eitaa logo
آیت الله گرامی
247 دنبال‌کننده
36 عکس
1 ویدیو
3 فایل
نشر آثار و بیانات آیت الله گرامی @ayatollah_gerami آدرس کانال تلگرام https://t.me/ayatollah_gerami
مشاهده در ایتا
دانلود
عرفا راه رسیدن به حقایق را ریاضت و کشف و شهود می دانند و معتقدند با ریاضت نفس،پرده های تاریک عالم ماده از برابر دل و قلب ما کنار می روند و حقایق به طور عریان در برابر ما تجلی می کنند و ما شهود می کنیم. بسیاری معتقدند اساسا ما برای کشف نمی رویم،بلکه با ریاضت نفس،واقعیت خود به دیدن ما می آید و دست ما را می گیرد و به حقایق می رساند. در برخی روایات مذهبی نیز به این روش اشاره شده است. از جمله حدیث (کسی که چهل روز برای خداوند خالص شود،چشمه های حکمت از دلش بر زبانش جاری می شود) شک نیست که با رضایت و تقوای عملی و عرفانی، و تحصیل قلبی پاک و بی آلایش، و بدون وابستگی به علایق پست مادی،میتوان حدس درست و دیدی صحیح نسبت به جهان پیدا کرد. لیکن این راه برخلاف تصور کسانی که فکر می کنند از درس خواندن و علم اموزی راحت تر است،..(!) بسیار مشکل می باشد. منظور از تقوا در این مرحله،همان خلوص در همه حرکات و سکنات زندگی است که اگر دقت شود بسیار مشکل است. خوردن و خوابیدن و نگاه کردن و نوشتن و سخن گفتن و حتی سکوت،همه و همه بدون غفلت، و با توجه به الله و برای الله،کاری است که به زبان آسان می آید! و اگر خلوص چهل شبانه روز را شامل کنترل و اخلاص در فکر و خیال و قوای باطنی هم بدانیم ، که دیگر هیچ... این مسئله،معصیت کردن نیست، مسئله تداوم یک عشق روحی عمیق در همه حالات و زمانها است. برداشتي از کتاب فلسفه ص42و43 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
دروس خارج فقه آیت الله گرامی فقه/آیت الله گرامی کانال رسمی آیت الله گرامی https://t.me/ayatollah_gerami https://t.me/ayatollah_gerami_figh
کانال آیت الله گرامی: اگر سفارش الهى بر اين بود كه پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيتش را آزار دهند بيش از اين نمى‌توانستند آزار دهند. ص ١٨٩ حدّ فاصل شيعه و سنى مسئله «حكومت و ولايت» است كه آن‌ها معتقد نيستند و مشروعیت حكومت را منوط به نصب الهى نمى‌دانند بلكه با «شورى» و يا «نصب خليفه قبل»، و يا «قهر و غلبه» مى‌دانند. ص ۱۵۲
مکتب های مختلف فلسفی معاصر که براساس تفکر مادی و اعتقاد بنیادی به ماده و یا براساس اصالت اندیشه و ایده و یا براساس اصالت زندگی تاسیس شده اند ، نباید در نقطه ی شروع رویکرد فلسفی ، مخالف فکر فلسفی ما تلقی شوند . شروع فکر فلسفی ، به هر حال یا از «مفهوم » است و یا از «هستی»…؛ چیز دیگری نداریم. این مکتب ها هستی خاصی و یا ماهیت خاصی را انتخاب کرده و آن را اصالت داده اند،و بنابراین در نقطه شروع یا از هستی شروع کرده اند و یا از ماهیت. نهایت این که چون از نظر فلسفی، اصولی و زیربنایی فکر نکرده اند، به جای شروع از هستی مطلق یا مفهوم به طور کلی از مسائلی که هرچند کلی و مهم است، لیکن جزوی از هستی و یا از مفهوم مطلقند، شروع کرده اند. برداشتي از کتاب فلسفه ص65و66 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
4_5789580112160620697.mp3
2.41M
نَظَرُ المُؤمِنِ في وَجهِ أخيهِ المُؤمِنِ لِلمَوَدَّةِ والمَحَبَّةِ لَهُ عِبادَةٌ؛. نگاه كردن مؤمن به چهره برادر ايمانى خود از راه دوستى و محبّت به او ، عبادت است . برای اینکه روابط اجتماعی مومنین درست شود خیلی چیزها باید رعایت شود که یکی از آن ها حب و محبت و مودت هست . https://t.me/ayatollah_gerami/1009
گرایندگان به فلسفه های مادی را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: 1-راسل انگلیسی(1872-1976م) و پیروانش 2-لودویگ ویتگنشتاین انگلیسی(1889-1951م) و رودولف کارناب آلمانی (1891-1970م) و هانز رایشنباخ(1891-1953م) آلمانی و همفکرانشان که نئوپوزیتیویست خوانده می شوند. 3-پیروان ماتریالیسم دیالکتیک، مانند کارل مارکس آلمانی(1818-1883م) این سه دسته، جهات مشترکی دارند. از جمله این که: 1- همگی طبیعت گرا هستند و انسان را نیز فقط یک بخش از طبیعت می دانند و به کلی منکرند که وی ماهیتا از دیگر موجودات طبیعی متمایز باشد 2- علوم طبیعی را بالاترین مرجع می دانند. 3-فقط پدیده های مادی برایشان مطرح است و هرگونه بحث در امور روحی از نظر آنها بی معنی است. 4-در عین حال به ارزش روش های عقلی و تحلیلی ایمان دارند. 5- تجربه را براساس علوم و شناخت می دانند. در برابر فلسفه مادی، فلسفه ایده قرار دارد. پیروان فلسفه ی ایده و در راس آنها بند توکروچه ایتالیایی (1866-1952م) فلسفه را از شناخت شروع می کنند و تقریبا مفهوم گرا هستند و فقط به دو گونه شناخت حدسی و منطقی معتقدند که احساسی و مفهومی نیز خوانده می شود. برداشتي از کتاب فلسفه ص66و67 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
منظور از ولایت یعنی خلافت پیامبر(صلی الله علیه و آله ) .. این که آسان است بعد از پیامبر هم علی خلیفه می شود، … بلکه منظور کل ولایت، «ولایت کلیه باطنیه» (چرا که ظاهر از باطن ترشح می کند .. و یک قسمتی است از باطن ؛ یعنی آنچه را که خدا بر کل عالم احاطه دارد علی [علیه السلام ] احاطه دارد) الان هم خیلی هستند که نمی فهمند .. به بعضی ها بگویی علی خالق است، قبول نمی کند. من دیدم بعضی بزرگان را …؛که من به ناچار گفتم علی مهم تر است یا عیسی، عیسی را قرآن می گوید خالق است . آن وقت در زیارت جامعة کبیره و زیارت مطلقة آقا ابی عبدالله(علیه السلام ) که می گوید تمام عالم را شماها درست می کنید، اولا بکم فتح الله و بکم یختم شروع عالم و ختم عالم همه با شماها هست… و «بکم تنبت الارض » اصلا گیاه که در می آید بوسیله شماهاست، «بکم ینزالله الغیث» باران که می آید به وسیله شماها هست. مرحوم متألهین در شرح اصول کافی دارد که برای ما با برهان ثابت شده است که اهل بیت نه فقط علت غائی هستند، علت فاعلی هستند اینجا :« بکم »نه لکم، در مورد بعضی انبیاء همانطور که در روایات داریم (که یکی صحیح السند هم هست) می گوید که خدایا چطور من قبول کنم کسی را که نشناختم …! . ما یک وقتی هشت جلسه بحث کردیم راجع به تفویض طولی آن جا بحث کردیم که : تفویضی که ما قبول نداریم تفویض عرضی است (که خدا کنار رفته باشد و تفویض کرده) ولی تفویض طولی که خلق او زیر امر خدا ، فعال است و کار می کنند … مثل اینکه زیر نفس ما ، چشم می بیند، گوش می شنود، …. و به این ترتیب ، هم صحیح است بگوییم که گوش شنید و هم صحیح است بگویم «من شنیدم»، … هم خدا خالق است، هم علی [علیه السلام] خالق است، هم پیامبر [صلی الله علیه و آله] خالق است و هم اهل بیت خالق هستند، هم خدا شارع و مشرع هست و هم پیامبر و اهل بیت شارع و مشرع هستند… بنابراین ممکن است این روایت هم درست باشد و جمع به همین روایت شود. درس قواعد فقهیه ۱ ۱۳۹۶/۰۴/۰۴ ( ذیل بحث توجیه روایت در مبحث فقهی)
واقعیت این است که جدا کردن هستی از حدود ماهیت و تمرکز دادن بحث های فلسفی بر روی هر یک به طور جداگانه،به طوری که به یکدیگر مخلوط نشوند،از مسائل دشواری است که خیلی اوقات به هم اشتباه می شود. بحث از هستی گریزپا بوده و ذهن انسان طبق درک متعارف و روش زندگی روزمره اش ، هر چه می خواهد در متن هستی فکر کند، به هستنده(موجود) کشیده می شود. هستی شناسان اروپایی به ماهیت کشیده می شوند، و متافیزیک دان ها مخلوط می کنند، و اگزیستانسیالیستها برای درک هستی عام از هست انسان شروع می کنند، ولی به جای سخن از اصل هستی، از مراتب آن که منشاء انتزاع ماهیت انسان می باشند، بحث می کنند و بحث مفهوم را از حقیقت جدا نمی کنند، و تقدم وجود بر ماهیت انسان را که مربوط به صفت اختیار انسان در انتخاب ذات خویشتن است، به اصل مفهوم هستی ارتباط می دهند. البته تفکیک و جداسازی مفهوم و ماهیت از هستی، و به تعبیر دیگر، جدا سازی هستی از هستنده به طوری که هرگز خلط نشوند کار آسانی نیست، و همین خلط ، منشاء اشتباه در بحث اصالت ماهیت یا وجود می شود. برداشتي از کتاب فلسفه ص82و83 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
بحث از مفهوم هستی،و از اشتراک معنوی آن، و بحث های دیگری که بعدا ذکر می شود،همه پس از اثبات یک مطلب است که مهم ترین مبداء از مبادی فلسفه است و نقطه ی قبل از آغاز مسائل فلسفه است! وآن این که : “در جهان خارج از ذهن ما، واقعیتی هست. “ واین همان مطلبی است که اساس فلسفه در برابر سفسطه می باشد. سوفسطائیان یونان و نیز سوفسطائیان جدید، (چون بارکلی انگلیسی) واقعیت را باور نداشتند و می گفتند که ما هیچ گونه راهی به جهان خارج نداریم. برای اثبات واقعیت و رد سفسطه، راهی جز وجدان نداریم و با هیچ برهانی نمیتوان واقعیت را اثبات نمود. سوفسطائیان را باید در روش عملیشان محکوم کنیم. آیا سوفسطائیان جدید و قدیم در خارج از حوزه ی بحث های فلسفی خود نیز در واقعیت شک می کردند؟ هنگام دیدن ماشین سریع السیر یا سنگی که ممکن است بر سرشان فرود بیاید فاصله نمی گرفتند؟! هیچ شده است که به فروشندگان کالا پول بدهند ولی جنس مورد نیاز خود را تحویل نگیرند، ؟ در حالی که اگر واقعیتی در جهان نباشد، چه اصراری است به دنبال خرید جنس مورد نیاز بروند، و پول بدهند و کلا تحویل بگیرند؟! برداشتي از کتاب فلسفه ص84و85 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
اثبات واقعیت، یکی از مبادی اولیه ی فلسفه است. هر علمی متشکل از موضوع و مسائل و مبادی خاص آن می باشد. موضوع فلسفه،واقعیت و هستی است. مسائل فلسفه، احکام هستی ( و به قیاس آن ، احکام عدم و ماهیت)، و اقسام و قوانین آن است. برداشتي از کتاب فلسفه ص85 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
تفاوت وجود ما با پیامبر و با هر وجود دیگر ی ، در مراتب و خصوصیات وجودی است. در «اصل وجود » همه با هم شراکت و پیوند دارند و از این جهت به هم نزدیک هستند و این همان جهت وحدتشان می باشد … ودر خصوصیات مراتب وجود از هم فاصله دارند؛ فاصله ای که تا بی نهایت پیش می رود. برداشتي از کتاب فلسفه ص110 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
پیام تسلیت آیت‌الله‌العظمی گرامی به مناسبت ارتحال مرحوم حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی قدس‌سره بسمه تعالی انالله و انا الیه راجعون رحلت جانگداز مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را به محضر آقا و ولی‌امرمان حضرت ولی‌عصر ارواحنافداه و جامعه روحانیت و حوزه‌های علمیه و همه شیعیان دل‌سوخته تسلیت عرض می‌کنیم، مرجعی مجاهدکه همواره در مسیر رفتاری اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السّلام عمری با برکت را به پایان رساند، تألیفات زیاد این مرجع عالیقدر را همه حوزه‌های علمیه استفاده می‌کنند، این فاجعه را به بیت شریف ایشان و آقازادگان محترم علی الخصوص حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ‌حسن صافی‌گلپایگانی و عموم شیعیان و مقلدین و علاقمندان آن مرحوم تسلیت می‌گوئیم. محمدعلی گرامی ۱۲بهمن۱۴۰۰
حضور آیت الله گرامی در مجلس ترحیم آیت الله صافی گلپایگانی @ayatollah_gerami
یکی از نتایج بحث تشکیک وجود، فهم معنای وحدت وجود است. عده ای از اهل تصوف خیال کرده اند(وحدت وجود یعنی یک موجود در جهان داریم و آن هم خداست و ما همه اوییم:انا الحق) اما این معنی، وحدت «موجود » است و نه وحدت وجود. وحدت وجود به معنای واقعی فلسفی این است که هستی، یک حقیقت واحدی است که همه ی مراتبش در خودش نهفته است. علت و معلول و حادث و قدیم و ممکن و واجب و شدید و ضعیف همه در اصل وجود مشترکند. نه خداوند عدم است و نه انسان و نه درخت و نه چیزهای دیگر. هیچ یک عدم نیستند. همه وجودند و مفاهیم و ماهیات هم از خصوصیات وجودی آن ها انتزاع می شوند. هر چند یک مرتبه ی هستی، منشاء و علت ایجاد همه مراتب دیگر می باشد، و خالق همه ی آنهاست، و آن ها همه تجلیات او می باشند، لیکن به هر حال علت، معلول را وجود و هستی می دهد و نه این که مفهوم می دهد ..پس معلول هم، وجود است، و همگی در حقیقت وجود مشترکند. برداشتي از کتاب فلسفه ص111و112 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
وحدت موجود هم در یک بیان ، معنای صحیحی دارد و آن این است که فقط یک موجود است که استقلال و اصالت دارد و به اصطلاح (وجود من نفسه و بنفسه) است و آن (الله) می باشد و دیگران همه ظل او هستند و در کنف رحمت او به وجود آمده و تحقق یافته اند. و این معنی، هیچ گاه معنی (انا الحق) نمی دهد. معنای صحیح وحدت موجود، یعنی دیگران در ذات خود عدمند، نه این که دیگران، خدا هستند. اگر گوینده (انا الحق) آدم با سوادی باشد، باید به یکی از دو گونه ی زیر سخن او را توجیه کنیم: 1-می خواهد بگوید من تجلی خداوند هستم، و همه مخلوقات دیگر نیز تجلیات او هستند. چون هر کس ، غیر از وجود چیزی نیست و منشاء همه وجودات هم خداوند است و همه ی اشیای دیگر تجلیات او هستند. 2-در حالت عشق و جذبه ی الهی ، خود را چنان در حالت جذبه ی وصل می بیند که از محبوب جدا نمی بیند که در عشق یک حالت هجران است و یک حالت وصل. ودر حالت وصل خود را کاملا به محبوب نزدیک می بیند و در جذبه کامل خود را با محبوب یکی می بیند … وگرنه از دید تعقلی( ونه احساسی) ،(انا الحق) معنای صحیح دیگری نمیتواند داشته باشد. برداشتي از کتاب فلسفه ص112و113 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
(سبقت رحمته غضبه) رحمت حق بر غضبش تقدم دارد. یعنی غضب، تنها در ضرورت و برای بازگشت به رحمت است. برداشتي از کتاب فلسفه ص114 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
باید توجه کرد که «معاد » برگرداندن یک شیء معدوم نیست و اساسا مرگ عدم نیست و طبق روایات دینی و مبانی فلسفی فقط یک انتقال از یک منزل به منزل دیگر است. برداشتي از کتاب فلسفه ص115 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
در تحف العقول،صفحه222 از وصایای حضرت امیر سلام الله علیه، این وصیت است (سفارش می کنند به مراقبت از رفتار و می فرمایند): (اینکه انسان استغفار کند و در عین حال تکرار کند کار خلاف را ، خود این استغفار گناه تازه ایست) ظاهر این روایت تاکید است که خود استغفار نیز گناه است. [معمول این است که صد بار اگر توبه شکستی باز آی شایع این است! ] اما در جمله ی زیبای حضرت علی، خود این استغار را گناه معرفی می کنند. استغفار همراه با اصرار به انجام دادن گناه …، هر دو باهم گناه تازه ای هستند. خود استغفار هم سهمی از گناه دارد. ... یک جای دیگری حضرت می فرمایند: (خودتون را در مقابله با حضرت حق و همین طور مقابله با مردم دیگر بسنجید و خودتون انصاف بدهید) که شما درست رفتار کردید یا آنها! خدا چه داده و شما چه عملکردی ؟ وچه پس دادید؟! از بیانات حضرت آیت الله گرامی در آغاز درس خارج فقه در سال جاری https://t.me/ayatollah_gerami
وقتی با یک نفر ماتریالیست، به ویژه اگر مارکسیست هم باشد،رو به رو می شویم، به زودی متوجه می شویم که روش فکری او،لااقل در مقام مناظره، با یک مذهبی تفاوت دارد. یک نفر مذهبی نوعا، از شعور حاکم بر جهان(خدا) شروع می کند و مشیت و علم و اراده و قانون او را،اصل قرار می دهد و همه چیز را در ارتباط با آن تفسیر می کند. ولی یک نفر ماتریالیست، نوعا از مسائل اجتماعی شروع می کند. به هر حال، ما از جهان بینی آغاز می کنیم و آنها از برخی از مسائل ایدئولوژی. در برخورد هایی هم که آنها با یک نفر ضعیف العقیده ی مذهبی دارند،سخن از انتقاد در قانون مذهب و یا از ضعف تاکتیک های حکومت های به نام اسلامی به میان میاورند و یا نارسایی های جمهوری اسلامی را پیش می کشند. مذهبی در اندیشه ی جهان بینی است و غیر مذهبی در بند تاکتیک. با دقت در همین مطلب میتوان دریافت که مارکسیسم یک جریان است،نه یک مکتب و جهان بینی. طرز تفکری که همه اش با انتقاد شروع می شود،جریان است و عصیان، نه اینکه مکتب و راه باشد! مبارزه با عصیان راه دیگری است که خصوصیات آن را روانکاو می داند. برداشتي از کتاب فلسفه ص127 تالیف آیت الله گرامی ۱۳۵۹ @ayatollah_gerami
در گذشته ی تاریخ اجتماعی ایران، مبلغین بهائیت مانند مادیون تبلیغ می کردند. سخن از این بود که به بهائیت ظلم کرده اند، مردم در فلان نقطه و بهمان جا ،به بهائی ها حمله کردند و فلان جا چنین و چنان کردند. در پاسخشان، یک جمله بود: بر فرض صحت ادعاهای شما، حالا چه کنیم؟ می گویید پس باید اسلام را رها کرد و بهائی شد؟ به مادیون هم باید گفت: خوب حالا که نارسائی هایی وجود دارد، باید اصل اسلام را کنار گذاشت؟ چه ارتباطی میان این دلیل و آن مدعا می باشد؟ برداشتي از کتاب فلسفه ص128 تالیف آیت الله گرامی ۱۳۵۹ @ayatollah_gerami
پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی گرامی به مناسبت ارتحال مرحوم آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی انا لله و انا الیه راجعون رحلت حضرت آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی موجب تاثر فراوان شد، بیش از شصت سال ارتباط داشتیم، فردی خدوم و فعال و مخلص در مسیر خدمات علمی و اجتماعی بوده، خود و والد بزرگوار ایشان مرحوم آیت الله حاج سید سجاد علوی در مسیر تقویت علمی حوزه علمیه خدمات ارزشمندی داشته‌اند، بنده این فاجعه را به محضر ولی امرمان ارواحنا فداه و همه علاقمندان ایشان و به ویژه بیت محترم‌شان و فرزندان خدوم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و دوام توفیقات این عزیزان را مسئلت دارم. محمدعلی گرامی ۲۴اسفند۱۴۰۰
یکی از سوره های قرآن،سوره ی جمعه است که درباره ی جامعه بشری صحبت می کند … وقتی در آیه ی دوم این سوره درباره ی روش اصلاحی جوامع گمراه صحبت می‌کند، این طور بیان می‌کند که حرکت های تکاملی جامعه‌ های گمراه بدين ترتيب است که با حرکت ناگهانی فردی الهی،که در بطن جامعه زندگی می کرده است، بعثت و حرکت تکان دهنده ای در جامعه به وجود می‌آید. روش آن فرد الهی این چنین است که ابتدا تلاوت آیات خدا می‌کند و سپس تزکیه می نماید و آنگاه تعلیم کتاب و حکمت می کند. آیات،یعنی نشانه ها و علامت ها،تلاوت یعنی به دنبال علامت ها و آیات بودن. مصلح الهی ، وجودات جهان را در ارتباط با خداوند تبیین می‌کند. تلاوت با قرائت این فرق را دارد که‌ قرائت، خواندن وشاید همراهی است،ولي تلاوت به دنبال درآمدن و پیروی کردن است؛چه در کلمات و چه در وجودات عینی. تبیین جهان از طریق (آیه) و آنها را نشانه ی خدا گرفتن، مهم ترین مسئله ی جهان بینی است. با این مسئله است که اثبات می شود شعور و عقلی حاکم بر جهان است و هدفی دارد و برنامه ای برای هدفش دارد و آن برنامه را برای حرکت اختیاری انسان ها در اختیارشان قرار داده است. برداشتي از کتاب فلسفه ص129 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
در میان مکان ها و زمان ها مواردی هست که برای انسان فرصته و همانطور که در روایت امده " الفرصه تمر مر السحاب" مانند ابر از روی سر انسان رد می شه و اگر استفاده نکند از دستش فوت می شود یکی از زمان هایی که فرصت بسیار خوبی است ، زمان ماه شعبان است. ماه شعبان بسیار اهمیت دارد؛ نه فقط به خاطر اینکه مقدمه ورود در [ماه] رمضان و میهمانی خداست بلکه ذاتا خودش اهمیت دارد. طبق روایات از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله رسیده که : شعبان ماه من است منظور از این ماه من است یعنی برای رسیدن به قرب من ، به عنوان رسول خدا به عنوانی که موفق شوید به برنامه های ما ، ماه شعبان را اهمیت بدهید. چطور اهمیت بدهیم؟ توجه به خدا و فرامین الهی ، به خصوص استغفار به هر عبارتی به هر تعبیری ولی نقلی که هست اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ربّی وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ‏ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ‏ اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ فرق این ها هم تا حدودی معلومه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ‏ اشاره به این که من از انحرافات و لغزش هایی که داشتم ، برمیگردم به سوی خدا حکایت از تصمیم دارد ، از عزم جزم استغفرالله ربی علاوه بر این نکته ، نکته دیگری دارد و آن این که خدا صاحب اختیار من هست ، هر لغزشی دارم باید او جبران کند اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ اشاره به این دارد که برگشت من به سوی خدا توفیقی است که خدا باید بده توجه به این نکات داشتن هم مفیده به هر حال روزی حد اقل هفتاد بار اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ. یا یه قدری مفصل تر أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ‏ یا أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ ذوالجلال والاکرام وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ‏ یکی از جهاتی که شاید خوب و بسیار مفیده در استغفارهایی بگنجانید اشاره به کل لغزش هاست استغفرالله من کل ذنب و اثم استغفرالله الذی لا اله الا هو من جمیع الذنوب و الاثام (از هر گونه لغزش). توجه به عبادت خدا و توجه به اخلاص دین لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا نَعْبُدُ إِلَّا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ‏ تکرار این مهم هست به هر حال ماه توجه به خدا ، توجه به پیغمبر صلی الله علیه و آله (رسالت به عنوان واسطه بین خدا و [خلق خدا]) ادعیه ای هم برای این ماه ذکر شده که از جمله در کتاب مفاتیح آمده و این دعای اولش که از امام سجاد علیه السلام نقل شده اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلَائِكَةِ تا آخر این دعا بسیار دعای پر محتوایی است. ه مناجاتی که هم نقل شده از حضرت امیر سلام الله علیه و دیگران هم این دعا هم خیلی مهمه دعای مناجات شعبانیه خیلی معروفه خیلی مطالب بلندی در این دعا هست از این کلماتی که خیلی دقت می خواد فهم این کلمات، جمله جمله این دعا بسیار اهمیت دارد جملات زیبایی در دنباله این دعا هست که از هر نظر مورد عنایته . https://t.me/ayatollah_gerami/1449
منظور از شناخت، معنای مصدری شناختن نیست، بلکه همان حالت نفسانی است که آگاهی نامیده می‌شود و گاهی نیز علم و گاهی معرفت گفته می‌شود، هرچند این کلمات تماما مترادف یکدیگر نیستند. شناخت، انکشاف واقعیت و تجلی آن برای انسان است. در هر شناخت، انسان اضافه ای ( نسبتی) به شیء شناخته شده پيدا مي کند و بدین جهت آن شیء را معلوم بالعرض می گویند که به وسیله ی صورت ذهنی به طور غیرمستقیم برای ما «معلوم » شده است و صورت ذهنی را معلوم بالذات می گویند. شناخت که معادل‌ کلمه ی عربی(معرفت) است، در خیلی موارد به معنای شناخت دوم به کار می‌رود. یعنی درک «این همانی. » وبه‌ تعبیر دیگر فهم این که این شخص و یا این شیء همان است که قبلا می دانستیم. ولی علم، اعم است و نوعا در درک ابتدایی به‌ کار می رود، چنانکه شناخت و معرفت بیشتر در جزئیات به کار می روند، ولي علم در جزئیات و کلیات هردو به کار می‌رود. برداشتي از کتاب فلسفه ص131 تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami