خداوند وقتی میخواهد به صورت مصداقی دشمن مسلمانان را معرفی کند، به پیامبر(ص) میگوید: قطعا دشمنترین مردم با خودتان را یهودیها و کسانی که شرک ورزیدند خواهی یافت و دوستترین آنها را از مسیحیها خواهی یافت.
خیلیها تا اینجا را میگویند اما آیه ادامهای دارد که اصل و اساس ملاک دشمنی را این ادامه مشخص میکند و معلوم میشود مسیحی و یهودی و... ملاک نیست، ملاک چیز دیگری است، فقط در یهود و مشرکین این ملاک بسیار زیاد دیده میشود و در مسیحیها کمتر؛ این ملاک و علت استکبار (ادعای بزرگی و کبر) است.
آیه میگوید چرا در مسیحیها بیش از همه دوست مییابی؟ چون از آنها عالمان و عابدانی هستند که «أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
همه چیز رفت حول استکبار و این رفتار است که ملاک میشود برای دشمنی و دوستی کفار با مؤمنین.
اسلام یهود ستیز نیست، استکبار ستیز است و این استکبار در بخش زیادی از یهودیها نهادینه شده است، به تعبیر قرآن «بِأَنَّهُمْ قالُوا لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبيلٌ» (آل عمران:۷۵) اینها مدعی هستند ما نژاد برتر هستیم و دیگران هیچ حق جبران ظلمی بر ما ندارند.
📌عضویت کانال
معمولا مردها عشق و علاقه خانمها به تجملات و آراستگی را درک نمیکنند و حتی گاهی آن را تمسخر میکنند، توجه خانمها به ظرافتهایی که اصلا به چشم مردان نمیآید از ویژگیهای درونی آنها است و مردها باید بفهمند خانمها به تجمل و آراستگی فطرتا نیاز دارند و رشد و طراوت آنها در همین زینتها و توجه به زیباییها است و خداوند نیز این ویژگی خانمها را به رسمیت شناخته است و خانم ها را «مَنْ يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ» کسانی پرورش یافتنشان در زینتها است توصیف میکند.
دومین ویژگی خانمها که معمولا مردها از آن غافلند، لزوم بیتوجهی به حرفها و تصمیمات خانمها هنگام غلبه احساسات است، خانمها به واسطه ویژگی درونی آنها که متناسب با مأموریت الهی آنها در حفظ نهاد خانواده، فرزندان و توجه به آنها است احساسات بسیار قویتر از مردان دارند، به همین جهت تغییرات احساسی آنها سریعتر از مردان است و گاهی این احساسات بر آنها غلبه میکند و موقع خشم زیاد یا محبت زیاد تعادل ندارند و ممکن است در سخن یا تصمیم افراط یا تفریط کنند، بنابر این تصمیمات و حرفهای آنان وقتی احساسات بر آنها غلبه کرده است را نباید جدی گرفت. خداوند هم به این ویژگی اشاره میکند و میگوید: «وَ هُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ» در دعواها حرفهای آنها روشن نیست، معلوم نیست چه میگوید.
📌عضویت کانال
هدایت شده از شرح حالی از حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 شرح حدیثی از امام صادق (علیه السلام): «مَثَلُ الدُّنيا كَمَثَلِ ماءِ البَحرِ ؛ كُلَّما شَرِبَ مِنهُ العَطشانُ ازدادَ عَطَشا حَتّى يَقتُلَهُ»
حكايت دنيا، حكايت آب درياست كه هرچه تشنه از آن بيشتر بنوشد ، تشنهتر مىشود تا سرانجام، او را بكُشد.
🌐 اینستاگرام طریق العلماء
@sharhehal_hoze
اسحاق بن عمار گويد از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم:
«مَا أَوَّلُ مَا يُتْحَفُ بِهِ اَلْمُؤْمِنُ»
اولین هدیهاى كه بعد از وفات به مؤمن عطا مىشود، چيست؟
فرمود: «يُغْفَرُ لِمَنْ تَبِعَ جَنَازَتَهُ»
آمرزش كساني است كه جنازه او را تشييع ميكنند.
....
📌تشییع شهدا را دریابیم.
@ayat_va_revayat
در نهج البلاغه از حضرت امیر (علیه السلام) در توصیف مؤمن ویژگیهایی ذکر شده است، یک ویژگی: «مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ» است؛
در لغت «الغَمْرُ» یعنی «الماءُ الكثيرُ المُغرِق»، آب فروانی که غرق کننده است و «مَغْمُور» یعنی کسی که در چنین آبی افتاده است، مؤمن غرق افکار خودش است.
در کتاب «غرر الحکم» این حدیث با عبارت: «ألمؤمن مغمومٌ بِفِكرَتِه» آمده است اما ظاهرا خطایی رخ داده، «رجلٌ مَغْمُومٌ و مُغْتَمٌ» به معنای کسی است که ذو غَمٍّ؛ یعنی اندوهگین است و این تعبیر چندان با توصیفات مؤمن سازگاری ندارد.
معنای «فکرته» نیز خیال بافی مذموم نیست، مثلا در «توحيد مفضل» از امام صادق (عليه السلام) بعد از بيان مطالبي آمده است: «فَهَلْ يَخْفَى عَلَى مَنْ صَحَّ نَظَرُهُ وَ أَعْمَلَ فِكْرَهُ» آيا بر كسي كه نگاهش درست است و فكرش كار ميكند اين پنهان ميماند؟!
پس «مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ» يعني سرش به افکار خودش گرم است و این نه به معناي فرار از مسئوليت اجتماعي است! نه به معناي کمک نکردن به ديگران، نه ترک امر به معروف و نهي از منكر، بلكه به معناي اين است که در كار ديگران فضولي نميكند، تا وقتي خداوند يا ديگران چيزي از او نخواستهاند، بيخود دخالت نميكند و اظهار نظر نميكند.
در احوالات امام خميني و برخي ديگر از علما آمده است كه وقتي راه ميرفتند نگاه به اين طرف و آن طرف نميكردند، جلوي خودشان را نگاه ميكردند و دنبال كاري كه خودشان داشتند ميرفتند، تا وقتي از ايشان نظر نميخواستند نظر نميدادند و خلاصه سرگرم افكار خود بودند.
@ayat_va_revayat
دیروز یک دور همی و گفتگو با چند معلم در مورد طرح کلان خداوند برای ما، داشتیم، گفتند: طرح کلان خداوند رسیدن ما به یک جامعه توحیدی و برقراری حاکمیت توحیدی بر تمام عالم است. گفتم حالا اگر در این مسیر شکست خوردیم چه؟! اگر من و شما غریبانه شهید شدیم چه؟!
گفتگو رسید به اینجا که آخرش این طرح کلان خداوند محقق میشود و شکستی درش نیست اما در دل آن طرح برای تک تک ما در طول تاریخ نیز، یک طرح دیگر وجود دارد، طرحی که در آن شکست موقتی هم معنا ندارد، آخرش هم موقع تحقق آن طرح کلان همه را برمیگردانند و نتیجه نهایی را نشانشان میدهند.
آن طرح خداوند برای تک تک ما چنین است: «تِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَآءَ» این رفت و آمد روزگاران را بین شما قرار دادهایم تا معلوم شود کدام یک اهل ایمان هستند و از میان آنان گواهانی بر امت گرفته شود.
@ayat_va_revayat
هرکه هدایت و بندگی بخواهد، خداوند هدایت خود را از او دریغ نمیکند، هرکس هم ته قلبش علو و برتری و خودخواهی و هرچه غیر خدا و در عرض خداوند است را بخواهد، خداوند همان را به او میدهد، ضلات و گمراهی یعنی غیر خدا را خواستن و هرچه بیشتر غیر خداوند تبارک و تعالی را بخواهیم، ضال و گمراهتریم.
«فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا» در قلبشان مرض نفاق است، خداوند نیز بر این مرض میافزاید.
هرچه خواستیم، خداوند هم در همان مسیر ما را کمک میکند، خودش را خواستیم اسباب هدایت را برایمان فراهم میکند و اگر گمراه شدیم و راه خدعه و نفاق را پیش گرفتیم اسباب همان را برایمان فراهم میکند.
پس راه هدایت و خدایی شدن، هدایت و خود خداوند را خواستن است، ته هرچه انحراف و بدبختی است را که بگیری، غیر خدا و رضایش را خواستن است.
@ayat_va_revayat
در ذهن خیلیها به ویژه افراد ایدهآل گرا، مشورت گرفتن نوعی اعتراف به نقص عقل و کامل نبودن محسوب میشود، اعتراف به اینکه در این مورد مشورت، قدرت تصمیمگیری ندارم.
به همین خاطر هم مقابل مشورت گرفتن مقاومت میکنند، اما توجه به دو نکته این مقاومت اشتباه را پایان میدهد، یکی اینکه واقعا ما کامل و عاقل و قادر مطلق نیستیم و لازم است با استفاده از نظرات افرادی که صاحب عقل و تجربه هستند، فهم و نگاه خودمان را کامل میکنیم
دوم اینکه مشورت همیشه برای فهمیدن نیست و گاهی برای همراه کردن است، برای اینکه به مخاطب احساس مهم بودن و شریک بودن در کار را بدهیم، برای اینکه مخاطب را با مسأله درگیر کنیم و او در این درگیری فکر کند و رشد کند و برای حل مسأله همراهی کند.
مثلا توصیه خداوند به نبی مکرم اسلام (ص) برای مشورت با مردم در امور و یا خیلی وقتها توصیه به مشورت پدر با فرزندان و همسر از همین باب است.
«فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ»
به واسطه رحمت خداوند است که بر مردم مهربان هستی و اگر نامهربان و شدید بودی از اطراف تو پراکنده میشدند.
«فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ»
از خطاهای آنان بگذر و برای آنها استغفار کن و در کار با آنها مشورت کن...
سیاق آیه که سخن از مهربانی و جذب مردم است، مردمی که اهل خطا هستند و باید از خطایشان چشم پوشی کرد و برایشان استغفار کرد گویای این است که مشورت حضرت با مردم برای طلب فهم نیست، بلکه برای همراه و همدل کردن آنان و رشد دادن مردم است.
@ayat_va_revayat
از امام صادق (علیه السلام) روایت است: «اَلتِّجَارَةُ تَزِيدُ فِي اَلْعَقْلِ» تجارت عقل را زیاد میکند.
متأسفانه در فهم آیات و روایاتی که مربوط به تجارت است، یک اشتباه رایج صورت میگیرد و آن عدم توجه به معنای تجارت در فارسی و عربی است.
در ذهن ما فارس زبانها تجارت یعنی یک صادرات و واردات یا یک کمپانی بزرگ یا اصلا دکان پر رفت و آمد؛ اما در عربی تجارت یعنی هرگونه خرید و فروش کردن حتی اگر یک خرید و فروش خیلی جزئي باشد.
از امام صادق (علیه السلام) در توضیح آیه «رِجٰالٌ لاٰ تُلْهِيهِمْ تِجٰارَةٌ وَ لاٰ بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اَللّٰهِ» آمده است: «كَانُوا أَصْحَابَ تِجَارَةٍ فَإِذَا حَضَرَتِ اَلصَّلاَةُ تَرَكُوا اَلتِّجَارَةَ وَ اِنْطَلَقُوا إِلَى اَلصَّلاَةِ وَ هُمْ أَعْظَمُ أَجْراً مِمَّنْ لَمْ يَتَّجِرْ»
اینها کسانی بودند که وقتی زمان نماز فرا رسید، تجارت خود را ترک کردند و به سوی نماز رفتند و اینها اجری بیش از کسانی داشتند که تجارت نمیکردند.
تجارت خود را رها کردند به معنی خرید و فروشی که آن لحظه داشتند است، نه اینکه یک کمپانی یا صادرات و واردات داشتند این را کلا برای وقت نماز رها کردند!
پس «اَلتِّجَارَةُ تَزِيدُ فِي اَلْعَقْلِ» یعنی «خرید و فروش کردن» عقل را زیاد میکند، یعنی از خرید میوه و مایحتاج خانه تا خود خانه و ماشین را خودت انجام بده تا مجبور شوی درایت کنی، فکر و مشورت کنی، چندبار کلاه سرت برود، تا آخرش در این خرید و فروشها عقلت زیاد شود.
@ayat_va_revayat