معمولا دیدهاید:
کسانی فقط اهل مصرف کردن تا خراب شدن یا تمام شدن نعمت هستند؛
و کسانی هم با اینکه وضع مالی خوبی دارند از ترس اینکه چشم بخورند و یا از بخلشان، فقیرانه زندگی میکنند.
📌 در روایتی نقل شده از حضرت امیر(علیه السلام) سفارش شده است:
اولا هر نعمتی که خداوند تبارک و تعالی به شما داد آن را کامل و اصلاح کن و آن را ضایع نساز.
دوما اگر خداوند تبارک و تعالی نعمتی به شما داده است اثر آن نعمت در زندگی شما دیده شود نه اینکه آن را استفاده نکنید و به اسم پسانداز یا چشم نخوردن همه آن را پنهان کنید!
......
این مضمون که: «وَ لْيُرَ عَلَيْكَ أَثَرُ مَا أَنْعَمَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ بِهِ عَلَيْكَ» در یک باب از روایات در کتاب کافی با عنوان اظهار نعمت نیز آمده است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۱۱ سوره حجر آمده است:
«وَمَا يَأۡتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كَانُواْ بِهِۦ يَسۡتَهۡزِءُونَ»
هيچ پيامبرى به سوى آنان نمىآمد مگر آنكه او را مسخره مىكردند.
.....
این یکی از سنتهای خداوند است که مطالب دینی را به گونهای وارد قلب مجرمان میکند که در نگاه آنان چیز مسخرهای به نظر میرسد و دیگر شما هرکاری کنی، نتیجه ندارد.
باب منطق که بسته است اگر باب اعجاز هم باز شود، باز میگویند دارد جادو و چشمبندی میکند.
....
اگر در تبلیغ به جماعتی برخوردیم که حرفهای دین را مسخره میکنند اول اینکه بدانیم این حالت آنها کار خداوند به عنوان مجازاتشان است، پس خیلی حرص نخوریم برای انحرافشان و دوم اینکه فقط آنها را دعا کنیم، ادامه ندهیم.
مرحوم حائری شیرازی میگفتند وقتی چیزی را نمیفهمید مسخره نکنید که باب معرفت به روی شما بسته میشود.
ذهنهای برخی دو قطبی است یا درستی مطلبی را میفهمند یا حکم به بطلان آن و انکارش میکنند، درحالی که ذهن باید سه قطبی باشد، یا درستی مطلبی را میفهمیم یا بطلان را و یا نمیدانیم درست است یا غلط! و نه تایید و نه انکار میکنیم. غالب موارد هم از قسم سوم است.
امام خمینی در چهل حدیث میفرمایند اگر یک مرتاض هم چیزی گفت و نفهمیدی آن را انکار نکن، بگو نمیدانم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات به پول و طلا و نقرهای که ما پسانداز میکنیم و در کار و تولید نمیاندازیم مال ساکت میگویند و در برخی روایات گفته میشود به این پول زکات تعلق میگیرد.
در روایتی از امام صادق (علیه السلام): حضرت به زراره میگویند انسان چیزی از خود باقی نمیگذارد که برایش سختتر از مال صامت باشد.
زراره میپرسد: خب مال را چکار کنیم؟ حضرت میفرمایند: با آن حیاط و باغ و خانه بسازد.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
تصور معمول جوانان ما این است که پولدار شوم و بعد ازدواج کنم.
اما در دین به ما گفته میشود ازدواج کن تا پولدار شوی.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) زن بگیرید که آنها برایتان مال میآورند.
«فَإِنَّهُنَّ يَأْتِينَ بِالْمَالِ»
.....
تجربه هم همین را میگوید معمولا جوانانی که زود ازدواج کردهاند از نظر اقتصادی خیلی جلوتر از آنها که ازدواج نکردهاند هستند، برای مقایسه صحیح هم مثلا دو برادر در یک خانواده با یک سطح از فرهنگ و قدرت مالی خانوادگی را مقایسه کنید نه دو نفر از دو خانواده با سطح درآمد و فرهنگ مختلف.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایات دائم الوضو بودن، موجب افزایش رزق دانسته شده است.
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) نیز آمده است اگر کسی بدون وضوء دنبال کاری رفت و کارش به مشکل خورد و انجام نشد، کسی را سرزنش نکند جز خودش.
......
این مضمون با کمی اختلاف از کتاب «تهذیب الاحکام» در کتاب «من لا یحضره الفقیه» هم آمده است:
«مَنْ ذَهَبَ فِي حَاجَةٍ عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ فَلَمْ تُقْضَ حَاجَتُهُ فَلاَ يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ»
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
کسی که ضعیف است مجبور است سر و صدای زیاد و شلوغکاری کند ولی کسی که قوی است با آرامش و بدون سر و صدا کار خودش را میکند.
در گفتگویی که بین شیطان و خداوند (تبارک و تعالی) در آیات ۳۹-۴۲ سوره حجر آمده است.
نکته جالب توجه، جو دادن و شلوغ کردن شیطان است که هم به خداوند قسم میخورد و هم کلام خود را با لام و نون تاکید میکند که قطعا با تزیین کردن همه بندگان را اغوا میکنم، همه بندگان را هم با تاکید «اجمعین» میآورد و بعد جز اندکی را که خالص شدگان بدست خدا هستند، خارج میکند.
اما خداوند (تبارک و تعالی) به او چطور جواب میدهد؟
تو بر جمیع بندگان من تسلطی نداری الا آنها که خودشان از تو تبعیت کنند.
شیطان اصل را بر این میگذارد که همه اغوا شوند الا بعضی آن هم با کلی تاکید ولی خداوند اصل را بر این میگذارد که همه از شر شیطان حفظ شوند الا آنها که خود از شیطان تبعیت کنند.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
وقتی ما اهل تقوا و ایمان باشیم، عذاب عمومی هم که نازل شود راه نجات برای ما باز است و حفظ میشویم.
در ماجرای عذاب قوم لوط که در آیات ۵۷-۶۰ سوره حجر آمده این سنت خداوند نشان داده شده است.
ملائک عذاب مأموریت نازل کردن عذاب بر همه الا آل لوط را دارند و در همان خانواده لوط هم همسر او مشمول عذاب است.
به قول نظامیها دقیقا نقطه زنی میشود و اصلا عذاب بیهدف و خوشهای نداریم.
.....
حالا ممکن است ما در محلهای یا شهر یا زمانهای باشیم که گناه زیاد است و عقوبات آن گناه هم دامنگیر افراد است اما آیا ما نگران باشیم که این بلا دامن ما را هم بگیرد؟ نه! اگر خودمان و خانوادیمان اهل تقوا باشیم خیالمان راحت باشد.
گرانی آمده؟ در روایات است گرانی چوب خداست، راه رزق ما باز است هرچه میخواهد هرچیزی گران شود، سکه بشود ۴۰ میلیون.
دخترها خراب شدهاند نگرانیم عروس خوب گیرمان نیاید! پسرمان خراب شود! خدا حافظ ماست اگر اهل تقوا باشیم.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در استنباط از دین به صرف یک روایت یا آیه نمیتوان نظر داد و هرچه موضوعات جزئیتر میشود وجوه مختلفی که در آنها دخیل است، بیشتر میشود.
در باب گرانی و مسائل اقتصادی هم روایات مختلفی وجود دارد که با یک یا دو روایت نمیشود در موردش سخن گفت، اما یک مطلب کلی ثابت است که اصلا خود گرانی یک عقوبت الهی است که وقتی خداوند از امتی غضبناک شود:
«غَلَتْ أَسْعَارُهَا» و ملائکی مسئول تنظیم قیمتها هستند.
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ وَكَّلَ مَلَكاً بِالْأَسْعَارِ يُدَبِّرُهَا»
یکی از نامهای خداوند در ادعیه «يَا مُرَخِّصَ اَلْأَسْعَارِ يَا مُعْظِمَ اَلْبَرَكَةِ» است و در روایات مربوط به ظهور حضرت حجت هم آمده است که بعد از حضور ایشان قیمتها کنترل میشود و پیش از قیام حضرت هم قیمتها بسیار افزایش پیدا میکند و مؤمنین باید بر آن صبر کنند.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایت است در زمان کوتاهی پیش از قیام قايم بلوایی رخ میدهد که یکی از آنها افزایش قیمتها است و در این شرایط بشارت داده شده است به صبر کنندگان.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
اگر شما مطمئن شوید فردا ظهور حضرت حجت (عج) است چه میکنید؟ احتمالا کار و زندگی را تعطیل میکنید تا مقدماتی برای فردا را فراهم کنید.
برخی به شوق ظهور حضرت حجت و نزدیک دیدن آن ممکن است از روال عادی زندگی خارج شوند و درست کار نکنند، برای پیشرفت و توسعه زندگی فردی و اجتماعی فعالیت جدی نکنند.
اما در روایتی، امام صادق (علیه السلام) به یکی از اصحابشان میفرمایند:
اگر گمان، كردى يا اين خبر به تو رسيد (و يقين كردى) كه فردا اين امر (ظهور قائم اهل بیت عليه السّلام) محقّق خواهد شد، به هيچوجه از كسب روزى دست برمدار و اگر مىتوانى سربار ديگران نباشى همين كار را بكن.
.....
در مورد فراز آخر روایت: «وَ إِنِ اِسْتَطَعْتَ أَنْ لاَ تَكُونَ كَلاًّ فَافْعَلْ» خیلی صحبتهای دیگر هم میشود کرد، مثلا اینکه «کل علی الناس» بودن یعنی چه؟ ظاهرا وقتی کسانی با عزت و افتخار و بدون منت، هزینههای شما را تأمین کنند و شما هم بیکار نباشید و مشغول مثلا تحصیل هستید مصداق کل علی الناس نیست ولی وقتی بیکاری پیشه میکنی و اطرافیان از سر ترحم یا غیرت و آبروداری و یا با منت خرج شما را میدهند مصداق کل علی الناس بودن است.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
یک سنت بین عقلای عالم وجود دارد بنام بورس تحصیلی برای داشجویان.
کسی که میخواهد ممحض در علم باشد اگر قرار باشد دائم حواسش پرت خرج و هزینه باشد کارش پیش نمیرود و به قدر کفاف گذراندن دوره تحصیل دولت هزینههای او را تأمین میکند.
خداوند هم در سیستم تحصیل دین و تفقه همین سیستم را تایید کرده است و در روایت فرموده است من روزی اهل علم را به عهده گرفتهام.
«قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَيْرِهِ»
(ظاهرا منظور از علم هم اصطلاح خاص است یعنی علم دین و شاید علوم دیگری که با واسطه مورد نیاز دین باشد هم شامل شود.)
البته تکفل رزق بندگان را به صورت عمومی خداوند تبارک و تعالی در آیه ۶ سوره هود، پذیرفته است: «وَمَا مِنْ دَآبَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا» که شرط آن دابة یعنی تکان خوردن و حرکت کردن است.
اما برای اهل علم ویژگی خاص قرار داده است که ظاهرا وجه خصوصیتش در این است که بقیه باید دنبال رزق حرکت کنند ولی طالب علم باید دنبال علم حرکت کند تا رزق او تأمین شود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1