eitaa logo
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
1هزار دنبال‌کننده
627 عکس
179 ویدیو
24 فایل
کانال اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی) www.al-milani.com https://zil.ink/emamat.ir @bonyad_emamat @madrase_emamat
مشاهده در ایتا
دانلود
03 سلسله دروس آیت الله میلانی.mp3
12.12M
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی ✅ جلسه ۳ 📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
ج 3 - سلسله دروس امامت - 10 بهمن ماه 1401.pdf
440.8K
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی ✅ جلسه ۳ 📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 03.mp3
11.81M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 3 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
❇️متن بیانات معظم له: اولین چیزی که در باب اخلاق باید تذکر داده شود قبل از ورود در بیان اخلاقیات، باید از غفلت بیدار شد؛ باید اهل تفکر بود. اگر غبار غفلت بر دل انسان نشسته باشد هرچه آیه و روایت هم خوانده شود، شخص آمادگی لازم را نخواهد داشت. لذاست که در روایات و کتب اولین مطلبی که تذکر می‌دهند تفکر است. از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که همیشه می‌فرمودند: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: نَبِّهْ بِالتَّفَكُّرِ قَلْبَكَ وَ جَافِ عَنِ اَللَّيْلِ جَنْبَكَ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ رَبَّكَ . {کافی 2 / 54} این قلب که حاکم بر اعضا و جوارح انسان است، در قضیه هشام بن حکم و عمرو بن عبید جاری شد که امام صادق علیه السلام چنان از این داستان لذت بردند که به هشام امر فرمودند که در حضور جمع بیان کند. بعد حضرت امیر فرمودند که یک فاصله ای بین خودت و خواب قرار بده. یعنی مقداری از شب را بیدار باش که تهجد در شب انسان را آماده می‌کند برای آدم شدن و قدم برداشتن در مسیر جاف از جفاست؛ یعنی جدایی ایجاد کردن بین خودت و بدنت و شب که فاصله بینداز نباید غافل شد از اینکه خداوند متعال امر و نهی و به تبع آن ثواب و عقابی دارد این شرط اول برای بیان اخلاق است و مقدم داشتن بر مباحث اخلاق 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
🔸 مراسم جشن و آیین رونمایی با سخنرانی حضرت آیت الله و حضرت آیت الله ، باحضور حضرات آیات، اساتید و طلاب در بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد برای دریافت اخبار تکمیلی و تصاویر به سایت بنیاد فرهنگی امامت مراجعه کنید👇 https://b2n.ir/q09220 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 04.mp3
13.61M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 4 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
❇️متن بیانات معظم له: باب تسلیم و رضا این باب اهم ابواب اخلاقی است و در ابواب ایمان و کفر نسبت به تسلیم و رضا خیلی اهمیت داده می شود. اگر بخواهیم به ترتیب عمل کنیم قاعدتا این باب از ابواب اخیره است؛ زیرا باید اخلاقیات رعایت شود تا به تسلیم و‌ رضا بیانجامد ولی این اهمیت موجب تقدیم شده است. از امام صادق علیه السلام سوال می شود که اگر بخواهیم مؤمن را بشناسیم باید دید میزان تسلیم او در برابر آن چه خدا اراده کرده چقدر است و همچنین میزان رضایت او در قبال آن ها.{1} تسلیم را تا جایی می‌گویند تسلیم که انسان نگوید اگر این‌طور می شد بهتر بود اگر بیش از این باران می آمد بهتر بود یعنی تا این اندازه انسان دخالت نکند در امور الهی و اظهار نظر نکند در برابر اراده های خداوند متعال خیلی اوقات پیشامدیخوشایند یا ناراحت کننده برای انسان او را از عبودیت خارج می‌کند. راوی می گوید رفتم خدمت امام علیه‌السلام و دیدم حضرت نگران هستند و مدام می روند داخل منزل و بر میگردند. گفتم چه رخ داده؟ حضرت فرمودند یکی از بچه‌ها مریض است و من نگران حالش هستم. زمانی گذشت حضرت فرمودند که غذا بیاورید و با ما نشستند و با آرامش کامل غذا خوردند؛ گفتم آقا جان چه رخ داد؟ حضرت فرمودند آن بچه فوت شد! سوال کردم حالا که باید بیشتر اضطراب داشته باشید و نگران باشید حضرت فرمودند آن وقت که حالش بد بود ما وظیفه داشتیم به او رسیدگی کنیم ‌ولی حالا که فوت شد ما باید تسلیم باشیم{2} اگر خدا صلاح دید و غضب کرد و زلزله ای رخ داد ما حق اعتراض نداریم و باید تسلیم باشیم بلکه باید به دنبال علل و اسباب آن بگردیم تا علاج کنیم نه اینکه اعتراض کنیم. {1} عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ بِأَيِّ شَيْءٍ يُعْلَمُ اَلْمُؤْمِنُ بِأَنَّهُ مُؤْمِنٌ قَالَ بِالتَّسْلِيمِ لِلَّهِ وَ اَلرِّضَا فِيمَا وَرَدَ عَلَيْهِ مِنْ سُرُورٍ أَوْ سَخَطٍ . کافی 2 / 62 {2} عَنْ قُتَيْبَةَ اَلْأَعْشَى قَالَ: أَتَيْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَعُودُ اِبْناً لَهُ فَوَجَدْتُهُ عَلَى اَلْبَابِ فَإِذَا هُوَ مُهْتَمٌّ حَزِينٌ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ اَلصَّبِيُّ فَقَالَ وَ اَللَّهِ إِنَّهُ لِمَا بِهِ ثُمَّ دَخَلَ فَمَكَثَ سَاعَةً ثُمَّ خَرَجَ إِلَيْنَا وَ قَدْ أَسْفَرَ وَجْهُهُ وَ ذَهَبَ اَلتَّغَيُّرُ وَ اَلْحُزْنُ قَالَ فَطَمِعْتُ أَنْ يَكُونَ قَدْ صَلَحَ اَلصَّبِيُّ فَقُلْتُ كَيْفَ اَلصَّبِيُّ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ وَ قَدْ مَضَى لِسَبِيلِهِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ كُنْتَ وَ هُوَ حَيٌّ مُهْتَمّاً حَزِيناً وَ قَدْ رَأَيْتُ حَالَكَ اَلسَّاعَةَ وَ قَدْ مَاتَ غَيْرَ تِلْكَ اَلْحَالِ فَكَيْفَ هَذَا فَقَالَ إِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِنَّمَا نَجْزَعُ قَبْلَ اَلْمُصِيبَةِ فَإِذَا وَقَعَ أَمْرُ اَللَّهِ رَضِينَا بِقَضَائِهِ وَ سَلَّمْنَا لِأَمْرِهِ . کافی 3 / 225 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 05.mp3
11.18M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 5 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
❇️متن بیانات معظم له: توصیه زیادی شده نسبت به تلاوت قرآن کریم و مورد تأکید پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام قرار گرفته است؛ حتی در روایات هست که حداقل پنجاه آیه در روز بخوانید. خداوند متعال در قرآن کریم هم وعده رحمت و هم وعید عذاب و هم موعظه و در کنار آن ها بر حذر داشتن مردم از کارهای خلاف دارد. امام علیه‌السلام فرمودند: سه چیز را انسان داشته باشد از سه چیز مرحوم نخواهد شد اگر انسان اهل دعا باشد از استجابت آن مرحوم نخواهد شد اگر انسان اهل شکر باشد از زیاد شدن رحمت الهی و رزق مرحوم نخواهد شد اگر انسان اهل توکل باشد از کفایت خداوند متعال مرحوم نخواهد شد بعد حضرت فرمودند که آیا قرآن نمیخوانید که وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ {طلاق/ 3} دقت کنید که با فعل مضارع آمده و دلالت بر استمرار دارد؛ یعنی همیشه و در همه امور باید متوکل به خدا باشد. البته اسباب ظاهری لازم است ولی همان اسباب را هم خود خدا فراهم می‌کند و می‌فرماید لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ {ابراهیم/ 7}که با لام و نون تاکید آمده است و خداوند متعال خلف وعده نمی کند و این خطاب به عموم مسلمین است؛ نمی‌گوید اگر عالم یا عادل بودید لازیدنکم بلکه مطلق است. البته شکر را باید فهمید یعنی چه شکر یکی از مراتبش لسانی است.اما این مرتبه پایین است و مرتبه بالاتر این است که آن چه خداوند روزی انسان قرار می دهد آن را در جای خودش خرج کند یعنی اگر خدا آبرو داد باید در جای خودش برای کار خیری خرج کنم، اگر خداوند متعال علم داد یعنی هم عمل کنم و هم تعلیم بدهم به دیگران و همچنین می‌فرمایید ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ {غافر/ 60} انسان امر شده به اینکه از خدا بخواهد و دعا کند و خداوند متعال وعده می دهد که اجابت می کند. خب اگر انسان قرآن بخواند و تدبر کند چه تحولاتی در انسان پیدا می شود؟ انسان شاکر با انسان غیر شاکر تفاوت ندارد؟!! انسان متوکل بر خدا همیشه با انسانی که اینطور نیست مساوی است؟ انسانی که همیشه با خدا در ارتباط باشد این ارتباط بین عبد و مولا این ارتباط کم اثر دارد ؟ آیا انسان را تغییر نمی دهد؟ هر یک از این سه امر، جداگانه ان شاءالله جداگانه در ادامه بحث خواهد شد. 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
🛑 سلسله دروس امامت حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی 🔸قابل توجه امامت پژوهان محترم سلسله دروس امامت حضرت آیة الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته امروز دوشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. عنوان درس: ریشه های اختلاف در امامت مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهیدین، پلاک ۵۲، بنیاد فرهنگی امامت 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 06.mp3
13.98M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 6 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
❇️متن بیانات معظم له: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: وَجَدْنَا فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ وَ هُوَ عَلَى مِنْبَرِهِ وَ اَلَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ مَا أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ إِلاَّ بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ وَ رَجَائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ خُلُقِهِ وَ اَلْكَفِّ عَنِ اِغْتِيَابِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لاَ يُعَذِّبُ اَللَّهُ مُؤْمِناً بَعْدَ اَلتَّوْبَةِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ إِلاَّ بِسُوءِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ وَ تَقْصِيرِهِ مِنْ رَجَائِهِ وَ سُوءِ خُلُقِهِ وَ اِغْتِيَابِهِ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لاَ يَحْسُنُ ظَنُّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ بِاللَّهِ إِلاَّ كَانَ اَللَّهُ عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِهِ اَلْمُؤْمِنِ لِأَنَّ اَللَّهَ كَرِيمٌ بِيَدِهِ اَلْخَيْرَاتُ يَسْتَحْيِي أَنْ يَكُونَ عَبْدُهُ اَلْمُؤْمِنُ قَدْ أَحْسَنَ بِهِ اَلظَّنَّ ثُمَّ يُخْلِفَ ظَنَّهُ وَ رَجَاءَهُ فَأَحْسِنُوا بِاللَّهِ اَلظَّنَّ وَ اِرْغَبُوا إِلَيْهِ . الکافي , جلد۲ , صفحه۷۱ همیشه در همه الفاظ روایت باید دقت کرد و هکذا آیات قرآن کریم حضرت می فرماید وجدنا فی کتاب علی معلوم می شود که از امیرالمومنین علیه السلام کتابی باقی مانده است که مجموعه روایاتی است و این نوشته الان نزد امام زمان علیه السلام است مثل بقیه مواریث انبیاء و ائمه علیهم السلام. در اینجا تذکری مفید است به اینکه امیرالمومنین علیه السلام کتاب می‌نویسند و باقی می ماند و امامان از آن کتاب برای ما مطلب نقل می کنند؛ اما خود عامه نوشتند که ابوبکر چند تا حدیثی که نوشته بود همه را سوزاند و از بین برد و ذهبی در تذکره الحفاظ این مطلب را نقل کرده است ببینید تفاوت بین اهل بیت علیهم السلام و سایرین چقدر است؟ که اهل بیت علیهم السلام نگه دارنده سنت نبوی هستند ولی آن ها سوزاندند! شما نگاه کنید در کتب علوم حدیثی مثل تدریب الراوی سیوطی صریحا نوشته است که خلفا و صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله کرهوا از اینکه مطالب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نوشته شود و در مقابل، امیرالمومنین علیه السلام امر می کردند به این امر از طرفی حضرت می‌فرمایند که فرمایش رسول الله صلی الله علیه و آله است و هو علی منبره یعنی برای عموم مردم و همه نسل ها فرمودند حضرت قسم خوردند آیا حضرت احتیاج به قسم دارند؟؟! نخیر دلالت دارد بر اهمیت زیاد مطلب! فرمودند هیچ مؤمنی نیست که خدا به او خیری رسانده باشد، خیر دنیا و آخرت مگر اینکه حسن ظن به خدا داشته باشد و این شرط است. انسان نباید به خداوند متعال بد بین باشد و باید به خداوند متعال رجا و امید داشته باشد. و حُسن خُلقه که یعنی خیر دنیا و آخرت را خدا به بنده ای می دهد که حسن خلق داشته باشد والکفّ عن اغتیاب المؤمنین که از غیبت مؤمنین خود داری کند والذی لا اله الا هو لا یعذب الله مؤمنا بعد التوبة والاستغفار إلا بسوء ظنه بالله و تقصیره من رجائه و سوء خلقه واغتیابه للمؤمنین عذابی که بر مؤمن وارد می شود به جهت بد بین بودنش به خداوند متعال و نا امید بودنش نسبت به خداوند متعال و بد خلق بودنش و به جهت غیبت مؤمنین است. این ها اسباب ترتّب عذاب است والذی لا اله الا هو لا یحسن ظنّ عبد مؤمن بالله إلا کان الله عند ظنّ عبده المؤمن قسم می‌خوردند حضرت که اگر کسی نسبت به خداوند متعال خوش بین باشد که هر کاری خدا انجام می دهد طبق مصلحت است. مطابق بینش این بنده خدا، با او رفتار می کند چون لأنّ الله کریم بیده الخیرات زیرا هم تمام خیرات به دست خداست و هم کریم است. کسی ممکن است مالک باشد ولی کرم نداشته باشد و کسی کرم داشته باشد ولی مالک نباشد یستحی ان یکون عبده المؤمن قد احسن به الظن ثم یخلف ظنه و رجائه خداوند متعال شأنشان اجل از این است که وقتی می بیند عبدش نسبت به او چنین امیدی دارد ، چنین عبدی را نا امید کند این کلام چقدر مهم است که از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده و راوی آن امیرالمومنین علیه السلام در کتابشان هستند 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام با حضور حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی ، اساتید و امامت پژوهان در بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد 🆔 @bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani