eitaa logo
آیت الله گرامی
248 دنبال‌کننده
36 عکس
0 ویدیو
3 فایل
نشر آثار و بیانات آیت الله گرامی @ayatollah_gerami آدرس کانال تلگرام https://t.me/ayatollah_gerami
مشاهده در ایتا
دانلود
مایوس نباشید! این که شنیده اید یاس از رحمت خدا از گناهان کبیره است، مخصوص به یاس از عفو در آخرت نیست. آیه ۸۷ سوره یوسف در قرآن کریم آمده(انه لا یباس من روح الله الا القوم الکافرون) به اصطلاح اهل فضل، - مطلق بوده و قیدی ندارد. بلکه در مورد خود آیه نیز : مربوط به امور دنیایی است. برداشتي از کتاب خودسازی و مسائل روانی ص ۴۹ تالیف آیت الله گرامی ۱۳۴۹ @ayatollah_gerami
احیانا مسائل مذهبی را به عنوان تعبد (و اینکه ثواب دارد ) یا برای عذاب برزخ خوب است، برای دوری از جهنم مفید است نگاه کرده ایم. در حالی که در عین حال حاوی دستورات روانی و بهترین دستورات تربیتی و روحی در لابه لای کلمات مذهبی است، . مثال: همه می دانیم که در شرع اسلام غیبت کردن و بدگویی حرام است. مفاسد بسیاری دارد که در صدد بیان آن نیستیم. دعوت غیر مستقیم به طرف گناه، حرام است. هتک حرمت دیگران حرام است. و... ولی یک نکته در این حکم اسلامی حرمت غیبت ، مسئله تاثیر در خود غیبت کننده و شنونده غیبت می باشد و لذا اسلام برای هر دو حرام کرده است و پیامبر اکرم فرموده است:(شخصی که غیبت را می شنود مثل غیبت کننده است‌.) شخصی که بدگوئی از دیگران می کند روح او به همین مقدار تبلیغ بدی کرده و در روان خود اثر گذاشته است و در شنونده نیز همین طور. در توضیح این مطلب بد نیست جمله ای از یک زن آمریکایی تازه مسلمان در برابر محمد عبده نقل کنیم به طوری که شاگرد عبده نویسنده المنار نقل کرده است: محمد عبده مفتی بزرگ الازهر مشغول صحبت بود و ضمن کلمات خویش گفت:(وضع اجتماع مسلمین بسیار خراب شده است و من متاسفم و بعید می دانم دیگر بتوانیم اصلاح کنیم.) یک زن آمریکایی تازه مسلمان از گوشه مجلس صدا بلند کرد: «ایها الشیخ از شما تعجب می‌کنم، قرآن کریم دستور داده است از رحمت الهی مایوس نباشید) بعد یک نکته جالب روانی گفته که راستی دقت خوبی به خرج داده است. می گوید:(جناب استاد چه بسا مطالبی را که خود مردم می دانند، ولی وقتی این مطالب بازگو می شود از حالت اجمالی که در مغز و ذهن آنها پیدا کرده است به تفصیل می آید، و اجمال و ابهامش تبدیل به تفصیل می شود، و وقتی یک نقش و تابلویی به طور تفصیل تمام ریزه کاری ها و دقایق را برای انسان تشریح کرد خود این تبلیغی است که مسلما اثری خواهد داشت. گفته ها نیز انسان را به طرف صلاح و رستگاری می تواند بکشاند» .) برداشتي از کتاب خودسازی و مسائل روانی ص ۹۰و۹۱ تالیف آیت الله گرامی سال ۱۳۴۹ @ayatollah_gerami
تعلیمات مذهبی راه مفیدی را پیش پای ما گذاشته است : قرآن کریم بیان فرموده است که انسان ممکن است از روی فراموشی و خطا اشتباهاتی بکند ولی به خاطر این اشتباهات بالکل ساقط نمی شود. (لا تواخذنا آن نسینا او اخطانا) (خدایا اگر ما فراموش کردیم یا خطا کردیم ما را مواخذه نکن) با این قبیل تعلیمات مذهبی کاملا انسان میتواند خود را چنین بیابد: که یک فردی است که اشتباه کرده ، نه این که به طور کلی شکست خورده باشم و دیگر هیچ قدرتی نداشته باشم. این تلقینات اثر خواهد داشت و تدریجا بر غم و ترس غلبه می کند، و به قول ویلیام جیمز اگر انسان بتواند یک فکری را آن قدر در مغز خود تکرار کند که افکار دیگر را تحت الشعاع قرار بدهد همین فکر، مسیر زندگی او را تغییر خواهد داد. جمله جالبی مولی علی علیه السلام دارد (کسی که بامدادان با غم و اندوه در دنیا بنگرد با قضای الهی دشمنی نموده است) برداشتي از کتاب خودسازی و مسائل روانی ص ۹۳ تالیف آیت الله گرامی سال ۱۳۴۹ @ayatollah_gerami
اگر امامت و ولایت الهی و تجلی آن در شخص ولی الله نبود، رسالت و نبوت هم معنی پیدا نمیکرد، خداوند رسول را برای هدایت فرد و جامعه بشری بسوی سعادت و لذت و خوشی ابدی فرستاده و قوانینی طبق فطرت و نیاز بشری برایش فرستاده است رسول حتما باید از گناه و خطا بر حذر و معصوم باشد وگرنه نقض غرض شده قانون بی اثر می شود قانونی که رسول خدا از خدا بگیرد و به اشتباه به مردم تحویل دهد یا خود بر خلاف آن عمل کند هیچ اثری نخواهد داشت. حال اگر شخص رسول معصوم باشد ولی پس از پیامبر کار اجرای قانون بدست کسی بیافتد که معصوم نباشد باز هم پس از مدتی قانون بی اثر خواهد شد بنابر این بهمان دلیلی که پیامبر باید از خطا و لغزش مصون باشد به همان دلیل امام و مجری باید از خطا و لغزش مصون باشد و این است معنای: لولا علی...: اگر علی علیه السلام نبود مومنی شناخته شده نبود. برداشتي از کتاب لولا علی علیه السلام ص ۳ تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
دشمنان علی علیه السلام از هر چیزی، با کمترین بهانه برای ضربه زدن به آن حضرت استفاده می کنند. از عجایب این که عمروعاص پس از غائله جنگ جمل به عایشه گفت:(کاش در جنگ جمل می مردی، تا به خوبی می توانستیم از این که علی زن پیامبر را کشته، به او فشار بیاوریم!)(بحار الانوار،ج۳۲،ص۲۶۷) درخواست میکنم دقت کنند که؛ آیا خلفای ثلاث، هیچ گاه در مشکلات پیامبر، در مدت ۱۳ سال در مکه، جانفشانی کرده اند؟ در حالی که علی علیه‌السلام همه جا همراه پیامبر و با آزار دهندگان پیامبر درگیر بود، در شب هجرت پیامبر به مدینه هم، در بستر آن حضرت خوابید و خطر را به جان خرید. از خلفای ثلاث در این زمینه ها چه چیزی سراغ دارید؟ آن گاه بنگرید که چرا آنها در امان بوده اند؟ آیا شخصیت آنها از شخصیت پیامبر، مهمتر بوده است،یا نه، بلکه آنها با کفار در باطن قول و قراری داشته و کفار آنها را از خود می دانسته اند؟ واقعیت چه بوده است؟ این مطلبی است که به راستی مرا شگفت زده کرده است. من نمی‌خواهم نسبت ناروا بدهم فقط میخواهم بدانم واقعیت چه بوده است. درست مثل آنکه در میان گروه مبارزان علیه یک حکومت چند نفر باشند که هیچ گاه حادثه ای ندیده باشند و در شدائد هم اثری از آنها نباشد، شما چه فکر می کنید؟ باز تاکید می‌کنم که نمی‌خواهم نسبت ناروا بدهم. بلال را آن همه شکنجه نمودند، یاران دیگر پیامبر، به حدی حادثه دیدند که سرانجام عده ی زیادی به حبشه هجرت کردند، در هیچ یک از این موارد نام کسانی چون آن سه نفر و کسانی که بعدها همیشه همراه آن سه نفر بوده اند دیده نمی شود. چرا؟! شگفت آورتر آنکه برخی از علماء اهل سنت بجای آنکه از خود گذشتگی علی علیه‌السلام را در شب هجرت پیامبر و عظمت این گذشت صحبت کنند گفته اند که چون جان علی برای پیامبر اهمیت نداشت او را به جای خود گذاشت که اگر از بین رفت مهم نباشد، …..! لیکن ابوبکر را برای این که محفوظ بماند همراه خود برد. .. راستی تعصب چه می کند. این همه جان فشانی های علی علیه السلام برای اسلام و پیامبر اهمیت نداشت؟ برداشتي از کتاب لولا علی علیه السلام ص ۱۳و۱۴ تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
در بین اهل بیت(ع)، کسی که مظهر تمام صفات جلال و جمال است، هم رحیمیت و هم قهاریت، ظاهرا از همه بیشتر مولا علی ابن ابیطالب (ع) است. آقایی که در جنگ ها آن طور حمله می کند و همچون رعد می غرد، در عبادت هم می دانید که بحدی غرق در وصل حضرت حق می باشد که متوجه کشیدن تیر از پای مبارکشان نمی شود و در برابر مظلوم و یا بینوا آن طور که داستان مشک آب پیرزن را همه می دانند. جنگ های بعد از پیامبر (ص)،خیلی دشوار تر از جنگ های زمان پیامبر بود، پیامبر به علی فرمود:(انا اقاتلهم علی التنزیل و انت تقاتلهم علی التاویل) جنگ بر تنزیل راحل است، جنگ بر تأویل سخت است، جنگ بر اصل قرآن و استقرار قرآن سخت است، اما جنگ بر تعیین مصادیق قرآن که قرآن چه کسی را می خواهد طرد کند، و چه کسی را می خواهد بپذیرد سخت تر است و امتیاز حق از باطل برای خیلی افراد، خیلی دشوار است، که این مقام تأویل است. یکی از اسامی خداوند، یا فاصل است. درست است که پیامبر هم به نوعی، فاصل بین کفر و اسلام است، اما فصلی که علی علیه السلام کرده است، خیلی دشوار تر است؛ فصل بین مومن و منافق، و آنهایی که مخالف بودند - ناکثین،قاسطین و مارقین- خیلی دشوار است، در جبهه جمل همسر پیامبر مقابل علی است، و این فرق دارد با زمانی که در مقابل، ابوسفیان و ابوجهل است، در جنگ نهروان هم افراد به ظاهر مقدس، با پیشانی های پینه بسته، ودر حقیقت، گول خورده ها، اینها مقابل علی علیه السلام هستند، با علائم سجده، در جنگ صفین هم با معاویه که او را خال المومنین می گفتند و سیاستمدار عجیب و غریبی مانند عمروعاص همراش بود. برداشتي از کتاب لولا علی علیه السلام ص ۲۹و۳۰ تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
باسمه تعالی حضرت آیت الله گرامی در بیمارستان بستری شده اند. از علاقمندان و دوستان انتظار می‌رود که با دعای عافیت، و قرائت حمد ( شفا) سلامت همه مرضی و ایشان را از درگاه باری تعالی بخواهند.
🔰آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند ✍️ سید مهدی حسینی دورود: امشب - سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - بعد از نماز مغرب و عشا، مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی در قم برگزار می شود. به همین مناسبت گفت‌وگویی که مدتی پیش با آیت‌الله العظمی گرامی انجام شده بود منتشر می شود. 🔸شاه در قضیه اصلاحات ارضی بنا داشت در زمان آقای بروجردی رفراندومی برگزار کند. (وی بعدها در مقدمه انقلاب سفید آورده است که «من می‌خواستم این کارها را قبلاً انجام دهم اما یک مقام غیر مسئول در مملکت مانع بود و نگذاشت انجام دهم.») 🔻همان زمان شنیدیم که آقای بروجردی به شاه پیام داد که «اگر می‌خواهید قطعاً این کار را انجام دهید برای من گذرنامه بفرستید و من به نجف برمی‌گردم. در مملکتی که غصب در غصب باشد نمی‌خواهم زندگی کنم.» شاه برای ایشان گذرنامه فرستاد و در بدنه جامعه شایع شد که آقای بروجردی می‌خواهد به نجف برود. لذا جامعه با شنیدن اینکه آقا قصد هجرت از ایران دارد، منتشنج شد و مردم ناراحت شدند. 🔸فراموش نمی‌کنم که در قم و حتی تهران، هیئات عزاداری به راه افتاد که من در برخی از آن‌ها حضور داشتم. از جمله هیئت عزاداری زنجیرزنی شبیه روز عاشورا به راه افتاد، شرکت‌کنندگان به سمت صحن حرکت کردند و آقای آقا مرتضی برقعی منبر رفت. 🔻آقا مرتضی برقعی به منزل قدیم ما در گذر جدّا آمده بود و به من گفت که بختیار به من تلفن کرد که به تهران بیا، کارت دارم. گفتم کجا بیایم؟ بختیار گفت: به شمس العماره بیا، از اتوبوس که پیاده شدی ماشین منتظر شماست. من را پیش بختیار بردند و از من پرسیدند که چرا منبر رفتی و مردم را تحریک کردی؟ من هم گفتم که خود مردم بودند. بختیار به من پولی داد و گفت که به آقای بروجردی نگو که ما تو را احضار کردیم. من پیش آقای بروجردی رفتم و همه قضایا را گفتم و به ایشان عرض کردم که به بختیار گفته بودم قضیه را به شما نگویم. آقای بروجردی گفت: باشد، ما به کسی نمی‌گوییم. 🔻با اعتراض آیت‌الله بروجردی و تهدید ایشان به خروج از ایران، شاه از انجام رفراندوم اصلاحات ارضی عقب‌نشینی کرد و یکی از دلایل لغو رفراندوم اصلاحات ارضی، اعتراض آیت الله العظمی بروجردی بود. اما هنوز جمعیت شلوغ بود و به دفتر آقا رفت و آمد می‌کردند. بیرونی منزل ایشان پر از جمعیت بود و من هم آنجا بودم. چند نفر از آقایان مسنّ که مورد توجه عامه مردم بودند، به ریاست آمیرزا ابوالفضل زاهدی که در مسجد امام، امام جماعت بود، از اندرون منزل آقا به بیرون آمدند و آمیرزا ابوالفضل زاهدی به جمعیت گفت که آقا فرمودند: «ناراحت نباشید، من می‌خواستم برای زیارت به نجف اشرف مشرف شوم ولی حالا که مردم نمی‌خواهند، نمی‌روم.» با این جمله ایشان قضیه تمام شد. 🔻اینکه آقای بروجردی بگوید، دیدید شاهِ فلان فلان شده را چگونه شکست دادم و پدرش را درآوردم و مانند این‌ سخنان که بدنه جامعه دچار آشوب شود، اصلاً و ابداً نگفت. لذا مسئولان رژیم پهلوی به آقای بروجردی بسیار احترام می‌گذاشتند. من از سال 52 تا نزدیک 56 یکسره در زندان بودم. 🔸مقام مهم ساواک در اوین تهران با من تماس داشت. وی یک خودکار برداشت و گفت: «کافی بود آقای بروجردی بگویند این خودکار از فردا نباید در ادارت باشد، ما همه اطاعت می‌کردیم.» آقای بروجردی سیاست خاصی داشت و بدون اینکه بدنه جامعه درگیر شود، کارها را انجام می‌داد. 🔻آقای بروجردی بدون درگیری و حفظ احترام متقابل قضیه رفراندوم را حل کرد. چون کأنّ نظرشان این بود که حکومت، شیعی است و اگر انتقادها و اشکالاتی وجود دارد، حتی‌المقدور بدون درگیری حادّ بررسی و برطرف شود. / جماران https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1629823 🕌 @jamarannews
متاسفانه بسیاری از علمای اهل سنت- که احادیث زیادی در ولاء اهل بیت علیهم السلام نیز نقل کرده اند- در فهم احکام دین نزد غیر اهل بیت رفته اند، گویا ولاء اهل بیت را فقط در محبت قلبی خلاصه کرده و فکر کرده اند همین که بگویند اهل بیت را دوست داریم ،کافی است . گرچه هیچ گونه ارتباط واقعی با آنها نداشته باشند و حتی احکام دینشان را هم از دیگران بگیرند. از شافعی اشعاری نقل شده است: «و لما رایت الناس قد ذهبت بهم مذاهبهم فی ابحر الغی و الجهل رکبت علی اسم الله فی سنن النجاه و هم اهل بیت المصطفی خاتم الرسل و امسکت حبل الله و هوولائهم کما قد ایرنا بالتمسک بالحبل» (و چون دیدم که مردم به هر طرف در دریاهای گمراهی و ضلالت می روند من با نام خدا در کشتی های نجات سوار شدم که همانا اهل بیت پیامبر خاتم هستند، و به ریسمان خداوند که همان ولایت اهل بیت می باشد چنگ زدم همان طور که مامور به تمسک به ریسمان الهی هستیم) از این اشعار شافعی به خوبی پیداست که از نظر او توسل به اهل بیت علیهم السلام برای قضای حوائج نیز مطلوب و برخلاف گفته ی وهابیون نادان ،مصداق شرک نمی باشد. برداشتي از کتاب لولا علی علیه السلام ص ۷۵ و۷۶ تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
پیام تسلیت آیت‌الله‌العظمی گرامی در پی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رئیسی و هیئت همراه بسمه تعالی انّا لله و انّا الیه راجعون شهادت رئیس جمهور محترم و امام جمعه محترم تبریز و وزیر محترم خارجه و هیئت همراه را تسلیت عرض کرده، بقای توفیقات همگان را در مسیر خدمات موظفه مسئلت دارم، زحمات این عزیزان در مسیر خدمت به جامعه اسلامی کشور و عموم مردم موجب اجر الهی خواهد بود. قم _ محمدعلی گرامی ۱۴۰۳/۲/۳۱