیاس با روش تکنی کالر، فیلم ایستمن کالر،  نیازمند دوربین سبک تر و عادی  تر است. بازیگر و بازیگر دان هنرپیشه مرد (ACTOR) و هنرپیشه زن (ACTRESS)  را بازی گردان، هدایت می کند تا آن ها بتوانند بر اساس سناریو و میزانسن و نقشی که در اختیار دارند، به خوبی در نقش ، جا بیفتند. به نوعی، مشاور بازیگران سر صحنه است و کمک  کار  کارگردان. از بازیگردان های مطرح  سینمای ایران می  توان به محمد رضا شریفی نیا اشاره کرد. بدل کار هر گاه، خطری متوجه بازیگر اصلی باشد، بدلکار، که فردی چابک و حرفه  ای است،‌ جایگزین بازیگر در صحنه های خطرناک می شود. مثل  پرش از ارتفاع. برداشت منظور از برداشت در سینما، فیلم برداری از یک سکانس است. یک برداشت، ممکن است به دفعات تکرار شود تا مورد رضایت کارگردان و عوامل تولید قرار بگیرد. یک برداشت، می تواند چند ثانیه یا چند دقیقه و بدون کات باشد. برداشت روزانه و طولانی و مجدد به تعداد سکانس هایی از یک فیلم که در طول روز باید فیلمبرداری شود، برداشت روزانه گفته می شود که معمولا بیش از ۲ تا ۳ دقیقه در روز نیست. اگر نمایی، طولانی یا سکانسی بدون کات باشد، برداشت طولانی را در ذهن ایجاد می کند. برداشت مجدد زمانی است که فیلمبرداری یک سکانس، مورد تایید کارگردان نیست. برش یا کات منظور، قطح  صحنه فیلمبرداری شده است که در تدوین، صورت می گیرد. بک گراند منظور همان BACKGROUND‌ است. بلوآپ ؛ یکی از اصطلاحات سینمایی در فیلسازی منظور بزرگ نمایی یا بزرگ کردن تصویر است که در فیلمسازی، به تغییر قطع فیلم اطلاق  می شود. مثلا از شانزده میلیمتری به سی و پنج میلیمتری تغییر بدهیم. بوم همان میله انعطاف پذیری است که میکروفون به آن وصل می شود و برای صدابرداری صورت می گیرد. پانا ویژن منظور، تکنیک فیلم برداری برای نمایش روی پرده نقره ای سینما است. این کار باید روی نگاتیو هفتاد میلی متری صورت بگیرد. در روش پانا ویژن، نگاتیو،بر روی فیلم POSITIVE هفتاد میلی متری یا عدسی آنا
مورفیک روی نگاتیو فیلم سی و پنج میلیمتری چاپ می شود. پس  از آن، امکان نمایش کامل فیلم سی و پنج میلی متری توسط عدسی روی پرده سینما وجود خواهد داشت. شرکت پخش شرکتی که کار توزیع فیلم را انجام می دهد. با سینما ها قرارداد دارد و رابطه تهیه کننده با سینما داران هستند. معمولا بازاریابی داخلی و بین المللی نیز کار شرکت پخش است. پرده منظور دیوار سفید یا هر  آویزی است که فیلم روی آن به نمایش درخواهد آمد. پرده عریض، ابعاد تصویری است که در مقایسه با استاندارد تصویر سی و پنج میلیمتری که ۳۳ به ۱ است، استاندارد ۸۵ به ۱ دارد. پلان از زمان روشن شدن دوربین تا زمانی که کارگردان، دستور CUT‌ می دهد، یک پلان گفته می شود. اگر پلان، طولانی شود، پلان سکانس خواهد بود . پل صورتی منظور، شنیدن صدای صحنه قبلی یا صحنه بعدی روی یک پایان یک سکانس است. پن اگر  دوربین به سمت راست چپ حرکت کند و دوربین روی دوش نباشد، به حرکت روی محور ثابت اطلاق می شود.  پن شلاقی، یعی چرخش خیلی سریع دوربین از نقطه ای به نقطه دیگر. پوزتیو منظور از POSITIVE، نسخه ای از فیلم سی و پنج میلیمتری است که از نگاتیو در لابراتوار ساخته می شود و تصویر واقعی از سوژه را ارائه می دهد. تدوین منظور از تدوین در صنعت سینما، مرحله پس از اتمام فیلم برداری است که فیلم در اختیار  تدوین گر قرار می  گیرد تا بر اساس روند و تایم لاین داستان، سکانس های فیلم برداری شده را پلان به پلان، کنار هم قرار دهد تا صدا و تصویر و کیفیت نور، روایی خوبی را روایت می کنند و فیلم، ضرب آهنگ منظم داشته باشد. هر چقدر، پرش کم تری احساس شود، تدوین تمییز تر و حرفه ای تر است. تراولینگ منظور، حرکت دوربین به جلو یا عقب روی ریل، TRAVELING اطلاق می شود. تعلیق منظور از در انتظار نگهداشتن تماشاگر فیلم برای آن چه که در ادامه روایت می آید می باشد. این انتظار، هیجان انگیز است. سینمای آلفرد هیچکاک که سینمای ترس است، مصداق تعلیق  است. تکنی کالر در بالا از آن صحبت کردیم. منظور، روش فیلمبرداری رنگی ابتدایی در صنعت سینما قرن بیستم است. دوربین فیلم برداری تکنی کالر، ۳ نور فیلم  مجزا داشت که یک منشور نور را به ۳  رنگ اصلی (RGB) تفکیک می نمود.  سپس از روی هریک از نوارهای سه رنگ، یک نوار فیلم با تصویر برجسته شاخته می شود. جزییات را دراین لینک تماشا کنید. تله سین ابزاری  که توسط آن، نسخه های سی و پنج میلیمتری تبدیل به نسخه های ویدیویی می شود. بیگ پروداکشن منظور BIG  PRODUCTION تولید آثار  عظیم  و پر خرج است مثل فیلم «محمد رسول الله (ص) » که لوکیشن های مختلف و میزانسن و طراحی لباس و تعدد بازیگر در داستانی پر  فراز و نشیب را شاهد هستیم. فرق تهیه با تهیه کننده روند طولانی ساخت فیلم از ابتدا تا محصول نهایی قابل پخش، تهیه است. شخص حقیقی یا حقوقی که هزینه این ساخت را می پردازد، تهیه کننده نام دارد. تیپ سازی منظور، انتخاب هنرپیشه بر  اساس فیزیک و استایل و میمیک چهره که بازیگری را بر اساس خط سیر داستان، قهرمان یا ضد قهرمان می کند. تیپ سازی، نقش فوق العاده ای در ارتباط ذهنی و بصری تماشاگر با بازیگر دارد.  مثل جولی اندروز در فیلم آوای موسیقی (SOUNDS OF MUSIC) که سبب شد تا این ملودرام شورانگیز، تیپ وی را برای حضور در سایر فیلم های خانوادگی، بسازد. تیلت چرخش دوربین به صورت عمودی (بالا یا پایین) بر محور ثابت را می گویند. جلوه اپتیکی منظور، پیدا یا ناپیدا شدن هر  تکنیکی در چاپ نوری. جلوه صوتی منظور، صداهایی که در سکانس ها به گوش می رسد. همزمانی موسیقی و گفتار در جلوه صوتی، اهمیت دارد. جلوه های ویژه منظور از VISUAL  EFFECTS همان حقه های سینمایی است که صحنه ای را برای بیننده، هیجان انگیز بکند. مثل غرق شدن کشتی تایتانیک. چینه چیتا شهرک سینمایی  بزرگ در شهر رم ایتالیا که آن را هالیوود اروپا می دانند. اکنون، یک صد و چهل استودیو فیلمسازی در آن قرار دارد. حرکت فرمانی است که کارگردان، سر صحنه صادر می کند و برای شروع فیلمبرداری یک پلان است و باید، صدا، نور و تصویر، هماهنگ باشد. فرق حرکت آرام با حرکت سریع منظور، حرکت کند اشیا در پرده سینما است و چهل و هشت کادر ثانیه فیلمبرداری می شود. در  حرکت  سریع، حرکت اشیا، سریع تر از وضعیت معمول،‌به نمایش درخواهد آمد. مثل فیلم «عصر جدید» چارلی چاپلین. داخلی منظور از نمای داخلی، نما در مکان سرپوشیده است. دالی ارابه ای است چهار چرخ که دوربین روی آن سوار می شود و با اهرمی، حرکت می کند. دالی، توسط فیلمساز ایتالیایی  ابداع شد.  اختراع این وسیله، فیلمبرداری را تسهیل کرد و شاهد فیلم هایی با نماهای دور و نزدیک جذاب و هیجان انگیز در سینمای ایران و جهان هستیم. منظور از دالی IN یعنی نزدیک شدن به سوژه و دالی BACK یعنی دور شدن از سوژه . دکوپاژ منظور، قطع فنی فیلمنامه که هر  صحنه، به نماهای مشخصی
تقسیم می شود و زاویه و حرکت دوربین را فیلمبردار و کارگردان انتخاب می کنند. دکور چیدمان فضایی که قرار است آنجا، پلان های فیلم، تصویربرداری شود. دوبله برگردان زبان اصلی به زبان کشور نمایش دهنده فیلم و حرف  زدن صدا پیشه ها به جای شخصیت های اصلی فیلم. دوربین روی دست به عمل قرار گرفتن دوربین روی دست فیلمبردار اطلاق می شود تا فضایی شب مستند روایت شود. دیافراگم دریچه ای  در  دوربین فیلمبرداری که بین نوار خام و عدسی  قرار می گیرد و نوردهی به نوار فیلم را کنترل می کند و مجموعه ای از آرک  های فلزی است که به جلو و عقب حرکت می کند و میزان تابش نور را تنظیم می کنند. دیپ فوکوس منظور از DEEP FOCUS، عمق میدان وضوح تصویر است.  اگر فیلم همشهری کین  را دیده باشید که شاهکار سینمای جهان از اورسن ولز است، لنز WIDE به کار رفته و پس  زمینه و پیش زمینه (BACKGROUND * FOREGROUND) ، وضوح کامل دارد. دیزالو منظور، محو شدن یک تصویر و ظاهر شدن تصویر بعدی بر روی آن است. دیسک همان لوح فشرده است. دیفوزر منظور،‌ورقه ای از پارچه ریز بافت است که سبب می شود تا نور صحنه توسط منبع نور پخش شود. راش منظور از راش، نسخه  چاپ شده نگاتیو تصویر برداری شده با صدا است. به منظور بازبینی نماهای برداشت شده و بررسی و ارزشیابی کیفی و کمی آن، از نسخه راش استفاده می کنند. راف کات منظور، بریدن و چسباندن نماهای مختلف بر  اساس تایم لاین داستان را گویند که بدون حذف و اضافه صدا و موسیقی صورت می  گیرد. رج منظور از رج زدن در عالم سینما، مسئولیت و کار هر یک از دستیاران کارگردان است تا مدیریت صحنه ها و لوکیشن های تصویربرداری را بر عهده بگیرند. تصویربرداری سریع با حضور هنرپیشه های حرفه ای، با رج زدن سریع اتفاق می افتد تا در هزینه ها، صرفه  جویی شود. رفلکتور منظور از REFLECTOR، بستری نقره ای رنگ است که سبب شدت تابش نور می شود و برای تاباندن نور خورشید درصحنه استفاده می شود. رویداد موازی جایی است که نیاز  به هیجان بیش تر باشد و دو رویداد به صورت همزمان (SIMULTANEOUSLY) رخ  می دهد. ریتم منظور، ضرب آهنگ و روایی و انسجام و سرعت عمل نماها در راستای داستان فیلم است که مطابق با سناریو، تند یا کند می شود. دوربین هم در این بین،‌نقش مهمی دارد. زامبی سینمای وحشت را روایت می کند . زاویه فاصله بین دوربین تصویر برداری با سوژه، زاویه ۳ گانه  دارد: زاویه سرپایین: تصویر برداری بالا به پایین زاویه سربالا: تصویر برداری پایین به بالا افق چشم: دید مستقیم چشم که به عنوان EYE LOL‌ اطلاق می شود. زمان تماشا و زمان فیلم منظور از زمان تماشا، مدت زمان مشاهده فیلم و زمان فیلم، مدتی است که فیلم  آغاز و پایان می یابد. استاندارد زمان فیلم، ۹۰ دقیقه  است. زوم منظور از ZOOM، استفاده از عدسی  در فرآیند تصویر برداری است که از LONG SHUT به CLOSE SHUT برویم . بدون آن که تغییری در محل دوربین ایجاد نشود. زیبایی شناسی بررسی علمی و نظام مند مفهوم زیبایی است. زیرنویس درج متن گفتگوها در پایین فیلم به زبان کشور نمایش  دهنده را می گویند. ژانر و سبک ژانر به گروهی از فیلم ها اطلاق می شود که ویژگی‌های مشترکی از نظر خشونت، سکس، عاطفه، انیمه، کمدی، تخیلی، علمی،‌ وسترن و غیره  دارند.  منظور از سبک، تکتیک ساخت فیلم است که ربطی به ژانر ندارد. مثل سبک فیلم سازی اصغر فرهادی یا اورسون ولز. سکانس سکانس از چند پلان تشکیل شده است که معادل یک CHAPTER (فصل) در ادبیات است. سناریو متنی است که توسط آن دیالوگ های هنرپیشه ها و روایت داستان، مشخص شده و جزییات  فنی ندارد.  فیلم نامه، بخش مهمی در ساخت فیلم  است. سوپر ایمپوز منظور از SUPER IMPOSE، نمایی است که در  چند تصویر روی هم  تشکیل می شود تا همه تصاویر، قابل دیدن باشد. ستاره  سالاری شیوه ای که شخص، سوپراستار و سلبریتی می شود. سیناپس خلاصه سناریو است که در چند صفحه،  کلیات داستان را روایت می کند. سینک  کردن منظور از SINC، تطبیق دادن تصاویر و صدا با هم در مرحله صدا گذاری است. سینماتوگراف دستگاهی برای نمایش فیلم که برادران لومیر فرانسوی در سال ۱۸۹۵ میلادی ابداع کردند. سینماسکوپ نوعی فیلمبرداری برای نمایش رویپرده عریض که از عدسی آنامورفیک استفاده  می شود. سینمای آوانگارد آوانگارد یعنی شکستن قواعد های مرسوم و عدم پیروی از سبک و سیاق خاص. مثل سینمای «فلینی» ایتالیایی. فرق سینمای جریان  اصلی و مستقل سینمایی که ساخت فیلم در آن، خارج از سیستم معمول فیلمسازی است و به کمپانی ها و شرکت های  بزرگ و دولتی وابسته نباشد. در سینمای جریان اصلی، بدنه روز سینما را شاهد هستیم و سعی می کند جزییات دقیق را روایت  کند. سینه راما از فرآیندهای  فیلمسازی پرده عریض  است و از تکنیک های فیلم سازی روی پرده واید محسوب می شود. شات منظور از شات، میزان تصویری که از لحظ
ه شروع به کار دوبین تا لحظه کات، گرفته می شود. کوچک ترین واحد ساختمان فیلم  است. شخصیت اصلی و منفی شخصیتی که سیر داستان سناریو، روی او است و شخصیت منفی، پرسناژ ضد قهرمان است. صحنه، صحنه آرا و صحنه یاب وقتی یک یا چند نما در یک مکان واحد رخ دهد، صحنه تشکیل می شود. صحنه آرا نیز، فضا را طبق نظر  کارگردان، طراحی می کند. صحنه یاب نیز، دریچه ای که تصویر بردار از طریق آن، صحنه را تماشا می کند و VISOR نام دارد تا زاویه مناسب برای جایابی دوربین را پیدا کند. صدای اپتیک سیگنالی در حاشیه نوار فیلم به صورت یک رشته خطوط نوری زیگزاگ  شکل است. صدای استریوفونیک منظور، صدایی که از نظر عمق و بعد، به صدای طبیعی نزدیک تر است. شکل  تکامل یافته، دالبی دیجیتال است. صدای سرصحنه صدابرداری در زمان فیلمبرداری است که مشکلات زیادی دارد و از دوبله، طبیعی تر است. صدای واقعی صدایی که منبع تولید آن در تصویر مشاهده می شود مثل  پارس سگ. صدای همزمان صدایی است که با کنش های درون تصویر، هم زمان باشد. طراح دکور و طراح  صدا فردی که بر  اساس ذهنیت کارگردان و خط سیر داستان و لوکیشن ها، چیدمان فضا و مکان را آماده می کند، طراح دکور و فردی که مهندسی صدا را انجام می دهد، طراح صدا است. فیلم فانتزی رویداد هایی که در عالم خیال رخ می دهد و باور پذیر است، فیلم فانتزی است. انواع مختلفی از علمی تخیلی تا انیمه دارد. فانتسکوپ ابزاری است که مجموعه ای از تصاویر ثابت و تفکیک شده را به یک  فعالیت خاص مثل پرش یک اسب، مربوط می کند. فاین کارت مرحله تدوین نهایی است که ریتم و آهنگ را در خود جای می دهد. فرم روایی فیلمی که شما دوست دارید بداند که سکانس بعدی چه می شود، فرم روایی دارد. یعنی اجزا فیلم، از یک رشته رویدادهای علی و معلولی برخوردار بوده و تماشاچی، منتظر اتفاق بعدی است. فریم منظور از فریم، هر قاب یا کادر یک  فیلم است. هر  فریم،‌ یک عکس است. فلاش بک ارجاع به گذشته  را FALSH BACK می گویند. فلاش فوروارد ارجاع به آینده را FLASH FORWARD‌ می گویند. فید اوت و فید این منظور از FEED  OUT، محو تدریجی یک تصویر است. منظور از FEED IN، آشکار شدن تدریحی یک تصویر را می گویند. فیلم انتزاعی فیلم تجربی که ارتباطی با دنیای واقعی ندارد. فیلم بلند داستانی فیلمی که بیش  از هفتاد و پنج دقیقه باشد. فیلم کوتاه فیلم های زیر ۴۰ دقیقه را می گویند. فیلم سیاه فیلم های  کارآگاهی و جنایی را گویند که فضای سرد و تیره و تاریک دارند. فیلم مستند سینمایی که روایت های واقعی و مستند را ارئه می دهد و برداشتی از موضوعی واقعی را روایت می کند. مثل مستندهای  مایکل مور. فیلم گانگستری فیلم هایی درباره گروه های تبهکار و خلافکار . قطع کات فیلم  برداری است  که کارگردان دستور می دهد. کالت فیلم هایی که از نظر هنری، متفاوت و برجسته هستند. کلاکت تقه زنی یا کلاکت، تخته ای است که اطلاعات  فیلم و نام کارگردان و شماره سکانس و جزییات نما روی آن نوشته شده و اطلاعات آن توسط تقه زن با صدای بلند گفته می شود. کلوین میران درجه حرارت رنگ است. کنتراست ؛ از مهمترین اصطلاحات سینمایی برجستگی اختلاف نور بین اشیا و فضا را می گویند. سینه توسکوپ ابزاری بزرگ که یک تماشاگر  می  توانست با پرداخت پول  از دیچه ویژه، به  تماشای تصاویر  متحرک بپردازد. کینه توگراف، دوربین فیلمبرداری است  که در سال  ۱۸۹۱، ادیسون اختراع کرد. لوکیشن منظور، موقعیت محل تصویر برداری است که خارج از استودیو فیلمسازی باشد. لولیتا دختر بچه ای که وارد صنعت سینما شود و به شهرت برسد. مچ کات منظور، اتصال صحنه یعدی با صحنه قبلی  به گونه ای که با هم جور شوند را MATCH CUT گویند. ملودرام ملودرام ، از اصطلاحات سینمایی محبوب است و تعریف آن واژه ای که ترکیب ملودی و درام است. منشی صحنه منظور، فردی  است که جزییات هر نما از جمله شماره سکانس و مشخصات لباس و وضعیت اشیا و آمادگی عناصر فیلمسازی و نقشه صحنه و پلان ها را یادداشت می کند و همراه کارگردان است تا در زمان تدیون، مشکلات ارتباط صحنه ها و نماها، ایجاد نشود. موتیف تعریف موتیف که از مهمترین اصطلاحات سینمایی است ، تکرار معنا دار عناصری در فیلم است. موسیقی متن منظور، موسیقی است که توسط آهنگساز  ساخته شده و روی فیلم قرار می گیرد تا به ذهنیت سازی مخاطب در درک فیلم  ، کمک  کند. مونولوگ یکی دیگر از مهمترین اصطلاحات سینمایی که دوستداران این رشته لازم است بدانند مونولوگ است . مونولوگ ،گفتگوی تک محوره در مقابل دیالوگ است. موویلا میزی است که فیلم سی و پنج میلیمتری  روی آن برش و تدوین می شود. میزانسن منظور، چیدن عناصر  جلوی دوربین فیلمبرداری است. میکس کردن نمونه ای دیگر از مهمترین اصطلاحات سینمایی میک کردن است . ترکیب گفت و گو،‌ صدای محیط و موسیقی روی یک باند است. فرق نمای تمام ق