eitaa logo
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
461 دنبال‌کننده
302 عکس
16 ویدیو
2 فایل
در این کانال بنا دارم آیات و روایاتی که کاربرد آنها در زندگی زیاد و مهم است را با توضیحی مختصر بگذارم. @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شرح حال
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الحمد لله که خداوند مناجات‌های زیبایی چون شعبانیه، کمیل و دعای افتتاح را به ما روزی داده است. دعای افتتاح که توسط نائب دوم حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه)، محمد بن عثمان، به ما رسیده است، از پرمعارف‌ترین و لذت بخش‌ترین مناجات‌هایی است که به نقل از علامه مجلسی، حضرت حجت (عج) توصیه به خواندن آن در هر شب ماه مبارک رمضان کرده‌اند. خداوند تبارک و تعالی به ما توفیق دهد در ماه مبارک در کنار قرآن با آن مأنوس باشیم. 🤲بفضله و رحمته🤲 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
ان شاء الله که این ماه مبارک ماه ظهور حضرت حجت (روحی لتراب مقدمه الفداء) باشد. ماه مبارک رمضان ماه دعا برای ظهور حضرت حجت(عج) و ماه ظهور ایشان است. علامه مجلسی در ابتدای این دعا در اعمال ماه رمضان در کتاب زاد المعاد می‌آورد: «رُوِيَ بِسَنَدٍ مُعْتَبَرٍ عَنْ صَاحِبِ الْأَمْرِ (عَجَّ) أَنَّهُ كَتَبَ لِشِيعَتِهِ أَنْ يَقْرَءُوا فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيَالِي رَمَضَانَ هَذَا الدُّعَاءَ، فَإِنَّ الْمَلَائِكَةَ تَسْمَعُ دُعَاءَ هَذَا الشَّهْرِ وَ تَسْتَغْفِرُ لِصَاحِبِهِ وَ هُوَ:...» روایت شده است به سند معتبر از امام زمان (عج) که حضرت به شیعیان خود نوشتند که این دعا را در هر شب ماه رمضان قرائت کنید چرا که ملائک خداوند این ادعیه را گوش می‌کنند و برای خواننده آن استغفار می‌کنند. دعای افتتاح دعای ندبه برای ظهور و یاد ایشان است. «اَللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إلَيْكَ فِي دَوْلَهٍ كَرِيمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الإِْسْلاَمَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ» از این دعا در این شب‌های مبارک غافل نشوید. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
در مشاوره‌های ازدواج و طلاق خیلی راحت تا تست شخصیت شناسی خانم و آقا باهم جور نباشد، توصیه می‌کنند شما بروید طلاق بگیرید، بهم نمی‌خورید، مثل آب خوردن نسخه طلاق می‌دهند، با این استدلال که روحیات شما باید با هم سازگار باشد و قرار نیست زندگی شما مایه اعصاب خردی شما باشد. قسمت آخرش حرف درستی است ولی نتایجی که از آن می‌گیرند اشتباه است. خداوند، وقتی در زندگی مشترک، روحیاتمان باهم نمی‌خورد پیشنهاد می‌دهد، طلاق نگیرید بلکه: «وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰٓ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا» با آنان به صورتی پسندیده رفتار كنید و اگر به علتی‌ از آنان خوشتان نیامد، [باز هم با آنان به صورتی پسندیده رفتار كنید] چه بسا چیزی خوشایند شما نیست و خدا در آن خیر فراوانی قرار می‌دهد. ما می‌توانیم ناهمخوانی شخصیت خود را در زندگی یا مایه جنگ و انحطاط و طلاق کنیم یا مایه رشد شخصیت خود کنیم. خداوند گزینه دوم را پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید این ناهمخوانی را تحمل کنید، چه بسیار چیزهایی که از آنها کراهت دارید اما خداوند در آنها خیر کثیر قرار داده است. تحمل کردن از سر ضعف مایه سقوط است اما از سر قدرت و با اراده و آگاهی مایه رشد و تعالی است. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
طلاق یک حلال خدا است و راهکار برای حل گره‌ای است که باز نمی‌شود، اما آخرین راهکار است، از پیامبر(ص) روایت است: «ما مِنْ شَیْء أَبْغَضُ إِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ بَیْت یَخْرُبُ فِی الاِْسْلامِ بِالْفُرْقَةِ یَعْنِى الطَّلاق»؛ هیچ عملى منفورتر، نزد خداوند متعال از این نیست که اساس خانه‌اى در اسلام با جدایى یعنى طلاق ویران گردد. و در حدیث دیگرى از امام صادق(ع) آمده است: «ما مِنْ شَیْء مِمّا أَحَلَّهُ اللّهُ أَبْغَضَ إِلَیْهِ مِنَ الطَّلاقِ»؛ چیزى از امور حلال، در پیشگاه خدا مبغوض‌تر از طلاق نیست. قبل از طلاق خداوند پیشنهاد می‌دهد حتی اگر بخشی از حقوق مسلم عرفی و شرعی شما را همسرتان نمی‌پذیرد، باز هم اگر صلح کنید بهتر است. «وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَآ أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَيْرٌ ۗ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ ۚ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا» بخل نکنید و فکر نکنید بدون آن حقی که از آن می‌گذرید و صلح می‌کنید ضرر خاصی می‌کنید، اگر به خاطر خداوند از آن حقتان بگذرید خدا می‌داند و همین که او می‌داند ما را کافی است. به تعبیر روایت نبوی این سنت خداوند است که: «فَإِنَّكَ لَنْ تَجِدَ فَقْدَ شَيْءٍ تَرَكْتَهُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.» هرگز کمبود آنچه برای خدا ترک کرده‌ای را احساس نخواهی کرد. این توصیه برای صلح با دیگر مؤمنین نیز در امور مختلف جاری است. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
برخی‌ها تصور می‌کنند منظور از تجربیات نزدیک به مرگ، خود مرگ و برگشتن از مرگ است و آن را تکذیب می‌کنند، در حالی که منظور مشاهدات نزدیک به مرگ و برگشت جان و سلامتی قبل از مرگ است. در آیه ۱۵۹ سوره نساء یکی از این تجربیات نزدیک به مرگ که همه اهل کتاب آن را تجربه خواهند کرد را گزارش داده است. تجربه مشاهده حضرت مسیح و حقانیت او و اعتراف به حقانیت حضرت مسیح قبل از مرگ: «وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا» هیچ یك از اهل كتاب نیست مگر آنكه پیش از مرگش [كه لحظه روشن شدن حقایق است‌] به مسیح ایمان می‌آورد [كه او فرستاده خدا و بنده او و مژده دهنده به ظهور پیامبر اسلام است، ولی ایمان در آن لحظه سودبخش نیست‌] و مسیح روز قیامت بر [عقاید و اعمال‌] آنان گواه است. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
یک شبهه که برخی نسبت به استفاده از امر و نهی‌ها و توصیه‌های موجود در آیات قرآن دارند، مربوط بودن این آیات به همان بازه زمانی عصر نزول قرآن است، می‌گویند الان دیگر این توصیه‌ها بکار نمی‌آید اما خداوند به پیامبر در قرآن می‌گوید: «قُلِ اللَّهُ ۖ شَهِيدٌ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ ۚ وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ ۚ ...» بگو: خدا میان من وشما گواه است، و این قرآن [كه گواهی خدا بر حقّانیّت نبوّت من است‌] به من وحی شده تا به وسیله آن شما وهر كسی را كه این قرآن به او می‌رسد بیم دهم. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
در قرآن یکجا می‌گوید «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هٰذَا اَلْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ‌ بَلَغَ» قرآن برای انذار مخاطبان مستقیم نبی مکرم اسلام است و کسانی است که پس از ایشان قرآن به آنها برسد است. این مطلب گواه جاودان بودن توصیه‌های قرآن است. در آیه‌ای دیگر آمده است: «وَ كَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا» و این‌گونه قرآنی به زبان فصیح عربی به تو وحی كردیم تا [مردمِ‌] ام‌القری [یعنی شهر مكه‌] و كسانی را كه پیرامون آن هستند بیم دهی. ممکن است شبهه شود اگر قرآن جهانی است و جاودان، چرا در این آیه می‌گوید: «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا» پاسخش این است که آنجا که می‌گوید: «لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ‌ بَلَغَ» قرآن واسطه است و غایت انذار پیامبر به وسیله قرآن که افراد حاضر و آیندگان است را می‌گوید؛ اما مواردی مانند: «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا» و «إِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَ لِقَوْمِکَ» بحث از غایت انذار با قرآن نیست، بحث مأموریت تبلیغ مرحله به مرحله پیامبر اکرم است. تبلیغ مستقیم حضرت تا پایان عمر شریفشان به ام القری و حول آن محدود شد و حضرت به سران ایران و روم نامه نوشتند. حضرت در مرحله اول مأمور به دعوت خویشان بودند: «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ اَلْأَقْرَبِينَ»؛ در مرحله دوم دعوت عموم عرب: «قُرْآناً عَرَبِيًّا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ‌» و «إِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَ لِقَوْمِکَ»؛ در مرحله سوم دعوت مناطق حول سرزمین اعراب. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
در منطقه‌ای که برای تبلیغ آمده‌ام یک روستای نسبتا پر جمعیت هست که بخش زیادی از آنها کلا دین را کنار گذاشته‌اند و باستان‌گرا شده‌اند. روحانی مبلغ ماه رمضان آنجا می‌گفت با اینکه با دین و مسجد و نمادهای مذهبی رسما مخالفت و دشمنی می‌کنند اما از نظر فرهنگی هیچ مشکلی نیست، کلاه‌برداری، دزدی، اختلافات خانوادگی و... نداریم و اداب اجتماعی را رعایت می‌کنند. برخی برایشان سوال می‌شد که چطور است در فضاهای مذهبی این مشکلات فرهنگی بیشتر از چنین جاهایی است؟! پاسخ این سوال در روایات زیاد آمده که شیطان اختلاف اندازی‌‌ و گمراه‌ کنندگی‌اش برای شمای اهل ولایت است. در قرآن نیز همین مطلب از زبان شیطان چنین آمده است: «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ» من برای کسانی که در صراط مستقیم تو هستند کمین می‌کنم. در روایات صراط مستقیم را راه امیرالمؤمنین دانسته است، شیطان اگر در غیر اهل ولایت نیز انحرافی ایجاد می‌کند برای این است که به واسطه آنها ضربه‌ای به مؤمنین بزند و گاهی در غیر اهل ولایت اصلاحی بوجود می‌آورد و مثلا حال عبادت و گریه به آنها می‌دهد تا مؤمنین در راه خود شک کنند. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
هدایت شده از محمد استوار میمندی
و قیل للنبی: اِنْ اَدْرَکْتُ لَیْلَةَ الْقَدْرِ فَمَا اَسْاَلُ رَبِّی؟ قَالَ: صلی الله علیه و آله اَلْعافِیَةَ. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم سؤال شد اگر شب قدر را درک کردم، از خدا چه بخواهم؟ حضرت فرمود: سلامتی بعضی اعمال لیلة القدر ۱-نماز ۲-دعا ۳-استغفار ۴-صدقه ۵-زیارت امام حسین علیه السلام https://eitaa.com/ostovarmeymandi
امسال ۱۳ بدر در ماه مبارک رمضان و مصادف با شهادت امیرالمؤمنین(علیه السلام) است. من در چنین روزی به خاطر تعظیم شهادت مولایم به تفریح نمی‌روم، نه مخالف تفریح هستم، نه دور همنشینی؛ ولی همزمانی این خوشی‌‌ها با شهادت حضرت موجب سبک کردن این مناسبت است. روزهای خدا برای تفریح زیاد است، تعظیم شهادت حضرت مصداق تعظیم شعائر الهی است. «وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَآئِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» (حج:۳۲) هر كس شعایر خدا را بزرگ شمارد، بدون تردید این بزرگ شمردن ناشی از تقوای دل‌هاست. من می‌ترسم در این چنین مناسبت‌‌هایی خدا و دینش را فراموش کنم و در روزی که دستمان خالی است و وقت حساب، مصداق این آیه شریفه شوم که: «الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَآءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ» (اعراف:۵۱) آنان كه دینشان را سرگرمی و بازی گرفتند و زندگی دنیا آنان را فریفت، پس ما امروز آنان را از لطف و رحمت خود محروم می‌كنیم چنانكه آنان دیدار امروزشان را به فراموشی سپردند و همواره آیات ما را انكار می‌كردند. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
امشب شب قدر است، ما می‌خواهیم خیر دنیا و آخرت مقدرمان شود. دستور العمل مقدر شدن خیر دنیا و آخرت را خداوند در آیه ۱۵۶ اعراف آورده است، در این آیه ابتدا دعای حضرت موسی علیه سلام می‌آید: «وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَآ إِلَيْكَ» برای ما در این دنیا و آن دنیا، نیكی مقرّر كن، ما به سوی تو بازگشته‌ایم. خداوند پاسخ می‌دهد: «عَذَابِيٓ أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَآءُ ۖ وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ ۚ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُمْ بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ» عذاب من عمومی نیست بلکه به هر كس بخواهم می‌رسانم اما رحمتم عمومی است و همه چیز را فرا گرفته است، پس به زودی آن خیر دنیا و آخرت را برای كسانی كه تقوا به خرج می‌دهند و زكات می‌پردازند و به آیاتم ایمان می‌آورند، مقرّر می‌دارم. خیر دنیا و آخرت با تقوا و پرداخت حقوق مالی به عنوان مصداق کاملی از تقوای حقیقی که جای فیلم بازی کردن در آن نیست رقم می‌خورد، با اهل ایمان شدن رقم می‌خورد. حالا عزم با تقوا و ایمان شدن را نداشته باشیم صدتا شب قدر هم ضجه بزنیم خبری نمی‌شود. عزم داشته باشیم زمین هم بخوریم اشکال ندارد چون برمی‌گردیم ولی وقتی عزم با تقوا و ایمان شدن نداریم خدا فریب ناله و دعای ما را نمی‌خورد. https://eitaa.com/ayat_va_revayat