eitaa logo
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
465 دنبال‌کننده
311 عکس
17 ویدیو
2 فایل
در این کانال بنا دارم آیات و روایاتی که کاربرد آنها در زندگی زیاد و مهم است را با توضیحی مختصر بگذارم. @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
در حدیث قدسی روایت شده که خداوند به وسیله جبرائیل به حضرت رسول نکاتی را می‌گوید یک حرز خوب معرفی شده است: «يَا أَحْمَدُ إِنَّ اَلْعِبَادَةَ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا طَلَبُ اَلْحَلاَلِ فَإِذَا طَيَّبْتَ مَطْعَمَكَ وَ مَشْرَبَكَ فَأَنْتَ فِي حِفْظِي وَ كَنَفِي» ای احمد عبادت (بندگی) ده جزء دارد که نه جزء آن کار کردن و پول حلال درآوردن است، اگر خوراک و نوشیدنیت را از حلال قرار دادی در پناه و حفاظ من هستی‌. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۴، ص ۲۱ https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
امروز روایت جالبی پشت سر حضرت آقا بود، روایت از امام صادق (علیه السلام): «أَكْثَرُ اَلْخَيْرِ فِي اَلنِّسَاءِ» بيشتر خير و نيكى در زنهاست. ..... در یکی از شروح وجه این خیر بودن زن را حفظ نظام و آرامش خانواده به برکت زن دانسته بود چرا که خانواده مهم‌ترین رکن جامعه و زن محور حفظ و رشد آن است. در شرح دیگری به حفظ نوع بشر و کیفیت آن توسط زنان به عنوان وجه «بیشترین خیر در زنان بودن» اشاره شده بود. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در خاطرات مربوط به امام خمینی نقل است وقتی سرمایه‌دارهای بزرگ پول‌های درشت به عنوان کمک یا وجوهات نزد ایشان می‌آوردند نمی‌پذیرفتند. مثلا در زمان حضور ایشان در پاریس فردی ۸۶ میلیون تومان می‌آورد که به پول آن زمان پول بسیار زیادی بوده است: 👈«در آن ایام بسیار قابل توجه و کارساز بود، ولی امام آن را نپذیرفتند و از وی تشکر کردند؛‏‎ ‎‏من با تعجب به امام عرض کردم چرا نپذیرفتید؟ امام فرمودند: «ما پولی از‏‎ ‎‏سرمایه دارها نگرفته‌ایم، ما و نهضت ما را متهم می‌کنند که اینها با پولدارها و زمیندارها‏‎ ‎‏مرتبطند، وای به وقتی که پولی از آنها گرفته شود!» ضمناً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی‏‎ ‎‏هرگاه فردی مبلغی قابل توجه می‌آورد امام نمی‌پذیرفتند و می‌فرمودند اینها وجوه شرعی‏‎ ‎(حقوق الله و حقوق الناس) خود را پرداخت نکرده‌اند و بدین وسیله می‌خواهند از حساب‏‎ ‎‏شرعی فرار کنند.» 📝(به نقل از حاج احمد آقا، برداشت‌هایی از سیره امام ج ۲، ص ۳۵۷) 📌از امام باقر عليه السّلام روایت است: هركس ثروت خود را از چهار راه به‌دست آورد مصرف‌كردن آن در چهار مورد پذيرفته نيست. كسى‌كه از اختلاس، دزدى و رباخوارى و خيانت در امانت ثروتى فراهم سازد، اگر زكات دهد يا صدقه دهد و يا حج و يا عمره برود، هيچ‌كدام مقبول نخواهد افتاد. خداوند هرگز ثروت حرام را در راه حج و عمره نخواهد پذيرفت. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از نعمت‌های خداوند که در سوره نحل ذکر شده است گوشت ماهی و جواهراتی مثل مروارید است که از دل دریا در می‌‌آید. اولی برای خوردن و دومی برای زینت کردن‌. برایم سوال است چرا جریان‌های با نام طب اسلامی حداقل بنده با وجود بررسی‌ها و مراجعات فراوان ندیده‌ام به خوردن ماهی سفارش کنند؟! معمولا به خوردن گرمی و مصلح سفارش می‌کنند و چون طبع ماهی را سرد می‌دانند به آن توصیه نمی‌کنند. شیر گاو هم به عنوان یکی دیگر از نعمت‌های خاص ذکر شده در قرآن است که باز به آن و محصولات مشتق از آن توصیه‌ای نمی‌شود چون طبع آن را سرد می‌دانند! در مورد مروارید هم برخی که مطلقا با زینت و تجملات مخالف هستند، این نام بردن از این زینت‌ها به عنوان نعمت خداوند، شاهدی بر نفی آن است و مثبت این است که حدی از زینت و تجمل در دین مورد پسند است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از نکات جالب که در طبیعت وجود دارد، خلافیت و تنوع است که هرچه سیر کنی و بگردی باز هم صحنه جدید و شکل و رنگ جدید می‌بینید و هیچ چیز تکراری نیست. از جمله برکات این تنوع هم خاص بودن هر چیزی است و می‌توان هر فرد و شخص و مکانی را خاص و متمایز کرد و او را به راحتی یافت. اما محصول دست بشر که می‌شود سری سازی و خسته کننده می‌شود، وارد یک کوچه و یا محله می‌شوی یک سری خانه‌های مشابه می‌بینی با یک معماری و نقشه ثابت، تجهیزاتی که در خط تولید ساخته می‌شود همه سری سازی شده‌. حداکثر با یک چیزیهایی مثل عدد آنها را متمایز می‌کنند تا شناخته شود. این تفاوت در مصنوع بشر و مخلوق خداوند هم به خلاق بودن خداوند و محدود بودن بشر برمی‌گردد. خداوند تبارک و تعالی خلاق است یعنی هم چیزی که نبود را خلق می‌کند و هم تکراری خلق نمی‌کند، برخلاف بشر که آنچه هست را نظم جدید می‌دهد و معمولا سری سازی می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✅ حدیث بسیار مهمی در منابع معتبر و مختلف شیعه آمده است و درس بسیار مهمی در حفظ سرمایه در آن وجود دارد. اینکه: ملک و زمین و آب را نفروشید الا اینکه در همان زمینه سرمایه‌گذاری کنید. 👈«مَنْ بَاعَ أَرْضاً أَوْ مَاءً وَ لَمْ يَضَعْهُ فِي أَرْضٍ أَوْ مَاءٍ ذَهَبَ ثَمَنُهُ مَحْقاً» از امام صادق (عليه السّلام) روایت است: در تورات نوشته شده است كه هركس زمين يا چاه آب خود را بفروشد و با بهايى كه از آن مى‌گيرد زمين يا آبى نخرد، پولى كه گرفته است از بین می‌رود. ..... شنیده‌ام در روایت دیگری با همین مضمون است که خداوند ملکی را مأمور تلف شدن آن مال می‌گذارد. و باز شنیده‌ام چنین مضمونی برای دام نیز وجود دارد اما این دو روایت را خودم نخوانده‌ام. همه در اطرافمان کسانی را می‌شناسیم که خدا نعمت خانه خوب به آنها داده بود ولی به هوای اینکه مثلا سود بیشتر کنند همه را فروختند و هیچ بخش آن را هم با زمین و ملک حفظ نکردند و بی‌خانه و آواره شدند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی امام صادق (علیه السلام) به غلام آزاد شده خود می‌گویند برای خودت یا باغ و بستان و یا حرفه و صناعتی (احتمالا منظور روایت دام‌داری باشد) راه بیانداز چرا که مرد وقتی مشکل یا مصیبتی(ظاهرا مرگ) برایش پیش بیاید و بداند پشت سر خود چیزی گذارده که اهل و عیالش را تامین کند آن مشکل و مصیبت بر او راحت می‌شود. «فَإِنَّ اَلرَّجُلَ إِذَا نَزَلَتْ بِهِ اَلنَّازِلَةُ أَوِ اَلْمُصِيبَةُ فَذَكَرَ أَنَّ وَرَاءَ ظَهْرِهِ مَا يُقِيمُ عِيَالَهُ كَانَ أَسْخَى لِنَفْسِهِ» https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از جمله چیزهایی که با نظم منطقی طبیعت جور در نمیاد حجم زیاد شیر گاو و عسل زنبورها است که خیلی خیلی بیشتر از مصرف خودشان تولید می‌کنند. این تولید بیشتر از نیاز و مصرف تا یک حدی منطقی است اما وقتی حجم چند برابری نسبت به نیاز شد معلوم می‌شود اینها مأموریت بالاتری دارند مأمورند تولید کنند برای جای دیگری، مصرف کننده دیگری. در اینجور موارد خداوند هدایت کننده و رزاق و مهربان خیلی خوب جلوه‌گری می‌کند. الحمد لله علی کل النعمة. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۶۰ سوره مبارکه نحل آمده است: صفات بد برای کسانی است که ایمان به آخرت ندارند. یعنی اگر شما به آخرت و حساب و کتاب دقیق آنها و نتایج ابدی آن فکر کنی صفات اخلاقی شما هم درست می‌شود. به همین جهت در سفارشات اخلاقی به رفتن به قبرستان که یادآور مرگ و آخرت است زیاد توصیه شده است. قبرستان بروید تا یاد آخرت کنید و اخلاقتان خوب شود. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات است که خداوند در هر قریه‌ای یکی از دوستان و اولیاء خود و یکی از دشمنان خود و اولیائش قرار داده است. در آیه ۸۹ سوره مبارکه نحل آمده است در آخرت از هر امتی شاهدی مبعوث می‌شود. امت یعنی یک جماعتی که تحت یک شرایط واحد از پیوند اجتماعی مانند جغرافیا یا فرهنگ و زبان و دین زندگی می‌‌کنند. شاهد هم یعنی کسی که بر دیگران حجت را تمام می‌کند که با این شرایط هم می‌شد به قرب الهی و کمال رسید. با توجه به این دو معنا، در آخرت خداوند در هر قریه و قومیت و عشیره و صنفی یک ولی خود از آنها را معرفی می‌کند و او را شاهد بر آن امت می‌گیرد. به قولی عالم پر از ولی خداست فقط توفیق و چشم دیدن می‌خواهد، معمولا اولیاء خدا هم معمولی‌تر و بی‌سر و صداتر از آن هستند که فکرش را بکنیم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
تا به حال به اداره‌ای رفته‌اید که برخورداری متفاوت مدیر با کارمندان عادی (چه رسد به امثال آبدارچی) را از امکانات اداری و پذیرایی مشاهده کنید؟! قرآن سفارشی دارد که بر اساس آن نه در مورد شرکت دولتی و بیت‌المال بلکه در مورد شرکت خصوصی و اموال خصوصی هم می‌توان گفت: شما هرچه دارید از نعمت و تفضل خداوند است نه اینکه از خودتان باشد و از نعمت‌هایتان است پس با آنان که زیر دست شما هستند به طور مساوی برخوردار شوید. اصطلاحا سر یک سفره بنشینید، مثل هم بپوشید و همه در برخورداری یکسان باشید و مقامات و مالکیت‌ها موجب عدم تساوی در برخورداری نشود که اگر شود انکار نعمت بودن آن تفضل و نعمت خداوند است. وقتی شما بیشتر برخوردار باش که از استحقاق و توان خودت بوده است اما هرچه هست از خداوند است. ...... البته این مطلب کلی را در مقام فتوا اگر باشد باید با تفصیلاتش دقیق‌تر گفت که این سفارش واجب است یا مستحب؟حدود آن چیست؟ و... کار به جایی نکشد عده‌ای با این چنین مواردی مالکیت خصوصی و انتفاع خصوصی از اموال شخصی را به کلی نفی کنند که مسلما این مورد هم باز با قیودی در دین تایید شده است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
رهق به معنی سختی و رنج است. در قرآن دو مرتبه این تعبیر آمده است و هر دو هم در سوره جن و از زبان مؤمنین از اجنه است. در آیه ۱۳ از سوره جن می‌گویند: «وَأَنَّا لَمَّا سَمِعۡنَا ٱلۡهُدَىٰٓ ءَامَنَّا بِهِۦۖ فَمَن يُؤۡمِنۢ بِرَبِّهِۦ فَلَا يَخَافُ بَخۡسٗا وَلَا رَهَقٗا» ما وقتی هدایت را از کلام الله شنیدیم به آن ایمان آوردیم و هرکس به خداوند که رب العالمین است ایمان بیاورد نه ترسی دارد و نه سختی و رنجی. آیه دیگر آیه ۶‌ام است و یک قاعده را بیان می‌کند: کسانی از انسان که برای حل مشکلات خود به جنیان پناه می‌برند جز بر رهق آنها یعنی سختی و مشکلاتشان افزوده نمی‌شود. در زندگی کسانی که به دنبال ارتباط با اجنه می‌روند مشکلات ایجاد می‌شود و اگر هم یک مشکل ساده را اصلاح کنند، مشکلات بزرگ‌تر و پیچیده‌تری درست می‌کنند. ..... یکی از اساتید از باب مشاهدات و تجربه تاکید می‌کردند که این قاعده مربوط به مطلق استفاده از جن حتی اجنه خوب است. پیشنهاد ایشان ارتباط گرفتن با اولیاء الله و ملائک بود. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از چیزهایی که خداوند به آن امر می‌کند عدالت ورزیدن، احسان کردن و بخشش کردن به خویشاوندان است. یک نکته اینکه: یأمر یعنی این امر همیشگی و پیوسته است و همیشه باید چنین بود، با یک بار کفایت نمی‌کند و باید دنبال بهانه بود برای انجام آن. نکته بعد: ظهور اولیه امر کردن خداوند به چیزی، در واجب بودن آن چیز است و اگر انجام ندادیم در مسیر کمال میزان زیادی عقب خواهیم ماند و در آخرت مؤاخذه و در واقع محروم خواهیم شد. نکته آخر اینکه: مصداق تام و کامل بخشش به خویشان خود، هدیه دادن به پدر و مادر و همسر است که عناوین ثواب دیگر هم بر آن صادق است و عملا با یک تیر چند نشان زدن است‌. 😊🌷پیشاپیش میلاد بانوی دو عالم و روز زن مبارک.🌷😊 https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
تذکر این نکته هم خوب است که در این متن‌ها: ۱. بنده نه شأنیت فتوا را دارم و نه در مقام آن هستم. ۲. زبان آیات و روایات در تخاطب با توده توصیه توامان اخلاقی و فقهی و تفکیک نکردن مستحب و واجب است. این تفکیک اگرچه واقعا هست اما در تخاطب آیات و روایات نه اخلاق و فقه جدا است و نه واجب و مستحب. این تفکیک‌ها برای رسالت علم فقه و اخلاق و دقت تخصصی آن لازم است اما در تبلیغ سفارش‌های دین، با توجه به سیره علما استفاده از همین سبک آیات و روایات خوب است.
در روایتی از امام رضا (علیه السلام) آمده است: بخدا خوش گمان باشيد. زيرا خداى «عز و جل» مي‌فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويشم، اگر گمان او خوبست، رفتار من خوب و اگر بد است، رفتار من هم بد باشد. «أَحْسِنِ اَلظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِيَ اَلْمُؤْمِنِ بِي إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً» .... کتاب‌های موفقیت پر است از توصیه مثبت اندیشین و امیدوار بودن. دین می‌گوید مثبت اندیش و امیدوار باش اما نه همینطوری بلکه به خدایی که همه چیز در دست او است و عالم و قادر مطلق است، امیدوار باش و هرچه شد تفال به خیری بزن که خدا برایت کنار گذاشته. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۹۱ سوره مبارکه نحل خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید به عهد خود عمل کنید و قسم خود را نشکنید. بعد از این توصیه معنای قسم و این نکته که چرا باید مقید به نشکستن قسم بود را توضیح می‌دهد: «وَقَدۡ جَعَلۡتُمُ ٱللَّهَ عَلَيكُمۡ كَفِيلًاۚ» کفیل یک اصطلاح خاص در فقه و حقوق است، وقتی کسی نیاز به ضامن دارد کسی ضامن او می‌شود که اگر این فرد به عهد خود وفا نکرد من ضامن جبران آن هستم، این فرد ضامن را کفیل می‌گویند، وقتی کسی ضامن ندارد قسم می‌خورد و آنچه را به آن قسم خورده است ضامن وفای به عهدش قرار می‌دهد. وقتی کسی به خداوند قسم می‌خورد تا به عهدش وفا کند، یعنی اگر من به این عهد خود وفا نکردم طرف حساب من خداوند باشد و طرف حساب شما هم خداوند باشد. کسی که قسم می‌خورد و کسی که قسم را به عنوان تضمین وفای به عهد او، قبول می‌کند، عوض کفیل، خداوند را وارد معامله می‌کنند، پذیرنده قسم می‌پذیرد جبران شکسته شدن عهد با خداوند باشد و دومی می‌پذیر طرف مقابلش خداوند باشد که می‌داند او نتوانست و ناخواسته قسمش را شکست یا دانسته و با وجود توان شکست و در این صورت عقوبتش با خداوند باشد. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی از امیر المؤمنین (علیه السلام) آمده است: «إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ اَلنِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ اَلشُّكْرِ.» وقتی حواشی و جوانب نعمت به شما رسید آن متن و اصل نعمت را با کمی شکر فراری ندهید. ..... نعمت‌ها و عقوبت‌های الهی مانند باران و طوفان است، قبل از اینکه خودش بیاید نشانه‌هایش می‌آید، ابرها نشانه باران یا طوفان هستند. وقتی نعمت بزرگی در تقدیر انسان است قبلش نعمت کوچکی نسبت به آن، می‌آید اگر قدردانی کردی و شاکر بودی آن نعمت بزرگ هم نصیبت می‌شود. عقوبت هم همینطور است، قبل از عقوبت بزرگتر یک نشانه‌هایی می‌آید اگر استغفار کردی و صدقه دادی آن عقوبت بزرگتر دفع می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
عامل اصلی بدبختی و سقوط هر کس خودش است، عوامل محیطی فقط بستر ساز است که همان عوامل هم اگر به خدا اتکا کنیم نمی‌تواند موجب سقوط شوند. مهم‌ترین عامل سقوط و انحراف بیرونی شیطان و حزب او هستند که خداوند در آیات ۹۹ و ۱۰۰ سوره مبارکه نحل در مورد آنها می‌گوید آنها هیچ تسلطی بر اهل ایمان، ندارند، سلطه شیطان بر کسانی است که خودخواسته از او تبعیت می‌کنند و به خداوند مشرک می‌شوند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امام صادق عليه السّلام روایت است: ميوۀ باغت را شبانه مچين. كشت خود را شبانه جمع مكن، قربانيت را نيز شبانه مكش و شبانه بذرافشانى نكن وگرنه قانع و معترّى نخواهى يافت كه فرمان خدا را اطاعت كنى. پرسيدم: قانع و معترّ كدام است‌؟ فرمود: قانع كسى است كه هرچه دريافت كند، تشكّر مى‌كند. معترّ كسى است كه به عنوان رهگذر مى‌آيد و با زبان حال، درخواست و مسألت دارد. اگر كشت خود را شبانه جمع كنى، سائلى نخواهى يافت كه فرمان خدا را دربارۀ او اطاعت كنى، آنجا كه مى‌فرمايد:«حقّ‌ برداشت را در روز چيدن محصول بپردازيد» يعنى در روز درو، يك مشت يك مشت از خوشه‌ها و چون از پوست جدا شود، يك مشت يك مشت از دانه‌ها به فقيران و مساكين بدهيد، و به‌همين كيفيّت، موقع ميوه‌چينى. تخم‌افشانى و زراعت را نيز شبانه انجام مده، چرا كه بايد يك مشت يك مشت از بذر زمين به گدايان و سائلان تقديم كنى، همان‌طور كه روز برداشت، از حاصل زمين مى‌پردازى. ...... ظاهرا هنگام رسیدن به محصول و ثمر منحصر در وقت درو و میوه چینی نیست، خداوند حقی در محصول و ثمره کارهای ما برای فقرا قرار داده است و این غیر از خمس و زکات است. «وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ ۗ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»(تغابن-۱۶) انفاق كنید كه برای شما بهتر است؛ و كسانی كه خود را از بخل و حرص حفظ کنند، آنها پیروز واقعی هستند. 📌خداوند می‌خواهد ما از بخل و حرص نجات یابیم تا بازی دنیا را پیروز شویم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی از کتاب تحف‌العقول، حضرت امیر(علیه السلام) مردم را به سه دسته تقسیم می‌کنند: 🔹مردم یا عالم ربانى‌اند و یا کسانی که در پی علم و دانش‌اند و در راه نجات هستند و یا نه عالم ربانی هستند و نه در پی علم و دانش؛ این‌ها بدبخت‌هایی هستند که همچون توده‌ای از پشه با هر صدا و وزش بادی تغییر جهت می‌دهند. 🔸«النَّاسُ ثَلَاثَةٌ عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ النَّجَاةِ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ‏ أَتْبَاعُ كُلِ‏ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ» 🔹این جماعت از نور علم و دانش بهرمند نشده‌اند تا هدایت شوند و به یک تکیه‌گاه مطمئن پناه‌نبرده‌اند تا نجات یابند. 🔸«لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ فَيَهْتَدُوا وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيقٍ فَيَنْجُوا» https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امام صادق علیه السلام روایت است هرگاه خواستی نهال بکاری یا گیاهی کشت کنی بر هر دانه یا شاخه آن این ذکر را بگو: «سُبْحَانَ اَلْبَاعِثِ اَلْوَارِثِ» پاک و منزه است آن که سبب ایجاد و باقی و دائم است. ان شاء الله آن نهال یا گیاه به خطا نمی‌رود. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در حدیثی قدسی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است: خداوند تبارک و تعالی می‌گوید: «يَا اِبْنَ آدَمَ أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ وَ لاَ تُعَلِّمْنِي مَا يُصْلِحُكَ» ای پسر آدم! از من را اطاعت کن و صلاح خود را به من ياد مده. ...... معمولا ما موقع دعا نعوذ بالله مانند گارسون با خدا معامله می‌کنیم نه مانند رب عالم و قادر و خیر مطلق. اصرار می‌کنیم من حتما فلان چیز را می‌خواهم و به صلاحم است، حتما از این راه این نیاز من برآورده شود! اما خداوند می‌گوید اگر من خیر و صلاح تو را می‌دانم، از آن راهی که می‌دانم آن را رقم می‌زنم، شما دعا کن هرچه می‌خواهی بخواه اما آخرش بگو اما خداوندا هرچه تو خیر و صلاح می‌دانی، ما شاء الله و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات از طرفی گفته شده است حتی نمک سفره خودتان را هم از ما بخواهید و دعای جزئی کردن نفی که نشده، توصیه هم شده است. از طرفی در آیات و روایاتی که مربوط به دعای انبیاء و اولیاء است هنگام دعا، جزئی دعا نمی‌کنند بلکه کلی دعا می‌کنند. البته موقع حمد جزئیات را هم ذکر می‌کنند ولی موقع دعا کلی دعا می‌کنند. «رَبِّ إِنِّي لِمَآ أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ» در روایتی امام سجاد علیه السلام بیمار بودند، امام حسین علیه السلام از ایشان می‌پرسند: چه چیزی میل داری؟ حضرت پاسخ می‌دهد: «أَشْتَهِي أَنْ أَكُونَ مِمَّنْ لاَ أَقْتَرِحُ عَلَى اَللَّهِ رَبِّي مَا يُدَبِّرُهُ لِي» میل دارم از کسانی باشم که در آنچه خداوند برایم تدبیر نموده است، به خداوند پیشنهاد ندهم. امام حسین فرمودند: احسنت، شبیه ابراهیم خلیل شده‌ای که وقتی جبرائیل علیه السلام نزد او آمد و پرسید چه حاجتی داری؟ پاسخ داد به پروردگارم پیشنهاد نمی‌دهم، چراکه خداوند مرا کفایت می‌کند و بهترین موکل است. ..... با توجه به آیات و روایاتی که خداوند به بندگان گفته است: دعا کنید و از من بخواهید، منظور از «لا اقترح» دعا نکردن نیست، بلکه سفارش ندادن است که در مراتبی می‌شود جزئی دعا کردن در عین حال راضی بودن به اراده خداوند و در مراتبی می‌شود کلی دعا کردن که رضایت خداوند قطعا در آنها است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۱۲۰ سوره مبارکه نحل خداوند می‌گوید ابراهیم به تنهایی، خود یک امت بود که به عبادت و بندگی می‌پرداخت و پیرو دین حق بود. ..... در دنیا آدم‌های پول‌دار و صاحب قدرت و مقام و صاحب فن و حرفه کم نبوده‌اند اما همه فراموش شدند و فقط کسانی نامشان به نیکی ماند که اهل کار برای خدا بوده‌اند، هرچه بیشتر اهل ایمان و قیام لله بودند بیشتر زنده شدند، اگر هم در یک مقطع زمان تنها یا کم بودند اما در طول زمان باقی و کثیر شدند، اینها کسانی هستند که در زمان حیاتشان طرف حساب خداوند برای شکل‌دهی به معادلات تاریخ هستند، اینها هستند که تاریخ قوم خود را می‌سازند و خداوند بر اساس اراده و ابتلائات آنها و همراهانشان تاریخ عصر را رقم می‌زند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امام موسی کاظم علیه السلام روایت است که ایشان به یکی از یارانشان به نام سماعة در مورد شیعیانی که اهل تقیه نبودند فرمودند: ای سماعه، آنها روى بسترهاى خود آرميدند و مرا بترس انداختند (زيرا تقيه نكردند) هان بخدا زمانى بود كه در اين دنيا جز يك تن خدا را نمى‌پرستيد، و اگر مي‌بود خداى عز و جل او را هم اضافه مي‌كرد در آنجا كه مي‌فرمايد:«همانا ابراهيم امتى بود مطيع خدا و با روش مستقيم و از مشركين نبود» تا خدا خواست (زمانى طولانى) بدين روش گذرانيد، سپس خدا اسماعيل و اسحاق را انيس او ساخت و سه تن شدند، همانا بخدا مؤمن كم است و اهل كفر بسيارند، ميدانى چرا چنين است‌؟ چون آنها که شبيه مؤمنين هستند با مؤمنان رفت و آمد دارند و مؤمنان اسرار خود را با آنها در ميان مى‌گذارند و مؤمنين خيال مي‌كنند اينها هم با آنها هم عقيده هستند و دلگرم مى‌شوند و با آنها مأنوس مى‌شوند متوجه تعداد كم خود نمى‌شوند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1