eitaa logo
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
475 دنبال‌کننده
338 عکس
19 ویدیو
2 فایل
در این کانال بنا دارم آیات و روایاتی که کاربرد آنها در زندگی زیاد و مهم است را با توضیحی مختصر بگذارم. @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
ما معمولا در مسیر بندگی همیشه دنبال آخر مسیر هستیم، آخرش چه می‌شود؟ دنبال مقصد نهایی هستیم، اما در مسیر بندگی آخری و مقصد نهایی نیست، به تعبیر آیات: «إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِيمٖ» خداوند آخر مسیر هدایت نیست بلکه در مسیر است. باید از مسیر لذت برد، لحظه لحظه بندگی همان نتیجه‌ و مقصدی است که دنبالش هستیم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات این مضمون که وقتی محبت انسان به پیامبر و اهل بیت علیهم السلام افزایش می‌یابد باید خود را برای فقر و مشکلات آماده کند، آمده است. مثلا در روایتی آمده است: «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنِّي وَ اَللَّهِ لَأُحِبُّكَ فِي اَللَّهِ فَقَالَ اَلنَّبِيُّ فَإِنْ كُنْتَ تُحِبُّنِي فَأَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً فَإِنَّ اَلْفَقْرَ أَسْرَعُ إِلَى مَنْ يُحِبُّنِي مِنَ اَلسَّيْلِ إِلَى مُنْتَهَاهُ» اما یک تحلیل تاریخی این است که این روایات یا این بخش از روایات به این علت در زمان اهل بیت و غیبت، میان شیعیان پر رنگ شد که شیعیان تحت حکومت ظالمانه اهل سنت و محرومیت‌ها بودند و نیاز به تشفی داشتند و عملا تلازمی میان محبت به اهل بیت و پیامبر اکرم با فقر وجود ندارد بلکه برعکس این محبت موجب عافیت و آسایش زندگی است و آن دسته از روایات نیز توسط خود اهل بیت به معنایی غیر از فقر در زندگی مادی معنا شده است. مثلا در روایتی فردی از امام صادق (ع) پرسید: در روایتی به ما گفته شده است که کسی به أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) گفت: من شما را دوست دارم و حضرت پاسخ دادند روپوشی از فقر برای خود آماده کن. 👈«إِنِّي أُحِبُّكَ فَقَالَ لَهُ أَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً» امام صادق (ع) پاسخ دادند: 👈«لَيْسَ هَكَذَا قَالَ إِنَّمَا قَالَ لَهُ أَعْدَدْتَ لِفَاقَتِكَ جِلْبَاباً يَعْنِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ» حضرت امیر فرموده‌اند برای تنگدستی خود یعنی قیامت روپوشی فراهم کرده‌ای. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از سفارش‌های امیرالمؤمنین به مالک است که: «الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ» فقر زبان استدلال شخص زیرک لال می‌کند! عجیب نکبت و بلایی است فقر که آدم را کوچک و بی‌عزت می‌کند. از نصایح حضرت امیر به محمدبن حنفیه آمده است: «يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ؛ فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ» ای فرزندم من از تو بر فقر میترسم پس از آن به خدا پناه ببر به سه دلیل: فقر دین را از بین میبرد، عقل را زایل میکند، مردم را نسبت به تو دشمن می‌کند! ...... بنده خدایی می‌گفت: من و فلانی با هم رفیقیم و هم دوره‌ایم، بچه من و او هم هم دوره‌اند، بچه من کاری و فرمان‌بر است اما بچه او صبح تا شب در مسجد و هیات می‌چرخد نه شغلی دارد نه درس می‌خواند. پدرش می‌گفته من این را بچه که بود فرستادم هیات تا تربیت شود حالا شده بی‌کاره! فکر کار و زندگی نیست، پسر عمویش را هم کرده مثل خودش. حرفی نداشتم، این جور موارد را هم زیاد دیده‌ام که می‌آیند جذب هیات و بسیج و مسجد می‌شوند و فکر کار و درآمد نیستند و سنشان بالا می‌رود نه زن و نه بچه و نه شغل درست و حسابی هیچ که هیچ و عوض اینکه کمک خرج پدر و مادرشان باشند، خرجشان را باید پدر و مادر دهند. ما اگر می‌خواهیم دین و مذهبمان را ترویج کنیم باید قدرت اجتماعی در دست ما باشد و لازمه قدرت اجتماعی عزیز بودن و الگو بودن است، وقتی بی‌کاره و «کل علی الناس» باشیم عملا بدترین تخریب دین و مذهبمان هستیم حتی اگر زبانا از دین و مذهب بگوییم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
«يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ» وقتی به خودمان نگاه کنیم هیچ امیدی نیست؛ اما وقتی به خدا نگاه کنیم امید هر خیری است؛ وقتی امید بود حرکت هم می‌آید؛ سرمایه ما فقط امید است، توان و توفیقش هم خودش می‌دهد. پس امیدمان را زیاد کنیم. امید برای رسیدن به بهترین و بالاترین خوبی‌ها. https://virasty.com/hamidrezabagheri/1674415722747290391
انسان همانطور که خیر را طلب می‌کند، شر را طلب می‌کند، انسان عجول است. عجله موجب می‌شود خیر و شر و درست و غلط را درست تشخیص ندهیم. عجله باعث می‌شود بدون شناخت درست و انتخاب اطمینانی خیر، عمل کنیم یعنی عجله با رعایت تقوا منافات دارد. چیزی که رسانه امروز بر پایه آن بنا شده است. هرکه زودتر خبر را کار کند او برنده است و در صدر خبرها است و شما می‌خواهید در صدر باشید. همین می‌شود که در ظاهر جریان حق نتواند در رسانه مانند باطل در صدر باشد و دست برتر را پیدا کند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ إِمَامِ اَلْمُسْلِمِينَ وَ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ ضَاعِفِ اَلْعَذَابَ عَلَى مَنْ ظَلَمَهُ @sharhe_hal
در روایات به تعابیر مختلف سفارش به تجارت کردن شده است، برخی می‌گویند این روایات ناظر به شرایط حجاز است اما این روایات منحصرا از پیامبر اکرم و حضرت امیر (صلوات الله علیهما) نیست و در دورانی که اسلام در عراق و ایران هم حاکمیت داشته و امکانات کشت و زرع و دامداری هم فراوان وجود دارد. در برخی روایات خصوص دامداری و کشاورزی که بسیار هم مورد سفارش هستند با تجارت مقایسه شده‌اند و گفته شده است: رزق ۱۰ قسمت دارد که نه‌تا در تجارت و یکی در دامداری است. در برخی دیگر مطلق بقیه کارها را مقابل تجارت گذاشته است مثلا از امیرالمؤمنین (ع) روایت است: 👈«اِتَّجِرُوا بَارَكَ اَللَّهُ لَكُمْ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ «إِنَّ اَلرِّزْقَ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ فِي اَلتِّجَارَةِ وَ وَاحِدٌ فِي غَيْرِهَا» تجارت کنید که خدا به شما برکت دهد، من از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدم رزق ده جزء است و نه جزء آن در تجارت و یک جزء باقی در بقیه کارهاست. در روایت دیگری تجارت را موجب کامل شدن عقل دانسته. 📌البته تجارت آن روز به معنای دلالی امروز نبود بلکه یک کالا را از تولید کننده خریداری می‌کردند و به دست کسانی که نیاز داشتند می‌رساند و عملا کامل کننده حلقه توزیع بودند نه اینکه در بنگاه بنشینند از کسی که ساده است یا پول لازم، با تنقیص جنس، آن را مفت بخرند بعد با کلی زبان‌بازی و تعریف بی‌خود با کلی اضافه به نفر بعد بفروشند. عملا پول آنها کار می‌کند و زبانشان نه اینکه کامل کننده حلقه تولید و مصرف باشند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 کسانی که کم معاشرتند، بعد از مدتی عقلشان تحلیل می رود🔸 یک نفر را رها کرده بود. حضرت احوالش را پرسیدند. گفتند ایشان عاقبت به خیر شده! فرمودند چه جوری عاقبت به خیر شده؟ گفتند که طلب هایش را وصول کرده، بدهی‌هایش را پرداخته،با همه تسویه حساب کرده و الآن دیگر به عبادت رو آورده است. حضرت فرمودند: «بئس ما صنع»: بسیار کار بدی کرده! سپس فرمودند «الیَّ به». (بیاوریدش پیش من). او را آوردند. حضرت فرمودند: چه کار کردی؟ گفت: خدا عاقبتمان را به خیر کرده، حالا دیگر استخوان سبک می‌کنیم، دیگر از کسی طلب نداریم، به کسی بدهی نداریم و حالا فارغ البال به عبادت مشغولیم. حضرت فرمودند: بد کاری کردی. گفت: چرا؟ فرمودند: نمی‌دانستی که «أنّ عقل الرجل بالتجاره»؟ (عقل انسان با تجارت رشد می‌کند) و ارزش عبادت انسان به مقدار عقل اوست؟ حضرت چرا تجارت را می‌فرمایند؟ زیرا تجارت، اصطکاکِ انسان به انسان است، آنهم نه اصطکاک یک انسان به یک انسان، بلکه اصطکاک یک انسان به هزار انسان. آدمی که تاجر است باید صد تا تاجری که رقیب هست از وسط دست اینها توپ را در بیاورد. اگر در بازی ها ۱۱ تا هستند، در اینجا ۳۰۰-۲۰۰ تا هستند. چه جوری بخرد از وسط اینها، چه جوری بفروشد، چه جوری مشتری جذب کند. پس مرتباً باید تدبیر کند. این حضور و فعالیت و رشد می‌دهد به عقل. زمینه رشد عقل، است. یعنی انسان به مجردی که تعطیل کند اصطکاک را، تحلیل می‌دهد عقل و فهمش را. کسانی که کم معاشرتند بعد از مدتی انسان احساس می‌کند عقلشان تحلیل رفته. هر چه که میزان انسان کمتر می‌شود میزان حضور انسان در مسائل هم کمتر می‌شود. چرا؟ چون باید بیاید در میدان تا ورزیده شود. چگونه است که وقتی انسان ورزش می‌کند قوه می‌گیرد؟ یعنی اضطرار پیدا می‌کند به نیرو داشتن. وقتی نیرو خرج نکند نیرو کسب نمی‌کند. باید «خرج» کند تا بتواند «کسب» کند. پس عقلش را باید به کار بیندازد، «خرج» کند. این می‌شود . پس تکلیف شرعی ورزش کردن و ورزیده کردن عقل است. یعنی انسان عقلش را همیشه ورزیده نگه بدارد. @haerishirazi
هر کس تشکر می‌کند «لنفسه» به نفع خودش است، برای خودش است. نه فقط شکر، هرکس بینا شود، تزکیه نفس کند، عمل صالح کند، هدایت شود، خوبی کند، تلاش کند، به نفع خودش است، خداوند از همه شکر و بینایی و تزکیه و عمل صالح و هدایت و نیکی و تلاش ما، بی‌نیاز است. 👈 «فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ» (۱۰۴ - انعام) 👈 «مَنْ تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ» (۱۸ - فاطر) 👈 «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ» (۴۶ - فصلت) 👈 «مَّنِ ٱهۡتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهۡتَدِي لِنَفۡسِهِ» (۱۵ - اسراء) 👈 «إِنۡ أَحۡسَنتُمۡ أَحۡسَنتُمۡ لِأَنفُسِكُمۡۖ» (۷ - اسراء) 👈 «وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِٓ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» (۶- عنکبوت) خداوند غنی از عالمیان است. خدا به چه زبان و ادبیاتی بگوید: هرکار می‌کنید، برای خودتان است و من بی‌نیازم؟ اگر این را فهمیدیم که ما به خدا نیاز داریم، نه خدا به ما و هرچه کرده‌ایم برای خودمان بوده است و منتی بر خدا نداریم و بلکه خدا بر ما منت دارد که توفیق این کارها را به ما داده است، آن وقت عجب نمی‌گیریم، طلبکار نمی‌شویم. اللهم وفقنا بالعلم و العمل به. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت است: «كافر سخيّ أرجى إلى الجنّة من مسلم شحيح» کافر سخا‌وتمند از مسلمان بخیل به بهشت امیدوارتر است. این مضمون در روایات دیگر نیز آمده است مثلا: «اَلسَّخىُّ قَریبٌ مِنَ اللّه ، قَریبٌ مِنَ النّاسِ ، قَریبٌ مِنَ الجَنَّهِ» سخاوتمند به خدا، مردم و بهشت نزدیک است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از رسول خدا (صلّى اللّٰه عليه و آله) روایت است: «طَعَامُ اَلسَّخِيِّ دَوَاءٌ وَ طَعَامُ اَلشَّحِيحِ دَاءٌ.» غذا و سفره سخاوتمند دوا و درمان است و غذاى بخيل درد است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» روایت است: «مَا لاَ يُدْرَكُ كُلُّهُ لاَ يُتْرَكُ كُلُّهُ» اگر نتوانستی چیزی را کامل درک کنی کل آن را ترک نکن. این سیره و سفارش مقابل ایده‌آل‌گراهایی است که یا همه چیز را باهم می‌خواهند یا هیچ چیز. انسان عادتا نمی‌تواند همه آنچه می‌خواهد را باهم داشته باشد و به همه ایده‌آل‌هایش برسد اما منطقی است سر جمع گیری کند و در تعارضات آن چیزی که مجموعا بهترین گزینه و انتخاب است را پیدا کند و نواقص را هم بپذیرد. کسی که ایده‌آل گرا است، اولا چون ایده‌آلش را پیدا نمی‌کند به سرشکستگی و افسردگی برمی‌خورد و ثانیا چون نواقص آنچه به آن رسیده است را نمی‌پذیرد و با آن کنار نمی‌آید دائما زجر می‌کشد. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۲۶ سوره مبارکه اسراء می‌گوید: «وَءَاتِ ذَا ٱلۡقُرۡبَىٰ حَقَّهُۥ وَٱلۡمِسۡكِينَ وَٱبۡنَ ٱلسَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرۡ تَبۡذِيرًا» و حقّ خويشاوندان و حقّ تهيدست و از راه مانده را بپرداز، و هيچ گونه اسراف و ولخرجى مكن. بعد در ادامه در آیه ۲۸ به زبان عامیانه می‌گوید: حالا اگر پول نداری و نمی‌توانی جواب آنها را بدهی تا به امید خدا، از رحمت الهی رزقی به تو برسد، زبان خوش که داری، روی خوش که داری با زبان خوش، با یک لبخند با آنها مواجه کن. یکی از اساتید می‌فرمودند: وقتی به فقیری می‌رسی که پول می‌خواهد و نداری یا به هر دلیلی نمی‌خواهی یا نمی‌توانی به او پول بدهی، لااقل با لبخند و حال احوال و یک خدا خیرت دهد و زبان خوش با او رفتار کن. نه اینکه پول که نمی‌دهی یک توهین و تحقیری هم نثارش کنی. همین روی خوش با لبخند و حال احوال کردن شما یک صدقه است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✍قلب‌های مرتبط... از امام هادی (علیه السلام) روایت است: «لاَ تَطْلُبِ اَلصَّفَاءَ مِمَّنْ كَدَرْتَ عَلَيْهِ وَ لاَ اَلنُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّكَ إِلَيْهِ فَإِنَّمَا قَلْبُ غَيْرِكَ لَكَ كَقَلْبِكَ لَهُ» از کسی که دلت نسبت به او سیاه است صفا نخواه، از کسی هم که به او بدبین هستی خیرخواهی نخواه، چراکه احساس قلبی تو به ديگرى مانند احساس قلبی او به تو است. ..... پس یک راهکار این است که ما این قانون را معکوس استفاده کنیم، می‌تواند این باشد که برای اینکه دیگری به ما حس خوب و روشنی داشته باشد خودمان به دیگران چنین باشیم. تمرین کنیم به مردم خوشگمان و با محبت باشیم تا دیگران به ما خوشگمان و با محبت باشند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی امام رضا علیه السلام سفارش‌هایی می‌کنند که نتیجه آن این است که: مجد و عظمت انسان بالا گيرد، خيرش پاك و خالص شود، نامش نيك شود، و بر اهل زمانش سيادت و بزرگى يابد. راهش این است که عقل انسان کامل گردد و راهکار کامل شدن عقل ده چیز است: 👈 «عقل انسان مسلمان کامل نمی‌شود تا ده صفت داشته باشد: ✅ (مردم)به خيرش اميدوار، و از شرش در امان باشند. ✅ خير اندك دگران را بسيار شمارد و نيكى بسيار خود را اندك داند. ✅ از مراجعۀ کسانی که نیازی دارند، خسته نشود. ✅ در تمام عمر از تلاش برای تحصیل علم خسته نشود. ✅ فقر در راه خدا را از توانگرى بیشتر دوست‌ بدارد. ✅ ذلت در راه خداوند را از عزت در راه دشمنش بيشتر دوست بدارد. ✅ گمنامى را از شهرت لذيذتر داند. سپس فرمود: دهم و چه دهمى‌؟ پرسيدند: چيست‌؟ فرمود: ✅ هيچ كس را نبيند جز اينكه گويد او از من بهتر و پرهيزگارتر است،چراکه مردم دو گونه‌اند: يا بهتر و پرهيزگارتر بنظر مى‌رسند، يا بدتر و پست‌تر، اگر آن را بيند كه (در نظرش) بدتر و پست‌تر است گويد: شايد نيكى او در باطن باشد كه بهتر است، و نيكى من در ظاهر است كه برايم بدتر است، چون آن را بيند كه بهتر و پرهيزگارتر است در برابرش تواضع كند تا به وى ملحق شود. بعد حضرت گفتند: «فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلاَ مَجْدُهُ وَ طَابَ خَيْرُهُ وَ حَسُنَ ذِكْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ» ..... پس اگر عاقل باشیم، نباید دنبال علو و سیادت باشیم اما حاصل شدن این نتایج برای کسی که چنین باشد هم سنت الهی است. @ayat_va_revayat
🔰دعای هر روز ماه مبارک رجب که نقل شده است، امام صادق(علیه السلام) هر روز می‌خواندند و خواندن آن توسط علما بسیار سفارش شده است. بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹خابَ الوافِدُونَ عَلى‏ غَيْرِكَ، 🔸نوميد شدند آنان كه بر ديگرى‏ جز تو وارد شدند. (وفد: وقتی کسی به نمایندگی نزد امیری می‌رود.) 🔹وَخَسِرَ المُتَعَرِّضُونَ اِلاَّ لَكَ، وَضاعَ المُلِمُّونَ اِلاَّ بِكَ،  🔸و زيان كار شدند كسانى كه به غير از تو رو كردند و گمراه شدند کسانی که جز به واسطه تو آگاه شدند. (تعرض: چیزی را خواستن - ملم: کسی که نسبت به چیزی آگاه است.) 🔹وَاَجْدَبَ‏ الْمُنْتَجِعُونَ اِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ، بابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبينَ،  🔸و گرفتار قحطى شدند افراد به دنبال خوشی و آبادی‌هایی كه آبادی و خوشی را با غیر از فضل تو طلب کردند؛ در خانه‏‌ات به‏ روى مشتاقان باز. (اجدب: دچار قحطی شدن - منتجع: جای آباد و خوش آب و هوا که مردم به سوی آن رو کنند.) 🔹وَخَيْرُكَ‏ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبينَ، وَفَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّآئِلينَ، وَنَيْلُكَ مُتاحٌ لِلأمِلينَ، 🔸و خير و نيكي ات‏ به خواستاران عطا شده و فضل و بخششت براى خواهندگان مباح و آزاد است؛ عطايت براى آرزومندان مهيّاست‏. 🔹وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصاكَ، وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ ناواكَ،  🔸و روزيت حتّى براى كسانى كه نافرمانيت كنند گسترده است و بردباريت حتّى در مورد آن كه به دشمنيت‏ برخاسته شامل است؛ 🔹عادَتُكَ‏ الْإِحْسانُ اِلَى الْمُسيئينَ، وَسَبيلُكَ الإِبْقآءُ عَلَى الْمُعْتَدينَ،  🔸 شيوه ‏ات نيكى به بدكاران است و راه و رسمت زندگى دادن به سركشان است؛  🔹اَللّهُمَ‏ فَاهْدِنى‏ هُدَى الْمُهْتَدينَ، وَارْزُقْنىِ اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدينَ، 🔸خدايا! پس مرا به راه راه‏يافتگان رهبرى كن و كوشش كوشايان را روزيم كن‏ 🔹وَلاتَجْعَلْنى‏ مِنَ‏ الْغافِلينَ الْمُبْعَدينَ، واغْفِرْلى‏ يَوْمَ‏ الدّينِ‏. 🔸و قرارم مده از بى ‏خبرانِ دور شده از دربارت و در روز جزا گناهم بيامرز ! https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۶۴ سوره مبارکه اسراء گزارشی از گفتگویی بین خداوند تبارک و تعالی و شیطان لئیم آمده است. از خطاب خداوند به شیطان چند چیز مشخص می‌شود: ۱. شیطان سازمان و تشکیلاتی دارد با رتبه‌بندی نیروهایش در این سازمان، برخی در حکم سواره نظام هستند و برخی در حکم پیاده نظام. ۲. از مهم‌ترین تصرفات شیطان برای انحراف انسان‌ها مشارکت در اموال و اولاد آنها است که خداوند آن را به عنوان کارویژه تشکیلات شیطان ذکر می‌کند. مشارکت در اموال که حرام کردن مال به اشکال مختلف است؛ در مورد مشارکت در اولاد در روایات به تصرف شیاطین در لحظه انعقاد نطفه و رابطه زن و شوهر اشاره شده است و راه جلوگیری از آن نیز موارد زیر است: گفتن ذکر خدا به ویژه بسم الله الرحمن الرحیم در آن لحظه، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم گفتن و پوشاندن بدن زن و شوهر و صحبت نکردن، و اینکه مرد و زن و به یاد زن و مرد دیگری نباشند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۴۵ سوره مبارکه اسراء صریحا به ایجاد یک پرده نامرئی و پوشاننده نورانی به دور تلاوت کننده قرآن اشاره شده است. مکرر دیده و شنیده‌ام، برخی از مشکلاتی در زندگی و خانه‌شان گلایه کرده‌اند و علما توصیه به خواندن قرآن در خانه می‌کنند. امسال با خانواده برای خرید خانه اقدام کردیم و به همین خاطر به شمار زیادی خانه سر می‌زدیم، در این ماجرا بود که این مطلب خیلی محسوس برایمان روشن شد که برخی خانه‌ها نور دارد و برخی ظلمت، ما کاری به اهل خانه نداشتیم و واقعا به خانه دقت می‌کردیم اما حال و هوای خانه یک چیز محسوس بود، برخی خانه‌ها نور طبیعی و نقشه خوب داشت ولی ظلمت داشت و آدم حس خفه شدن در آنجا می‌کرد و برخی هم نقشه و نور خوبی نداشت ولی نورانیت و حس خوب داشتند، هر خانه‌ای که اینطور بود از ظاهر اهل آن خانه هم معلوم بود اهل ایمان هستند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از چیزهایی که زیاد شنیده‌ام اینکه برخی از مؤمنین حتی طلبه‌های معمولی تجربیاتی داشته‌اند که صدای پرندگان و جانوران و یا اشیاء را به صورت ذکر خداوند شنیده‌اند، این افراد هم کسانی نبودند که بخواهند خود را مطرح کنند و یا عمومی بگویند و یک نفر و دو نفر هم نبوده‌اند که بگوییم دروغ می‌گویند. برخی می‌گویند اینها لحظاتی خیالاتی شده‌اند اما آیه ۴۴ سوره مبارکه اسراء می‌گوید این واقع عالم است که هر شئ (نه فقط هر جاندار) هر چیزی که در عالم است در حال تسبیح خداوند گفتن است و این شما هستید که آن را نمی‌شنوید. حاج احمد خمینی می‌گوید یکبار روز عاشورا امام می‌گفت صدای سگی که پارس می‌کرده است را حسین حسین گفتن شنیده‌ام. یکی از طلبه‌ها می‌گفت غار غار کلاغ را الله اکبر شنیده‌ام، یکی جیک جیک گنجشک را سبحان الله شنیده بود، یکی صدای گردش پنکه سقفی و کولر آبی را الحمد لله شنیده بود و... اگر چیزی را درک نمی‌کنیم حتما نگوییم باطل و غلط است. برخی ذهنشان دو قطبی است یا می‌فهمند و درست است یا نمی‌فهمند و می‌گویند غلط. اما ذهن باید سه قطبی باشد: یا می‌فهمم درست است، یا می‌فهمم غلط است، یا نمی‌فهمم و اکثر امور هم از این قسم سوم است. چیزی را اگر نمی‌فهمیم انکار نکنیم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۸ سوره مبارکه انسان: از داستان روزه گرفتن امیرالمؤمنین، حضرت زهرا و حسنین (سلام الله علیهم اجمعین) و دادن افطارشان در سه روز پی‌ در پی به مسکین و یتیم و فقیر سخن به میان آمده است. در آیه ۹: اخلاص این خانواده و لله بودن کارشان و انتظار جبران نداشتن از سوی بندگان خدا مورد تحسین الهی قرار گرفته است. اما اوج این داستان و معرفت و مقام این خانواده در آیه دهم است که در ذکر فضائل این خانواده مبارک، چندان به آن توجه نمی‌شود. ما اگر محبت و لطفی به کسی کنیم خیلی سخت است که انتظار جبران از او نداشته باشیم اما به هر حال اگر روی اخلاصمان کار کنیم، کار را برای خدا انجام می‌دهیم و انتظار جبران آن لطف و محبت را «أَضۡعَٰفٗا مُّضَٰعَفَةٗۖ» از خداوند داریم. اما این خانواده بعد از سه روز گرسنگی و دادن افطار خود به بندگان خدا، نه تنها احساس طلبکاری ندارند و با احساس طلبکاری و انتظار جبران، نمی‌گویند مثلا: ما امید داریم خداوند بیش از آن به ما دهد و برای ما جبران کند، بلکه تازه می‌گویند: ما از خداوند در آن روزی که آن روز سخت و هولناک است، خوف داریم. 📌خود را بدهکار و شرمنده در درگاه الهی می‌دانند، نه طلبکار. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امیرالمؤمنین روایت است: قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ. وقتی از چیزی ترسیدی خودت را در آن کار بیانداز، چراکه سختی خودداری و پرهیز از آن سخت‌تر و پر هزینه‌تر از آنی است که از آن می‌ترسی. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✍️ دور را نگاه کن تا لغزش نکنی... 🎙 آیت‌الله حائری شیرازی: 🔻علی علیه السلام منسوب به او هست که: «إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ» وقتی از یک چیزی می‌ترسی خودت را بینداز داخل آن. 🔻 این علی (علیه السلام) از روز اول خودش در هر جنگی بوده انداخته است، حالا دیگر جنگ دیده شده است. شما نگاه کن وقتی شنا بلد نیستی، در آب خودت را نیندازی شنا بلد نمی‌شوی، تو اینجا بایست روی این خشکی هی شنا برو، اما اولین باری که می‌افتی در آب می‌روی ته آب، می‌گویی ای خفه شدم، تمرین شنا را در آب می‌کنند، آدم تا در آب نیفتد یک خورده قوطه نخورد، یک خورده سرش زیر آب نرود، شناگر قابلی نمی‌شود. 🔻 جنگ را در جنگ می‌شکنند، ترس از آب را در آب می‌شکنند، باید غرق بشوی تا از غرق شدن نترسی، باید زیر آب بروی که ببینی بعدش آدم می‌آید بیرون. شما دوچرخه سواری که کنی، می‌شود زمین نخوری؟ باید این قدر زمین بخوری که از زمین خوردن نترسی، تا بتوانی تعادل خودت را حفظ کنی. 🔻شما در انقلاب حرکت می‌کنی نگاه دور بکن، نگاه الآن نکن، ای وای صف نان است، این نگاه نزدیک کردن است، این ضد انقلاب هی نگاه نزدیک می‌کند، می‌گوید صفِ نان، صف مرغ، صف این، صف آن، صف نمی‌دانم چه چیز، نگاه آن برش بکن، دور را نگاه کن، آن روز را نگاه کن، که این‌ها شوکتشان عزتشان حفظ شده است، این‌ها فهمیدند محاصره اقتصادی کارگر نیست ولش کن آقا، ولش کن، دروازه‌ها را باز می‌گذارند، آن وقت بعد می‌بیند نه از صفی خبری است، نه چیزی، اینجا وضع بهتر از جاهای دیگر است. آن وقتی می‌بینی اینها تثبیت شدند، همه می‌آیند با اینها معامله می‌کنند، تجارت می‌کنند، وضع اینها بهتر از همه جا است، نگاه آینده‌اش بکن. 🔻 در زندان که بودیم هر وقت می‌خواستی در باره توحید با مجاهدین خلق صحبت کنی، می‌گفت به ما دستور دادند که بحث ایدئولوژیک نکنید، اما فقط بحث سیاسی کنید، بحث ایدئولوژیک یعنی پایه‌ای، اساسی اما بحث سیاسی یعنی مقطعی، لحظه‌ای، نزدیک را نگاه کردن، هی به اینها گفتند بحث سیاسی کن، مقطعی نگاه کن، تحلیل‌های ساعت به ساعت، این جوری خوردند زمین. نگاه نزدیک کردند تعادلشان حفظ نشد زمین خوردند. 🔻 شما تا نروید در جنگ و جبهه، این بت ترست نمی‌ریزد، تا در آتش‌ها نروی، وحشت آتش از دلت بیرون نمی‌رود، اگر هی بنشینی در گروه مقاومت و هی استخاره کنید و هی امروز و حالا فردا، مثل کسی هست که بنشیند هی کتاب شنا بخواند، هی شما کتاب اسلحه خوانی بخوانید، هی اسلحه باز کنید هی ببندید، هی باز کن، هی شب‌ها خواب ببینی با این‌ها که نمی‌شود. 🔻این امت باید هی برود جبهه، هی شهید بدهد، هی بیاید، هی دوره آموزش ببیند، هی جنگ‌های سخت‌تر، آتش‌های تندتر ببیند تا برایش عادی بشود. این بچه‌ها که مدتی جبهه ماندند، وقتی آتش‌های سبک می‌بینند می‌خندند، اما این‌ها روز اول می‌خندیدند؟! https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✅ استاد بنده از یکی از فضلا که در بحث حدیث زیاد کار کرده بود نقل می‌کرد: ✅ ایشان می‌گفتند من بیش از ۴۰۰ هزار حدیث خوانده‌ام و از میان آنها فلان تعداد را انتخاب کرده‌ام و باز از میان آنها تعدادی را گزینش کرده‌ام و به نظرم می‌رسد زیباترین حدیثی که خوانده‌ام این حدیث است: ✅ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: 🔻ما سلّطَ اللّهُ على ابنِ آدَمَ إلاّ مَن خافَهُ ابنُ آدَمَ، خدا بر انسان فقط کسی را مسلط می‌کند که از او بترسد. 🔻و لَو أنّ ابنَ آدَمَ لَم يَخَفْ إلاّ اللّهَ ما سَلّطَ اللّهُ علَيهِ غَيرَهُ و اگر انسان فقط از خدا می‌ترسید، خداوند غیر خودش را بر او مسلط نمی‌کرد. 🔻و لا وُكِلَ ابنُ آدَمَ إلاّ إلى مَن رَجاهُ، و انسان واگذارده نمی‌شود الا به آن که به او امید بسته است. 🔻 و لَو أنّ ابنَ آدَمَ لَم يَرْجُ إلاّ اللّهَ ما وُكِلَ إلى غَيرِهِ. و اگر انسان به غیر خدا امید نداشت به کسی غیر خداوند واگذارده نمی‌شد. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بیایید نترسیم... در زندگی شخصی و اجتماعی پیش‌آمدهای مختلفی است که موجب می‌شود انسان بترسد، بترسد از فقر، از شکست خوردن، از تنها ماندن، از تحریم، از بی‌آبرویی و... بیاییم فقط از خدا بترسیم. البته نترسیدن به معنی دیوانگی نیست، به معنی آنچه هم عقلای دنیا زده می‌گویند نیست، حد و مرز شجاعت و تهور (شجاعت غیر عاقلانه) را سخت است تشخیص دهیم اما ما معمولا به سمت تهور غش نمی‌کنیم به سمت محافظه‌کاری (توصیه‌های عقلای دنیا زده) غش می‌کنیم. حد و مرز درست شجاعت را اگر می‌خواهیم بفهمیم باید به زندگی شهدا و علما مراجعه کنیم تا با تجربیات ملموس به ما نشان دهند. ترس از غیر خدا از جنود جهل است. خداوند خیلی صریح می‌گوید مؤمن از غیر خدا نمی‌ترسد و فقط و فقط شیطان است که اولیاء خودش را از غیر خدا می‌ترساند: «اِنَّمَا ذلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَ خَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (آل عمران- ۱۷۵)» این فقط شیطان است که اولیاء خودش را می‌ترساند پس از وعیدهای شیطان و اولیائش نترسید و از من (خدا) بترسید اگر مؤمن هستید. روشن می‌شود ترس از هر چیز از غیر خدا از شیطان ریشه می‌گیرد و اگر از غیر خدا هم ترسیدیم به تولی ما از شیطان برمی‌گردد. قرآن در توصیف انبیاء الهی می‌گوید: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَدا إِلاَّ اللّهَ وَ كَفَى بِاللّهِ حَسِيبا (الاحزاب - ۳۷)» همان کسانی که پیام خداوند را ابلاغ می‌کنند و از کسی جز خداوند ترسی ندارند و خداوند بهترین حساب‌رس است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امام صادق یا امام باقر (علیهما السلام) روایت است: «يُنْزِلُ اَللَّهُ اَلْمَعُونَةَ مِنَ اَلسَّمَاءِ إِلَى اَلْعَبْدِ بِقَدْرِ اَلْمَئُونَةِ فَمَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ سَخَتْ نَفْسُهُ بِالنَّفَقَةِ.» خداوند کمک خود (رزق) را بر بنده به اندازه مخارج او از آسمان فرود مى‌آورد. پس كسى كه به جاى‌گزينى يقين پيدا كند، دلش در انفاق سخاوتمند مى‌شود. .... آیت‌الله حائری شیرازی، جریان رزق را به سینی چائی هیات تشبیه می‌کردند، تا هر وقت از سینی چایی برمی‌داری جلو بقیه می‌گذاری چای‌گردون سینی رو جلو شما نگه می‌داره. وقتی شما برای خودت برداشتی دیگه سینی میره. .... مصداق تام انفاق انفاق برای نزدیکان مثل پدر و مادر و فرزندان و همسر است. نترسیم و اگر اهل کار و زحمت هستیم رزق ما تضمین شده است، راحت برای خانواده خرج کنیم پشتش پر می‌شود. امتحانش ضرر ندارد. اسراف نکنید، تجمل و اشرافی‌گری نباشد، خرج لازمی بود راحت برایش چک بدهید خدا می‌دهد. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1