🟢 فهرست آموزش ترتیل :
🔷️ درس جدید:
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد الفَشنی
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد شُعَیشَع
🔷️ درس جدید:
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد عبدالحَکَم
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد الحصری
🔷️ درس جدید:
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد منشاوی
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد عبدالباسط
🔷️ درس جدید:
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد علی البنا
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد هَیبَه
🔷️ درس جدید:
🔸️ بررسی ابعاد سبک استاد بهتیمی
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد رمضان
🔷️ درس جدید:
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد حَصان
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد زامِل
🔷️ درس جدید:
🔸️ بررسی ابعاد سبک استاد زَناتی
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد شبیب
🔷️ درس جدید:
🔸️ بررسی ابعاد سبک استاد غلوش
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد صیاد
🔷️ درس جدید:
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد عمران
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد شحات
🔷️ درس جدید:
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد عبدالعال
🔸️بررسی ابعاد سبک استاد اللیثی
🔷️ درس جدید :
🔸️مقدمه ، صوت چیست ؟
🔸️مؤلفه های صوت چیست ؟
🔷️ درس جدید:
🔸️لحن و مقامات چیست؟
🔸️ضرورت هوش بالا در قرائت چیست ؟
🔷️ درس جدید:
🔸️ بیان نکات قرائت
🔸️ادامه مبحث
🔷️ درس جدید:
🔸️پاسخ به سوالات
🔸️ادامه پاسخگویی
🔷️ درس جدید:
🔸️ نکات نَبر در قرائت
🔸️ادامه مبحث
🔷️ درس جدید:
🔸️تنوع ردیف چیست؟
🔸️انتخاب درست نغمه
🔷️ درس جدید:
🔶️ انتخاب ردیف مناسب
🔶️ انتخاب سرعت مناسب
🔷️ درس جدید:
🔶️ انواع تحریر چیست؟
🔶️ سرعت تحریر چگونه است؟
🔷️ درس جدید:
🔶️ نردبان صوت چیست ؟
🔶️ بیان تکنیک ها
🔷️ درس جدید:
🔶️ نُوانْس چیست ؟
🔶️ آیین نامه صوت
🔷️ درس جدید:
🔶️ آیین نامه تقلید
🔶️ توضیحاتی پیرامون صوت و لحن
🔷️ درس جدید:
🔶️ توضیح مقام بیات
🔶️ مثال هایی از مقام بیات
🔷️ درس جدید:
🔶️ توضیح مقام صبا
🔶️ توضیح مقام سه گاه
🔷️ درس جدید:
🔶️ توضيح مقام حجاز
🔶️ توضیح مقام نهاوند
🔶️ توضیح مقام رست و عجم
🔷️ درس جدید:
🔶️ شناخت دستگاه های قرآنی
🔶️ سیر آموزشی این دوره چگونه است؟
🔷️ درس جدید:
🔶️ قرار ، جواب ، جواب الجواب چیست؟
🔶️ آموزش دستگاه نهاوند
🔷️ درس جدید:
🔶️ تقلید چیست؟
🔶️ آموزش کامل نغمه نهاوند
🔷️ درس جدید:
🔶️ کار اصلی قاری قرآن چیست؟
🔶️ آموزش کامل نغمه حجاز
🔷️ درس جدید:
🔶️ آموزش نغمه سه گاه
🔶️ ادامه آموزش مقام سه گاه
🔷️ درس جدید:
🔶️ آموزش مقام چهارگاه
🔶️ تربیت ابزار تلاوت
🔷️ درس جدید:
🔶️ مقدمه و کلیات
🔶️ آموزش مقام صبا
🔷️ درس جدید:
🔶️ آموزش مقام بیات
🔶️ آموزش مقام عجم
🔷️ درس جدید:
🔶️ آموزش مقام نهاوند
🔶️ آموزش مقام سه گاه
🔷️ درس جدید:
🔶️ آموزش مقام حجاز
🔶️ آموزش مقام رست
🔷️ درس جدید:
🔶️ تعریف علمی و اصطلاحی ترتیل
🔶️ رعایت قواعد تجوید در ترتیل
🔷️ درس جدید:
🔶️ تعریف نَبر و آکسان
🔶️ رعایت قوانین نبر
🔷️ درس جدید:
🔶️ تاکید بر نبر معنایی
🔶️ اجتناب از نبر در آخر کلمات
🔷️ درس جدید:
🔶️ تفاوت ترتیل با تحقیق
🔶️ ادامه مبحث
🔷️ درس جدید:
🔶️ نکات مهم ترتیل
🔶️ قواعد انتقال مقامات
🔷️ درس جدید:
🔶️ نحوه انتقال در پرده یکسان
🔶️ انتقال با تفاوت پرده
🔷️ درس جدید:
🔶️ نحوه انتقال مقامات
🔶️ جمع بندی مطالب
🔷️ درس جدید:
🔶️ آموزش مقامات تلاوت
🔶️ توضیحات
🔷️ درس جدید:
🔶️ آموزش مقام سه گاه
🔶️ توضیحات
🔷️ درس جدید:
🔶️ آموزش مقام بیات
🔶️ توضیحات
🔷️ درس جدید:
🔶️ آموزش مقام حجاز
🔶️ توضیحات
🔷️ درس جدید:
🔶️ آموزش مقام رست
🔶️ توضیحات
⚜️ فهرست ششم
💠 #حدیث روز 💠
💎 جایگاه حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در قیامت
🏴 حضرت فاطمه علیها السلام:
إذا حُشِرتُ یَومَ القِیامَةِ أشفَعُ عُصاةَ اُمَّةِ النَّبِیّصلی الله علیه وآله
❇️ آنگاه که در روز قیامت برانگیخته شوم، گناهکاران امّت پیامبر اسلام را #شفاعت خواهم کرد.
📚 إحقاق الحقّ ، ج ۱۹ ، ص ۱۲۹
@HawzahNews
🟢 تعریف ترتیل ، قسمت اول :
⬅️ روش های سه گانه تلاوت :
ترتیل به معنای تنظیم و ترتیب موزون است
و در اصطلاح تلاوت صحیح و شمرده آیات همراه با تدبر در آنها است .
⚠️ انواع ترتیل از لحاظ سرعت :
ترتیل در اصل سه نوع است ، اما بصورت عرفی به تلاوت تدویر (ترتیل) می گویند .
انواع ترتیل :
تلاوت تحقیق _ تلاوت تدویر (ترتیل) _ تلاوت تحدیر
بحث ما در مورد تلاوت تدویر است و برای اینکه عرف مردم از کلمه ی ترتیل برای تدویر استفاده می کنند ، بنده هم از نام ترتیل استفاده خواهم کرد.
آنچه که امروز در میان اهالی فن در بلاد اسلامی رواج دارد این است که ترتیل یا مرّتل خوانی قرآن شیوه ای است که در مقابل تحقیق مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران خاص خود را دارد . این شیوه در تمامی سرزمین های اسلامی رواج دارد و در عین حال اصلی ترین گونه تلاوت در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس همچون عربستان سعودی ، کویت ، قطر ، یمن و امارات متحده عربی است . در واقع شاید قاطبه علماء این کشورها اساساً تنها شیوه صحیح تلاوت را همین گونه ( تلاوت مرتّل ) بدانند ، زیرا تعدد مرتّلان قرآن و دوره های کامل قرآن به شکل ترتیل در این کشورها حاکی از آن است که مردم و قرّاء در این سرزمین ها گرایش کمتری به شیوه تحقیق از خود نشان می دهند و حتی گاه و بیگاه در سخنان علماء این کشورها شیوه تلاوت مصریان مورد نکوهش قرار گرفته است . اما به اعتقاد اینجانب این مسئله در دهه های اخیر و متأثر از مشرب های انحرافی و اعتقادات خاص آنان در این کشورها ( به خصوص عربستان سعودی ) بوجود آمده است و ربطی به ذائقه مردم ندارد . زیرا اگر به پنجاه یا شصت سال قبل نظری بیندازیم می بینیم که تلاوت قاریانی همچون مرحوم شیخ محمد رفعت ، مرحوم محمد عبدالباسط و محمد صدیق منشاوی بطور فراوان مورد استقبال اهالی این کشورها قرار داشته و مکرراً از رادیوهای آنان پخش می گردید و حتی تلاوت قاریانی همچون عبدالباسط یا عبدالفتاح شعشاعی در حرمین شریفین هنوز در خاطره بسیاری از حاجیانی است که در آن سالها از نزدیک آنها را استماع کرده اند .
جالب اینجاست که هر چند شیوه ترتیل در سالهای اخیر در این کشورها بسیار رواج یافته و قاریان زیادی به تلاوت دوره کامل قرآن با این شیوه مبادرت ورزیده اند اما باز هم نخستین کسانی که اقدام به تلاوت ترتیل و ضبط آن نموده اند ، مصریان بوده اند . زیرا همانطور که می دانیم نخستین دوره تلاوت مرتّل در جهان اسلام متعلق به مرحوم شیخ محمود خلیل الحصری است والبته نوع اداء آن مرحوم خود الگویی برای دیگر مرتلّان پس از وی گردید .
💎 مهم ترین ویژگیهای ترتیل :
✅ یک : متوسط سرعت اداء حروف و حرکات در ترتیل بیشتر (تندتر ) از تحقیق است .
✅ دو : در ترتیل بر خلاف تحقیق نوعی تمپو (ضرب آهنگ) خفیف وجود دارد که عدم رعایت آن اسلوب ترتیل را مختل می سازد .
✅ سه : در شیوه ترتیل محدوده استفاده از اصوات و نغمات بسیار کمتر است .
✅ چهار : تغییر و تنوع آهنگها و ردیف ها در ترتیل محدودتر از تحقیق است .
✅ پنج : قفله ها ( آهنگ کلمه پایانی ) در ترتیل بسیار ساده تر و محدودتر از تحقیق هستند .
✅ شش : استفاده از برخی مهارت ها مانند تحریرها ، فواصل صوتی ، انتقال درجات و.... در ترتیل بسیار کمتر و محدودتر از تحقیق است .
✅ هفت : ظرفیت های موسیقایی ترتیل در مجموع برای تبیین هنری مفاهیم یا بعبارت دیگر القاء معانی بسیار کمتر از گونه تحقیق می باشد .
✅ هشت : به دلیل ساده تر بودن موسیقی موجود در ترتیل ، معمولاً عوام ارتباط بیشتری با آن برقرار می سازند .
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
@quran_ghanavati
🟡 تعریف ترتیل ، قسمت دوم :
✅️ برخی از فواید و ملزومات ترتیل :
خواندن قرآن به صورت دیکلمه ای کار بسیار مشکلی است مخصوصا برای فارس زبانان !
خواندن قرآن با صوت و لحن برای راحتی افراد از لحاظ فصاحت و تجوید بسیار اهمیت دارد. پس خواندن آهنگین همراه با صوت زیبا یکی از ضرورت های تلاوت قرآن بشمار می آید.
خواندن با صوت و لحن میتواند برداشت شما را از آیات بهتر نشان دهد ، خواندن همراه با صوت و لحن سبب می شود مفاهیم آیات و کلمات برای مستمع بهتر القا شوند.
یکی از دلایل مهم خواندن قرآن با صوت خوب ؛ کامل کردن برداشت یک مستمع از آیات با صوت و لحن همراه با رعایت اسلوب و قواعد خاص آن است.
هر زبانی باید با نوع کاربرد و لهجه خاص خودخوانده شود.پس زبان قرآن به دلیل عربی بودن باید همراه با رعایت قوانین خاص زبان عربی خوانده شود.
💎 انواع خواندن قرآن از لحاظ سرعت را در مطلب قبل بیان کردیم که ۳ نوع بودند.
◀️ تلاوت تحقیق یا (بسیار بسیار شمرده ) که در این نوع خواندن ، تلاوت هر جز حدودا بیش از ۱۰۰ دقیقه به طول می انجامد.
⏪️ تلاوت تدویر ( ترتیل ) یا (بسیار شمرده) که در این نوع خواندن ، تلاوت هر جز حدود ۶۵ دقیقه به طول می انجامد.
◀️ تلاوت تحدیر یا ( شمرده) که در این نوع خواندن ، تلاوت هر جز حدود ۴۰ دقیقه به طول می انجامد.
⚠️ نکته :
بین تلاوت تحقیق و تدویر یک نوع تلاوت دیگر است که فقط استاد خلیل الحصری آن را خوانده که به آنها روش آموزشی حصری و روش معلم می گویند.
✔️ چند نکته ی دیگر در مورد خواندن آهنگین :
دوری از عجله - تأنی کردن در آیات
شمرده خواندن - رعایت تجوید و فصاحت آیات
تدبر کردن در مفاهیم - رعایت وقف و ابتدا
حسن صوت و زیبا خواندن
💠 حسن صوت چه کمکی می کند ؟
🔹بیان احساسات با آهنگ ها و ملودی ها
🔸هنر بیان احساسات بر اثر صداها و سکوت ها
🔹بیان معنای کلمات و عبارات قرآنی و بیان حالت آنها از قبیل شادی و حزن و هشدار و ....
🔸اهمیت هر متن با صوت زیبا بیشتر میشود و شنیدنی تر میشود و کمک به انتقال معانی میکند.
🔹برداشت شخصی هر خواننده به کمک لحن و حس و حزن و کارهای صوتی بر روی متن شنیدنی تر میشود.
🔸عامه ی مردم با ترتیل خوانی و مخصوصا با ترتیلی که قاری آن خوش صوت باشد بیشتر مانوس هستند.
🔹خواندن قرآن با این مدل خواندن معجزه ای است که تسلط بر تلفظ و تجوید را آسان تر میکند.
🔸یکی از دلایل سفارش ائمه اطهار علیهم السلام به خواندن قرآن با صوت و لحن آسان تر شدن آن است.
⚠️ البته بعضی از قاریان توجهی به بعضی از این مطالب ندارند.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
@quran_ghanavati
🟤 تعریف ترتیل ، قسمت سوم :
در مورد تفاوت های تحقیق و ترتیل در مطالب قبل صحبت شد ، اما لازم است به بعضی از مباحث بیشتر پرداخته شود.
📣 شروع و فرود :
🔰 همان طور که میدانید در تلاوت تحقیق از بم ترین یا پایین ترین پرده ها و ساده ترین نغمات برای شروع استفاده می کنند و در شروع از پرده های بالا و پرکار شروع نمی کنند. اما در تلاوت ترتیل ضرورت شروع با پرده بم وجود ندارد!
⚠️در تلاوت تحقیق مکث هایی در بین فراز ها وجود دارد ، اما در تلاوت ترتیل این نوع مکث ها غلط و باعث بهم ریختگی در ریتم یا ضرب آهنگ مخفی ترتیل میشود. پس مکث ها در ترتیل باید به یک اندازه و با توجه به ریتم باشد.
💎 سرعت در ترتیل باید متوازن باشد ؛ زیرا ضرب آهنگ مخفی و ریتم خاصی در ترتیل وجود دارد که در تحقیق نیست.
♻️ تغییر گام و نت ها در ترتیل نزدیک به هم هستند و در تحقیق اینگونه نیست.
🔘 مساحت صوت در ترتیل :
در تحقیق تکرار نت در فرازها وجود دارد ، اما در ترتیل سبب ملال آور شدن و یکنواخت شدن آن میشود. پس در ترتیل تکرار نت ممنوع است .
بعضی از اساتید در مورد جواب جواب در ترتیل ، شاگردان خود را منع میکنند.
🌟اما به شرط سلامت صوت و رعایت قواعد و قالب های ترتیل جواب جواب در ترتیل یک هنر است.
💫 در ترتیل آرایه ها و تزیین های صوتی و تحریرها کم تر از تحقیق است و همچنین شکست های صوتی و چرخاندن صدا و ... در ترتیل مرسوم نیست.
🌟 کم کاری در هنرهای صوتی از قبیل تحریر و .. را با آهنگ های بهتر و متنوع تر جبران کنید.
💫 قفلات (آهنگ های آخر آیات ) در ترتیل ساده تر هستند و همانند تحقیق نیست. در تحقیق قفله ها بسیار کارآمد و هیجان انگیز هستند و در ترتیل به علت بهم ریختگی ریتم و ضرب آهنگ قفله های همانند تحقیق ممنوع است.
🔲 نکاتی دیگر درباره ترتیل :
❇️ تجوید هنر فن بیان و زیبا خواندن است و زیبایی ادا کلمات در تجوید خوانی و فصاحت عربی است و این امر برای قراء کشورمان نسبت به قراء عرب کمی مشکل است.
پس سعی کنید به این امر بیشتر بپردازید.
فصیح خواندن سبب زیباتر شدن تلاوت ما خواهد شد.
✔️ انتقال و تعویض مقام ها :
پرده های ابتدایی و نت های شروع در ترتیل اگر تکرار شوند ، برای مستمع خسته کننده است ، لذا تعویض پرده های صوتی و استفاده از انتقال ها و برگشت ها و ترکیب ها امر بسیار مهمی است که سبب می شود مستمع جذب ترتیل شما شود.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
@quran_ghanavati
🔵 تعریف ترتیل ، قسمت چهارم :
بسیاری از اساتید متاسفانه به غلط سفارش می کنند که ترتیل باید مانند ترتیل مصری ها ساده باشد و دلیل آنها هم این ست که اگر قرار بود کار خاصی در ترتیل باشد مصری ها انجام می دادند ؛ اما باید خدمت این نوع اساتید عرض کنم که تلاوت ترتیل در کشور مصر جایگاه خاصی نداشته و به همین دلیل شاهد پیشرفت در این امر نبودیم و دلیلی نداره اگر آنها در کشورشان پیشرفت نداشته ما هم پیشرفت نداشته باشیم.
پس حرفه ای خواندن و استفاده از انتقال ها و برگشت ها و ترکیب ها و تنوع لحنی بسیار کار ارزنده ای است و به نظر حقیر ساده خوانی در ترتیل جالب نیست.
✴️ تنغیم در ترتیل خوانی :
همان طور که در مطلب قبل عرض کردم ساده خوانی در ترتیل امر جالبی نیست ، پس علاوه بر شمرده خوانی و زیباتر خواندن ، ترتیل با تنغیم بهتر تحت اسلوب ترتیل ، میزان برداشت افراد را از آیات بهتر نشان دهیم و سعی کنیم با تنوع در لحن ها و کارهای لحنی و تنوع در تحریرها با توجه به ریتم و ضرب آهنگ و اسلوب ترتیل مردم را جذب ترتیل خودمان کنیم.
⚠️دقت در کشش مدها در ترتیل امر بسیار مهمی است . سرعت تحریرها باید در مدها به گونه ای باشد که ریتم ترتیل بهم نخورد . طبق سرعت و ریتم تحریرها تنظیم شوند.
💠 در تلاوت دو نوع انتقال پرده وجود دارد :
۱ - تبدیل یک مقام به مقام دیگر در همان پرده خواندن که معمولا در بین قراء ما این امر رایج شده است.
۲- تبدیل یک مقام به مقام دیگر در پرده جدید که این امر سبب جذب شنونده و رفع خستگی در مستمع میشود . و این نوع انتقال به علت اینکه هر لحن و مقام یک نت شروع یا نت شاهد یا تونیک یا همان درجه رکوز دارد ، انتقال قانونی و درست تری است.
برای مثال میتوان به تبدیل مقام رست به بیات اشاره کرد.
از درجه دوم مقام رست میتوانیم مقام بیات را آغاز کنیم ، یعنی این مقام بیاتی را که میخوانیم عملاً نت اول(نت شاهد) آن ، یک پرده بالاتر از مقام رست قرار میگیرد و صدا کمی بالاتر میآید.
رعایت آکسان یا نبر یا همان تکیه های صوتی در ترتیل امری ضروری است که باید به آن توجه خاصی داشته باشید .
✅️ نقل از استاد محترم آقای قنواتی زاده :
در آخر خدمت دوستانی که علاقه به ترتیل خوانی حرفه ای دارند ، عرض کنم که اساس ترتیل تجوید و فصاحت خوانی است ، پس حتما به دنبال یادگیری کامل تجوید و تعدیل فصاحت باشید و بعد از آن توسط استاد یک الگو برای تقلید ترتیل و چارچوب خاص بگیرید تا جایی که بتوانید بر روی کل قرآن الحان الگوی خود را اجرا کنید . و به دنبال آن به کلاس های آموزش الحان قرآنی بروید و همچنین تحقیقاتی در مورد الحان موسیقی و شنیدن آهنگ ها و الحان مختلف تا جایی که شرع اجازه داده ، داشته باشید که بسیار برای تلاوت شما مفید است.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
@quran_ghanavati
✴️ تفاوت قرائت ، ترتیل ، تلاوت :
«قرائت» معنای عامی دارد ؛ که «ترتیل» هم داخل آن قرار میگیرد؛ یعنی ترتیل یکی از اقسام قرائت قرآن کریم است. ترتیل نیز معنای عامی دارد که «تلاوت» درون آن قرار میگیرد؛ یعنی تلاوت یکی از اقسام ترتیل است. خلاصه آنکه آن واژهای که از همه گستردهتر و عامتر است، قرائت است ؛ داخل قرائت ، ترتیل قرار دارد و داخل ترتیل نیز تلاوت قرار دارد.
✳️ اما تعریف این سه مورد :
قرائت:
قرائت به آن قرآن خواندنی گفته میشود که حداقل فهمیدن کلمات و جملات در آن باشد ؛ یعنی کسی که قرآن را بدون فهم میخواند ، به این کار او حتی قرائت گفته نمیشود ؛ بلکه این کار، «تلفظ» است. قرائت ، با فهمیدن همراه است.
ترتیل:
اگر قرآن خواندن ، با فهمی فراتر از جملهها همراه شد ، یعنی مقاطع مفهومی ( سیاقها ، شروع و پایان پاراگرافها ، فراز و فرود معنا ، سؤالی و تأکیدی و خبری و استفهامی و انذاری و تبشیری بودن ) را نیز فهمیدیم و خواندن ما تدبری بود، این نوع خواندن را ترتیل میگویند.
تلاوت:
تلاوت ، گامبهگام پیش رفتن است. کسی که علاوه بر فهم مقاطع مفهومی ، ارتباط مقاطع را نیز درک میکند و با متن قرآن کریم از ابتدا تا انتهای سوره همراه میشود ، خواندن او تلاوت نام میگیرد.
بنابراین ، تلاوت ، نوع پیشرفته تری از ترتیل ؛ و ترتیل نوع پیشرفته تری از قرائت است.
انشاءالله که خداوند همۀ ما را بر قرائت ، ترتیل و تلاوت قرآن الهی موفق کند.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://tadabbor.help/966
💠 #حدیث روز 💠
💎 اهمیت امر به معروف و نهى از منكر
🏳 پیامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم):
مَن أمَرَ بِالمَعروفِ و نَهى عَنِ المُنكَرِ فهُوَ خَليفَةُ اللّهِ في الأرضِ و خَليفَةُ رَسولِهِ
❇️ هر كه امر به معروف و نهى از منكر كند ، او جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست.
📚 مستدرك الوسائل : ۱۲/۱۷۹/۱۳۸۱۷.
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️درس جدید : آشنایی با نبر یا آکسان
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://www.aparat.com/v/eWr4z
💻 Eitaa.com/eqrah_hassani
✴️ آشنایی با نَبْر یا آکسان :
روشهایی که در کشورمان و سایر کشورهای اسلامی برای آموزش نبر و آکسانهای قرآن مورد استفاده قرار میگیرد، روش هجا شماری (شناسایی نبر کلمات با شمارش هجای کلمات) است و با توجه به نواقص آن ، کار را برای فراگیری اندکی سخت میکند ، اما در روش جدید (که در کتاب نیز به آن اشاره شده است) شناسایی نبر به واسطه شمارش تعداد حروف هر کلمه مد نظر است و به سهولت میتوان نبر را پیدا کرد.
نبر و آکسان در زبانهای مختلف اسامی گوناگونی دارد. در زبان فارسی تکیه یا فشار، در زبان عربی نَبر یا ضَغظ ، در زبان انگلیسی استرس و در زبان فرانسه اکسنت ( آکسان ) نامیده میشود.
با توجه به اینکه زبان مادری ما فارسی است، باید کلمه فارسی تکیه را به کار ببریم که در کتاب و برنامه آموزشی از آن استفاده کردهام و نیز مورد تأکید شیخ عصفور است. تکیه یعنی وارد کردن فشار صوتی که به دو صورت بیان میشود ؛ تکیه بر حرفی از حروف کلمه و تکیه بر کلمهای از کلمات و عبارات که بیشتر در قرائت تحقیق قرآن کریم رایج است.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
http://quranshora.ir/16635-2/
💠 #حدیث روز 💠
💎 شدیدترين گناهان
🏳 اميرالمؤمنين علی عليهالسلام:
أَشَدُّ الذُّنُوب مَا اسْتَهانَ بِه صاحِبُهُ
❇️ شدیدترين گناهان ، گناهی است که گناهکار آن را ناچيز و آسان شمرد.
📚 وسائل الشیعه، جلد ۱۵ ، صفحه ۳۱۲
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️درس جدید: اهداف رعایت تکیه های صوتی
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
www.aparat.com/v/jhNRl?playlist=1144608
❇️ اهداف رعایت تکیههای صوتی :
۱- ایجاد توازن و همنواختی :
زمانی که در تلاوت قرآن کریم تکیههای صوتی را رعایت میکنیم همه کلمات هم شکل به یک صورت تکیهگذاری میشوند کلماتی مثل یَعلَمُ، یَحکُمُ، نَعبُدُ و… . کلماتی که یکوزن هستند، یک تکیه ثابت دارند ، یعنی هر وزن ، تکیه خودش را دارد و این تکیه صوتی در وزنهای مشترک باید تکیه مشترک داشته باشند ، اما اگر در کلمات مشترک، مواضع تکیه تغییر کند ، توازن و همنواختی را در تلاوت قرآن به هم میزند.
۲- جلوگیری از فساد در معنا :
در برخی از کلمات قرآن اگر تکیه صوتی آن را درست اجرا نکنیم، ممکن است معنای آنها تغییر کند و این اشکال بزرگی در تلاوت است ، مانند کلمه «فَسقی» که «فا» معنای مستقل از کلمه دارد و این حرف نباید داخل کلمه دانسته شود و نباید تکیه را بر روی آن گذاشت ، بلکه باید روی اصل خود کلمه گذاشت.
۳- رعایت تجوید (حق و مستحق حروف) :
پرهیز از افراط و تفریط در کشش حروف ، در تجوید ، حق و مستحق ، بحث مهمی است. «حق» همان صفات هستند که همیشه همراه حروف هستند ، چون رخوت ، شدت ، جَهر و هَمس و … مستحق ، احکام هستند که مترتب بر آن حرف میشوند ، مانند ادغام.
✔️ حروف در زبان عربی دارای زمان واحدی برای کشش هستند ، مانند حروف کوتاه (میزان کشش آن یک حرکت ) حروف مدی یا کشیده (دو حرکت ) غُنّه ( دو حرکت ) و همچنین حروف رِخاوه به دلیل کشش زمانی بیشتر از حروف توسط و حروف توسط به لحاظ کشش زمانی بیشتر از حروف شِدّه است که این موارد باید در هنگام تلاوت قرآن استفاده شود.
(برای دریافت مثالهای بیشتر به فیلم مراجعه شود.)
⚠️ نکته مهم «بیشترین دلیل رعایت تکیههای صوتی در قرآن ، مربوط به این مبحث است.»
۴- رعایت فصاحت زبان عربی در قرآن :
بسیاری از کلمات هم در زبان فارسی و هم در قرآن هستند، اما جالب است بدانید که تکیه متفاوتی به همان کلمات با همان معنی در زبان فارسی نسبت به زبان عربی میدهیم. عرب زبانان در کلماتی چون «أحَد» و «صَمَد»، تکیه را بر اول قرار میدهند ، اما ما فارس زبانها تکیه این کلمات را بر روی حرف دوم قرار میدهیم و در تلاوت نیز همینگونه برخورد میکنیم. وارد کردن لهجه فارسی و تکیه فارسی بر این گونه کلمات در زبان عربی موجب از بین رفتن فصاحت زبان عربی میشود.»
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
http://quranshora.ir/16687-2/
💠 #حدیث روز 💠
💎 مقایسه دنیا با آخرت
🏳 پیامبر اکرم (صلىاللهعليهوآلهوسلم):
وَاللّهِ مَا الدُّنيا فِي الآخِرَةِ إلّا مِثلُ ما يَجعَلُ أحَدُكُم إصبَعَهُ هذِهِ فِي اليَمِّ، فَليَنظُر بِمَ تَرجِعُ!
❇️ به خدا سوگند كه دنيا در مقايسه با آخرت جز مانند اين كه فردى از شما اين انگشتش را در دريا فرو ببرد، نيست؛ پس بنگرد كه انگشتش با چه [مقدار آب] بازمیگردد .
📚 بحارالأنوار: ج ۷۳، ص ۱۱۹، ح ۱۱۰
•┈┈••✾••┈┈•
📲 آخرین رویدادهای دینی و فرهنگی را در کانال رسمی خبرگزاری حوزه دنبال کنید:
eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99