در روایات به اینکه صبح زود دنبال کار و زندگی برویم سفارش زیادی شده است چرا که شروع کردن کارها در صبح زود موجب برکت و افزایش روزی است.
«وَ اَلْبُكُورُ مُبَارَكٌ يَزِيدُ فِي جَمِيعِ اَلنِّعَمِ خُصُوصاً فِي اَلرِّزْقِ»
📌 از رسول الله (صلّى اللّه عليه و آله) روایت است:
روزى را با صدقه فرود آوريد، و بامدادان بكار رفتن بركت دارد و به نعمتها فزايد بويژه به روزى، و خط خوب از كليدهاى روزيست و شيرين سخنى روزى را افزايد.
....
اگر دیر بخوابیم و دیر بیدار شویم در زندگی عقب خواهیم ماند، برای عقب نماندن، برای رشد کردن و موفق بودن خودمان و فرزندانمان تصمیم بگیریم خواب خود را اصلاح کنیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
زمان شروع به کار یک مؤمن و پیرو امام صادق(علیه السلام) کی است؟
در روایت حضرت به یکی از اصحاب خود میفرمایند به هرکدام از شیعیان رسیدی سلام من را به آنها برسانید و بگویید امام صادق گفت شما را به تقوای الهی و چیزی که موجب روزی است، سفارش میکنم:
«وَ اَللَّهِ مَا آمُرُكُمْ إِلاَّ بِمَا نَأْمُرُ بِهِ أَنْفُسَنَا فَعَلَيْكُمْ بِالْجِدِّ وَ اَلاِجْتِهَادِ وَ إِذَا صَلَّيْتُمُ اَلصُّبْحَ وَ اِنْصَرَفْتُمْ فَبَكِّرُوا فِي طَلَبِ اَلرِّزْقِ وَ اُطْلُبُوا اَلْحَلاَلَ»
به خدا سوگند! جز آن چيزى كه خودمان را بدان وادار مىكنم، دستور نمىدهم؛ پس تلاش و كوشش فراوان كنيد. هنگامى كه نماز صبح را گزارديد و نماز تمام شد، همان صبحگاهان در پى رزق و روزى برويد و روزى حلال بجوييد كه خداوند عزّ و جلّ به سرعت به شما رزق و روزى مىدهد و شما را براى كسب روزى حلال كمك خواهد كرد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت است:
عبادت ده جزء دارد و نه جزء آن در کسب و کار حلال است.
.....
خیلیها وقتی میگویی عبادت، اعمال تعبدی دین که قصد قربت در آنها شرط است مانند نماز و روزه و خمس به ذهنشان میآید، مقابل این نوع از اعمال، اعمال توصلی است مانند معاملات، طهارت و نجاست و دیگر اعمالی که قصد قربت در صحت آنها شرط نیست ولی آنها را هم از جهات دیگر میتوان به قصد تقرب الهی انجام داد.
عبادت در آیات و روایات معنای بندگی و اطاعت از خداوند دارد که اعم از اعمال تعبدی و توصلی است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۳۶ نحل
خداوند تبارک و تعالی میگوید در هر امتی رسولی را فرستادیم، شعارش یک چیز واحد بود:
«أَنِ ٱعبُدُواْ ٱللَّهَ وَٱجتَنِبُواْ ٱلطَّـٰغُوتَۖ»
خداوند را بندگی کنید و از طاغوت اجتناب کنید.
وقتی این شعار همیشگی همه انبیاء و خلاصه دین در همه ادیان بوده است، اگر ما قرار است دیندار باشیم باید به دنبال تحقق این دو شعار اصلی باشیم.
اما آنچه زیاد گفته و تکرار شده است بخش اول است یعنی خدا را عبادت کنید بوده است و بس و بخش دوم که موجب چالش با طاغوت است، سانسور شده است.
تحریف دین از اینجا آغاز میشود، «دین غیر سیاسی و عبادی صرف» از این سانسور نشأت میگیرد، دینی که مؤمنانش اصلا تعریفی از طاغوت ندارند و نمیدانند چیزی به نام طاغوت است که عین عبادت کردن موظف به اجتناب از او هستیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از مواردی که در روایات توصیه شده است و پیامبر اکرم و اهل بیت (سلام الله و صلواته علیهم اجمعین) به عمل به آن توجه زیاد داشتند خوش پوشی است.
طوری که لباسهای ذکر شده برای این بزرگواران فاخر و با قیمتهای بسیار عجیب برآورد شده است.
البته امیرالمؤمنین میان اهل بیت سیره خاصی داشتهاند که متفاوت از بقیه حتی حضرت رسول(ص) بوده است و در مورد چرایی آن تأمل و بحث خود را میطلبد.
یکی از وجوه گفته شده شرایط زمانی حضرت بوده است و در روایت زیر بخشی از این شرایط معلوم میشود.
امير مؤمنان على عليه السّلام عبد اللّه بن عبّاس را برای گفتگو با گروهی از خوارج که علیه حضرت بودند و اجتماع کرده بودند، فرستاد.
سردسته آنها ابن كوّاء نام داشت.
ابن عباس در حالىكه پيراهنى نازك(غیرخشن) و يك حلّه(پارچهای بلند و منسوب به یمن که دور خود میپیچند) بر تن داشت، نزد آنها رفت. هنگامى كه آنان ابن عباس را مشاهده كردند گفتند: اى ابن عبّاس! تو بهترين ما در بين خودمان هستى و تو اين لباس را مىپوشى؟!
عبد اللّه بن عباس گفت: اين نخستين موردى است كه دربارۀ آن با شما مخاصمه مىنمايم؛ چرا كه خدا مىفرمايد: «بگو چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده و روزىهاى پاكيزه را حرام كرده است». و همچنين مىفرمايد: «زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود برداريد».
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در معاملات و روابط روزانه زندگی گاهی افرادی را در کاری امین قرار میدهیم و به آنها اعتماد میکنیم.
در روایت است اگر کسی را امین قرار دادی و مشکلی پیش آمد حق نداری او را متهم کنی، از طرفی هم اگر کسی را امتحان کردهای یا از خیانتکاری او در جایی اطلاع داری دیگر او را امین قرار نده.
«لَيْسَ لَكَ أَنْ تَتَّهِمَ مَنِ اِئْتَمَنْتَهُ وَ لاَ تَأْتَمِنَ اَلْخَائِنَ وَ قَدْ جَرَّبْتَهُ»
....
در قوانین جزایی اگر برای کسانی که در اموال دیگران خیانت میکنند علاوه بر لزوم جبران خسارت، محرومیتهای سنگین از اعتبارات حقوقی و مالی تا وقتی که احراز شود او مجددا امین شده است، وضع کنیم، دیگر خیلی از کسانی که فکر خیانت در اموال مردم به ذهنشان میزند حتی فکر آن را هم نخواهند کرد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
عمر بن يزيد از امام صادق-عليه السّلام-روايت كرده است كه فرمود: «من اگر از خدا حاجت طلب كنم،از او مىخواهم كه به من قدرت كار كردن و روز را در طلب حلال سپرى نمودن،عنايت كند (نه اينكه يك جا بنشينم و روزى طلب كنم) مگر قول خداوند عزيز و جليل را نشنيدى كه فرمود: «فَإِذٰا قُضِيَتِ اَلصَّلاٰةُ فَانْتَشِرُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ اِبْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اَللّٰهِ»؟
يعنى: «وقتى نماز انجام شد، در زمين متفرق شويد و به دنبال روزى خدا باشيد»
اگر كسى وارد اطاقش شود و در اطاق را گل بگيرد، پس از آن بگويد: روزى من مىآيد، او جزء يكى از سه گروهى است كه دعايشان مستجاب نمىگردد».
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
روایت بسیار زیبایی در کتاب کافی است که یکی از اصحاب امام کاظم (علیه السلام) با ایشان در مورد امام بعد از ایشان صحبت میکند، حدیث طولانی است و ماجراهایی دارد و خلاصه زمان میگذرد و این فرد در زمان امامت امام رضا (علیه السلام) ایشان را زیارت میکند.
حضرت رضا (علیه السلام) به او میگویند میایی باهم به سفر عمره برویم؟
آن فرد که پولی برای سفر نداشته شرمنده میشود و با خجالت میگوید آقا جان امر با شماست ولی من خرجی سفر ندارم.
حضرت ناراحت میشوند و به شکل عجیبی استبعاد میکنند که یعنی چه این حرف؟ سبحان الله معلوم است وقتی من دارم به تو امر میکنم خرجت را هم تکفل میکنم.
«فَقَالَ لِي يَا يَزِيدُ مَا تَقُولُ فِي اَلْعُمْرَةِ فَقُلْتُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي ذَلِكَ إِلَيْكَ وَ مَا عِنْدِي نَفَقَةٌ فَقَالَ سُبْحَانَ اَللَّهِ مَا كُنَّا نُكَلِّفُكَ وَ لاَ نَكْفِيكَ»
این حکایت و قاعده همهجا هست، کافی است در مسیر امر امام باشیم، آنگاه تکفل ما با خود امام است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
آیه ۵۶ الذاریات را همه بارها شنیدهایم و حفظ هستیم: خلق نکردم جن و انس را جز برای عبادت.
اما اگر این آیه را با دو آیه بعدش ببینیم معنای جدیدی به آن اضافه میشود.
من اگر همهاش عبادت کنم رزق و روزیم چه میشود؟
عبادت در فرهنگ دینی صرف نیایش مثل نماز و روزه و دعا نیست و منظور از آن بندگی است.
آیه میگوید همه دغدغهات بندگیات باشد نه پول و خانه و ...
خب پس پول و خانه و زن و... چه میشود؟
خداوند تبارک و تعالی در آیات بعد میگوید: من که از شما نمیخواهم رزق کسی را بدهید و کسی را اطعام کنید.
«مَآ أُرِيدُ مِنۡهُم مِّن رِّزۡقٖ وَمَآ أُرِيدُ أَن يُطۡعِمُونِ»
«مِّن رِّزۡق» را اصطلاحا نکره در سیاق نفی میگویند یعنی هیچ رزقی هیچ اطعامی چه خودت چه دیگران.
بعد در آیه بعد میگوید قطعا این خداست که رزاق است و صاحب قدرت متین.
«إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلرَّزَّاقُ ذُو ٱلۡقُوَّةِ ٱلۡمَتِينُ»
ٱلرَّزَّاقُ یعنی بسیار رزق دهنده هم همه را رزق میدهد هم زیاد و خوب.
ٱلۡمَتِينُ هم یعنی استوار، چیزی که کسادی و کم شدن در آن نیست.
حالا دوباره این ۳ آیه را بخوانیم:
بیخیال دنیا، برای پول کار نکن، به فکر بندگیات باش، رزق خودت و زن و بچهات و هرکه که فکر میکنی تو باید رزقش را بدهی با من. رزقش را میدهم زیاد و خوب هم میدهم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در حدیث قدسی روایت شده که خداوند به وسیله جبرائیل به حضرت رسول نکاتی را میگوید یک حرز خوب معرفی شده است:
«يَا أَحْمَدُ إِنَّ اَلْعِبَادَةَ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا طَلَبُ اَلْحَلاَلِ فَإِذَا طَيَّبْتَ مَطْعَمَكَ وَ مَشْرَبَكَ فَأَنْتَ فِي حِفْظِي وَ كَنَفِي»
ای احمد عبادت (بندگی) ده جزء دارد که نه جزء آن کار کردن و پول حلال درآوردن است، اگر خوراک و نوشیدنیت را از حلال قرار دادی در پناه و حفاظ من هستی.
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۴، ص ۲۱
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
امروز روایت جالبی پشت سر حضرت آقا بود، روایت از امام صادق (علیه السلام):
«أَكْثَرُ اَلْخَيْرِ فِي اَلنِّسَاءِ»
بيشتر خير و نيكى در زنهاست.
.....
در یکی از شروح وجه این خیر بودن زن را حفظ نظام و آرامش خانواده به برکت زن دانسته بود چرا که خانواده مهمترین رکن جامعه و زن محور حفظ و رشد آن است.
در شرح دیگری به حفظ نوع بشر و کیفیت آن توسط زنان به عنوان وجه «بیشترین خیر در زنان بودن» اشاره شده بود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1