💠 #حدیث روز 💠
💎 دلائل اهمیت شرکت در نماز جمعه
🏳 امام رضا عليهالسلام:
... الجُمُعَةُ مَشْهَدٌ عامٌ فَاَرادَ اَنْ يَكونَ لِلاِْمامِ سَبَبٌ اِلى مَوعِظَتِهِمْ وَتَرغيبِهِم فِى الطّاعَةِ وَ تَرهيبِهِم مِنَ الْمَعْصيَةِ وَ فِعْلِهِمْ وَ تَوفيقِهِمْ عَلى ما اَرادوا مِنْمَصْلَحَةِ دينِهِمْ وَ دُنْياهُم وَ يُخْبِرَهُمْ بِما وَرَدَ عَلَيْهِمْ مِنَ الآْفاتِ و مِنَ الاَْحْوالِ الَّتى لَهُم فيهَا الْمَضَرَّةُ وَ الْمَنْفَعَةُ
❇️ #جمعه روز اجتماع عموم مردم است.
خداوند خواست تا امام از رهگذر خطبه #نمازجمعه، آنان را موعظه كند و به اطاعت تشويقشان نمايد و از معصيت و ارتكاب آن برحذرشان دارد و آنان را بر آنچه در جهت مصلحت دين و دنياى خويش اراده كردهاند، موفّق سازد و از زيان هايى كه ديدهاند و حالاتى كه براى آنان زيانآور يا سودآور است، باخبر كند.
📚 علل الشرايع، ج ۱، ص ۲۶۵، ح ۹
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️درس جدید: اهمیت و آثار صبوری در تقلید
#روخوانی
#ترتیل
#تجوید
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
eitaa.com/joinchat/467664899C2e69ece117
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ راهکار برداشتن فشار از حنجره در تلاوت
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
eitaa.com/joinchat/467664899C2e69ece117
⚠️ برای دستیابی به ادامه نکات آموزشی تقلید در تلاوت ، لطفا روی لینک های زیر بزنید ، متأسفانه امکان دانلود نبود .
✅️ تکنیک های تلاوت مسابقه تطبیقی به سبک استاد منشاوی
https://m.youtube.com/watch?v=D38FcDrWzIs
✅️ تکنیک معکوس به شیوه لحن چینی
https://youtu.be/BgoSThhGrhc?si=fTZb7Y27D0mO909g
✅️ میانبرها برای پیشرفت در تلاوت
https://youtu.be/o_3vlK5U8YA?si=mRy1eUL_fdcfPEaU
✅️ از مسابقات بت نسازیم
https://youtu.be/QVHxIVBpH5Q?si=5x9OU9nqGBY6njpb
✅️ دغدغه های تلاوت
https://youtu.be/Y-wiMyZjg0Q?si=W7IN41Unk9tUJxXT
✅️ اهمیت مولفههای تقلید در تلاوت
https://youtu.be/B-1hUbfGhYk?si=u_Kixc_vO7w4yoEj
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
#نظرسنجی
🟠 مخاطبین محترم : به نظر شما کیفیت محتوای کانال آموزش تخصصی قرآن الهی چطور هست ؟
لطفا روی لینک بزنید و پاسخ دهید .👇
https://EitaaBot.ir/poll/1pfn
💠 #حدیث روز 💠
💎 ثمرات شب بیداری و گرسنگی
🏳 امام هادى عليهالسلام:
السَّهَرُ اَلَذُّ لِلمَنامِ وَ الجُوعُ يَزيدُ في طيبِ الطَّعامِ؛
🌘 شب بيدارى ، خواب را لذّت بخشتر و گرسنگى ، خوراک را گواراتر مىكند.
📚 أعلام الدّين، ص ۳۱۱
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: معنای لغوی و قرآنی سبک
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
player.iranseda.ir/quran-player/?g=448166&t
✴️ مقدمه :
مسئله سبک در تلاوت قرآن، موضوعی بسیار مهم است. چون ما در هنر تلاوت شاهد هنرنمایی قراء بزرگ مصری از گذشته تا به حال هستیم که تفاوتهای آشکاری در این تلاوت ها به لحاظ بافت، لحن، صوت و ... وجود دارد و در عین حال که همه از ماده واحده ای به نام صوت، لحن و مقامات استفاده می کنند، اما به لحاظ ساختاری، تفاوت های آشکاری با یکدیگر دارند.
💠 تعریف سبک در لغت :
این کلمه در معنای لغوی یعنی گداختن و ریختن زر و سیم در قالب های مشخص. سباک نیز کسی است که طلا نقره را آب کرده و در قالب های مختلفی ریخته و شکل خاصی به آن می دهد.
⚠️ یکی از دلایل نشأت گرفتن کلمه سبک برای قاریان قرآن نیز این است که قراء هم صوت و لحن خود را در قالبی مشخص ریخته و سبکی متفاوت را ارائه میدهند.
💠 معنای سبک در قرآن :
نیز به معنای شخصیت فرد یا گروهی از هنرمندان در انتخاب، برنامه ریزی، سازماندهی و شیوه اجرایی به شکلی که عناصر و عوامل زیبایی شناسی سمعی و بصری در قالب مشخص مورد استفاده قرار گیرد، می باشد.
در کشور مصر هنگامی که از سبک یک تلاوت یاد می کنند، آن را تحت عنوان مدرسه تلاوت نام می برند که همان مکتب یا سبک تلاوت یک قاری است. چند دلیل برای ایجاد سبک های جدید در هنر تلاوت قرآن وجود دارد که از جمله آنها نیاز و خواست عموم مردم و سطح جامعه به ایجاد تلاوت هایی با سبک جدید به ویژه در کشور مصر، نگرش، ایدئولوژی و جهان بینی هر فرد در خصوص موضوع تلاوت قرآن و استراتژی های پشت آن، زمان و مکان پیدایش یک سبک، می باشد.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ تقسیمات در حوزه سبک قرآنی
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
player.iranseda.ir/quran-player/?g=454260&w
🟠 در این برنامه قصد داریم تا در خصوص تقسیماتی که در حوزه سبک ها وجود دارد و اهمیت آنها که سبب دستیابی به یک تقسیم بندی درست می شود، صحبت کنیم.
⚠️ از آنجا که مصری ها علاقمند به تلاوت قرآن هستند، شنونده های حرفه ای هنر تلاوت در این کشور از قدیم الایام علاقمند به طبقه بندی قراء بر اساس صدای آنها بودند و آنها را به صدای نقرهای، صدای طلایی، صدای تعبیر کننده، صدای ملکوتی و .... تقسیم می کردند.
💎 طبقه بندی مشهوری که در این زمینه وجود دارد، مربوط به استاد مرحوم هلباوی است. ایشان فرمودند که در مصر قراء را به ۴ گروه تقسیم می کنیم.
گروه اول : قراء کلاسیک که معمولا در تلاوتهای خود به اجرای کامل مقامات پرداخته و شیوه قرارجواب و جواب جواب را در مقامات مورد استفاده قرار می دهند که از جمله آنها استاد مرحوم مصطفی اسماعیل و مرحوم شحات انور هستند.
گروه دوم : قراء شعبی یا مردمی که بیشتر صدای آنها مورد استتقابل مردم واقع می شود. چون دارای نفسهای بلند هستند و لحن های ساده تری می خوانند که قابل فهم تر برای مردم عادی است و از جمله آنها می توان به استاد مرحوم عبدالباسط و مرحوم طبلاوی اشاره کرد.
گروه سوم : قراء مدرن که در این گروه قراء هیچ تقیدی به اجرای کامل مقام ها نداشته وهر لحظه ممکن است قاری تصمیم بگیرد از مقامی به مقام دیگر برود. این تغییر و تحولات و مدلاسیونها دائما اتفاق میافتد که از جمله آنها می توانیم به عبدالفتاح شعشاعی و محمد عبدالعزیز حصان اشاره کنیم.
گروه چهارم : گروه غنواتیها (قراء غنواتی) هستند که از کلمه غنا گرفته شده است. از دیدگاه ایشان بسیاری از قراء مصری احکام تلاوت را قربانی نغمات و موسیقی تلاوت نموده و به هر قیمتی می خوانند. ملودی هایی که ازقبل ساخته اند و طراحی کردند، روی آیات پیاده نموده و در این پیادهسازی ملودیها، بعضا دچار اشکالاتی در حوزه احکام تلاوت، تجوید و ... می شوند. این قراء با وجود اینکه طرفداران خاصی در کشور مصر دارند، به هیچ عنوان مورد تأیید خواص نیستند و از جمله آنها می توان به محمود شحات اشاره نمود.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟢 طبقه بندی مرحوم هلباوی یکی از طبقه بندی های مشهور کشور مصر است. اما سبک های دیگری در کتب مربوطه شامل سبکهای اصلی، مستقل و متأثر وجود دارد که با توجه به محتوای درون سبکی به این سه بخش تقسیم شده اند.
سبک های اصلی : آنقدر از غنای لحنی برخوردارند که هیچ قاری قبل از آن سبک، دنباله رو آن سبک نبوده و چنین سبکی را ارائه ننموده است. از جهتی نیز این سبک ها به قدری قوی و مؤثر بودند که روی دوره های بعدی خود تأثیر گذاشتند. از جمله قراء معروف پیرو این سبک می توان به مرحوم مصطفی اسماعیل و مرحوم محمد رفعت اشاره نمود.
سبکهای مستقل : هرچند در حوزه تأثیرگذاری روی سبکهای بعدی خود، خیلی مؤثر نبودند، در عین حال سبک مستقلی به حساب می آیند و مشابه آن سبک را درقبل و بعد نمیبینیم. اما اشکالی که به این سبک ها وارد است، این است که این سبکها دیگر نمیتوانند دنباله رو داشته باشند و زمانی که قاری پیرو این سبک از دنیا رفت، آن سبک متوقف می شود. از جمله قاریان پیرو این سبک عبدالعزیزعلی فرج و محمود علی الحکم هستند.
سبک های متأثر : نیز در عین حال که دارای استقلال نسبی هستند، مشابهت های زیادی با سبک های دوره های پیش از خود دارند. استاد کامل یوسف بهتیمی یا شحات محمد انور از پیروان سبک های متأثر هستند. این تأثر می تواند از قراء قبل از خودشان نشأت گرفته باشد و هم می توان از مکتب منطقه ای یا جغرافیایی خودشان صورت گرفته باشد.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟡 طبقه بندی دیگری که در برخی از صحبت های منتقدان هنر تلاوت یا مقامات کشورهای عربی وجود دارد، طبقه بندی بر اساس حیات یک سبک است که در این طبقه بندی، سبک ها به سه قسمت زنده، مرده و فرسوده تقسیم می شوند.
دسته اول : سبکهای فرازمانی هستند که گذر ایام هیچ تأثیری روی اقبال عمومی نسبت به آن سبک ها نداشته وهمچنان این سبک ها در جهان اسلام مورد توجه هستند. این سبکها طرفداران خاص خود مثل استاد منشاوی را دارند.
دسته دوم : سبکهای مرده که مشمول گذر زمان بوده و به مرور طرفداران خود را از دست می دهند و مخاطب جدید ندارند. از جمله قاریان این سبک محمد سلامه و علی محمود هستند.
دسته سوم : نیز سبکهای فرسوده یا پی که با وجود اقبال عمومی، از دوران اوج خود فاصله گرفتهاند و همچون گذشته ازآنها استقبال نمی شود. محمد رفعت و ابوالعینین شعیشع از طرفداران این دسته هستند.
⚠️ اینها تماما طبقه بندی هایی است که از سوی منتقدین ارائه شده است و معیارهای آنها ثابت نیست که بتوانیم همه را سنجیده و مقایسه کنیم. متفاوت بودن ملاکها معتبر بودن این تقسیمات را زیر سؤال می برد، اما ذهنیت مخاطب را برای طبقه بندی بعدی آماده مینماید.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 #حدیث روز 💠
💎 دو ثمره حلم و عقل
🏳 امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
الْحِلْمُ غِطَاءٌ سَاتِرٌ، وَ الْعَقْلُ حُسَامٌ قَاطِعٌ؛ فَاسْتُرْ خَلَلَ خُلُقِكَ بِحِلْمِكَ، وَ قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ
❇️ حلم پردهاى است ساتر و عقل شمشيرى است برنده؛ بنابراين، عيوب اخلاقى خود را با حلمت بپوشان و با هوا و هوسهاى سركشت با شمشير عقل مبارزه كن.
📚 نهجالبلاغه، حکمت۴۲۴
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: تقسیم بندی تلاوت
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=454261
❇️ در این برنامه با توجه به بافت لحنی قراء، صدایشان و برنامه هایی که در حوزه تلاوت در خواندن آنها مشاهده می کنیم، طبقه بندی جدیدی را ارائه می نماییم.
⚠️ در کشور مصر هرکس که بخواهد در حوزه تلاوت قرآن وارد عرصه صداوسیما شود، باید دارای سبک مستقلی باشد که بر این اساس بسیاری از قراء خود را صاحب سبک می دانند. اما بسیاری از افرادی که داعیه داشتن سبکی مستقل را دارند، صاحب سبک نیستند، بلکه دارای طریق جدید در تلاوت قرآن هستند.
✴️ تلاوت های قراء مصری از ابتدا تاکنون را می توانیم به سه گروه تقسیم کنیم. گروه اول کسانی که دارای مکتب مستقل هستند. گروه دوم کسانی که دارای سبک مستقل هستند و گروه سوم کسانی که دارای طریق مستقل هستند.
وقتی از مکتب صحبت می کنیم می تواند هم پایگاه منطقه ای و هم جغرافیایی داشته باشد. به طور مثال استاد منشاوی از پایگاهی سبک خود را ارائه می کند که منطقه ای است. این منطقه در جنوب مصر دراستان سوهاج می باشد و پدر و برادر ایشان نیز همین سبک را ارائه نمودند. اما تجلی کامل آن در صدای استاد محمد صدیق منشاوی است. بنابراین مکتب منشاوی ها، مکتبی موروثی و منطقه ای است که در خانواده آنها بوده است.
گاهی نیز در مکتب های تلاوت قرآن، به مکتب هایی برمی خوریم که ناشی از تفکر یک فرد نسبت به هنر تلاوت است.مثل مکتب استاد شعشاعی که بیشتر بر اساس القاء معانی یا تصویر المعانی شکل گرفته است. در این مکتب هدف قاری این نیست که جشنواره ای از نغمات را راه بیاندازد، بلکه با القاء معانی، الحان خود را ارائه می کند و هیچ تقیدی به این که مقامی را به شکل کامل اجرا کند، ندارد و بر اساس تعبیرات مختلف آیات قرآن و فراز و فرودهای مفهومی آیات، دست به اجرای نغمات و مقامات مختلف می زند.
در بخش مکتب شاهد ظهور افرادی هستیم که از پایگاه منطقه ای و جغرافیایی سبک خود را ارائه نمودند. هم چنین افرادی که به شکل انفرادی و تفکر فطری خود نسبت به هنر تلاوت و هدفی که دنبال می کردند، سبک یا مکاتب جدید را ارائه نمودند.
✨️ مکتب در حقیقت شکل اولیه ای است که در ذهن یک نفر برای طراحی یک بنا ترسیم می شود و سبک ها از دل مکاتب بیرون می آیند. به طور مثال مکتب شرقیه، صعید، غربیه و ... جزو مهم ترین مکاتب کشور مصر هستن که هر کدام از آنها در درون خود قراء مختلف با سبک های گوناگون دارند.
بسیاری از افراد صاحب سبک چیزی فراتر از سبک بوده و دارای مکتب مستقل هستند. اما خیلی ها دارای سبکی هستند که متفاوت از دیگران است و در دل مکاتب قبل جای میگیرد. خیلی ها نیز دارای طریق هستند که ظاهری از سبکهای مختلف را تغییر داده و در این بخش صاحب اسم و عنوان شدند.
طبق پژوهشی که در سال ۸۶ انجام دادیم، دریافتیم که یکی دیگر از دلایل تفاوت در خوانش قراء مختلف، این است که از استان های مختلف مصر هستند و در حقیقت قراء هم استانی، علیرغم تفاوت های موجود، در خوانش شباهت هایی نیز دارند. بر همین اساس است که طبق منطقه جغرافیایی استان های مختلف مصر، شاهد بروز مکاتب مختلفی همچون غربیه، شرقیه، صعید و .... هستیم که در هر یک از این مکتب ها نیز قاریان برجسته و به نامی حضور دارند.
💠 مکاتب در هنر تلاوت بیشتر از تعداد انگشتان دست نیستند و بین ۸ تا ۱۰ مکتب داریم. ولی در حوزه سبک چون منشعب از مکاتبند، بیش از۲۰ سبک داریم. قراء امروزی نیز بیشتر صاحب طریقند، چون بیشتر در نما و ظاهر سبک ها، تفاوت ایجاد کردند .
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️ علل تفاوت در سبک ها و مکاتب
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=454262
✳️ در این برنامه در خصوص علل تفاوت و تمایز سبکها و مکاتب سخن می گوییم. در نگاه ظاهری بسیاری از شنوندگان و علاقمندان به هنر تلاوت متوجه می شوند که تلاوت قراء بزرگ مصری تفاوتهای فابل قهم و درکی دارد که به لحاظ علمی و فنی نمی توان آن را تجریه تجلیل نمود.
💎 اما تمامی این تفاوت ها را می توان در سه حوزه مورد بررسی قرار داد.
◀️ حوزه اول حوزه اصوات است.
طبیعی است که نگاه اولیه و ظاهری به هر سبکی بر اساس ویژگیهای صوتی آن قاری صورت میگیرد. بسیاری از اوقات در کشور مصر به جای آنکه از لحن قاری سخن گویند، به صوت او توجه دارند.این امر بدین دلیل است که به دلیل ویژگی هایی که در ذات، طنین، شخصیت، وسعت، انعطاف و تحریر یک صدا وجود دارد، طرفداران خاص خود را پیدا می کند و آن تعبیراتی است که در خصوص قراء مصری بسیار شاهد آن هستیم که به کار می رود تا ناظر بر همان ویژگی های اولیه صوت یعنی نما و ظاهر صدای افراد باشد. در حوزه اصوات بخشی از این تفاوت ها به طنین صدای افراد برمی گردد. طنین به معنای شخصیت ذاتی صدای افراد است. افراد مختلف در برخورد با صداهای موسیقایی، سلایق متفاوتی دارند و می توانند طرفدار یکی از این صداها باشند. مثلا میگویند طرفداران صوت عبدالاسط (صوت الملائکی)، منشاوی، شعشاعی (صوت المعبر) و ... یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار روی شنونده در حوزه اصوات، بحث وسعت و مساحت صداست. بنابراین اجرای اوج ها ازجمله دلایل تأثیرگذاری روی مخاطب است که میتواند یکی ازعلل تمایز درحوزه اصوات باشد. تحریر نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار است. گاهی اوقات شاهد هستیم که یک قاری به اعتبار تحریرهای ریز و فراوانی که که در قرائت خود اجرا می کند، دارای طرفداراست و در نگاه اول بیشتر آن تحریر سبب جذب مخاطب می شود. مثل تحریرهایی که در قرائت غلوش و هیبه وجود دارد. بنابراین حوزه اصوات یکی از حوزه هایی است که تفاوت سبک ها را رقم می زند. ◀️ حوزه بعدی حوزه بافت لحنی و مقاماتی است که قاری مورد استفاده قرار می دهد. در این حوزه برخی از قراء از تعداد مقامات کمتر و برخی از تعداد مقامات بیشتری استفاده نمودند. یا بعضی از ردیف های متنوع تر و برخی از ردیفهای محدودتری در مقامات استفاده نمودند. مثلا حجاز که مقام بسیار پرکاربردی در میان قراء مصری است، در سبک مصطفی اسماعیل کامل تر و در تلاوت عبدالباسط محدودتر استفاده شده است. برخی از قراء نیز از برخی از مقامات همچون نهاوند، عجم و ... اصلا استفاده ننموده اند. درحوزه بافت موسیقایی تعداد مقاماتی که یک قاری استفاده می کند، تعداد فرودها، ترتیب استفاده و ... می تواند در تفاوت میان سبک ها حائز اهمیت باشد. طبقه صوتی یک قاری در استفاده از مقامات نیز یکی دیگر از از موارد مهم در این زمینه است. بنابراین بافت لحنی در حوزه تفاوت ها بسیار مورد توجه می باشد. ◀️ حوزه سوم که در تفاوت و تمایز میان سبک ها بسیار حائز اهمیت است، حوزه برنامه ها و روش هاست. وقتی یک قاری با پرده بالاتری نسبت به پرده کف صدای خود وارد تلاوت می شود، ولی قاری دیگری از کف صدا این کار را انجام می دهد، این یک برنامه است. یا زمانی که یک قاری از پایین ترین پرده صدای خود وارد تلاوت می شود، در قیاس با کسی که از چند درجه بالاتر وارد می شود، نشان از تفاوت برنامه این دو قاری دارد. شیوه اوج گیری قراء نیز یکی دیگر از موارد مهم در این حوزه است. می توان گفت حوزه برنامه ها و روش ها بسیار مؤثر در تمایز سبک ها در بحث انتقال مقامات است و نوع انتقال هر قاری با دیگری کاملا متفاوت است. تحریر، نحوه انتقال درجات و سرعت تلاوت نیز از دیگر عوامل مهم در این حوزه است. ⚠️ به طور کلی می توان گفت در این سه حوزه تفاوت های آشکاری میان قراء وجود دارد که بررسی خواهیم کرد . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d