💠 حدیث روز 💠
💎 دو خصلتی كه بالاتر از آنها چيزى نيست
🏴 امام حسن عسكرى عليهالسلام:
خِـصْلَتانِ لَيْسَ فَوْقَـهُما شَـيْءٌ: أَلايمـانُ بِاللّهِ وَ نَفـْعُ الإخـوانِ
دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست:
۱. ايمان به خدا
۲. سودرسانى به برادران دينى.
📚 بحارالانوار ۷۸: ۳۷۴ ح ۲۶
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد مصطفی غلوش
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
player.iranseda.ir/quran-player/?g=462286&w
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد غلوش :
ایشان به دلیل اینکه در دوران جوانی مقلد مرحوم مصطفی اسماعیل بوده، در دوران جوانی متأثر از سبک او بوده است، اما در میانسالی به بعد به استقبال سبکی رسیده و سبکی کاملا متفاوت و متمایز را ارائه نموده است.
✅️ ایشان از حیث صدا دارای شخصیت یا طنین صوتی بسیار زیبایی است که با استفاده از تمایل صدا به حلق یا گلو صدایی شفافو زیبا را ارائه می کند که مورد پسند عام و خاص است. وی به طور معمول از سه دانگ بالا بیشتر در تلاوت خود استفاده نموده ومعمولا بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی را دارد. به لحاظ اجرای قرارها یا بم صدا اندکی تکلف در صدای ایشان وجود دارد. از حیث انعطاف و تحریر صدایی بسیار شاخص و فاخر دارد که زبانزد خاص و عام است اما این انعطاف و تحریر را در سرعتی کمتر یا دورکند مورد استفاده قرار می دهد. صدای وی از حیث شدت و حجم هم در میانه یا متوسط قرار داشته و از شگرد حنجره پایین به خوبی استفاده نموده است. محوری ترین مقام در سبک ایشان مقام راست است که چیزی حدود یک سوم تلاوت ایشان را شامل می شود. اما از دیگر مقامات نیز استفاده نموده و تمایل به استفاده از مقاماتی مثل حجاز و نهاوند در تلاوت ایشان کمتر وجود دارد.
ایشان از حیث تنوع ردیف و خلق ملودیهای ابداعی قاری پرکاری نیست و کارنامه پرکاری ندارد. استفاده مکرر او از درجات پنجم و هشتم راست و پنجم بیات مؤید این موضوع است. وی تمایل چندانی به استفاده از مقامات مرکب در تلاوت نداشته و از حیث بافت لحنی دارای بافتی نرم است که با پیوستگی نوتها وصداها همراه با پردازش های کلمه به کلمه و تحریرهای مکرر مقامات را ارائه نموده است. مشخصه مهم دیگر بافت لحنی او عدم اجرای شیوه کلاسیک مقامات است.
روش اوج گیری ایشان در حوزه برنامه ها و روش ها از مقام چهارم بیات به مقام راست است که در برخی از تلاوت ها با یک افزایش یک پرده ای به مقام بیات نیز منتقل می شود. استفاده از سرعت کندتر در اجرای مقامات و الحان و ظرفیت کامل صداهای کشیده یکی دیگر از ویژگی های اوست که سبک او را از دیگر سبک ها متمایز نموده است.
⚠️ استفاده از تکنیک فاصله در تلاوت ایشان زیاد دیده می شود و معمولا از درجات یکم به هشتم یا پنجم به هشتم به ویژه در مقام راست استفاده می کند. در عین حال از انتقال پلکانی درجات در اجرای مقامات نیز بهره برده است. وی را می توان جزو قاریانی دانست که از موتیف سازیهای زیادی در تلات خود بهره برده و موتیفهای او در میان اهل فن و قاریان موتیف شناس بسیار خاص و مشهور است. استفاده از تغییرات نوت پایه یا مدلاسیون ها در مقام راست و بیات و راست و سه گاه یکی دیگر از ویژگی های سبک اوست. ایشان تمایل زیادی به تنوع در حوزه انتقالات و تنقلات ندارند. در بخش غفلات ایشان جزو قاریان غفله پردازی است که از غفلات پرتحریر در تلاوت خود زیاد استفاده نموده است.
مرحوم غلوش از جمله قاریانی است که تحریرمحور می خواند و در خلق یک جمله لحنی از تحریرهای مکرر و متعدد استفاده می کند. در حوزه خلق ردیفهای ابداعی و ملودی هایی که در سبک های مشهور زیاد می شنویم، وی در برخی از مقامات ردیف های ابداعی خود را دارد. از جمله عادات لحنی او در خلق ردیفها بازگشت هایی که به نوت قرار دارد و مجددا صعود به درجات بالا در یک فراز لحنی است.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 بررسی ابعاد سبک استاد عبدالعزیز صیاد
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462287
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد عبدالعزیز صیاد :
وی از جمله قاریانی است که پس از ظهور مصطفی اسمماعیل در عالم تلاوت، با ارائه سبکی نو بسیاری از افراد را به سوی خود جذب کرد. وی با توجه به تکنیک ها، مهارت ها و شیوه هایی که در تلاوت خود به کار برد، پس از مرحوم مصطفی اسماعیل توانست سبکی متفاوت را در کشور مصر ارائه نماید.
⬅️ مرحوم صیاد از حیث صدا دارای یکی از بهترین صداهای عالم تلاوت است که بسیار خوش طنین، شفاف، رسا همراه با قدرت و حجم مناسب که مورد پسند عام و خاص می باشد و دارای انعطاف و تحریر فوق العاده ای است. وی قادر به اجرای انواع تحریرهای مختلف با سرعت بالا در تلاوت می باشد. او با اینکه از حیث وسعت، توانایی اجرای گستره کاملی از درجات را دارد و صدای او دو اکتاوی است، اما از سه دانگ بالای صدای خود بیشتر استفاده نموده و در تلاوت خود بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی را استفاده نموده است.
💠 از جمله مختصات سبکی او در حوزه بافت لحنی و استفاده از مقامات این است که او از طیف گسترده ای از مقامات اصلی، فرعی و مرکب و بیشتر از مقاماتی همچون بیات، رست، نهاوند، حجاز و صبا استفاده نموده است. یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های او در حوزه بافت لحنی این است که با استفاده از دو مقام فرعی در کنار هم یعنی نوا و حسینی در مقامات بیات و صبا، رنگ خاصی به تلاوت خود بخشیده است. استفاده ازنغماتی همچون درجات چهارم و پنجم مقاماتی مثل بیات و اشاره او به درجات هفتم و هشتم و موتیف سازی هایی که انجام می دهند، این نغمات را از سایر قراء متمایز نموده است. استفاده از مقامات فرعی دیگر نیز در دستور کار سبک ایشان است ولی تمایل کمتری به استفاده از مقامات مرکب در تلاوت خود دارند.
بیشترین کارکرد سبکی او مربوط به حوزه روش ها و برنامه های او در تلاوت است. وی سرعتی متوسط و میانه مایل به تند و تمایل بیشتری به اجرای تندتر در تلاوت دارند. از جمله مختصات ایشان در این حوزه استفاده از روش مرحوم مصطفی اسماعیل برای اوج گیری، یعنی ورود به رست و با یک پرده بالاتر اشاره به بیات است. با این تفاوت که مرحوم اسماعیل از درجه هفتم مقام شروعش و مرحوم صیاد از درجه چهارم و سپس روی درجه پنجم صدای خود استقرار پیدا می کند که این تفاوت دو پرده ای کار را برای کسانی که وسعت صدای کمتری دارند، برای تقلید از ایشان آسان تر می کند.
⚠️ یکی از مهم ترین ویژگی های سبک او این است که برای اولین بار از یک سری نوانس های خاصی استفاده نموده و با کم و زیاد کردن حجم صدا و ولوم صدا در حنجره و با استفاده از میکروفون جذابیت و زیبایی خاصی به تلاوت خود بخشیده است. وی از هر سه روش انتقال پلکانی درجات یا لگاتو، اتصال درجات یا گلیساندو و استفاده از فواصل بهره برده ولی از روش سوم کمتر استفاده نموده است. از جمله ابداعات ایشان چیزی تحت عنوان قطعه صوت های خاص است که هنگام استفاده از پرده های صوت در درجات بالا رخ داده و معمولا در تلاوت دیگر قاریان نیست.
استفاده از جواب الجواب در برنامه لحنی ایشان نیست و به ندرت در تلاوت وی مشاهده می شود. وی قاری غفله پردازی است که از غفلات مختلف و موتیف های تکراری متعددی استفاده نموده و نوعی ضرباهنگ ملایم در تلاوت خود ایجاد می کند. این قاری دارای ردیف های ابداعی خاص خود در مقامات صبا، حجاز، بیات و راست است و نحوه انتقال او در برخی از مقامات همچون حجاز کاملا مختص ایشان است. شاهکارهای تلاوت ایشان نیز سور مبارکه طه، کهف، نباء، نجم، قمر و مریم اشاره کنیم که بارها از رسانه ملی پخش شده است.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 حدیث روز 💠
💎 دو توصیه کلیدی از أمیرالمؤمنین ( علیه السلام )
🏴 أمیرالمؤمنین علی علیه السلام:
لا يَرْجُوَنَّ اَحَدٌ مِنْكُمْ اِلاّ رَبَّهُ وَ لا يَخافَنَّ اِلاّ ذَنْبَهُ؛
❇️ هیچ يك از شما نبايد جز به پروردگار خويش اميد بندد و جز از گناه خويش بترسد.
📚 نهجالبلاغه: ح۸۲، ص۱۱۲۳
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد عمران
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462288
🟡 بررسی ابعاد سبک استاد عمران:
✅️ خلاصه کلیپ:
✔️ وی قطعا یکی از نوابغ در حوزه موسیقی تلاوت، ابتهال و انشاد دینی و اذان است که قدرت بسیار زیاد و خارق العاده ای در ابداع و خلق آهنگ ها و ملودی ها داشته و در تلاوت و ابتهال از جمله افرادی است که ابداعات بسیار زیادی را به علاقمندان هنر تلاوت و ابتهال نشان داده است.
وی اذان مختلف در مقامات گوناگون همچون بیات، حجاز، راست و ... داشته که تماما ثبت و ضبط شده و یکی از گنیجنه های بسیار قوی در حوزه اذان می باشد. سبک ایشان متأثر از سبک محمود رمضان است که مکتب مستقلی در عالم تلاوت می باشد و می توان گفت محمد عمران در همان مکتب ایشان صاحب سبک می باشد.
وی دارای یکی از زیباترین صداها از منظر اهل فن و کارشناسان موسیقی عرب می باشد که از حیث زنگ و رنگ مناسب در تمامی طبقات کاملا یک دست و با زیبایی کامل است. صدای محمد عمران از حیث حجم و قدرت جزو صداهای خارق العاده جهان تلاوت بوده و به لحاظ تحرک و انعطاف با توجه به اینکه صدای ایشان در حوزه اصوات باس است، انعطاف، تحریر و تحرک فوق العاده ای را از خود نشان داده و در حد صدای حصان و صیاد می باشد.
صدای ایشان از حیث وسعت یکی از صداهای کامل و صدایی که خیلی بیشتر از آنچه در تلاوت قرآن مورد استفاده قرار می گیرد، می باشد که یکی از عجایب صدا در حوزه وسعت می باشد. در بخش بافت لحنی، استفاده از نغمات یا ریزنغمهها و مقامات مرکب، وی از جمله قاریانی است که جشنواره کاملی از الحان و نغمات را در تلاوت و ابتهال خود به نمایش گذاشته است و با توجه به اینکه یک مبتهل بسیار مبرز و قوی است، ابتهالات او در شیوه خواندنش مؤثر بوده که این امر را در برخی از ریزنغمه ها و پاره ای ازغفلات او مشاهده می کنیم. استفاده از طیف گسترده ای از مقامات شامل تقریبا همه مقامات اصلی، بیش از ۷۰ درصد مقامات فرعی و مرکب نشان می دهد که رویکرد وی بیشتر بر اجرای نمایشی مقامات بوده و در پاره ای از تلاوت ها مشاهده می شود که خیلی در قید و بند القاء معانی نبوده است.
⚠️ مرحوم عمران از جمله قاریانی است که در حوزه استفاده از نغمات و مقامات اصلی و مرکب تمایل زیادی به استفاده از طبقات مختلف از جمله جواب الجوابات داشته و به خوبی در اکثر تلاوت های خود آن را نشان داده است ولی از مدل مشخصی در ارائه مقامات بهره نجسته و در استفاده از مقامات تنوع دارد که کمتر در دیگر قاریان مشاهده می کنیم. وی یکی از قاریانی است که تمایل زیادی به استفاده از مقامات مرکب در دل مقامات اصلی است که در تلاوت ایشان بارها دیده شده و در ارائه دو مقام کرد و اثرکرد نیز با دیگر قاریان کاملا تفاوت دارد.
ایشان در بخش استفاده از روش های متنوع در تلاوت جزو قاریانی است که از روش های متنوع اتصال درجات، انتقال پلکانی و فواصل به یک اندازه استفاده نموده که سبب تنوع تلاوت ایشان در حوزه الحان شده است. شیوه اوج گیری وی غالبا به شکل اکتاوی یعنی از درجه هشتم بیات اول اوج گیری خود را انجام داده و در بسیاری از تلاوت ها نیز درجه هفتم یا چهارم نیز چه در مقام بیات و چه در مقام راست دیده می شود. در حوزه استفاده از تحریرها جزو قاریانی است که از انواع تحریرهای مختلف با تنوع زیاد استفاده نموده، ولی بیشترین استفاده او از تحریرهای گلویی در فضای گلو یا تحریرهای حلقی و سایشی است که نوع استفاده او از تحریرهای سایشی، وی را از دیگر قاریان متمایز نموده است.
مدل دیگری که در حوزه استفاده از تحریرها در تلاوت او دیده می شود، استفاده از تحریرهای انتقالی است که از درجات بالا یا پرده های بالا به سمت پرده های پایین به سمت اجرای تحریرها در تلاوت خود انجام می دهد. سرعت تلاوت وی متوسط یا میانه است که تمایل به کندخوانی در ابتدای تلاوت وی نسبت به پرده های اوج بیشتر است. بدون شک وی از جمله قاریان مبدع و خلاق در حوزه ارائه ردیف ها و نغمات است که تعداد زیادی از نغماتی که امروزه مورد استفاده قاریان قرار می گیرد، ساخت و ابداع ایشان است.
مرحوم محمد عمران در بخش غفله پردازی و موتیف سازی جزو قاریان بسیار پرکار و با کارنامه درخشان است....
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 بررسی ابعاد سبک استاد شحات
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462289
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد شحات انور:
✅️ خلاصه کلیپ :
وی از جمله قاریان مکتب شرقیه است، اما تفاوت او با دیگر قاریان این مکتب در این است که میزان نوآوری هایش خیلی بیشتر است. شحات جز قاریان ممتاز و نخبه تر در قراء نسل چهارم است که یک مجدد لحن بوده و میزان ابداعات او در ارائه ملودی ها، نغمات، تحریرها، موتیف ها و غفلات بسیار بیشتر از قاریان صاحب سبک است.
⚠️ صدای او از حیث طنین جزو صداهای بسیار زیبا به ویژه در پرده های بم، توسط و فوق توسط می باشد. هرچند در مورد طنین او در اوج صدا برخی از کارشناسان نقدهایی را وارد می کنند، اما این نقدها عمومیت نداشته و در عین حال در دوره های مختلف تلاوت او از حیث طنین تفاوت وجود دارد. مثلا در تلاوت های دوران جوانی او در طبقات اوج صدا یا جواب الجوابات رنگ مطلوب صوتی را مشاهده می کنیم، اما در تلاوت های دهه پایانی عمر او در برخی از پرده های اوج، نوعی تکلف یا نامطلوب بودن جنس صدا را بعضا مشاهده می نماییم.
صدای مرحوم شحات از حیث وسعت صدایی کامل است که در پاره ای از تلاوت ها تا شانزده درجه صوتی نیز مشاهده است. صدای او از حیث انعطاف و تحریر بدون شک یکی از صداهای فاخر و ویژه در عالم قرائت است که استفاده از طیف گسترده انواع تحریرها در طبقات مختلف صوتی ویژگی تلاوت اوست. از نظر شدت و حجم جزو صداهای متوسط و تقریبا قوی در میان قاریان بزرگ جهان اسلام محسوب می شود.
مرحوم شحات در بخش بررسی بافت لحنی قاری و سبک او، مانند مرحوم اسماعیل تمایل زیادی به استفاده از ردیف ها و مقامات فرعی که در دل مقامات اصلی اجرا می شود، داشته است و چه در بیات مقدماتی خود و چه در ادامه در مقام رست یا بیات، مبسوط می خوانده و از ظرفیت کامل مقامات اصلی استفاده می نموده است.
یکی از تفاوت های مرحوم شحات با دو فرزند خود یعنی محمود و انور در حوزه استفاده از مقامات این است که از مقام کرد کمتر بهره برده و به عنوان تزیین یا جنس دوم در مقامات اشاره به کرد نموده است. در حوزه برنامه ها و روش ها وی از سایر قاریان هم مکتب خود متمایز بوده و در روش اوج گیری که غالبا از درجه هفتم بیات وارد رست می شود، در برخی از تلاوت ها تغییر یافته و از درجه چهارم این کار را انجام داده و یا از اکتاو بیات تلاوت خود را گرفته و ادامه می دهد و درجه هشتم بیات را مورد استفاده قرار می دهد.
💠 او مانند بسیاری از قاریان دیگر در بخش اجرای نغمات از هر سه روش انتقال پلکانی درجات، اتصال درجات و فواصل استفاده نموده که روش اول روش غالب در تلاوت هایش می باشد. بدون تردید شحات جزو نوابغ تلاوت است که در سه حوزه ملودی ها یا جملات لحنی، غفله پردازی ها و ساخت ریزنغمه ها یا موتیف ها بسیار موفق بوده است. وی به دلیل ضرباهنگی که در تلاوت خود استفاده می کند، به ناچار باید از موتیف های مختلفی استفاده کند.
مرحوم شحات مانند بسیاری از قاریان صاحب سبک طیف گسترده ای از نغمات ابداعی را در تلاوت خود ارائه نموده است. اما در تلاوت های دهه های ابتدایی عمر خود، آهنگ هایی را ارائه نموده است که در دهه های پایانی عمرش نمی بینیم. این امر نشان می دهد که وی در دوران عمر خود سبکی متغیر و روبه رشد و پیشرفت در طول عمر خود داشته است که این امر جزو ویژگی قاریانی است که آنها را مجدد لحن می دانیم. وی پس از اینکه مقامی را در طبقات مختلف صوت ارائه کرد، تمایل دارد که در همان مقام فرودی را به سمت قرار صدا و در همان مقام ارائه نماید. وی جزو قاریانی است که از طیف گسترده انواع تحریرهای قدرتی، سایشی، گلویی و انتقالی بهره جسته است. یکی دیگر از مختصات لحنی او این است که در حوزه انتقال مقامات، تنوع دارد و گاهی وقتی می خواهد از یک مقام به مقام دیگر برود، تنوع داشته و با این تنقلات خواندن او غیر قابل پیش بینی می شود.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 #حدیث روز 💠
💎 خوش به حال این افراد
🏴 امام جعفر صادق علیهالسلام:
طُوبَى لِعَبْدٍ طَلَبَ اَلْآخِرَةَ وَ سَعَى لَهَا طُوبَى لِمَنْ لَمْ تُلْهِهِ اَلْأَمَانِيُّ اَلْكَاذِبَةُ
❇️ خوشا به حال بندهاى كه در جستجوى آخرت است و كوشش براى آن مىكند؛ خوشا بهحال كسى كه دلبسته به آرزوهاى دروغ و پوچ نيست.
📚 تحف العقول : ۳۰۱
•┈┈••✾••┈┈•
📲 آخرین رویدادهای دینی و فرهنگی را در کانال رسمی خبرگزاری حوزه دنبال کنید:
eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد عبدالعال
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462290
🔵 بررسی ابعاد سبک استاد عبدالعال :
✅️ خلاصه کلیپ:
وی یکی دیگر از قاریان مربوط به مکتب شرقیه است که میزان ابداعات او به میزان دیگر قاریان این سبک نیست و اساس تلاوت او بر اساس صداست. یعنی قاری صدا محور که بار تلاوت او بیشتر روی عناصری همچون حجم و تحریر استوار است.
با توجه به صدای بسیار زیبا و کاملی که او از لحاظ طنین، وسعت، حجم، انعطاف و تحریر دارد، قاری است که به عنوان قاری شعبی شناخته می شود. یعنی قاری مردمی که طرفداران زیادی در کشور مصر و دیگر کشورهای اسلامی همچون کشور ما دارد. صدای او از حیث طنین تمایل بیشتری به گلو یا حلق دارد و صدایی حلقی با زنگ مناسب محسوب می شود که به همین دلیل و استفاده از تکنیک حنجره پایین در ارائه صدا، بسیاری از تحریرهای او نیز تحریرهای گلویی است.
استفاده از پانزده درجه صوتی یا دو اکتاو کامل در برنامه لحنی ایشان است. صدای او متعلق به اصوات توسط بوده و دارای انعطاف بسیار مناسبی است. برخورداری از حجم و قدرت صدای کاملا ممتاز نیز یکی دیگر از ویژگی های صدایشان می باشد. در بخش بررسی بافت لحنی قاری با توجه به مدل های مختلفی که در تلاوت او مشاهده می کنیم، می توانیم آن را به دو مدل مصری و ایرانی تعریف کنیم. مدل اول مدلی که قبل از سفر به ایران و تلاوت در کشورمان انجام داده و بدین ترتیب است که گاهی تلاوت های خود را به شکل بیات بیات ارائه نموده است که در تلاوت های خود در مصر بیشتر از این روش بهره جسته است. گاهی نیز از مدل دوم یعنی استفاده از مقام رست به عنوان مقام محوری پس از بیات استفاده نموده است که این مدل را بیشتر در قرائت های خود در ایران مورد استفاده قرار داده است.
☑️ علیرغم اینکه او از بسیاری مقامات در تلاوت استفاده کرده است، اما در مجموعه تلاوت های او استفاده از مقاماتی مثل بیات، سه گاه، راست و صبا به عنوان مقامات محوری بیشتر دیده می شود و کمتر از مقام نهاوند در تلاوتهای خود بهره جسته است. وی در حوزه مقامات فرعی و مرکب کارنامه چندان درخشانی نداشته و در برخی از تلاوت ها، بارها از برخی مقام های مرکب به شکل تکراری بهره برده است. همچنین در بخش مقامات مرکب تمایل به استفاده از جنس حجاز در بالای مقاماتی همچون بیات و راست که ما تحت عنوان شوری یا سوزناک می شناسیم، از جمله ویژگی های بافت لحنی ایشان است.
ایشان هم مانند مرحوم شحات از مقام کرد بیشتر به عنوان جنس بالای مقام بیات یا نهاوند و نه به عنوان مقامی محوری و مستقل بیشتر استفاده نموده است. در حوزه ترتیب مقامات وی مانند شحات قاری کلاسیک خوان نیست، یعنی از ترتیب مشخص مقامات استفاده نمی کند. استفاده از جواب الجوابات به ویژه از طبقه بالای مقام به سمت اکتاو پایین در تلاوت های ایشان زیاد دیده می شود و اگر هم اشاره ای داشته باشد، سکوی پرتاب او درجات پنجم یا ششم مقام قبلی و به شکل اشاره به درجه هشتم مقام دیده می شود. بنابراین تمایل به استفاده از دانگ سوم صدا بیشتر در تلاوت او دیده می شود.
او در حوزه برنامه ها و روش ها با استفاده از شیوه های مختلف مقامات اوج گیری های متفاوتی دارد. یکی از روش هایی که او در ارائه نغمات و الحان زیاد استفاده می کند، استفاده از بم خوانی اکتاوی است که پس از اکتاو دوم صدا در هر مقامی یک یا چند نفس را در بم صدا ارائه می کند. یکی دیگر از ویژگی های سبک ایشان در قیاس با شحات انور استفاده زیاد از تکرار یک ردیف است که با توجه به صوت محور بودن ایشان، آن زیبایی صدا و تنوعی که در ارائه تحریرها دارد، تا حدودی نقایص را برطرف می کند.
⚠️ در حوزه استفاده از روش های سه گانه پلکانی، اتصال درجات و فواصل، بیشتر از دو روش اول بهره جسته است. یکی دیگر از روش های ایشان در استفاده از الحان و نغمات این است که پس از اوج گیری اکتاوی در مقام بیات بیشترین مانور را روی بیات محیر یعنی درجه هشتم بیات شروع و درجه چهارم بیات نوا و ترکیب آن با جنس صباست که ما آن را در تلاوت های ایشان که از مقام بیات به عنوان مقام دوم در تلاوت خود استفاده می کند، به وفور مشاهده می کنیم.
مرحوم عبدالعال از جمله قاریانی است که از تحریر چه در میانه جملات لحنی و چه در غفلات که تحریرهای قدرتی یا گلویی هستند، زیاد استفاده نموده و شکستهایی که در اجرای تحریرها در صدای خود ایجاد می کند، رنگ خاصی به تلاوت و سبک او بخشیده است. وی از جمله قاریانی است که دارای ردیف های ابداعی و غفلات خاص خود بوده ولی تعداد آنها آنقدر زیاد نیست که بتوانیم او را قاری غفله پرداز و لحن محور بدانیم. مثلا نحوه ورود و ابتدای تلاوت از جمله موارد کاملا منحصر به فرد در تلاوت های اوست که این مدل شروع را در دیگر قاریان ندیدیم. او معمولا در مواردی که نیاز به استفاده از جواب الجوابات در تلاوت دارد، فقط به شکل اشاره از آن استفاده می نماید..
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 بررسی ابعاد سبک استاد اللیثی
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462291
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد اللیثی :
✅️ خلاصه کلیپ :
هرچند بسیاری از کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که ایشان قاری صاحب سبک نبوده و صاحب طریق است، اما با عنایت به برخی از تلاوت ها در پایان عمرشان و برخی از معیارها و ملاک ها، می توانیم او را یکی از قاریان صاحب سبک بدانیم. دلیل آنکه بسیاری از کارشناسان او را قاری صاحب سبک نمی دانند این است که متاسفانه ایشان سال های آخر عمر نتوانستند سبک خود را به کمال برسانند. اما اگر تنها یک تلاوت را برای میزان ابداعاتش ملاک قرار دهیم، کافیست تلاوت آیات پایانی سوره مبارکه آل عمران توسط ایشان و تلاوت های باشکوهی که در کشور خودمان داشته اند را مورد ارزیابی قرار دهیم تا به این نتیجه برسیم که وی قاری صاحب سبکی بوده است. قطعا یکی از بیست و پنج اثر ماندگار جهان تلاوت، همین قرائت زیبا مرحوم اللیثی است.
✔️ صدای ایشان مرکب از دو جنس مختلف متال و نوزال است. یعنی صدایی که دارای زنگ است و تمایلی به خیشوم یا بینی در آن دیده می شود. منتها ترکیب مناسبی از این زنگ و حالت غنوی بودن صدا دارد که صدایی کاملا شفاف و پرتأثیری را تداعی می کند.
علیرغم اینکه وی مساحت صدای کاملی داشته و دارای پانزده درجه صوتی است، به نوعی در برخی از پرده های بم یا نوت های کف صدا تکلف هایی دیده می شود و لرزش هایی در برخی از تلاوت ها وجود دارد که نشان می دهد ایشان تمایل زیادی به استفاده از جواب الجوابات نداشته و بیشتر اوج صدای خود را در درجات پنجم و ششم مقام خرج می کند.
وی دارای انعطاف و تحریر بسیار خوب همراه با حجم و شدت بالایی است که یکی از دلایل تأثیرگذاری صدای او نیز همین حجم و قدرت خارق العاده می باشد. وی دارای صدایی همراه با معنویت درونی و حزن ذاتی است که در اصطلاح به آن صوت الخاشع می گویند. وی از جمله قاریانی است که در حوزه استفاده از نغمات یا بافت لحنی دارای هوش ذاتی بسیار قوی بوده است، بسیار متأثر از سبک های پیرامونی خود بوده و از سبک های متفاوتی همچون رفعت، بهتیمی، شحات، طبلاوی، رمضان، طوخی و اسماعیل فرا گرفته است.
وی در عین حال که ردیف های خاص سبک خود را دارد، اما از دیگر سبک ها نیز بهره برده و در سبک خود به شکل کاملا متناسبی به کار گرفته است. از جمله ردیف های خاص ایشان که بارها در تلاوت خود مورد استفاده قرار داده و رنگ خاصی به سبک تلاوتش بخشیده و تناسب خوبی نیز با مضامین آیات داشته است، تنالیته مقام حجاز در بالای بیات است که تحت عنوان شوری می شناسیم. از جمله آنها استفاده در آیات پایانی سوره مبارکه حشر است.
💠 مرحوم اللیثی در حوزه استفاده از مقامات به طور معمول از شیوه کاملا مشخصی تبعیت ننموده و ترتیب مقاماتش در این حوزه کاملا متغیر، متنوع است. از جمله ویژگی های لحنی ایشان در حوزه برنامه ها و روش ها، تأکید بر استفاده از نفس های بلند در اجرای الحان و نغمات همراه با پردازش ها و موتیف سازی های زیاد و تکرار آنها است و بیشتر بر محور خطی خواندن در تلاوت همراه با نفس های بلند و با موتیف سازی و استفاده از ریزنغمه های تکراری تأکید دارد.
روش های ایشان در تلاوت قرآن و استفاده از نغمات، تقطیع صوت هایی است که می تواند بافت لحنی او را نیز متأثی نماید. در حوزه اجرای نغمات از روش های متفاوتی همچون لگاتو، گلیساندو و گاهی نیز فواصل استفاده نموده است. تمایل به استفاده از بم خوانی اکتاوی نیز همچون بسیاری از قراء دیگر در تلاوت ایشان دیده می شود و هرچند در بخش ریز نغمه ها کارنامه پرباری دارد، اما در حوزه ارائه غفلات ابداعی کارنامه درخشانی نداشته و بیشتر از دیگر قاریان همچون شحات یا طبلاوی استفاده نموده است.
روش اوج گیری ایشان دو شیوه کاملا مستقل و مجزا است. در برخی از تلاوت ها از درجه چهارم صدا اوج گیری را انجام داده و وارد مقام راست می شود و بعد از اینکه وارد مقام راست شد، به جواب الجوابات تلاوت نیز اشاره می کند.
در مواردی که شیوه دوم ایشان یعنی درجات هفتم یا هشتم مقام شروع استفاده می شود و اوج گیری انجام می دهد، معمولا جواب الجوابات در تلاوت ایشان حذف شده و اوج در درجات پنجم یا ششم نشان داده می شود. بنابراین چینش الحان ایشان نیز در هر یک از این روش ها نیز متفاوت است. در شیوه اول استفاده از مقاماتی مانند راست و سه گاه خیلی دیده می شود. اما در روش دوم بیات و اثرکرد در تلاوتشان دیده می شود.
وی از جمله قاریانی است که در حوزه استفاده از تحریرها یکی از زیباترین تحریرها را در عالم قرائت به نمایش گذاشته است. به ویژه قدرت و حجمی که در ارائه تحریرها در پرده های اوج و توسط ارائه می کند، وی در حوزه انتقالات مقامات، خیلی مایل به استفاده از مقامات مرکب یا ترکیب اجناس در تلاوت نیستند...
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d