eitaa logo
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
465 دنبال‌کننده
312 عکس
17 ویدیو
2 فایل
در این کانال بنا دارم آیات و روایاتی که کاربرد آنها در زندگی زیاد و مهم است را با توضیحی مختصر بگذارم. @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت است: «كافر سخيّ أرجى إلى الجنّة من مسلم شحيح» کافر سخا‌وتمند از مسلمان بخیل به بهشت امیدوارتر است. این مضمون در روایات دیگر نیز آمده است مثلا: «اَلسَّخىُّ قَریبٌ مِنَ اللّه ، قَریبٌ مِنَ النّاسِ ، قَریبٌ مِنَ الجَنَّهِ» سخاوتمند به خدا، مردم و بهشت نزدیک است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از رسول خدا (صلّى اللّٰه عليه و آله) روایت است: «طَعَامُ اَلسَّخِيِّ دَوَاءٌ وَ طَعَامُ اَلشَّحِيحِ دَاءٌ.» غذا و سفره سخاوتمند دوا و درمان است و غذاى بخيل درد است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» روایت است: «مَا لاَ يُدْرَكُ كُلُّهُ لاَ يُتْرَكُ كُلُّهُ» اگر نتوانستی چیزی را کامل درک کنی کل آن را ترک نکن. این سیره و سفارش مقابل ایده‌آل‌گراهایی است که یا همه چیز را باهم می‌خواهند یا هیچ چیز. انسان عادتا نمی‌تواند همه آنچه می‌خواهد را باهم داشته باشد و به همه ایده‌آل‌هایش برسد اما منطقی است سر جمع گیری کند و در تعارضات آن چیزی که مجموعا بهترین گزینه و انتخاب است را پیدا کند و نواقص را هم بپذیرد. کسی که ایده‌آل گرا است، اولا چون ایده‌آلش را پیدا نمی‌کند به سرشکستگی و افسردگی برمی‌خورد و ثانیا چون نواقص آنچه به آن رسیده است را نمی‌پذیرد و با آن کنار نمی‌آید دائما زجر می‌کشد. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۲۶ سوره مبارکه اسراء می‌گوید: «وَءَاتِ ذَا ٱلۡقُرۡبَىٰ حَقَّهُۥ وَٱلۡمِسۡكِينَ وَٱبۡنَ ٱلسَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرۡ تَبۡذِيرًا» و حقّ خويشاوندان و حقّ تهيدست و از راه مانده را بپرداز، و هيچ گونه اسراف و ولخرجى مكن. بعد در ادامه در آیه ۲۸ به زبان عامیانه می‌گوید: حالا اگر پول نداری و نمی‌توانی جواب آنها را بدهی تا به امید خدا، از رحمت الهی رزقی به تو برسد، زبان خوش که داری، روی خوش که داری با زبان خوش، با یک لبخند با آنها مواجه کن. یکی از اساتید می‌فرمودند: وقتی به فقیری می‌رسی که پول می‌خواهد و نداری یا به هر دلیلی نمی‌خواهی یا نمی‌توانی به او پول بدهی، لااقل با لبخند و حال احوال و یک خدا خیرت دهد و زبان خوش با او رفتار کن. نه اینکه پول که نمی‌دهی یک توهین و تحقیری هم نثارش کنی. همین روی خوش با لبخند و حال احوال کردن شما یک صدقه است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✍قلب‌های مرتبط... از امام هادی (علیه السلام) روایت است: «لاَ تَطْلُبِ اَلصَّفَاءَ مِمَّنْ كَدَرْتَ عَلَيْهِ وَ لاَ اَلنُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّكَ إِلَيْهِ فَإِنَّمَا قَلْبُ غَيْرِكَ لَكَ كَقَلْبِكَ لَهُ» از کسی که دلت نسبت به او سیاه است صفا نخواه، از کسی هم که به او بدبین هستی خیرخواهی نخواه، چراکه احساس قلبی تو به ديگرى مانند احساس قلبی او به تو است. ..... پس یک راهکار این است که ما این قانون را معکوس استفاده کنیم، می‌تواند این باشد که برای اینکه دیگری به ما حس خوب و روشنی داشته باشد خودمان به دیگران چنین باشیم. تمرین کنیم به مردم خوشگمان و با محبت باشیم تا دیگران به ما خوشگمان و با محبت باشند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در روایتی امام رضا علیه السلام سفارش‌هایی می‌کنند که نتیجه آن این است که: مجد و عظمت انسان بالا گيرد، خيرش پاك و خالص شود، نامش نيك شود، و بر اهل زمانش سيادت و بزرگى يابد. راهش این است که عقل انسان کامل گردد و راهکار کامل شدن عقل ده چیز است: 👈 «عقل انسان مسلمان کامل نمی‌شود تا ده صفت داشته باشد: ✅ (مردم)به خيرش اميدوار، و از شرش در امان باشند. ✅ خير اندك دگران را بسيار شمارد و نيكى بسيار خود را اندك داند. ✅ از مراجعۀ کسانی که نیازی دارند، خسته نشود. ✅ در تمام عمر از تلاش برای تحصیل علم خسته نشود. ✅ فقر در راه خدا را از توانگرى بیشتر دوست‌ بدارد. ✅ ذلت در راه خداوند را از عزت در راه دشمنش بيشتر دوست بدارد. ✅ گمنامى را از شهرت لذيذتر داند. سپس فرمود: دهم و چه دهمى‌؟ پرسيدند: چيست‌؟ فرمود: ✅ هيچ كس را نبيند جز اينكه گويد او از من بهتر و پرهيزگارتر است،چراکه مردم دو گونه‌اند: يا بهتر و پرهيزگارتر بنظر مى‌رسند، يا بدتر و پست‌تر، اگر آن را بيند كه (در نظرش) بدتر و پست‌تر است گويد: شايد نيكى او در باطن باشد كه بهتر است، و نيكى من در ظاهر است كه برايم بدتر است، چون آن را بيند كه بهتر و پرهيزگارتر است در برابرش تواضع كند تا به وى ملحق شود. بعد حضرت گفتند: «فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلاَ مَجْدُهُ وَ طَابَ خَيْرُهُ وَ حَسُنَ ذِكْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ» ..... پس اگر عاقل باشیم، نباید دنبال علو و سیادت باشیم اما حاصل شدن این نتایج برای کسی که چنین باشد هم سنت الهی است. @ayat_va_revayat
🔰دعای هر روز ماه مبارک رجب که نقل شده است، امام صادق(علیه السلام) هر روز می‌خواندند و خواندن آن توسط علما بسیار سفارش شده است. بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹خابَ الوافِدُونَ عَلى‏ غَيْرِكَ، 🔸نوميد شدند آنان كه بر ديگرى‏ جز تو وارد شدند. (وفد: وقتی کسی به نمایندگی نزد امیری می‌رود.) 🔹وَخَسِرَ المُتَعَرِّضُونَ اِلاَّ لَكَ، وَضاعَ المُلِمُّونَ اِلاَّ بِكَ،  🔸و زيان كار شدند كسانى كه به غير از تو رو كردند و گمراه شدند کسانی که جز به واسطه تو آگاه شدند. (تعرض: چیزی را خواستن - ملم: کسی که نسبت به چیزی آگاه است.) 🔹وَاَجْدَبَ‏ الْمُنْتَجِعُونَ اِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ، بابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبينَ،  🔸و گرفتار قحطى شدند افراد به دنبال خوشی و آبادی‌هایی كه آبادی و خوشی را با غیر از فضل تو طلب کردند؛ در خانه‏‌ات به‏ روى مشتاقان باز. (اجدب: دچار قحطی شدن - منتجع: جای آباد و خوش آب و هوا که مردم به سوی آن رو کنند.) 🔹وَخَيْرُكَ‏ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبينَ، وَفَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّآئِلينَ، وَنَيْلُكَ مُتاحٌ لِلأمِلينَ، 🔸و خير و نيكي ات‏ به خواستاران عطا شده و فضل و بخششت براى خواهندگان مباح و آزاد است؛ عطايت براى آرزومندان مهيّاست‏. 🔹وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصاكَ، وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ ناواكَ،  🔸و روزيت حتّى براى كسانى كه نافرمانيت كنند گسترده است و بردباريت حتّى در مورد آن كه به دشمنيت‏ برخاسته شامل است؛ 🔹عادَتُكَ‏ الْإِحْسانُ اِلَى الْمُسيئينَ، وَسَبيلُكَ الإِبْقآءُ عَلَى الْمُعْتَدينَ،  🔸 شيوه ‏ات نيكى به بدكاران است و راه و رسمت زندگى دادن به سركشان است؛  🔹اَللّهُمَ‏ فَاهْدِنى‏ هُدَى الْمُهْتَدينَ، وَارْزُقْنىِ اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدينَ، 🔸خدايا! پس مرا به راه راه‏يافتگان رهبرى كن و كوشش كوشايان را روزيم كن‏ 🔹وَلاتَجْعَلْنى‏ مِنَ‏ الْغافِلينَ الْمُبْعَدينَ، واغْفِرْلى‏ يَوْمَ‏ الدّينِ‏. 🔸و قرارم مده از بى ‏خبرانِ دور شده از دربارت و در روز جزا گناهم بيامرز ! https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۶۴ سوره مبارکه اسراء گزارشی از گفتگویی بین خداوند تبارک و تعالی و شیطان لئیم آمده است. از خطاب خداوند به شیطان چند چیز مشخص می‌شود: ۱. شیطان سازمان و تشکیلاتی دارد با رتبه‌بندی نیروهایش در این سازمان، برخی در حکم سواره نظام هستند و برخی در حکم پیاده نظام. ۲. از مهم‌ترین تصرفات شیطان برای انحراف انسان‌ها مشارکت در اموال و اولاد آنها است که خداوند آن را به عنوان کارویژه تشکیلات شیطان ذکر می‌کند. مشارکت در اموال که حرام کردن مال به اشکال مختلف است؛ در مورد مشارکت در اولاد در روایات به تصرف شیاطین در لحظه انعقاد نطفه و رابطه زن و شوهر اشاره شده است و راه جلوگیری از آن نیز موارد زیر است: گفتن ذکر خدا به ویژه بسم الله الرحمن الرحیم در آن لحظه، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم گفتن و پوشاندن بدن زن و شوهر و صحبت نکردن، و اینکه مرد و زن و به یاد زن و مرد دیگری نباشند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۴۵ سوره مبارکه اسراء صریحا به ایجاد یک پرده نامرئی و پوشاننده نورانی به دور تلاوت کننده قرآن اشاره شده است. مکرر دیده و شنیده‌ام، برخی از مشکلاتی در زندگی و خانه‌شان گلایه کرده‌اند و علما توصیه به خواندن قرآن در خانه می‌کنند. امسال با خانواده برای خرید خانه اقدام کردیم و به همین خاطر به شمار زیادی خانه سر می‌زدیم، در این ماجرا بود که این مطلب خیلی محسوس برایمان روشن شد که برخی خانه‌ها نور دارد و برخی ظلمت، ما کاری به اهل خانه نداشتیم و واقعا به خانه دقت می‌کردیم اما حال و هوای خانه یک چیز محسوس بود، برخی خانه‌ها نور طبیعی و نقشه خوب داشت ولی ظلمت داشت و آدم حس خفه شدن در آنجا می‌کرد و برخی هم نقشه و نور خوبی نداشت ولی نورانیت و حس خوب داشتند، هر خانه‌ای که اینطور بود از ظاهر اهل آن خانه هم معلوم بود اهل ایمان هستند. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از چیزهایی که زیاد شنیده‌ام اینکه برخی از مؤمنین حتی طلبه‌های معمولی تجربیاتی داشته‌اند که صدای پرندگان و جانوران و یا اشیاء را به صورت ذکر خداوند شنیده‌اند، این افراد هم کسانی نبودند که بخواهند خود را مطرح کنند و یا عمومی بگویند و یک نفر و دو نفر هم نبوده‌اند که بگوییم دروغ می‌گویند. برخی می‌گویند اینها لحظاتی خیالاتی شده‌اند اما آیه ۴۴ سوره مبارکه اسراء می‌گوید این واقع عالم است که هر شئ (نه فقط هر جاندار) هر چیزی که در عالم است در حال تسبیح خداوند گفتن است و این شما هستید که آن را نمی‌شنوید. حاج احمد خمینی می‌گوید یکبار روز عاشورا امام می‌گفت صدای سگی که پارس می‌کرده است را حسین حسین گفتن شنیده‌ام. یکی از طلبه‌ها می‌گفت غار غار کلاغ را الله اکبر شنیده‌ام، یکی جیک جیک گنجشک را سبحان الله شنیده بود، یکی صدای گردش پنکه سقفی و کولر آبی را الحمد لله شنیده بود و... اگر چیزی را درک نمی‌کنیم حتما نگوییم باطل و غلط است. برخی ذهنشان دو قطبی است یا می‌فهمند و درست است یا نمی‌فهمند و می‌گویند غلط. اما ذهن باید سه قطبی باشد: یا می‌فهمم درست است، یا می‌فهمم غلط است، یا نمی‌فهمم و اکثر امور هم از این قسم سوم است. چیزی را اگر نمی‌فهمیم انکار نکنیم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در آیه ۸ سوره مبارکه انسان: از داستان روزه گرفتن امیرالمؤمنین، حضرت زهرا و حسنین (سلام الله علیهم اجمعین) و دادن افطارشان در سه روز پی‌ در پی به مسکین و یتیم و فقیر سخن به میان آمده است. در آیه ۹: اخلاص این خانواده و لله بودن کارشان و انتظار جبران نداشتن از سوی بندگان خدا مورد تحسین الهی قرار گرفته است. اما اوج این داستان و معرفت و مقام این خانواده در آیه دهم است که در ذکر فضائل این خانواده مبارک، چندان به آن توجه نمی‌شود. ما اگر محبت و لطفی به کسی کنیم خیلی سخت است که انتظار جبران از او نداشته باشیم اما به هر حال اگر روی اخلاصمان کار کنیم، کار را برای خدا انجام می‌دهیم و انتظار جبران آن لطف و محبت را «أَضۡعَٰفٗا مُّضَٰعَفَةٗۖ» از خداوند داریم. اما این خانواده بعد از سه روز گرسنگی و دادن افطار خود به بندگان خدا، نه تنها احساس طلبکاری ندارند و با احساس طلبکاری و انتظار جبران، نمی‌گویند مثلا: ما امید داریم خداوند بیش از آن به ما دهد و برای ما جبران کند، بلکه تازه می‌گویند: ما از خداوند در آن روزی که آن روز سخت و هولناک است، خوف داریم. 📌خود را بدهکار و شرمنده در درگاه الهی می‌دانند، نه طلبکار. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امیرالمؤمنین روایت است: قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ. وقتی از چیزی ترسیدی خودت را در آن کار بیانداز، چراکه سختی خودداری و پرهیز از آن سخت‌تر و پر هزینه‌تر از آنی است که از آن می‌ترسی. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✍️ دور را نگاه کن تا لغزش نکنی... 🎙 آیت‌الله حائری شیرازی: 🔻علی علیه السلام منسوب به او هست که: «إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ» وقتی از یک چیزی می‌ترسی خودت را بینداز داخل آن. 🔻 این علی (علیه السلام) از روز اول خودش در هر جنگی بوده انداخته است، حالا دیگر جنگ دیده شده است. شما نگاه کن وقتی شنا بلد نیستی، در آب خودت را نیندازی شنا بلد نمی‌شوی، تو اینجا بایست روی این خشکی هی شنا برو، اما اولین باری که می‌افتی در آب می‌روی ته آب، می‌گویی ای خفه شدم، تمرین شنا را در آب می‌کنند، آدم تا در آب نیفتد یک خورده قوطه نخورد، یک خورده سرش زیر آب نرود، شناگر قابلی نمی‌شود. 🔻 جنگ را در جنگ می‌شکنند، ترس از آب را در آب می‌شکنند، باید غرق بشوی تا از غرق شدن نترسی، باید زیر آب بروی که ببینی بعدش آدم می‌آید بیرون. شما دوچرخه سواری که کنی، می‌شود زمین نخوری؟ باید این قدر زمین بخوری که از زمین خوردن نترسی، تا بتوانی تعادل خودت را حفظ کنی. 🔻شما در انقلاب حرکت می‌کنی نگاه دور بکن، نگاه الآن نکن، ای وای صف نان است، این نگاه نزدیک کردن است، این ضد انقلاب هی نگاه نزدیک می‌کند، می‌گوید صفِ نان، صف مرغ، صف این، صف آن، صف نمی‌دانم چه چیز، نگاه آن برش بکن، دور را نگاه کن، آن روز را نگاه کن، که این‌ها شوکتشان عزتشان حفظ شده است، این‌ها فهمیدند محاصره اقتصادی کارگر نیست ولش کن آقا، ولش کن، دروازه‌ها را باز می‌گذارند، آن وقت بعد می‌بیند نه از صفی خبری است، نه چیزی، اینجا وضع بهتر از جاهای دیگر است. آن وقتی می‌بینی اینها تثبیت شدند، همه می‌آیند با اینها معامله می‌کنند، تجارت می‌کنند، وضع اینها بهتر از همه جا است، نگاه آینده‌اش بکن. 🔻 در زندان که بودیم هر وقت می‌خواستی در باره توحید با مجاهدین خلق صحبت کنی، می‌گفت به ما دستور دادند که بحث ایدئولوژیک نکنید، اما فقط بحث سیاسی کنید، بحث ایدئولوژیک یعنی پایه‌ای، اساسی اما بحث سیاسی یعنی مقطعی، لحظه‌ای، نزدیک را نگاه کردن، هی به اینها گفتند بحث سیاسی کن، مقطعی نگاه کن، تحلیل‌های ساعت به ساعت، این جوری خوردند زمین. نگاه نزدیک کردند تعادلشان حفظ نشد زمین خوردند. 🔻 شما تا نروید در جنگ و جبهه، این بت ترست نمی‌ریزد، تا در آتش‌ها نروی، وحشت آتش از دلت بیرون نمی‌رود، اگر هی بنشینی در گروه مقاومت و هی استخاره کنید و هی امروز و حالا فردا، مثل کسی هست که بنشیند هی کتاب شنا بخواند، هی شما کتاب اسلحه خوانی بخوانید، هی اسلحه باز کنید هی ببندید، هی باز کن، هی شب‌ها خواب ببینی با این‌ها که نمی‌شود. 🔻این امت باید هی برود جبهه، هی شهید بدهد، هی بیاید، هی دوره آموزش ببیند، هی جنگ‌های سخت‌تر، آتش‌های تندتر ببیند تا برایش عادی بشود. این بچه‌ها که مدتی جبهه ماندند، وقتی آتش‌های سبک می‌بینند می‌خندند، اما این‌ها روز اول می‌خندیدند؟! https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
✅ استاد بنده از یکی از فضلا که در بحث حدیث زیاد کار کرده بود نقل می‌کرد: ✅ ایشان می‌گفتند من بیش از ۴۰۰ هزار حدیث خوانده‌ام و از میان آنها فلان تعداد را انتخاب کرده‌ام و باز از میان آنها تعدادی را گزینش کرده‌ام و به نظرم می‌رسد زیباترین حدیثی که خوانده‌ام این حدیث است: ✅ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: 🔻ما سلّطَ اللّهُ على ابنِ آدَمَ إلاّ مَن خافَهُ ابنُ آدَمَ، خدا بر انسان فقط کسی را مسلط می‌کند که از او بترسد. 🔻و لَو أنّ ابنَ آدَمَ لَم يَخَفْ إلاّ اللّهَ ما سَلّطَ اللّهُ علَيهِ غَيرَهُ و اگر انسان فقط از خدا می‌ترسید، خداوند غیر خودش را بر او مسلط نمی‌کرد. 🔻و لا وُكِلَ ابنُ آدَمَ إلاّ إلى مَن رَجاهُ، و انسان واگذارده نمی‌شود الا به آن که به او امید بسته است. 🔻 و لَو أنّ ابنَ آدَمَ لَم يَرْجُ إلاّ اللّهَ ما وُكِلَ إلى غَيرِهِ. و اگر انسان به غیر خدا امید نداشت به کسی غیر خداوند واگذارده نمی‌شد. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بیایید نترسیم... در زندگی شخصی و اجتماعی پیش‌آمدهای مختلفی است که موجب می‌شود انسان بترسد، بترسد از فقر، از شکست خوردن، از تنها ماندن، از تحریم، از بی‌آبرویی و... بیاییم فقط از خدا بترسیم. البته نترسیدن به معنی دیوانگی نیست، به معنی آنچه هم عقلای دنیا زده می‌گویند نیست، حد و مرز شجاعت و تهور (شجاعت غیر عاقلانه) را سخت است تشخیص دهیم اما ما معمولا به سمت تهور غش نمی‌کنیم به سمت محافظه‌کاری (توصیه‌های عقلای دنیا زده) غش می‌کنیم. حد و مرز درست شجاعت را اگر می‌خواهیم بفهمیم باید به زندگی شهدا و علما مراجعه کنیم تا با تجربیات ملموس به ما نشان دهند. ترس از غیر خدا از جنود جهل است. خداوند خیلی صریح می‌گوید مؤمن از غیر خدا نمی‌ترسد و فقط و فقط شیطان است که اولیاء خودش را از غیر خدا می‌ترساند: «اِنَّمَا ذلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَ خَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (آل عمران- ۱۷۵)» این فقط شیطان است که اولیاء خودش را می‌ترساند پس از وعیدهای شیطان و اولیائش نترسید و از من (خدا) بترسید اگر مؤمن هستید. روشن می‌شود ترس از هر چیز از غیر خدا از شیطان ریشه می‌گیرد و اگر از غیر خدا هم ترسیدیم به تولی ما از شیطان برمی‌گردد. قرآن در توصیف انبیاء الهی می‌گوید: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَدا إِلاَّ اللّهَ وَ كَفَى بِاللّهِ حَسِيبا (الاحزاب - ۳۷)» همان کسانی که پیام خداوند را ابلاغ می‌کنند و از کسی جز خداوند ترسی ندارند و خداوند بهترین حساب‌رس است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از امام صادق یا امام باقر (علیهما السلام) روایت است: «يُنْزِلُ اَللَّهُ اَلْمَعُونَةَ مِنَ اَلسَّمَاءِ إِلَى اَلْعَبْدِ بِقَدْرِ اَلْمَئُونَةِ فَمَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ سَخَتْ نَفْسُهُ بِالنَّفَقَةِ.» خداوند کمک خود (رزق) را بر بنده به اندازه مخارج او از آسمان فرود مى‌آورد. پس كسى كه به جاى‌گزينى يقين پيدا كند، دلش در انفاق سخاوتمند مى‌شود. .... آیت‌الله حائری شیرازی، جریان رزق را به سینی چائی هیات تشبیه می‌کردند، تا هر وقت از سینی چایی برمی‌داری جلو بقیه می‌گذاری چای‌گردون سینی رو جلو شما نگه می‌داره. وقتی شما برای خودت برداشتی دیگه سینی میره. .... مصداق تام انفاق انفاق برای نزدیکان مثل پدر و مادر و فرزندان و همسر است. نترسیم و اگر اهل کار و زحمت هستیم رزق ما تضمین شده است، راحت برای خانواده خرج کنیم پشتش پر می‌شود. امتحانش ضرر ندارد. اسراف نکنید، تجمل و اشرافی‌گری نباشد، خرج لازمی بود راحت برایش چک بدهید خدا می‌دهد. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
اگر تنبل و کار کن نیستید که هیچ اما اگر اهل کار و زحمت هستید، هر وقت خرج لازمی داشتید و ترسیدید خرج کنید، چک بدهید، زیر بدهکاری بروید، وامی بگیرید. این آیه را با خود بخوانید و با توکل بر خدا خرج کنید: «ٱلشَّيۡطَٰنُ يَعِدُكُمُ ٱلۡفَقۡرَ وَيَأۡمُرُكُم بِٱلۡفَحۡشَآءِۖ وَٱللَّهُ يَعِدُكُم مَّغۡفِرَةٗ مِّنۡهُ وَفَضۡلٗاۗ وَٱللَّهُ وَٰسِعٌ عَلِيمٞ» تجربه کنید ضرر نمی‌کنید. مکرر در زندگی خودم و اطرافیانم این را دیده‌ام که وقتی خرج می‌کنی و اسراف نیست، پولش به هر شکلی بوده جور شده، هرچه توکل دارید چاله بکنید، پر کردنش با خداست. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
به عنوان مکمل بحث رزق و مخارج یاداشتی در مورد تجربه خرید خانه‌ام در کانال عمومی شرح حال نوشته‌ام که لینک‌هایش را می‌گذارم:👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/4606 https://eitaa.com/sharhe_hal/4607 https://eitaa.com/sharhe_hal/4608 https://eitaa.com/sharhe_hal/4609
از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت است: «عَلَى قَدْرِ اَلْمَؤُنَةِ تَكُونُ مِنَ اَللَّهِ اَلْمَعُونَةُ» هرچه خرج و هزینه کردید، همانقدر کمک الهی (رزق) می‌آید. ..... متکفل روزی ما خداست، ما باید تلاش کنیم و بعدش دیگر بدون نگرانی هر خرج لازمی داشتیم انجام دهیم. پشتش پر می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از رحمت‌‌های خداوند به بندگان این است که برای بقاء نعمت و افزایش آن شاکر بودن کافی است اما برای کیفر شدن و عقوبت کفور بودن لازم است. شاکر بودن یعنی کم هم شکر کنی شاکر هستی و همین کافی است اما کفور صیغه مبالغه است، یعنی بسیار کفران کردن، همه ما کمی کفران داریم اما خداوند با کم کفران کردن عقاب نمی‌کند تا کسی بسیار کفران نکند، عقاب نمی‌شود. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت است: «دَعْ مَا يُرِيبُكَ إِلَى مَا لاَ يُرِيبُكَ فَإِنَّكَ لَنْ تَجِدَ فَقْدَ شَيْءٍ تَرَكْتَهُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.» آنچه را شبهه‌ناک است ترک کن و به گونه‌ای عمل کن که شبهه‌ای در آن نباشد. اگر چنین کردی هرگز کمبود آنچه برای خدا ترک کرده‌ای رت احساس نخواهی کرد. .... همه ما در طول زندگی موقعیت‌های اقتصادی خوبی که شبهه‌ناک است به تورمان می‌خورد. همه‌اش نگرانیم اگر احتیاط کردیم و آن عمل شبهه نام را ترک کنیم منفعت‌هایی از ما سلب شود و ضرر کنیم. اما در این روایت مجرب وعده‌ای داده شده که اگر آنجایی که شبهه‌ناک بود را لله ترک کردی خداوند به نحوی برایت جبران می‌کند که نبود آن منفعت را هیچ احساس نکنی. امتحان کنید ضرر ندارد، از موارد کوچک شروع کنیم، ایمان که بیاوریم موارد بزرگ را هم می‌شود لله ترک کرد. .... تذکر: البته یک آسیب هم این وسط در موارد نادر ممکن است رخ دهد؛ اگر احساس کردیم به وسواس افتاده‌ایم با یک مؤمن عاقل مشورت کنیم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
یکبار خدمت یکی از اساتید بودیم، دوستان بحث‌های طلسم و دعا و اجنه را پیش کشیدند، آن استاد همیشه در این مواقع می‌گفت اگر به خداوند پناه ببریم و به او اتکا کنیم مشکلی پیش نمی‌آید، اما این بار برای اینکه دل دوستان قرص شود ماجرایی را گفت. گفت: یک‌بار در منزل دراز کشیده بودم یک لحظه دیدم دو موجود واقعا وحشتناک و سیاه هی تلاش می‌کنند به سمت بچه‌هایم حمله کنند وآسیبی به آنها بزنند، خیلی صحنه وحشتناکی بود اما یک لحظه به قلب آمد که بگویم: «حسبنا الله و نعم الوکیل»، همینکه این را گفتم، هر جفتشان در لحظه دود شدند و رفتند هوا. الغرض اینکه در مواجه با این فضاها عوض اینکه ماهم بیافتیم در بازی دعا و طلسم نویسی، به خدا پناه ببریم و تکیه کنیم، چرا که خود خداوند به قدرتمندترین و رهبر همه شیاطین، گفته است: «إِنَّ عِبَادِي لَيۡسَ لَكَ عَلَيۡهِمۡ سُلۡطَٰنٞۚ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ وَكِيلٗا» [ آگاه باش كه] يقيناً تو را بر بندگانم هيچ تسلّطى نيست، و كافى است كه پروردگارت نگهبان و كارساز [آنان] باشد. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
در حدیث شریفی مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ از امام رضا(ع) سوال می‌کند، برترین چیزی که بنده به واسطه آن به خداوند تقرب می‌جوید چیست؟ حضرت(ع) پاسخ می‌دهند: طاعت صاحبان ولایت است که بیشترین تقرب الی الله را حاصل می‌کند. 👈«أَفْضَلُ مَا یَتَقَرَّبُ بِهِ الْعِبَادُ إِلَى اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَ- طَاعَةُ اللَّهِ وَ طَاعَةُ رَسُولِهِ وَ طَاعَةُ أُولِی الْأَمْرِ، قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: حُبُّنَا إِیمَانٌ، وَ بُغْضُنَا کُفْرٌ.» مضامین این روایت با اختلافاتی در روایت دیگری از فضیل آمده است و طاعة اولی الامر حذف شده و در ادامه این فراز اضافه شده که: «وَ حُبُّ اَللَّهِ وَ حُبُّ رَسُولِهِ وَ أُولِي اَلْأَمْرِ» اما از بحث سند هم که بگذریم این اطاعت از صاحبان ولایت است که بعد از رسول محل اختلاف و قوام بخش جامعه است وگرنه محبت امری قلبی و هرکسی می‌تواند ادعایش کند. کما اینکه در آیه ۵۹ سوره مبارکه نساء امر به اطاعت شده است: «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِي ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡۖ» در روایت دیگری سوالی مشابه از امام صادق (علیه السلام) می‌شود و حضرت پاسخ می‌دهند: «مَا أَعْلَمُ شَيْئاً بَعْدَ اَلْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ اَلصَّلاَةِ» حضرات در مقام معرفی با فضلیت‌ترین چیزی که ما را به خدا نزدیک می‌کند نماز و اطاعت از ولی خدا را معرفی کرده‌اند و وجه جمع‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد از جمله اینکه مجموع این موارد حب و اطاعت و نماز همه باهم هستند و هیچ کدام بدون دیگری فضیلتی ندارد و مجموعشان باهم با فضیلت‌ترین موجب تقرب به خداوند است.
خیلی از دعواها و اختلافات در گفتگوها مال چیست؟ درست حرف نزدن، مودبانه حرف نزدن. نفس انسان می‌خواهد علو طلبی کند، بزرگی کند، با حرف‌هایش مخاطب را تحقیر می‌کند، مسخره می‌کند. اما خداوند تبارک و تعالی چه می‌گوید؟ «وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ ٱلَّتِي هِيَ أَحۡسَنُۚ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ يَنزَغُ بَيۡنَهُمۡۚ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ كَانَ لِلۡإِنسَٰنِ عَدُوّٗا مُّبِينٗا» و به بندگانم بگو: سخنى را كه نيكوتر است، بگويند؛ زيرا شيطان ميان آنان دشمنى و نزاع مى‌افكند، زيرا شيطان همواره براى انسان دشمنى آشكار است. ..... امتحان کنید با کسانی که مخالفت عقیدتی، سیاسی و... دارید، هنگام بحث و صحبت، مودبانه و محترمانه صحبت کنید، تحقیر و تمسخر نکنید، تیکه نیاندازید. خواهید دید علقه و ارتباط خوب با مخالفانتان هم پیش می‌آید و حتی برخی مخالفت‌ها هم حل می‌شود. ..... البته این قاعده استثناء هم دارد، کسی که مسلما از دشمنان خدا و ظالمان است را باید تحقیر و تمسخر کرد، باید با او شدت داشت جز وقتی تقیه می‌کنیم. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
سنت‌ها و حساب الهی برای مؤمن و جامعه ایمانی با کافر و جامعه کفر فرق می‌کند. در آیه ۷۴ سوره مبارکه اسراء خداوند به پیامبر اکرم می‌گوید: اگر ما تو را ثابت قدم نمی‌کردیم نزدیک بود به کافران رکون پیدا کنی یعنی اعتماد و تکیه کنی. این اتفاق به لطف و مراقبت خداوند نمی‌افتد اما خداوند برای بیان یک قاعده و سنت خود، این مقدمه را می‌آورد، تا بگوید اگر چنین می‌کردی: دوبرابر در دنیا و دوبرابر در آخرت تو را عذاب می‌کردیم. پس معلوم می‌شود: اولا این یک سنت خداست که اگر مومن عادی هم به کافران اعتماد و تکیه کند در دنیا و آخرت هر دو عذاب می‌شود. ثانیا حساب شما بسته به جایگاه و نسبت شما با خداوند است، اگر مؤمنی باشد که ادعا و انتسابی دارد و گناهی کند حساب او سخت‌تر از بقیه است. https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1