eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
10.8هزار دنبال‌کننده
499 عکس
170 ویدیو
41 فایل
" يا الله " 💎 روخوانی/تجوید/صوت و لحن/حفظ 💠 مفاهیم/تدبر/تفسیر/علوم قرآنی 📣 تدریس اساتید برتر، آفلاین و رایگان ⚠️ نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین: @Admin_00_120 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 پاداش منتظر واقعی حضرت حجت (عَجّ الله تعالی فرجه الشریف ) 🏳 امام جعفر صادق عليه السلام: فَاِنْ ماتَ وَ قامَ القائِمُ بَعْدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الاَْجْرِ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ اَدْرَكَهُ، فَجِدُّوا وَانْتَظِرُوا هَنيئا لَكُمْ اَيَّتُهَا الْعِصابَهُ الْمَرْحُومَةُ ❇️ اگر كسى كه حضرت است از دنيا برود و حضرت بعد از او قيام كند، اجر او همانند اجر كسى است كه زمان او را درك كرده؛ پس بكوشيد و منتظر باشيد، گوارا باد بر شما اى ياران مورد لطف خدا. 📚 كتاب الغيبة نعمانى، ص ۲۰۰ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
❇️ وقف قبیح : وقف قبیح ، وقفی است که عبارت اول ، از هر جنبهٔ «لفظ» و «معنا» ، به عبارت دوم تعلق و وابستگی دارد. (اعم از این که عبارت دوم ، ناقص یا کامل باشد) به بیان دیگر ، وقفی است که عبارت اول را «ناقص» و «نامفهوم» و حتی در مواردی ، «فاسد و کفرآمیز» می سازد. ⚠️ حکم وقف قبیح همان گونه که از اسم آن بر می آید، وقف بر آن به هیچ وجه صحیح نیست و اگر قاری خارج از اختیار خویش، ناچار به وقف شد (وقف اضطراری)، باید بلافاصله پس از رفع اضطرار ، از محل مناسب اعاده و وصل نماید. ✴️ مواردی از وقف قبیح که جمله را «ناقص» یا «نامفهوم» می سازد: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْض ِ(وقف ناقص) (سوره مبارکه بقره ، آیه ۱۱ ) ترجمه: و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید»... 💎 ملاحظه می شود که جمله ناقص مانده و شنونده منتظر ادامهٔ آن است! فَإِذَآ أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَیْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ (وقف نامفهوم) (سوره مبارکه نساء ، آیه ۲۵ ) ترجمه: هنگامی که کنیزان ازدواج کردند، اگر مرتکب عمل زشتی شوند، بر آنان است نصف! 💎 ملاحظه می شود که با این وقف ، جزای «کنیزی» که پس از ازدواج مرتکب عملی زشت شود، مفهوم و مشخص نیست! حال آن که مطلب با این عبارت تکمیل می شود: فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَاب ترجمه: پس مجازات آنان ( کنیزان شوهردار ) ، نصف مجازات زنان «آزاد» شوهردار است. ✴️ مواردی از وقف قبیح که جمله را نه ناقص و نامفهوم ، بلکه فاسد و کفرآمیز می سازد ؛ و لو جمله ای مفهوم پدید آید ( وقف اقبح ) : اِنَّ اللهَ لا يَسْتَحْيي ( وقف ) أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَها ( سوره مبارکه بقره ، صفحه ٢٦ ) ترجمه : خداوند شرم و خجالت ندارد * که به پشه و بالاتر از آن مثال بزند . لا يَبْعَثُ اللهُ ( وقف ) مَنْ يَمُوتُ ( سوره مبارکه نحل ، آيه ٣٨ ) ترجمه: ( تکذیب کنندگان گفتند ) خداوند مبعوث نمی سازد * آن کس را که می میرد . 🌟مثال های دیگر : والله ( سوره مبارکه بقره ، آيه ۲۵۸ ) فَمَا أرْسَلْنَاكَ ( سوره مبارکه شوري ، آيه ٤٨ ) فَاَكَلَهُ ( سوره مبارکه يوسف ، آيه ١٧ ) 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
470.mp3
1.29M
💫 سوره مبارکه غافر ، صفحه 470 www.yasinmedia.com/audio/quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 فقر با انسان چه می‌کند؟ 🏳 اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام: منِ اُبْتُلِيَ بِالْفَقْرِ فَقَدِ اُبْتُلِيَ بِأَرْبَعِ خِصَالٍ: بِالضَّعْفِ فِي يَقِينِهِ، وَ اَلنُّقْصَانِ فِي عَقْلِهِ، وَ اَلرِّقَّةِ فِي دِينِهِ، وَ قِلَّةِ اَلْحَيَاءِ فِي وَجْهِهِ، فنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ اَلْفَقْرِ ➖كسى كه دچار فقر شود، مبتلا به چهار خصلت مى‌گردد: 1️⃣ ضعف در يقين، 2️⃣ نقص در عقل، 3️⃣ سستى در دين، 4️⃣ قلّت حياء، پس از فقر به خدا پناه مى‌بريم. 📚 جامع الاخبار، ج ۱، ص ۱۱۰ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
❇️ ابتداء و انواع آن : می توان گفت در بسیاری از موارد ، اهمیت «ابتداء» کمتر از «وقف» نیست. اهل فن برآنند که: «برخلاف وقف ، ابتداء نمی تواند اضطراری باشد بنابراین ، ابتداء فقط اختیاری است» ✅️ ابتداء اختیاری نیز مانند وقف ، چهار نوع است: ۱- ابتداء تامّ ۲- ابتداء کافی ۳- ابتداء حَسَن ۴- ابتداء قبیح 💎 سه نوع اول ، «ابتداء جایز» است و نوع آخر، ابتداء «غیر جایز» محسوب می گردد. 🟢 تفاوت سه نوع ابتداء جائز، در میزان تعلّق و وابستگی آن، نسبت به عبارت قبل است. هرچه عبارت دوم مستقل تر باشد، به سوی «تام» میل می کند و هر چه از استقلال آن کاسته شود، به سوی «حَسَن» و سرانجام «قبیح» تمایل دارد. 1- ابتداء تام : آن است که نسبت به عبارت قبل ، هیچ رابطه لفظی و معنوی نداشته باشد. ⚠️ مانند: وَأُولَٰٓئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ( ابتداء از ) إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ... (سوره مبارکه بقره ، آیه ۵ - ۶) 2- ابتداء کافی : در جائی است که از لحاظ «لفظی» رابطه و تعلقی به عبارت ماقبل ندارد ؛ اما از لحاظ «معنوی» دنباله موضوع قبل باشد. ⚠️ مانند: ...أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَایُؤْمِنُونَ ( ابتداء از ) خَتَمَ اللهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ... (سوره مبارکه بقره ، آیه ۶ - ۷) 3- ابتداء حَسَن : نوعی از ابتداء است که عبارت از لحاظ لفظی مفید و مستقل است و نیازی به عبارت قبل ندارد. اما عبارت قبل ناقص بوده ، نسبت به عبارت بعدی ، تعلق لفظی دارد. ⚠️ مانند: و َمِنَ النَّاسِ ( ابتداء از ) : مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ (سوره مبارکه بقره ، آیه ۸) 4- ابتداء قبیح : در جائی است که ابتداء آن موجب نامفهوم شدن عبارت یا حتی تغییر معنی و مفهوم مورد نظر خداوند شود. مثال ابتدای قبیح (ناقص یا نامفهوم) : در مثال های «وقف قبیح» که قبلاً آورده شد، ابتداء از مابعد آن ، «ابتداء قبیح» محسوب می گردد. چند نمونه ابتداء که جمله را نه ناقص یا نامفهوم بلکه «فاسد و کفرآمیز» سازد ( ابتداء اقبح ، نعوذ بالله): ⚠️ مانند: إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ وَنَحْنُ أَغْنِیَآءُ ِ... (سوره مبارکه آل عمران ، آیه ۱۸۱) ترجمه: ... همانا خداوند فقیر است و ما بی نیاز هستیم! ... إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ (سوره مبارکه مائده ، آیه ۱۷) ترجمه: ...همانا خداوند ، همان مسیح ابن مریم است! ... َ لَآ أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی ... (سوره مبارکه یس ، آیه ۲۲) ترجمه: ... کسی را که مرا خلق کرده ، نمی پرستم!.. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
479.mp3
1.33M
💫سوره مبارکه فصّلت ، صفحه 479 www.yasinmedia.com/audio/quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 مایحتاج انسان مؤمن 🏳 امام محمد تقى عليه‌السلام: اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى تَوْفيقٍ مِنَ اللّه ِ وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ ❇️ مـؤمن به سه چـيز مـحتاج است: ۱ ـ توفيق الهى كه كارها را بخوبى به پيش ببرد. ۲ ـ واعظ درونى كه هرلحظه او را پند و انذار دهد. ۳ ـ پذيرش نصحيت كسى كه او را پند مى دهد. 📚 تحف العقول، ص ۷۲۹ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
✳ رموز وقف سجاوندی : از آنجا که تسلط به زبان عربی و مهم تر از آن ، تفسیر آیات قرآنی ، برای تمام اقشار مسلمین ، میسّر نیست ، برخی از دانشمندان درصدد برآمدند با پیشنهاد علائمی ، در تشخیص محل های وقف ، به قاریان کمک کنند. مشهورترین علائم و رموز وقف به «شیخ عبدالله سجاوندی » از علمای علم نحو و قرائت و تفسیر تعلق دارد. وی وقف را به ۶ نوع تقسیم و برای هر یک علامتی پیشنهاد نموده است. «رموز» و اسامی وقف سجاوندی عبارتند از: ۱ - مـ (وقف لازم) ۲ - ط (وقف مطلق) ۳ - ج (وقف جایز) ۴ - ز (وقف مجوَّز) ۵ - ص (وقف مرخّص) ۶ - لا (وقف ممنوع) 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟢 مـ ( وقف لازم ) : وقفی است که اگر انجام نشود، خلل و فساد در معنا ایجاد می نماید. گفته شد که در هر سه نوع وقف تامّ و کافی و حسن، مواردی از «وقف لازم» ملاحظه می شود؛ و لزوماً از هر نوع که باشد، «باید» بر آن وقف نماییم. ⚠️ مانند : لزوم وقف تامّ ( وقف بيان تام ) اَلَيْسَ في جَهَنَّمَ مَثْوًي لِلْكَافِرينَ م ( وقف لازم ) والَّذي جَاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ اُولئِكَ هُمُ المُتَّقُونَ ( سوره مبارکه زمر ، آيه ۳۲ ) ترجمه : آیا منزلگاه کافران ، آتش دوزخ نیست ؟ * و کسی که وعده صدق را آورد و آن را تصدیق کرد ، هم آنان اهل تقوی هستند . 💎 وصل دو عبارت این توهم را ایجاد می کند که جهنم ، هم منزلگاه کافران است و هم جایگاه کسی که وعده صدق آورد ! 🌟مثال های دیگر : لزوم وقف کافی ( وقف بیان کافی ) ( سوره مبارکه هود ، آيه ۲۰ ) لزوم وقف حسن ( وقف بیان حسن ) ( سوره مبارکه فتح ، آيه ۹ ) 🟡 ط ( وقف‌ مطلق ) : جایی است که وقف بر آن بسیار به جا است و ابتداء به مابعد نیز بسیار پسندیده است. اما وصل آن مشکلی را در حد وقف لازم ایجاد نمی کند. وقف مطلق ، تمامی موارد وقف تام را - به شرطی که از نوع لازم نباشد - در برمی گیرد. ⚠️ مانند : كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ مَا رَزَقْناكُمْ ط ( وقف مطلق ) وَ مَا ظَلَمُونَا وَ لكن كانوا أنْفُسَهم يَظْلِمونَ ( سوره مبارکه اعراف ، آيه ١٦٠ ) ترجمه : ( به يهود گفتیم ) بخورید از غذاهای پاکیزه ای که روزیتان کردیم * و به ما ظلم نکردند ( ضرری به ما نرسید ) بلکه بر خود ظلم روا داشتند . 💎 البته گاه مواردی از وقف کافی را نیز شامل می شود . 🟤 ج ( وقف جایز ) : وقفی است که هر دو حالت وقف و وصل آن جائز است ( متساوی الطرفین ) تقریباً تمامی مثال های وقف کافی - غیر از موارد لازم - از مصادیق «وقف جایز» هستند. ⚠️ مانند : وَ اِنْ يَرَوْا سَبيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذوهُ سَبيلاً ج ( وقف جايز ) وَ اِنْ يَرَوْا سَبيلَ الغَيِّ يَتّخِذوهُ سَبيلاً ( سوره مبارکه اعراف ، آيه ۱۴۶ ) ترجمه : و اگر راه رشد و هدایت را ببینند ، آن راه را انتخاب نمی کنند * ( اما ) اگر راه گمراهی را ببینند ، آن را بر می گزینند . 🟠 ز ( وقف مجوَّز ) : وقفی است که بنابر «وجهی» تجویز شده است. اما وصل آن نیز مجاز و حتی بهتر است. ⚠️ مانند : اولئك علي هُدًي مِنْ رَبِّهِمْ ز ( وقف مجوز ) و اولئك هُمُ المُفْلِحُون ( سوره مبارکه بقره ، آیه ۵ ) ترجمه : آنان از سوی پروردگارشان بر طریق هدایتند * و هم آنان رستگاران عالمند . 💎 ارتباط تنگاتنگ دو عبارت بر وصل آنها تاکید می کند ؛ اما بنابر آن که هر دو جمله مفید و مفهوم هستند ، هر یک به‌ تنهایی نیز خوانده می شود . به همین جهت است که نام کامل این وقف ، مُجوَّزٌ لِوَجْهٍ است . یعنی بنابر " وجهی " وقف آن را نیز مجاز دانسته اند . وقف مجوز نیز مانند وقف جایز ، مترادف وقف کافی است ؛ با این تفاوت که ارتباط بین دو عبارت بیش از موارد وقف جایز است ؛ فلذا وصل آن بهتر از وقف است . در حالی که وقف جایز ، متساوی الطرفین است . 🔵 ص ( وقف مُرَخَص ) : مرخص یعنی ، «رخصت داده شده» و آن وقفی است که به علت طولانی بودن عبارت و کمبود نفس، به قاری «رخصت» و فرصت داده می شود که در این محل وقف نماید. 💎 بی جهت نیست که نام کامل این وقف ، ( مُرَخَّصٌ لِضَرُورَةٍ ) مي باشد . چراکه ضرورت تجدید نفس موجب آن است . البته ارتباط تنگاتنگی بین طرفین محل وقف وجود دارد که درجه اهمیت آن را تا حد کمترین مرتبه وقف پایین آورده است ( پس تأکید بر وصل آن خیلی زیاد است ) . عموما در وقف مرخص می توان از مابعد آن نیز ابتداء کرد . یعنی اغلب موارد وقف مرخص از نوع وقف کافی است . ( با درجه ای ضعیف از کفایت ) ؛ اما گه گاه مواردی از وقف حسن را نیز شامل می شود. ⚠️ مانند : وَ اِنْ كُنْتُم في رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا علي عَبْدِنا فَأتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ ص ( وقف مرخص ) وَادْعُوا شُهَداءَكُم مِنْ دُونِ اللهِ اِنْ كُنتُم صَادِقين ( سوره مبارکه بقره ، آيه ٢٣ ) ترجمه : و اگر به آنچه بر بنده مان فرستادیم تردید دارید ، پس سوره ای مثل آن بیاورید * و گواهان و یاران خود را _ غیر از خدا _‌ به کمک بخوانید ، اگر صادقید . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
483.mp3
1.26M
💫سوره مبارکه شوری ، صفحه 483 www.yasinmedia.com/audio/quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا