eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
10هزار دنبال‌کننده
476 عکس
165 ویدیو
41 فایل
" یا الله " 💫 روخوانی، تجوید، ترتیل، تحقیق، حفظ 💫 مفاهیم، تدبر، تفسیر، علوم قرآنی 🟢 تدریس اساتید برتر 🟢 نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین تبلیغ : @Admin_00_120 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
🟣 بررسی ابعاد سبک استاد هَیبَه : وی را می توانیم یکی از قراء توسط خوان بنامیم که بیشتر مانورهای صوتی و لحنی او در دو دانگ میانی صداست. ایشان یکی از اساتیدی است که زمانی که مرحوم استاد محمدتقی مروت در مصر زندگی می‌کردند، تلاوت های ایشان توسط استاد ضبط شد و در اختیار علاقمندان به هنر تلاوت در کشور ما قرار گرفت. وی را از حیث صدا می توانیم دارای صدایی نسبتا خوب و ملایم و ملیح با زنگی متمایل با گلو یا حلق بدانیم که در عین حال از شدت نسبتا مناسبی برخوردار است. انعطاف و تحریر قابل توجهی در صدای ایشان وجود دارد و یکی از قاریانی است که اساساً سبک او مبتنی بر استفاده از تحریرهای مکرر و مستمر در تلاوت است. 💠 صدای مرحوم هاشم هیبه جزو صداهای تنور است. یکی از ویژگی‌های صوتی ایشان استفاده از تحریرهای حلقی یا گلویی است و تحریرهای ایشان نیز معمولا تو گلویی و همراه با شکست صدا انجام می شوند. وسعتی که در صدای مرحوم هاشم هیبه ارائه شده به طور معمول در بسیاری از تلاوت ها بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی است. از جمله مواردی که در تلاوت های ایشان خیلی مشهود است این است که در برگشت به‌ نوتهای قرار یا پایین صدا نوعی تکلف در صدای ایشان وجود دارد و در واقع نوت پایه ایشان به شکل مناسبی شکل نمی‌گیرد. در زمینه مقامات و استفاده ایشان از نغمات و مقامات مختلف ایشان کم تنوع است. اما تنوع ردیف بسیار خوبی دارد و استفاده از مقام بیات به عنوان مقام محوری که تقریبا چیزی حدود پنجاه درصد تلاوت ایشان را تشکیل می دهد. ✅️ از جمله ویژگی های ایشان در حوزه استفاده از مقامات مانورتقریبا طولانی ایشان روی درجات چهارم و پنجم مقام بیات است که هر بار با استفاده از این دو درجه و ترکیبش با اجناسی مانند صبا و کرد در واقع تنوع لازم را از حیث ردیف ایجاد می کند. در عین حال کمتر از تنوع مقامات در تلاوت ایشان خبری هست و این یکی از ویژگی های لحنی هاشم هیبه است که رنگ متفاوتی به تلاوت ایشان بخشید است. اما در مورد بافت لحنی در تلاوت مرحوم هاشم هیبه فراز و فرود وجود ندارد و تمایل ایشان بیشتر به خطی خواندن ست.در بخش روش ها اولاً از روش اوج گیری از درجه ۴ بیات استفاده میکند که در اکثریت قریب به اتفاق تلاوت های ایشان مشاهده می شود. در بخش اجرای مقامات از دو روش پلکانی یا لگاتو و روش اتصال نوت ها بسیار مشاهده می شود. اما از فواصل خیلی به ندرت استفاده کرده و اگر هم استفاده کرده بیشتر از فواصل خیلی نزدیک مثل فاصله چهارم و پنجم استفاده شده است. درحوزه استفاده از غفله ها در مقام بیات یا راست، دو یا سه غفله ابداعی دارد که خاص اوست. یکی از کارهایی که مرحوم هاشم هیبه دارد که او را از دیگران جدا می کند، ملودی سازی های خاص اوست. او جزو قاریانی است که استفاده مکرر از تحریرها داشته که به طور مکرر و مستمر از تحریرها در تلاوت خود استفاده می کند و هدف مشخصی از تحریرها در تلاوتش دنبال نمی شود . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 دنیا را بهتر بشناسیم 🏴 امام کاظم علیه السلام: مثَلُ الدنیا مَثَلُ الحَیّةِ، مَسُّها لَیِّنٌ، و فی جَوفِها السُّمُّ القاتِلُ، یَحذَرُها الرِّجالُ ذَوُو العُقولِ، و یَهوِی إلَیها الصِّبیانُ بأیدیهِم ❇️ دنیا همچون مار است؛ لمس کردن آن، نرم و لطیف است، و درونش زهری کشنده است؛ مردمان خردمند از آن حذر می کنند و کودکان دست های خود را به سوی آن دراز می کنند. 📚 بحارالأنوار، ۷۸/۳۱۱/۱ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
🔵 درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد بهتیمی 🔹️وی قاری قرارات و جوابات است. یعنی در ارائه پرده های بم و اوج و استفاده از دو اکتاو صوتی خود سنگ تمام گذاشته است. ایشان دارای سبک مستقلی است که مبتنی بر دو سبک دیگر یعنی سبک مصطفی اسماعیل و محمد سلامه همراه با اضافاتی است که ابداع سبک او بوده و خود به آن افزوده است. از حیث صوت باید گفت که صدای خاص ایشان یکی از بارزترین صداهایی است که در عالم قرائت ظهور و بروز پیدا کرده است. زیرا این صدا هم دارای زنگ مخصوص خودش است و هم تمایل زیادی به گلو یا حلق در این صدا وجود دارد که آن را از سایر رنگ های صوتی که در عالم قرائت وجود دارد، متمایز می کند. وسعت صدای او بسیار کامل است. تمکن و استطاعت او در استفاده از پرده‌های بم صدا و قرارات و هم در بخش بم صدا، او یکی از قاریانی است که بسیار کامل عمل کرده است. شدت صدایش نسبتا خوب است و در بخش تحریر و انعطاف هم جزو صداهای ممتاز عالم قرائت است. ✅️ نکته قابل ذکر در بخش صدای قاری این است که او در هر طبقه صدای خود یعنی قرار یا بم های صدا، توسط و اوج دارای حنجره مستقلی است و رنگ صوتی در این سه طبقه در صدایشان کاملا متفاوت است و به نوعی شنونده را سیراب می کند. در حوزه اجرای مقامات با توجه به اینکه شیوه ارائه مقامات ایشان شبیه مصطفی اسماعیل است، بنابراین در تلاوت ایشان اکثر مقامات اصلی به اجرا در آمده اما در عین حال ازفروع مقامات و مقامات مرکب هم استفاده های زیادی برده است. ایشان هم مانند مصطفی اسماعیل با محوریت بیات در شروع تلاوت و در اکتاو دوم تلاوت خود را ارائه می کند. حتی شیوه اوج گیری او نیز مانند مصطفی اسماعیل است. 💠 ویژگی ایشان در حوزه مقامات مرکب استفاده از برخی از مقامات مرکب است که معمولا در تلاوت مرحوم مصطفی اسماعیل کمتر استفاده شده است. مثل مقام ماهور که در حقیقت جنس اول او راست است و در جنس بالا به عجم منتقل می شود که در بسیاری از اجراها آن را برعکس اجرا نموده است. در حوزه روش‌ها و برنامه‌هایی که یک قاری در تلاوت خودش دارد، روش اوج گیری او همان استفاده از درجه هفتم و انتقال به درجه هشتم بیات است که در تلاوت مرحوم مصطفی اسماعیل یا علی البنا دیده می شود. استفاده از فواصل به شکل معتدلی در تلاوت ایشان دیده می شود به ویژه فاصله هشتم و پنجم در تلاوت ایشان بسیار دیده می شود. وی از روش پلکانی انتقال درجات و گلیساندو هم استفاده نموده است. یکی دیگر از تفاوت‌های سبک ایشان با سبک مرحوم مصطفی اسماعیل این است که بعد از اینکه ایشان به اکتاو دوم می رسد، در یک جاهایی به ۸ درجه پایین‌تر نزول کرده و در حقیقت یک ردیف مستقلی را اجرا می کند. یعنی بم خوانی اکتاوی که در تلاوت مصطفی اسماعیل نیست، در صدای ایشان وجود دارد. در عین حال فرودهای اکتاوی از درجه هشتم به سوم صدا نیز به کرات در صوت ایشان دیده می‌شود. 🔸️از ویژگی های بارز سبک مرحوم بهتیمی این است که از تحریرها در بخش بم صدای خود بسیار استفاده کرده و این تحریرها خیلی سریع و ریز اجرا میشود که از جمله تفاوت های ایشان در حوزه اجرای نغمات با دیگر قاریانی است که در این قالب می شناسیم. اما در عین حال وقتی که به توسط و اوج صدا می رسد، نوع تحریرها تغییر کرده و بیشتر با تمایل به گلو و همراه با شکست های صوتی اجرا می شود. در بخش ارائه غفلات وی از کسانی است که غفلات خاصی را در دوران اوج خود در مصر قرائت نمود. اگر الان کسی بخواهد از روش او تقلید کند و رنگ بیشتری در تلاوت خود در تقلید از بهتیمی داشته باشد، حتما بایستی این غفلات را اجرا کند. در مجموع کامل یوسف بهتیمی خطی تر از مصطفی اسماعیل می خواند و تفاوت بین نوت کف و اوج ایشان در یک ردیف نزدیکتر بوده و تلورانس کمتری دارد. اما در سبک مصطفی اسماعیل بیشتر است. تمایل کامل یوسف در ارائه نغمات در پرده‌های جواب الجواب یا اوج صدا در قیاس با سبک های مشابه بیشتر بوده و در بخش جوابات کارنامه پربارتری دارد و در حقیقت یکی از جذابیت های سبک ایشان استفاده بیشتر از جواب الجوابات در حوزه استفاده از مقامات است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد رمضان : وی یکی از قاریانی است که چیزی فراتر از یک سبک را ارائه نموده است و به نوعی صاحب مکتب بوده و مکتب مستقلی را ارائه نموده است که پس از او نیز توسط قاریانی مثل عمران و هلباوی دنبال شد. مکتبی که هم به لحاظ اضافه نمودن مقامات و هم به لحاظ روش اجرا از سایرمکاتب و سبک ها متفاوت است. زمانی که مکتب ایشان در مصر ظهور پیدا کرد، به دلیل استفاده از مقاماتی مثل کرد و اثر کرد این شائبه ایجاد شد که ایشان از موسیقی هندی بهره جسته و به همین دلیل به مکتب ایشان مکتب هندی می گفتند. در حالی که دلیل آن استفاده کمتر سایر قراء از مقام کورد بود. ⚠️ طنین صدای ایشان از بعد صدا ترکیبی از دو گروه صوتی کاملا متفاوت یعنی صدای زنگ دار و خیشومی است که بسیار بارز بوده و به دلیل زنگ خاص صدای ایشان و استفاده از طبقات اوج، تا عمق جان انسانها نفوذ می کند. استفاده از انعطاف و تحریر همراه با مقامات خاصی که در تلاوت ایشان است، حس و حال ویژه ای به سبک ایشان می دهد. وسعت صدای مرحوم رمضان وسعت کاملی است و همان دو اکتاو کامل می باشد. صدای ایشان صدایی حجیم و با قوت بالاست که به دلیل جنس خاص صدایشان و همراهی این حجم تأثیر خاصی روی مخاطب گذاشته و طرفداران زیادی در عالم قرائت به ویژه در کشور مصر دارد. در حوزه استفاده از تنوع و ترتیب مقامات به جز بیات شروع بقیه مقامات در اکتاو دوم ترتیب مشخصی در تلاوت ایشان ندارند. گاهی پس از بیات دوباره از بیات همراه با کورد و اثر کورد استفاده می کند و پس از اتمام این مقام شروع ایشان ممکن است از مقام سه گاه، نهاوند یا حجاز باشد و در عین حالی که از همه مقامات استفاده نموده و وسعت بیشتری در حوزه استفاده از مقامات دارد، اما ترتیب مشخصی در استفاده از مقامات دراین سبک وجود ندارد. ⬅️ ویژگی ایشان در حوزه استفاده از مقامات اصلی، مرکب و فروع مقامات این است که به دو مقام اثر کرد و نواثر رنگ ویژه ای در تلاوت خود بخشیده و از این دو مقام به کرات استفاده نموده و ترتیبات متنوعی از این دو مقام با سایر مقامات در تلاوت ایشان است. ترکیب اثرکرد با نهاوند و اثرکرد با حجاز از مشهورترین ترکیباتی است که در حوزه استفاده از مقامات در تلاوت های ایشان وجود دارد. در بخش روش‌ها و برنامه‌ها اوج‌گیری ایشان به شکل اکتاوی در مقام بیات است. یعنی بعد از شروع بیات از درجه هشتم همان بیات ابتدایی، بیات جدیدی را آغاز می کند که از درجات پنج آن را به مقام کرد یا اثرکرد تبدیل کرده و تلاوت را ادامه می دهد. وی از جمله قاریانی است که از هر سه روش انتقال درجات به شکل پلکانی، اتصال درجات و استفاده از فواصل بهره برده است. محمود رمضان جزو قاریانی است که هم از روش بم خوانی اکتاوی و هم به شکل فرودهای اکتاوی از درجه هشتم به درجه اول آن مقام استفاده نموده است. در بخش انتقالات ایشان از الگوی یکنواخت و ثابتی استفاده نمی کند. گاهی انتقالش از مقام قبلی به نهاوند، گاهی سه گاه و گاهی حجاز است. یکی از ویژگی‌های سبکی ایشان این است که تمایل چندانی به تکرار موتیف ها در تلاوت ندارد و این ویژگی تلاوت او را از دیگران متمایز می کند. ⚜️ در حوزه استفاده از تحریرها سبک ایشان پرتحریر است، اما نوعی تعال در استفاده از تحریر در تلاوت ایشان نسبت به کسانی که تحریر را محور تلاوت خود قرار می‌دهند، وجود دارد. همچنین تنوع خوبی در استفاده از تحریرهای قدرتی، توگلویی و سایشی دارد. او جزو قاریانی است که غفلات خاصی دارد و به نوعی می توان گفت ابداعاتی که در خلق غفلات دارد، در سبک دیگران نیست. در بخش ارائه ملودی‌ها، خلق ردیف‌های جدید، استفاده از مقامات جدید و ترکیب مقامات جزو قاریانی است که کارنامه بسیار پرباری دارد که پس از او نیز مورد استفاده سایر قراء قرار گرفته است. از جمله این ترکیبات اثرکرد با کرد، حجاز، عجم یا نهاوند است. وقتی برای اولین بار برخی از تلاوت‌های ایشان در اختیار علاقمندان در کشورمان قرار گرفت، با توجه به همین استفاده مکرر از مقامات کرد و اثرکرد، تلاوت های ایشان رنگ خاصی داشت و این تفاوت باعث شد توجه بیشتری به سوی تلاوت های او جلب شود. از جمله تلاوت سوره های نجم و قمر که مورد استقبال قرار گرفت و نشان از ظهور و بروز یک قاری جدید درعالم تلاوت داشت. هم اکنون هم در کشور ما بسیاری از قاریان تمایل به استفاده از برخی از ردیف های ایشان در تلاوت دارند. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 راهکاری برای دستیابی به آسایش 🏴 امام صادق علیه‌السلام: طَلَبتُ فَراغَ القلبِ فوَجَدتُهُ في قِلَّةِ المالِ؛ ❇️ آسايش دل را جستجو كردم و آن را در كمى مال و ثروت يافتم. 📚 مستدرك الوسائل: ج۱۲، ص۱۷۴، ح۱۳۸۱۰ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد حَصان : ✅️ خلاصه کلیپ‌ : مرحوم حصان یکی از قاریانی است که مکتب کاملاً مستقلی را در تلاوت ارائه کرد. اگر ما مرحوم عبدالفتاح شعشاعی را یک مجدد لحن در زمان خودش و در نسل دوم مرحوم مصطفی اسماعیل را بدانیم، قطعاً در قاریان نسل سوم حصان را باید یک مجدد دیگری در لحن و در حوزه استفاده از نغمات و الحال بدانیم. 💎 در حوزه صدا بارزترین ویژگی صدای او را می‌توانیم چالاکی، سرعت و انعطاف خارق‌العاده او و استفاده از تحریرهای متنوع و ریز بدانیم که وقتی این انعطاف و تحریر همراه با الحان و نغمات مناسب می شود، تاثیر دوچندان پیدا می‌کند. خیلی از علاقه‌مندان به سبک حصان بیش از اینکه تحت تاثیر رنگ صدا یا طنین صدای او باشند، تحت تاثیر انعطاف و سرعت و چالاکی فوق العاده حنجره او هستند. صدای مرحوم حصان را باید در حوزه اصوات تنور طبقه‌بندی کنیم که بیشتر تمایل به استفاده از سه دانگ بالای صدا در تلاوت ایشان وجود دارد. رنگ صدای او هم رنگ خاصی است. البته در مقایسه با قاریانی مثل مرحوم منشاوی یا عمران، طنین ویژه ای ندارد. اما در عین حال به دلیل خاص بودن این صدا علاقمندان فراوانی را هم دارد. شدت صدای او هم در قیاس با صداهای قوی تر و پر حجم تر متوسط است. اما شدت مناسبی است که با انعطاف، تحریر، چالاکی و استفاده از وسعت مناسب صدا همراه شده است. 💠 مرحوم حصان یکی از قاریانی است که در حوزه مقامات کارنامه بسیار پرباری دارد. هرچند که از مقامات اصلی استفاده کامل و زیادی برده است، اما بعضی از مقامات اصلی مانند مقام کرد خیلی به ندرت در تلاوت او مشاهده می شود. اما از همه مقامات اصلی دیگر به اندازه کافی استفاده کرده است. ولی نحوه اجرای او به گونه‌ای است که هیچگاه شما یک مقام را به شکل کامل در تلاوت او مشاهده نمی‌کنید. انتقالات مکرر و تغییرات دائمی اجناس و مقامات در تلاوت او شیوه ای متفاوت از دیگر شیوه‌ها نمایش داده است. استفاده از مقاماتی مانند بیات و راست، حجاز کار، نهاوند، صبا، سه‌گاه و مقامات مرکب فراوانی که در تلاوت او وجود داشته و رنگ خاصی در تلاوت او ایجاد کرده، مثل مقام عشاق مصری‌ها سوزناک یا شوق افزا از دیگر ویژگی‌های ایشان در حوزه استفاده از مقامات هست. در بخش روش ها و برنامه ها با توجه به اینکه وی از جمله قاریانی است که در شروع تلاوت از مقام های متنوع تری استفاده کرده، از مقام سه گاه هم در ابتدای تلاوت خود در موارد نادری استفاده کرده است. به دلیل تنوع در شروع، روش اوج گیری ایشان معمولاً روش یکسانی نیست. مرحوم حصان در حوزه استفاده از روش های سه گانه در اجرای مقامات روش پلکانی یا لگاتو، روش استفاده از فواصل و همچنین روش استفاده از اتصال درجات، تمامی این روش‌ها را در تلاوت خودش به اجرا درآورد و از این حیث کارنامه بسیار پر باری ارائه کرده است. وی یکی از قاریانی است که کارنامه پر باری در ارائه غفله های متنوع و گوناگون از جمله غفله های فجائیه، یعنی غفله هایی که حالت معلق و انتظاری دارد و غفله های تام دارد. شاید غفله های او غفله های ابداعی است که تا پیش از او ما اینگونه غفله ها را در سایر تلاوت ها و در سایر سبک ها مشاهده نکردیم . این غفله ها در مقام های مهمی مثل بیات، راست، سه گاه و حجاز ارائه شده است. ⚠️ یکی از مختصات سبکی مرحوم حصان انتقالات مکرر و دائم از یک فضای مقام به فضای مقام دیگری است. وقتی که نهاوند را می‌خواند، در انتهای نهاوند معمولاً به راست منتقل می‌شود یا وقتی با مقام راست تلاوت خود را دنبال میکند، انتقال به اجازه کار یا حجاز و در ادامه انتقال به نهاوند دارد. این انتقالات مکرر از جمله مختصات لحنی ایشان است که شیوه ایشان را از سایر قاریان کاملاً متمایز می‌کند و هیچگاه هم از الگوی ثابت در این انتقالات تبعیت نمی‌کند. ایشان در هر تلاوت یک کار خارق‌العاده ارائه می‌کند و این به دلیل ثابت نبودن الگوی لحن ایشان در انتقالات صورت می گیرد. یکی از ویژگی‌های مرحوم حصان استفاده های مکرر از مدلاسیون ها یا تغییرات دائمی نت پایه یا درجه پایه هست که گاهی به سمت افزایش سطح زیر و بمی صدا و گاهی به سمت کاهش زیر و بمی صدا است. به همین دلیل در مصر سبک مرحوم حصان و مرحوم شعشاعی را جزو سبک های مدرن می دانند. وی در حوزه استفاده از تحریرها هم در بخش مدل های تحریری که استفاده میکند و هم در ابداع تحریرهایی که در سبک های دیگر مشاهده نمی‌کنیم، کارنامه پرباری دارد. از جمله مدل های تحریری مورد استفاده ایشان تحریرهای حجمی، ولومی، گلویی، سایشی، ریز، متوسط و درشت است. مرحوم حصان همچون مرحوم مصطفی اسماعیل فرودهای متنوعی اجرا کرده است. ملودی هایی که ایشان در حوزه فرودهای مقامات و تلاوت ارائه می کند، مدل‌های متنوعی است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟢 بررسی ابعاد سبک استاد زامِل : ✅️ خلاصه کلیپ : ⏹️ وی را می توانیم مثل هاشم هیبه قاری توسط خوانی بدانیم که تمایل چندانی به اجراء اوج مقامات یا همان جواب الجوابات نداشته و اگر هم استفاده می کند، با مدلاسیون های مکرری که در تلاوت خودش انجام می دهد، در برخی از مقامات مبادرت به استفاده از جواب الجوابات کرده است... ایشان یکی از قاریانی است که مرتب سطح زیر و بمی تلاوت خود را تغییر داده و دائم کوک اصلی صدایش تغییر می کند که از این حیث می توانیم او را با حصان مقایسه کنیم. با این تفاوت که حصان دور کندتر دارد... صدای او دارای زنگ یا طنین خاصی است که با نوعی گرفتگی مطبوع همراه است. صدای ایشان از جمله صداهای زیر یا صداهای تنور هست که در عین حال از شدت خوبی برخوردار بوده و از حیث انعطاف و تحریر نیز صدای فاخر به شمار می‌آید. در بخش تحریرها از تحریرهای متنوع ریز و سایشی استفاده نموده و همچنین در بخش مساحت به طور معمول در اکثر تلاوت هایش بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی را اجرا نموده است. 💠 ایشان در حوزه استفاده از مقامات تمایل زیادی به اجرای چند مقام در تلاوت دارند و در برخی از مقامات هم تمایل کمتری به استفاده دارند. از جمله مقاماتی که بیشتر در تلاوت های ایشان می شنویم، مقاماتی مانند بیات، صبا، راست و سیکاه است و در عین حال از مقاماتی مانند حجاز، نهاوند و عجم هم استفاده کرده است. در بخش استفاده از فروع مقامات هم یکی از قاریانی که فروع مقامات را به خوبی به کارگرفته، علیرغم اینکه تنوع مقامی کمتری دارد، محمود زامل است که در تلاوت خودش از فروع راست خصوصاً درجات سوم، چهارم و پنجم راست زیاد استفاده کرده است. همچنین از فروع مقام بیات در ابتدای تلاوت خود و همچنین در ادامه وقتی که بعد از راست دوباره به بیات رجوع پیدا میکند، از فروع مقام بیات یعنی رست، بیات نوا و عجمی هم استفاده کرده است. وی جزو قاریانی است که از بعد بافت لحنی، دارای بافت نرمی در تلاوتش می باشد و این به دلیل استفاده از تحریرهای مکرر و همچنین استفاده از روش‌هایی که در حقیقت با استفاده از نوانس یا ولوم‌های مکرر صدا صورت می گیرد، تلاوت نرم و قابل انعطافی داشته و پردازش‌های کلمه به کلمه در تلاوت ایشان هست ... رفت و برگشت های ایشان بین مقامات، به خصوص بین صبا و بیات یا راست و سه گاه یا بیات و راست به تلاوت ایشان رنگ و طعم خاصی بخشیده است. بنابراین او را می‌توانیم جزو قاریانی بدانیم که کمتر از ردیف‌های خطی و کم انعطاف استفاده می کند. از جمله نکاتی که در بافت لحنی ایشان قابل طرح است، عدم تمایل به اجرای جواب الجوابات مقامات است که البته استثناهایی هم دارد.... ⏺️ از دیگر نکات مهم در حوزه بافت لحنی ایشان، انتقالات مکرر و تغییر فضای نغمات به شکل پیوسته و دائمی است. وی دائماً از تغییر نوت پایه استفاده می کند و سطح زیر و بم تلاوت را دائما تغییر می‌دهد. او را می توانیم قاری موتیف ساز بنامیم که از ریزنغمه ها یا موتیف ها به شکل پیوسته استفاده می کند، اما در حوزه روش ها، ایشان از جمله قاریانی است که از روش اوج گیری از درجه ۴ بیات استفاده می کند... در حوزه اجرای مقامات ایشان هم مثل بسیاری از قاریان دیگر از هر سه روش موجود یعنی روش انتقال پلکانی درجات گلیساندو یا همان اتصال درجات و همچنین اجرای فاصله ها استفاده کرده است . یکی از کارهایی که قاریان بزرگ در تلاوت خودشان و در برخی از سبک‌ها انجام می دهند، این است که وقتی به مرحله طبقه جواب صدا می رسند، گاهی بر می‌گردند و یک نفس مجزا را در بم صدا به شکل اکتاوی اجرا می‌کنند. مرحوم زامل یکی از قاریانی است که فقط از انتقال اکتاوی استفاده کرده و بم خوانی درجات در تلاوت ایشان دیده نمی شود. وی از مصطفی اسماعیل الهام گرفته است... هرچند که وی دارای نفس طولانی است و در برخی از عبارت‌ها یا آیات آن را به خوبی نشان داده است، اما معمولاً سبکش در تلاوت طولانی خواندن نیست و تقطیع های خاص خودش را داشته و از تکرارهای هدفمندی برای القاء بهتر مطلب به شنونده در تلاوت خودش استفاده می کند. وی قاری غفله پرداز نیست، ایشان بیشتر بر جملات لحنی تاکید داشته و در این حوزه دست به ابداع ردیف‌های جدیدی در تلاوت قرآن زده که تعداد زیادی از این ردیف‌ها در تلاوت او وجود دارد که پیش از او توسط قاری دیگر اجرا نشده است. او از ترکیبات اجناس و مقام‌های مرکب در تلاوت استفاده نموده و همین باعث شده که ردیف های جدیدی را با استفاده از این ترکیبات خلق کند. وی از جمله قاریانی است که به خوبی از تحریرها با توجه به فراز و فرودهای نغمه و به شکل متناسب از تحریر‌ها استفاده کرده است . وی همچنین که از تحریر‌های ریز استفاده می‌کند، از تحریرهای ولومی و سایشی هم استفاده کرده که رنگ و بوی خاصی به تلاوت او بخشیده است . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 💎چگونه عمرمان طولانی شود؟ 🏴 امام صادق علیه السلام: تَجَنَّبوا البَوائقَ یُمَدَّ لَکُم فی الأعمارِ؛ ❇️ از بدیها دوری کنید تا عمرتان طولانی شود. 📚 عیون أخبار الرضا(ع): ج ۲، ص ۳۶، ح ۹۰ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری حوزه
🟡 بررسی ابعاد سبک استاد زَناتی سبک ایشان اصالتاً متعلق به مکتب شرقیه مصر است، یعنی همان استان شرقیه و استان‌های مجاور که قاریانی مثل شحات محمد، احمد شبیب و محمد الیثی را در این مکتب می شناسیم. اما تفاوت‌های آشکاری با سایر قراء مکتب خودش دارد. ایشان دارای صدایی خاص با طنین خاص هستند که بیشتر در بم و توسط صدا از زیبایی برخوردار است. اما در اوج ها نظر کارشناسان متفاوت است که گاهی برای بعضی مطلوب تر و برای بعضی نامطلوب می باشد. جنس صدای ایشان متعلق به گروه صداهای زیر یا تنور هست که همراه با یک زنگ ملایم ارائه میشود از نظر تحریر و انعطاف نسبتا خوب و دارای مساحتی به طور معمول حدود پانزده درجه صوتی است و از حیث شدت هم در رده توسط یا در واقع میانه قرار دارد. 🔹️در کشور مصر از اصطلاحات یا القابی برای قاریان استفاده می شود که در مورد ایشان هم از اصطلاح استاد الحجاز یاد شده است. یعنی کسی که بیشتر در حوزه مقام حجاز تبحر داشته و به خوبی در کل سبک ایشان دیده می شود. بنابراین پس از اینکه ایشان در مقدمه تلاوت وارد مقام بیات شد و از طریق درجه هفتم اوج گیری انجام داده و مقام راست را می خواند، در ادامه بارها و بارها از مقام‌های حجاز و حجاز کار و همچنین سه گاه و ترکیبات اینها با هم استفاده کرده است. لذا در عین حال که از مقاماتی مثل نهاوند، صبا و عجم هم استفاده کرده، اما به میزان استفاده از مقام های راست و حجاز نیست و همچنین از مقام کرد هم هیچ خبری در تلاوت او به عنوان یک مقام مستقل نیست. در بخش مقامات فرعی به طور معمول از فروع مقام بیات یعنی مقام هایی مثل نوا بیات، بیات عجمی و ... استفاده کرده است. ایشان در بخش مقامات مرکب تمایل کمتری به استفاده داشته و بیشتر از ترکیبات اجناس در تلاوت خودش بهره می‌برد. در عین حال که از مقامات متعددی در تلاوت خودش استفاده کرده ولی از حیث تنوع ردیف ها به پای اساتید و قاریان صاحب سبک دیگری مثل مصطفی اسماعیل یا منشاوی ‌ها نمی رسد و تعداد محدودی از ردیف ها که ابداع خود ایشان است، دائماً در تلاوت ایشان تکرار میشود. بنابراین در مقایسه با قاریان هم سبک خود، از تنوع ردیف های کمتری برخوردار است. یکی از نکات جالب توجه در مورد سبک ایشان این است که هر بار پس از فرود در مقام حجاز به اجرای صبا یا نهاوند می پردازد و دوباره همین چرخه در تلاوت او تکرار میشود که این اتفاق بیش از ۴ تا ۵ بار در یک تلاوت مجلسی حدود ۳۰ دقیقه‌ای اتفاق می‌افتد. بنابراین وی یک قاری کلاسیک خان نیست که از ترتیب مشخصی در اجرای مقامات استفاده کند و پس از اتمام یک مقام به طور کامل مقام دیگر را آغاز نماید. 🔸️ایشان تمایل زیادی به قطع های مکرر و برش های صوتی دارد که خصوصاً در حجاهایی که به حرف ساکن ختم میشود، اتفاق می‌افتد. این قطع های مکرر صوت باعث شده که بافت لحن ایشان از پیوستگی اصوات و نرمی لازم که در برخی دیگر از لحن ها سراغ داریم، دور شود. یکی دیگر از موارد مهم در حوزه بافت لحنی استفاده از فواصل اکتاوی در یک فراز است که معمولاً در مقام های حجاز و راست بیشتر از این موضوع استفاده کرده است. یعنی از درجه هشتم به درجه اول آن مقام با یک فاصله هشتم نغمه را انتقال داده و این یکی از مواردی است که بافت لحنی ایشان را از دیگران متفاوت می‌کند. علاقه شدید ایشان به اجرای معکوس مقامات از بالا به پایین یکی دیگر از ویژگی های ایشان در حوزه بافت لحنی است که هم بافت لحنی او را متفاوت کرده و هم تا حدودی در شونده ایجاد ملال میکند. شیوه اوج گیری ایشان هم مانند مرحوم شحات از درجه هفتم بیات و با مقام راست است. در بخش اجرای مقامات از سه روش معمول یعنی روش فاصله، روش پلکانی انتقال درجات و همچنین اتصال درجات و معمولاً از دو روش اول بیشتر استفاده کرده است. خصوصاً از فواصل هشتم و پنجم در تلاوت خودش به کرات و به تعداد زیاد استفاده میکند. ایشان هم دارای غفلات خاص خود است که ابداع ایشان می باشد. اما چون تعداد این غفلات زیاد نیست، نمی توانیم او را قاری غفله پردازی بدانیم. مرحوم زناتی از جمله قاریانی است که دارای ردیف های ابداعی بوده و از تعداد محدودتری استفاده می کند. همچنین استفاده از مقام صبا با ریز نغمه نهاوند در میانه صبا که ترکیبی از بین صبا و نهاوند است که شحات هم در اجرای مقام صبا تا حدودی از ایشان و همچنین مرحوم محمد احمد شبیب تبعیت کرده است. وی از جمله قاریانی است که از تحریرها به شکل اعتدالی استفاده کرده و مدل‌های تحریری او نسبتاً خوب است، اما به پای امثال شحات و شبیب که قاریان هم مکتب او هستند، نمی رسد. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد شبیب : ❇️ ایشان يکی دیگر از قاریان مکتب شرقیه هستن . محوریت اجرا در این مکتب که مربوط به استان شرقیه یکی از استان‌های اصلی تلاوت قرآن است، مقام راست پس ازبیات می باشد که قاریان این مکتب محوریت تلاوتشان در نیمه اول تلاوت بیشتر مقام راست است. قراء این مکتب تمایل زیادی به اجرای غفلات تحریری دارند که مرحوم شبیب نیز از این امر مستثنی نیست اما بیشتر قاری توسط خوان است و کمتر جواب الجواب در تلاوت‌هایش دیده می شود. وی از حیث صدا دارای طنین خاص حلقی یا گلو همراه با کمی گرفتگی مطلوب است که ترکیب آن صدای ایشان را صدایی دلنشین و دلپذیر نشان می‌دهد. از حیث انعطاف و تحریر صدایی بسیار خوب و فاخر دارد که از جهت شدت صدا، متوسط بوده و در تلاوت خود بازی زیبایی با ولوم و کم وزیاد کردن حجم صدا دارد که رنگ و زیبایی خاصی به تلاوت‌هایش بخشیده است. به طور معمول باتوجه به فرودهایی که زیر نوت شروعش است، مساحت صدایش چیزی حدود سیزده تا چهارده درجه صوتی است. در حوزه مقامات به جز مقام بیات که از فروع آن استفاده می کند، حدود نیمی از تلاوتش از مقام راست یا فروع مقام راست استفاده می کند. در عین حال از مقام هایی مثل نهاوند، سه گاه و عجم نیز در تلاوت‌هایش استفاده نموده است. اما از دو مقام حجاز و صبا معمولا کمتر و از مقام کرد نیز دردل نهاوند استفاده نموده است. ⚠️ وی از جمله قاریانی است که از فروع مقامات و مقامات مرکب نیز به مقدار زیاد در تلاوت‌های خود استفاده نموده است. در حوزه بافت لحنی در حجاهایی که به سکون ختم می‌شود، از برش های صوتی و یا قطع های صوتی مکرر استفاده نموده است. ایشان از پردازش کلمه به کلمه بسیار خوبی برخوردار بوده و از اجرای خطی مقامات در تلاوتش خبری نیست. تمایل بیشتر به استفاده از دانک های دوم و سوم در تلاوت داشته و کمتر از جواب الجوابات در تلاوت استفاده می نماید. ✳️ در حوزه برنامه‌ها و روش ها روش اوج گیری ایشان در اکثر تلاوت‌ها بدین صورت است که از درجه چهارم مقام بیات شروعش می باشد که در ادامه با مقام راست پیش رفته و مدتها با همین مقام راست به تلاوت ادامه می دهد. وی از هر دو روش بم خوانی مجزا و اکتاوی استفاده نموده و هم از فرودهای اکتاوی به ویژه در مقام های راست، بیات و نهاوند به طور معمول استفاده می کند. ایشان در اجرای مقامات از هر سه روش اتصال درجات یا گلیساندو، اجرای فواصل و اجرای پلکانی یا لگاتو استفاده نموده و می توان گفت از دو روش آخر بیشتر استفاده نموده است. یکی از مهم ترین ویژگی های لحن ایشان استفاده از ریز نغمه ها یا موتیف‌هاست و می توان به ایشان لقب پرکارترین قاری موتیف خوان را بدهیم. تلاوت و سبک ایشان از حیث سرعت جزو سبک‌هایی است که سرعت میانه کند را به خود اختصاص داده است. وی ابداعات بسیار خوبی در حوزه غفلات داشته و بسیاری از غفلات او مورد استفاده قاریان پس از خودش همچون شحات قرار گرفته است. همچنین از غفلاتی که با نوت های کلامی به پایان می رسد، بیشتر استفاده نموده است. از جمله غفلات اجرایی ایشان در مقاماتی مثل نهاوند و راست است که غفله‌های ایشان در مقام راست بسیار مشهور است. مرحوم شبیب از جمله قاریانی است که بیشتر روی جملات لحنی خود تأکید داشته و در این زمینه ردیف های زیادی حتی بیشتر از زناتی خلق نموده است. در مقام صبا و بازی هایی که بین مقام نهاوند و کرد دارد، می توانیم این ردیف ها را مشاهده کنیم. وی از لحاظ تحریر جزو قاریان دارای تحریر متنوع است که از همه تحریرها در تلاوت‌هایش استفاده نموده است. ایشان از الگوی ثابت در انتقالات استفاده ننموده و متنوع عمل می کند. وی یکی از قاریانی است که معمولا در تلاوت قرآن فرودهای متنوعی داشته و تلاوت را با بیات به پایان می رساند. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d