خیلی وقتها در جایی هستیم که بودنمان در آنجا موجب گناه است یا دین ما را به خطر میاندازد.
جایی که نگاه ما به حرام میافتد، دعوت به حرام میشویم و...
اگر آن موقع از دینمان ترسیدیم و از آنجا رفتیم بنا به روایتی از پیامبر اکرم (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) اهل بهشت خواهیم بود.
👈 «مَنْ فَرَّ بِدِينِهِ مِنْ أَرْضٍ إِلَى أَرْضٍ وَ إِنْ كَانَ شِبْراً مِنَ اَلْأَرْضِ اِسْتَوْجَبَ اَلْجَنَّةَ، وَ كَانَ رَفِيقَ إِبْرَاهِيمَ وَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ.»
هرکس دینش را بردارد و فرار کند ولو یک وجب از زمین جابجا شود، پاداش بهشت را دارد و در بهشت همنشین ابراهیم و محمد علیهما السلام است.
.....
نکته: این روایت با توجه عبارت «ارض الی ارض» به معنی سرزمین به سرزمین ترجمه شده و برای بحث هجرت استفاده میشود ولی بنده به قرینه «شبرا من الارض» یک وجب، در معنایی واسعتر استفاده کردم و کسی که چنین کند آن زمان که چنین میکند موستوجب بهشت است، فقط باید آن را حفظ کند.
👈 الشِّبْرُ: «ما بين أَعلى الإِبهام و أَعلى الخِنْصر مذكر، و الجمع أَشْبارٌ» (لسان العرب , ج ۴, ص ۳۹۱)
.....
از خدا میخواهیم به ما توفیق دهد آنچه از مستوجبات ثواب را پیدا میکنیم تا آخر عمر برایمان حفظ شود. ان شاء الله.
📌«اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَهِ فَلاَ تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ»
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایت است، مردى به امام صادق (عليه السّلام) شكايت كرد كه فرزنددار نمىشود.
حضرت به او فرمودند: هنگامى كه مىخواهى آميزش كنى بگو:
«اَللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ رَزَقْتَنِي ذَكَراً سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً»
او چنین کرد و خداوند به او فرزندی روزی کرد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
👈 «اَلسَّائِلُ رَسُولُ رَبِّ اَلْعَالَمِينَ فَمَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اَللَّهَ وَ مَنْ رَدَّهُ فَقَدْ رَدَّ اَللَّهَ»
اگر کسی به شما مراجعه کرد، او فرستاده خداوند است اگر او را اجابت کردی خداوند را اجابت کردهای و اگر ردش کنی خدا را رد کردهای.
تصور ما از سائل معمولا درخواست پول است، اما سائل میتواند کسی باشد که به شما بگوید فلان مطلب را برای من توضیح بده، جواب فلان سوال چیست؟ در فلان کار میتوانید با من همکاری کنید!
وقتی فرستاده خداوند به سوی ما میآید حتما خیری برای ما مقدر است، پس همینطور از کنار مراجعاتی که به ما میشود نباید بگذریم، تامل کنیم اگر امکانش بود آن را رد نکنیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
نوع مواجه ما در امر به معروف و نهی از منکر چطور است؟
با خودخواهی است یا دلسوزی؟
با خودخواهی یعنی فقط میخواهی تکلیف از دوش خودت برداشته شود و خودت و خانوادهات از منکری که پیش آمده اذیت نشوید.
اما با دلسوزی یعنی مثل اینکه بچه خودت منکری انجام داده، دست فرزند و برادر خودت را میخواهی بگیری و نجاتش دهی.
این دو رویکرد در نوع رفتار و اثر گذاری امربه معروف و نهی از منکر خیلی تاثیر دارد.
پیامبر با دل سوزی کافران لجوج را دعوت به ایمان میکرد تا جایی که خداوند به او میگوید:
«فَلَعَلَّكَ بَٰخِع نَّفسَكَ عَلَىٰٓ ءَاثَٰرِهِم إِن لَّم يُؤمِنُواْ بِهَٰذَا ٱلحَدِيثِ أَسَفًا»
کم مانده از شدت دلسوزی برای سرنوشت اینان که ایمان نمیآورند خودت را هلاک کنی.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امیرالمؤمنین (علیه السلام):
«تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»
سبكبار باشيد تا به هدف برسيد.
این جمله بسیار حکیمانه را اولین بار از کسی شنیدم که برای اهل هجرت بودن به آن استناد کرد و چسپیدن به خانه و قوم و زیاد کردن وسایل زندگی را یک مانع برای طلبه جهادی میدانست.
بعدش یاد خاطرهای از شهید چمران افتادم که در مبارزات چریکیاش به یک نیم پوتین ساده و اسلحه سبک اکتفا میکرد و میگفت چریک هرچه وسایلش کمتر باشد بهتر میتواند بجنگد و زنده بماند!
هرچه بیشتر دقیق شدم مصادیق بیشتری برایش به ذهنم آمد، در کار پژوهشی همیشه به دوستانم میگویم قرار نیست همهچیز را ثبت و ضبط کنید، باید از حرص علمی خود بزنید تا بتوانید به پاسخ مساله خودتان برسید.
مدیر یک مجموعه فرهنگی میگفت: در تعامل با دیگر مجموعهها نمیگذاریم آنها وزن و مسئولیت خودشان را روی دوش ما بیاندازند اگر چنین شود کل مجموعه مختل میشود، ما عوض کسی کار نمیکنیم بلکه همکاری و کمک میکنیم تا بشود پیشرفت.
📌 سبکباری لازمه رسیدن است.
مقصدمان که مشخص شد به حداقلی که نیاز است برایش بار برداریم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
🔻 از امام رضا (علیه السلام) روایت است:
«لاَ تَسْتَقِلُّوا قَلِيلَ اَلرِّزْقِ فَتُحْرَمُوا كَثِيرَهُ»
اگر روزی کمی به شما رسید، آن را اندک نشمارید که از روزی فراوان محروم میشوید.
🔻در روایت دیگری از امیر المؤمنین (علیه السلام) با مضمون مشابه آمده است:
«إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ اَلنِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ اَلشُّكْرِ»
وقتی حواشی و جوانب نعمت به شما رسید آن متن و اصل نعمت را با کمی شکر فراری ندهید.
اما گاهی متاسفانه ممکن است کسی نتواند نکات مثبت را ببیند و شکر نعمت کم را کند.
از امام باقر (علیه السلام) روایت است:
«اِسْتَكْثِرْ لِنَفْسِكَ مِنَ اَللَّهِ قَلِيلَ اَلرِّزْقِ تَخَلُّصاً إِلَى اَلشُّكْرِ»
برای خودتان نعمت کوچک را زیاد جلوه دهید تا راهی به سوی شکرش پیدا کنید.
بنده خدای پزشکی است الان چند ماشین دارد که هر کدام از بهترین ماشینهای روز در بازار ایران است، میگفت: من اگر امروز این ماشینها را دارم زمانی هم که پراید داشتم واقعا پیش خودم فکر میکردم پراید بهترین ماشین دنیاست.😊
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
خیلی وقتها نعمتی به ما میرسد که کامل نیست، ماشینی گیرمان آمده است مشکلاتی دارد، خانهای که مشکلاتی دارد و... اگر عوض اینکه عیوبش را ببینیم و بگوییم این دیگر چیست و اینجایش مشکل دارد و... نقاط مثبتش را دیدیم و شکر خدا را کردیم، مقدمهای میشود که خداوند رزق بیشتر را به ما بدهد اما اگر نق نق کردیم محروم میمانیم.
از امام صادق (علیه السلام) روایت است:
👈 «مَنِ اِسْتَقَلَّ قَلِيلَ اَلرِّزْقِ حُرِمَ كَثِيرَهُ»
هر کس رزق اندک را کم بشمارد از نعمت کثیر محروم میشود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت است:
👈 «إِنَّ أَحَبَّ مَا أَنَا لَاقٍ إِلَيَّ الْمَوْتُ»
برای من محبوبترین چیزی که ملاقاتش کنم مرگ است.
در شاخص سازی، برخی شاخصهها نماد مجموعهای از اتفاقات هستند، مرگ آگاهی هم از این جنس شاخصها است، میخواهیم ببینیم ایمانمان چقدر است، دلبستگیمان به دنیا در مقابل آخرت چقدر است، امیدمان به خداوند چقدر است و... ببینیم مرگ آگاهیمان چقدر است.
گاهی برخی مرگ را از میان بد و بدتر انتخاب میکنند از این باب که دنیا برای آنها تنگ و سخت شده است، مرگ را با اینکه آن را هم بد میداند، انتخاب میکند تا از دنیا راحت شوند.
برخی هم ممکن است، مرگ را از میان بد و خوب انتخاب کنند و چون دنیا را بد و آخرت را خوب میدانند، طالب مرگ باشند.
اما شهدا و اولیاء خدا، دنیا و ما فیها را هم به عنوان یکی از جلوههای خداوند و فرصت بندگی بد نمیدانند بلکه آخرت را بهتر میدانند و ترسی از مرگ ندارند و شوق آن را هم دارند.
شهدا هم دلبسته خانواده و فرزندانشان بودند دلبسته کار و زندگیشان بودند اما دلبستگی و شوق آنها به آخرت و فدای خدا و پیامبرش و اهل بیت او شدن، برایشان بیشتر از دنیا بود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی از امام رضا علیه السلام در جمعه آخر ماه شعبان آمده است:
🔹ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه در این ماه از انجام آن کوتاهى کردهاى، در این چند روزى که باقى مانده تدارک کن، و بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو سودی ندارد؛
🔻و أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ
و دعا و استغفار و تلاوت قرآن را زیاد کن،
🔻و تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
خالصانه از گناهان و نافرمانیهایت به سوى خدا باز گرد و توبه نما، تا ماه خدا به تو رو کند.
🔻و لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا و لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ و لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ.
امانتى بر گردن خود باقى مگذار، مگر آنکه آن را ادا کنى، و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد، مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى.
🔻و اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ
آشکار و پنهان تقوای خداوند را رعایت کن.
🔻و این ذکر را زیاد بگو: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنه»
پروردگارا! اگر تاکنون در این ماه ما را نبخشیدهاى، پس در باقیمانده آن ببخش.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
انسان شاکر واقعی کسی است که شاکر نعمتهای معنوی خداوند باشد، شاکر نعمت قرآن، نعمت پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام)، نعمت ایمان و اسلام، نعمت اتصال و آشنایی با اولیاء خداوند باشد.
در روایت از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است:
👈 «من لم يعلم أنّ للّٰه عليه نعمة إلاّ في مطعم أو ملبس فقد قصر عمله و دنا عذابه»
هرکس نعمت خداوند را فقط در غذا و لباس ببیند، عملش کوتاه و عذابش نزدیک است.
در واقع غذا و لباس نمادی از نعمتهای مادی در مقابل نعمتهای معنوی است.
در روایتی از امام صادق (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) از آیه ۸ تکاثر: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ اَلنَّعِيمِ» سوال میشود که این نعمت که از آن سوال میشویم، چیست؟ حضرت پاسخ میدهند: «وَ اَللَّهِ مَا هُوَ اَلطَّعَامَ وَ اَلشَّرَابَ وَ لَكِنْ وَلاَيَتُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ»
به خدا قسم این نعمت خوردنیها و نوشیدنیها نیست بلکه ولایت ما اهل بیت است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) روایت است:
«أَفْضَلُ اَلْأَعْمَالِ مَا أُكْرِهَتْ عَلَيْهِ نَفْسُكَ»
با فضیلتترین اعمال آن عملی است که نفس تو نسبت به آن اکراه دارد.
اما از طرفی روانشناسان میگویند باید دنبال علاقه رفت چراکه در کاری که به آن علاقهمندی موفق میشوی.
این دو توصیه در دو دستگاه فکری کاملا متفاوت است اولی در دستگاه خدا محور و با اولویت تکالیف نسبت به خداوند است و دومی در دستگاه خود محور با اولویت لذت و پیشرفت خودت است.
واقعا هم پیشرفت کاملی در توصیه دوم نیست چراکه اگر انسان همیشه از آن چیزهایی که برایش سخت است و دوست ندارد فرار کند، رشد نمیکند و فقط در همان زمینهای که فعلا موفق و علاقهمند است، تک بعدی میشود.
معمولا هم بعد از مدتی تحمل سختی با افزایش علم و توانمندی در هر زمینهای علاقه هم پدید میآید.
در نگاه دینی بخشی از شناخت تکلیف بر اساس استعداد ذاتی و علاقه است اما همهاش نیست گاهی در آنجایی که شما علاقهمندی و استعداد داری نیاز خاصی نیست و اینجا تکلیف شما در جای دیگری است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1