✴️ موارد وقف تام : ( ۲ )
ج : اختلاف تفسیری :
گاه بنابر تفسیری از آیه ، وقف ، تام است . اما ممکن است با تفسیر دیگری ، نوع وقف نیز تغییر کند ( به بیان دیگر ، می شود گفت : در برخی آیات ، با وقف یا وصل ، می توان دو تفسیر متفاوت از آن آیه ایجاد نمود ! )
⚠️ مانند :
وَ مَا يَعْلَمُ تَأويلَه إلا الله ( وقف تامّ ) وَ الرَّاسِخُون فِي العِلْمِ يَقُولُونَ أمَنّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا
( سوره مبارکه آل عمران ، آیه ۷ )
ترجمه : و کسی تأویل آنها ( آیات متشابه ) را نمی داند مگر" خداوند " * و " رسوخ کنندگان در علم " می گویند : ما به قرآن ایمان آورده ایم ؛ تمامی آیات آن از سوی پروردگارمان آمده است .
💎 در صورت اختصاص علم تأویل به خداوند ، وقف ، تامّ است و باید وقف کنیم . اما اگر در تفسیری متفاوت ، علاوه بر خداوند ، " راسخون في العلم " را هم عالمان به تأویل بدانیم ، " إلا الله " ، محل وقف تام نخواهد بود و باید وصل نمود .
د : اختلاف قرائات :
گاه وقفی ، " تامّ " محسوب می شود .
اما به موجب قرائت دیگری از آن آیه ، نوع وقف نیز تغییر می یابد . و حکم دیگری پیدا می کند .
⚠️ مانند :
کِتابٌ اَنْزَلْنَاهُ اِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إلي النُّورِ بِإذْنِ رَبِّهِمْ إلي صِراطِ العَزيز الحَميد ( وقف حسن ) اللهِ الذّي لَهُ مَا فِي السَّمواتِ وَ مَا فِي الأَرْضِ
( سوره مبارکه ابراهيم ، صفحه ١ )
ترجمه : ( این قرآن ) کتابی است که ما بر تو فرو فرستادیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از ظلمات به سوی نور خارج سازی ، به راه ( پروردگار ) " مقتدر " و " ستوده " ( وقف حسن ) " الله "، که هر چه در آسمان ها و زمین است ، همه از آن او است .
💎 همین گونه که در قرآن ملاحظه می شود ، حرف " ه " در " اللّهِ " مکسور است ، و به این ترتیب " اللّهِ " متعلق به " اَلْعَزیزِ الحَمیدِ " در آیه قبل است و وصل این دو آیه به یکدیگر بهتر از وقف آن است ( با وقف حَسَن ، آشنا خواهیم شد . )
اما بنابر قرائت کسانی که حرف " ه " در " الله " را مضموم خوانده اند ، وقف بر " الحمید " وقف تامّ محسوب می شود و لذا وصل آنها موردی ندارد .
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟡 نکته مهم :
در اغلب موارد وقف تام ، وصل آن صرفا موجب ثقل و سنگینی معنای دو عبارت می شود و لذا نوعی ( بی سلیقگی ) محسوب می گردد.
اما در برخی موارد ، وصل دو عبارت ، از ثقیل بودن گذشته ، موجب تغییر فاحش معنای آن می گردد و لذا وقف بر آن اهمیت بسیار می یابد.
⚠️ به این نوع وقف ، " وقف بیان تام " گویند و وقف بر آن ، ( لازم ) است و به همین دلیل به ( وقف لازم ) مشهور است که در قرآن ، با علامت [ م ] نشان داده می شود .
⚜️ مثال :
وَ لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ * إنَّ العِزَّةَ لِلّهِ جَميعاً
( سوره مبارکه يونس ، صفحه ۶۵ )
ترجمه : گفته ( یاوه ) آنان ، تو را محزون نسازد * ( بدان که ) همانا تمامی عزت از آن خداوند است .
💠 ملاحظه می شود که در صورت وصل ، فرمایش خداوند در عبارت دوم ، جزء گفته های منکران و کفار محسوب خواهد شد .
🌟 مثال های دیگر از وقف تام :
الظَّالِمينَ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ١٤٦ )
يَحْزَنونَ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٢٧٤ )
أغْنِياءُ ( سوره مبارکه آل عمران ، آیه ١٨١ )
وَلَدٌ ( سوره مبارکه نساء ، آيه ١٧١ )
أبْنَاءَهُم ( سوره مبارکه انعام ، آيه ٢٠ )
قَوْلُهُم ( سوره مبارکه يس ، آيه ٧٦ ) و ..
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
446.mp3
1.18M
💫سوره مبارکه صافّات،صفحه 446
www.yasinmedia.com/audio/quran
💠 #حدیث روز 💠
💎برای رهایی از غم و اندوه چه کنم؟
🏳 امام صادق علیه السلام:
ما یَمنَعُ اَحَدَکُم اِذا دَخَل عَلَیهِ غَمٌّ مِن غُمُومِ الدُّنیا اَن یَتَوَضَّاَ ثُمَّ یَدخُلَ مَسجِدَهُ وَ یَرکَعَ رَکعَتَینِ فَیَدعُوَ اللّه فیهِما؟ اَما سَمِعتَ اللّه یَقُولُ: «و َاستَعینوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ»
چه چیز مانع می شود که هر گاه بر یکی از شما غم و اندوه دنیایی رسید، وضو بگیرد و به سجده گاه خود رود و دو رکعت نماز گزارد و در آن دعا کند؟ مگر نشنیده ای که خداوند می فرماید: «از صبر و نماز مدد بگیرید»؟
📚 وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۱۳۸
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید : وقف کافی
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=921&pn=1
❇️ وقف کافی :
وقفی است که دو عبارت ، فاقد رابطهٔ لفظی هستند. اما بین آنها ، رابطهٔ معنوی برقرار است.
یعنی هر یک از دو عبارت ، جمله ای مفید هستند و در لفظ به یکدیگر نیازی ندارند ، اما در معنا به هم تعلق دارند و موضوع ، در عبارت بعدی ادامه دارد. لذا هرچند وصل آن بلا اشکال است ، اما وقف هم برای رساندن مفهوم هر دو عبارت ، «کفایت» می کند.
⚠️ حکم وقف کافی :
وقف و وصل ، هر دو جایز است. هم می توان وقف کرد و از ما بعد آن ابتداء نمود و هم می توان دو عبارت را به یکدیگر وصل کرد.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
✴️ موارد وقف کافی :
الف : رئوس آیات
⚠️مانند :
وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ ( وقف کافی ) وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَآ أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِک ..
( سوره مبارکه بقره ، آیات ۳ - ۴ )
ترجمه: و ( پرهیزکاران کسانی هستند که ) از آنچه به آنان روزی دادیم، انفاق میکنند.* و آنان که به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو ( بر پیامبران پیشین ) نازل گردیده ، ایمان میآورند ..
💎 ملاحظه می شود که دو عبارت از لحاظ اِعراب، با یکدیگر رابطهٔ لفظی ندارند و ناقص نیستند. اما عبارت دوم نیز ادامهٔ وصف متقین است.
🌟مثال های دیگر:
لا يُؤمِنُونَ ( سوره مبارکه بقره: آیات ۶ و ۷ )
بِمُؤمِنينَ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٨ )
وَ مَا يَشْعُرُونَ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٩ )
صَادِقينَ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٢٣ )
ب : میان آیات
وَعَلَىٰٓ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ( وقف کافی ) وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ ..
( سوره مبارکه بقره ، آيه ٧ )
ترجمه: و بر چشمهایشان پردهای افکنده شده * و عذاب بزرگی در انتظار آنهاست.
🌟مثال های دیگر :
وَالَّذينَ أمَنُوا ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٩ )
مَرَضاً ( سوره مبارکه بقره ، آيه ١٠ )
كَمَا أَمَنَ السُّفَهاءُ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ١١٣ )
وَاسْتَغْفِرْهُ ( سوره مبارکه نصر ، آيه ٣ )
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟢 نکته مهم :
در برخی از موارد وقف کافی ، درجه کفایت وقف ، بسیار بالاتر از وصل است ؛ به نحوی که وصل آن ، مفهوم آیه را تغییر می دهد .
به این نوع ، ( وقف بیان کافی ) گویند و وقف بر آن ( لازم ) است و به همین دلیل به ( وقف لازم ) مشهور است و در قرآن با علامت ( م ) نشان داده می شود .
⚜️ مثال :
لَقَدْ كَفَرَ الَّذينَ قَالُوا اِنَّ اللهَ ثَالِثُ ثَلثَةٍ م * وَ مَا مِنْ اِلهٍ إلّا اِلهٌ وَاحِدٌ
( سوره مبارکه مائده ، آيه ٧٣ )
ترجمه : تحقیقاً کافر شدند ، کسانی که گفتند : " الله ، یکی از سه خداست " * ( حال آن که ) هیچ خدایی مگر خدای یکتا ، وجود ندارد .
⚠️ در صورت وصل ، این توهّم ایجاد می شود که عبارت دوم نیز ادامهٔ گفته کافران است .
🌟 مثال های دیگر :
أَمَنوا ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٢١٢ )
لَرَسُولُ اللهِ ( سوره مبارکه منافقون ، آيه ١ )
مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ ( سوره مبارکه دخان ، صفحه آيه ١٤ )
يَلْعَبُونَ ( سوره مبارکه طور ، آيه ١٢ ) و ..
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
456.mp3
1.17M
💫سوره مبارکه ص ، صفحه 456
www.yasinmedia.com/audio/quran
💠 حدیث روز 💠
💎 توصیهای تأملبرانگیز
🏳 امام موسی كاظم عليه السلام:
اِنَّ اَبْدانَكم لَيْسَ لَها ثَمَنٌ اِلاَّ الْجَنَّةُ، فَـلاتَبيعُـوها بِغَيْـرِها
❇️ همانا بدنهاى شما را بهايى جز بهشت نيست. پس آنرا به غـير بهشت نفـروشـيد.
📚 تحف العقول، ص ۳۸۹
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: وقف حَسَن
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=921&pn=1
✅️ وقف حَسَن :
وقف «حَسَن» وقفی است که در آن ، عبارت اول تمام و مستقل است ، اما عبارت دوم ، ناقص است و برای تکمیل خود نیاز به عبارت اول دارد.
لذا ملاحظه می شود که در «وقف حسن» رابطه لفظی موجود است. بدیهی است که در عبارت دوم ، سیاق مطلب نیز تغییری نکرده است. پس رابطه معنوی نیز برقرار است.
⚠️ حکم وقف حَسَن :
اصولاً وصل آن ، بهتر است. در عین حال ، وقف بر عبارت اول به دلیل «مفهوم» بودن آن ، بلامانع است. اما ابتداء از عبارت دوم، جایز نیست. لذا قاری باید باز گردد و از کلمهٔ مناسب ابتداء نموده و دو عبارت را به هم وصل کند.
💎 البته نباید فراموش کرد که در هر نوع وقف از جمله ( وقف حسن ) شرط صحت وقف ، علاوه بر مفید بودن و عدم نقص عبارت ، این است که مقصود خداوند از آیه تغییر نیابد ؛ چرا که در این صورت وارد مقوله وقف اَقبَح می شود .
🌟 مثلا در عبارت لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ و أنتم سُكَاري ..
( سوره مبارکه نساء ، آيه ٤٢ )
معنای آن چنین است " به نماز نزدیک نشوید هنگامی که مست هستید " ، وقف بر " الصلاة " ظاهرا وقف حسن محسوب می شود ( زیرا عبارت " لا تقربوا الصلاة " ، از نظر لفظ ناقص نیست ؛ ولی عبارت دوم ناقص بوده و به تنهایی نباید خوانده شود . )
اما ملاحظه می گردد که مفهوم آن ، مخالف مقصود خداوند از آب در می آید و مؤمنین را از نزدیک شدن به نماز ، نهی می کند !
لذا وقف آن از مقوله " وقف حسن " خارج شده ، وقف " اقبح " محسوب می گردد.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
✴️ موارد وقف حسن :
الف: رئوس آیات
⚠️ مانند :
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (وقف حسن) الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
ترجمه: ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است. * (خداوندی که) بخشنده و بخشایشگر است.
💎 آیه اول کامل است. اما آیهٔ دوم، صفت بدون موصوف بوده و لذا ناقص است.
( البته وقف بر رؤوس آیات و ابتداء به آیه بعدی ، از سنن نبوی (صلی الله علیه و آله) است.)
ب : میان آیات
⚠️ مانند :
الْحَمْدُ لِلَّهِ (وقف حسن) رَبِّ الْعَالَمِین
ترجمه: حمد مخصوص «الله» است * پروردگار جهانیان ..
یَآ أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ (وقف حسن) وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
(سوره مباركه بقره ، آیه ۲۱ )
ترجمه: ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ آن کس که شما را خلق کرد* و انسان های قبل از شما را ، تا پرهیزکار شوید.
يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ و إيّاكُمْ ( وقف حسن ) أنْ تُؤمِنُوا بِاللهِ رَبِّكُم
( سوره مبارکه ممتنحه ، آيه ١ )
ترجمه : پیامبر و نیز شما را اخراج می کنند * که به " الله " پروردگارتان ایمان آورده اید .
💎 نمونه ای از وقف حسن که " ابتداء " به ما بعد آن ، نه تنها قبیح ، بلکه " اَقبَح " است :
يُخْرجُونَ الرَّسُولَ ( وقف ) و إيّاكُم أنْ تُؤمِنوا بالله رَبِّكم
در اینجا عبارت اول مفید است ؛ اما ابتداء از ما بعد ، کفر آمیز است ؛ چراکه معنای عبارت دوم چنین می شود :
" بر حذر باشید! مبادا به الله ، پروردگارتان ایمان بیاورید " !
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟠 نکته مهم :
در برخی موارد ، برای بیان معنای مورد نظر خداوند ، بر وقف حسن تاکید می شود .
به این وقف ، " وقف بیان حسن " گویند ؛ و وقف برآن لازم است و به همین دلیل به " وقف لازم " مشهور شده است که در قرآن با علامت " م " نشان داده می شود .
⚜️ مثال :
وَ لُعِنُوا بِمَا قالُوا م * بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتَانِ
( سوره مبارکه مائده ، آيه ٦٤ )
ترجمه : وبه خاطر آن چه گفتند ( که دست خدا بسته است و قادر به کاری نیست ) لعنت شدند * ( چنین نیست ) بلکه دست های او مبسوط و باز است ( و به انجام آنچه اراده کند قادر است )
⚠️ وصل دو عبارت ، این توهم را ایجاد می کند که عبارت دوم ، گفتهٔ یهود می باشد. حال آن که قول خداوند است.
🌟 مثال های دیگر:
وَ مَا بَيْنَهُما ( سوره مبارکه دخان ، آيه ٧ )
اَلْمُلْكَ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٢٥٨ )
بِالْحَقِّ ( سوره مبارکه مائده ، آيه ٢٧ )
اَنْ تَعْتَدُوا ( سوره مبارکه مائده ، آيه ٢ )
نَبَأَ نُوحٍ ( سوره مبارکه يونس ، آيه ٧١ )
مَريَمَ ( سوره مبارکه مريم ، آيه ١٦ ) و ..
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
466.mp3
1.35M
💫سوره مبارکه زمر ، صفحه 466
www.yasinmedia.com/audio/quran