هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
باسمهتعالی
کاربران گرامی، سلام
موسسۀ مؤمنون در نظر دارد آثار مربوط به مرحوم آیتالله سیدبهاءالدین مهدوی(رحمهالله) و استاد سیدابوالحسن مهدوی را گردآوری کند؛ ازاینرو، از همۀ عزیزان خواهشمندیم اگر تصویر، صوت، فیلم، خاطرهای یا اثری دیگر از ایشان دارید، برایمان ارسال کنید:
ارسال به مدیر کانال @admin_mahdavi یا هماهنگی با ۰۹۱۳۱۱۳۱۴۵۶
عنایت و خدمتتان را ارج مینهیم، اجرتان با خدای مهربان
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه
🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظهالله
🔹امشب از نماز مغرب و عشاء
🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیهالسلام
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔰محبت و ولایت، مانع ارتکاب گناه
🔻بعضی گمان میکنند چون پذیرش ولایت اهلبیت"علیهمالسلام" گناهان را ذوب میکند، اشکالی ندارد که مرتکب گناه شوند؛ زیرا خداوند به برکت ولایتی که پذیرفتهاند، آنها را میبخشد؛ در حالیکه واضح است ولایت اهلبیت"علیهمالسلام" گناهان را ذوب میکند؛ اما نه گناهی که شخص با جرئت و به عمد مرتکب شود.
🔹این افراد در حقیقت همان راه "مُرجئه" را میروند که ائمهی ما و هفتاد پیامبر آنها را لعنت کردهاند. اعتقادات مُرجئه بدین قرار بود:
🔸۱. ایمان فقط اعتقاد به خداست و ارتباطی به عمل ندارد؛
🔸۲. ارتکاب هیچ گناهی به ایمان شخص ضرر نمیزند؛
🔸۳. خداوند همهی گناهان انسانِ با ایمان و اهل ولایت را خواهد بخشید.
✅این اعتقاد از منظر عقل و قرآن و روایات اهلبیت"علیهمالسلام" مردود است؛ زیرا مگر میشود کسی به خداوند متعال محبت داشته باشد و در همان حال، معصیت بکند؟ خدای متعال در آیهی ۳۱ سورهی آلعمران میفرماید: "قُل اِن کُنتُم تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونی"؛ بگو: "اگر خدا را دوست میدارید از من پیروی کنید."
👈در حقیقت، کسیکه خداوند سبحان و اولیایش را دوست داشته باشد، هرگز در دام گناه نمیافتد و گوهر محبت، او را از سقوط در این پرتگاه خطرناک نجات میدهد.
❌بنابراین، ادعای کسانیکه گمان میکنند خدا را میشناسند و به او محبت و علاقه دارند، ولی گنهکار نیز هستند، از بیخوبن کاذب است.
🔹به یقین، اگر عشق امیرالمومنین"علیهالسلام" در دل کسی باشد، عاشق آن حضرت نیز همانند آن حضرت، سر از پا نمیشناسد و حاضر است جانش را فدای مکتب امیرالمومنین"علیهالسلام" کند؛ نه آنکه ضدخواستهی آن حضرت رفتار کند.
@abolhasanmahdavi
شرح دعای23؛ جلسه3.mp3
16.52M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه
🔸شرح دعای۲۳؛ جلسه۳
📆 ۱۴ تیر ۱۳۹۸
⏰مدت زمان: ۶۸دقیقه
🔻مسجد امام سجاد«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
#اقسام_زهد
#زهد_در_برابر_حلالها
🔻قِسم دوم زهد، زهد پیشهکردن در برابر نعمتهای حلال است.
🔹انسان زاهد نهتنها در برابر محرمات زاهد است، بلکه در استفاده از نعمتهای حلال نیز زهد میورزد و در هنگام مصرفکردن آنها نیز مراقب است مبادا به نعمتهای حلال دلبستگی پیدا کند. بهبیان دیگر، انسان زاهد چون از دنیا منقطع است، اهل قناعت و کفاف است.
🔸مراد از کفاف این است که شخص برای گذران زندگی، در مقام عمل، به اندازهی نیاز اکتفا کند؛ ولی انسان قانع روحیهای دارد که موجب میشود کمتر از حد نیاز مصرف کند.
👈شایان ذکر است که بین کفاف و قناعت دو تفاوت وجود دارد:
🔹اول اینکه کفاف مربوط به عمل است نه روحیه؛ درحالیکه قناعت مربوط به روحیه است.
🔹دوم اینکه در کفاف، شخص بهاندازهی نیاز خود اکتفا میکند؛ ولی در قناعت، به کمتر از نیازش.
✅پس انسان زاهد و منقطع از دنیا، دو وظیفه را با هم انجام میدهد:
🔸اول، تحصیل روحیهی زهد در درون خود؛
🔸دوم، نگهداشتن سطح زندگی خود در حد قناعت و کفاف.
@abolhasanmahdavi
🔰اقسام زیادهرَوی در حلالها
🔻انسان زاهد باید در استفاده از نعمتهای حلالِ دنیا در نظر داشته باشد که از زیادهرَوی بپرهیزد.
🔹زیادهرَوی در کارها نیز به دو قسم تقسیم میشود:
🔸یک قِسم، زیادهرَوی در برخی از کارها که در نهایت، به اسراف نمیانجامد؛ مثلاً انسان در خوابیدن، باید به اندازهی نیاز بدنش بخوابد و نباید در این کار زیادهرَوی کند؛ اما اگر زیادهرَوی کرد و یک ساعت بیشتر خوابید، این زیادهرَوی بهخودیِخود، اسراف و حرام نیست. به هرحال، باز هم انسان زاهد از اینگونه زیادهرَویها خودداری میکند.
👈به دیگر سخن، زیادهرَوی در خواب کار مباحی است، ولی روحیهی زهد، شخص زاهد را به پرهیز از اینگونه کارها وامیدارد.
🔸قسم دیگرِ زیادهرَوی در استفاده از نعمتهای حلال، کارهایی است که زیادهرَوی در آنها به حرام میانجامد؛ مانند کسیکه در آبریختن یا استفاده از برق زیادهرَوی میکند و بیش از نیاز، آب میریزد یا برق روشن میکند. طبیعتاً این کار، در همان قِسم زهد در برابر کارهای حرام قرار میگیرد.
@abolhasanmahdavi
💠نماز روزهای یکشنبه ماه ذیالقعده💠
✳️در روز يكشنبه ماه ذیالقعده نمازی با فضيلت بسيار از رسولخدا(صلیاللهعليهوآله) روايت شده که هر كه آن را بهجا آورد توبهاش مقبول و گناهش آمرزيده شود و خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند و با ايمان بميرد و دينش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانی گردد و والدينش از او راضی گردند و مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد و توسعه رزق پيدا كند و ملکالموت با او در وقت مُردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود.
🔸کیفیت انجام نماز:
كيفيّت آن چنان است كه در روز يكشنبه غسل كند و وضو بگيرد و چهار ركعت نماز گذارد در هر ركعت حمد يک مرتبه و سوره توحید سه مرتبه و مُعَوَّذَتَيْن(فلق و ناس) يک مرتبه، پس استغفار كند هفتاد مرتبه و ختم كند استغفار را به لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَليِّ الْعَظيمِ،
پس بگويد: يا عَزيزُ يا غَفّارُ، اغْفِرْ لي ذُنُوبي وَ ذُنُوبَ جَميعِ المُؤمِنينَ وَ الْمُؤمِناتِ، فَاِنَّهُ لا يَغْفِر ُالذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ.
📚مفاتیحالجنان، اعمال ماه ذیالقعده.
@abolhasanmahdavi
May 11
📆۵ذیالقعده؛ روز تجلیل از امامزادگان
🔻امامزادگان در گوشه و کنار کشور ما چراغهای روشن و مراکز #معرفتی هستند که میتوانند برای همه مفید و واسطۀ #خیر باشند و برای زندگی مردم #برکت بیاورند.
🔸نیازهای روحی که در کنار حرم امامزادگان باید کسب شود:
🔹۱.جهانبینی صحیح؛ روح هر انسان نیاز دارد که دارای یک جهانبینی صحیح باشد؛ یعنی اعتقادات درست مطابق با واقع. جهانبینی شامل اعتقاد به آفزینندهی جهان، اعتقاد به قیامت، اعتقاد به انبیا و امامان(علیهمالسلام) و اعتقاد به قرآنکریم که کتاب آسمانی است، میشود. و علم کلام متکفل برطرف کردن همین نیازهای فکری ما است.
🔹۲.اخلاق؛ همۀ ما نیاز داریم که عادتهای خوب داشته باشیم و اگر عادت بدی داریم این را از خود دور بکنیم.
🔹۳.دانستن احکام؛ همۀ ما نیاز داریم واجبات را بدانیم، چند تا واجب داریم، چند تا حرام داریم، چند تا مستحب داریم، چند تا مکروه داریم، چه چیزهایی مباح است.
@abolhasanmahdavi
🔰زهد در زینتها
🔻زینت به چیزی گفته میشود که در ظاهر، زیبایی دارد و توجه انسان را به خود جلب میکند؛ با وجود این، از ضروریات زندگی نیز نیست و بدون آن، انسان میتواند زندگی روزمرهی خود را بگذراند؛ مثلاً چرخ برای خودرو زینت نیست؛ زیرا بدون آن، خودرو حرکت نمیکند؛ اما روکش صندکی زینت است؛ چون بود و نبودش در اصل کار تفاوتی ندارد. لوازم اصلیِ خانه زینت محسوب نمیشود؛ اما یک گلدان بسیار زیبا و جذاب زینت است.
🔹بعد از نعمتهای حلال، دومین چیزیکه متعلق زهد قرار میگیرد؛ زینت دنیاست. انسان زاهد از زینت دنیا نیز فاصله میگیرد؛ همانگونه که از حرام و حلال پرهیز میکند.
🔸البته معنای زهد در زینت این نیست که در خانه هیچ زینتی نباشد؛ بلکه بودن زینت به اندازهی شان شخص اشکالی ندارد.
👈آنچه مهم است، دلبسته نبودن به زر و زیور دنیاست و اینکه شخص آنها را برای خود، کمال نداند.
✅نشانهی اینکه انسان بفهمد به زینت دنیا بیرغبت است یا نه، این است که در موقع لازم که باید از آن صرفنظر کند، بهراحتی و بدون هیچ کدورتی از آن میگذرد؛ مانند خانمی که به اندازهی شان خود طلا دارد؛ اما بهمحض اینکه میبیند شوهرش بدهکار است، حتی بدون درخواست او، آنها را در اختیار شوهر میگذارد تا مشکلش را برطرف کند.
🔹از سوی دیگر، باید مراقب بود که گاهی زینتها انسان را فریفته میکنند؛ یعنی گاهی انسان فریب میخورد و با خود میگوید: "الحمدلله که به این چیزها دل نبستهام." اما وقتی محک تجربه بهمیان میآید، سیهروی میشود و آن را توجیه میکند؛ بنابراین، زهدورزی در برابر زینت دنیا نیز وجود دارد؛ اما در حد زهد به حرام نیست که انسان حتماً باید از آن فاصله بگیرد. زهد به زینت دنیا در مقایسه با حلال دنیا، در مرحلهی بالاتری قرار دارد.
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻هر کسی با کمی توجه، خیر و زیبایی پوشیدگی را بهطور سربسته میفهمد؛ همانگونه که شر و زشتی برهنگی و ولنگاری را نیز بهخوبی درک میکند؛ اما وقتی از او بخواهند دلیلی ساده و روشن برای آن بیان کند، به فکر فرومیرود که چگونه آن حقائق واضح را کوتاه و گویا بگوید و دیگران را قانع کند.
🔹دشواری نشاندادن دلیل عقلی پوشش وقتی بیشتر میشود که این برهان مواجه شود با دلیلتراشی نفس برای برهنگی و جلوهگری و دلبری.
🔸این عرصۀ زورآزمایی چنان غبارآلود است که گاهی تفکیک دلیل عقل از تمنای نفس مشکل میشود؛ حتی بعضی فرهیختگان نیز ازسَر غفلت، جمالشان را دستمایۀ جلب توجه دیگران میکنند و میکوشند تا یکهتازی خود را در زیبایی ثابت کنند.
🔹مشکل وقتی زیادتر میشود که این جذب دلها، پشت دلیلی متین پنهان شود: فرمان عقل به تمیزی و آراستگی. گاهی افراد تمیزبودن را بهانه میکنند برای اینکه برتری جمال و برازندگی خود را به دیگران بقبولانند!
✍کوشش ما در این نوشتار این بوده که کوتاه و گویا، اما منطقی و محکم، آن فهم اجمالی عقل را طی ۲۰دلیل بیان کنیم. قبل از مطالعهی دلیلها، به چند نکته توجه فرمایید:
1⃣حجاب را اسلام نیاورده؛ بلکه مصلحت و لزوم آن را عقل، بهتنهایی میفهمد و اگر هم حکمی در دین آمده، یادآوری دستور عقل است.
2⃣پوشش مختص زنان نیست، مردان هم باید بدنشان را بپوشانند؛ البته چون زیبایی کمتری نسبت به زنان دارند، محدودۀ آن کمتر است؛ مثلاً زنان باید موی سرشان را هم از نامحرم بپوشانند.
3⃣حجاب موضوعی صرفاً فردی نیست؛ حجاب هم فایده فردی دارد، هم برکت اجتماعی؛ حجاب مثل عطر است: هم خوشبوست، هم محیط را معطر میکند؛ حجاب روشن است و روشنایی بخش، مانند نور. بهلطف خدا، بهزودی این موضوع بهخوبی روشن میشود.
4⃣بدحجابی تباهکردن حق خدا و حق مردم است؛ حقالله است و حقالناس؛ یعنی اگر همۀ افراد جامعه هم از حق عقلی خود بگذرند و راضی به برهنه بیرون آمدنِ خود یا دیگران باشند، این کار حرام است و سزاوار مجازات.
5⃣اگر کسی دنیا را نقد و آخرت را نسیه بداند نیز این بحث برایش بسیار سودمند است. سببش هم برکات پرشمار دنیایی حجاب است.
6⃣بیش از ده سال است استدلالهای این نوشته را در مجامع مختلف مطرح کردهام و مایلم محققان ارجمند استدلالها را اضافه یا تکمیل کنند. جالب است بدانیم تا کنون کسی خدشهای به آنها وارد نکرده؛ البته گاهی در فضای مجازی، تحریف و مسخره کردهاند که همین، دلیل عجزشان است. اکنون هم اگر کسی بتواند این دلایل را نقض کند، با اشتیاق و تواضع میپذیرم.
@abolhasanmahdavi