🔻 از امام رضا (علیه السلام) روایت است:
«لاَ تَسْتَقِلُّوا قَلِيلَ اَلرِّزْقِ فَتُحْرَمُوا كَثِيرَهُ»
اگر روزی کمی به شما رسید، آن را اندک نشمارید که از روزی فراوان محروم میشوید.
🔻در روایت دیگری از امیر المؤمنین (علیه السلام) با مضمون مشابه آمده است:
«إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ اَلنِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ اَلشُّكْرِ»
وقتی حواشی و جوانب نعمت به شما رسید آن متن و اصل نعمت را با کمی شکر فراری ندهید.
اما گاهی متاسفانه ممکن است کسی نتواند نکات مثبت را ببیند و شکر نعمت کم را کند.
از امام باقر (علیه السلام) روایت است:
«اِسْتَكْثِرْ لِنَفْسِكَ مِنَ اَللَّهِ قَلِيلَ اَلرِّزْقِ تَخَلُّصاً إِلَى اَلشُّكْرِ»
برای خودتان نعمت کوچک را زیاد جلوه دهید تا راهی به سوی شکرش پیدا کنید.
بنده خدای پزشکی است الان چند ماشین دارد که هر کدام از بهترین ماشینهای روز در بازار ایران است، میگفت: من اگر امروز این ماشینها را دارم زمانی هم که پراید داشتم واقعا پیش خودم فکر میکردم پراید بهترین ماشین دنیاست.😊
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
خیلی وقتها نعمتی به ما میرسد که کامل نیست، ماشینی گیرمان آمده است مشکلاتی دارد، خانهای که مشکلاتی دارد و... اگر عوض اینکه عیوبش را ببینیم و بگوییم این دیگر چیست و اینجایش مشکل دارد و... نقاط مثبتش را دیدیم و شکر خدا را کردیم، مقدمهای میشود که خداوند رزق بیشتر را به ما بدهد اما اگر نق نق کردیم محروم میمانیم.
از امام صادق (علیه السلام) روایت است:
👈 «مَنِ اِسْتَقَلَّ قَلِيلَ اَلرِّزْقِ حُرِمَ كَثِيرَهُ»
هر کس رزق اندک را کم بشمارد از نعمت کثیر محروم میشود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت است:
👈 «إِنَّ أَحَبَّ مَا أَنَا لَاقٍ إِلَيَّ الْمَوْتُ»
برای من محبوبترین چیزی که ملاقاتش کنم مرگ است.
در شاخص سازی، برخی شاخصهها نماد مجموعهای از اتفاقات هستند، مرگ آگاهی هم از این جنس شاخصها است، میخواهیم ببینیم ایمانمان چقدر است، دلبستگیمان به دنیا در مقابل آخرت چقدر است، امیدمان به خداوند چقدر است و... ببینیم مرگ آگاهیمان چقدر است.
گاهی برخی مرگ را از میان بد و بدتر انتخاب میکنند از این باب که دنیا برای آنها تنگ و سخت شده است، مرگ را با اینکه آن را هم بد میداند، انتخاب میکند تا از دنیا راحت شوند.
برخی هم ممکن است، مرگ را از میان بد و خوب انتخاب کنند و چون دنیا را بد و آخرت را خوب میدانند، طالب مرگ باشند.
اما شهدا و اولیاء خدا، دنیا و ما فیها را هم به عنوان یکی از جلوههای خداوند و فرصت بندگی بد نمیدانند بلکه آخرت را بهتر میدانند و ترسی از مرگ ندارند و شوق آن را هم دارند.
شهدا هم دلبسته خانواده و فرزندانشان بودند دلبسته کار و زندگیشان بودند اما دلبستگی و شوق آنها به آخرت و فدای خدا و پیامبرش و اهل بیت او شدن، برایشان بیشتر از دنیا بود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی از امام رضا علیه السلام در جمعه آخر ماه شعبان آمده است:
🔹ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه در این ماه از انجام آن کوتاهى کردهاى، در این چند روزى که باقى مانده تدارک کن، و بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو سودی ندارد؛
🔻و أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ
و دعا و استغفار و تلاوت قرآن را زیاد کن،
🔻و تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
خالصانه از گناهان و نافرمانیهایت به سوى خدا باز گرد و توبه نما، تا ماه خدا به تو رو کند.
🔻و لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا و لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ و لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ.
امانتى بر گردن خود باقى مگذار، مگر آنکه آن را ادا کنى، و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد، مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى.
🔻و اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ
آشکار و پنهان تقوای خداوند را رعایت کن.
🔻و این ذکر را زیاد بگو: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنه»
پروردگارا! اگر تاکنون در این ماه ما را نبخشیدهاى، پس در باقیمانده آن ببخش.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
انسان شاکر واقعی کسی است که شاکر نعمتهای معنوی خداوند باشد، شاکر نعمت قرآن، نعمت پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام)، نعمت ایمان و اسلام، نعمت اتصال و آشنایی با اولیاء خداوند باشد.
در روایت از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است:
👈 «من لم يعلم أنّ للّٰه عليه نعمة إلاّ في مطعم أو ملبس فقد قصر عمله و دنا عذابه»
هرکس نعمت خداوند را فقط در غذا و لباس ببیند، عملش کوتاه و عذابش نزدیک است.
در واقع غذا و لباس نمادی از نعمتهای مادی در مقابل نعمتهای معنوی است.
در روایتی از امام صادق (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) از آیه ۸ تکاثر: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ اَلنَّعِيمِ» سوال میشود که این نعمت که از آن سوال میشویم، چیست؟ حضرت پاسخ میدهند: «وَ اَللَّهِ مَا هُوَ اَلطَّعَامَ وَ اَلشَّرَابَ وَ لَكِنْ وَلاَيَتُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ»
به خدا قسم این نعمت خوردنیها و نوشیدنیها نیست بلکه ولایت ما اهل بیت است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) روایت است:
«أَفْضَلُ اَلْأَعْمَالِ مَا أُكْرِهَتْ عَلَيْهِ نَفْسُكَ»
با فضیلتترین اعمال آن عملی است که نفس تو نسبت به آن اکراه دارد.
اما از طرفی روانشناسان میگویند باید دنبال علاقه رفت چراکه در کاری که به آن علاقهمندی موفق میشوی.
این دو توصیه در دو دستگاه فکری کاملا متفاوت است اولی در دستگاه خدا محور و با اولویت تکالیف نسبت به خداوند است و دومی در دستگاه خود محور با اولویت لذت و پیشرفت خودت است.
واقعا هم پیشرفت کاملی در توصیه دوم نیست چراکه اگر انسان همیشه از آن چیزهایی که برایش سخت است و دوست ندارد فرار کند، رشد نمیکند و فقط در همان زمینهای که فعلا موفق و علاقهمند است، تک بعدی میشود.
معمولا هم بعد از مدتی تحمل سختی با افزایش علم و توانمندی در هر زمینهای علاقه هم پدید میآید.
در نگاه دینی بخشی از شناخت تکلیف بر اساس استعداد ذاتی و علاقه است اما همهاش نیست گاهی در آنجایی که شما علاقهمندی و استعداد داری نیاز خاصی نیست و اینجا تکلیف شما در جای دیگری است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✍ نیت قوی...
✅ دوستم میگفت: به عالمی گفتم مدتی است، زیاد مریض میشوم و بدنم ضعیف شده است، به کارهایم نمیرسم، چکار کنم؟
گفت: نیتت را قوی کن.
✅ واقعا کسانی که نیتشان قوی است، بدنشان هم همراهی میکند، مصداق بارز آن را هم بارها در سفر اربعین دیدهایم که پیرزن و پیرمرد و زن باردار و... همه در آن چند روز سفر مثل یک جوان سرحال و با نشاط با وجود فشار زیاد سفر و پیاده روی و... در طول سفر عین خیالشان هم نیست.
✅ مثال دیگرش مادر خودم هست، که بیماری دارد و در ایام معمول سال چندان فعالیت نمیکند اما وقتی من و بچههایم به خانهاش میرویم، آنقدر ذوق دارد و شاد است که در تمام روزهایی که خانه پدرم هستیم، انگار نه انگار که مریض هستند و شاداب و سرحال کارهای خانه را میکنند، غذا درست میکنند و دائم فعال هستند.
✅ از امام صادق (علیهالسلام) روایت است: «ما ضَعُف بَدَنٌ عمّا قَوِیَتُ علیه النّیّة»
«در موردی که نیّت و اراده انسان قوی باشد، بدن دچار ضعف و ناتوانی نمیشود.»
✅ بدن و روح ما باهم هستند، روح از بدن و بدن از روح تاثیر میگیرد، اما تاثیرشان یکسان نیست، قدرت و تأثیر روح بر بدن بارها و بارها از تاثیر بدن بر روح بیشتر است، به حدی که روح قوی میتواند تمام نیازهای بدن حتی ضروریترین آنها مثل خواب و استراحت و غذا و حتی ضربان قلب و... را هم جبران کند.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) بعد از توضیحاتی در مورد فضیلت روز تحویل سال (نوروز) حضرت خطاب به اصحاب عرب خود میگویند:
👈 «مَا مِنْ يَوْمِ نَيْرُوزٍ إِلاَّ وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِيهِ اَلْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَيَّامِنَا وَ أَيَّامِ شِيعَتِنَا حَفِظَتْهُ اَلْعَجَمُ وَ ضَيَّعْتُمُوهُ»
هیچ روزی از روزهای نوروز نیست الا اینکه ما امیدوار به فرج در آن روز هستیم چراکه نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است و غیرعرب (ایرانیان) آن را حفظ کردند و شما (عربها) آن را ضایع کردید.
.....
پینوشت: در مورد نوروز روایتی هم در مذمت آن است و وجه جمع آن ظاهرا چنین باشد که روایات در مدح و تقویت آن، ناظر به مراسمات معمول مردمی و عید گرفتن و دید و بازدید و... باشد و روایت در مذمت آن ناظر به برنامههایی که پادشاهان اموی و عباسی به تقلید از پادشاهان ایرانی برای خود تدارک دیدند.
چرا که در روایت مذمت کننده نوروز منصور عباسی از امام کاظم (علیه السلام) میخواهد حضرت مانند پادشاهان بنشینند و آنچه برایشان به عنوان هدایا میآید بگیرند! حضرت جواب میدهند:
👈 «انه سنة الفرس و محاها ان اسلام و معاذ الله ان نحیی ما محاها الاسلام فقال المنصور انما نفعل هذا سیاسة للجند فسالتک بالله العظیم الا جلست فجلس»
این سنت ایرانیان است که اسلام محوش کرد و به خدا پناه میبرم که آنچه اسلام محو کرده را احیاء کنم.
منصور گفت ما این کار را برای مدیرت کردن سپاه انجام میدهیم. تو را به خدا بنشین و حضرت نشستند.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است:
نام علی در فارسی نوروز است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات دو دعا برای نوروز ذکر شده است، یکی در لحظه تحویل سال است که دعای «یا مقلب القلوب» است:
👈 «يَا مُحَوِّلَ اَلْحَوْلِ وَ اَلْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ اَلْحَالِ. وَ بِرِوَايَةٍ أُخْرَى: يَا مُقَلِّبَ اَلْقُلُوبِ وَ اَلْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ اَلْحَوْلِ وَ اَلْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ اَلْحَالِ»
دعای دیگر هم در روز نوروز به تعداد ایام سال است:
👈 «اَللَّهُمَّ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ وَ أَنْتَ مَلِكٌ قَدِيمٌ أَسْأَلُكَ خَيْرَهَا وَ خَيْرَ مَا فِيهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِيهَا وَ أَسْتَكْفِيكَ مَؤُنَتَهَا وَ شُغْلَهَا يَا ذَا اَلْجَلاَلِ وَ اَلْإِكْرَامِ.»
اگرچه هر دو روایت از نظر سند اتصال آن به معصوم معلوم نیست اما با توجه به مضمون زیبای هر دو دعا و اینکه خواندن این دعاها به عنوان یک عمل مستحب است، خواندن این دعاها خوب است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در حدیثی قدسی از امام صادق (علیه السلام)، آمده است خداوند تبارک و تعالی در مورد نوروز میگوید:
«وَ قَدْ آلَيْتُ أَنْ لاَ يَسْأَلَنِي مُؤْمِنٌ فِيهِ حَاجَةً إِلاَّ قَضَيْتُهَا فِي هَذَا اَلْيَوْمِ وَ هُوَ يَوْمُ نَيْرُوزٍ»
این بنای من است که مؤمنی در نوروز چیزی از من بخواهد آن را برآورده میکنم.
.....
پینوشت: اینکه برخی فضلا گفتهاند نوروز همان جشن مهرگان است و اول مهر بوده است ظاهرا حرف درستی نیست، چون اولا نوروز و مهرگان در روایات دو جشن متفاوت در عرض هم دانسته شده است، ثانیا در مورد نوروز همانطور که مشهور است، در روایت هم آمده است که: «وَ هُوَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ سَنَةِ اَلْفُرْسِ» اولین روز از سال ایرانیان است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1