eitaa logo
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
465 دنبال‌کننده
311 عکس
17 ویدیو
2 فایل
در این کانال بنا دارم آیات و روایاتی که کاربرد آنها در زندگی زیاد و مهم است را با توضیحی مختصر بگذارم. @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
در صلوات شعبانیه می‌خوانیم خداوندا قلب ما را به اطاعت خودت آباد کن. همانطور که بدن مادی انسان اعضاء و قسمت‌هایی دارد و هرکدام از اعضاء بخشی از حیات مادی بدن را تامین می‌کند، روح انسان هم چنین است. مرکز حیات روح، قلب است و هم ادراک و هم تصدیق و هم جوشش روح از آن است. قلبی که مرده باشد عبرت پذیر نیست و بر خلاف آن قلبی که زنده باشد از هرچیزی می‌تواند عبرتی بگیرد. 👈 «إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ» (ق-۳۷) قلب در آیات و روایات وقتی مربوط به روح باشد تعبیری دیگر از عقل است. حیات روح انسان به طاعت او وابسته است، هرچه بیشتر طاعت خداوند کنیم روح و عقل انسان زنده‌تر می‌شود. پس وقتی می‌خواهیم کار فرهنگی کنیم اولا باید توجهمان به زنده کردن قلب (عقل) مخاطب باشد، بعد دادن استدلال و اطلاعات صحیح. اهمیت اردوهای راهیان نور، جهادی، زیارتی از این جهت بسیار مهم است که قلب (عقل) را آباد می‌کند و جوان با قلب آباد می‌تواند استدلال و اطلاعات صحیح را درک کند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✅ تعبیر «لَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ» در آیات مختلفی آمده است: 👈 در آیه ۲۱ نور: «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدً» اگر نبود فضل و رحمت خدواند هیچ یک از شما به هیچ وجه پاک نمی‌شدید. 👈 در آیه ۶۴ بقره: «فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ» اگر نبود فضل و رحمت خداوند قطعا از زیانکاران بودید. 👈 در آیه ۸۳ نساء: «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا» اگر نبود فضل و رحمت خداوند، قطعا همه شما پیرو شیطان می‌شدید، جز قلیلی. 👈 در آیه ۱۴ نور: «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَآ أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» اگر فضل و رحمت خداوند در دنیا و آخرت نبود، به واسطه آنچه گفته‌اید عذابی عظیم شما را دربر می‌گرفت. و... 📌 به روایات که مراجعه می‌کنیم به عنوان مصداق تام و اصلی فضل الهی وجود حضرت محمد(ص) و مصداق تام و اصلی رحمت خداوند را وجود امیرالمؤمنین(ع) معرفی می‌کند. 👈 «فَضْلُ اَللَّهِ: مُحَمَّدٌ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، وَ رَحْمَتُهُ: عَلِيٌّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)» خداوند واسطه‌هایی برای فیض و رحمت بر بندگان می‌خواهد و اصل و اساسی که همگان به برکت اتصال به آنها مبارک می‌شوند، حضرت رسول و امیرالمؤمنین (علیهما السلام) هستند. به همین واسطه نیز سفارش شده است ابتدا و انتهای دعای خود با صلوات بر حضرات باشد. @ayat_va_revayat
«استرجاع» یعنی یادآوری بازگشت همگان به سوی خداوند، با گفتن: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٰجِعُونَ» ما همه از خداییم و به سوی خدا باز می‌گردیم. هنگامی که مصیبتی بر ما وارد می‌شود استرجاع گفتن مستحب است تا جایی که از امام صادق (علیه السلام) روایت است: 👈 «مَنْ أُلْهِمَ اَلاِسْتِرْجَاعَ عِنْدَ اَلْمُصِيبَةِ وَجَبَتْ لَهُ اَلْجَنَّةُ» کسی که به او الهام شود هنگام وارد شدن مصیبت استرجاع بگوید، بهشت بر او واجب می‌شود. 🔻 کسی که با خداوند نسبت بگیرد و رابطه امور مختلف با خداوند را بفهمد آرام می‌شود. عزا نیز یعنی نسبت و تعزیة یعنی نسبت پیدا کردن. 👈 قوله تَعَزَّى أَي انْتَسَبَ و انْتَمى. (لسان العرب , ج ۱۵, ص ۵۲) و تعزیة گفتن در مصائب یعنی یادآوری نسبت آن با خداوند تبارک و تعالی. 🔻 نقل است که امام حسین (ع) در روز عاشورا به حضرت زینب (س) فرمودند: 👈 «يا اختاه اِتَّقِي اَللَّهَ و تَعَزَّيْ بِعَزَاءِ اَللَّهِ، و اِعْلَمِي أَنَّ أَهْلَ اَلْأَرْضِ يَمُوتُونَ و أَهْلَ اَلسَّمَاءِ لاَ يَبْقَوْنَ، و أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ هٰالِكٌ إِلاّٰ وَجْه اللّه» ای خواهرم تقوای خدا پیشه کن و در مصیبت‌هایی که پیش می‌آید نسبت آن با خداوند را ببین و بدان اهل زمین همه می‌میرند و اهل آسمان هم باقی نمی‌مانند و همه چیز نابود می‌شود جز وجه الله. 📌 این دیدن نسبت امور با خداوند است که موجب می‌شود حضرت زینب (سلام الله علیها) بتوانند صبر کنند و در کاخ یزید بگویند: «ما رأیت الا جمیلا» https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت است: 👈 «اَلنِّيَاحَةُ مِنْ عَمَلِ اَلْجَاهِلِيَّةِ» نوحه‌گرى بر متوفّى از اعمال جاهليّت است. یک مصداق عامیانه نوحه‌گری امروز «آخی بلالم، بلالم» و شعرها و آوازهای این شکل است که زنان یا حتی مردان در عزا با خود می‌خوانند. نکته ۱: ظاهرا برای اینکه صدق نوحه بر آن شود عرفا باید یک طول و امتدادی هم داشته باشد و با یکبار یا دوبار اگر مختصر باشد گفتن برخی چیزها بعید است صدق نوحه کند. مثلا در محل ما رسم است برای همدردی با عزادار در هنگام مواجه با او می‌گویند کاکام کاکام یا چیزهایی شبیه این و اگر تکرار خاصی نداشته باشد بعید است صدق نوحه بر آن شود. نکته ۲: در فتاوا آنچه مسلما جایز دانسته نشده آواز خوانی به باطل است اما اگر ذکر خوبی‌ها و فضایل مرحوم باشد حکم آن در فتاوا اختلافی است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت است: 👈 «صَوْتَانِ مَلْعُونَانِ يُبْغِضُهُمَا اَللَّهُ إِعْوَالٌ عِنْدَ مُصِيبَةٍ وَ صَوْتٌ عِنْدَ نَغْمَةٍ يَعْنِي اَلنَّوحَ وَ اَلْغِنَاءَ» دو صدا مورد لعنت خداوند هستند و خداوند از آنها بدش می‌آید، یکی آه و واویلا کردن موقع مصیبت و دیگری آواز به غنا خواندن. نکته ۱: آه و واویلا و نوحه‌گری برای امام حسین علیه السلام استثناء است. نکته ۲: گریه کردن و عزاداری معمولی که بی‌تابی و آه و واویلا در آن نیست اشکالی ندارد، مثلا در روایت است: وقتی ابراهیم فرزند پیامبر به رحمت خدا رفت ایشان گریست به حدی که اشک بر محاسن مبارکشان جاری شد و فرمودند این گریه رحمت است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
تذکر: نه بنده در مقام و شأن فتوا دادن هستم و نه عزیزان مقلد بنده هستند بلکه بنده در مقام عرضه روایاتی که به نظر حقیر مضمون درست یا قابل اعتنایی دارند هستم تا خودم و عزیزان در اقتباس از دین و معارف محروم از متن کلام اهل بیت و زیبایی‌های قابل استفاده آن نشویم و شیوه صحیح حتی ارائه فتوا را نیز تا جای ممکن با توضیحی از آیات و روایات می‌دانم. چرا که: اولا در آیات و روایات توضیحات و نکاتی است که در فتوا قابل انتقال نیست؛ ثانیا اتقان نفسی که در این شیوه حاصل می‌شود خیلی بیشتر است.
🌷در روایت است، از امام باقر (علیه السلام) در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سوال شد. 🔰 حضرت فرمودند: 👈 «هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ، فِيهَا يَمْنَحُ اَللَّهُ (تَعَالَى) اَلْعِبَادَ فَضْلَهُ، وَ يَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ، فَاجْتَهِدُوا فِي اَلْقُرْبَةِ إِلَى اَللَّهِ (تَعَالَى) فِيهَا...» 🔹 آن برترين شب پس از شب قدر است. 🔹در آن شب خداوند والا احسانش را به بندگان بى‌دريغ عطا مى‌كند و آنان را با لطف خود مى‌آمرزد. 🔹پس در آن شب براى نزديكى به خداوند تلاش كنيد. 🔹پس به درستى كه آن شبى است كه خداوند به خود سوگند خورده است كه هيچ درخواستگرى را تا زمانى كه گناهى را نطلبيده است بازنگرداند. 🔹 و آن شبى است كه خداوند در برابر آن‌كه شب قدر را براى پيامبرمان صلّى اللّه عليه و اله قرار داد آن را براى ما مقرّر فرمود. 🔹 پس در دعا و ستايش خداوند والا كوشش كنيد چراکه هركس در آن صد بار خدا را تسبيح گويد و صد بار ستايش او را به‌جاى آورد و صد بار او را بزرگ بدارد خداوند والا گناهان پيشين او را مى‌بخشايد و خواسته‌هاى دنيا و آخرتش هر آنچه كه از خدا مى‌طلبد و آنچه را كه خداوند والا او را بدان نيازمند مى‌داند هرچند كه آن را طلب نكرده باشد از روى بخشش و احسان بر بندگانش برآورده مى‌سازد. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
خیلی وقت‌ها ممکن است به چیزی نیاز دارید اما وقتی برای خریدش می‌روید می‌بینید گران شده یا گران است. خب چه‌ کنیم؟ نخریم؟! بیشتر افراد اینجور موقع‌ها بی‌خیال می‌شوند و نمی‌خرند. (البته معمولا آخرش مجبور می‌شوند بروند باز گران‌تر را بخرند.😉) اما اگر واقعا نیاز داریم و اسراف نیست، چرا نخریم؟! از امام صادق (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) روایت است: 👈 «اِشْتَرُوا وَ إِنْ كَانَ غَالِياً فَإِنَّ اَلرِّزْقَ يَنْزِلُ مَعَ اَلشِّرَاءِ». بخرید حتی اگر گران بود، چراکه رزق با خریدن نازل می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
خیلی وقت‌ها در جایی هستیم که بودنمان در آنجا موجب گناه است یا دین ما را به خطر می‌اندازد. جایی که نگاه ما به حرام می‌افتد، دعوت به حرام می‌شویم و... اگر آن موقع از دینمان ترسیدیم و از آنجا رفتیم بنا به روایتی از پیامبر اکرم (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) اهل بهشت خواهیم بود. 👈 «مَنْ فَرَّ بِدِينِهِ مِنْ أَرْضٍ إِلَى أَرْضٍ وَ إِنْ كَانَ شِبْراً مِنَ اَلْأَرْضِ اِسْتَوْجَبَ اَلْجَنَّةَ، وَ كَانَ رَفِيقَ إِبْرَاهِيمَ وَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ.» هرکس دینش را بردارد و فرار کند ولو یک وجب از زمین جابجا شود، پاداش بهشت را دارد و در بهشت همنشین ابراهیم و محمد علیهما السلام است. ..... نکته: این روایت با توجه عبارت «ارض الی ارض» به معنی سرزمین به سرزمین ترجمه شده و برای بحث هجرت استفاده می‌شود ولی بنده به قرینه «شبرا من الارض» یک وجب، در معنایی واسع‌تر استفاده کردم و کسی که چنین کند آن زمان که چنین می‌کند موستوجب بهشت است، فقط باید آن را حفظ کند. 👈 الشِّبْرُ: «ما بين أَعلى الإِبهام و أَعلى الخِنْصر مذكر، و الجمع أَشْبارٌ» (لسان العرب , ج ۴, ص ۳۹۱) ..... از خدا می‌خواهیم به ما توفیق دهد آنچه از مستوجبات ثواب را پیدا می‌کنیم تا آخر عمر برایمان حفظ شود. ان شاء الله. 📌«اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَهِ فَلاَ تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ» https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایت است، مردى به امام صادق (عليه السّلام) شكايت كرد كه فرزنددار نمى‌‌شود. حضرت به او فرمودند: هنگامى كه مى‌‌خواهى آميزش كنى بگو: «اَللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ رَزَقْتَنِي ذَكَراً سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً» او چنین کرد و خداوند به او فرزندی روزی کرد. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): 👈 «اَلسَّائِلُ رَسُولُ رَبِّ اَلْعَالَمِينَ فَمَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اَللَّهَ وَ مَنْ رَدَّهُ فَقَدْ رَدَّ اَللَّهَ» اگر کسی به شما مراجعه کرد، او فرستاده خداوند است اگر او را اجابت کردی خداوند را اجابت کرده‌ای و اگر ردش کنی خدا را رد کرده‌ای. تصور ما از سائل معمولا درخواست پول است، اما سائل می‌تواند کسی باشد که به شما بگوید فلان مطلب را برای من توضیح بده، جواب فلان سوال چیست؟ در فلان کار می‌توانید با من همکاری کنید! وقتی فرستاده خداوند به سوی ما می‌آید حتما خیری برای ما مقدر است، پس همینطور از کنار مراجعاتی که به ما می‌شود نباید بگذریم، تامل کنیم اگر امکانش بود آن را رد نکنیم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
نوع مواجه ما در امر به معروف و نهی از منکر چطور است؟ با خودخواهی است یا دلسوزی؟ با خودخواهی یعنی فقط می‌خواهی تکلیف از دوش خودت برداشته شود و خودت و خانواده‌ات از منکری که پیش آمده اذیت نشوید. اما با دلسوزی یعنی مثل اینکه بچه خودت منکری انجام داده، دست فرزند و برادر خودت را می‌خواهی بگیری و نجاتش دهی. این دو رویکرد در نوع رفتار و اثر گذاری امربه معروف و نهی از منکر خیلی تاثیر دارد. پیامبر با دل سوزی کافران لجوج را دعوت به ایمان می‌کرد تا جایی که خداوند به او می‌گوید: «فَلَعَلَّكَ بَٰخِع نَّفسَكَ عَلَىٰٓ ءَاثَٰرِهِم إِن لَّم يُؤمِنُواْ بِهَٰذَا ٱلحَدِيثِ أَسَفًا» کم مانده از شدت دلسوزی برای سرنوشت اینان که ایمان نمی‌آورند خودت را هلاک کنی. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امیرالمؤمنین (علیه السلام): «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا» سبك‌بار باشيد تا به هدف برسيد. این جمله بسیار حکیمانه را اولین بار از کسی شنیدم که برای اهل هجرت بودن به آن استناد کرد و چسپیدن به خانه و قوم و زیاد کردن وسایل زندگی را یک مانع برای طلبه جهادی می‌دانست‌. بعدش یاد خاطره‌ای از شهید چمران افتادم که در مبارزات چریکی‌اش به یک نیم پوتین ساده و اسلحه سبک اکتفا می‌کرد و می‌گفت چریک هرچه وسایلش کمتر باشد بهتر می‌تواند بجنگد و زنده بماند! هرچه بیشتر دقیق شدم مصادیق بیشتری برایش به ذهنم آمد، در کار پژوهشی همیشه به دوستانم می‌گویم قرار نیست همه‌چیز را ثبت و ضبط کنید، باید از حرص علمی خود بزنید تا بتوانید به پاسخ مساله خودتان برسید. مدیر یک مجموعه فرهنگی می‌گفت: در تعامل با دیگر مجموعه‌ها نمی‌گذاریم آنها وزن و مسئولیت خودشان را روی دوش ما بیاندازند اگر چنین شود کل مجموعه مختل می‌شود، ما عوض کسی کار نمی‌کنیم بلکه همکاری و کمک می‌کنیم تا بشود پیش‌رفت. 📌 سبک‌باری لازمه رسیدن است. مقصدمان که مشخص شد به حداقلی که نیاز است برایش بار برداریم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
🔻 از امام رضا (علیه السلام) روایت است: «لاَ تَسْتَقِلُّوا قَلِيلَ اَلرِّزْقِ فَتُحْرَمُوا كَثِيرَهُ» اگر روزی کمی به شما رسید، آن را اندک نشمارید که از روزی فراوان محروم می‌شوید. 🔻در روایت دیگری از امیر المؤمنین (علیه السلام) با مضمون مشابه آمده است: «إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ اَلنِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ اَلشُّكْرِ» وقتی حواشی و جوانب نعمت به شما رسید آن متن و اصل نعمت را با کمی شکر فراری ندهید. اما گاهی متاسفانه ممکن است کسی نتواند نکات مثبت را ببیند و شکر نعمت کم را کند. از امام باقر (علیه السلام) روایت است: «اِسْتَكْثِرْ لِنَفْسِكَ مِنَ اَللَّهِ قَلِيلَ اَلرِّزْقِ تَخَلُّصاً إِلَى اَلشُّكْرِ» برای خودتان نعمت کوچک را زیاد جلوه دهید تا راهی به سوی شکرش پیدا کنید. بنده خدای پزشکی است الان چند ماشین دارد که هر کدام از بهترین ماشین‌های روز در بازار ایران است، می‌گفت: من اگر امروز این ماشین‌ها را دارم زمانی هم که پراید داشتم واقعا پیش خودم فکر می‌کردم پراید بهترین ماشین دنیاست.😊 https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
خیلی وقت‌ها نعمتی به ما می‌رسد که کامل نیست، ماشینی گیرمان آمده است مشکلاتی دارد، خانه‌ای که مشکلاتی دارد و... اگر عوض اینکه عیوبش را ببینیم و بگوییم این دیگر چیست و اینجایش مشکل دارد و... نقاط مثبتش را دیدیم و شکر خدا را کردیم، مقدمه‌ای می‌شود که خداوند رزق بیشتر را به ما بدهد اما اگر نق نق کردیم محروم می‌مانیم. از امام صادق (علیه السلام) روایت است: 👈 «مَنِ اِسْتَقَلَّ قَلِيلَ اَلرِّزْقِ حُرِمَ كَثِيرَهُ» هر کس رزق اندک را کم بشمارد از نعمت کثیر محروم می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت است: 👈 «إِنَّ أَحَبَّ مَا أَنَا لَاقٍ إِلَيَّ الْمَوْتُ» برای من محبوب‌ترین چیزی که ملاقاتش کنم مرگ است. در شاخص سازی، برخی شاخصه‌ها نماد مجموعه‌ای از اتفاقات هستند، مرگ آگاهی هم از این جنس شاخص‌ها است، می‌خواهیم ببینیم ایمانمان چقدر است، دلبستگیمان به دنیا در مقابل آخرت چقدر است، امیدمان به خداوند چقدر است و... ببینیم مرگ آگاهیمان چقدر است. گاهی برخی مرگ را از میان بد و بدتر انتخاب می‌کنند از این باب که دنیا برای آنها تنگ و سخت شده است، مرگ را با اینکه آن را هم بد می‌داند، انتخاب می‌کند تا از دنیا راحت شوند. برخی هم ممکن است، مرگ را از میان بد و خوب انتخاب کنند و چون دنیا را بد و آخرت را خوب می‌دانند، طالب مرگ باشند. اما شهدا و اولیاء خدا، دنیا و ما فیها را هم به عنوان یکی از جلوه‌های خداوند و فرصت بندگی بد نمی‌دانند بلکه آخرت را بهتر می‌دانند و ترسی از مرگ ندارند و شوق آن را هم دارند. شهدا هم دلبسته خانواده و فرزندانشان بودند دلبسته کار و زندگیشان بودند اما دلبستگی و شوق آنها به آخرت و فدای خدا و پیامبرش و اهل بیت او شدن، برایشان بیشتر از دنیا بود. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی از امام رضا علیه السلام در جمعه آخر ماه شعبان آمده است: 🔹ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه در این ماه از انجام آن کوتاهى کرده‌اى، در این چند روزى که باقى مانده تدارک کن، و بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو سودی ندارد؛ 🔻و أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ و دعا و استغفار و تلاوت قرآن را زیاد کن، 🔻و تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ خالصانه از گناهان و نافرمانی‌هایت به ‏سوى خدا باز گرد و توبه نما، تا ماه خدا به تو رو کند. 🔻و لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا و لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ و لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ. امانتى بر گردن خود باقى مگذار، مگر آنکه آن را ادا کنى، و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد، مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى. 🔻و اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ‏ آشکار و پنهان تقوای خداوند را رعایت کن. 🔻و این ذکر را زیاد بگو: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنه» پروردگارا! اگر تاکنون در این ماه ما را نبخشیده‏‌اى، پس در باقیمانده آن ببخش. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
انسان شاکر واقعی کسی است که شاکر نعمت‌های معنوی خداوند باشد، شاکر نعمت قرآن، نعمت پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام)، نعمت ایمان و اسلام، نعمت اتصال و آشنایی با اولیاء خداوند باشد. در روایت از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است: 👈 «من لم يعلم أنّ للّٰه عليه نعمة إلاّ في مطعم أو ملبس فقد قصر عمله و دنا عذابه» هرکس نعمت خداوند را فقط در غذا و لباس ببیند، عملش کوتاه و عذابش نزدیک است. در واقع غذا و لباس نمادی از نعمت‌های مادی در مقابل نعمت‌های معنوی است. در روایتی از امام صادق (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) از آیه ۸ تکاثر: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ اَلنَّعِيمِ» سوال می‌شود که این نعمت که از آن سوال می‌شویم، چیست؟ حضرت پاسخ می‌دهند: «وَ اَللَّهِ مَا هُوَ اَلطَّعَامَ وَ اَلشَّرَابَ وَ لَكِنْ وَلاَيَتُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ» به خدا قسم این نعمت خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها نیست بلکه ولایت ما اهل بیت است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) روایت است: «أَفْضَلُ اَلْأَعْمَالِ مَا أُكْرِهَتْ عَلَيْهِ نَفْسُكَ» با فضیلت‌ترین اعمال آن عملی است که نفس تو نسبت به آن اکراه دارد. اما از طرفی روانشناسان می‌گویند باید دنبال علاقه‌ رفت چراکه در کاری که به آن علاقه‌مندی موفق می‌شوی. این دو توصیه در دو دستگاه فکری کاملا متفاوت است اولی در دستگاه خدا محور و با اولویت تکالیف نسبت به خداوند است و دومی در دستگاه خود محور با اولویت لذت و پیشرفت خودت است. واقعا هم پیشرفت کاملی در توصیه دوم نیست چراکه اگر انسان همیشه از آن چیزهایی که برایش سخت است و دوست ندارد فرار کند، رشد نمی‌کند و فقط در همان زمینه‌ای که فعلا موفق و علاقه‌مند است، تک بعدی می‌شود. معمولا هم بعد از مدتی تحمل سختی با افزایش علم و توانمندی در هر زمینه‌ای علاقه هم پدید می‌آید. در نگاه دینی بخشی از شناخت تکلیف بر اساس استعداد ذاتی و علاقه است اما همه‌اش نیست گاهی در آنجایی که شما علاقه‌مندی و استعداد داری نیاز خاصی نیست و اینجا تکلیف شما در جای دیگری است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✍ نیت قوی... ✅ دوستم می‌گفت: به عالمی گفتم مدتی است، زیاد مریض می‌شوم و بدنم ضعیف شده است، به کارهایم نمی‌رسم، چکار کنم؟ گفت: نیتت را قوی کن. ✅ واقعا کسانی که نیتشان قوی است، بدنشان هم همراهی می‌کند، مصداق بارز آن را هم بارها در سفر اربعین دیده‌ایم که پیرزن و پیرمرد و زن باردار و... همه در آن چند روز سفر مثل یک جوان سرحال و با نشاط با وجود فشار زیاد سفر و پیاده روی و... در طول سفر عین خیالشان هم نیست. ✅ مثال دیگرش مادر خودم هست، که بیماری دارد و در ایام معمول سال چندان فعالیت نمی‌کند اما وقتی من و بچه‌هایم به خانه‌اش می‌رویم، آنقدر ذوق دارد و شاد است که در تمام روزهایی که خانه پدرم هستیم، انگار نه انگار که مریض هستند و شاداب و سرحال کارهای خانه را می‌کنند، غذا درست می‌کنند و دائم فعال هستند. ✅ از امام صادق (علیه‌السلام) روایت است: «ما ضَعُف بَدَنٌ عمّا قَوِیَتُ علیه النّیّة» «در موردی که نیّت و اراده انسان قوی باشد، بدن دچار ضعف و ناتوانی نمی‌شود.» ✅ بدن و روح ما باهم هستند، روح از بدن و بدن از روح تاثیر می‌گیرد، اما تاثیرشان یکسان نیست، قدرت و تأثیر روح بر بدن بارها و بارها از تاثیر بدن بر روح بیشتر است، به حدی که روح قوی می‌تواند تمام نیازهای بدن حتی ضروری‌ترین آنها مثل خواب و استراحت و غذا و حتی ضربان قلب و... را هم جبران کند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) بعد از توضیحاتی در مورد فضیلت روز تحویل سال (نوروز) حضرت خطاب به اصحاب عرب خود می‌گویند: 👈 «مَا مِنْ يَوْمِ نَيْرُوزٍ إِلاَّ وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِيهِ اَلْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَيَّامِنَا وَ أَيَّامِ شِيعَتِنَا حَفِظَتْهُ اَلْعَجَمُ وَ ضَيَّعْتُمُوهُ» هیچ روزی از روزهای نوروز نیست الا اینکه ما امیدوار به فرج در آن روز هستیم چراکه نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است و غیرعرب (ایرانیان) آن را حفظ کردند و شما (عرب‌ها) آن را ضایع کردید. ..... پی‌نوشت: در مورد نوروز روایتی هم در مذمت آن است و وجه جمع آن ظاهرا چنین باشد که روایات در مدح و تقویت آن، ناظر به مراسمات معمول مردمی و عید گرفتن و دید و بازدید و... باشد و روایت در مذمت آن ناظر به برنامه‌هایی که پادشاهان اموی و عباسی به تقلید از پادشاهان ایرانی برای خود تدارک دیدند. چرا که در روایت مذمت کننده نوروز منصور عباسی از امام کاظم (علیه السلام) می‌خواهد حضرت مانند پادشاهان بنشینند و آنچه برایشان به عنوان هدایا می‌آید بگیرند! حضرت جواب می‌دهند: 👈 «انه سنة الفرس و محاها ان اسلام و معاذ الله ان نحیی ما محاها الاسلام فقال المنصور انما نفعل هذا سیاسة للجند فسالتک بالله العظیم الا جلست فجلس» این سنت ایرانیان است که اسلام محوش کرد و به خدا پناه می‌برم که آنچه اسلام محو کرده را احیاء کنم. منصور گفت ما این کار را برای مدیرت کردن سپاه انجام می‌دهیم. تو را به خدا بنشین و حضرت نشستند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است: نام علی در فارسی نوروز است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات دو دعا برای نوروز ذکر شده است، یکی در لحظه تحویل سال است که دعای «یا مقلب القلوب» است: 👈 «يَا مُحَوِّلَ اَلْحَوْلِ وَ اَلْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ اَلْحَالِ. وَ بِرِوَايَةٍ أُخْرَى: يَا مُقَلِّبَ اَلْقُلُوبِ وَ اَلْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ اَلْحَوْلِ وَ اَلْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ اَلْحَالِ» دعای دیگر هم در روز نوروز به تعداد ایام سال است: 👈 «اَللَّهُمَّ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ وَ أَنْتَ مَلِكٌ قَدِيمٌ أَسْأَلُكَ خَيْرَهَا وَ خَيْرَ مَا فِيهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِيهَا وَ أَسْتَكْفِيكَ مَؤُنَتَهَا وَ شُغْلَهَا يَا ذَا اَلْجَلاَلِ وَ اَلْإِكْرَامِ.» اگرچه هر دو روایت از نظر سند اتصال آن به معصوم معلوم نیست اما با توجه به مضمون زیبای هر دو دعا و اینکه خواندن این دعاها به عنوان یک عمل مستحب است، خواندن این دعاها خوب است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در حدیثی قدسی از امام صادق (علیه السلام)، آمده است خداوند تبارک و تعالی در مورد نوروز می‌گوید: «وَ قَدْ آلَيْتُ أَنْ لاَ يَسْأَلَنِي مُؤْمِنٌ فِيهِ حَاجَةً إِلاَّ قَضَيْتُهَا فِي هَذَا اَلْيَوْمِ وَ هُوَ يَوْمُ نَيْرُوزٍ» این بنای من است که مؤمنی در نوروز چیزی از من بخواهد آن را برآورده می‌کنم. ..... پی‌نوشت: اینکه برخی فضلا گفته‌اند نوروز همان جشن مهرگان است و اول مهر بوده است ظاهرا حرف درستی نیست، چون اولا نوروز و مهرگان در روایات دو جشن متفاوت در عرض هم دانسته شده است، ثانیا در مورد نوروز همانطور که مشهور است، در روایت هم آمده است که: «وَ هُوَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ سَنَةِ اَلْفُرْسِ» اولین روز از سال ایرانیان است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات نقل است ایرانی‌ها برای حضرت امیر در نوروز هدیه آوردند و حضرت پرسیدند مناسبتش چیست؟ گفتند به مناسبت نوروز است. حضرت خوششان آمد و ظاهرا به شوخی گفتند: به به هر روز را نوروز کنید. آن هدیه فَالُوذَجٌ بوده است که نوعی شیرینی بوده است ظاهرا.😊 👈«فَقَالَ مَا هَذَا قَالُوا يَوْمُ نَيْرُوزَ فَقَالَ فَنَوْرِزُوا إِنْ قَدَرْتُمْ كُلَّ يَوْمٍ» https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1