470.mp3
1.29M
💫 سوره مبارکه غافر ، صفحه 470
www.yasinmedia.com/audio/quran
💠 #حدیث روز 💠
💎 فقر با انسان چه میکند؟
🏳 اميرالمؤمنين علی عليهالسلام:
منِ اُبْتُلِيَ بِالْفَقْرِ فَقَدِ اُبْتُلِيَ بِأَرْبَعِ خِصَالٍ: بِالضَّعْفِ فِي يَقِينِهِ، وَ اَلنُّقْصَانِ فِي عَقْلِهِ، وَ اَلرِّقَّةِ فِي دِينِهِ، وَ قِلَّةِ اَلْحَيَاءِ فِي وَجْهِهِ، فنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ اَلْفَقْرِ
➖كسى كه دچار فقر شود، مبتلا به چهار خصلت مىگردد:
1️⃣ ضعف در يقين،
2️⃣ نقص در عقل،
3️⃣ سستى در دين،
4️⃣ قلّت حياء،
پس از فقر به خدا پناه مىبريم.
📚 جامع الاخبار، ج ۱، ص ۱۱۰
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ درس جدید : ابتداء و انواع آن
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/planList/?VALID=TRUE&p=921&pn=1
❇️ ابتداء و انواع آن :
می توان گفت در بسیاری از موارد ، اهمیت «ابتداء» کمتر از «وقف» نیست.
اهل فن برآنند که: «برخلاف وقف ، ابتداء نمی تواند اضطراری باشد بنابراین ، ابتداء فقط اختیاری است»
✅️ ابتداء اختیاری نیز مانند وقف ، چهار نوع است:
۱- ابتداء تامّ ۲- ابتداء کافی ۳- ابتداء حَسَن ۴- ابتداء قبیح
💎 سه نوع اول ، «ابتداء جایز» است و نوع آخر، ابتداء «غیر جایز» محسوب می گردد.
🟢 تفاوت سه نوع ابتداء جائز، در میزان تعلّق و وابستگی آن، نسبت به عبارت قبل است.
هرچه عبارت دوم مستقل تر باشد، به سوی «تام» میل می کند و هر چه از استقلال آن کاسته شود، به سوی «حَسَن» و سرانجام «قبیح» تمایل دارد.
1- ابتداء تام :
آن است که نسبت به عبارت قبل ، هیچ رابطه لفظی و معنوی نداشته باشد.
⚠️ مانند:
وَأُولَٰٓئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ( ابتداء از ) إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ...
(سوره مبارکه بقره ، آیه ۵ - ۶)
2- ابتداء کافی :
در جائی است که از لحاظ «لفظی» رابطه و تعلقی به عبارت ماقبل ندارد ؛ اما از لحاظ «معنوی» دنباله موضوع قبل باشد.
⚠️ مانند:
...أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَایُؤْمِنُونَ ( ابتداء از ) خَتَمَ اللهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ...
(سوره مبارکه بقره ، آیه ۶ - ۷)
3- ابتداء حَسَن :
نوعی از ابتداء است که عبارت از لحاظ لفظی مفید و مستقل است و نیازی به عبارت قبل ندارد. اما عبارت قبل ناقص بوده ، نسبت به عبارت بعدی ، تعلق لفظی دارد.
⚠️ مانند:
و َمِنَ النَّاسِ ( ابتداء از ) : مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ
(سوره مبارکه بقره ، آیه ۸)
4- ابتداء قبیح :
در جائی است که ابتداء آن موجب نامفهوم شدن عبارت یا حتی تغییر معنی و مفهوم مورد نظر خداوند شود.
مثال ابتدای قبیح (ناقص یا نامفهوم) :
در مثال های «وقف قبیح» که قبلاً آورده شد، ابتداء از مابعد آن ، «ابتداء قبیح» محسوب می گردد.
چند نمونه ابتداء که جمله را نه ناقص یا نامفهوم بلکه «فاسد و کفرآمیز» سازد ( ابتداء اقبح ، نعوذ بالله):
⚠️ مانند:
إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ وَنَحْنُ أَغْنِیَآءُ ِ...
(سوره مبارکه آل عمران ، آیه ۱۸۱)
ترجمه: ... همانا خداوند فقیر است و ما بی نیاز هستیم! ...
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ
(سوره مبارکه مائده ، آیه ۱۷)
ترجمه: ...همانا خداوند ، همان مسیح ابن مریم است! ...
َ لَآ أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی ...
(سوره مبارکه یس ، آیه ۲۲)
ترجمه: ... کسی را که مرا خلق کرده ، نمی پرستم!..
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/74
479.mp3
1.33M
💫سوره مبارکه فصّلت ، صفحه 479
www.yasinmedia.com/audio/quran