💠 #حدیث روز 💠
💎 فقر با انسان چه میکند؟
🏳 اميرالمؤمنين علی عليهالسلام:
منِ اُبْتُلِيَ بِالْفَقْرِ فَقَدِ اُبْتُلِيَ بِأَرْبَعِ خِصَالٍ: بِالضَّعْفِ فِي يَقِينِهِ، وَ اَلنُّقْصَانِ فِي عَقْلِهِ، وَ اَلرِّقَّةِ فِي دِينِهِ، وَ قِلَّةِ اَلْحَيَاءِ فِي وَجْهِهِ، فنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ اَلْفَقْرِ
➖كسى كه دچار فقر شود، مبتلا به چهار خصلت مىگردد:
1️⃣ ضعف در يقين،
2️⃣ نقص در عقل،
3️⃣ سستى در دين،
4️⃣ قلّت حياء،
پس از فقر به خدا پناه مىبريم.
📚 جامع الاخبار، ج ۱، ص ۱۱۰
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید : ابتداء و انواع آن
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=921&pn=1
❇️ ابتداء و انواع آن :
می توان گفت در بسیاری از موارد ، اهمیت «ابتداء» کمتر از «وقف» نیست.
اهل فن برآنند که: «برخلاف وقف ، ابتداء نمی تواند اضطراری باشد بنابراین ، ابتداء فقط اختیاری است»
✅️ ابتداء اختیاری نیز مانند وقف ، چهار نوع است:
۱- ابتداء تامّ ۲- ابتداء کافی ۳- ابتداء حَسَن ۴- ابتداء قبیح
💎 سه نوع اول ، «ابتداء جایز» است و نوع آخر، ابتداء «غیر جایز» محسوب می گردد.
🟢 تفاوت سه نوع ابتداء جائز، در میزان تعلّق و وابستگی آن، نسبت به عبارت قبل است.
هرچه عبارت دوم مستقل تر باشد، به سوی «تام» میل می کند و هر چه از استقلال آن کاسته شود، به سوی «حَسَن» و سرانجام «قبیح» تمایل دارد.
1- ابتداء تام :
آن است که نسبت به عبارت قبل ، هیچ رابطه لفظی و معنوی نداشته باشد.
⚠️ مانند:
وَأُولَٰٓئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ( ابتداء از ) إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ...
(سوره مبارکه بقره ، آیه ۵ - ۶)
2- ابتداء کافی :
در جائی است که از لحاظ «لفظی» رابطه و تعلقی به عبارت ماقبل ندارد ؛ اما از لحاظ «معنوی» دنباله موضوع قبل باشد.
⚠️ مانند:
...أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَایُؤْمِنُونَ ( ابتداء از ) خَتَمَ اللهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ...
(سوره مبارکه بقره ، آیه ۶ - ۷)
3- ابتداء حَسَن :
نوعی از ابتداء است که عبارت از لحاظ لفظی مفید و مستقل است و نیازی به عبارت قبل ندارد. اما عبارت قبل ناقص بوده ، نسبت به عبارت بعدی ، تعلق لفظی دارد.
⚠️ مانند:
و َمِنَ النَّاسِ ( ابتداء از ) : مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ
(سوره مبارکه بقره ، آیه ۸)
4- ابتداء قبیح :
در جائی است که ابتداء آن موجب نامفهوم شدن عبارت یا حتی تغییر معنی و مفهوم مورد نظر خداوند شود.
مثال ابتدای قبیح (ناقص یا نامفهوم) :
در مثال های «وقف قبیح» که قبلاً آورده شد، ابتداء از مابعد آن ، «ابتداء قبیح» محسوب می گردد.
چند نمونه ابتداء که جمله را نه ناقص یا نامفهوم بلکه «فاسد و کفرآمیز» سازد ( ابتداء اقبح ، نعوذ بالله):
⚠️ مانند:
إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ وَنَحْنُ أَغْنِیَآءُ ِ...
(سوره مبارکه آل عمران ، آیه ۱۸۱)
ترجمه: ... همانا خداوند فقیر است و ما بی نیاز هستیم! ...
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ
(سوره مبارکه مائده ، آیه ۱۷)
ترجمه: ...همانا خداوند ، همان مسیح ابن مریم است! ...
َ لَآ أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی ...
(سوره مبارکه یس ، آیه ۲۲)
ترجمه: ... کسی را که مرا خلق کرده ، نمی پرستم!..
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
479.mp3
1.33M
💫سوره مبارکه فصّلت ، صفحه 479
www.yasinmedia.com/audio/quran
💠 #حدیث روز 💠
💎 مایحتاج انسان مؤمن
🏳 امام محمد تقى عليهالسلام:
اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى تَوْفيقٍ مِنَ اللّه ِ وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ
❇️ مـؤمن به سه چـيز مـحتاج است:
۱ ـ توفيق الهى كه كارها را بخوبى به پيش ببرد.
۲ ـ واعظ درونى كه هرلحظه او را پند و انذار دهد.
۳ ـ پذيرش نصحيت كسى كه او را پند مى دهد.
📚 تحف العقول، ص ۷۲۹
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️درس جدید: رموز وقف سجاوندی ( ۱ )
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=921&pn=1
✳ رموز وقف سجاوندی :
از آنجا که تسلط به زبان عربی و مهم تر از آن ، تفسیر آیات قرآنی ، برای تمام اقشار مسلمین ، میسّر نیست ، برخی از دانشمندان درصدد برآمدند با پیشنهاد علائمی ، در تشخیص محل های وقف ، به قاریان کمک کنند.
مشهورترین علائم و رموز وقف به «شیخ عبدالله سجاوندی » از علمای علم نحو و قرائت و تفسیر تعلق دارد.
وی وقف را به ۶ نوع تقسیم و برای هر یک علامتی پیشنهاد نموده است.
«رموز» و اسامی وقف سجاوندی عبارتند از:
۱ - مـ (وقف لازم)
۲ - ط (وقف مطلق)
۳ - ج (وقف جایز)
۴ - ز (وقف مجوَّز)
۵ - ص (وقف مرخّص)
۶ - لا (وقف ممنوع)
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟢 مـ ( وقف لازم ) :
وقفی است که اگر انجام نشود، خلل و فساد در معنا ایجاد می نماید.
گفته شد که در هر سه نوع وقف تامّ و کافی و حسن، مواردی از «وقف لازم» ملاحظه می شود؛ و لزوماً از هر نوع که باشد، «باید» بر آن وقف نماییم.
⚠️ مانند :
لزوم وقف تامّ ( وقف بيان تام )
اَلَيْسَ في جَهَنَّمَ مَثْوًي لِلْكَافِرينَ م ( وقف لازم ) والَّذي جَاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ اُولئِكَ هُمُ المُتَّقُونَ
( سوره مبارکه زمر ، آيه ۳۲ )
ترجمه : آیا منزلگاه کافران ، آتش دوزخ نیست ؟ * و کسی که وعده صدق را آورد و آن را تصدیق کرد ، هم آنان اهل تقوی هستند .
💎 وصل دو عبارت این توهم را ایجاد می کند که جهنم ، هم منزلگاه کافران است و هم جایگاه کسی که وعده صدق آورد !
🌟مثال های دیگر :
لزوم وقف کافی ( وقف بیان کافی )
( سوره مبارکه هود ، آيه ۲۰ )
لزوم وقف حسن ( وقف بیان حسن )
( سوره مبارکه فتح ، آيه ۹ )
🟡 ط ( وقف مطلق ) :
جایی است که وقف بر آن بسیار به جا است و ابتداء به مابعد نیز بسیار پسندیده است. اما وصل آن مشکلی را در حد وقف لازم ایجاد نمی کند.
وقف مطلق ، تمامی موارد وقف تام را - به شرطی که از نوع لازم نباشد - در برمی گیرد.
⚠️ مانند :
كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ مَا رَزَقْناكُمْ ط ( وقف مطلق ) وَ مَا ظَلَمُونَا وَ لكن كانوا أنْفُسَهم يَظْلِمونَ
( سوره مبارکه اعراف ، آيه ١٦٠ )
ترجمه : ( به يهود گفتیم ) بخورید از غذاهای پاکیزه ای که روزیتان کردیم * و به ما ظلم نکردند ( ضرری به ما نرسید ) بلکه بر خود ظلم روا داشتند .
💎 البته گاه مواردی از وقف کافی را نیز شامل می شود .
🟤 ج ( وقف جایز ) :
وقفی است که هر دو حالت وقف و وصل آن جائز است ( متساوی الطرفین )
تقریباً تمامی مثال های وقف کافی - غیر از موارد لازم - از مصادیق «وقف جایز» هستند.
⚠️ مانند :
وَ اِنْ يَرَوْا سَبيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذوهُ سَبيلاً ج ( وقف جايز ) وَ اِنْ يَرَوْا سَبيلَ الغَيِّ يَتّخِذوهُ سَبيلاً
( سوره مبارکه اعراف ، آيه ۱۴۶ )
ترجمه : و اگر راه رشد و هدایت را ببینند ، آن راه را انتخاب نمی کنند * ( اما ) اگر راه گمراهی را ببینند ، آن را بر می گزینند .
🟠 ز ( وقف مجوَّز ) :
وقفی است که بنابر «وجهی» تجویز شده است. اما وصل آن نیز مجاز و حتی بهتر است.
⚠️ مانند :
اولئك علي هُدًي مِنْ رَبِّهِمْ ز ( وقف مجوز ) و اولئك هُمُ المُفْلِحُون
( سوره مبارکه بقره ، آیه ۵ )
ترجمه : آنان از سوی پروردگارشان بر طریق هدایتند * و هم آنان رستگاران عالمند .
💎 ارتباط تنگاتنگ دو عبارت بر وصل آنها تاکید می کند ؛ اما بنابر آن که هر دو جمله مفید و مفهوم هستند ، هر یک به تنهایی نیز خوانده می شود .
به همین جهت است که نام کامل این وقف ، مُجوَّزٌ لِوَجْهٍ است . یعنی بنابر " وجهی " وقف آن را نیز مجاز دانسته اند .
وقف مجوز نیز مانند وقف جایز ، مترادف وقف کافی است ؛ با این تفاوت که ارتباط بین دو عبارت بیش از موارد وقف جایز است ؛ فلذا وصل آن بهتر از وقف است . در حالی که وقف جایز ، متساوی الطرفین است .
🔵 ص ( وقف مُرَخَص ) :
مرخص یعنی ، «رخصت داده شده» و آن وقفی است که به علت طولانی بودن عبارت و کمبود نفس، به قاری «رخصت» و فرصت داده می شود که در این محل وقف نماید.
💎 بی جهت نیست که نام کامل این وقف ، ( مُرَخَّصٌ لِضَرُورَةٍ ) مي باشد .
چراکه ضرورت تجدید نفس موجب آن است .
البته ارتباط تنگاتنگی بین طرفین محل وقف وجود دارد که درجه اهمیت آن را تا حد کمترین مرتبه وقف پایین آورده است ( پس تأکید بر وصل آن خیلی زیاد است ) .
عموما در وقف مرخص می توان از مابعد آن نیز ابتداء کرد . یعنی اغلب موارد وقف مرخص از نوع وقف کافی است . ( با درجه ای ضعیف از کفایت ) ؛ اما گه گاه مواردی از وقف حسن را نیز شامل می شود.
⚠️ مانند :
وَ اِنْ كُنْتُم في رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا علي عَبْدِنا فَأتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ ص ( وقف مرخص ) وَادْعُوا شُهَداءَكُم مِنْ دُونِ اللهِ اِنْ كُنتُم صَادِقين
( سوره مبارکه بقره ، آيه ٢٣ )
ترجمه : و اگر به آنچه بر بنده مان فرستادیم تردید دارید ، پس سوره ای مثل آن بیاورید * و گواهان و یاران خود را _ غیر از خدا _ به کمک بخوانید ، اگر صادقید .
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
483.mp3
1.26M
💫سوره مبارکه شوری ، صفحه 483
www.yasinmedia.com/audio/quran
💠 #حدیث روز 💠
💎 ثمره معنوی اصلاح بین مردم
🏳 امام كاظم عليهالسلام:
طوبى لِلْمُصْلِحينَ بَيْنَ النّاسِ، اُولئِكَ هُمُ الْمُقَرَّبونَ يَوْمَ الْقيامَةِ
❇️ خوشا به حال اصلاح كنندگان بين مردم كه آنان همان مقرّبان روز قيامتاند.
📚 تحف العقول، ص ۳۹۳
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️درس جدید: رموز وقف سجاوندی ( ۲ )
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=921&pn=1
🟣 لا ( وقف ممنوع ) :
در جائی است که وقف بر آن مشکلی را در مفهوم آیه ایجاد نماید.
💎 علاوه بر مواردی که " لا " به علامت نامفهوم شدن یا تغییر معنای عبارت اول به کار رفته است ( وقف قبیح ) ، ( مانند وقف بر " قَوْماً " در آیه ۱۶۴ سوره اعراف ) ، گاهی نیز از این علامت برای موارد " وقف حسن " استفاده می شود ؛ در واقع به قاری اعلام می گردد که در این جا وقف نکند! چرا که نمی تواند از مابعد آن ابتداء نماید و نهایتاً مجبور است برگشته و دو عبارت را به هم وصل نماید!
⚠️ مانند :
وقف بر کلمه " کَفَرْتُمْ " در آیه ۶۹ سوره أسراء
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
✳ علائم وقف دیگر :
علائم وقفی که منسوب به علمای متأخر ( نزدیک تر به زمان ما ) می باشند و امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده اند.
✴️ مهم ترین این علائم عبارتند از:
◀️ قِلی :
(أَلْوَقْفُ أَوْلَی مِنَ ٱلْوَصْل) : وقف از وصل بهتر است.
این وقف مترادف با وقف کافی است همراه با اولویت وقف .
◀️ صِلی :
(أَلْوَصْلُ أَوْلَی مِنَ ٱلْوَقْف) : وصل از وقف بهتر است.
این وقف نیز مترادف با وقف کافی است همراه با اولویت وصل .
◀️ وقف مُعانَقَة :
دو مجموعهٔ سه نقطه ای ، علامت «وقف معانقه» است. همچنین بدان «وقف مراقبة» نیز گویند.
💎 معانقة یعنی ( از محبت ، دست در گردن یکدیگر افکندن ) و مراقبة نیز به معنای ( رقیب یکدیگر بودن ، محافظت کردن ) آمده است .
سه نقطه ، در واقع نماینده نقطه های " ن " و " ق " در کلمه معانقة و یا نقطه های " ب " و " ق " در کلمه مراقبة است .
⚠️ این دو علامت سه نقطه ای ، بر روی دو کلمه نزدیک به هم قرار می گیرند.
❇️ حکم وقف مُعانَقَة :
هرگاه قاری بر یکی از آنها قصد وقف داشته باشد ، نباید بر دیگری وقف نماید.
⚠️ مانند :
ذلك الكِتابُ لا رَيْبَ فيه هُدًي لِلْمُتَّقين
( سوره مبارکه بقره ، آيه ١ )
ترجمه : آن کتاب ( قرآن ) ، شکی نیست " در آن " هدایتی است برای متقین .
💎 در صورت وقف بر " لا ريب " ، باید " فیه " را به ما بعدش وصل نماییم ؛ و اگر قصد وقف بر " فیه " داشته باشیم ، باید " لا ريب " را وصل کنیم . بنابراین ، عبارت بین دو علامت سه نقطه ای ، " فیه " است .
📣 اگر در موارد وقف معانقة در قرآن دقت گردد ، ملاحظه می شود که در بین دو مجموعهٔ ( سه نقطه ) ، قسمتی از آیه ، اعم از یک کلمه یا یک عبارت ، به چشم می خورد که از لحاظ مفهوم می تواند یا به ما قبل خود تعلق داشته باشد و یا وابسته به عبارت بعد باشد و به هر حال نمی توان آن را متعلق به دو طرف دانست.
بنابراین ، قاری با احتمال اول ، آن را متصل به عبارت قبل خوانده و بر آن وقف می کند و با احتمال دوم ، قبل از آن وقف کرده و آن را با عبارت دوم می خواند .
🌟مثال های دیگر :
سوره مبارکه آل عمران ، آیه ۷
سوره مبارکه بقره ، آيه ۲۶
سوره مبارکه بقره ، آيه ۱۹۵
سوره مبارکه بقره ، آيه ۲۸۲
سوره مبارکه آل عمران ، آیه ۳۰
سوره مبارکه مائده ، آيه ۲۶
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
490.mp3
1.21M
💫سوره مبارکه زخرف ، صفحه 490
www.yasinmedia.com/audio/quran