در حدیث قدسی روایت شده که خداوند به وسیله جبرائیل به حضرت رسول نکاتی را میگوید یک حرز خوب معرفی شده است:
«يَا أَحْمَدُ إِنَّ اَلْعِبَادَةَ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا طَلَبُ اَلْحَلاَلِ فَإِذَا طَيَّبْتَ مَطْعَمَكَ وَ مَشْرَبَكَ فَأَنْتَ فِي حِفْظِي وَ كَنَفِي»
ای احمد عبادت (بندگی) ده جزء دارد که نه جزء آن کار کردن و پول حلال درآوردن است، اگر خوراک و نوشیدنیت را از حلال قرار دادی در پناه و حفاظ من هستی.
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۴، ص ۲۱
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
امروز روایت جالبی پشت سر حضرت آقا بود، روایت از امام صادق (علیه السلام):
«أَكْثَرُ اَلْخَيْرِ فِي اَلنِّسَاءِ»
بيشتر خير و نيكى در زنهاست.
.....
در یکی از شروح وجه این خیر بودن زن را حفظ نظام و آرامش خانواده به برکت زن دانسته بود چرا که خانواده مهمترین رکن جامعه و زن محور حفظ و رشد آن است.
در شرح دیگری به حفظ نوع بشر و کیفیت آن توسط زنان به عنوان وجه «بیشترین خیر در زنان بودن» اشاره شده بود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در خاطرات مربوط به امام خمینی نقل است وقتی سرمایهدارهای بزرگ پولهای درشت به عنوان کمک یا وجوهات نزد ایشان میآوردند نمیپذیرفتند.
مثلا در زمان حضور ایشان در پاریس فردی ۸۶ میلیون تومان میآورد که به پول آن زمان پول بسیار زیادی بوده است:
👈«در آن ایام بسیار قابل توجه و کارساز بود، ولی امام آن را نپذیرفتند و از وی تشکر کردند؛ من با تعجب به امام عرض کردم چرا نپذیرفتید؟ امام فرمودند: «ما پولی از سرمایه دارها نگرفتهایم، ما و نهضت ما را متهم میکنند که اینها با پولدارها و زمیندارها مرتبطند، وای به وقتی که پولی از آنها گرفته شود!» ضمناً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هرگاه فردی مبلغی قابل توجه میآورد امام نمیپذیرفتند و میفرمودند اینها وجوه شرعی (حقوق الله و حقوق الناس) خود را پرداخت نکردهاند و بدین وسیله میخواهند از حساب شرعی فرار کنند.»
📝(به نقل از حاج احمد آقا، برداشتهایی از سیره امام ج ۲، ص ۳۵۷)
📌از امام باقر عليه السّلام روایت است:
هركس ثروت خود را از چهار راه بهدست آورد مصرفكردن آن در چهار مورد پذيرفته نيست. كسىكه از اختلاس، دزدى و رباخوارى و خيانت در امانت ثروتى فراهم سازد، اگر زكات دهد يا صدقه دهد و يا حج و يا عمره برود، هيچكدام مقبول نخواهد افتاد. خداوند هرگز ثروت حرام را در راه حج و عمره نخواهد پذيرفت.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از نعمتهای خداوند که در سوره نحل ذکر شده است گوشت ماهی و جواهراتی مثل مروارید است که از دل دریا در میآید.
اولی برای خوردن و دومی برای زینت کردن.
برایم سوال است چرا جریانهای با نام طب اسلامی حداقل بنده با وجود بررسیها و مراجعات فراوان ندیدهام به خوردن ماهی سفارش کنند؟! معمولا به خوردن گرمی و مصلح سفارش میکنند و چون طبع ماهی را سرد میدانند به آن توصیه نمیکنند.
شیر گاو هم به عنوان یکی دیگر از نعمتهای خاص ذکر شده در قرآن است که باز به آن و محصولات مشتق از آن توصیهای نمیشود چون طبع آن را سرد میدانند!
در مورد مروارید هم برخی که مطلقا با زینت و تجملات مخالف هستند، این نام بردن از این زینتها به عنوان نعمت خداوند، شاهدی بر نفی آن است و مثبت این است که حدی از زینت و تجمل در دین مورد پسند است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از نکات جالب که در طبیعت وجود دارد، خلافیت و تنوع است که هرچه سیر کنی و بگردی باز هم صحنه جدید و شکل و رنگ جدید میبینید و هیچ چیز تکراری نیست.
از جمله برکات این تنوع هم خاص بودن هر چیزی است و میتوان هر فرد و شخص و مکانی را خاص و متمایز کرد و او را به راحتی یافت.
اما محصول دست بشر که میشود سری سازی و خسته کننده میشود، وارد یک کوچه و یا محله میشوی یک سری خانههای مشابه میبینی با یک معماری و نقشه ثابت، تجهیزاتی که در خط تولید ساخته میشود همه سری سازی شده.
حداکثر با یک چیزیهایی مثل عدد آنها را متمایز میکنند تا شناخته شود.
این تفاوت در مصنوع بشر و مخلوق خداوند هم به خلاق بودن خداوند و محدود بودن بشر برمیگردد. خداوند تبارک و تعالی خلاق است یعنی هم چیزی که نبود را خلق میکند و هم تکراری خلق نمیکند، برخلاف بشر که آنچه هست را نظم جدید میدهد و معمولا سری سازی میکند.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✅ حدیث بسیار مهمی در منابع معتبر و مختلف شیعه آمده است و درس بسیار مهمی در حفظ سرمایه در آن وجود دارد.
اینکه: ملک و زمین و آب را نفروشید الا اینکه در همان زمینه سرمایهگذاری کنید.
👈«مَنْ بَاعَ أَرْضاً أَوْ مَاءً وَ لَمْ يَضَعْهُ فِي أَرْضٍ أَوْ مَاءٍ ذَهَبَ ثَمَنُهُ مَحْقاً»
از امام صادق (عليه السّلام) روایت است: در تورات نوشته شده است كه هركس زمين يا چاه آب خود را بفروشد و با بهايى كه از آن مىگيرد زمين يا آبى نخرد، پولى كه گرفته است از بین میرود.
.....
شنیدهام در روایت دیگری با همین مضمون است که خداوند ملکی را مأمور تلف شدن آن مال میگذارد.
و باز شنیدهام چنین مضمونی برای دام نیز وجود دارد اما این دو روایت را خودم نخواندهام.
همه در اطرافمان کسانی را میشناسیم که خدا نعمت خانه خوب به آنها داده بود ولی به هوای اینکه مثلا سود بیشتر کنند همه را فروختند و هیچ بخش آن را هم با زمین و ملک حفظ نکردند و بیخانه و آواره شدند.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی امام صادق (علیه السلام) به غلام آزاد شده خود میگویند برای خودت یا باغ و بستان و یا حرفه و صناعتی (احتمالا منظور روایت دامداری باشد) راه بیانداز چرا که مرد وقتی مشکل یا مصیبتی(ظاهرا مرگ) برایش پیش بیاید و بداند پشت سر خود چیزی گذارده که اهل و عیالش را تامین کند آن مشکل و مصیبت بر او راحت میشود.
«فَإِنَّ اَلرَّجُلَ إِذَا نَزَلَتْ بِهِ اَلنَّازِلَةُ أَوِ اَلْمُصِيبَةُ فَذَكَرَ أَنَّ وَرَاءَ ظَهْرِهِ مَا يُقِيمُ عِيَالَهُ كَانَ أَسْخَى لِنَفْسِهِ»
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از جمله چیزهایی که با نظم منطقی طبیعت جور در نمیاد حجم زیاد شیر گاو و عسل زنبورها است که خیلی خیلی بیشتر از مصرف خودشان تولید میکنند.
این تولید بیشتر از نیاز و مصرف تا یک حدی منطقی است اما وقتی حجم چند برابری نسبت به نیاز شد معلوم میشود اینها مأموریت بالاتری دارند مأمورند تولید کنند برای جای دیگری، مصرف کننده دیگری.
در اینجور موارد خداوند هدایت کننده و رزاق و مهربان خیلی خوب جلوهگری میکند.
الحمد لله علی کل النعمة.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۶۰ سوره مبارکه نحل آمده است:
صفات بد برای کسانی است که ایمان به آخرت ندارند.
یعنی اگر شما به آخرت و حساب و کتاب دقیق آنها و نتایج ابدی آن فکر کنی صفات اخلاقی شما هم درست میشود.
به همین جهت در سفارشات اخلاقی به رفتن به قبرستان که یادآور مرگ و آخرت است زیاد توصیه شده است.
قبرستان بروید تا یاد آخرت کنید و اخلاقتان خوب شود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات است که خداوند در هر قریهای یکی از دوستان و اولیاء خود و یکی از دشمنان خود و اولیائش قرار داده است.
در آیه ۸۹ سوره مبارکه نحل آمده است در آخرت از هر امتی شاهدی مبعوث میشود.
امت یعنی یک جماعتی که تحت یک شرایط واحد از پیوند اجتماعی مانند جغرافیا یا فرهنگ و زبان و دین زندگی میکنند.
شاهد هم یعنی کسی که بر دیگران حجت را تمام میکند که با این شرایط هم میشد به قرب الهی و کمال رسید.
با توجه به این دو معنا، در آخرت خداوند در هر قریه و قومیت و عشیره و صنفی یک ولی خود از آنها را معرفی میکند و او را شاهد بر آن امت میگیرد.
به قولی عالم پر از ولی خداست فقط توفیق و چشم دیدن میخواهد، معمولا اولیاء خدا هم معمولیتر و بیسر و صداتر از آن هستند که فکرش را بکنیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
تا به حال به ادارهای رفتهاید که برخورداری متفاوت مدیر با کارمندان عادی (چه رسد به امثال آبدارچی) را از امکانات اداری و پذیرایی مشاهده کنید؟!
قرآن سفارشی دارد که بر اساس آن نه در مورد شرکت دولتی و بیتالمال بلکه در مورد شرکت خصوصی و اموال خصوصی هم میتوان گفت: شما هرچه دارید از نعمت و تفضل خداوند است نه اینکه از خودتان باشد و از نعمتهایتان است پس با آنان که زیر دست شما هستند به طور مساوی برخوردار شوید.
اصطلاحا سر یک سفره بنشینید، مثل هم بپوشید و همه در برخورداری یکسان باشید و مقامات و مالکیتها موجب عدم تساوی در برخورداری نشود که اگر شود انکار نعمت بودن آن تفضل و نعمت خداوند است.
وقتی شما بیشتر برخوردار باش که از استحقاق و توان خودت بوده است اما هرچه هست از خداوند است.
......
البته این مطلب کلی را در مقام فتوا اگر باشد باید با تفصیلاتش دقیقتر گفت که این سفارش واجب است یا مستحب؟حدود آن چیست؟ و...
کار به جایی نکشد عدهای با این چنین مواردی مالکیت خصوصی و انتفاع خصوصی از اموال شخصی را به کلی نفی کنند که مسلما این مورد هم باز با قیودی در دین تایید شده است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
رهق به معنی سختی و رنج است.
در قرآن دو مرتبه این تعبیر آمده است و هر دو هم در سوره جن و از زبان مؤمنین از اجنه است.
در آیه ۱۳ از سوره جن میگویند:
«وَأَنَّا لَمَّا سَمِعۡنَا ٱلۡهُدَىٰٓ ءَامَنَّا بِهِۦۖ فَمَن يُؤۡمِنۢ بِرَبِّهِۦ فَلَا يَخَافُ بَخۡسٗا وَلَا رَهَقٗا»
ما وقتی هدایت را از کلام الله شنیدیم به آن ایمان آوردیم و هرکس به خداوند که رب العالمین است ایمان بیاورد نه ترسی دارد و نه سختی و رنجی.
آیه دیگر آیه ۶ام است و یک قاعده را بیان میکند:
کسانی از انسان که برای حل مشکلات خود به جنیان پناه میبرند جز بر رهق آنها یعنی سختی و مشکلاتشان افزوده نمیشود.
در زندگی کسانی که به دنبال ارتباط با اجنه میروند مشکلات ایجاد میشود و اگر هم یک مشکل ساده را اصلاح کنند، مشکلات بزرگتر و پیچیدهتری درست میکنند.
.....
یکی از اساتید از باب مشاهدات و تجربه تاکید میکردند که این قاعده مربوط به مطلق استفاده از جن حتی اجنه خوب است.
پیشنهاد ایشان ارتباط گرفتن با اولیاء الله و ملائک بود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1