14.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ بررسی ابعاد سبک استاد زامِل
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
http://player.iranseda.ir/quran-player/?g=462283&w
🟢 بررسی ابعاد سبک استاد زامِل :
✅️ خلاصه کلیپ :
⏹️ وی را می توانیم مثل هاشم هیبه قاری توسط خوانی بدانیم که تمایل چندانی به اجراء اوج مقامات یا همان جواب الجوابات نداشته و اگر هم استفاده می کند، با مدلاسیون های مکرری که در تلاوت خودش انجام می دهد، در برخی از مقامات مبادرت به استفاده از جواب الجوابات کرده است...
ایشان یکی از قاریانی است که مرتب سطح زیر و بمی تلاوت خود را تغییر داده و دائم کوک اصلی صدایش تغییر می کند که از این حیث می توانیم او را با حصان مقایسه کنیم. با این تفاوت که حصان دور کندتر دارد...
صدای او دارای زنگ یا طنین خاصی است که با نوعی گرفتگی مطبوع همراه است. صدای ایشان از جمله صداهای زیر یا صداهای تنور هست که در عین حال از شدت خوبی برخوردار بوده و از حیث انعطاف و تحریر نیز صدای فاخر به شمار میآید. در بخش تحریرها از تحریرهای متنوع ریز و سایشی استفاده نموده و همچنین در بخش مساحت به طور معمول در اکثر تلاوت هایش بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی را اجرا نموده است.
💠 ایشان در حوزه استفاده از مقامات تمایل زیادی به اجرای چند مقام در تلاوت دارند و در برخی از مقامات هم تمایل کمتری به استفاده دارند. از جمله مقاماتی که بیشتر در تلاوت های ایشان می شنویم، مقاماتی مانند بیات، صبا، راست و سیکاه است و در عین حال از مقاماتی مانند حجاز، نهاوند و عجم هم استفاده کرده است. در بخش استفاده از فروع مقامات هم یکی از قاریانی که فروع مقامات را به خوبی به کارگرفته، علیرغم اینکه تنوع مقامی کمتری دارد، محمود زامل است که در تلاوت خودش از فروع راست خصوصاً درجات سوم، چهارم و پنجم راست زیاد استفاده کرده است. همچنین از فروع مقام بیات در ابتدای تلاوت خود و همچنین در ادامه وقتی که بعد از راست دوباره به بیات رجوع پیدا میکند، از فروع مقام بیات یعنی رست، بیات نوا و عجمی هم استفاده کرده است.
وی جزو قاریانی است که از بعد بافت لحنی، دارای بافت نرمی در تلاوتش می باشد و این به دلیل استفاده از تحریرهای مکرر و همچنین استفاده از روشهایی که در حقیقت با استفاده از نوانس یا ولومهای مکرر صدا صورت می گیرد، تلاوت نرم و قابل انعطافی داشته و پردازشهای کلمه به کلمه در تلاوت ایشان هست ...
رفت و برگشت های ایشان بین مقامات، به خصوص بین صبا و بیات یا راست و سه گاه یا بیات و راست به تلاوت ایشان رنگ و طعم خاصی بخشیده است. بنابراین او را میتوانیم جزو قاریانی بدانیم که کمتر از ردیفهای خطی و کم انعطاف استفاده می کند. از جمله نکاتی که در بافت لحنی ایشان قابل طرح است، عدم تمایل به اجرای جواب الجوابات مقامات است که البته استثناهایی هم دارد....
⏺️ از دیگر نکات مهم در حوزه بافت لحنی ایشان، انتقالات مکرر و تغییر فضای نغمات به شکل پیوسته و دائمی است. وی دائماً از تغییر نوت پایه استفاده می کند و سطح زیر و بم تلاوت را دائما تغییر میدهد. او را می توانیم قاری موتیف ساز بنامیم که از ریزنغمه ها یا موتیف ها به شکل پیوسته استفاده می کند، اما در حوزه روش ها، ایشان از جمله قاریانی است که از روش اوج گیری از درجه ۴ بیات استفاده می کند...
در حوزه اجرای مقامات ایشان هم مثل بسیاری از قاریان دیگر از هر سه روش موجود یعنی روش انتقال پلکانی درجات گلیساندو یا همان اتصال درجات و همچنین اجرای فاصله ها استفاده کرده است . یکی از کارهایی که قاریان بزرگ در تلاوت خودشان و در برخی از سبکها انجام می دهند، این است که وقتی به مرحله طبقه جواب صدا می رسند، گاهی بر میگردند و یک نفس مجزا را در بم صدا به شکل اکتاوی اجرا میکنند. مرحوم زامل یکی از قاریانی است که فقط از انتقال اکتاوی استفاده کرده و بم خوانی درجات در تلاوت ایشان دیده نمی شود. وی از مصطفی اسماعیل الهام گرفته است...
هرچند که وی دارای نفس طولانی است و در برخی از عبارتها یا آیات آن را به خوبی نشان داده است، اما معمولاً سبکش در تلاوت طولانی خواندن نیست و تقطیع های خاص خودش را داشته و از تکرارهای هدفمندی برای القاء بهتر مطلب به شنونده در تلاوت خودش استفاده می کند. وی قاری غفله پرداز نیست، ایشان بیشتر بر جملات لحنی تاکید داشته و در این حوزه دست به ابداع ردیفهای جدیدی در تلاوت قرآن زده که تعداد زیادی از این ردیفها در تلاوت او وجود دارد که پیش از او توسط قاری دیگر اجرا نشده است. او از ترکیبات اجناس و مقامهای مرکب در تلاوت استفاده نموده و همین باعث شده که ردیف های جدیدی را با استفاده از این ترکیبات خلق کند. وی از جمله قاریانی است که به خوبی از تحریرها با توجه به فراز و فرودهای نغمه و به شکل متناسب از تحریرها استفاده کرده است . وی همچنین که از تحریرهای ریز استفاده میکند، از تحریرهای ولومی و سایشی هم استفاده کرده که رنگ و بوی خاصی به تلاوت او بخشیده است .
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 حدیث روز 💠
💎چگونه عمرمان طولانی شود؟
🏴 امام صادق علیه السلام:
تَجَنَّبوا البَوائقَ یُمَدَّ لَکُم فی الأعمارِ؛
❇️ از بدیها دوری کنید تا عمرتان طولانی شود.
📚 عیون أخبار الرضا(ع): ج ۲، ص ۳۶، ح ۹۰
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews | خبرگزاری حوزه
11.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد عبد الصمد زَناتی
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462284
🟡 بررسی ابعاد سبک استاد زَناتی
سبک ایشان اصالتاً متعلق به مکتب شرقیه مصر است، یعنی همان استان شرقیه و استانهای مجاور که قاریانی مثل شحات محمد، احمد شبیب و محمد الیثی را در این مکتب می شناسیم. اما تفاوتهای آشکاری با سایر قراء مکتب خودش دارد.
ایشان دارای صدایی خاص با طنین خاص هستند که بیشتر در بم و توسط صدا از زیبایی برخوردار است. اما در اوج ها نظر کارشناسان متفاوت است که گاهی برای بعضی مطلوب تر و برای بعضی نامطلوب می باشد.
جنس صدای ایشان متعلق به گروه صداهای زیر یا تنور هست که همراه با یک زنگ ملایم ارائه میشود از نظر تحریر و انعطاف نسبتا خوب و دارای مساحتی به طور معمول حدود پانزده درجه صوتی است و از حیث شدت هم در رده توسط یا در واقع میانه قرار دارد.
🔹️در کشور مصر از اصطلاحات یا القابی برای قاریان استفاده می شود که در مورد ایشان هم از اصطلاح استاد الحجاز یاد شده است. یعنی کسی که بیشتر در حوزه مقام حجاز تبحر داشته و به خوبی در کل سبک ایشان دیده می شود. بنابراین پس از اینکه ایشان در مقدمه تلاوت وارد مقام بیات شد و از طریق درجه هفتم اوج گیری انجام داده و مقام راست را می خواند، در ادامه بارها و بارها از مقامهای حجاز و حجاز کار و همچنین سه گاه و ترکیبات اینها با هم استفاده کرده است.
لذا در عین حال که از مقاماتی مثل نهاوند، صبا و عجم هم استفاده کرده، اما به میزان استفاده از مقام های راست و حجاز نیست و همچنین از مقام کرد هم هیچ خبری در تلاوت او به عنوان یک مقام مستقل نیست. در بخش مقامات فرعی به طور معمول از فروع مقام بیات یعنی مقام هایی مثل نوا بیات، بیات عجمی و ... استفاده کرده است.
ایشان در بخش مقامات مرکب تمایل کمتری به استفاده داشته و بیشتر از ترکیبات اجناس در تلاوت خودش بهره میبرد. در عین حال که از مقامات متعددی در تلاوت خودش استفاده کرده ولی از حیث تنوع ردیف ها به پای اساتید و قاریان صاحب سبک دیگری مثل مصطفی اسماعیل یا منشاوی ها نمی رسد و تعداد محدودی از ردیف ها که ابداع خود ایشان است، دائماً در تلاوت ایشان تکرار میشود. بنابراین در مقایسه با قاریان هم سبک خود، از تنوع ردیف های کمتری برخوردار است.
یکی از نکات جالب توجه در مورد سبک ایشان این است که هر بار پس از فرود در مقام حجاز به اجرای صبا یا نهاوند می پردازد و دوباره همین چرخه در تلاوت او تکرار میشود که این اتفاق بیش از ۴ تا ۵ بار در یک تلاوت مجلسی حدود ۳۰ دقیقهای اتفاق میافتد. بنابراین وی یک قاری کلاسیک خان نیست که از ترتیب مشخصی در اجرای مقامات استفاده کند و پس از اتمام یک مقام به طور کامل مقام دیگر را آغاز نماید.
🔸️ایشان تمایل زیادی به قطع های مکرر و برش های صوتی دارد که خصوصاً در حجاهایی که به حرف ساکن ختم میشود، اتفاق میافتد. این قطع های مکرر صوت باعث شده که بافت لحن ایشان از پیوستگی اصوات و نرمی لازم که در برخی دیگر از لحن ها سراغ داریم، دور شود. یکی دیگر از موارد مهم در حوزه بافت لحنی استفاده از فواصل اکتاوی در یک فراز است که معمولاً در مقام های حجاز و راست بیشتر از این موضوع استفاده کرده است. یعنی از درجه هشتم به درجه اول آن مقام با یک فاصله هشتم نغمه را انتقال داده و این یکی از مواردی است که بافت لحنی ایشان را از دیگران متفاوت میکند. علاقه شدید ایشان به اجرای معکوس مقامات از بالا به پایین یکی دیگر از ویژگی های ایشان در حوزه بافت لحنی است که هم بافت لحنی او را متفاوت کرده و هم تا حدودی در شونده ایجاد ملال میکند.
شیوه اوج گیری ایشان هم مانند مرحوم شحات از درجه هفتم بیات و با مقام راست است. در بخش اجرای مقامات از سه روش معمول یعنی روش فاصله، روش پلکانی انتقال درجات و همچنین اتصال درجات و معمولاً از دو روش اول بیشتر استفاده کرده است. خصوصاً از فواصل هشتم و پنجم در تلاوت خودش به کرات و به تعداد زیاد استفاده میکند.
ایشان هم دارای غفلات خاص خود است که ابداع ایشان می باشد. اما چون تعداد این غفلات زیاد نیست، نمی توانیم او را قاری غفله پردازی بدانیم. مرحوم زناتی از جمله قاریانی است که دارای ردیف های ابداعی بوده و از تعداد محدودتری استفاده می کند. همچنین استفاده از مقام صبا با ریز نغمه نهاوند در میانه صبا که ترکیبی از بین صبا و نهاوند است که شحات هم در اجرای مقام صبا تا حدودی از ایشان و همچنین مرحوم محمد احمد شبیب تبعیت کرده است.
وی از جمله قاریانی است که از تحریرها به شکل اعتدالی استفاده کرده و مدلهای تحریری او نسبتاً خوب است، اما به پای امثال شحات و شبیب که قاریان هم مکتب او هستند، نمی رسد.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
16.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅️ بررسی ابعاد سبک استاد احمد شبیب
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462285
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد شبیب :
❇️ ایشان يکی دیگر از قاریان مکتب شرقیه هستن . محوریت اجرا در این مکتب که مربوط به استان شرقیه یکی از استانهای اصلی تلاوت قرآن است، مقام راست پس ازبیات می باشد که قاریان این مکتب محوریت تلاوتشان در نیمه اول تلاوت بیشتر مقام راست است. قراء این مکتب تمایل زیادی به اجرای غفلات تحریری دارند که مرحوم شبیب نیز از این امر مستثنی نیست اما بیشتر قاری توسط خوان است و کمتر جواب الجواب در تلاوتهایش دیده می شود.
وی از حیث صدا دارای طنین خاص حلقی یا گلو همراه با کمی گرفتگی مطلوب است که ترکیب آن صدای ایشان را صدایی دلنشین و دلپذیر نشان میدهد. از حیث انعطاف و تحریر صدایی بسیار خوب و فاخر دارد که از جهت شدت صدا، متوسط بوده و در تلاوت خود بازی زیبایی با ولوم و کم وزیاد کردن حجم صدا دارد که رنگ و زیبایی خاصی به تلاوتهایش بخشیده است.
به طور معمول باتوجه به فرودهایی که زیر نوت شروعش است، مساحت صدایش چیزی حدود سیزده تا چهارده درجه صوتی است. در حوزه مقامات به جز مقام بیات که از فروع آن استفاده می کند، حدود نیمی از تلاوتش از مقام راست یا فروع مقام راست استفاده می کند. در عین حال از مقام هایی مثل نهاوند، سه گاه و عجم نیز در تلاوتهایش استفاده نموده است. اما از دو مقام حجاز و صبا معمولا کمتر و از مقام کرد نیز دردل نهاوند استفاده نموده است.
⚠️ وی از جمله قاریانی است که از فروع مقامات و مقامات مرکب نیز به مقدار زیاد در تلاوتهای خود استفاده نموده است. در حوزه بافت لحنی در حجاهایی که به سکون ختم میشود، از برش های صوتی و یا قطع های صوتی مکرر استفاده نموده است. ایشان از پردازش کلمه به کلمه بسیار خوبی برخوردار بوده و از اجرای خطی مقامات در تلاوتش خبری نیست. تمایل بیشتر به استفاده از دانک های دوم و سوم در تلاوت داشته و کمتر از جواب الجوابات در تلاوت استفاده می نماید.
✳️ در حوزه برنامهها و روش ها روش اوج گیری ایشان در اکثر تلاوتها بدین صورت است که از درجه چهارم مقام بیات شروعش می باشد که در ادامه با مقام راست پیش رفته و مدتها با همین مقام راست به تلاوت ادامه می دهد. وی از هر دو روش بم خوانی مجزا و اکتاوی استفاده نموده و هم از فرودهای اکتاوی به ویژه در مقام های راست، بیات و نهاوند به طور معمول استفاده می کند.
ایشان در اجرای مقامات از هر سه روش اتصال درجات یا گلیساندو، اجرای فواصل و اجرای پلکانی یا لگاتو استفاده نموده و می توان گفت از دو روش آخر بیشتر استفاده نموده است. یکی از مهم ترین ویژگی های لحن ایشان استفاده از ریز نغمه ها یا موتیفهاست و می توان به ایشان لقب پرکارترین قاری موتیف خوان را بدهیم.
تلاوت و سبک ایشان از حیث سرعت جزو سبکهایی است که سرعت میانه کند را به خود اختصاص داده است. وی ابداعات بسیار خوبی در حوزه غفلات داشته و بسیاری از غفلات او مورد استفاده قاریان پس از خودش همچون شحات قرار گرفته است. همچنین از غفلاتی که با نوت های کلامی به پایان می رسد، بیشتر استفاده نموده است. از جمله غفلات اجرایی ایشان در مقاماتی مثل نهاوند و راست است که غفلههای ایشان در مقام راست بسیار مشهور است.
مرحوم شبیب از جمله قاریانی است که بیشتر روی جملات لحنی خود تأکید داشته و در این زمینه ردیف های زیادی حتی بیشتر از زناتی خلق نموده است. در مقام صبا و بازی هایی که بین مقام نهاوند و کرد دارد، می توانیم این ردیف ها را مشاهده کنیم. وی از لحاظ تحریر جزو قاریان دارای تحریر متنوع است که از همه تحریرها در تلاوتهایش استفاده نموده است. ایشان از الگوی ثابت در انتقالات استفاده ننموده و متنوع عمل می کند. وی یکی از قاریانی است که معمولا در تلاوت قرآن فرودهای متنوعی داشته و تلاوت را با بیات به پایان می رساند.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d