سلسله دروس امامت آیت الله میلانی مدظله العالی 02.mp3
11.83M
#صوت
#سلسله_دروس_امامت
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی
✅ جلسه 2
📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
ج 2 - سلسله دروس امامت - 3 بهمن ماه 1401.pdf
123.1K
#متن
#سلسله_دروس_امامت
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی
✅ جلسه 2
📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
16.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویدئو
بیانات فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
به مناسبت شهادت #امام_هادی_علیه_السلام
بعضی #بی_سوادها فکر می کنند در زیارت جامعه کبیره #غلو وجود دارد
زیارت جامعه کبیره #گوشه_ای_از_فضائل و مقامات ائمه علیهم السلام است
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احیاگر_تراث_علمای_هند
❇️ بخشی از بیانات حضرت آیت الله سید علی میلانی مدظله العالی در جلسات سلسله دروس امامت:
مطالبی که عرض میکنم بر اساس #منهج علامه بزرگ مرحوم علامه میر حامد حسین لکهنوی است . ایشان که در سال ۱۳۰۶ قمری فوت شدند، #استاد_بنده_هستند و بنده مفتخرم که شاگرد مکتب ایشان هستم.
نمیدانم آیا کسی که چونان بنده شاگردی در مکتب ایشان کرده باشد وجود دارد یا خیر؟
بنده کسی هستم که اسم ایشان را در این دیار #احیا_کردم و کسی هستم که کتاب #عبقات_الانوار را احیا کردم و آثار علمای #هندوستان را در این دیار احیا میکنم و خواهم کرد و #افتخار_می_کنم به این جهت
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
02~1.mp3
13.13M
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 2
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
❇️متن بیانات معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
ما همه می دانیم که خداوند متعال این بشر را که خلق کرده به جهت معرفت و عبودیت خلق کرده است.
معرفت و عبودیت که غرض از خلقت است، از طریق نفس و بدن حاصل می شود که انسان مرکب از نفس و بدن است.
این معرفت و این عبودیت که هدف خلقت هست، وقتی تحقق پیدا می کند که نفس انسانی و بدن انسانی سالم باشد.
سلامت و طهارت نفس و بدن شرط تحقق معرفت و عبودیت است اگر نفس انسانی سالم نباشد و یا اگر بدن انسان سالم نباشد غرض از خلقت آنچنان که خواسته شده و غرض قرار گرفته تحقق پیدا نمی کند و لذا تکلیف هر یک از ما این است که هم به بدنمان برسیم و هم به نفس مان برسیم ولکن عملا می بینیم این طور نیست. اگر جسم ما مشکلی پیدا کرد به طبیب مراجعه می کنیم، دارو مصرف می کنیم، پرهیز می کنیم تا سلامتی برگردد. اما نسبت به نفس اینطور نیست؛ به فکر نیستیم که به طبیب نفسانی مراجعه کنیم؛ و همین است که غرض از خلقت ما تحقق پیدا نمی کند.
همه می دانیم که صفات نفسانی بر دو قسم است، صفات مورد مدح و ترغیب شارع مقدس و عُقلا که این صفات را تایید می کنند. در مقابل صفات مذمومه داریم که شارع مقدس و عُقلا آن را مذمت می کنند.
ابتدا از صفات ممدوحه شروع و بعد به صفات مورد مذمت و روایات آن را بیان می کنم.
اگر نفس انسانی واجد این صفات حسنه بشود و منزه بشود از صفات سیئه، این کمک می کند انسان را بر ترقّی و پیشرفت در مسیر عبودیت از روی معرفت.
آن چرا که عرض کردم در روایتی یافتم که خود امام صادق علیه السلام به شخصی می فرمایند:
إنَّكَ قَدْ جُعِلْتَ طَبيبَ نَفْسِكَ وَبُيِّنَ لَكَ الدّاءُ وَعُرِّفْتَ آيَةَ الصِّحَةِ وَ دُلِلْتَ عَلَى الدَّواءِ، فـَانـْظُرْ كَيْفَ قِيامـُكَ عَلى نَفْسِكَ. [اصول كافى، ج 2، ص 454]
خداوند تو را طبیب خودت قرار داده و امراض نفسانی را هم برایت بیان کرده اند و برای تو امارات صحت و سلامتی نفس بیان شده. پس هم مرض ها و هم دارو ها بیان شده و تو طبیب نفست هستی. پس ببین که چگونه به وظیفه خودت در برابر نفست عمل خواهی کرد
و این همان است که ما گفتیم.
خداوند متعال در خصوص نفس انسانی خود انسان را طبیب قرار داده و در قرآن کریم، آیه صراحت دارد بر این که هیچ کس به اندازه خود انسان اطلاع از حالات نفسانی و معنوی خودش ندارد.
خودمان خبر داریم کدام صفت سیئه را داریم و کدام صفت حسنه را نداریم؛ برای ما طبیب نفسانی، خودمان هستیم.
داروها را معین کرده اند. پس از تعیین امراض، ما طبیب خودمانیم که برای آن داروها، برای علاج خودمان استفاده کنیم، همچنانی که برای امراض بدنی اهمیت قائل می شود.
شرعا تکلیف بر انسان است که اگر مریض شد خود را معالجه کند. اگر کاری کند که مریض شود، این حرام است. در طرف نفس هم همینطور است؛ ما نسبت به نفس خود تکلیف داریم تا از مرض های نفسانی، خود را معالجه کنیم تا به سلامتی برسیم.
خداوند از ما خواهد خواست که نفس خود را از صفات سیئه منزه کنیم و نسبت به صفات حسنه کوشا باشیم.
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزیده ای از بیانات فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
🔴بهترین راه برای دعوت دیگران به اهل بیت علیهم السلام
#سلسله_مباحث_اخلاقی معظم له
شنبه | ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
🛑سلسله دروس امامت حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی
قابل توجه امامت پژوهان محترم
با عنایات حضرت ولی الله الأعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ سلسله دروس امامت حضرت آیة الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته برگزار میشود.
عنوان درس: ریشه های اختلاف در امامت
زمان: از دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
دوشنبه ها؛ بعد از نماز مغرب و عشاء
مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهیدین، پلاک ۵۲، بنیاد فرهنگی امامت
@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
03 سلسله دروس آیت الله میلانی.mp3
12.12M
#صوت
#سلسله_دروس_امامت
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی
✅ جلسه ۳
📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
ج 3 - سلسله دروس امامت - 10 بهمن ماه 1401.pdf
440.8K
#متن
#سلسله_دروس_امامت
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی
✅ جلسه ۳
📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
#گزارش_تصویری
#سلسله_دروس_امامت
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی
✅ جلسه ۳
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 03.mp3
11.81M
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 3
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
❇️متن بیانات معظم له:
اولین چیزی که در باب اخلاق باید تذکر داده شود قبل از ورود در بیان اخلاقیات،
باید از غفلت بیدار شد؛ باید اهل تفکر بود.
اگر غبار غفلت بر دل انسان نشسته باشد هرچه آیه و روایت هم خوانده شود، شخص آمادگی لازم را نخواهد داشت. لذاست که در روایات و کتب اولین مطلبی که تذکر میدهند تفکر است.
از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که همیشه میفرمودند:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: نَبِّهْ بِالتَّفَكُّرِ قَلْبَكَ وَ جَافِ عَنِ اَللَّيْلِ جَنْبَكَ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ رَبَّكَ . {کافی 2 / 54}
این قلب که حاکم بر اعضا و جوارح انسان است، در قضیه هشام بن حکم و عمرو بن عبید جاری شد که امام صادق علیه السلام چنان از این داستان لذت بردند که به هشام امر فرمودند که در حضور جمع بیان کند.
بعد حضرت امیر فرمودند که یک فاصله ای بین خودت و خواب قرار بده. یعنی مقداری از شب را بیدار باش که تهجد در شب انسان را آماده میکند برای آدم شدن و قدم برداشتن در مسیر
جاف از جفاست؛ یعنی جدایی ایجاد کردن بین خودت و بدنت و شب که فاصله بینداز
نباید غافل شد از اینکه خداوند متعال امر و نهی و به تبع آن ثواب و عقابی دارد
این شرط اول برای بیان اخلاق است و مقدم داشتن بر مباحث اخلاق
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
#گزارش_تصویری
🔸 مراسم جشن و آیین رونمایی #سلسله_احیاء_آثار_علماء_لکهنو با سخنرانی حضرت آیت الله #حسینی_بوشهری و حضرت آیت الله #استادی، باحضور حضرات آیات، اساتید و طلاب در بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد
برای دریافت اخبار تکمیلی و تصاویر به سایت بنیاد فرهنگی امامت مراجعه کنید👇
https://b2n.ir/q09220
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 04.mp3
13.61M
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 4
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
❇️متن بیانات معظم له:
باب تسلیم و رضا
این باب اهم ابواب اخلاقی است و در ابواب ایمان و کفر نسبت به تسلیم و رضا خیلی اهمیت داده می شود.
اگر بخواهیم به ترتیب عمل کنیم قاعدتا این باب از ابواب اخیره است؛ زیرا باید اخلاقیات رعایت شود تا به تسلیم و رضا بیانجامد ولی این اهمیت موجب تقدیم شده است.
از امام صادق علیه السلام سوال می شود که اگر بخواهیم مؤمن را بشناسیم باید دید میزان تسلیم او در برابر آن چه خدا اراده کرده چقدر است و همچنین میزان رضایت او در قبال آن ها.{1}
تسلیم را تا جایی میگویند تسلیم که انسان نگوید اگر اینطور می شد بهتر بود
اگر بیش از این باران می آمد بهتر بود
یعنی تا این اندازه انسان دخالت نکند در امور الهی و اظهار نظر نکند در برابر اراده های خداوند متعال
خیلی اوقات پیشامدیخوشایند یا ناراحت کننده برای انسان او را از عبودیت خارج میکند.
راوی می گوید رفتم خدمت امام علیهالسلام و دیدم حضرت نگران هستند و مدام می روند داخل منزل و بر میگردند. گفتم چه رخ داده؟ حضرت فرمودند یکی از بچهها مریض است و من نگران حالش هستم.
زمانی گذشت حضرت فرمودند که غذا بیاورید و با ما نشستند و با آرامش کامل غذا خوردند؛ گفتم آقا جان چه رخ داد؟ حضرت فرمودند آن بچه فوت شد!
سوال کردم حالا که باید بیشتر اضطراب داشته باشید و نگران باشید
حضرت فرمودند آن وقت که حالش بد بود ما وظیفه داشتیم به او رسیدگی کنیم ولی حالا که فوت شد ما باید تسلیم باشیم{2}
اگر خدا صلاح دید و غضب کرد و زلزله ای رخ داد ما حق اعتراض نداریم و باید تسلیم باشیم بلکه باید به دنبال علل و اسباب آن بگردیم تا علاج کنیم نه اینکه اعتراض کنیم.
{1} عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ بِأَيِّ شَيْءٍ يُعْلَمُ اَلْمُؤْمِنُ بِأَنَّهُ مُؤْمِنٌ قَالَ بِالتَّسْلِيمِ لِلَّهِ وَ اَلرِّضَا فِيمَا وَرَدَ عَلَيْهِ مِنْ سُرُورٍ أَوْ سَخَطٍ .
کافی 2 / 62
{2} عَنْ قُتَيْبَةَ اَلْأَعْشَى قَالَ: أَتَيْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَعُودُ اِبْناً لَهُ فَوَجَدْتُهُ عَلَى اَلْبَابِ فَإِذَا هُوَ مُهْتَمٌّ حَزِينٌ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ اَلصَّبِيُّ فَقَالَ وَ اَللَّهِ إِنَّهُ لِمَا بِهِ ثُمَّ دَخَلَ فَمَكَثَ سَاعَةً ثُمَّ خَرَجَ إِلَيْنَا وَ قَدْ أَسْفَرَ وَجْهُهُ وَ ذَهَبَ اَلتَّغَيُّرُ وَ اَلْحُزْنُ قَالَ فَطَمِعْتُ أَنْ يَكُونَ قَدْ صَلَحَ اَلصَّبِيُّ فَقُلْتُ كَيْفَ اَلصَّبِيُّ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ وَ قَدْ مَضَى لِسَبِيلِهِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ كُنْتَ وَ هُوَ حَيٌّ مُهْتَمّاً حَزِيناً وَ قَدْ رَأَيْتُ حَالَكَ اَلسَّاعَةَ وَ قَدْ مَاتَ غَيْرَ تِلْكَ اَلْحَالِ فَكَيْفَ هَذَا فَقَالَ إِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِنَّمَا نَجْزَعُ قَبْلَ اَلْمُصِيبَةِ فَإِذَا وَقَعَ أَمْرُ اَللَّهِ رَضِينَا بِقَضَائِهِ وَ سَلَّمْنَا لِأَمْرِهِ .
کافی 3 / 225
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 05.mp3
11.18M
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 5
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
❇️متن بیانات معظم له:
توصیه زیادی شده نسبت به تلاوت قرآن کریم و مورد تأکید پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام قرار گرفته است؛ حتی در روایات هست که حداقل پنجاه آیه در روز بخوانید.
خداوند متعال در قرآن کریم هم وعده رحمت و هم وعید عذاب و هم موعظه و در کنار آن ها بر حذر داشتن مردم از کارهای خلاف دارد.
امام علیهالسلام فرمودند: سه چیز را انسان داشته باشد از سه چیز مرحوم نخواهد شد
اگر انسان اهل دعا باشد از استجابت آن مرحوم نخواهد شد
اگر انسان اهل شکر باشد از زیاد شدن رحمت الهی و رزق مرحوم نخواهد شد
اگر انسان اهل توکل باشد از کفایت خداوند متعال مرحوم نخواهد شد
بعد حضرت فرمودند که آیا قرآن نمیخوانید که وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ {طلاق/ 3}
دقت کنید که با فعل مضارع آمده و دلالت بر استمرار دارد؛ یعنی همیشه و در همه امور باید متوکل به خدا باشد.
البته اسباب ظاهری لازم است ولی همان اسباب را هم خود خدا فراهم میکند و میفرماید لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ {ابراهیم/ 7}که با لام و نون تاکید آمده است و خداوند متعال خلف وعده نمی کند و این خطاب به عموم مسلمین است؛ نمیگوید اگر عالم یا عادل بودید لازیدنکم بلکه مطلق است.
البته شکر را باید فهمید یعنی چه
شکر یکی از مراتبش لسانی است.اما این مرتبه پایین است و مرتبه بالاتر این است که آن چه خداوند روزی انسان قرار می دهد آن را در جای خودش خرج کند یعنی اگر خدا آبرو داد باید در جای خودش برای کار خیری خرج کنم، اگر خداوند متعال علم داد یعنی هم عمل کنم و هم تعلیم بدهم به دیگران
و همچنین میفرمایید ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ {غافر/ 60}
انسان امر شده به اینکه از خدا بخواهد و دعا کند و خداوند متعال وعده می دهد که اجابت می کند.
خب اگر انسان قرآن بخواند و تدبر کند چه تحولاتی در انسان پیدا می شود؟
انسان شاکر با انسان غیر شاکر تفاوت ندارد؟!!
انسان متوکل بر خدا همیشه با انسانی که اینطور نیست مساوی است؟
انسانی که همیشه با خدا در ارتباط باشد این ارتباط بین عبد و مولا این ارتباط کم اثر دارد ؟
آیا انسان را تغییر نمی دهد؟
هر یک از این سه امر، جداگانه ان شاءالله جداگانه در ادامه بحث خواهد شد.
🆔 @bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani