💠 حدیث روز 💠
💎 توصیهای تأملبرانگیز
🏳 امام موسی كاظم عليه السلام:
اِنَّ اَبْدانَكم لَيْسَ لَها ثَمَنٌ اِلاَّ الْجَنَّةُ، فَـلاتَبيعُـوها بِغَيْـرِها
❇️ همانا بدنهاى شما را بهايى جز بهشت نيست. پس آنرا به غـير بهشت نفـروشـيد.
📚 تحف العقول، ص ۳۸۹
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: وقف حَسَن
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=921&pn=1
✅️ وقف حَسَن :
وقف «حَسَن» وقفی است که در آن ، عبارت اول تمام و مستقل است ، اما عبارت دوم ، ناقص است و برای تکمیل خود نیاز به عبارت اول دارد.
لذا ملاحظه می شود که در «وقف حسن» رابطه لفظی موجود است. بدیهی است که در عبارت دوم ، سیاق مطلب نیز تغییری نکرده است. پس رابطه معنوی نیز برقرار است.
⚠️ حکم وقف حَسَن :
اصولاً وصل آن ، بهتر است. در عین حال ، وقف بر عبارت اول به دلیل «مفهوم» بودن آن ، بلامانع است. اما ابتداء از عبارت دوم، جایز نیست. لذا قاری باید باز گردد و از کلمهٔ مناسب ابتداء نموده و دو عبارت را به هم وصل کند.
💎 البته نباید فراموش کرد که در هر نوع وقف از جمله ( وقف حسن ) شرط صحت وقف ، علاوه بر مفید بودن و عدم نقص عبارت ، این است که مقصود خداوند از آیه تغییر نیابد ؛ چرا که در این صورت وارد مقوله وقف اَقبَح می شود .
🌟 مثلا در عبارت لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ و أنتم سُكَاري ..
( سوره مبارکه نساء ، آيه ٤٢ )
معنای آن چنین است " به نماز نزدیک نشوید هنگامی که مست هستید " ، وقف بر " الصلاة " ظاهرا وقف حسن محسوب می شود ( زیرا عبارت " لا تقربوا الصلاة " ، از نظر لفظ ناقص نیست ؛ ولی عبارت دوم ناقص بوده و به تنهایی نباید خوانده شود . )
اما ملاحظه می گردد که مفهوم آن ، مخالف مقصود خداوند از آب در می آید و مؤمنین را از نزدیک شدن به نماز ، نهی می کند !
لذا وقف آن از مقوله " وقف حسن " خارج شده ، وقف " اقبح " محسوب می گردد.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
✴️ موارد وقف حسن :
الف: رئوس آیات
⚠️ مانند :
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (وقف حسن) الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
ترجمه: ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است. * (خداوندی که) بخشنده و بخشایشگر است.
💎 آیه اول کامل است. اما آیهٔ دوم، صفت بدون موصوف بوده و لذا ناقص است.
( البته وقف بر رؤوس آیات و ابتداء به آیه بعدی ، از سنن نبوی (صلی الله علیه و آله) است.)
ب : میان آیات
⚠️ مانند :
الْحَمْدُ لِلَّهِ (وقف حسن) رَبِّ الْعَالَمِین
ترجمه: حمد مخصوص «الله» است * پروردگار جهانیان ..
یَآ أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ (وقف حسن) وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
(سوره مباركه بقره ، آیه ۲۱ )
ترجمه: ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ آن کس که شما را خلق کرد* و انسان های قبل از شما را ، تا پرهیزکار شوید.
يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ و إيّاكُمْ ( وقف حسن ) أنْ تُؤمِنُوا بِاللهِ رَبِّكُم
( سوره مبارکه ممتنحه ، آيه ١ )
ترجمه : پیامبر و نیز شما را اخراج می کنند * که به " الله " پروردگارتان ایمان آورده اید .
💎 نمونه ای از وقف حسن که " ابتداء " به ما بعد آن ، نه تنها قبیح ، بلکه " اَقبَح " است :
يُخْرجُونَ الرَّسُولَ ( وقف ) و إيّاكُم أنْ تُؤمِنوا بالله رَبِّكم
در اینجا عبارت اول مفید است ؛ اما ابتداء از ما بعد ، کفر آمیز است ؛ چراکه معنای عبارت دوم چنین می شود :
" بر حذر باشید! مبادا به الله ، پروردگارتان ایمان بیاورید " !
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟠 نکته مهم :
در برخی موارد ، برای بیان معنای مورد نظر خداوند ، بر وقف حسن تاکید می شود .
به این وقف ، " وقف بیان حسن " گویند ؛ و وقف برآن لازم است و به همین دلیل به " وقف لازم " مشهور شده است که در قرآن با علامت " م " نشان داده می شود .
⚜️ مثال :
وَ لُعِنُوا بِمَا قالُوا م * بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتَانِ
( سوره مبارکه مائده ، آيه ٦٤ )
ترجمه : وبه خاطر آن چه گفتند ( که دست خدا بسته است و قادر به کاری نیست ) لعنت شدند * ( چنین نیست ) بلکه دست های او مبسوط و باز است ( و به انجام آنچه اراده کند قادر است )
⚠️ وصل دو عبارت ، این توهم را ایجاد می کند که عبارت دوم ، گفتهٔ یهود می باشد. حال آن که قول خداوند است.
🌟 مثال های دیگر:
وَ مَا بَيْنَهُما ( سوره مبارکه دخان ، آيه ٧ )
اَلْمُلْكَ ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٢٥٨ )
بِالْحَقِّ ( سوره مبارکه مائده ، آيه ٢٧ )
اَنْ تَعْتَدُوا ( سوره مبارکه مائده ، آيه ٢ )
نَبَأَ نُوحٍ ( سوره مبارکه يونس ، آيه ٧١ )
مَريَمَ ( سوره مبارکه مريم ، آيه ١٦ ) و ..
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
466.mp3
1.35M
💫سوره مبارکه زمر ، صفحه 466
www.yasinmedia.com/audio/quran
💠 #حدیث روز 💠
💎 پاداش منتظر واقعی حضرت حجت (عَجّ الله تعالی فرجه الشریف )
🏳 امام جعفر صادق عليه السلام:
فَاِنْ ماتَ وَ قامَ القائِمُ بَعْدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الاَْجْرِ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ اَدْرَكَهُ، فَجِدُّوا وَانْتَظِرُوا هَنيئا لَكُمْ اَيَّتُهَا الْعِصابَهُ الْمَرْحُومَةُ
❇️ اگر كسى كه #منتظر حضرت است از دنيا برود و حضرت بعد از او قيام كند، اجر او همانند اجر كسى است كه زمان او را درك كرده؛ پس بكوشيد و منتظر باشيد، گوارا باد بر شما اى ياران مورد لطف خدا.
📚 كتاب الغيبة نعمانى، ص ۲۰۰
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️درس جدید: وقف قبیح
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=921&pn=1
❇️ وقف قبیح :
وقف قبیح ، وقفی است که عبارت اول ، از هر جنبهٔ «لفظ» و «معنا» ، به عبارت دوم تعلق و وابستگی دارد. (اعم از این که عبارت دوم ، ناقص یا کامل باشد)
به بیان دیگر ، وقفی است که عبارت اول را «ناقص» و «نامفهوم» و حتی در مواردی ، «فاسد و کفرآمیز» می سازد.
⚠️ حکم وقف قبیح
همان گونه که از اسم آن بر می آید، وقف بر آن به هیچ وجه صحیح نیست و اگر قاری خارج از اختیار خویش، ناچار به وقف شد (وقف اضطراری)، باید بلافاصله پس از رفع اضطرار ، از محل مناسب اعاده و وصل نماید.
✴️ مواردی از وقف قبیح که جمله را «ناقص» یا «نامفهوم» می سازد:
وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْض ِ(وقف ناقص)
(سوره مبارکه بقره ، آیه ۱۱ )
ترجمه: و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید»...
💎 ملاحظه می شود که جمله ناقص مانده و شنونده منتظر ادامهٔ آن است!
فَإِذَآ أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَیْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ (وقف نامفهوم)
(سوره مبارکه نساء ، آیه ۲۵ )
ترجمه: هنگامی که کنیزان ازدواج کردند، اگر مرتکب عمل زشتی شوند، بر آنان است نصف!
💎 ملاحظه می شود که با این وقف ، جزای «کنیزی» که پس از ازدواج مرتکب عملی زشت شود، مفهوم و مشخص نیست! حال آن که مطلب با این عبارت تکمیل می شود:
فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَاب
ترجمه: پس مجازات آنان ( کنیزان شوهردار ) ، نصف مجازات زنان «آزاد» شوهردار است.
✴️ مواردی از وقف قبیح که جمله را نه ناقص و نامفهوم ، بلکه فاسد و کفرآمیز می سازد ؛ و لو جمله ای مفهوم پدید آید ( وقف اقبح ) :
اِنَّ اللهَ لا يَسْتَحْيي ( وقف ) أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَها
( سوره مبارکه بقره ، صفحه ٢٦ )
ترجمه : خداوند شرم و خجالت ندارد * که به پشه و بالاتر از آن مثال بزند .
لا يَبْعَثُ اللهُ ( وقف ) مَنْ يَمُوتُ
( سوره مبارکه نحل ، آيه ٣٨ )
ترجمه: ( تکذیب کنندگان گفتند ) خداوند مبعوث نمی سازد * آن کس را که می میرد .
🌟مثال های دیگر :
والله ( سوره مبارکه بقره ، آيه ۲۵۸ )
فَمَا أرْسَلْنَاكَ ( سوره مبارکه شوري ، آيه ٤٨ )
فَاَكَلَهُ ( سوره مبارکه يوسف ، آيه ١٧ )
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
470.mp3
1.29M
💫 سوره مبارکه غافر ، صفحه 470
www.yasinmedia.com/audio/quran
💠 #حدیث روز 💠
💎 فقر با انسان چه میکند؟
🏳 اميرالمؤمنين علی عليهالسلام:
منِ اُبْتُلِيَ بِالْفَقْرِ فَقَدِ اُبْتُلِيَ بِأَرْبَعِ خِصَالٍ: بِالضَّعْفِ فِي يَقِينِهِ، وَ اَلنُّقْصَانِ فِي عَقْلِهِ، وَ اَلرِّقَّةِ فِي دِينِهِ، وَ قِلَّةِ اَلْحَيَاءِ فِي وَجْهِهِ، فنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ اَلْفَقْرِ
➖كسى كه دچار فقر شود، مبتلا به چهار خصلت مىگردد:
1️⃣ ضعف در يقين،
2️⃣ نقص در عقل،
3️⃣ سستى در دين،
4️⃣ قلّت حياء،
پس از فقر به خدا پناه مىبريم.
📚 جامع الاخبار، ج ۱، ص ۱۱۰
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید : ابتداء و انواع آن
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=921&pn=1
❇️ ابتداء و انواع آن :
می توان گفت در بسیاری از موارد ، اهمیت «ابتداء» کمتر از «وقف» نیست.
اهل فن برآنند که: «برخلاف وقف ، ابتداء نمی تواند اضطراری باشد بنابراین ، ابتداء فقط اختیاری است»
✅️ ابتداء اختیاری نیز مانند وقف ، چهار نوع است:
۱- ابتداء تامّ ۲- ابتداء کافی ۳- ابتداء حَسَن ۴- ابتداء قبیح
💎 سه نوع اول ، «ابتداء جایز» است و نوع آخر، ابتداء «غیر جایز» محسوب می گردد.
🟢 تفاوت سه نوع ابتداء جائز، در میزان تعلّق و وابستگی آن، نسبت به عبارت قبل است.
هرچه عبارت دوم مستقل تر باشد، به سوی «تام» میل می کند و هر چه از استقلال آن کاسته شود، به سوی «حَسَن» و سرانجام «قبیح» تمایل دارد.
1- ابتداء تام :
آن است که نسبت به عبارت قبل ، هیچ رابطه لفظی و معنوی نداشته باشد.
⚠️ مانند:
وَأُولَٰٓئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ( ابتداء از ) إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ...
(سوره مبارکه بقره ، آیه ۵ - ۶)
2- ابتداء کافی :
در جائی است که از لحاظ «لفظی» رابطه و تعلقی به عبارت ماقبل ندارد ؛ اما از لحاظ «معنوی» دنباله موضوع قبل باشد.
⚠️ مانند:
...أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَایُؤْمِنُونَ ( ابتداء از ) خَتَمَ اللهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ...
(سوره مبارکه بقره ، آیه ۶ - ۷)
3- ابتداء حَسَن :
نوعی از ابتداء است که عبارت از لحاظ لفظی مفید و مستقل است و نیازی به عبارت قبل ندارد. اما عبارت قبل ناقص بوده ، نسبت به عبارت بعدی ، تعلق لفظی دارد.
⚠️ مانند:
و َمِنَ النَّاسِ ( ابتداء از ) : مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ
(سوره مبارکه بقره ، آیه ۸)
4- ابتداء قبیح :
در جائی است که ابتداء آن موجب نامفهوم شدن عبارت یا حتی تغییر معنی و مفهوم مورد نظر خداوند شود.
مثال ابتدای قبیح (ناقص یا نامفهوم) :
در مثال های «وقف قبیح» که قبلاً آورده شد، ابتداء از مابعد آن ، «ابتداء قبیح» محسوب می گردد.
چند نمونه ابتداء که جمله را نه ناقص یا نامفهوم بلکه «فاسد و کفرآمیز» سازد ( ابتداء اقبح ، نعوذ بالله):
⚠️ مانند:
إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ وَنَحْنُ أَغْنِیَآءُ ِ...
(سوره مبارکه آل عمران ، آیه ۱۸۱)
ترجمه: ... همانا خداوند فقیر است و ما بی نیاز هستیم! ...
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ
(سوره مبارکه مائده ، آیه ۱۷)
ترجمه: ...همانا خداوند ، همان مسیح ابن مریم است! ...
َ لَآ أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی ...
(سوره مبارکه یس ، آیه ۲۲)
ترجمه: ... کسی را که مرا خلق کرده ، نمی پرستم!..
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
479.mp3
1.33M
💫سوره مبارکه فصّلت ، صفحه 479
www.yasinmedia.com/audio/quran