در آیه ۶۴ سوره مبارکه اسراء گزارشی از گفتگویی بین خداوند تبارک و تعالی و شیطان لئیم آمده است.
از خطاب خداوند به شیطان چند چیز مشخص میشود:
۱. شیطان سازمان و تشکیلاتی دارد با رتبهبندی نیروهایش در این سازمان، برخی در حکم سواره نظام هستند و برخی در حکم پیاده نظام.
۲. از مهمترین تصرفات شیطان برای انحراف انسانها مشارکت در اموال و اولاد آنها است که خداوند آن را به عنوان کارویژه تشکیلات شیطان ذکر میکند.
مشارکت در اموال که حرام کردن مال به اشکال مختلف است؛
در مورد مشارکت در اولاد در روایات به تصرف شیاطین در لحظه انعقاد نطفه و رابطه زن و شوهر اشاره شده است و راه جلوگیری از آن نیز موارد زیر است: گفتن ذکر خدا به ویژه بسم الله الرحمن الرحیم در آن لحظه، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم گفتن و پوشاندن بدن زن و شوهر و صحبت نکردن، و اینکه مرد و زن و به یاد زن و مرد دیگری نباشند.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۴۵ سوره مبارکه اسراء صریحا به ایجاد یک پرده نامرئی و پوشاننده نورانی به دور تلاوت کننده قرآن اشاره شده است.
مکرر دیده و شنیدهام، برخی از مشکلاتی در زندگی و خانهشان گلایه کردهاند و علما توصیه به خواندن قرآن در خانه میکنند.
امسال با خانواده برای خرید خانه اقدام کردیم و به همین خاطر به شمار زیادی خانه سر میزدیم، در این ماجرا بود که این مطلب خیلی محسوس برایمان روشن شد که برخی خانهها نور دارد و برخی ظلمت، ما کاری به اهل خانه نداشتیم و واقعا به خانه دقت میکردیم اما حال و هوای خانه یک چیز محسوس بود، برخی خانهها نور طبیعی و نقشه خوب داشت ولی ظلمت داشت و آدم حس خفه شدن در آنجا میکرد و برخی هم نقشه و نور خوبی نداشت ولی نورانیت و حس خوب داشتند، هر خانهای که اینطور بود از ظاهر اهل آن خانه هم معلوم بود اهل ایمان هستند.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از چیزهایی که زیاد شنیدهام اینکه برخی از مؤمنین حتی طلبههای معمولی تجربیاتی داشتهاند که صدای پرندگان و جانوران و یا اشیاء را به صورت ذکر خداوند شنیدهاند، این افراد هم کسانی نبودند که بخواهند خود را مطرح کنند و یا عمومی بگویند و یک نفر و دو نفر هم نبودهاند که بگوییم دروغ میگویند.
برخی میگویند اینها لحظاتی خیالاتی شدهاند اما آیه ۴۴ سوره مبارکه اسراء میگوید این واقع عالم است که هر شئ (نه فقط هر جاندار) هر چیزی که در عالم است در حال تسبیح خداوند گفتن است و این شما هستید که آن را نمیشنوید.
حاج احمد خمینی میگوید یکبار روز عاشورا امام میگفت صدای سگی که پارس میکرده است را حسین حسین گفتن شنیدهام. یکی از طلبهها میگفت غار غار کلاغ را الله اکبر شنیدهام، یکی جیک جیک گنجشک را سبحان الله شنیده بود، یکی صدای گردش پنکه سقفی و کولر آبی را الحمد لله شنیده بود و...
اگر چیزی را درک نمیکنیم حتما نگوییم باطل و غلط است.
برخی ذهنشان دو قطبی است یا میفهمند و درست است یا نمیفهمند و میگویند غلط.
اما ذهن باید سه قطبی باشد: یا میفهمم درست است، یا میفهمم غلط است، یا نمیفهمم و اکثر امور هم از این قسم سوم است.
چیزی را اگر نمیفهمیم انکار نکنیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۸ سوره مبارکه انسان: از داستان روزه گرفتن امیرالمؤمنین، حضرت زهرا و حسنین (سلام الله علیهم اجمعین) و دادن افطارشان در سه روز پی در پی به مسکین و یتیم و فقیر سخن به میان آمده است.
در آیه ۹: اخلاص این خانواده و لله بودن کارشان و انتظار جبران نداشتن از سوی بندگان خدا مورد تحسین الهی قرار گرفته است.
اما اوج این داستان و معرفت و مقام این خانواده در آیه دهم است که در ذکر فضائل این خانواده مبارک، چندان به آن توجه نمیشود.
ما اگر محبت و لطفی به کسی کنیم خیلی سخت است که انتظار جبران از او نداشته باشیم اما به هر حال اگر روی اخلاصمان کار کنیم، کار را برای خدا انجام میدهیم و انتظار جبران آن لطف و محبت را «أَضۡعَٰفٗا مُّضَٰعَفَةٗۖ» از خداوند داریم.
اما این خانواده بعد از سه روز گرسنگی و دادن افطار خود به بندگان خدا، نه تنها احساس طلبکاری ندارند و با احساس طلبکاری و انتظار جبران، نمیگویند مثلا: ما امید داریم خداوند بیش از آن به ما دهد و برای ما جبران کند، بلکه تازه میگویند: ما از خداوند در آن روزی که آن روز سخت و هولناک است، خوف داریم.
📌خود را بدهکار و شرمنده در درگاه الهی میدانند، نه طلبکار.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امیرالمؤمنین روایت است:
قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ.
وقتی از چیزی ترسیدی خودت را در آن کار بیانداز، چراکه سختی خودداری و پرهیز از آن سختتر و پر هزینهتر از آنی است که از آن میترسی.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✍️ دور را نگاه کن تا لغزش نکنی...
🎙 آیتالله حائری شیرازی:
🔻علی علیه السلام منسوب به او هست که: «إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ» وقتی از یک چیزی میترسی خودت را بینداز داخل آن.
🔻 این علی (علیه السلام) از روز اول خودش در هر جنگی بوده انداخته است، حالا دیگر جنگ دیده شده است.
شما نگاه کن وقتی شنا بلد نیستی، در آب خودت را نیندازی شنا بلد نمیشوی، تو اینجا بایست روی این خشکی هی شنا برو، اما اولین باری که میافتی در آب میروی ته آب، میگویی ای خفه شدم، تمرین شنا را در آب میکنند، آدم تا در آب نیفتد یک خورده قوطه نخورد، یک خورده سرش زیر آب نرود، شناگر قابلی نمیشود.
🔻 جنگ را در جنگ میشکنند، ترس از آب را در آب میشکنند، باید غرق بشوی تا از غرق شدن نترسی، باید زیر آب بروی که ببینی بعدش آدم میآید بیرون. شما دوچرخه سواری که کنی، میشود زمین نخوری؟ باید این قدر زمین بخوری که از زمین خوردن نترسی، تا بتوانی تعادل خودت را حفظ کنی.
🔻شما در انقلاب حرکت میکنی نگاه دور بکن، نگاه الآن نکن، ای وای صف نان است، این نگاه نزدیک کردن است، این ضد انقلاب هی نگاه نزدیک میکند، میگوید صفِ نان، صف مرغ، صف این، صف آن، صف نمیدانم چه چیز، نگاه آن برش بکن، دور را نگاه کن، آن روز را نگاه کن، که اینها شوکتشان عزتشان حفظ شده است، اینها فهمیدند محاصره اقتصادی کارگر نیست ولش کن آقا، ولش کن، دروازهها را باز میگذارند، آن وقت بعد میبیند نه از صفی خبری است، نه چیزی، اینجا وضع بهتر از جاهای دیگر است. آن وقتی میبینی اینها تثبیت شدند، همه میآیند با اینها معامله میکنند، تجارت میکنند، وضع اینها بهتر از همه جا است، نگاه آیندهاش بکن.
🔻 در زندان که بودیم هر وقت میخواستی در باره توحید با مجاهدین خلق صحبت کنی، میگفت به ما دستور دادند که بحث ایدئولوژیک نکنید، اما فقط بحث سیاسی کنید، بحث ایدئولوژیک یعنی پایهای، اساسی اما بحث سیاسی یعنی مقطعی، لحظهای، نزدیک را نگاه کردن، هی به اینها گفتند بحث سیاسی کن، مقطعی نگاه کن، تحلیلهای ساعت به ساعت، این جوری خوردند زمین. نگاه نزدیک کردند تعادلشان حفظ نشد زمین خوردند.
🔻 شما تا نروید در جنگ و جبهه، این بت ترست نمیریزد، تا در آتشها نروی، وحشت آتش از دلت بیرون نمیرود، اگر هی بنشینی در گروه مقاومت و هی استخاره کنید و هی امروز و حالا فردا، مثل کسی هست که بنشیند هی کتاب شنا بخواند، هی شما کتاب اسلحه خوانی بخوانید، هی اسلحه باز کنید هی ببندید، هی باز کن، هی شبها خواب ببینی با اینها که نمیشود.
🔻این امت باید هی برود جبهه، هی شهید بدهد، هی بیاید، هی دوره آموزش ببیند، هی جنگهای سختتر، آتشهای تندتر ببیند تا برایش عادی بشود. این بچهها که مدتی جبهه ماندند، وقتی آتشهای سبک میبینند میخندند، اما اینها روز اول میخندیدند؟!
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✅ استاد بنده از یکی از فضلا که در بحث حدیث زیاد کار کرده بود نقل میکرد:
✅ ایشان میگفتند من بیش از ۴۰۰ هزار حدیث خواندهام و از میان آنها فلان تعداد را انتخاب کردهام و باز از میان آنها تعدادی را گزینش کردهام و به نظرم میرسد زیباترین حدیثی که خواندهام این حدیث است:
✅ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله:
🔻ما سلّطَ اللّهُ على ابنِ آدَمَ إلاّ مَن خافَهُ ابنُ آدَمَ،
خدا بر انسان فقط کسی را مسلط میکند که از او بترسد.
🔻و لَو أنّ ابنَ آدَمَ لَم يَخَفْ إلاّ اللّهَ ما سَلّطَ اللّهُ علَيهِ غَيرَهُ
و اگر انسان فقط از خدا میترسید، خداوند غیر خودش را بر او مسلط نمیکرد.
🔻و لا وُكِلَ ابنُ آدَمَ إلاّ إلى مَن رَجاهُ،
و انسان واگذارده نمیشود الا به آن که به او امید بسته است.
🔻 و لَو أنّ ابنَ آدَمَ لَم يَرْجُ إلاّ اللّهَ ما وُكِلَ إلى غَيرِهِ.
و اگر انسان به غیر خدا امید نداشت به کسی غیر خداوند واگذارده نمیشد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بیایید نترسیم...
در زندگی شخصی و اجتماعی پیشآمدهای مختلفی است که موجب میشود انسان بترسد، بترسد از فقر، از شکست خوردن، از تنها ماندن، از تحریم، از بیآبرویی و...
بیاییم فقط از خدا بترسیم.
البته نترسیدن به معنی دیوانگی نیست، به معنی آنچه هم عقلای دنیا زده میگویند نیست، حد و مرز شجاعت و تهور (شجاعت غیر عاقلانه) را سخت است تشخیص دهیم اما ما معمولا به سمت تهور غش نمیکنیم به سمت محافظهکاری (توصیههای عقلای دنیا زده) غش میکنیم.
حد و مرز درست شجاعت را اگر میخواهیم بفهمیم باید به زندگی شهدا و علما مراجعه کنیم تا با تجربیات ملموس به ما نشان دهند.
ترس از غیر خدا از جنود جهل است.
خداوند خیلی صریح میگوید مؤمن از غیر خدا نمیترسد و فقط و فقط شیطان است که اولیاء خودش را از غیر خدا میترساند:
«اِنَّمَا ذلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَ خَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (آل عمران- ۱۷۵)»
این فقط شیطان است که اولیاء خودش را میترساند پس از وعیدهای شیطان و اولیائش نترسید و از من (خدا) بترسید اگر مؤمن هستید.
روشن میشود ترس از هر چیز از غیر خدا از شیطان ریشه میگیرد و اگر از غیر خدا هم ترسیدیم به تولی ما از شیطان برمیگردد.
قرآن در توصیف انبیاء الهی میگوید:
«الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَدا إِلاَّ اللّهَ وَ كَفَى بِاللّهِ حَسِيبا (الاحزاب - ۳۷)»
همان کسانی که پیام خداوند را ابلاغ میکنند و از کسی جز خداوند ترسی ندارند و خداوند بهترین حسابرس است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امام صادق یا امام باقر (علیهما السلام) روایت است:
«يُنْزِلُ اَللَّهُ اَلْمَعُونَةَ مِنَ اَلسَّمَاءِ إِلَى اَلْعَبْدِ بِقَدْرِ اَلْمَئُونَةِ فَمَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ سَخَتْ نَفْسُهُ بِالنَّفَقَةِ.»
خداوند کمک خود (رزق) را بر بنده به اندازه مخارج او از آسمان فرود مىآورد. پس كسى كه به جاىگزينى يقين پيدا كند، دلش در انفاق سخاوتمند مىشود.
....
آیتالله حائری شیرازی، جریان رزق را به سینی چائی هیات تشبیه میکردند، تا هر وقت از سینی چایی برمیداری جلو بقیه میگذاری چایگردون سینی رو جلو شما نگه میداره. وقتی شما برای خودت برداشتی دیگه سینی میره.
....
مصداق تام انفاق انفاق برای نزدیکان مثل پدر و مادر و فرزندان و همسر است.
نترسیم و اگر اهل کار و زحمت هستیم رزق ما تضمین شده است، راحت برای خانواده خرج کنیم پشتش پر میشود.
امتحانش ضرر ندارد.
اسراف نکنید، تجمل و اشرافیگری نباشد، خرج لازمی بود راحت برایش چک بدهید خدا میدهد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
اگر تنبل و کار کن نیستید که هیچ اما اگر اهل کار و زحمت هستید، هر وقت خرج لازمی داشتید و ترسیدید خرج کنید، چک بدهید، زیر بدهکاری بروید، وامی بگیرید.
این آیه را با خود بخوانید و با توکل بر خدا خرج کنید:
«ٱلشَّيۡطَٰنُ يَعِدُكُمُ ٱلۡفَقۡرَ وَيَأۡمُرُكُم بِٱلۡفَحۡشَآءِۖ وَٱللَّهُ يَعِدُكُم مَّغۡفِرَةٗ مِّنۡهُ وَفَضۡلٗاۗ وَٱللَّهُ وَٰسِعٌ عَلِيمٞ»
تجربه کنید ضرر نمیکنید. مکرر در زندگی خودم و اطرافیانم این را دیدهام که وقتی خرج میکنی و اسراف نیست، پولش به هر شکلی بوده جور شده، هرچه توکل دارید چاله بکنید، پر کردنش با خداست.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
به عنوان مکمل بحث رزق و مخارج یاداشتی در مورد تجربه خرید خانهام در کانال عمومی شرح حال نوشتهام که لینکهایش را میگذارم:👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/4606
https://eitaa.com/sharhe_hal/4607
https://eitaa.com/sharhe_hal/4608
https://eitaa.com/sharhe_hal/4609
از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت است: «عَلَى قَدْرِ اَلْمَؤُنَةِ تَكُونُ مِنَ اَللَّهِ اَلْمَعُونَةُ»
هرچه خرج و هزینه کردید، همانقدر کمک الهی (رزق) میآید.
.....
متکفل روزی ما خداست، ما باید تلاش کنیم و بعدش دیگر بدون نگرانی هر خرج لازمی داشتیم انجام دهیم.
پشتش پر میشود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از رحمتهای خداوند به بندگان این است که برای بقاء نعمت و افزایش آن شاکر بودن کافی است اما برای کیفر شدن و عقوبت کفور بودن لازم است.
شاکر بودن یعنی کم هم شکر کنی شاکر هستی و همین کافی است اما کفور صیغه مبالغه است، یعنی بسیار کفران کردن، همه ما کمی کفران داریم اما خداوند با کم کفران کردن عقاب نمیکند تا کسی بسیار کفران نکند، عقاب نمیشود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت است:
«دَعْ مَا يُرِيبُكَ إِلَى مَا لاَ يُرِيبُكَ فَإِنَّكَ لَنْ تَجِدَ فَقْدَ شَيْءٍ تَرَكْتَهُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.»
آنچه را شبههناک است ترک کن و به گونهای عمل کن که شبههای در آن نباشد.
اگر چنین کردی هرگز کمبود آنچه برای خدا ترک کردهای رت احساس نخواهی کرد.
....
همه ما در طول زندگی موقعیتهای اقتصادی خوبی که شبههناک است به تورمان میخورد.
همهاش نگرانیم اگر احتیاط کردیم و آن عمل شبهه نام را ترک کنیم منفعتهایی از ما سلب شود و ضرر کنیم.
اما در این روایت مجرب وعدهای داده شده که اگر آنجایی که شبههناک بود را لله ترک کردی خداوند به نحوی برایت جبران میکند که نبود آن منفعت را هیچ احساس نکنی.
امتحان کنید ضرر ندارد، از موارد کوچک شروع کنیم، ایمان که بیاوریم موارد بزرگ را هم میشود لله ترک کرد.
....
تذکر: البته یک آسیب هم این وسط در موارد نادر ممکن است رخ دهد؛ اگر احساس کردیم به وسواس افتادهایم با یک مؤمن عاقل مشورت کنیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
یکبار خدمت یکی از اساتید بودیم، دوستان بحثهای طلسم و دعا و اجنه را پیش کشیدند، آن استاد همیشه در این مواقع میگفت اگر به خداوند پناه ببریم و به او اتکا کنیم مشکلی پیش نمیآید، اما این بار برای اینکه دل دوستان قرص شود ماجرایی را گفت.
گفت: یکبار در منزل دراز کشیده بودم یک لحظه دیدم دو موجود واقعا وحشتناک و سیاه هی تلاش میکنند به سمت بچههایم حمله کنند وآسیبی به آنها بزنند، خیلی صحنه وحشتناکی بود اما یک لحظه به قلب آمد که بگویم: «حسبنا الله و نعم الوکیل»، همینکه این را گفتم، هر جفتشان در لحظه دود شدند و رفتند هوا.
الغرض اینکه در مواجه با این فضاها عوض اینکه ماهم بیافتیم در بازی دعا و طلسم نویسی، به خدا پناه ببریم و تکیه کنیم، چرا که خود خداوند به قدرتمندترین و رهبر همه شیاطین، گفته است:
«إِنَّ عِبَادِي لَيۡسَ لَكَ عَلَيۡهِمۡ سُلۡطَٰنٞۚ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ وَكِيلٗا»
[ آگاه باش كه] يقيناً تو را بر بندگانم هيچ تسلّطى نيست، و كافى است كه پروردگارت نگهبان و كارساز [آنان] باشد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در حدیث شریفی مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ از امام رضا(ع) سوال میکند، برترین چیزی که بنده به واسطه آن به خداوند تقرب میجوید چیست؟
حضرت(ع) پاسخ میدهند: طاعت صاحبان ولایت است که بیشترین تقرب الی الله را حاصل میکند.
👈«أَفْضَلُ مَا یَتَقَرَّبُ بِهِ الْعِبَادُ إِلَى اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَ- طَاعَةُ اللَّهِ وَ طَاعَةُ رَسُولِهِ وَ طَاعَةُ أُولِی الْأَمْرِ، قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: حُبُّنَا إِیمَانٌ، وَ بُغْضُنَا کُفْرٌ.»
مضامین این روایت با اختلافاتی در روایت دیگری از فضیل آمده است و طاعة اولی الامر حذف شده و در ادامه این فراز اضافه شده که:
«وَ حُبُّ اَللَّهِ وَ حُبُّ رَسُولِهِ وَ أُولِي اَلْأَمْرِ»
اما از بحث سند هم که بگذریم
این اطاعت از صاحبان ولایت است که بعد از رسول محل اختلاف و قوام بخش جامعه است وگرنه محبت امری قلبی و هرکسی میتواند ادعایش کند. کما اینکه در آیه ۵۹ سوره مبارکه نساء امر به اطاعت شده است:
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِي ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡۖ»
در روایت دیگری سوالی مشابه از امام صادق (علیه السلام) میشود و حضرت پاسخ میدهند:
«مَا أَعْلَمُ شَيْئاً بَعْدَ اَلْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ اَلصَّلاَةِ»
حضرات در مقام معرفی با فضلیتترین چیزی که ما را به خدا نزدیک میکند نماز و اطاعت از ولی خدا را معرفی کردهاند و وجه جمعهای مختلفی میتواند داشته باشد از جمله اینکه مجموع این موارد حب و اطاعت و نماز همه باهم هستند و هیچ کدام بدون دیگری فضیلتی ندارد و مجموعشان باهم با فضیلتترین موجب تقرب به خداوند است.
خیلی از دعواها و اختلافات در گفتگوها مال چیست؟ درست حرف نزدن، مودبانه حرف نزدن. نفس انسان میخواهد علو طلبی کند، بزرگی کند، با حرفهایش مخاطب را تحقیر میکند، مسخره میکند.
اما خداوند تبارک و تعالی چه میگوید؟
«وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ ٱلَّتِي هِيَ أَحۡسَنُۚ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ يَنزَغُ بَيۡنَهُمۡۚ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ كَانَ لِلۡإِنسَٰنِ عَدُوّٗا مُّبِينٗا»
و به بندگانم بگو: سخنى را كه نيكوتر است، بگويند؛ زيرا شيطان ميان آنان دشمنى و نزاع مىافكند، زيرا شيطان همواره براى انسان دشمنى آشكار است.
.....
امتحان کنید با کسانی که مخالفت عقیدتی، سیاسی و... دارید، هنگام بحث و صحبت، مودبانه و محترمانه صحبت کنید، تحقیر و تمسخر نکنید، تیکه نیاندازید.
خواهید دید علقه و ارتباط خوب با مخالفانتان هم پیش میآید و حتی برخی مخالفتها هم حل میشود.
.....
البته این قاعده استثناء هم دارد، کسی که مسلما از دشمنان خدا و ظالمان است را باید تحقیر و تمسخر کرد، باید با او شدت داشت جز وقتی تقیه میکنیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
سنتها و حساب الهی برای مؤمن و جامعه ایمانی با کافر و جامعه کفر فرق میکند.
در آیه ۷۴ سوره مبارکه اسراء خداوند به پیامبر اکرم میگوید: اگر ما تو را ثابت قدم نمیکردیم نزدیک بود به کافران رکون پیدا کنی یعنی اعتماد و تکیه کنی.
این اتفاق به لطف و مراقبت خداوند نمیافتد اما خداوند برای بیان یک قاعده و سنت خود، این مقدمه را میآورد، تا بگوید اگر چنین میکردی: دوبرابر در دنیا و دوبرابر در آخرت تو را عذاب میکردیم.
پس معلوم میشود:
اولا این یک سنت خداست که اگر مومن عادی هم به کافران اعتماد و تکیه کند در دنیا و آخرت هر دو عذاب میشود.
ثانیا حساب شما بسته به جایگاه و نسبت شما با خداوند است، اگر مؤمنی باشد که ادعا و انتسابی دارد و گناهی کند حساب او سختتر از بقیه است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات مربوط به خروج سفیانی روایتی است که پیش از خروج سفیانی زلزلهای در شام میآید و ۱۰۰ هزار نفر در آن کشته میشوند و این زلزله رحمتی بر مؤمنان و عذابی برای کافران است.
«رَجْفَةٌ يَكُونُ بِالشَّامِ يَهْلِكُ مِائَةُ أَلْفٍ يَجْعَلُهُ اَللَّهُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ عَذَاباً لِلْكَافِرِينَ»
رجفة به معنای زلزله است و ۱۰۰ هزار عدد کثرت است.
بنای تطبیق قطعی بر شرایط موجود یا نفی قطعی آن ندارم اما نشانههای موجود در روایات در باب نزدیک بودن زمانه ظهور که منطبق بر شرایط فعلی است بسیار زیاد است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
📌روایت مذکور در مورد زلزله در شام از کتاب الغیبة شیخ طوسی با کمی تفاوت در عبارات از روایت قبل.
👈 معاوية بن سعيد از امام باقر عليه السّلام نقل مىكند كه فرمودند:
على بن ابى طالب عليه السّلام فرمودند:
وقتى كه در شام دو نفر كه مدعى حكومت هستند باهم درافتادند، اين مخالفت آيهاى از نشانههاى خداوند است.
عرض شد بعد چه مىشود؟ فرمودند:
«ثُمَّ رَجْفَةٌ تَكُونُ بِالشَّامِ يَهْلِكُ فِيهَا مِائَةُ أَلْفٍ يَجْعَلُهَا اَللَّهُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ عَذَاباً عَلَى اَلْكَافِرِينَ»
بعد از آن، شام دچار زلزلهای مىشود كه يكصدهزار نفر در آن به هلاكت مىرسند و خداوند عالميان اين ماجرا را براى مؤمنان رحمت و براى كفار عذاب قرار مىدهد.
زمانى كه اين اتفاق مىافتد، نگاه كنيد به اصحاب براذين و سواران نيرومند و سريع و بيرقهاى زرد كه از سمت مغرب مىآيند و وارد شام مىشوند، پس در اين حال منتظر فرو رفتن يكى از دهاتهای شام در زمين باشيد كه نامش [حرستا] است. وقتى كار به اينجا كشيد، منتظر خروج پسر زن جگرخوار از منطقۀ خشك باشيد [كه همان سفيانى است].
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
متاسفانه دوبار روایات از این دست گذاشتهام و قید هم کردهام قصد تطبیق با شرایط فعلی ندارم و اینها فقط میتواند برخی احتمالات را تقویت کند.
اما باز هر دوبار دوستانم پیامهایی در نقد تطبیق و نقد سند و... برایم فرستادهاند.
كُلُّ ما قَرَعَ سَمْعَكَ مِنَ الْعَجائِبِ فَذَرْهُ فی بُقْعَةِ الاِْمْكانِ ما لَمْ یَزدْكَ عَنْهُ قائِمُ الْبُرْهانِ.
اگر یك چیز عجیبی شنیدی، مادامی كه دلیلی بر امكان یا عدم امكانش نداری رد نكن و قبول هم نكن، بگو ممكن است باشد.
در آیه ۸۲ سوره مبارکه اسراء میگوید:
«وَ نُنَزِّلُ مِنَ ٱلۡقُرۡءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٞ وَرَحۡمَةٞ لِّلۡمُؤۡمِنِينَۙ»
کلام انسان معمولی نیست، خداوند قادر متعال به نحو مطلق میگوید قرآن مایه شفا و رحمت بر مؤمنان است.
برخی ممکن است بگویند منظور شفاء بیماریهای روانی است و یا عمل به دستورات آن مایه شفاء است.
ولی خداوند هیچ کدام از این قیدها را نمیزند و مطلق میگوید: قرآن مایه شفاء و رحمت بر مؤمنان است.
.....
نوجوان که بودم برادرم مریض شده بود و خیلی نگرانش بودم، هیچ کاری از دستم بر نمیآمد، بر اساس همین آیه به دلم افتاد برای سلامتیاش قرآن بخوانم، رفتم و نشستم قرآن خواندن و بعد از ساعاتی که دوباره پیش برادرم رفتم حالش خوب شده بود. شاید دلیلهای دیگری هم برای خوب شدنش بود ولی من خوب شدن برادرم را پاداش خدا به باور به این آیه و عمل به آن میدانستم.
چون باور مهمترین رکن اثر گذاری است.
https://eitaa.com/ayat_va_revayat
از جمله دعای زیبای قرآن برای ورود به هرکاری در آیه ۸۰ سوره مبارکه اسراء آمده است:
«وَ قُل رَّبِّ أَدۡخِلۡنِي مُدۡخَلَ صِدۡقٖ وَأَخۡرِجۡنِي مُخۡرَجَ صِدۡقٖ وَٱجۡعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلۡطَٰنٗا نَّصِيرٗا»
و بگو: پروردگارا! مرا [در هر كاری] به نيكى وارد كن و به نيكى بيرون آور و برايم از نزد خود نيرويى يارى دهنده قرار ده.
....
در روایت است وقتی داخل جایی شدی که از آنجا ترسی داری، آیه مذکور را بخوانید و اگر ترس شما باز هم ادامه داشت آنگاه آیتالکرسی بخوانید.
https://eitaa.com/ayat_va_revayat
ما سر اسم نباید دعوا و اختلاف کنیم.
وقتی میخواهیم از خدا بگوییم هم ممکن است کسانی که از سر لجاجت یا گمراهی بگویند من خدا را قبول ندارم، با آنها که صحبت میکنی میگویند من قبول دارم یک نیروی برتر از ما در عالم وجود دارد که هوشمند است.
اسمش را بگذار طبیعت، بگذار نیروی برتر، بگذار کائنات.
باید اینجا را راه آمد و گفت بله همان نیروی برتر. با همان نیروی برتر صحبت کن از او بخواه به تو قدرت دهد و تو را به راهی که خیر و درست است هدایت کند.
«ٱدۡعُواْ ٱللَّهَ أَوِ ٱدۡعُواْ ٱلرَّحۡمَٰنَۖ أَيّٗا مَّا تَدۡعُواْ فَلَهُ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰۚ»
از هر برتری شروع کنی پیش که بروی به یک نقطه کمال مطلق و خالق کل شیئ میرسی که همان خداست.
https://eitaa.com/ayat_va_revayat
علم و معرفت، تربیت و رشد کپسولی نیست، نمیشود آن را دانلود کرد و سریع نصبش کرد، زمان نیاز دارد و تکرار.
خداوند در آیه ۱۰۶ اسراء به پیامبر اکرم میگوید:
«وَقُرۡءَانٗا فَرَقۡنَٰهُ لِتَقۡرَأَهُۥ عَلَى ٱلنَّاسِ عَلَىٰ مُكۡثٖ وَنَزَّلۡنَٰهُ تَنزِيلٗا»
و قرآن را [جدا جدا و] بخش بخش قرار داديم تا آن را با درنگ و تأمل بر مردم بخوانى و آن را به تدريج [بر پايۀ حوادث، پيش آمدها و نيازها] نازل كرديم.
https://eitaa.com/ayat_va_revayat
از سنتهای خدا این است که هرچه کسی در دشمنی با او محکمتر وارد صحنه شود محکمتر او را زمین میزند.
در آیات ۷۶، ۷۷ و ۱۰۳ سوره مبارکه نساء تحت عنوان معرفی سنت خداوند برای همه انبیاء میگوید وقتی میخواستند به تعبیر اصطلاحی انبیاء و مومنین را از منطقه حضورشان ریشهکن کنند، خداوند هم ریشه آنها را میکند.
اینطور هم نیست که خداوند صبر کند که مؤمنین را ریشه کن کنند بعد اقدام کند بلکه همینکه برنامه میریزند و شروع به اقدام میکنند خداوند ریشه آنها را میکند.
https://eitaa.com/ayat_va_revayat
در روایت از رسول خدا (صلّى اللّٰه عليه و آله) است:
👈 «طَعَامُ اَلسَّخِيِّ دَوَاءٌ وَ طَعَامُ اَلشَّحِيحِ دَاءٌ.»
غذای سخاوتمند دوا و درمان است و غذاى بخيل درد و مرض است.
.....
پس احتیاطا خوب است در خانه آدم بخیل تا جایی که بیاحترامی نباشد چیزی نخوریم و در خانه آدم سخی تا جایی که افراط نباشد بخوریم.😊
https://eitaa.com/ayat_va_revayat
یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام عبد الرحمن بن حجاج نقل میکند با امام غذا میخورديم و كاسهای از برنج آوردند و ما عذر خواستيم، «فَجَعَلْنَا نُعَذِّرُ».
حضرت فرمود: چیزی نخوردید؟!
کسی از شما ما را بیشتر دوست دارد كه نزد ما بهتر غذا بخورد.
«إِنَّ أَشَدَّكُمْ حُبّاً لَنَا أَحْسَنُكُمْ أَكْلاً عِنْدَنَا»
عبد الرحمن میگوید، امام که چنین گفت دیگر ما ته کاسهها را هم هرچه بود، روفتیم.
بعد امام فرمود: اكنون خوب شد. و ماجرایی نقل کرد كه يك كاسه برنج از طرف انصار براى رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله) هديه آوردند و آن حضرت سلمان و مقداد و ابوذر را دعوت كرد، آنها در خوردن دست دست ميكردند، پیامبر اکرم فرمود: چیزی نخوردید؟!
کسی از شما ما را بیشتر دوست دارد كه نزد ما بهتر غذا بخورد.
https://eitaa.com/ayat_va_revayat
اکثریت مردم اعتقاداتشان را با تقلید از خانواده و اطرافیانشان میگیرند.
کمی که بخواهند فرهیخته باشند از کتاب چند نویسنده و یا منبر منبری اعتقاداتشان را میگیرند.
اما در روایات از ما خواسته شده است:
اولا خودمان فکر کنیم و یک حداقل مواردی به عنوان اصول اعتقادی هم واجب شده است خودمان با فکر آنها را بپذیریم.
ثانیا هرچه میشود از منبع اصلی یعنی قرآن و روایت اطلاعات اعتقادی خود را بگیریم.
«مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ زَالَتِ اَلْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ وَ مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ رَدَّتْهُ الرِّجَالُ»
هرکس دینش را از کتاب و سنت نبی صلی الله علیه و آله گرفت چنان محکم و استوار میشود که کوهها به لرزه درآیند او همچنان محکم است.
و هرکس دینش را از زبان مردم گرفت همان مردم هم دین او را میگیرند.
https://eitaa.com/ayat_va_revayat