eitaa logo
آیت الله گرامی
251 دنبال‌کننده
36 عکس
1 ویدیو
3 فایل
نشر آثار و بیانات آیت الله گرامی @ayatollah_gerami آدرس کانال تلگرام https://t.me/ayatollah_gerami
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی حضرت آیت الله گرامی در بیمارستان بستری شده اند. از علاقمندان و دوستان انتظار می‌رود که با دعای عافیت، و قرائت حمد ( شفا) سلامت همه مرضی و ایشان را از درگاه باری تعالی بخواهند.
🔰آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند ✍️ سید مهدی حسینی دورود: امشب - سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - بعد از نماز مغرب و عشا، مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی در قم برگزار می شود. به همین مناسبت گفت‌وگویی که مدتی پیش با آیت‌الله العظمی گرامی انجام شده بود منتشر می شود. 🔸شاه در قضیه اصلاحات ارضی بنا داشت در زمان آقای بروجردی رفراندومی برگزار کند. (وی بعدها در مقدمه انقلاب سفید آورده است که «من می‌خواستم این کارها را قبلاً انجام دهم اما یک مقام غیر مسئول در مملکت مانع بود و نگذاشت انجام دهم.») 🔻همان زمان شنیدیم که آقای بروجردی به شاه پیام داد که «اگر می‌خواهید قطعاً این کار را انجام دهید برای من گذرنامه بفرستید و من به نجف برمی‌گردم. در مملکتی که غصب در غصب باشد نمی‌خواهم زندگی کنم.» شاه برای ایشان گذرنامه فرستاد و در بدنه جامعه شایع شد که آقای بروجردی می‌خواهد به نجف برود. لذا جامعه با شنیدن اینکه آقا قصد هجرت از ایران دارد، منتشنج شد و مردم ناراحت شدند. 🔸فراموش نمی‌کنم که در قم و حتی تهران، هیئات عزاداری به راه افتاد که من در برخی از آن‌ها حضور داشتم. از جمله هیئت عزاداری زنجیرزنی شبیه روز عاشورا به راه افتاد، شرکت‌کنندگان به سمت صحن حرکت کردند و آقای آقا مرتضی برقعی منبر رفت. 🔻آقا مرتضی برقعی به منزل قدیم ما در گذر جدّا آمده بود و به من گفت که بختیار به من تلفن کرد که به تهران بیا، کارت دارم. گفتم کجا بیایم؟ بختیار گفت: به شمس العماره بیا، از اتوبوس که پیاده شدی ماشین منتظر شماست. من را پیش بختیار بردند و از من پرسیدند که چرا منبر رفتی و مردم را تحریک کردی؟ من هم گفتم که خود مردم بودند. بختیار به من پولی داد و گفت که به آقای بروجردی نگو که ما تو را احضار کردیم. من پیش آقای بروجردی رفتم و همه قضایا را گفتم و به ایشان عرض کردم که به بختیار گفته بودم قضیه را به شما نگویم. آقای بروجردی گفت: باشد، ما به کسی نمی‌گوییم. 🔻با اعتراض آیت‌الله بروجردی و تهدید ایشان به خروج از ایران، شاه از انجام رفراندوم اصلاحات ارضی عقب‌نشینی کرد و یکی از دلایل لغو رفراندوم اصلاحات ارضی، اعتراض آیت الله العظمی بروجردی بود. اما هنوز جمعیت شلوغ بود و به دفتر آقا رفت و آمد می‌کردند. بیرونی منزل ایشان پر از جمعیت بود و من هم آنجا بودم. چند نفر از آقایان مسنّ که مورد توجه عامه مردم بودند، به ریاست آمیرزا ابوالفضل زاهدی که در مسجد امام، امام جماعت بود، از اندرون منزل آقا به بیرون آمدند و آمیرزا ابوالفضل زاهدی به جمعیت گفت که آقا فرمودند: «ناراحت نباشید، من می‌خواستم برای زیارت به نجف اشرف مشرف شوم ولی حالا که مردم نمی‌خواهند، نمی‌روم.» با این جمله ایشان قضیه تمام شد. 🔻اینکه آقای بروجردی بگوید، دیدید شاهِ فلان فلان شده را چگونه شکست دادم و پدرش را درآوردم و مانند این‌ سخنان که بدنه جامعه دچار آشوب شود، اصلاً و ابداً نگفت. لذا مسئولان رژیم پهلوی به آقای بروجردی بسیار احترام می‌گذاشتند. من از سال 52 تا نزدیک 56 یکسره در زندان بودم. 🔸مقام مهم ساواک در اوین تهران با من تماس داشت. وی یک خودکار برداشت و گفت: «کافی بود آقای بروجردی بگویند این خودکار از فردا نباید در ادارت باشد، ما همه اطاعت می‌کردیم.» آقای بروجردی سیاست خاصی داشت و بدون اینکه بدنه جامعه درگیر شود، کارها را انجام می‌داد. 🔻آقای بروجردی بدون درگیری و حفظ احترام متقابل قضیه رفراندوم را حل کرد. چون کأنّ نظرشان این بود که حکومت، شیعی است و اگر انتقادها و اشکالاتی وجود دارد، حتی‌المقدور بدون درگیری حادّ بررسی و برطرف شود. / جماران https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1629823 🕌 @jamarannews
متاسفانه بسیاری از علمای اهل سنت- که احادیث زیادی در ولاء اهل بیت علیهم السلام نیز نقل کرده اند- در فهم احکام دین نزد غیر اهل بیت رفته اند، گویا ولاء اهل بیت را فقط در محبت قلبی خلاصه کرده و فکر کرده اند همین که بگویند اهل بیت را دوست داریم ،کافی است . گرچه هیچ گونه ارتباط واقعی با آنها نداشته باشند و حتی احکام دینشان را هم از دیگران بگیرند. از شافعی اشعاری نقل شده است: «و لما رایت الناس قد ذهبت بهم مذاهبهم فی ابحر الغی و الجهل رکبت علی اسم الله فی سنن النجاه و هم اهل بیت المصطفی خاتم الرسل و امسکت حبل الله و هوولائهم کما قد ایرنا بالتمسک بالحبل» (و چون دیدم که مردم به هر طرف در دریاهای گمراهی و ضلالت می روند من با نام خدا در کشتی های نجات سوار شدم که همانا اهل بیت پیامبر خاتم هستند، و به ریسمان خداوند که همان ولایت اهل بیت می باشد چنگ زدم همان طور که مامور به تمسک به ریسمان الهی هستیم) از این اشعار شافعی به خوبی پیداست که از نظر او توسل به اهل بیت علیهم السلام برای قضای حوائج نیز مطلوب و برخلاف گفته ی وهابیون نادان ،مصداق شرک نمی باشد. برداشتي از کتاب لولا علی علیه السلام ص ۷۵ و۷۶ تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
پیام تسلیت آیت‌الله‌العظمی گرامی در پی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رئیسی و هیئت همراه بسمه تعالی انّا لله و انّا الیه راجعون شهادت رئیس جمهور محترم و امام جمعه محترم تبریز و وزیر محترم خارجه و هیئت همراه را تسلیت عرض کرده، بقای توفیقات همگان را در مسیر خدمات موظفه مسئلت دارم، زحمات این عزیزان در مسیر خدمت به جامعه اسلامی کشور و عموم مردم موجب اجر الهی خواهد بود. قم _ محمدعلی گرامی ۱۴۰۳/۲/۳۱
عصمت انبیا و امامان به این معنی نیست که تصادفا گناه نمی کنند، یا آن گونه که بعضی توجیه کرده اند -معرفت و شناختی که آنها به خداوند و حقایق امور دارند، مانع گناه می شود، …. بلکه علاوه بر آن ،این درست است خداوند نیز عصمت آنان را تضمین کرده است. خداوند از راه لطف، یک مجموعه برنامه تکاملی برای کل بشر فرستاده که این برنامه باید حفاظت شود، براساس همین برهان، پیامبر و امامان را هم باید حفظ کند. پس برهان لطف اقتضا می کند که هم قرآن معصوم باشد، هم پیامبر و امامان، عصمت قرآن به همان معنای عصمت پیامبر و امام است. برداشتي از کتاب درس هایی از علوم قرآن ص ۴۰ و۴۱ تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
در بیاناتشان تصریح کردند: « کسی .. که از جانب «مردم» وکالت داشته باشد…
سوال: تصمیم برای ترک گناه را چگونه بدست آورم منظورم تصمیم کامل و قاطع است لطفا راهنمایی فرمایید؟ پاسخ آیت الله گرامی: در پاسخ گفته می شود آنها که اشخاصی مصمم نیستند می توانند از پیگیری تصمیم های موقت و تمرین استفاده کنند، انسان هر قدر در مطالعه یک سطر یا کمتر و در زمانی اندک چون یک دقیقه مثلا تصمیم بگیرد که تمرکز داشته باشد آنگاه موفق می شود در زمان طولانی تر این تصمیم را پیاده کند. خواهید گفت بسیار خب ولی این چه تاثیری دارد ما همه می توانیم فی المثل در یک کلمه ارتکاز قولی دماغی داشته باشیم و برای یک دقیقه عادت زشت را تاخیر بیاندازیم ولی چه اثری برای شکست خوردگان در تصمیم دارد؟ ولی باید بدانیم که همین یک دقیقه ها و یک کلمه ها در سایه تصمیم، روح را تقویت نموده و با تمرین و مداومت، انسان را مصمم می سازد. مرتبه‌ دوم کمی بیشتر و در مرحله سوم بیشتر و تدریجا در زمانی وسیع و کارهایی بزرگ، قدرت تصمیم پیدا می شود. در دستورات اسلامی هم برای استفاده های بزرگ از تمرین های کوچک شروع شده است، و فی المثل برای آنها که احساس می کنند سنگدل و قسی القلب شده اند دستور داده که به طفل یتیمی رسیدگی و مهربانی و با او ملاطفت نموده پدرانه دست نوازش بر سر طفل بکشند. و در روایتی آمده که او را سر سفره خود نشانده با خود هم غذا کند. یک مرتبه نوازش طفل یتیم اثر قطعی ندارو ولی تدریجا با تکرار و پیگیری روح سخت، لطیف و رقیق می گردد. و یا حالت بیمار به خود گرفتن را مذمت فرموده است. زیرا ممکن است تدریجا این حالت ظاهری بر روح متظاهر اثر گذارده انسان را بی حال و سست بار آورده از سعادت برکنار سازد. مایوس نباشید! منبع: کتاب معبری به آسمان پرسش ها و پاسخ های ایت الله گرامی گردآورنده : حامد اسلامجو ناشر: نسیم ظهور صفحه : ۸۹و۹۰ @ayatollah_gerami
سوال: هدف از خلقت انسان چه چیز می تواند باشد؟ آیا علم است یا عمل اوست؟ یا برای اخلاق آفریده شده است؟ اخلاق اجتماعی، یعنی در مسیر خدمت به جامعه یا اخلاق فردی؟ صفای نفس و پاکی وجود و یا چیزهای دیگر؟ پاسخ آیت الله گرامی: هدف از خلقت انسان پیوستن به وجود برتر از خود می باشد، یعنی تکامل. چنان که هدف از خلقت موجودات دیگر نیز همین کمال است. پیوستن انسان به وجود برتر از راه تکمیل علم و عشق است، درک و احساس که تلطیف روح می کند و صفای نفس و پاکی می آورد. پاکی نفس با هم سو شدن با پاک مطلق یعنی ذات احدیت است که در تعبیر دیگر تخلق به اخلاق الهی نامیده می شود منبع: کتاب معبری به آسمان پرسش ها و پاسخ های ایت الله گرامی گردآورنده : حامد اسلامجو ناشر: نسیم ظهور صفحه : ۱۰۷و۱۰۸ @ayatollah_gerami
سوال: گفته می شود پیامبران فانی در خدا بودند به چه معناست؟ چگونه می شود انسان فانی در خدا شود؟ پاسخ آیت الله گرامی: هر موجودی به نحوی و به اندازه ای، پیوستگی با ذات احدیت دارد و به تعبیر دیگر، همه عالم که معلول حضرت حق می باشد، طبق خاصیت معلولیت، فانی در علت خویش است، یعنی از خود هیچ ندارد و مندرک و فانی در وجود علت است. علت، اگر لحظه ای قطع نظر از معلول کند در دم فنا و نیست خواهد شد. چرا که از خود چیزی نیست و فنای محض می باشد. اساسا «فنا » همه سرمایه معلول است. یعنی اگر معلول، وجود یا شرف و عزتی دارد از پیوستگی به علت است. پس معلول از خود هیچ نیست و هر چه هست علت است و جلوات علت. لیکن همین هیچ بودن معلول، عزت اوست. چون از خود هیچ است، وابسته صرف به علت است و از این راه عزت دارد. پس فنای معلول سرمایه اوست و همه عالم این فنا را دارند لیکن آن که توجه به این فنا را دارد، می تواند از این سرمایه خود استفاده کند. لو هر موجود که بیشتر غرق در فنا می شود و خود بینی ندارد بیشتر وصل به آن دریای عظمت می شود و با ارزش تر می شود. منبع: کتاب معبری به آسمان پرسش ها و پاسخ های ایت الله گرامی گردآورنده : حامد اسلامجو ناشر: نسیم ظهور صفحه : ۱۱۰و۱۱۱ @ayatollah_gerami
🏴 پیام حضرت آیةالله گرامی به مناسبت شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون تسلیت عرض می‌کنیم، تسلیت از دست رفتن هزاران انسان‌ مظلوم و بی‌دفاع در کشورهای اسلامی به ویژه لبنان، فلسطین و … به دست رژیم غاصب صهیونیستی؛ خبر شهادت دبیر کل محترم حزب الله جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سیدحسن نصرالله (رضوان الله تعالی علیه)موجب تاسف و تاثر گردید؛ اینجانب این ضایعه دردناک را به تمام مسلمانان و آزادگان جهان خصوصا لبنان تسلیت عرض می‌کنم. قم المقدّسة _محمدعلی گرامی ۱۴۰۳/۷/۸