💠 #حدیث روز 💠
💎 راهکاری برای دستیابی به آسایش
🏴 امام صادق علیهالسلام:
طَلَبتُ فَراغَ القلبِ فوَجَدتُهُ في قِلَّةِ المالِ؛
❇️ آسايش دل را جستجو كردم و آن را در كمى مال و ثروت يافتم.
📚 مستدرك الوسائل: ج۱۲، ص۱۷۴، ح۱۳۸۱۰
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد حَصان
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462282
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد حَصان :
✅️ خلاصه کلیپ :
مرحوم حصان یکی از قاریانی است که مکتب کاملاً مستقلی را در تلاوت ارائه کرد. اگر ما مرحوم عبدالفتاح شعشاعی را یک مجدد لحن در زمان خودش و در نسل دوم مرحوم مصطفی اسماعیل را بدانیم، قطعاً در قاریان نسل سوم حصان را باید یک مجدد دیگری در لحن و در حوزه استفاده از نغمات و الحال بدانیم.
💎 در حوزه صدا بارزترین ویژگی صدای او را میتوانیم چالاکی، سرعت و انعطاف خارقالعاده او و استفاده از تحریرهای متنوع و ریز بدانیم که وقتی این انعطاف و تحریر همراه با الحان و نغمات مناسب می شود، تاثیر دوچندان پیدا میکند. خیلی از علاقهمندان به سبک حصان بیش از اینکه تحت تاثیر رنگ صدا یا طنین صدای او باشند، تحت تاثیر انعطاف و سرعت و چالاکی فوق العاده حنجره او هستند. صدای مرحوم حصان را باید در حوزه اصوات تنور طبقهبندی کنیم که بیشتر تمایل به استفاده از سه دانگ بالای صدا در تلاوت ایشان وجود دارد.
رنگ صدای او هم رنگ خاصی است. البته در مقایسه با قاریانی مثل مرحوم منشاوی یا عمران، طنین ویژه ای ندارد. اما در عین حال به دلیل خاص بودن این صدا علاقمندان فراوانی را هم دارد. شدت صدای او هم در قیاس با صداهای قوی تر و پر حجم تر متوسط است. اما شدت مناسبی است که با انعطاف، تحریر، چالاکی و استفاده از وسعت مناسب صدا همراه شده است.
💠 مرحوم حصان یکی از قاریانی است که در حوزه مقامات کارنامه بسیار پرباری دارد. هرچند که از مقامات اصلی استفاده کامل و زیادی برده است، اما بعضی از مقامات اصلی مانند مقام کرد خیلی به ندرت در تلاوت او مشاهده می شود. اما از همه مقامات اصلی دیگر به اندازه کافی استفاده کرده است. ولی نحوه اجرای او به گونهای است که هیچگاه شما یک مقام را به شکل کامل در تلاوت او مشاهده نمیکنید. انتقالات مکرر و تغییرات دائمی اجناس و مقامات در تلاوت او شیوه ای متفاوت از دیگر شیوهها نمایش داده است.
استفاده از مقاماتی مانند بیات و راست، حجاز کار، نهاوند، صبا، سهگاه و مقامات مرکب فراوانی که در تلاوت او وجود داشته و رنگ خاصی در تلاوت او ایجاد کرده، مثل مقام عشاق مصریها سوزناک یا شوق افزا از دیگر ویژگیهای ایشان در حوزه استفاده از مقامات هست.
در بخش روش ها و برنامه ها با توجه به اینکه وی از جمله قاریانی است که در شروع تلاوت از مقام های متنوع تری استفاده کرده، از مقام سه گاه هم در ابتدای تلاوت خود در موارد نادری استفاده کرده است. به دلیل تنوع در شروع، روش اوج گیری ایشان معمولاً روش یکسانی نیست.
مرحوم حصان در حوزه استفاده از روش های سه گانه در اجرای مقامات روش پلکانی یا لگاتو، روش استفاده از فواصل و همچنین روش استفاده از اتصال درجات، تمامی این روشها را در تلاوت خودش به اجرا درآورد و از این حیث کارنامه بسیار پر باری ارائه کرده است. وی یکی از قاریانی است که کارنامه پر باری در ارائه غفله های متنوع و گوناگون از جمله غفله های فجائیه، یعنی غفله هایی که حالت معلق و انتظاری دارد و غفله های تام دارد. شاید غفله های او غفله های ابداعی است که تا پیش از او ما اینگونه غفله ها را در سایر تلاوت ها و در سایر سبک ها مشاهده نکردیم . این غفله ها در مقام های مهمی مثل بیات، راست، سه گاه و حجاز ارائه شده است.
⚠️ یکی از مختصات سبکی مرحوم حصان انتقالات مکرر و دائم از یک فضای مقام به فضای مقام دیگری است. وقتی که نهاوند را میخواند، در انتهای نهاوند معمولاً به راست منتقل میشود یا وقتی با مقام راست تلاوت خود را دنبال میکند، انتقال به اجازه کار یا حجاز و در ادامه انتقال به نهاوند دارد. این انتقالات مکرر از جمله مختصات لحنی ایشان است که شیوه ایشان را از سایر قاریان کاملاً متمایز میکند و هیچگاه هم از الگوی ثابت در این انتقالات تبعیت نمیکند. ایشان در هر تلاوت یک کار خارقالعاده ارائه میکند و این به دلیل ثابت نبودن الگوی لحن ایشان در انتقالات صورت می گیرد.
یکی از ویژگیهای مرحوم حصان استفاده های مکرر از مدلاسیون ها یا تغییرات دائمی نت پایه یا درجه پایه هست که گاهی به سمت افزایش سطح زیر و بمی صدا و گاهی به سمت کاهش زیر و بمی صدا است. به همین دلیل در مصر سبک مرحوم حصان و مرحوم شعشاعی را جزو سبک های مدرن می دانند.
وی در حوزه استفاده از تحریرها هم در بخش مدل های تحریری که استفاده میکند و هم در ابداع تحریرهایی که در سبک های دیگر مشاهده نمیکنیم، کارنامه پرباری دارد. از جمله مدل های تحریری مورد استفاده ایشان تحریرهای حجمی، ولومی، گلویی، سایشی، ریز، متوسط و درشت است.
مرحوم حصان همچون مرحوم مصطفی اسماعیل فرودهای متنوعی اجرا کرده است. ملودی هایی که ایشان در حوزه فرودهای مقامات و تلاوت ارائه می کند، مدلهای متنوعی است.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ بررسی ابعاد سبک استاد زامِل
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
http://player.iranseda.ir/quran-player/?g=462283&w
🟢 بررسی ابعاد سبک استاد زامِل :
✅️ خلاصه کلیپ :
⏹️ وی را می توانیم مثل هاشم هیبه قاری توسط خوانی بدانیم که تمایل چندانی به اجراء اوج مقامات یا همان جواب الجوابات نداشته و اگر هم استفاده می کند، با مدلاسیون های مکرری که در تلاوت خودش انجام می دهد، در برخی از مقامات مبادرت به استفاده از جواب الجوابات کرده است...
ایشان یکی از قاریانی است که مرتب سطح زیر و بمی تلاوت خود را تغییر داده و دائم کوک اصلی صدایش تغییر می کند که از این حیث می توانیم او را با حصان مقایسه کنیم. با این تفاوت که حصان دور کندتر دارد...
صدای او دارای زنگ یا طنین خاصی است که با نوعی گرفتگی مطبوع همراه است. صدای ایشان از جمله صداهای زیر یا صداهای تنور هست که در عین حال از شدت خوبی برخوردار بوده و از حیث انعطاف و تحریر نیز صدای فاخر به شمار میآید. در بخش تحریرها از تحریرهای متنوع ریز و سایشی استفاده نموده و همچنین در بخش مساحت به طور معمول در اکثر تلاوت هایش بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی را اجرا نموده است.
💠 ایشان در حوزه استفاده از مقامات تمایل زیادی به اجرای چند مقام در تلاوت دارند و در برخی از مقامات هم تمایل کمتری به استفاده دارند. از جمله مقاماتی که بیشتر در تلاوت های ایشان می شنویم، مقاماتی مانند بیات، صبا، راست و سیکاه است و در عین حال از مقاماتی مانند حجاز، نهاوند و عجم هم استفاده کرده است. در بخش استفاده از فروع مقامات هم یکی از قاریانی که فروع مقامات را به خوبی به کارگرفته، علیرغم اینکه تنوع مقامی کمتری دارد، محمود زامل است که در تلاوت خودش از فروع راست خصوصاً درجات سوم، چهارم و پنجم راست زیاد استفاده کرده است. همچنین از فروع مقام بیات در ابتدای تلاوت خود و همچنین در ادامه وقتی که بعد از راست دوباره به بیات رجوع پیدا میکند، از فروع مقام بیات یعنی رست، بیات نوا و عجمی هم استفاده کرده است.
وی جزو قاریانی است که از بعد بافت لحنی، دارای بافت نرمی در تلاوتش می باشد و این به دلیل استفاده از تحریرهای مکرر و همچنین استفاده از روشهایی که در حقیقت با استفاده از نوانس یا ولومهای مکرر صدا صورت می گیرد، تلاوت نرم و قابل انعطافی داشته و پردازشهای کلمه به کلمه در تلاوت ایشان هست ...
رفت و برگشت های ایشان بین مقامات، به خصوص بین صبا و بیات یا راست و سه گاه یا بیات و راست به تلاوت ایشان رنگ و طعم خاصی بخشیده است. بنابراین او را میتوانیم جزو قاریانی بدانیم که کمتر از ردیفهای خطی و کم انعطاف استفاده می کند. از جمله نکاتی که در بافت لحنی ایشان قابل طرح است، عدم تمایل به اجرای جواب الجوابات مقامات است که البته استثناهایی هم دارد....
⏺️ از دیگر نکات مهم در حوزه بافت لحنی ایشان، انتقالات مکرر و تغییر فضای نغمات به شکل پیوسته و دائمی است. وی دائماً از تغییر نوت پایه استفاده می کند و سطح زیر و بم تلاوت را دائما تغییر میدهد. او را می توانیم قاری موتیف ساز بنامیم که از ریزنغمه ها یا موتیف ها به شکل پیوسته استفاده می کند، اما در حوزه روش ها، ایشان از جمله قاریانی است که از روش اوج گیری از درجه ۴ بیات استفاده می کند...
در حوزه اجرای مقامات ایشان هم مثل بسیاری از قاریان دیگر از هر سه روش موجود یعنی روش انتقال پلکانی درجات گلیساندو یا همان اتصال درجات و همچنین اجرای فاصله ها استفاده کرده است . یکی از کارهایی که قاریان بزرگ در تلاوت خودشان و در برخی از سبکها انجام می دهند، این است که وقتی به مرحله طبقه جواب صدا می رسند، گاهی بر میگردند و یک نفس مجزا را در بم صدا به شکل اکتاوی اجرا میکنند. مرحوم زامل یکی از قاریانی است که فقط از انتقال اکتاوی استفاده کرده و بم خوانی درجات در تلاوت ایشان دیده نمی شود. وی از مصطفی اسماعیل الهام گرفته است...
هرچند که وی دارای نفس طولانی است و در برخی از عبارتها یا آیات آن را به خوبی نشان داده است، اما معمولاً سبکش در تلاوت طولانی خواندن نیست و تقطیع های خاص خودش را داشته و از تکرارهای هدفمندی برای القاء بهتر مطلب به شنونده در تلاوت خودش استفاده می کند. وی قاری غفله پرداز نیست، ایشان بیشتر بر جملات لحنی تاکید داشته و در این حوزه دست به ابداع ردیفهای جدیدی در تلاوت قرآن زده که تعداد زیادی از این ردیفها در تلاوت او وجود دارد که پیش از او توسط قاری دیگر اجرا نشده است. او از ترکیبات اجناس و مقامهای مرکب در تلاوت استفاده نموده و همین باعث شده که ردیف های جدیدی را با استفاده از این ترکیبات خلق کند. وی از جمله قاریانی است که به خوبی از تحریرها با توجه به فراز و فرودهای نغمه و به شکل متناسب از تحریرها استفاده کرده است . وی همچنین که از تحریرهای ریز استفاده میکند، از تحریرهای ولومی و سایشی هم استفاده کرده که رنگ و بوی خاصی به تلاوت او بخشیده است .
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 حدیث روز 💠
💎چگونه عمرمان طولانی شود؟
🏴 امام صادق علیه السلام:
تَجَنَّبوا البَوائقَ یُمَدَّ لَکُم فی الأعمارِ؛
❇️ از بدیها دوری کنید تا عمرتان طولانی شود.
📚 عیون أخبار الرضا(ع): ج ۲، ص ۳۶، ح ۹۰
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews | خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد عبد الصمد زَناتی
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462284
🟡 بررسی ابعاد سبک استاد زَناتی
سبک ایشان اصالتاً متعلق به مکتب شرقیه مصر است، یعنی همان استان شرقیه و استانهای مجاور که قاریانی مثل شحات محمد، احمد شبیب و محمد الیثی را در این مکتب می شناسیم. اما تفاوتهای آشکاری با سایر قراء مکتب خودش دارد.
ایشان دارای صدایی خاص با طنین خاص هستند که بیشتر در بم و توسط صدا از زیبایی برخوردار است. اما در اوج ها نظر کارشناسان متفاوت است که گاهی برای بعضی مطلوب تر و برای بعضی نامطلوب می باشد.
جنس صدای ایشان متعلق به گروه صداهای زیر یا تنور هست که همراه با یک زنگ ملایم ارائه میشود از نظر تحریر و انعطاف نسبتا خوب و دارای مساحتی به طور معمول حدود پانزده درجه صوتی است و از حیث شدت هم در رده توسط یا در واقع میانه قرار دارد.
🔹️در کشور مصر از اصطلاحات یا القابی برای قاریان استفاده می شود که در مورد ایشان هم از اصطلاح استاد الحجاز یاد شده است. یعنی کسی که بیشتر در حوزه مقام حجاز تبحر داشته و به خوبی در کل سبک ایشان دیده می شود. بنابراین پس از اینکه ایشان در مقدمه تلاوت وارد مقام بیات شد و از طریق درجه هفتم اوج گیری انجام داده و مقام راست را می خواند، در ادامه بارها و بارها از مقامهای حجاز و حجاز کار و همچنین سه گاه و ترکیبات اینها با هم استفاده کرده است.
لذا در عین حال که از مقاماتی مثل نهاوند، صبا و عجم هم استفاده کرده، اما به میزان استفاده از مقام های راست و حجاز نیست و همچنین از مقام کرد هم هیچ خبری در تلاوت او به عنوان یک مقام مستقل نیست. در بخش مقامات فرعی به طور معمول از فروع مقام بیات یعنی مقام هایی مثل نوا بیات، بیات عجمی و ... استفاده کرده است.
ایشان در بخش مقامات مرکب تمایل کمتری به استفاده داشته و بیشتر از ترکیبات اجناس در تلاوت خودش بهره میبرد. در عین حال که از مقامات متعددی در تلاوت خودش استفاده کرده ولی از حیث تنوع ردیف ها به پای اساتید و قاریان صاحب سبک دیگری مثل مصطفی اسماعیل یا منشاوی ها نمی رسد و تعداد محدودی از ردیف ها که ابداع خود ایشان است، دائماً در تلاوت ایشان تکرار میشود. بنابراین در مقایسه با قاریان هم سبک خود، از تنوع ردیف های کمتری برخوردار است.
یکی از نکات جالب توجه در مورد سبک ایشان این است که هر بار پس از فرود در مقام حجاز به اجرای صبا یا نهاوند می پردازد و دوباره همین چرخه در تلاوت او تکرار میشود که این اتفاق بیش از ۴ تا ۵ بار در یک تلاوت مجلسی حدود ۳۰ دقیقهای اتفاق میافتد. بنابراین وی یک قاری کلاسیک خان نیست که از ترتیب مشخصی در اجرای مقامات استفاده کند و پس از اتمام یک مقام به طور کامل مقام دیگر را آغاز نماید.
🔸️ایشان تمایل زیادی به قطع های مکرر و برش های صوتی دارد که خصوصاً در حجاهایی که به حرف ساکن ختم میشود، اتفاق میافتد. این قطع های مکرر صوت باعث شده که بافت لحن ایشان از پیوستگی اصوات و نرمی لازم که در برخی دیگر از لحن ها سراغ داریم، دور شود. یکی دیگر از موارد مهم در حوزه بافت لحنی استفاده از فواصل اکتاوی در یک فراز است که معمولاً در مقام های حجاز و راست بیشتر از این موضوع استفاده کرده است. یعنی از درجه هشتم به درجه اول آن مقام با یک فاصله هشتم نغمه را انتقال داده و این یکی از مواردی است که بافت لحنی ایشان را از دیگران متفاوت میکند. علاقه شدید ایشان به اجرای معکوس مقامات از بالا به پایین یکی دیگر از ویژگی های ایشان در حوزه بافت لحنی است که هم بافت لحنی او را متفاوت کرده و هم تا حدودی در شونده ایجاد ملال میکند.
شیوه اوج گیری ایشان هم مانند مرحوم شحات از درجه هفتم بیات و با مقام راست است. در بخش اجرای مقامات از سه روش معمول یعنی روش فاصله، روش پلکانی انتقال درجات و همچنین اتصال درجات و معمولاً از دو روش اول بیشتر استفاده کرده است. خصوصاً از فواصل هشتم و پنجم در تلاوت خودش به کرات و به تعداد زیاد استفاده میکند.
ایشان هم دارای غفلات خاص خود است که ابداع ایشان می باشد. اما چون تعداد این غفلات زیاد نیست، نمی توانیم او را قاری غفله پردازی بدانیم. مرحوم زناتی از جمله قاریانی است که دارای ردیف های ابداعی بوده و از تعداد محدودتری استفاده می کند. همچنین استفاده از مقام صبا با ریز نغمه نهاوند در میانه صبا که ترکیبی از بین صبا و نهاوند است که شحات هم در اجرای مقام صبا تا حدودی از ایشان و همچنین مرحوم محمد احمد شبیب تبعیت کرده است.
وی از جمله قاریانی است که از تحریرها به شکل اعتدالی استفاده کرده و مدلهای تحریری او نسبتاً خوب است، اما به پای امثال شحات و شبیب که قاریان هم مکتب او هستند، نمی رسد.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️ بررسی ابعاد سبک استاد احمد شبیب
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462285
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد شبیب :
❇️ ایشان يکی دیگر از قاریان مکتب شرقیه هستن . محوریت اجرا در این مکتب که مربوط به استان شرقیه یکی از استانهای اصلی تلاوت قرآن است، مقام راست پس ازبیات می باشد که قاریان این مکتب محوریت تلاوتشان در نیمه اول تلاوت بیشتر مقام راست است. قراء این مکتب تمایل زیادی به اجرای غفلات تحریری دارند که مرحوم شبیب نیز از این امر مستثنی نیست اما بیشتر قاری توسط خوان است و کمتر جواب الجواب در تلاوتهایش دیده می شود.
وی از حیث صدا دارای طنین خاص حلقی یا گلو همراه با کمی گرفتگی مطلوب است که ترکیب آن صدای ایشان را صدایی دلنشین و دلپذیر نشان میدهد. از حیث انعطاف و تحریر صدایی بسیار خوب و فاخر دارد که از جهت شدت صدا، متوسط بوده و در تلاوت خود بازی زیبایی با ولوم و کم وزیاد کردن حجم صدا دارد که رنگ و زیبایی خاصی به تلاوتهایش بخشیده است.
به طور معمول باتوجه به فرودهایی که زیر نوت شروعش است، مساحت صدایش چیزی حدود سیزده تا چهارده درجه صوتی است. در حوزه مقامات به جز مقام بیات که از فروع آن استفاده می کند، حدود نیمی از تلاوتش از مقام راست یا فروع مقام راست استفاده می کند. در عین حال از مقام هایی مثل نهاوند، سه گاه و عجم نیز در تلاوتهایش استفاده نموده است. اما از دو مقام حجاز و صبا معمولا کمتر و از مقام کرد نیز دردل نهاوند استفاده نموده است.
⚠️ وی از جمله قاریانی است که از فروع مقامات و مقامات مرکب نیز به مقدار زیاد در تلاوتهای خود استفاده نموده است. در حوزه بافت لحنی در حجاهایی که به سکون ختم میشود، از برش های صوتی و یا قطع های صوتی مکرر استفاده نموده است. ایشان از پردازش کلمه به کلمه بسیار خوبی برخوردار بوده و از اجرای خطی مقامات در تلاوتش خبری نیست. تمایل بیشتر به استفاده از دانک های دوم و سوم در تلاوت داشته و کمتر از جواب الجوابات در تلاوت استفاده می نماید.
✳️ در حوزه برنامهها و روش ها روش اوج گیری ایشان در اکثر تلاوتها بدین صورت است که از درجه چهارم مقام بیات شروعش می باشد که در ادامه با مقام راست پیش رفته و مدتها با همین مقام راست به تلاوت ادامه می دهد. وی از هر دو روش بم خوانی مجزا و اکتاوی استفاده نموده و هم از فرودهای اکتاوی به ویژه در مقام های راست، بیات و نهاوند به طور معمول استفاده می کند.
ایشان در اجرای مقامات از هر سه روش اتصال درجات یا گلیساندو، اجرای فواصل و اجرای پلکانی یا لگاتو استفاده نموده و می توان گفت از دو روش آخر بیشتر استفاده نموده است. یکی از مهم ترین ویژگی های لحن ایشان استفاده از ریز نغمه ها یا موتیفهاست و می توان به ایشان لقب پرکارترین قاری موتیف خوان را بدهیم.
تلاوت و سبک ایشان از حیث سرعت جزو سبکهایی است که سرعت میانه کند را به خود اختصاص داده است. وی ابداعات بسیار خوبی در حوزه غفلات داشته و بسیاری از غفلات او مورد استفاده قاریان پس از خودش همچون شحات قرار گرفته است. همچنین از غفلاتی که با نوت های کلامی به پایان می رسد، بیشتر استفاده نموده است. از جمله غفلات اجرایی ایشان در مقاماتی مثل نهاوند و راست است که غفلههای ایشان در مقام راست بسیار مشهور است.
مرحوم شبیب از جمله قاریانی است که بیشتر روی جملات لحنی خود تأکید داشته و در این زمینه ردیف های زیادی حتی بیشتر از زناتی خلق نموده است. در مقام صبا و بازی هایی که بین مقام نهاوند و کرد دارد، می توانیم این ردیف ها را مشاهده کنیم. وی از لحاظ تحریر جزو قاریان دارای تحریر متنوع است که از همه تحریرها در تلاوتهایش استفاده نموده است. ایشان از الگوی ثابت در انتقالات استفاده ننموده و متنوع عمل می کند. وی یکی از قاریانی است که معمولا در تلاوت قرآن فرودهای متنوعی داشته و تلاوت را با بیات به پایان می رساند.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 حدیث روز 💠
💎 دو خصلتی كه بالاتر از آنها چيزى نيست
🏴 امام حسن عسكرى عليهالسلام:
خِـصْلَتانِ لَيْسَ فَوْقَـهُما شَـيْءٌ: أَلايمـانُ بِاللّهِ وَ نَفـْعُ الإخـوانِ
دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست:
۱. ايمان به خدا
۲. سودرسانى به برادران دينى.
📚 بحارالانوار ۷۸: ۳۷۴ ح ۲۶
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد مصطفی غلوش
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
player.iranseda.ir/quran-player/?g=462286&w
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد غلوش :
ایشان به دلیل اینکه در دوران جوانی مقلد مرحوم مصطفی اسماعیل بوده، در دوران جوانی متأثر از سبک او بوده است، اما در میانسالی به بعد به استقبال سبکی رسیده و سبکی کاملا متفاوت و متمایز را ارائه نموده است.
✅️ ایشان از حیث صدا دارای شخصیت یا طنین صوتی بسیار زیبایی است که با استفاده از تمایل صدا به حلق یا گلو صدایی شفافو زیبا را ارائه می کند که مورد پسند عام و خاص است. وی به طور معمول از سه دانگ بالا بیشتر در تلاوت خود استفاده نموده ومعمولا بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی را دارد. به لحاظ اجرای قرارها یا بم صدا اندکی تکلف در صدای ایشان وجود دارد. از حیث انعطاف و تحریر صدایی بسیار شاخص و فاخر دارد که زبانزد خاص و عام است اما این انعطاف و تحریر را در سرعتی کمتر یا دورکند مورد استفاده قرار می دهد. صدای وی از حیث شدت و حجم هم در میانه یا متوسط قرار داشته و از شگرد حنجره پایین به خوبی استفاده نموده است. محوری ترین مقام در سبک ایشان مقام راست است که چیزی حدود یک سوم تلاوت ایشان را شامل می شود. اما از دیگر مقامات نیز استفاده نموده و تمایل به استفاده از مقاماتی مثل حجاز و نهاوند در تلاوت ایشان کمتر وجود دارد.
ایشان از حیث تنوع ردیف و خلق ملودیهای ابداعی قاری پرکاری نیست و کارنامه پرکاری ندارد. استفاده مکرر او از درجات پنجم و هشتم راست و پنجم بیات مؤید این موضوع است. وی تمایل چندانی به استفاده از مقامات مرکب در تلاوت نداشته و از حیث بافت لحنی دارای بافتی نرم است که با پیوستگی نوتها وصداها همراه با پردازش های کلمه به کلمه و تحریرهای مکرر مقامات را ارائه نموده است. مشخصه مهم دیگر بافت لحنی او عدم اجرای شیوه کلاسیک مقامات است.
روش اوج گیری ایشان در حوزه برنامه ها و روش ها از مقام چهارم بیات به مقام راست است که در برخی از تلاوت ها با یک افزایش یک پرده ای به مقام بیات نیز منتقل می شود. استفاده از سرعت کندتر در اجرای مقامات و الحان و ظرفیت کامل صداهای کشیده یکی دیگر از ویژگی های اوست که سبک او را از دیگر سبک ها متمایز نموده است.
⚠️ استفاده از تکنیک فاصله در تلاوت ایشان زیاد دیده می شود و معمولا از درجات یکم به هشتم یا پنجم به هشتم به ویژه در مقام راست استفاده می کند. در عین حال از انتقال پلکانی درجات در اجرای مقامات نیز بهره برده است. وی را می توان جزو قاریانی دانست که از موتیف سازیهای زیادی در تلات خود بهره برده و موتیفهای او در میان اهل فن و قاریان موتیف شناس بسیار خاص و مشهور است. استفاده از تغییرات نوت پایه یا مدلاسیون ها در مقام راست و بیات و راست و سه گاه یکی دیگر از ویژگی های سبک اوست. ایشان تمایل زیادی به تنوع در حوزه انتقالات و تنقلات ندارند. در بخش غفلات ایشان جزو قاریان غفله پردازی است که از غفلات پرتحریر در تلاوت خود زیاد استفاده نموده است.
مرحوم غلوش از جمله قاریانی است که تحریرمحور می خواند و در خلق یک جمله لحنی از تحریرهای مکرر و متعدد استفاده می کند. در حوزه خلق ردیفهای ابداعی و ملودی هایی که در سبک های مشهور زیاد می شنویم، وی در برخی از مقامات ردیف های ابداعی خود را دارد. از جمله عادات لحنی او در خلق ردیفها بازگشت هایی که به نوت قرار دارد و مجددا صعود به درجات بالا در یک فراز لحنی است.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 بررسی ابعاد سبک استاد عبدالعزیز صیاد
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462287
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد عبدالعزیز صیاد :
وی از جمله قاریانی است که پس از ظهور مصطفی اسمماعیل در عالم تلاوت، با ارائه سبکی نو بسیاری از افراد را به سوی خود جذب کرد. وی با توجه به تکنیک ها، مهارت ها و شیوه هایی که در تلاوت خود به کار برد، پس از مرحوم مصطفی اسماعیل توانست سبکی متفاوت را در کشور مصر ارائه نماید.
⬅️ مرحوم صیاد از حیث صدا دارای یکی از بهترین صداهای عالم تلاوت است که بسیار خوش طنین، شفاف، رسا همراه با قدرت و حجم مناسب که مورد پسند عام و خاص می باشد و دارای انعطاف و تحریر فوق العاده ای است. وی قادر به اجرای انواع تحریرهای مختلف با سرعت بالا در تلاوت می باشد. او با اینکه از حیث وسعت، توانایی اجرای گستره کاملی از درجات را دارد و صدای او دو اکتاوی است، اما از سه دانگ بالای صدای خود بیشتر استفاده نموده و در تلاوت خود بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی را استفاده نموده است.
💠 از جمله مختصات سبکی او در حوزه بافت لحنی و استفاده از مقامات این است که او از طیف گسترده ای از مقامات اصلی، فرعی و مرکب و بیشتر از مقاماتی همچون بیات، رست، نهاوند، حجاز و صبا استفاده نموده است. یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های او در حوزه بافت لحنی این است که با استفاده از دو مقام فرعی در کنار هم یعنی نوا و حسینی در مقامات بیات و صبا، رنگ خاصی به تلاوت خود بخشیده است. استفاده ازنغماتی همچون درجات چهارم و پنجم مقاماتی مثل بیات و اشاره او به درجات هفتم و هشتم و موتیف سازی هایی که انجام می دهند، این نغمات را از سایر قراء متمایز نموده است. استفاده از مقامات فرعی دیگر نیز در دستور کار سبک ایشان است ولی تمایل کمتری به استفاده از مقامات مرکب در تلاوت خود دارند.
بیشترین کارکرد سبکی او مربوط به حوزه روش ها و برنامه های او در تلاوت است. وی سرعتی متوسط و میانه مایل به تند و تمایل بیشتری به اجرای تندتر در تلاوت دارند. از جمله مختصات ایشان در این حوزه استفاده از روش مرحوم مصطفی اسماعیل برای اوج گیری، یعنی ورود به رست و با یک پرده بالاتر اشاره به بیات است. با این تفاوت که مرحوم اسماعیل از درجه هفتم مقام شروعش و مرحوم صیاد از درجه چهارم و سپس روی درجه پنجم صدای خود استقرار پیدا می کند که این تفاوت دو پرده ای کار را برای کسانی که وسعت صدای کمتری دارند، برای تقلید از ایشان آسان تر می کند.
⚠️ یکی از مهم ترین ویژگی های سبک او این است که برای اولین بار از یک سری نوانس های خاصی استفاده نموده و با کم و زیاد کردن حجم صدا و ولوم صدا در حنجره و با استفاده از میکروفون جذابیت و زیبایی خاصی به تلاوت خود بخشیده است. وی از هر سه روش انتقال پلکانی درجات یا لگاتو، اتصال درجات یا گلیساندو و استفاده از فواصل بهره برده ولی از روش سوم کمتر استفاده نموده است. از جمله ابداعات ایشان چیزی تحت عنوان قطعه صوت های خاص است که هنگام استفاده از پرده های صوت در درجات بالا رخ داده و معمولا در تلاوت دیگر قاریان نیست.
استفاده از جواب الجواب در برنامه لحنی ایشان نیست و به ندرت در تلاوت وی مشاهده می شود. وی قاری غفله پردازی است که از غفلات مختلف و موتیف های تکراری متعددی استفاده نموده و نوعی ضرباهنگ ملایم در تلاوت خود ایجاد می کند. این قاری دارای ردیف های ابداعی خاص خود در مقامات صبا، حجاز، بیات و راست است و نحوه انتقال او در برخی از مقامات همچون حجاز کاملا مختص ایشان است. شاهکارهای تلاوت ایشان نیز سور مبارکه طه، کهف، نباء، نجم، قمر و مریم اشاره کنیم که بارها از رسانه ملی پخش شده است.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d