eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
11.6هزار دنبال‌کننده
519 عکس
190 ویدیو
41 فایل
" يا الله " 💎 روخوانی/تجوید/صوت و لحن/حفظ 💠 مفاهیم/تدبر/تفسیر/علوم قرآنی 📣 تدریس اساتید برتر، آفلاین و رایگان ⚠️ نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین: @Admin_00_110 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 💎 بالا و پائین شدن روزگار! 🏴 امام علی علیه‌السلام: فی تَقلُّبِ الأحْوالِ عُلِمَ جواهِرُ الرِّجالِ، و الأیّامُ تُوضِحُ لکَ السَّرائرَ الکامِنَةَ؛ ❇️ در دگرگونیهای احوال و زمانه است که گوهر مردان شناخته می‏‌شود و روزگار نیّت‏های پنهان را برای تو آشکار می‌سازد. 📚بحارالأنوار: ج ۷۷، ص ۲۸۶، ح ۱ @HawzahNews
4_5886560993395345589.mp3
1.02M
⚠️ درس جدید : تفخیم و ترقیق راء 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود در تلگرام 👇 @atrequran_135
✳️ تفخیم و ترقیق حرف «راء » 🟢 اصل‌ در حرف «راء » تفخیم است و تحت شرایطی ترقیق می شود. 📣 از آنجا که احکام تفخیم و ترقیق «راء » نسبت به بقیه احکام گسترده است ، برای سهولت در فراگیری ، توجه شما را به کلیدهای ذیل جلب می کنیم: ۱- اصولاً ( فتحه و الف مدی ) و نیز ( ضمه و واو مدی ) خانواده تفخیم و در مقابل (کسره و یاء مدی) و نیز حرف ( یاء ) خانواده ترقیق محسوب می شوند. ۲- برای تشخیص حکم حرف «راء » اگر این حرف متحرک باشد ، به حرکت آن توجه می کنیم. اما اگر ساکن بود ، به حرکتِ ما قبل آن و اگر آن نیز ساکن بود به ما قبلِ ساکن ، توجه کرده و حکم را استخراج می کنیم. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/68
❇️ شرح بیشتر ترقیق حرف ( راء ) ⬅️ احکام سوم و چهارم ، فقط در زمان وقف ، پیش می آید . ⬅️ حکم پنجم ، حتی در حالی که ما قبل راء ساکنه ، مفتوح باشد ، اعمال می گردد. در واقع یاء ساکنه بر فتحه ما قبل ، چیره می گردد. ⬅️ در مواردی که حکم حرف ( راء ) آخر کلمه ، در وقف ، ترقیق است (احکام دوم تا پنجم ) اگر اصل حرف راء مضمون باشد و بخواهیم به " رَوْم " وقف کنیم ، حرف ( راء ) تفخیم خواهد شد . مانند : يَوْمٌ عَسِرٌ - لَسِحْرٌ - قَديرٌ - وَ الطَّيْرُ ⚠️ وقف رَوْم : رَوْم به معنای قصد کردن است .. در قرائت ، نوعی وقف است که در آن ، یک سوم حرکت حرف آخر خوانده می شود . وقف روم فقط بر حرف مضموم و مکسور واقع می شود و در حرف مفتوح یا منصوب جایز نیست . فایده این نوع وقف : تمیز دادن حرکت حرف آخر توسط شنونده است . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
✅️ چند نکته مهم: الف) در چند کلمهٔ زیر، حرف «راء » ساکنه به هر دو وجه تفخیم و ترقیق خوانده شده است: ۱- فِرْقٍ (شعراء-۶۳) علت تفخیم ، این است که حرف مستعلیهٔ «قاف» پس از راء ساکنه آمده است. و وجه ترقیق از آن جهت است که راء ساکنه بین دو کسره واقع شده است و لذا ترقیق آن برای دستگاه تکلم راحت تر است. ۲- مِصْرْ (هر جا که آمد) ٱَلْقِطْرْ (سبأ - ۱۲) در صورت وقف علت تفخیم ، تبعیت از حرف استعلاء «قبل از» راء ساکنه است. چرا که برای دستگاه تکلم ، ترقیق راء پس از تفخیم صاد و طاء مشکل است. و وجه ترقیق نیز حکم سوم ترقیق است. ۳- أَسْرْ (هر جا آمد) نُذُرْ (قمر - بدون أَلْ تعریف ، مکرر) یَسْرْ (فجر- ۴) در صورت وقف علت تفخیم ، براساس قاعده است و وجه ترقیق ، اشاره به اصل این کلمات است که «أَسْرِی ٬ نُذُرِی ٬ یَسْرِی» بوده اند. ب) حرف «راء » در «مَجْرىٰهَا» (هود - ۴۱) که ترقیق می گردد. و مَجْرِیهَا خوانده می شود. چرا که الف مدی پس از آن امالة کبری می شود. اِمالَة کبری : بدین معنا است که الف مدی تا حد زیادی به سوی یاء مدی متمایل می شود. ✔️ تنها مورد «امالة کبری» به روایت حفص از عاصم در سوره هود آیه ۴۱ آمده است. ج) گاه در قرائت برخی افراد ملاحظه می شود که در کلماتی مانند : ذُو مِرَّةٍ ، وَ لَيْسَ البِرُّ ، في البَرِّ ، راء مشدّد را نیمه تفخیم و نیمه ترقیق می خوانند ! مثلا در ( مِرَّةٍ ) ابتدا کمی ترقیق و سپس تفخیم می کنند ⬅️ ( مِرْرَةٍ ) یا مثلا در ( البَرِّ ) کمی تفخیم و سپس ترقیق می کنند ⬅️ ( اَلْبَرْرِ ) در توجیه می گویند : راء مشدّد از دو راء تشکیل شده است و باید در هر یک به قاعده خودش عمل کرد . این برداشت غلط است و حرف ( راء ) در این نوع کلمات ، یک حرف محسوب می شود و مطابق ( راء متحرکه ) تلفظ می شود . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
398.mp3
1.16M
💫سوره مبارکه عنکبوت،صفحه 398 www.yasinmedia.com/audio/quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 تعجب امام سجاد (علیه السلام) از انجام گناه 🏴 امام سجاد علیه‌السلام : عَجِبْتُ لِمَنْ یَحْتَمی مِنَ الطَّعامِ لِمَضَرَّتِهِ وَ لایَحْتَمی مِنَ الذَّنْبِ لِمَعَرَّتَهِ ❇️ در شگفتم از کسی که از غذا می‏پرهیزد تـا گـرفـتـار زیـان آن نشـود؛ ولی از گـناه پـرهـیز نمی‏‌کـند تا گرفتار ننگ و عار آن نگردد. 📚 کشف الغمه: ج ۲، ص ۱۰۷ @HawzahNews
4_5913310045419866017.mp3
869K
⚠️ درس جدید : احکام اِدغام 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود در تلگرام 👇 @atrequran_135
❇️ تعریف ادغام کلمه ادغام در لغت به معنای «ادخال - داخل نمودن» و در تجوید عبارت است از: «حذف حرف ساکن و مشدّد نمودن حرف بعدی» ⚠️ شرط مهم ادغام ، ساکن بودن حرف اول است و اگر در مواردی ، حرف متحرک ادغام شود ، در واقع اول ساکن شده و آنگاه در حرف بعدی ادغام می گردد. نام گذاری : حرف حذف شده را «مُدْغَم» یعنی (ادغام شده) و حرف بعدی را که مشدّد می شود، «مُدْغَمٌ فیه» یعنی (حرفی که مدغم در آن ادغام شده) نامند. مثلاً در کلمهٔ «وَجَدْتُمْ» که «دال» در «تاء» ادغام می شود، «دال» را «مُدغَم» و «تاء » را «مدغم فیه» گویند. 💫 فایدهٔ ادغام «سهولت در کلام» است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/72
✳️ ادغام صغیر و کبیر: ادغام صغیر: هرگاه حرف مُدْغَم ساکن باشد،ادغام را «صغیر» نامند. مانند: قُلْ لَا - قَدْ دَخَلوُا - مِنْ رَبِّکُمْ ادغام کبیر: اگر مُدغَم ، متحرک باشد، به این ادغام «ادغام کبیر» گویند. چرا که در واقع ، ابتداء مدغم ، ساکن شده و آن گاه ادغام می شود. فلذا چون ادغام در دو مرحله انجام می شود، «ادغام کبیر» نام گرفته است. مانند: «تَأْمُرُونِّیٖ» که در اصل «تَأْمُرُونَنِیٖ» و «لَاتَأْمَنَّا» که در اصل «لَاتَأْمَنُنَا» بوده اند. ⚠️ در روایت «حفص از عاصم»، تمامی موارد ادغام کبیر در کتابت قرآن رعایت شده است. (یعنی به صورت ادغام شده نوشته اند) مانند: «ضَالّیٖنَ» که اصل آن «ضَالِلیٖنَ» بوده است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/72
✅️ انواع رابطه دو حرف: 📣 هر حرف از لحاظ رابطه با حرف دیگر از چهار حالت خارج نیست: ۱- متماثل ۲- متجانس ۳- متقارب ۴- متباعد ۱ - حروف مُتَماثِلَیْن ( دو حرف مثل هم ) : دو حرف را گویند که در مخرج و صفات کاملاً مشترک باشند. و این حالت فقط در دو حرف نسبت به خودش وجود دارد. مانند: (ب - ب) _ (س - س) _ (م - م) _ .... ۲ - حروف مُتَجانِسَیْن (دو حرف هم جنس) : دو حرف را گویند که در مخرج ، مشترک اما در صفات متفاوت باشند. حروف متجانس را قبلاً در درس مخارج شناختیم. مانند: حروف نِطعی (ت - د - ط) حروف ذَولَقی (ث -ذ - ظ) حروف شَفَوی (ب - م - و ) ... ۳- حروف مُتَقارِبَیْن (دو حرف نزدیک به هم): دو حرف را گویند که مخارج آنها به هم نزدیک باشد. مانند: (ق - ک) _ (ل - ن - ر) _ (ت - ث - د - ذ - س - ص - ظ... ) یعنی دو به دو نسبت به یکدیگر) البته نوعی دیگر از تقارب ، تقارب در صفات است. مانند: حرف «ن» با «م» در اشتراک در صفت مهم غنّه .. ۴ - حروف مُتَباعِدَیْن (دو حرف دور از هم) : دو حرف را گویند که «مواضع» آنها از یکدیگر جدا باشد. مثلاً یکی در «حلق» و دیگری در «لسان» باشد. مانند : (ح _ ز ) و ... ⚠️ در این مورد ادغام صورت نمی پذیرد ، ادغام فقط در سه مورد بالا انجام می گیرد . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/72