eitaa logo
آیت الله گرامی
250 دنبال‌کننده
36 عکس
1 ویدیو
3 فایل
نشر آثار و بیانات آیت الله گرامی @ayatollah_gerami آدرس کانال تلگرام https://t.me/ayatollah_gerami
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام تسلیت آیت‌الله‌العظمی گرامی در پی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رئیسی و هیئت همراه بسمه تعالی انّا لله و انّا الیه راجعون شهادت رئیس جمهور محترم و امام جمعه محترم تبریز و وزیر محترم خارجه و هیئت همراه را تسلیت عرض کرده، بقای توفیقات همگان را در مسیر خدمات موظفه مسئلت دارم، زحمات این عزیزان در مسیر خدمت به جامعه اسلامی کشور و عموم مردم موجب اجر الهی خواهد بود. قم _ محمدعلی گرامی ۱۴۰۳/۲/۳۱
عصمت انبیا و امامان به این معنی نیست که تصادفا گناه نمی کنند، یا آن گونه که بعضی توجیه کرده اند -معرفت و شناختی که آنها به خداوند و حقایق امور دارند، مانع گناه می شود، …. بلکه علاوه بر آن ،این درست است خداوند نیز عصمت آنان را تضمین کرده است. خداوند از راه لطف، یک مجموعه برنامه تکاملی برای کل بشر فرستاده که این برنامه باید حفاظت شود، براساس همین برهان، پیامبر و امامان را هم باید حفظ کند. پس برهان لطف اقتضا می کند که هم قرآن معصوم باشد، هم پیامبر و امامان، عصمت قرآن به همان معنای عصمت پیامبر و امام است. برداشتي از کتاب درس هایی از علوم قرآن ص ۴۰ و۴۱ تالیف آیت الله گرامی @ayatollah_gerami
در بیاناتشان تصریح کردند: « کسی .. که از جانب «مردم» وکالت داشته باشد…
سوال: تصمیم برای ترک گناه را چگونه بدست آورم منظورم تصمیم کامل و قاطع است لطفا راهنمایی فرمایید؟ پاسخ آیت الله گرامی: در پاسخ گفته می شود آنها که اشخاصی مصمم نیستند می توانند از پیگیری تصمیم های موقت و تمرین استفاده کنند، انسان هر قدر در مطالعه یک سطر یا کمتر و در زمانی اندک چون یک دقیقه مثلا تصمیم بگیرد که تمرکز داشته باشد آنگاه موفق می شود در زمان طولانی تر این تصمیم را پیاده کند. خواهید گفت بسیار خب ولی این چه تاثیری دارد ما همه می توانیم فی المثل در یک کلمه ارتکاز قولی دماغی داشته باشیم و برای یک دقیقه عادت زشت را تاخیر بیاندازیم ولی چه اثری برای شکست خوردگان در تصمیم دارد؟ ولی باید بدانیم که همین یک دقیقه ها و یک کلمه ها در سایه تصمیم، روح را تقویت نموده و با تمرین و مداومت، انسان را مصمم می سازد. مرتبه‌ دوم کمی بیشتر و در مرحله سوم بیشتر و تدریجا در زمانی وسیع و کارهایی بزرگ، قدرت تصمیم پیدا می شود. در دستورات اسلامی هم برای استفاده های بزرگ از تمرین های کوچک شروع شده است، و فی المثل برای آنها که احساس می کنند سنگدل و قسی القلب شده اند دستور داده که به طفل یتیمی رسیدگی و مهربانی و با او ملاطفت نموده پدرانه دست نوازش بر سر طفل بکشند. و در روایتی آمده که او را سر سفره خود نشانده با خود هم غذا کند. یک مرتبه نوازش طفل یتیم اثر قطعی ندارو ولی تدریجا با تکرار و پیگیری روح سخت، لطیف و رقیق می گردد. و یا حالت بیمار به خود گرفتن را مذمت فرموده است. زیرا ممکن است تدریجا این حالت ظاهری بر روح متظاهر اثر گذارده انسان را بی حال و سست بار آورده از سعادت برکنار سازد. مایوس نباشید! منبع: کتاب معبری به آسمان پرسش ها و پاسخ های ایت الله گرامی گردآورنده : حامد اسلامجو ناشر: نسیم ظهور صفحه : ۸۹و۹۰ @ayatollah_gerami
سوال: هدف از خلقت انسان چه چیز می تواند باشد؟ آیا علم است یا عمل اوست؟ یا برای اخلاق آفریده شده است؟ اخلاق اجتماعی، یعنی در مسیر خدمت به جامعه یا اخلاق فردی؟ صفای نفس و پاکی وجود و یا چیزهای دیگر؟ پاسخ آیت الله گرامی: هدف از خلقت انسان پیوستن به وجود برتر از خود می باشد، یعنی تکامل. چنان که هدف از خلقت موجودات دیگر نیز همین کمال است. پیوستن انسان به وجود برتر از راه تکمیل علم و عشق است، درک و احساس که تلطیف روح می کند و صفای نفس و پاکی می آورد. پاکی نفس با هم سو شدن با پاک مطلق یعنی ذات احدیت است که در تعبیر دیگر تخلق به اخلاق الهی نامیده می شود منبع: کتاب معبری به آسمان پرسش ها و پاسخ های ایت الله گرامی گردآورنده : حامد اسلامجو ناشر: نسیم ظهور صفحه : ۱۰۷و۱۰۸ @ayatollah_gerami
سوال: گفته می شود پیامبران فانی در خدا بودند به چه معناست؟ چگونه می شود انسان فانی در خدا شود؟ پاسخ آیت الله گرامی: هر موجودی به نحوی و به اندازه ای، پیوستگی با ذات احدیت دارد و به تعبیر دیگر، همه عالم که معلول حضرت حق می باشد، طبق خاصیت معلولیت، فانی در علت خویش است، یعنی از خود هیچ ندارد و مندرک و فانی در وجود علت است. علت، اگر لحظه ای قطع نظر از معلول کند در دم فنا و نیست خواهد شد. چرا که از خود چیزی نیست و فنای محض می باشد. اساسا «فنا » همه سرمایه معلول است. یعنی اگر معلول، وجود یا شرف و عزتی دارد از پیوستگی به علت است. پس معلول از خود هیچ نیست و هر چه هست علت است و جلوات علت. لیکن همین هیچ بودن معلول، عزت اوست. چون از خود هیچ است، وابسته صرف به علت است و از این راه عزت دارد. پس فنای معلول سرمایه اوست و همه عالم این فنا را دارند لیکن آن که توجه به این فنا را دارد، می تواند از این سرمایه خود استفاده کند. لو هر موجود که بیشتر غرق در فنا می شود و خود بینی ندارد بیشتر وصل به آن دریای عظمت می شود و با ارزش تر می شود. منبع: کتاب معبری به آسمان پرسش ها و پاسخ های ایت الله گرامی گردآورنده : حامد اسلامجو ناشر: نسیم ظهور صفحه : ۱۱۰و۱۱۱ @ayatollah_gerami