💠 حدیث روز 💠
💎 دو خصلتی كه بالاتر از آنها چيزى نيست
🏴 امام حسن عسكرى عليهالسلام:
خِـصْلَتانِ لَيْسَ فَوْقَـهُما شَـيْءٌ: أَلايمـانُ بِاللّهِ وَ نَفـْعُ الإخـوانِ
دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست:
۱. ايمان به خدا
۲. سودرسانى به برادران دينى.
📚 بحارالانوار ۷۸: ۳۷۴ ح ۲۶
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
14.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد مصطفی غلوش
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
player.iranseda.ir/quran-player/?g=462286&w
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد غلوش :
ایشان به دلیل اینکه در دوران جوانی مقلد مرحوم مصطفی اسماعیل بوده، در دوران جوانی متأثر از سبک او بوده است، اما در میانسالی به بعد به استقبال سبکی رسیده و سبکی کاملا متفاوت و متمایز را ارائه نموده است.
✅️ ایشان از حیث صدا دارای شخصیت یا طنین صوتی بسیار زیبایی است که با استفاده از تمایل صدا به حلق یا گلو صدایی شفافو زیبا را ارائه می کند که مورد پسند عام و خاص است. وی به طور معمول از سه دانگ بالا بیشتر در تلاوت خود استفاده نموده ومعمولا بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی را دارد. به لحاظ اجرای قرارها یا بم صدا اندکی تکلف در صدای ایشان وجود دارد. از حیث انعطاف و تحریر صدایی بسیار شاخص و فاخر دارد که زبانزد خاص و عام است اما این انعطاف و تحریر را در سرعتی کمتر یا دورکند مورد استفاده قرار می دهد. صدای وی از حیث شدت و حجم هم در میانه یا متوسط قرار داشته و از شگرد حنجره پایین به خوبی استفاده نموده است. محوری ترین مقام در سبک ایشان مقام راست است که چیزی حدود یک سوم تلاوت ایشان را شامل می شود. اما از دیگر مقامات نیز استفاده نموده و تمایل به استفاده از مقاماتی مثل حجاز و نهاوند در تلاوت ایشان کمتر وجود دارد.
ایشان از حیث تنوع ردیف و خلق ملودیهای ابداعی قاری پرکاری نیست و کارنامه پرکاری ندارد. استفاده مکرر او از درجات پنجم و هشتم راست و پنجم بیات مؤید این موضوع است. وی تمایل چندانی به استفاده از مقامات مرکب در تلاوت نداشته و از حیث بافت لحنی دارای بافتی نرم است که با پیوستگی نوتها وصداها همراه با پردازش های کلمه به کلمه و تحریرهای مکرر مقامات را ارائه نموده است. مشخصه مهم دیگر بافت لحنی او عدم اجرای شیوه کلاسیک مقامات است.
روش اوج گیری ایشان در حوزه برنامه ها و روش ها از مقام چهارم بیات به مقام راست است که در برخی از تلاوت ها با یک افزایش یک پرده ای به مقام بیات نیز منتقل می شود. استفاده از سرعت کندتر در اجرای مقامات و الحان و ظرفیت کامل صداهای کشیده یکی دیگر از ویژگی های اوست که سبک او را از دیگر سبک ها متمایز نموده است.
⚠️ استفاده از تکنیک فاصله در تلاوت ایشان زیاد دیده می شود و معمولا از درجات یکم به هشتم یا پنجم به هشتم به ویژه در مقام راست استفاده می کند. در عین حال از انتقال پلکانی درجات در اجرای مقامات نیز بهره برده است. وی را می توان جزو قاریانی دانست که از موتیف سازیهای زیادی در تلات خود بهره برده و موتیفهای او در میان اهل فن و قاریان موتیف شناس بسیار خاص و مشهور است. استفاده از تغییرات نوت پایه یا مدلاسیون ها در مقام راست و بیات و راست و سه گاه یکی دیگر از ویژگی های سبک اوست. ایشان تمایل زیادی به تنوع در حوزه انتقالات و تنقلات ندارند. در بخش غفلات ایشان جزو قاریان غفله پردازی است که از غفلات پرتحریر در تلاوت خود زیاد استفاده نموده است.
مرحوم غلوش از جمله قاریانی است که تحریرمحور می خواند و در خلق یک جمله لحنی از تحریرهای مکرر و متعدد استفاده می کند. در حوزه خلق ردیفهای ابداعی و ملودی هایی که در سبک های مشهور زیاد می شنویم، وی در برخی از مقامات ردیف های ابداعی خود را دارد. از جمله عادات لحنی او در خلق ردیفها بازگشت هایی که به نوت قرار دارد و مجددا صعود به درجات بالا در یک فراز لحنی است.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
12.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 بررسی ابعاد سبک استاد عبدالعزیز صیاد
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462287
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد عبدالعزیز صیاد :
وی از جمله قاریانی است که پس از ظهور مصطفی اسمماعیل در عالم تلاوت، با ارائه سبکی نو بسیاری از افراد را به سوی خود جذب کرد. وی با توجه به تکنیک ها، مهارت ها و شیوه هایی که در تلاوت خود به کار برد، پس از مرحوم مصطفی اسماعیل توانست سبکی متفاوت را در کشور مصر ارائه نماید.
⬅️ مرحوم صیاد از حیث صدا دارای یکی از بهترین صداهای عالم تلاوت است که بسیار خوش طنین، شفاف، رسا همراه با قدرت و حجم مناسب که مورد پسند عام و خاص می باشد و دارای انعطاف و تحریر فوق العاده ای است. وی قادر به اجرای انواع تحریرهای مختلف با سرعت بالا در تلاوت می باشد. او با اینکه از حیث وسعت، توانایی اجرای گستره کاملی از درجات را دارد و صدای او دو اکتاوی است، اما از سه دانگ بالای صدای خود بیشتر استفاده نموده و در تلاوت خود بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی را استفاده نموده است.
💠 از جمله مختصات سبکی او در حوزه بافت لحنی و استفاده از مقامات این است که او از طیف گسترده ای از مقامات اصلی، فرعی و مرکب و بیشتر از مقاماتی همچون بیات، رست، نهاوند، حجاز و صبا استفاده نموده است. یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های او در حوزه بافت لحنی این است که با استفاده از دو مقام فرعی در کنار هم یعنی نوا و حسینی در مقامات بیات و صبا، رنگ خاصی به تلاوت خود بخشیده است. استفاده ازنغماتی همچون درجات چهارم و پنجم مقاماتی مثل بیات و اشاره او به درجات هفتم و هشتم و موتیف سازی هایی که انجام می دهند، این نغمات را از سایر قراء متمایز نموده است. استفاده از مقامات فرعی دیگر نیز در دستور کار سبک ایشان است ولی تمایل کمتری به استفاده از مقامات مرکب در تلاوت خود دارند.
بیشترین کارکرد سبکی او مربوط به حوزه روش ها و برنامه های او در تلاوت است. وی سرعتی متوسط و میانه مایل به تند و تمایل بیشتری به اجرای تندتر در تلاوت دارند. از جمله مختصات ایشان در این حوزه استفاده از روش مرحوم مصطفی اسماعیل برای اوج گیری، یعنی ورود به رست و با یک پرده بالاتر اشاره به بیات است. با این تفاوت که مرحوم اسماعیل از درجه هفتم مقام شروعش و مرحوم صیاد از درجه چهارم و سپس روی درجه پنجم صدای خود استقرار پیدا می کند که این تفاوت دو پرده ای کار را برای کسانی که وسعت صدای کمتری دارند، برای تقلید از ایشان آسان تر می کند.
⚠️ یکی از مهم ترین ویژگی های سبک او این است که برای اولین بار از یک سری نوانس های خاصی استفاده نموده و با کم و زیاد کردن حجم صدا و ولوم صدا در حنجره و با استفاده از میکروفون جذابیت و زیبایی خاصی به تلاوت خود بخشیده است. وی از هر سه روش انتقال پلکانی درجات یا لگاتو، اتصال درجات یا گلیساندو و استفاده از فواصل بهره برده ولی از روش سوم کمتر استفاده نموده است. از جمله ابداعات ایشان چیزی تحت عنوان قطعه صوت های خاص است که هنگام استفاده از پرده های صوت در درجات بالا رخ داده و معمولا در تلاوت دیگر قاریان نیست.
استفاده از جواب الجواب در برنامه لحنی ایشان نیست و به ندرت در تلاوت وی مشاهده می شود. وی قاری غفله پردازی است که از غفلات مختلف و موتیف های تکراری متعددی استفاده نموده و نوعی ضرباهنگ ملایم در تلاوت خود ایجاد می کند. این قاری دارای ردیف های ابداعی خاص خود در مقامات صبا، حجاز، بیات و راست است و نحوه انتقال او در برخی از مقامات همچون حجاز کاملا مختص ایشان است. شاهکارهای تلاوت ایشان نیز سور مبارکه طه، کهف، نباء، نجم، قمر و مریم اشاره کنیم که بارها از رسانه ملی پخش شده است.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 حدیث روز 💠
💎 دو توصیه کلیدی از أمیرالمؤمنین ( علیه السلام )
🏴 أمیرالمؤمنین علی علیه السلام:
لا يَرْجُوَنَّ اَحَدٌ مِنْكُمْ اِلاّ رَبَّهُ وَ لا يَخافَنَّ اِلاّ ذَنْبَهُ؛
❇️ هیچ يك از شما نبايد جز به پروردگار خويش اميد بندد و جز از گناه خويش بترسد.
📚 نهجالبلاغه: ح۸۲، ص۱۱۲۳
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
14.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد عمران
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462288
🟡 بررسی ابعاد سبک استاد عمران:
✅️ خلاصه کلیپ:
✔️ وی قطعا یکی از نوابغ در حوزه موسیقی تلاوت، ابتهال و انشاد دینی و اذان است که قدرت بسیار زیاد و خارق العاده ای در ابداع و خلق آهنگ ها و ملودی ها داشته و در تلاوت و ابتهال از جمله افرادی است که ابداعات بسیار زیادی را به علاقمندان هنر تلاوت و ابتهال نشان داده است.
وی اذان مختلف در مقامات گوناگون همچون بیات، حجاز، راست و ... داشته که تماما ثبت و ضبط شده و یکی از گنیجنه های بسیار قوی در حوزه اذان می باشد. سبک ایشان متأثر از سبک محمود رمضان است که مکتب مستقلی در عالم تلاوت می باشد و می توان گفت محمد عمران در همان مکتب ایشان صاحب سبک می باشد.
وی دارای یکی از زیباترین صداها از منظر اهل فن و کارشناسان موسیقی عرب می باشد که از حیث زنگ و رنگ مناسب در تمامی طبقات کاملا یک دست و با زیبایی کامل است. صدای محمد عمران از حیث حجم و قدرت جزو صداهای خارق العاده جهان تلاوت بوده و به لحاظ تحرک و انعطاف با توجه به اینکه صدای ایشان در حوزه اصوات باس است، انعطاف، تحریر و تحرک فوق العاده ای را از خود نشان داده و در حد صدای حصان و صیاد می باشد.
صدای ایشان از حیث وسعت یکی از صداهای کامل و صدایی که خیلی بیشتر از آنچه در تلاوت قرآن مورد استفاده قرار می گیرد، می باشد که یکی از عجایب صدا در حوزه وسعت می باشد. در بخش بافت لحنی، استفاده از نغمات یا ریزنغمهها و مقامات مرکب، وی از جمله قاریانی است که جشنواره کاملی از الحان و نغمات را در تلاوت و ابتهال خود به نمایش گذاشته است و با توجه به اینکه یک مبتهل بسیار مبرز و قوی است، ابتهالات او در شیوه خواندنش مؤثر بوده که این امر را در برخی از ریزنغمه ها و پاره ای ازغفلات او مشاهده می کنیم. استفاده از طیف گسترده ای از مقامات شامل تقریبا همه مقامات اصلی، بیش از ۷۰ درصد مقامات فرعی و مرکب نشان می دهد که رویکرد وی بیشتر بر اجرای نمایشی مقامات بوده و در پاره ای از تلاوت ها مشاهده می شود که خیلی در قید و بند القاء معانی نبوده است.
⚠️ مرحوم عمران از جمله قاریانی است که در حوزه استفاده از نغمات و مقامات اصلی و مرکب تمایل زیادی به استفاده از طبقات مختلف از جمله جواب الجوابات داشته و به خوبی در اکثر تلاوت های خود آن را نشان داده است ولی از مدل مشخصی در ارائه مقامات بهره نجسته و در استفاده از مقامات تنوع دارد که کمتر در دیگر قاریان مشاهده می کنیم. وی یکی از قاریانی است که تمایل زیادی به استفاده از مقامات مرکب در دل مقامات اصلی است که در تلاوت ایشان بارها دیده شده و در ارائه دو مقام کرد و اثرکرد نیز با دیگر قاریان کاملا تفاوت دارد.
ایشان در بخش استفاده از روش های متنوع در تلاوت جزو قاریانی است که از روش های متنوع اتصال درجات، انتقال پلکانی و فواصل به یک اندازه استفاده نموده که سبب تنوع تلاوت ایشان در حوزه الحان شده است. شیوه اوج گیری وی غالبا به شکل اکتاوی یعنی از درجه هشتم بیات اول اوج گیری خود را انجام داده و در بسیاری از تلاوت ها نیز درجه هفتم یا چهارم نیز چه در مقام بیات و چه در مقام راست دیده می شود. در حوزه استفاده از تحریرها جزو قاریانی است که از انواع تحریرهای مختلف با تنوع زیاد استفاده نموده، ولی بیشترین استفاده او از تحریرهای گلویی در فضای گلو یا تحریرهای حلقی و سایشی است که نوع استفاده او از تحریرهای سایشی، وی را از دیگر قاریان متمایز نموده است.
مدل دیگری که در حوزه استفاده از تحریرها در تلاوت او دیده می شود، استفاده از تحریرهای انتقالی است که از درجات بالا یا پرده های بالا به سمت پرده های پایین به سمت اجرای تحریرها در تلاوت خود انجام می دهد. سرعت تلاوت وی متوسط یا میانه است که تمایل به کندخوانی در ابتدای تلاوت وی نسبت به پرده های اوج بیشتر است. بدون شک وی از جمله قاریان مبدع و خلاق در حوزه ارائه ردیف ها و نغمات است که تعداد زیادی از نغماتی که امروزه مورد استفاده قاریان قرار می گیرد، ساخت و ابداع ایشان است.
مرحوم محمد عمران در بخش غفله پردازی و موتیف سازی جزو قاریان بسیار پرکار و با کارنامه درخشان است....
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d