از جمله احکامی که صریحا یک آیه قرآن در مورد آن آمده است و متاسفانه زیاد مغفول واقع میشود خمس دادن است.
👈 «وَٱعلَمُوٓاْ أَنَّمَا غَنمتُم مِّن شَيءٖ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُۥ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي ٱلقُربَىٰ وَٱليَتَٰمَىٰ وَٱلمَسَٰكِينِ وَٱبنِ ٱلسَّبِيلِ إِن كُنتُم ءَامَنتُم بِٱللَّهِ وَمَآ أَنزَلنَا عَلَىٰ عَبدِنَا يَومَ ٱلفُرقَانِ يَومَ ٱلتَقَى ٱلجَمعَانِۗ وَٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيءٖ قَدِيرٌ»
هرچه از منفعت نصیب شما شد یک پنجم آن برای خدا و رسول خدا و اهل بیت و ایتام و مسکینان و در راه ماندگان است.
اما برخی میگویند این حکم را آخوندها درآوردهاند! با توجه به این آیه یک پنجم از آنچه از مخارج ما زیاد میآید و از منافع کسب شده است، اصلا مال ما نیست، مال امام برای مصارف خمس و سهم سادات فقیر است، حالا شما هیچ مرجعی را قبول نداری که خمست را به او بدهی، قرآن را که قبول داری؟ به چه حقی در آن یک پنجم که مال شما نیست، تصرف میکنی؟
معمولا هم افراد خرجهای فراوان حتی در امور خیر میکنند اما همینجا که میرسند دستشان میلرزد و بخل میکنند.
در مورد اهمیت خمس نسبت به بقیه کارهای خیر از امام صادق(ع) روایت است:
👈 «دِرْهَمٌ يُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفَيْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِيمَا سِوَاهُ مِنْ وُجُوهِ الْبِرِّ.»
یک درهم که به عنوان ادای حق واجب به امام رسیده شود با فضیلتتر است از یک میلیون درهم که در راه خیری غیر از آن پرداخت شود.
📌 شیطان همیشه انسان را به بد وانمیدارد، خیلی وقتها از خوبتر بازمیدارد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در مناجاتهای مختلف به ویژه مناجاتهای ماه مبارک رمضان با ذکر قسمهای مختلف از خداوند میخواهیم که بر ما منت نهد و ما را از آتش جهنم آزاد کند.
👈 «فَيَا ذَا الْمَنِّ وَ لاَ يُمَنُّ عَلَيْكَ مُنَّ عَلَيَّ بِفَكَاكِ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ»
در دعای جوشن کبیر بعد از هر دهبار که خداوند را به اسماء مختلفش صدا میزنیم یک خواسته را صدبار تکرار میکنیم:
👈 «سُبْحَانَكَ يَا لاَ إلَهَ إلاَّ أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ يَا رَبِ»
منزّهي تو اي كه معبودي جز تو نيست، فرياد رس فرياد رس، ما را از آتش برهان اي پروردگار من.
در همه این مناجاتها به ما تذکر داده میشود ما همه، با همه ادعاها و توهمات خوب بودنمان اگر به خودمان باشد مستحق جهنم رفتن هستیم و به فضل و رحمت خداوند باید متوسل شویم تا ما را از آتش جهنم برهاند.
وضعیت فعلی همه ما بدهکاری و ورشکستگی است اگر به ضعفها، نواقص و بدیهای خودمان و حقی که خداوند در الطافش بر ما دارد توجه کنیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در زمان امام رضا(ع) برخی از شیعیان در پرداخت خمس بخل میورزیدند، در روایتی حضرت خطاب به آنها نامهای مینویسند و میفرمایند خودتان را با خمس ندادن از دعای ما محروم نکنید و بدانید که خمس کلید روزی شما و مایه پاکی شما از گناهانتان است.👇
https://eitaa.com/ayat_va_revayat/157
در کتاب شریف کافی
از امام رضا (علیه السلام):
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
👈 «إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ ضَمِنَ عَلَى الْعَمَلِ الثَّوَابَ وَ عَلَى الضِّيقِ الْهَمَّ»
به راستى خداوند واسع است و كريم، بر عمل کردن ضامن ثواب است و بر تنگ نظرى هم ضامن غم و اندوه است.
👈 «لَا يَحِلُّ مَالٌ إِلَّا مِنْ وَجْهٍ أَحَلَّهُ اللَّهُ»
هيچ مالى حلال نيست مگر از راهى كه خدايش حلال كرده است.
👈«وَ إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِينِنَا وَ عَلَى عِيَالاتِنَا وَ عَلَى مَوَالِينَا وَ مَا نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرِي مِنْ أَعْرَاضِنَا مِمَّنْ نَخَافُ سَطْوَتَهُ»
و به راستى، خمس كمك ما است بر دين ما و بر کسانی که مخارجشان برعهده ماست و بر دوستان ما و وسيله بذل و بخشش ما است و حفظ آبروى ما از كسى كه از او بيم داريم.
👈 «فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَكُمْ دُعَاءَنَا مَا قَدَرْتُمْ عَلَيْهِ فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ مِفْتَاحُ رِزْقِكُمْ وَ تَمْحِيصُ ذُنُوبِكُمْ»
آن را از ما دريغ نداريد و خود را از دعاى ما محروم نسازيد هرچه كه مىتوانيد، زيرا پرداخت خمس، كليد روزى شما است و مايه پاك شدن گناهان شما.
👈 «وَ مَا تَمْهَدُونَ لِأَنْفُسِكُمْ لِيَوْمِ فَاقَتِكُمْ وَ الْمُسْلِمُ مَنْ يَفِي لِلَّهِ بِمَا عَهِدَ إِلَيْهِ»
خمس ذخيرهاى است که براى روز بىنوائى خود پس انداز میکنید.
مسلمان كسى است كه براى خدا به آنچه او را عهدهدار كرده وفا كند و بر عهده خود بپايد.
👈 «وَ لَيْسَ الْمُسْلِمُ مَنْ أَجَابَ بِاللِّسَانِ وَ خَالَفَ بِالْقَلْبِ وَ السَّلَامُ»
مسلمان نيست كسى كه به زبان همراه است و به دل مخالف است.
و السلام.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
هر کتاب داستانی یا رمان یا قوانین و فیزیک و ... را یکی دوبار بخوانیم خسته میشویم و دیگر نمیخوانیمش.
راحتترین و جذابترین کتابها برای مطالعه رمان و شعر است و آنها را هم دو سه بار بخوانی دیگر حوصله نمیکنیم بخوانیم.
اما مناجاتها و قران و کتب آسمانی اینطور نیستند، قرآن با اینکه بخش زیادی از آن بیان احکام است اما خواندش خسته کننده نیست، چون قرآن و مناجاتها از جنس فقط خواندن و اطلاعات کسب کردن یا خیال پردازی و همراه شدن با عالم شاعر و نویسنده نیستند، بلکه از جنس گفتگو و شنیدن با یک موجود زنده هستند، از جنس گعده گرفتن و همنشینی، به همین خاطر مخاطب آنها از خواندن آنها خسته نمیشود.
به تعبیر نقل شده از امیر المومنین:
👈 «لاَ تُخْلِقُهُ كَثْرَةُ اَلرَّدِّ وَ وُلُوجُ اَلسَّمْعِ»
هراندازه هم قرآن تکرار شود و به گوش بخورد کهنه نمیشود.
اگر میخواهیم این حالت زنده و با طراوت بودن قرآن و مناجات برایمان همیشه حفظ شود، باید به جنس آن دقت کنیم و با مخاطب زنده و حاضر خود وارد گفتگو و شنیدن شویم.
.....
کلیپهایی در همین رابطه:👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/4795
https://eitaa.com/sharhe_hal/4796
«إِنَّ شَرَّ ٱلدَّوَآبِّ عِندَ ٱللَّهِ ٱلصُّمُّ ٱلبُكمُ ٱلَّذِينَ لَا يَعقِلُونَ»
مدح یا مذمت کردن برای چیزی معنا دارد که شانیت را دارد مثلا به سنگ نمیگویند چرا درست نگاه نمیکنی یا آفرین چقدر خوب توجه کردی ولی به انسان میگویند چون سنگ چشمی ندارد که درست ببیند و یا عقلی ندارد که توجه کند اما انسان دارد.
در آیه ۲۲ انفال خداوند در مقام مذمت کسانی که فکر نمیکنند میگوید بدترین جنبندگان کسی است که کر و و لال و هستند و نمیاندیشند.
آن کس که شانیت چنین مدح یا ذمی را دارد انسان است، اوست که قوه تعقل را دارد و مخاطب این مذمت خداوند است اما اگر این انسان اهل شنیدن نباشد و خود رأی باشد، اهل گفتن آنچه از حق و درستی میدانند نباشند و لال باشد، اهل فکر کردن نباشد و هرچیزی را بیحساب و کتاب قبول کند، این آدم شایسته نام آدمی نیست بلکه از جنبندگان هم پایینتر است و شر همه جنبندگان است.
پس هم خوب بشنویم، هم اگر حقی و درستی را میدانیم خوب بیان کنیم و هم خوب فکر کنیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در فرازهایی از یکی از خطبههای حضرت امیر در نهج البلاغه، حضرت میفرمایند خوراک من دو قرص نان بیشتر نیست و ادامه میدهند:
👈 «فَمَا خُلِقْتُ لِيَشْغَلَنِي أَكْلُ اَلطَّيِّبَاتِ كَالْبَهِيمَةِ اَلْمَرْبُوطَةِ هَمُّهَا عَلَفُهَا...»
مرا براى آن نيافريدهاند كه غذاهاى لذيذ و دلپذير به خود مشغولم دارد، چون چارپايان در آغل بسته كه همه هدفشان نشخوار علف است، ...
در ادامه حضرت میگویند: مثل این است که میشنوم برخی میگویند
اگر قوت پسر ابوطالب چنين است، ضعف او را زمینگیر میکرد و نمیتوانست با پهلوانان و شجاعان جنگ کند.
حضرت برای پاسخ به این گمان میفرمایند:
👈 «أَلَا وَ إِنَّ اَلشَّجَرَةَ اَلْبَرِّيَّةَ أَصْلَبُ عُوداً وَ اَلرَّوَاتِعَ اَلْخَضِرَةَ أَرَقُّ جُلُوداً وَ اَلنَّابِتَاتِ اَلْعِذْيَةَ أَقْوَى وَقُوداً وَ أَبْطَأُ خُمُوداً»
بدانيد، كه آن درخت كه در بيابانها پرورش يافته، چوبى سختتر دارد و بوتههاى سرسبز و لطيف، پوستى بس نازك. آرى، درختان بيابانى را به هنگام سوختن، شعله نيرومندتر باشد و آتش بيشتر.
....
کلام حضرت در تاثیر تحمل سختی و ترک نازپروردگی فقط در مورد اصلاح بدن انسان نیست، بلکه روح انسان نیز اگر با سختی و محدودیتها مواجه شود، رشد میکند.
در تربیت نفس باید طعم سختی و محدودیت را چشید، بدن انسان نیز اگر عادت به راحتی و برخورداری و پرخوری کند، میشود ماشین دفع!
روزه برای اصلاح بدن و روح، تمرینی لازم از چشیدن طعم محدودیت است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت است:
👈 «قُوتُ اَلْأَجْسَادِ اَلطَّعَامُ وَ قُوتُ اَلْأَرْوَاحِ اَلْإِطْعَامُ»
خوراک مایه قوت جسمها غذا است، و خوراک مایه قوت روحها غذا دادن است.
در آیه ۱۰۳ سوره توبه خداوند تبارک و تعالی به پیامبر اکرم میفرماید:
👈 «خُذ مِن أَموَٰلِهِم صَدَقَةٗ تُطَهِّرُهُم وَتُزَكِّيهِم بِهَا»
از اموالشان صدقات را دريافت كن چراکه به سبب این گرفتن صدقات آنها را پاك میكنى و رشد و تكامل مىدهى؛
بیش از آنکه فقیر به کمک کردن ما نیاز داشته باشد، ما به کمک کردن به او نیاز داریم، بیش از آنکه میهمان ما از مهمانی شدن توسط ما بهره ببرد، ما از میهمانی دادن و اطعام کردن به او بهره میبریم.
اشتباه میکنند کسانی که میگویند در مساجد و حسینیهها از مردم پول جمع نکنید و با موقوفات یا از طریق افراد سرمایهدار هزینههای مسجد و حسینیه را تامین میکنند، چون همه باید در کمک کردن سهیم شوند، این مشارکت در کمککردن خودش یک امر تربیتی و موجب پاک شدن مردم است.
.....
📌 پینوشت: البته در نحوه جمع آوری کمک میشود خلاقیت به خرج داد و شیوههایی که اخلاص و کرامت مردم و متولی بیشتر حفظ شود را اجراء کرد. مثلا عوض هر روز، هر هفته یا ماه پاکتهایی بین مردم توزیع شود تا هرکس هرچه دوست داشت در پاکتها بگذارد یا کارتخوان را به خود فرد کمک کننده دهیم تا مبلغ را واریز کند.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
مقایسهای کنید بین دو سوره مبارکه فلق و ناس، نکته بسیار مهمی از مقایسه این دو سوره بدست میآید.
در سوره فلق به «رب الفلق» پناه برده میشود از شر هر آنچه خلق شده است و چند مورد را به خصوصه از این مخلوقات ذکر میکند: شب هنگامی که تاریک میشود، ساحران و دعا نویسها که گره میزنند و در آن میدمند، حسودان که حسادت میکنند.
معلوم میشود این سه مورد از میان مخلوقات خطرناکتر از بقیه هستند.
اما در سوره ناس ورق برمیگردد، عوض یک بار نام خدا را بردن و پناه بردن به او از همه مخلوقات، سه بار نام خداوند با صفات مختلفش را به میان میآورد و به آن پناه میبرد، از شر فقط یک چیز:
«قُل أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ _ مَلِكِ ٱلنَّاسِ _ إِلَٰهِ ٱلنَّاسِ»
از شر چه چیزی؟
«مِن شَرِّ ٱلوَسوَاسِ ٱلخَنَّاسِ»
از شر وسوسه گر کمین گرفته پنهان که بسیار وسوسه میکند.
«ٱلَّذِي يُوَسوِسُ فِي صُدُورِ ٱلنَّاسِ»
آنكه همواره در سينههاى مردم وسوسه مىكند.
مِنَ ٱلجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ»
چه وسوسه گران از جنّيان و چه آدميان.
معلوم میشود بیشترین ضررها و خطرها از جانب این وسوسهگرها به انسان میرسد و متاسفانه مردم از دعا نویس و ساحر و شب و حسود و هر چیزی میترسند و دوری میکنند جز این وسوسهگرهای پنهان.
وسوسهگرهایی که ذهن و قلب شما را بهم میریزند، دنیا را مقابل چشم شما سیاه میکنند، دلهای شما را برای انجام گناه و خیانت و ظلم نرم میکنند.
خیلی از کانالها و شبکههای ماهوارهای و دوستان مصداق تام این وسوسهگرهای کمین گرفته پنهان هستند.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
ضرب المثلها بخشی از فرهنگ مردم هر جامعه هستند، هر ضرب المثلی در جامعه نمیگیرد و نمیماند الا اینکه جامعه آن را بپذیرد.
از قدیم از زبان پدر و مادر و دوست و رفیق شنیدهایم: «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو»
همرنگ جماعت شدن یعنی ساکت شدن، پذیرفتن شرایط موجود، قیام نکردن مقابل نقصها و خطاهای جامعه.
اما قرآن میگوید یکی یکی دوتا دوتا قیام کنید.
👈 «قُل إِنَّمَآ أَعِظُكُم بِوَٰحِدَةٍۖ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثنَىٰ وَفُرَٰدَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُواْۚ مَا بِصَاحِبِكُم مِّن جِنَّةٍۚ»
بعد از قیام تفکر کنید، رفیق شما پیامبر اکرم دیوانه نیست.
خاصیت قیام، برهم زدن شرایط موجود است، همرنگ جماعت نشدن است، ما وظیفه داریم همرنگ جماعت نباشیم به این معنا که فکر کنیم و آنچه از فرهنگ جامعه را غلط میدانیم مقابل آن بایستیم، حرف بزنیم، سنتهای غلط را بشکنیم.
👈 «وَمَا صَاحِبُكُم بِمَجنُونٖ»
رفيق و يار شما پیامبر اکرم ديوانه نيست، او فقط همرنگ جماعت نیست، اهل قیام در برابر باطلها است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در حکمتهای نقل شده از لقمان حکیم آمده است، لقمان به فرزندش میگوید: ای پسرم، هفت هزار حکمت فرا گرفتی، پس چهار حکمت آن را حفظ کن و همراه من به بهشت بیا.
معلوم میشود این چهار حکمت مخ همه اندرزها است.
یکی از این چهار حکمت این است:
👈 «وَ أَخْلِصِ الْعَمَلَ فَإِنَّ النَّاقِدَ بَصِير»
عملت را خالص کن چرا که آنکه نقد کننده است آگاه است.
آن چهار حکمت منقول از لقمان در روایتی قدسی نیز با اضافاتی آمده است:
👈 «وَ قالَ تَعالى: يَابْنَ آدَمَ! اَكْثِرْ مِنَ الزّادِ اِلى طَريقٍ بَعيدٍ، وَ خَفِّفِ الْحَمْلَ فَالصِّراطُ دَقيقٌ، وَ اَخْلِصِ الْعَمَلَ فَاِنَّ النّاقِدَ بَصيرٌ، وَاَخِّرْ نَوْمَكَ اِلَى القُبُورِ وَفَخْرَكَ اِلىَ الميزانِ وَ لَذّاتِكَ اِلَى الجَنَّةِ، وَ كُنْ لى، اَكُنْ لَكَ.»
خداوند متعال فرمود: اى فرزند آدم! براى راهى طولانى توشه بسيار برگير و بار خود را سبك كن، چرا كه راه، باريك است. و كار و عمل را خالص ساز، چرا كه ارزياب، بيناست. و خواب خود را براى قبر نگهدار و افتخار خويش را براى ميزان و لذّت هاى خود را براى بهشت. و براى من باش، تا براى تو باشم.
.....
پینوشت:
در دستگاه کریم قاعدتا نباید خیلی مو را از ماست بکشند! اما با توجه به آیات و روایات در دستگاه خداوند ذره ذره خطاها دیده میشود و از همه سختتر اخلاص است که اکثر اعمال ما در این مرحله رفوضه میشود!
اما چرا؟! ظاهرا خداوند نمیگذارد در دستگاهش کسی طلبکار و مدعی خارج شود، هرچه هم بیاوریم باز یک جایش عیبی پیدا میشود!
الا اینکه بدهکار و با امید به فضلش برویم و آن وقت سیئاتمان هم حسنات میشود!
https://eitaa.com/ayat_va_revayat
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
در حکمتهای نقل شده از لقمان حکیم آمده است، لقمان به فرزندش میگوید: ای پسرم، هفت هزار حکمت فرا گرفت
تذکر:
متاسفانه برخی از این مطلب درست سوء برداشت میکنند و امید بیعمل به فضل الهی میبندند!
اما این نکته هم مکرر در روایات آمده است که امید بیعمل فریب شیطان است.
از حضرت امیر علیه السلام نقل است:
👈 «لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ»
مثل آن کسی نباش که امید به آخرت دارد، ولی عمل ندارد.
ما باید تا جای ممکن عمل کنیم ولی به عملمان دل خوش نکنیم بلکه به فضل خداوند دل خوش باشیم.
https://eitaa.com/ayat_va_revayat