فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بیایید نترسیم...
در زندگی شخصی و اجتماعی پیشآمدهای مختلفی است که موجب میشود انسان بترسد، بترسد از فقر، از شکست خوردن، از تنها ماندن، از تحریم، از بیآبرویی و...
بیاییم فقط از خدا بترسیم.
البته نترسیدن به معنی دیوانگی نیست، به معنی آنچه هم عقلای دنیا زده میگویند نیست، حد و مرز شجاعت و تهور (شجاعت غیر عاقلانه) را سخت است تشخیص دهیم اما ما معمولا به سمت تهور غش نمیکنیم به سمت محافظهکاری (توصیههای عقلای دنیا زده) غش میکنیم.
حد و مرز درست شجاعت را اگر میخواهیم بفهمیم باید به زندگی شهدا و علما مراجعه کنیم تا با تجربیات ملموس به ما نشان دهند.
ترس از غیر خدا از جنود جهل است.
خداوند خیلی صریح میگوید مؤمن از غیر خدا نمیترسد و فقط و فقط شیطان است که اولیاء خودش را از غیر خدا میترساند:
«اِنَّمَا ذلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَ خَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (آل عمران- ۱۷۵)»
این فقط شیطان است که اولیاء خودش را میترساند پس از وعیدهای شیطان و اولیائش نترسید و از من (خدا) بترسید اگر مؤمن هستید.
روشن میشود ترس از هر چیز از غیر خدا از شیطان ریشه میگیرد و اگر از غیر خدا هم ترسیدیم به تولی ما از شیطان برمیگردد.
قرآن در توصیف انبیاء الهی میگوید:
«الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَدا إِلاَّ اللّهَ وَ كَفَى بِاللّهِ حَسِيبا (الاحزاب - ۳۷)»
همان کسانی که پیام خداوند را ابلاغ میکنند و از کسی جز خداوند ترسی ندارند و خداوند بهترین حسابرس است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امام صادق یا امام باقر (علیهما السلام) روایت است:
«يُنْزِلُ اَللَّهُ اَلْمَعُونَةَ مِنَ اَلسَّمَاءِ إِلَى اَلْعَبْدِ بِقَدْرِ اَلْمَئُونَةِ فَمَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ سَخَتْ نَفْسُهُ بِالنَّفَقَةِ.»
خداوند کمک خود (رزق) را بر بنده به اندازه مخارج او از آسمان فرود مىآورد. پس كسى كه به جاىگزينى يقين پيدا كند، دلش در انفاق سخاوتمند مىشود.
....
آیتالله حائری شیرازی، جریان رزق را به سینی چائی هیات تشبیه میکردند، تا هر وقت از سینی چایی برمیداری جلو بقیه میگذاری چایگردون سینی رو جلو شما نگه میداره. وقتی شما برای خودت برداشتی دیگه سینی میره.
....
مصداق تام انفاق انفاق برای نزدیکان مثل پدر و مادر و فرزندان و همسر است.
نترسیم و اگر اهل کار و زحمت هستیم رزق ما تضمین شده است، راحت برای خانواده خرج کنیم پشتش پر میشود.
امتحانش ضرر ندارد.
اسراف نکنید، تجمل و اشرافیگری نباشد، خرج لازمی بود راحت برایش چک بدهید خدا میدهد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
اگر تنبل و کار کن نیستید که هیچ اما اگر اهل کار و زحمت هستید، هر وقت خرج لازمی داشتید و ترسیدید خرج کنید، چک بدهید، زیر بدهکاری بروید، وامی بگیرید.
این آیه را با خود بخوانید و با توکل بر خدا خرج کنید:
«ٱلشَّيۡطَٰنُ يَعِدُكُمُ ٱلۡفَقۡرَ وَيَأۡمُرُكُم بِٱلۡفَحۡشَآءِۖ وَٱللَّهُ يَعِدُكُم مَّغۡفِرَةٗ مِّنۡهُ وَفَضۡلٗاۗ وَٱللَّهُ وَٰسِعٌ عَلِيمٞ»
تجربه کنید ضرر نمیکنید. مکرر در زندگی خودم و اطرافیانم این را دیدهام که وقتی خرج میکنی و اسراف نیست، پولش به هر شکلی بوده جور شده، هرچه توکل دارید چاله بکنید، پر کردنش با خداست.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
به عنوان مکمل بحث رزق و مخارج یاداشتی در مورد تجربه خرید خانهام در کانال عمومی شرح حال نوشتهام که لینکهایش را میگذارم:👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/4606
https://eitaa.com/sharhe_hal/4607
https://eitaa.com/sharhe_hal/4608
https://eitaa.com/sharhe_hal/4609
از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت است: «عَلَى قَدْرِ اَلْمَؤُنَةِ تَكُونُ مِنَ اَللَّهِ اَلْمَعُونَةُ»
هرچه خرج و هزینه کردید، همانقدر کمک الهی (رزق) میآید.
.....
متکفل روزی ما خداست، ما باید تلاش کنیم و بعدش دیگر بدون نگرانی هر خرج لازمی داشتیم انجام دهیم.
پشتش پر میشود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از رحمتهای خداوند به بندگان این است که برای بقاء نعمت و افزایش آن شاکر بودن کافی است اما برای کیفر شدن و عقوبت کفور بودن لازم است.
شاکر بودن یعنی کم هم شکر کنی شاکر هستی و همین کافی است اما کفور صیغه مبالغه است، یعنی بسیار کفران کردن، همه ما کمی کفران داریم اما خداوند با کم کفران کردن عقاب نمیکند تا کسی بسیار کفران نکند، عقاب نمیشود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت است:
«دَعْ مَا يُرِيبُكَ إِلَى مَا لاَ يُرِيبُكَ فَإِنَّكَ لَنْ تَجِدَ فَقْدَ شَيْءٍ تَرَكْتَهُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.»
آنچه را شبههناک است ترک کن و به گونهای عمل کن که شبههای در آن نباشد.
اگر چنین کردی هرگز کمبود آنچه برای خدا ترک کردهای رت احساس نخواهی کرد.
....
همه ما در طول زندگی موقعیتهای اقتصادی خوبی که شبههناک است به تورمان میخورد.
همهاش نگرانیم اگر احتیاط کردیم و آن عمل شبهه نام را ترک کنیم منفعتهایی از ما سلب شود و ضرر کنیم.
اما در این روایت مجرب وعدهای داده شده که اگر آنجایی که شبههناک بود را لله ترک کردی خداوند به نحوی برایت جبران میکند که نبود آن منفعت را هیچ احساس نکنی.
امتحان کنید ضرر ندارد، از موارد کوچک شروع کنیم، ایمان که بیاوریم موارد بزرگ را هم میشود لله ترک کرد.
....
تذکر: البته یک آسیب هم این وسط در موارد نادر ممکن است رخ دهد؛ اگر احساس کردیم به وسواس افتادهایم با یک مؤمن عاقل مشورت کنیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
یکبار خدمت یکی از اساتید بودیم، دوستان بحثهای طلسم و دعا و اجنه را پیش کشیدند، آن استاد همیشه در این مواقع میگفت اگر به خداوند پناه ببریم و به او اتکا کنیم مشکلی پیش نمیآید، اما این بار برای اینکه دل دوستان قرص شود ماجرایی را گفت.
گفت: یکبار در منزل دراز کشیده بودم یک لحظه دیدم دو موجود واقعا وحشتناک و سیاه هی تلاش میکنند به سمت بچههایم حمله کنند وآسیبی به آنها بزنند، خیلی صحنه وحشتناکی بود اما یک لحظه به قلب آمد که بگویم: «حسبنا الله و نعم الوکیل»، همینکه این را گفتم، هر جفتشان در لحظه دود شدند و رفتند هوا.
الغرض اینکه در مواجه با این فضاها عوض اینکه ماهم بیافتیم در بازی دعا و طلسم نویسی، به خدا پناه ببریم و تکیه کنیم، چرا که خود خداوند به قدرتمندترین و رهبر همه شیاطین، گفته است:
«إِنَّ عِبَادِي لَيۡسَ لَكَ عَلَيۡهِمۡ سُلۡطَٰنٞۚ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ وَكِيلٗا»
[ آگاه باش كه] يقيناً تو را بر بندگانم هيچ تسلّطى نيست، و كافى است كه پروردگارت نگهبان و كارساز [آنان] باشد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در حدیث شریفی مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ از امام رضا(ع) سوال میکند، برترین چیزی که بنده به واسطه آن به خداوند تقرب میجوید چیست؟
حضرت(ع) پاسخ میدهند: طاعت صاحبان ولایت است که بیشترین تقرب الی الله را حاصل میکند.
👈«أَفْضَلُ مَا یَتَقَرَّبُ بِهِ الْعِبَادُ إِلَى اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَ- طَاعَةُ اللَّهِ وَ طَاعَةُ رَسُولِهِ وَ طَاعَةُ أُولِی الْأَمْرِ، قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: حُبُّنَا إِیمَانٌ، وَ بُغْضُنَا کُفْرٌ.»
مضامین این روایت با اختلافاتی در روایت دیگری از فضیل آمده است و طاعة اولی الامر حذف شده و در ادامه این فراز اضافه شده که:
«وَ حُبُّ اَللَّهِ وَ حُبُّ رَسُولِهِ وَ أُولِي اَلْأَمْرِ»
اما از بحث سند هم که بگذریم
این اطاعت از صاحبان ولایت است که بعد از رسول محل اختلاف و قوام بخش جامعه است وگرنه محبت امری قلبی و هرکسی میتواند ادعایش کند. کما اینکه در آیه ۵۹ سوره مبارکه نساء امر به اطاعت شده است:
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِي ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡۖ»
در روایت دیگری سوالی مشابه از امام صادق (علیه السلام) میشود و حضرت پاسخ میدهند:
«مَا أَعْلَمُ شَيْئاً بَعْدَ اَلْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ اَلصَّلاَةِ»
حضرات در مقام معرفی با فضلیتترین چیزی که ما را به خدا نزدیک میکند نماز و اطاعت از ولی خدا را معرفی کردهاند و وجه جمعهای مختلفی میتواند داشته باشد از جمله اینکه مجموع این موارد حب و اطاعت و نماز همه باهم هستند و هیچ کدام بدون دیگری فضیلتی ندارد و مجموعشان باهم با فضیلتترین موجب تقرب به خداوند است.
خیلی از دعواها و اختلافات در گفتگوها مال چیست؟ درست حرف نزدن، مودبانه حرف نزدن. نفس انسان میخواهد علو طلبی کند، بزرگی کند، با حرفهایش مخاطب را تحقیر میکند، مسخره میکند.
اما خداوند تبارک و تعالی چه میگوید؟
«وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ ٱلَّتِي هِيَ أَحۡسَنُۚ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ يَنزَغُ بَيۡنَهُمۡۚ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ كَانَ لِلۡإِنسَٰنِ عَدُوّٗا مُّبِينٗا»
و به بندگانم بگو: سخنى را كه نيكوتر است، بگويند؛ زيرا شيطان ميان آنان دشمنى و نزاع مىافكند، زيرا شيطان همواره براى انسان دشمنى آشكار است.
.....
امتحان کنید با کسانی که مخالفت عقیدتی، سیاسی و... دارید، هنگام بحث و صحبت، مودبانه و محترمانه صحبت کنید، تحقیر و تمسخر نکنید، تیکه نیاندازید.
خواهید دید علقه و ارتباط خوب با مخالفانتان هم پیش میآید و حتی برخی مخالفتها هم حل میشود.
.....
البته این قاعده استثناء هم دارد، کسی که مسلما از دشمنان خدا و ظالمان است را باید تحقیر و تمسخر کرد، باید با او شدت داشت جز وقتی تقیه میکنیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
سنتها و حساب الهی برای مؤمن و جامعه ایمانی با کافر و جامعه کفر فرق میکند.
در آیه ۷۴ سوره مبارکه اسراء خداوند به پیامبر اکرم میگوید: اگر ما تو را ثابت قدم نمیکردیم نزدیک بود به کافران رکون پیدا کنی یعنی اعتماد و تکیه کنی.
این اتفاق به لطف و مراقبت خداوند نمیافتد اما خداوند برای بیان یک قاعده و سنت خود، این مقدمه را میآورد، تا بگوید اگر چنین میکردی: دوبرابر در دنیا و دوبرابر در آخرت تو را عذاب میکردیم.
پس معلوم میشود:
اولا این یک سنت خداست که اگر مومن عادی هم به کافران اعتماد و تکیه کند در دنیا و آخرت هر دو عذاب میشود.
ثانیا حساب شما بسته به جایگاه و نسبت شما با خداوند است، اگر مؤمنی باشد که ادعا و انتسابی دارد و گناهی کند حساب او سختتر از بقیه است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1