eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
10.1هزار دنبال‌کننده
477 عکس
165 ویدیو
41 فایل
" یا الله " 💫 روخوانی، تجوید، ترتیل، تحقیق، حفظ 💫 مفاهیم، تدبر، تفسیر، علوم قرآنی 🟢 تدریس اساتید برتر 🟢 نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین تبلیغ : @Admin_00_120 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 پاداش عزاداری بر سیدالشهدا (علیه السلام) 🏴 امام سجاد علیه‌السلام: أيُّما مُؤمِنٍ دَمِعَت عَيناهُ لِقَتلِ الحُسَينِ عليه السلام حَتّى تَسيلَ عَلى خَدِّهِ، بَوَّأهُ اللّه ُ بِها في الجَنَّةِ غُرَفا يَسكُنُها أحقابا ❇️ هر مؤمنى كه چشمانش براى كشته‌شدن حسين عليه‌السلام گريان شود به طورى كه اشك بر گونه‌هايش سرازير گردد، خداوند به سبب آن، او را در غرفه‌هاى بهشتى جاى دهد كه روزگاران درازى را در آنها به سر بَرَد. 📚 ثواب الأعمال: ۱۰۸/۱ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
🔵 درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد منشاوی ✅️ خلاصه کلیپ‌ : او یکی از بزرگترین قاریان جهان اسلام است و تلاوت های او تأثیرات زیادی بر جهان اسلام گذاشته است. گفته شده است که وی همان سبک خانوادگی خودش را دنبال می نموده است.. یکی از تفاوت هایی که با سبک موروثی پیدا کرد، این بود که در سبک پدر او نوعی پراکندگی ردیف وجود داشت، اما او این پراکندگی را سامان داد و به نوعی به سمت کلاسیک تر خواندن و شیوه مقام به مقام حرکت کرد. در مورد صدای مرحوم منشاوی به اذعان عام و خاص یکی از پنج صدای جذاب عالم قرائت بدون شک صدای ایشان است که از زنگ بسیار زیبا برخوردار بوده است ... این صدای زیبا با انعطاف و تحریر فوق العاده همراه شده و در این حوزه یکی از صداهای فاخر عالم قرائت است که انواع مدل ها و نمونه های تحریری را در تلاوت خودش به نمایش گذاشته و در انعطاف و تحرک اجرای نت ها به اوج رسیده و کمتر قاری را سراغ داریم که اینگونه باشد. در بخش وسعت هم صدای کامل دارد، اما در منهج سبکی او استفاده از جواب الجوابات به طور عموم دیده نمی شود. 💎 از حیث بافت لحنی نکته ای که در مورد مرحوم منشاوی قابل ذکر است این است که ترتیب مشخصی از مقامات را همواره در تلاوت‌های او می شنویم که انعطاف پذیری این ترتیب بیشتر در حوزه داخلی خود مقامات است. یعنی استفاده از مقامات شکل ثابتی دارد، اما استفاده از ردیف‌های داخل هر مقام می تواند در تلاوت های مختلف، متغیر و متنوع باشد. وی یکی از قاریان پرکار در حوزه استفاده از فروع مقامات و یا مقامات مرکب است که در تلاوت ایشان مقاماتی همچون شوری، سوزناک و ... وجود دارد. در حوزه برنامه ها و ویژگی های سبکی یکی از ویژگی‌های ایشان اوج گیری از درجه ۴ بیات و ورود به مقام راست است که بعد از اینکه به مقام راست وارد شده و چند فرازی را اجرا می کند، مجدداً با اوج‌گیری های بعدی پرده صدای خود را بالاتر برده و در حقیقت میرسه به جایی که در بخش پایانی صدای خود در درجات ۱۴ و ۱۵ معمولاً درجات ۵ و ۶ مقامات را اجرا می‌کند. افرادی که سبک مرحوم منشاوی را دنبال می‌کنند و یا تقلید می‌کنند، اگر فقط از همان روش اوج‌گیری معمولی ایشان که از درجه ۴ بیات وارد رست می شود، استفاده بکنند و بعد تا پایان درجه ۸ مقامات رست یا مقامات دیگر استفاده کنند، وسعتشان به ۱۱ درجه می‌رسد. اما چون خود منشاوی ۲ تا ۳ بار مدلاسیون های بعدی هم در تلاوتش ارائه می‌کند، وسعتش به ۱۵ درجه صوتی نیز می رسد. در حوزه اجرای نغمات و مقامات ما دو گروه قاری داریم. گروه اول قاریانی هستند که به شکل ترتیبی مقامات را اجرا می‌کنند و وقتی که با توجه به این ترتیب مفاهیم مختلف در تلاوت آنها قرار می‌گیرد، این ترتیب رو حفظ می کنند. ممکن است به آیاتی برسند که که احکام باشد یا آیاتی که وصف عظمت خداوند و خلقت هست. یا در زمینه جهنم و بهشت باشد. اینگونه قاری ها همیشه مقید به همان ترتیب سبک خودشان هستند. اما بخش دیگری از قراء هستند که بر اساس وظیفه‌ای که برای مقامات و نغمات قائل هستند، دائماً از مقامات به شکل متغیر استفاده می کنند. منشاوی جزء قاریانی است که ترتیبی اجرا کرده است. او جز قاریانی است که در حوزه خلق ردیف‌های خاص و در حقیقت ابداعی خودش و حوزه خلق غفلات بسیار پرکار بوده است. ردیف‌های خاص ایشان در بیات حجاز، نهاوند، راست، سه گاه و عجم است. صدیق منشاوی در حوزه تکرار موتیف‌ها ید طولایی دارد. یکی دیگر از مختصات سبکی ایشان استفاده از تکنیک اتصال کوتاه است که یکی از ویژگی‌های سبک ایشان بوده است .. در حوزه اجرای نغمات به شکل یک اکتاو کامل یعنی صعود و نزول ۸ درجه ای، کمتر در تلاوت مرحوم استاد منشاوی این موضوع را می بینیم. اما در عین حال تمایل به استفاده از بم‌خوانی به شکل اکتاوی در تلاوت او مثل بسیاری دیگر از قراء زیاد دیده می شود و گاه این بم‌خوانی‌ها، در چندین نفس پیاپی ارائه می شود. 🔲 مرحوم منشاوی در بخش تحریر جز نوادر عالم قرائت است که مجموعه کاملی ازتحریرهای ریز، متوسط، حلقی، گلویی و ولومی را مورد استفاده قرار داده است. استفاده از اختلاف حجم یا شدت صدا، بازی با ولوم در اثناء تلاوت، بهره‌مندی از مدلاسیون های کاهشی جزو ویژگی‌های سبک ایشان است. وی را در حوزه افزایش و کاهش های موجود در تلاوت جزو افراد بسیار پرکار می دانیم که با علم و بینش خاصی این کار را انجام داده است. به طوری که نت شروع و پایانش در یک پرده قرار می گیرد. در حوزه انتقال مقامات وی جزو قاریانی است که به شکل کلیشه ای عمل ننموده و از الگوی ثابت در انتقالات و تنقلات تبعیت نمی‌کند. وی جزء قاریانی است که صدای او به صوت الخاشع یا صدای معنوی مشهور شده و جزو افرادی است که تاثیرگذاری زیادی در حوزه معنویت و روحانیت در جهان اسلام از خودش باقی گذاشته است ... 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
⚪️ بررسی سبک ابعاد استاد عبدالباسط : ✅️ خلاصه کلیپ : 📣 شاید تاثیرگذارترین قاری جهان اسلام و کسی که در تمامی کشورهای اسلامی نامش با صوت و لحن زیبای قران آمیخته شده، مرحوم عبدالباسط است و وقتی که صحبت از تلاوت قرآن میشود، اولین اسمی که به ذهن مسلمانان دنیا متبادر می شود، نام ایشان است. صدای ایشان را در کشور مصر به صوت الملائکی تعبیر می‌کنند. چون از رنگ و جنس خاصی برخوردار است که دیگر در عالم قرائت مشابهش تکرار نمی شود ... وسعت صدای استاد عبدالباسط وسعتی کامل است، اما نحوه استفاده از این وسعت به شکلی است که با توجه به اوج گیری‌های متعددی که در تلاوت ایشان اتفاق می افتد، معمولاً بالاترین درجات صدای خودش را در درجات چهارم و پنجم مقامات ارائه میکند و در حقیقت این روش روشی است که مرحوم منشاوی هم در پیش گرفته است و آن استفاده از پرده های بالای صدا برای اجرای درجات چهارم، پنجم و ششم می باشد. در مورد بافت لحنی ایشان باید بگوییم که عبدالباسط هم از ترتیب مشخص از مقامات با اندک جابجایی استفاده می‌کنند. محوریت در این استفاده معمولاً مقام بیات است که با مدت اجرای طولانی تری نسبت به سایر مقامات در واقع ایشان استفاده کرده، اما در عین حال بعد از شروع به مقاماتی همچون صبا، حجاز، راست و چهارگاه اشاره کرده است. عبدالباسط از جمله قرائی است که از دو مقام کمتر استفاده کرده است. به دلیل اینکه مواردی هم که مورد استفاده قرار داده خیلی نادر است . این مقامات مقاماتی مثل نهاوند و سه گاه ‌هستند. ⚠️ در تلاوت ایشان تمایل زیادی به استفاده از مقامات مرکب یا ترکیبات دیده نمی شود و به لحاظ رنگ آمیزی الحان ساده تری و در عین حال قابل فهم تر برای مخاطب هستند. یکی از نکات بارز در مورد استاد عبدالباسط این است که شاید بتوانیم به ایشان لقب بهترین متخصص قصار السور را بدهیم. به خاطر اینکه ملودی سازی هایی که ایشان در برخی از سوره ها مثل تکویر یا شمس کرده است تقریباً تکرار نشدنی است . از دیگر ویژگی‌های سبک ایشان در حوزه بافت لحنی عدم استفاده از جواب جوابات است. یکی از دلایل تاثیرگذاری ایشان در مقام حجاز نوا است که در حقیقت این مقامات را در بالاترین پرده صوتی خودش اجرا کرده که خود این روش می تواند به عنوان یک روش شاخص در سبک‌هایش شناخته شود، چون این نوع اجرا تأثیرگذاری بیشتری از مقامات روی ذهن مخاطب می گذارد. ✔️ در زمینه شیوه اوج‌گیری معمولاً عبدالباسط از درجه ۴ بیات قبلی بیات جدیدی را آغاز می کند و به شکل دو و نیم پرده‌ ای گام صدای خودش را افزایش می‌دهد. در حوزه برنامه ها و روش‌هایی که در تلاوت خودش مورد استفاده قرار می‌دهد، چند نکته قابل توجه است. اول اینکه عبدالباسط برای بسط دادن نغمه به خاطر اینکه معمولاً قاری پرنفسی است و در نفس‌های طولانی الحان را ارائه میکند، از موتیف‌های تکراری استفاده میکند. ایشان در حوزه اجرای غفلات، دارای غفله های خاص است. ایشان در اجرای نغمات معمولاً تمایل به اجرای خطی نغمات و در حقیقت کم انعطاف اجرا کردن نت ها دارد و معمولا سطح اجرای نوت های ایشان خیلی تلورانس ندارد که به این روش استفاده خطی از نغمات می گویند. معمولا در تلاوت عبدالباسط فرودها و صعودهای اکتاوی دیده نمی شود و اگر قرار بر این باشد که از اکتاو استفاده کند به شکل مجزا و در پرده‌های بم معمولاً این کار را انجام می‌دهد. استفاده از نوانس ها در صدا از نکات بارز در خصوص صدای ایشان است که به خوبی از سه بخش صدای خودش یعنی صدای سینه صدای میانی و صدای سریع استفاده کرده و همچنین از ولوم دادن به صدای خودش در اثناء مدود به خوبی استفاده نموده است. از دیگر ویژگی‌های سبک ایشان عدم استفاده از فاصله های اکتاوی است و معمولاً از فاصله‌های یک به چهار، یک به پنج استفاده کرده و کمتر هم از روش اتصال نت ها در تلاوت خودش تبعیت میکند. در حوزه انتقالات معمولاً از شیوه مشخص و ثابتی در واقع پیروی می‌کند. برای مثال معمولاً بعد از حجاز به شکل طبیعی از حجاز به راست منتقل میشود که یک شیوه غالب در تلاوت ایشان است یا بعد از بیات به صبا منتقل می شود. لذا تنوع انتقال در سبک عبدالباسط به اندازه سبک‌هایی مثل سبک مصطفی اسماعیل نیست. در بخش تحریر نکته قابل ذکر این است که به طور کلی مرحوم عبدالباسط قاری‌ نیست که تمایل به استفاده افراطی از تحریرها را داشته باشد و معمولاً تحریرها را در مکان های خاصی همچون مدود یا غفله های نغمات مورد استفاده قرار می دهد. در عین حال از تحریرهای بسیار سریع هم برخوردار است. عبدالباسط را می توانیم به دلیل شیوه لحنی که انتخاب کرده شیوه‌ای که بیشتر از نغمات و جملات لحنی مبتنی بر صداست، جزو قاریانی قرار دهیم که تلاوتی معنوی و تاثیرگذار دارد و جزء تاثیرگذارترین قاریان به لحاظ خشوع تلاوت است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 سزای آزار مؤمن 🏴 رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم: مَنْ آذَی مُؤْمِناً وَ لَوْ بِشَطْرِ کَلِمَةٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَکْتُوباً بَیْنَ عَیْنَیْهِ آیِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ❇️ هر كس مؤمنى را و لو به يك جزء كلمه آزار دهد، در روز قيامت در حالى محشور مى‌گردد كه ميان دو چشمش نوشته شده: اين شخص از رحمت خدا مأيوس باشد. 📚 إرشاد القلوب، جلد ۱، صفحه ۷۶ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
🟢 درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد علی البنا وی سبکی متاثر از مکتب غربیه و مصطفی اسماعیل دارد. اما به لحاظ سرعت اجرای نغمات و سرعت ادا با مصطفی اسماعیل متفاوت بوده و با افزودن ملودی‌ها و جملات لحنی از خودش به یک استقلال سبکی رسیده است. در خصوص صدای ایشان باید گفت که صدای او را به صدای مخملی تعبیر کردند. صدایی که از زنگ بسیار ملایم و شفافی برخوردار است. مجموعه این عناصر در حقیقت صدایش را صدایی زیبا جلوه می دهد. 💎 صدای او از حیث مساحت صدای کاملی است و معمولا به شکل کلاسیک و قرار جواب و قرار غماز جواب در حقیقت مقامات را اجرا می کند و دارای انعطاف خوبی است. از نظر جنسیت صدای ایشان متعلق به صداهای باسباریتون است و تمایل بیشتری به صداهای باس دارد. در عین حال از اوج‌های بسیار زیبایی نیز برخوردار است و جنس صدای زیر و بم او اختلاف ماهیتی دارد. از حیث قدرت و حجم نیز جزو صداهای فاخر و شاخص عالم قرائت است. در مورد بافت لحنی ایشان باید گفت که به طور معمول محوریت اجرای ایشان با مقاماتی مثل بیات، صبا، راست، نهاوند، سه گاه و حجاز است و کمتر تمایل به استفاده از مقام های عجم یا همان چهارگاه اصطلاحی در تلاوت ایشان دیده می شود. در عین حال گاه از مقامات مرکب هم ایشان در تلاوت خودش استفاده نموده است. ✔️ یکی از ویژگی های سبکی ایشان در اجرای مقامات این است که گاهی در اجرای درجات بالای یک مقام در برگشت به جایی که به قرار مقام برگردد، به درجه پنج مقام برمی گردد و این باعث میشود که پرده صدای او بالاتر قرار گیرد. مرحوم محمود علی البنا هم مثل بسیاری از قاریان صاحب سبک دارای ردیف های ابداعی خاص خودش است. خصوصاً در بیات، راست و صبا از جمله حالت نزولی که در مقام راست اجرا می‌کند، به شکل یک جنس نهاوند در بالا و بازگشت روی جنس راست در پایین است که جزو ردیف‌های مشخص ایشان است. مرحوم علی‌ البنا قاری غفله پردازی نیست. اما غفله های خاص خودش رو مثل بسیاری از قاریان دیگر به نمایش گذاشته است. در بخش اجرای نغمات وی جزو قاریانی است که از تکنیک های گلیساندو به کرات استفاده کرده هرچند از تکنیک لگاتو یا انتقال پله کانی نغمات هم زیاد استفاده کرده ولی ترکیبی از این سه روش یعنی فاصله، گلیساندو یا اجرای پلکانی نوت ها در تلاوت ایشان به کرات دیده می‌شود. در بخش برنامه‌ها می توانیم بگوییم که شیوه اوج‌گیری او به مانند مصطفی اسماعیل با استفاده از مقام نوروز هست که استفاده از درجه ۷ بیات قبلی برگشت به جنس راست در پایین و قرار گرفتن روی درجه هشتم بیات است. مرحوم علی البنا از فرم ثابتی از انتقالات برخوردار است و کمتر در بحث تنقلات و انتقالات، انعطاف دارد. در حوزه تکرار موتیف‌ها و موتیف سازی ایشان از افرادی است که دراین بخش کارنامه خیلی پرباری دارد. در بخش تحریر‌ها بار لحنی‌اش بر تحریر استوار نیست و تحریر را به مناسبت و در جای خودش مورد استفاده قرار می‌دهد. بیشتر بار لحنی ایشان بر جملات موسیقایی استوار است. نکته خاصی که در بخش اجرای مقامات به شکل اکتاوی باید گفت این است که ایشان جمع سبک مصطفی اسماعیل و سبک هایی مثل منشاوی و عبدالباسط را در تلاوت خودش دارد. یعنی هم از روش انتقال از ۸ به ۱ به شکل همزمان صعودی و نزولی استفاده کرده و هم از تکنیک بم خانه به شکل مجزا بهره برده است. وی از سه بخش صدا یعنی صدای سینه، میانی و سریع استفاده کرده است. استفاده از نوانس ها و کم و زیاد کردن حجم صدا به فراخور اجرای نغمات از دیگر ویژگی‌های صدای اوست و وقتی که به پرده‌های اوج صدای خودش میرسد، صدا را به صدای سر منتقل میکند و در حقیقت از فشاری که روی تارهای صوتی معمولا در پرده های اوج وجود دارد کم می کند . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟣 بررسی ابعاد سبک استاد هَیبَه : وی را می توانیم یکی از قراء توسط خوان بنامیم که بیشتر مانورهای صوتی و لحنی او در دو دانگ میانی صداست. ایشان یکی از اساتیدی است که زمانی که مرحوم استاد محمدتقی مروت در مصر زندگی می‌کردند، تلاوت های ایشان توسط استاد ضبط شد و در اختیار علاقمندان به هنر تلاوت در کشور ما قرار گرفت. وی را از حیث صدا می توانیم دارای صدایی نسبتا خوب و ملایم و ملیح با زنگی متمایل با گلو یا حلق بدانیم که در عین حال از شدت نسبتا مناسبی برخوردار است. انعطاف و تحریر قابل توجهی در صدای ایشان وجود دارد و یکی از قاریانی است که اساساً سبک او مبتنی بر استفاده از تحریرهای مکرر و مستمر در تلاوت است. 💠 صدای مرحوم هاشم هیبه جزو صداهای تنور است. یکی از ویژگی‌های صوتی ایشان استفاده از تحریرهای حلقی یا گلویی است و تحریرهای ایشان نیز معمولا تو گلویی و همراه با شکست صدا انجام می شوند. وسعتی که در صدای مرحوم هاشم هیبه ارائه شده به طور معمول در بسیاری از تلاوت ها بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی است. از جمله مواردی که در تلاوت های ایشان خیلی مشهود است این است که در برگشت به‌ نوتهای قرار یا پایین صدا نوعی تکلف در صدای ایشان وجود دارد و در واقع نوت پایه ایشان به شکل مناسبی شکل نمی‌گیرد. در زمینه مقامات و استفاده ایشان از نغمات و مقامات مختلف ایشان کم تنوع است. اما تنوع ردیف بسیار خوبی دارد و استفاده از مقام بیات به عنوان مقام محوری که تقریبا چیزی حدود پنجاه درصد تلاوت ایشان را تشکیل می دهد. ✅️ از جمله ویژگی های ایشان در حوزه استفاده از مقامات مانورتقریبا طولانی ایشان روی درجات چهارم و پنجم مقام بیات است که هر بار با استفاده از این دو درجه و ترکیبش با اجناسی مانند صبا و کرد در واقع تنوع لازم را از حیث ردیف ایجاد می کند. در عین حال کمتر از تنوع مقامات در تلاوت ایشان خبری هست و این یکی از ویژگی های لحنی هاشم هیبه است که رنگ متفاوتی به تلاوت ایشان بخشید است. اما در مورد بافت لحنی در تلاوت مرحوم هاشم هیبه فراز و فرود وجود ندارد و تمایل ایشان بیشتر به خطی خواندن ست.در بخش روش ها اولاً از روش اوج گیری از درجه ۴ بیات استفاده میکند که در اکثریت قریب به اتفاق تلاوت های ایشان مشاهده می شود. در بخش اجرای مقامات از دو روش پلکانی یا لگاتو و روش اتصال نوت ها بسیار مشاهده می شود. اما از فواصل خیلی به ندرت استفاده کرده و اگر هم استفاده کرده بیشتر از فواصل خیلی نزدیک مثل فاصله چهارم و پنجم استفاده شده است. درحوزه استفاده از غفله ها در مقام بیات یا راست، دو یا سه غفله ابداعی دارد که خاص اوست. یکی از کارهایی که مرحوم هاشم هیبه دارد که او را از دیگران جدا می کند، ملودی سازی های خاص اوست. او جزو قاریانی است که استفاده مکرر از تحریرها داشته که به طور مکرر و مستمر از تحریرها در تلاوت خود استفاده می کند و هدف مشخصی از تحریرها در تلاوتش دنبال نمی شود . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 دنیا را بهتر بشناسیم 🏴 امام کاظم علیه السلام: مثَلُ الدنیا مَثَلُ الحَیّةِ، مَسُّها لَیِّنٌ، و فی جَوفِها السُّمُّ القاتِلُ، یَحذَرُها الرِّجالُ ذَوُو العُقولِ، و یَهوِی إلَیها الصِّبیانُ بأیدیهِم ❇️ دنیا همچون مار است؛ لمس کردن آن، نرم و لطیف است، و درونش زهری کشنده است؛ مردمان خردمند از آن حذر می کنند و کودکان دست های خود را به سوی آن دراز می کنند. 📚 بحارالأنوار، ۷۸/۳۱۱/۱ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
🔵 درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد بهتیمی 🔹️وی قاری قرارات و جوابات است. یعنی در ارائه پرده های بم و اوج و استفاده از دو اکتاو صوتی خود سنگ تمام گذاشته است. ایشان دارای سبک مستقلی است که مبتنی بر دو سبک دیگر یعنی سبک مصطفی اسماعیل و محمد سلامه همراه با اضافاتی است که ابداع سبک او بوده و خود به آن افزوده است. از حیث صوت باید گفت که صدای خاص ایشان یکی از بارزترین صداهایی است که در عالم قرائت ظهور و بروز پیدا کرده است. زیرا این صدا هم دارای زنگ مخصوص خودش است و هم تمایل زیادی به گلو یا حلق در این صدا وجود دارد که آن را از سایر رنگ های صوتی که در عالم قرائت وجود دارد، متمایز می کند. وسعت صدای او بسیار کامل است. تمکن و استطاعت او در استفاده از پرده‌های بم صدا و قرارات و هم در بخش بم صدا، او یکی از قاریانی است که بسیار کامل عمل کرده است. شدت صدایش نسبتا خوب است و در بخش تحریر و انعطاف هم جزو صداهای ممتاز عالم قرائت است. ✅️ نکته قابل ذکر در بخش صدای قاری این است که او در هر طبقه صدای خود یعنی قرار یا بم های صدا، توسط و اوج دارای حنجره مستقلی است و رنگ صوتی در این سه طبقه در صدایشان کاملا متفاوت است و به نوعی شنونده را سیراب می کند. در حوزه اجرای مقامات با توجه به اینکه شیوه ارائه مقامات ایشان شبیه مصطفی اسماعیل است، بنابراین در تلاوت ایشان اکثر مقامات اصلی به اجرا در آمده اما در عین حال ازفروع مقامات و مقامات مرکب هم استفاده های زیادی برده است. ایشان هم مانند مصطفی اسماعیل با محوریت بیات در شروع تلاوت و در اکتاو دوم تلاوت خود را ارائه می کند. حتی شیوه اوج گیری او نیز مانند مصطفی اسماعیل است. 💠 ویژگی ایشان در حوزه مقامات مرکب استفاده از برخی از مقامات مرکب است که معمولا در تلاوت مرحوم مصطفی اسماعیل کمتر استفاده شده است. مثل مقام ماهور که در حقیقت جنس اول او راست است و در جنس بالا به عجم منتقل می شود که در بسیاری از اجراها آن را برعکس اجرا نموده است. در حوزه روش‌ها و برنامه‌هایی که یک قاری در تلاوت خودش دارد، روش اوج گیری او همان استفاده از درجه هفتم و انتقال به درجه هشتم بیات است که در تلاوت مرحوم مصطفی اسماعیل یا علی البنا دیده می شود. استفاده از فواصل به شکل معتدلی در تلاوت ایشان دیده می شود به ویژه فاصله هشتم و پنجم در تلاوت ایشان بسیار دیده می شود. وی از روش پلکانی انتقال درجات و گلیساندو هم استفاده نموده است. یکی دیگر از تفاوت‌های سبک ایشان با سبک مرحوم مصطفی اسماعیل این است که بعد از اینکه ایشان به اکتاو دوم می رسد، در یک جاهایی به ۸ درجه پایین‌تر نزول کرده و در حقیقت یک ردیف مستقلی را اجرا می کند. یعنی بم خوانی اکتاوی که در تلاوت مصطفی اسماعیل نیست، در صدای ایشان وجود دارد. در عین حال فرودهای اکتاوی از درجه هشتم به سوم صدا نیز به کرات در صوت ایشان دیده می‌شود. 🔸️از ویژگی های بارز سبک مرحوم بهتیمی این است که از تحریرها در بخش بم صدای خود بسیار استفاده کرده و این تحریرها خیلی سریع و ریز اجرا میشود که از جمله تفاوت های ایشان در حوزه اجرای نغمات با دیگر قاریانی است که در این قالب می شناسیم. اما در عین حال وقتی که به توسط و اوج صدا می رسد، نوع تحریرها تغییر کرده و بیشتر با تمایل به گلو و همراه با شکست های صوتی اجرا می شود. در بخش ارائه غفلات وی از کسانی است که غفلات خاصی را در دوران اوج خود در مصر قرائت نمود. اگر الان کسی بخواهد از روش او تقلید کند و رنگ بیشتری در تلاوت خود در تقلید از بهتیمی داشته باشد، حتما بایستی این غفلات را اجرا کند. در مجموع کامل یوسف بهتیمی خطی تر از مصطفی اسماعیل می خواند و تفاوت بین نوت کف و اوج ایشان در یک ردیف نزدیکتر بوده و تلورانس کمتری دارد. اما در سبک مصطفی اسماعیل بیشتر است. تمایل کامل یوسف در ارائه نغمات در پرده‌های جواب الجواب یا اوج صدا در قیاس با سبک های مشابه بیشتر بوده و در بخش جوابات کارنامه پربارتری دارد و در حقیقت یکی از جذابیت های سبک ایشان استفاده بیشتر از جواب الجوابات در حوزه استفاده از مقامات است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد رمضان : وی یکی از قاریانی است که چیزی فراتر از یک سبک را ارائه نموده است و به نوعی صاحب مکتب بوده و مکتب مستقلی را ارائه نموده است که پس از او نیز توسط قاریانی مثل عمران و هلباوی دنبال شد. مکتبی که هم به لحاظ اضافه نمودن مقامات و هم به لحاظ روش اجرا از سایرمکاتب و سبک ها متفاوت است. زمانی که مکتب ایشان در مصر ظهور پیدا کرد، به دلیل استفاده از مقاماتی مثل کرد و اثر کرد این شائبه ایجاد شد که ایشان از موسیقی هندی بهره جسته و به همین دلیل به مکتب ایشان مکتب هندی می گفتند. در حالی که دلیل آن استفاده کمتر سایر قراء از مقام کورد بود. ⚠️ طنین صدای ایشان از بعد صدا ترکیبی از دو گروه صوتی کاملا متفاوت یعنی صدای زنگ دار و خیشومی است که بسیار بارز بوده و به دلیل زنگ خاص صدای ایشان و استفاده از طبقات اوج، تا عمق جان انسانها نفوذ می کند. استفاده از انعطاف و تحریر همراه با مقامات خاصی که در تلاوت ایشان است، حس و حال ویژه ای به سبک ایشان می دهد. وسعت صدای مرحوم رمضان وسعت کاملی است و همان دو اکتاو کامل می باشد. صدای ایشان صدایی حجیم و با قوت بالاست که به دلیل جنس خاص صدایشان و همراهی این حجم تأثیر خاصی روی مخاطب گذاشته و طرفداران زیادی در عالم قرائت به ویژه در کشور مصر دارد. در حوزه استفاده از تنوع و ترتیب مقامات به جز بیات شروع بقیه مقامات در اکتاو دوم ترتیب مشخصی در تلاوت ایشان ندارند. گاهی پس از بیات دوباره از بیات همراه با کورد و اثر کورد استفاده می کند و پس از اتمام این مقام شروع ایشان ممکن است از مقام سه گاه، نهاوند یا حجاز باشد و در عین حالی که از همه مقامات استفاده نموده و وسعت بیشتری در حوزه استفاده از مقامات دارد، اما ترتیب مشخصی در استفاده از مقامات دراین سبک وجود ندارد. ⬅️ ویژگی ایشان در حوزه استفاده از مقامات اصلی، مرکب و فروع مقامات این است که به دو مقام اثر کرد و نواثر رنگ ویژه ای در تلاوت خود بخشیده و از این دو مقام به کرات استفاده نموده و ترتیبات متنوعی از این دو مقام با سایر مقامات در تلاوت ایشان است. ترکیب اثرکرد با نهاوند و اثرکرد با حجاز از مشهورترین ترکیباتی است که در حوزه استفاده از مقامات در تلاوت های ایشان وجود دارد. در بخش روش‌ها و برنامه‌ها اوج‌گیری ایشان به شکل اکتاوی در مقام بیات است. یعنی بعد از شروع بیات از درجه هشتم همان بیات ابتدایی، بیات جدیدی را آغاز می کند که از درجات پنج آن را به مقام کرد یا اثرکرد تبدیل کرده و تلاوت را ادامه می دهد. وی از جمله قاریانی است که از هر سه روش انتقال درجات به شکل پلکانی، اتصال درجات و استفاده از فواصل بهره برده است. محمود رمضان جزو قاریانی است که هم از روش بم خوانی اکتاوی و هم به شکل فرودهای اکتاوی از درجه هشتم به درجه اول آن مقام استفاده نموده است. در بخش انتقالات ایشان از الگوی یکنواخت و ثابتی استفاده نمی کند. گاهی انتقالش از مقام قبلی به نهاوند، گاهی سه گاه و گاهی حجاز است. یکی از ویژگی‌های سبکی ایشان این است که تمایل چندانی به تکرار موتیف ها در تلاوت ندارد و این ویژگی تلاوت او را از دیگران متمایز می کند. ⚜️ در حوزه استفاده از تحریرها سبک ایشان پرتحریر است، اما نوعی تعال در استفاده از تحریر در تلاوت ایشان نسبت به کسانی که تحریر را محور تلاوت خود قرار می‌دهند، وجود دارد. همچنین تنوع خوبی در استفاده از تحریرهای قدرتی، توگلویی و سایشی دارد. او جزو قاریانی است که غفلات خاصی دارد و به نوعی می توان گفت ابداعاتی که در خلق غفلات دارد، در سبک دیگران نیست. در بخش ارائه ملودی‌ها، خلق ردیف‌های جدید، استفاده از مقامات جدید و ترکیب مقامات جزو قاریانی است که کارنامه بسیار پرباری دارد که پس از او نیز مورد استفاده سایر قراء قرار گرفته است. از جمله این ترکیبات اثرکرد با کرد، حجاز، عجم یا نهاوند است. وقتی برای اولین بار برخی از تلاوت‌های ایشان در اختیار علاقمندان در کشورمان قرار گرفت، با توجه به همین استفاده مکرر از مقامات کرد و اثرکرد، تلاوت های ایشان رنگ خاصی داشت و این تفاوت باعث شد توجه بیشتری به سوی تلاوت های او جلب شود. از جمله تلاوت سوره های نجم و قمر که مورد استقبال قرار گرفت و نشان از ظهور و بروز یک قاری جدید درعالم تلاوت داشت. هم اکنون هم در کشور ما بسیاری از قاریان تمایل به استفاده از برخی از ردیف های ایشان در تلاوت دارند. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا