از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت است:
👈 «صَوْتَانِ مَلْعُونَانِ يُبْغِضُهُمَا اَللَّهُ إِعْوَالٌ عِنْدَ مُصِيبَةٍ وَ صَوْتٌ عِنْدَ نَغْمَةٍ يَعْنِي اَلنَّوحَ وَ اَلْغِنَاءَ»
دو صدا مورد لعنت خداوند هستند و خداوند از آنها بدش میآید، یکی آه و واویلا کردن موقع مصیبت و دیگری آواز به غنا خواندن.
نکته ۱: آه و واویلا و نوحهگری برای امام حسین علیه السلام استثناء است.
نکته ۲: گریه کردن و عزاداری معمولی که بیتابی و آه و واویلا در آن نیست اشکالی ندارد، مثلا در روایت است:
وقتی ابراهیم فرزند پیامبر به رحمت خدا رفت ایشان گریست به حدی که اشک بر محاسن مبارکشان جاری شد و فرمودند این گریه رحمت است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
تذکر: نه بنده در مقام و شأن فتوا دادن هستم و نه عزیزان مقلد بنده هستند بلکه بنده در مقام عرضه روایاتی که به نظر حقیر مضمون درست یا قابل اعتنایی دارند هستم تا خودم و عزیزان در اقتباس از دین و معارف محروم از متن کلام اهل بیت و زیباییهای قابل استفاده آن نشویم و شیوه صحیح حتی ارائه فتوا را نیز تا جای ممکن با توضیحی از آیات و روایات میدانم.
چرا که:
اولا در آیات و روایات توضیحات و نکاتی است که در فتوا قابل انتقال نیست؛
ثانیا اتقان نفسی که در این شیوه حاصل میشود خیلی بیشتر است.
🌷در روایت است، از امام باقر (علیه السلام) در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سوال شد.
🔰 حضرت فرمودند:
👈 «هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ، فِيهَا يَمْنَحُ اَللَّهُ (تَعَالَى) اَلْعِبَادَ فَضْلَهُ، وَ يَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ، فَاجْتَهِدُوا فِي اَلْقُرْبَةِ إِلَى اَللَّهِ (تَعَالَى) فِيهَا...»
🔹 آن برترين شب پس از شب قدر است.
🔹در آن شب خداوند والا احسانش را به بندگان بىدريغ عطا مىكند و آنان را با لطف خود مىآمرزد.
🔹پس در آن شب براى نزديكى به خداوند تلاش كنيد.
🔹پس به درستى كه آن شبى است كه خداوند به خود سوگند خورده است كه هيچ درخواستگرى را تا زمانى كه گناهى را نطلبيده است بازنگرداند.
🔹 و آن شبى است كه خداوند در برابر آنكه شب قدر را براى پيامبرمان صلّى اللّه عليه و اله قرار داد آن را براى ما مقرّر فرمود.
🔹 پس در دعا و ستايش خداوند والا كوشش كنيد چراکه هركس در آن صد بار خدا را تسبيح گويد و صد بار ستايش او را بهجاى آورد و صد بار او را بزرگ بدارد خداوند والا گناهان پيشين او را مىبخشايد و خواستههاى دنيا و آخرتش هر آنچه كه از خدا مىطلبد و آنچه را كه خداوند والا او را بدان نيازمند مىداند هرچند كه آن را طلب نكرده باشد از روى بخشش و احسان بر بندگانش برآورده مىسازد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
خیلی وقتها ممکن است به چیزی نیاز دارید اما وقتی برای خریدش میروید میبینید گران شده یا گران است.
خب چه کنیم؟ نخریم؟! بیشتر افراد اینجور موقعها بیخیال میشوند و نمیخرند.
(البته معمولا آخرش مجبور میشوند بروند باز گرانتر را بخرند.😉)
اما اگر واقعا نیاز داریم و اسراف نیست، چرا نخریم؟! از امام صادق (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) روایت است:
👈 «اِشْتَرُوا وَ إِنْ كَانَ غَالِياً فَإِنَّ اَلرِّزْقَ يَنْزِلُ مَعَ اَلشِّرَاءِ».
بخرید حتی اگر گران بود، چراکه رزق با خریدن نازل میشود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
خیلی وقتها در جایی هستیم که بودنمان در آنجا موجب گناه است یا دین ما را به خطر میاندازد.
جایی که نگاه ما به حرام میافتد، دعوت به حرام میشویم و...
اگر آن موقع از دینمان ترسیدیم و از آنجا رفتیم بنا به روایتی از پیامبر اکرم (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) اهل بهشت خواهیم بود.
👈 «مَنْ فَرَّ بِدِينِهِ مِنْ أَرْضٍ إِلَى أَرْضٍ وَ إِنْ كَانَ شِبْراً مِنَ اَلْأَرْضِ اِسْتَوْجَبَ اَلْجَنَّةَ، وَ كَانَ رَفِيقَ إِبْرَاهِيمَ وَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ.»
هرکس دینش را بردارد و فرار کند ولو یک وجب از زمین جابجا شود، پاداش بهشت را دارد و در بهشت همنشین ابراهیم و محمد علیهما السلام است.
.....
نکته: این روایت با توجه عبارت «ارض الی ارض» به معنی سرزمین به سرزمین ترجمه شده و برای بحث هجرت استفاده میشود ولی بنده به قرینه «شبرا من الارض» یک وجب، در معنایی واسعتر استفاده کردم و کسی که چنین کند آن زمان که چنین میکند موستوجب بهشت است، فقط باید آن را حفظ کند.
👈 الشِّبْرُ: «ما بين أَعلى الإِبهام و أَعلى الخِنْصر مذكر، و الجمع أَشْبارٌ» (لسان العرب , ج ۴, ص ۳۹۱)
.....
از خدا میخواهیم به ما توفیق دهد آنچه از مستوجبات ثواب را پیدا میکنیم تا آخر عمر برایمان حفظ شود. ان شاء الله.
📌«اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَهِ فَلاَ تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ»
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایت است، مردى به امام صادق (عليه السّلام) شكايت كرد كه فرزنددار نمىشود.
حضرت به او فرمودند: هنگامى كه مىخواهى آميزش كنى بگو:
«اَللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ رَزَقْتَنِي ذَكَراً سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً»
او چنین کرد و خداوند به او فرزندی روزی کرد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
👈 «اَلسَّائِلُ رَسُولُ رَبِّ اَلْعَالَمِينَ فَمَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اَللَّهَ وَ مَنْ رَدَّهُ فَقَدْ رَدَّ اَللَّهَ»
اگر کسی به شما مراجعه کرد، او فرستاده خداوند است اگر او را اجابت کردی خداوند را اجابت کردهای و اگر ردش کنی خدا را رد کردهای.
تصور ما از سائل معمولا درخواست پول است، اما سائل میتواند کسی باشد که به شما بگوید فلان مطلب را برای من توضیح بده، جواب فلان سوال چیست؟ در فلان کار میتوانید با من همکاری کنید!
وقتی فرستاده خداوند به سوی ما میآید حتما خیری برای ما مقدر است، پس همینطور از کنار مراجعاتی که به ما میشود نباید بگذریم، تامل کنیم اگر امکانش بود آن را رد نکنیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
نوع مواجه ما در امر به معروف و نهی از منکر چطور است؟
با خودخواهی است یا دلسوزی؟
با خودخواهی یعنی فقط میخواهی تکلیف از دوش خودت برداشته شود و خودت و خانوادهات از منکری که پیش آمده اذیت نشوید.
اما با دلسوزی یعنی مثل اینکه بچه خودت منکری انجام داده، دست فرزند و برادر خودت را میخواهی بگیری و نجاتش دهی.
این دو رویکرد در نوع رفتار و اثر گذاری امربه معروف و نهی از منکر خیلی تاثیر دارد.
پیامبر با دل سوزی کافران لجوج را دعوت به ایمان میکرد تا جایی که خداوند به او میگوید:
«فَلَعَلَّكَ بَٰخِع نَّفسَكَ عَلَىٰٓ ءَاثَٰرِهِم إِن لَّم يُؤمِنُواْ بِهَٰذَا ٱلحَدِيثِ أَسَفًا»
کم مانده از شدت دلسوزی برای سرنوشت اینان که ایمان نمیآورند خودت را هلاک کنی.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امیرالمؤمنین (علیه السلام):
«تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»
سبكبار باشيد تا به هدف برسيد.
این جمله بسیار حکیمانه را اولین بار از کسی شنیدم که برای اهل هجرت بودن به آن استناد کرد و چسپیدن به خانه و قوم و زیاد کردن وسایل زندگی را یک مانع برای طلبه جهادی میدانست.
بعدش یاد خاطرهای از شهید چمران افتادم که در مبارزات چریکیاش به یک نیم پوتین ساده و اسلحه سبک اکتفا میکرد و میگفت چریک هرچه وسایلش کمتر باشد بهتر میتواند بجنگد و زنده بماند!
هرچه بیشتر دقیق شدم مصادیق بیشتری برایش به ذهنم آمد، در کار پژوهشی همیشه به دوستانم میگویم قرار نیست همهچیز را ثبت و ضبط کنید، باید از حرص علمی خود بزنید تا بتوانید به پاسخ مساله خودتان برسید.
مدیر یک مجموعه فرهنگی میگفت: در تعامل با دیگر مجموعهها نمیگذاریم آنها وزن و مسئولیت خودشان را روی دوش ما بیاندازند اگر چنین شود کل مجموعه مختل میشود، ما عوض کسی کار نمیکنیم بلکه همکاری و کمک میکنیم تا بشود پیشرفت.
📌 سبکباری لازمه رسیدن است.
مقصدمان که مشخص شد به حداقلی که نیاز است برایش بار برداریم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
🔻 از امام رضا (علیه السلام) روایت است:
«لاَ تَسْتَقِلُّوا قَلِيلَ اَلرِّزْقِ فَتُحْرَمُوا كَثِيرَهُ»
اگر روزی کمی به شما رسید، آن را اندک نشمارید که از روزی فراوان محروم میشوید.
🔻در روایت دیگری از امیر المؤمنین (علیه السلام) با مضمون مشابه آمده است:
«إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ اَلنِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ اَلشُّكْرِ»
وقتی حواشی و جوانب نعمت به شما رسید آن متن و اصل نعمت را با کمی شکر فراری ندهید.
اما گاهی متاسفانه ممکن است کسی نتواند نکات مثبت را ببیند و شکر نعمت کم را کند.
از امام باقر (علیه السلام) روایت است:
«اِسْتَكْثِرْ لِنَفْسِكَ مِنَ اَللَّهِ قَلِيلَ اَلرِّزْقِ تَخَلُّصاً إِلَى اَلشُّكْرِ»
برای خودتان نعمت کوچک را زیاد جلوه دهید تا راهی به سوی شکرش پیدا کنید.
بنده خدای پزشکی است الان چند ماشین دارد که هر کدام از بهترین ماشینهای روز در بازار ایران است، میگفت: من اگر امروز این ماشینها را دارم زمانی هم که پراید داشتم واقعا پیش خودم فکر میکردم پراید بهترین ماشین دنیاست.😊
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
خیلی وقتها نعمتی به ما میرسد که کامل نیست، ماشینی گیرمان آمده است مشکلاتی دارد، خانهای که مشکلاتی دارد و... اگر عوض اینکه عیوبش را ببینیم و بگوییم این دیگر چیست و اینجایش مشکل دارد و... نقاط مثبتش را دیدیم و شکر خدا را کردیم، مقدمهای میشود که خداوند رزق بیشتر را به ما بدهد اما اگر نق نق کردیم محروم میمانیم.
از امام صادق (علیه السلام) روایت است:
👈 «مَنِ اِسْتَقَلَّ قَلِيلَ اَلرِّزْقِ حُرِمَ كَثِيرَهُ»
هر کس رزق اندک را کم بشمارد از نعمت کثیر محروم میشود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1