eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
6هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
353 ویدیو
41 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
. . .ادامه از قبل 🔻صبر در نماز 👈قرآن کریم در آیه ۱۳۲ سوره‌ی مبارکه‌ی طه می‌فرماید: «وَ أمُر أهلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصطَبِر عَلَیها»؛ [ای پیامبر،] خانواده‌ات را به نماز دستور بده و بر آن صبر کن. 🔹این آیه‌ی شریفه به صبر در اطاعت خداوند اشاره می‌کند. 🔻صبر در روزه 👈خداوند حکیم در سوره‌ی بقره آیه ۴۵ می‌فرماید: «وَ استَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ»؛ از صبر و نماز یاری بجویید. 🔹در این باره حضرت صادق آل محمد«علیه‌السلام» خاطرنشان کرده‌اند: منظور از صبر در اینجا، روزه است و وقتی در زندگی، سختی و بلایی به شما رسید و می‌خواهید آن را تحمل کنید، روزه بگیرید؛ زیرا خدای متعال می‌فرماید: از صبر و نماز کمک بگیرید و مقصود او از صبر، روزه است. 🔸توجه به این نکته لازم است که انسان با روزه‌گرفتن صبری نصیبش می‌شود که این صبر دو ویژگی دارد: 👈یکی اینکه شهوت و غضب، دو عامل بزرگ مفاسد را تضعیف می‌کند؛ 👈دیگر اینکه در روزه‌داری، فکر انسان تقویت می‌شود و انسان به کارهای عقلایی روی می‌آورد. 🔹به دیگر سخن، می‌توان گفت که صبر در روزه‌گرفتن، هم موانع ترقی انسان را برطرف می‌کند و هم قوای مناسب را برای سیر و حرکت معنوی او به سوی کمال تجهیز می‌کند. @abolhasanmahdavi
🔻شرح نهج‌البلاغه 📆 شب‌های جمعه، (ساعت۲۰) 🔸چهارراه شکرشکن، ابتدای خیابان حافظ، حسینیه جوادالائمه «علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻 #شرح_حکمت ۲۱۵ نهج‌البلاغه؛ قسمت۱ 📆 ۵شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۴۹دقیقه 🔸حسینیه جوادالائمه«علیه‌ا
شرح حکمت215نهج‌البلاغه؛ قسمت2.mp3
11.2M
🔻 #شرح_حکمت ۲۱۵ نهج‌البلاغه؛ قسمت۲ 📆 ۵شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۴۵دقیقه 🔸حسینیه جوادالائمه«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یقین #صبر #کلیپ_تصویری 📹 ببینید | نقش یقین در عبادات @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه 🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظه‌الله 🔹امشب از نماز مغرب و عشاء 🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیه‌السلام @abolhasanmahdavi
شرح دعای25؛ جلسه4.mp3
13.26M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه 🔸شرح دعای۲۵؛ جلسه۴ 📆 ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ⏰مدت زمان: ۵۴دقیقه 🔻مسجد امام سجاد«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
غیبت؛ جلسه4.mp3
2.02M
🔻 #غیبت؛ جلسه۴ 📆شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۷دقیقه 🔸نمازخانه هلال احمر اصفهان @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱۳ @abolhasanmahdavi
(۲) ✅۲.صبر در ناملایمات و بلاها 🔻قسم دیگر، صبر در بلاها و سختی‌هایی است که در زندگی به انسان می‌رسد. 👈لقمان حکیم به فرزندش این‌گونه توصیه می‌کند: «وَ اصبِر عَلی ما أصابَک»؛ در برابر مصیبتی که به تو رسیده است، صبور باش. 👈همچنین در سوره‌ی مبارکه‌ی مزمل، خداوند به حبیب خود، پیامبر گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» می‌فرماید: «اِصبِر عَلی ما یَقُولُونَ»؛ بر آنچه می‌گویند، صبر کن. 👈فرزندان حضرت یعقوب«علیه‌السلام» پیراهن یوسف«علیه‌السلام» را با خونی دروغین آغشته کرده بودند و ادعا می‌کردند گرگ او را خورده است. ایشان به فرزندانشان فرمودند: «بَل سَوَّلَت لَکُم أنفُسَکُم أمراً فَصَبرٌ جَمِیلٌ»؛ [شما می‌گویید گرگ یوسف را خورده است؛] اما نفس شما کاری [زشت] را در نظرتان آراسته است. پس اینک صبری نیکو [بهتر است]. 🔹اگر انسان‌ها خدای عزّوجل را حکیم مطلق بدانند، هیچ‌گاه در نزول سختی و بلا، به خالق خود ایراد نمی‌گیرند و در مقابل آن تسلیم و راضی خواهند بود تا به‌طور مفصل، از مصلحت آن در آینده مطلع شوند یا اگر مصلحت نباشد، به وجود مصلحت اجمالی آن اکتفا کنند. @abolhasanmahdavi
(۳) ✅۳.صبر در معصیت 🔻گونه‌ی دیگر صبر در ترک کارهای حرام است. این مطلب را از این آیه می‌فهمیم: «وَ لا تَستَوی الحَسَنةُ وَ لا السَّیِّئَةُ ادفَع بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ فَإذا الَّذی بَینَکَ وَ بَینَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ*وَ ما یُلَقَّاها إلّا الَّذینَ صَبَرُوا وَ ما یُلَقَّاها إلّا ذُو حَظٍّ عَظیم»؛ خوبی و بدی برابر نیست، همیشه به نیکوترین وجه پاسخ ده تا کسی که میان تو و او دشمنی است، همچون دوست صمیمی شود. کسی از این [خصلت خوب] برخوردار نمی‌شود، مگر صابران و آنان که بهره‌ای بزرگ داشته باشند. 🔹در واقع، قرآن کریم می‌فرماید: هنگامی که شخص با عمل جاهلانه‌ای مواجه می‌شود، به صبر و بهره‌ای بزرگ از اخلاق نیاز دارد تا بتواند سیئه (گناه) را ترک کند. 🔸توجه کنید که کارهای «خلاف مُرُوَّت» هم جایز نیست و این قسم، آن را هم در بر می‌گیرد. خلاف مروت به کاری می‌گویند که در شأن شخص نیست و وقتی دیگران می‌بینند که آن شخص آن کار را انجام می‌دهد، تعجب می‌کنند؛ مانند اینکه انسانی بسیار برجسته و شاخص، در خیابان تخمه بشکند. تخمه‌شکاندن به خودی خود اشکالی ندارد و ذاتاً حرام نیست و اگر همان شخص دور از چشم دیگران این کار را انجام دهد، مرتکب گناه نشده است؛ ولی گاهی به سبب وضعیتی جدید و خاص، همان کار برای همان فرد حرام می‌شود. 👈علت حرام‌بودنش هم این است که این کار باعث سقوط معنوی می‌شود و شخصیت و آبروی او را از بین می‌برد و او را در دید دیگران کوچک می‌کند. @abolhasanmahdavi
(۱) ✅تقسیم اول۱ 🔻در بعضی روایات حضرات معصومان«علیهم‌السلام» صبر را به سه قسمت تقسیم کرده‌اند: صبر در اطاعت و صبر در ترک حرام و صبر در مصیبت و گرفتاری؛ یعنی ناملایماتی که انسان باید در آن صبور باشد، در این سه قِسم خلاصه شده است 🔸برای مثال، حضرت رسول«صلی‌الله‌علیه‌وآله» فرمودند: صبر سه‌گونه است: صبر در هنگام مصیبت، صبر در طاعت و صبر در معصیت. این سه قسم بسیار کلی است اما برای واضح شدن جایگاه صبر موثر است. 🔹۱.صبر در اطاعت و انجام وظیفه 👈بخشی از ناملایمات انسان در هنگام انجام‌دادن وظیفه‌ی دنیوی و اُخروی است، به‌خصوص هنگام ادای واجبات؛ یعنی انسان در انجام‌دادن کارهایی همچون جهاد، حج، اعتکاف و روزه، باید سختی‌ها و ناملایمات بسیاری را تحمل کند. @abolhasanmahdavi
🔻همایش وحدت حوزه و دانشگاه 🔹با سخنرانی: آیت‌الله‌ مهدوی 📆۳شنبه، ۲۶ آذر ۹۸ ⏰ساعت: ۹‌صبح 🔸مکان برگزاری: سالن اجتماعات حوزه علمیه صدر بازار اصفهان @abolhasanmahdavi
همایش وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
10.24M
🔻همایش وحدت حوزه و دانشگاه 📆۳شنبه، ۲۶ آذر ۹۸ ⏰مدت زمان: ۴۱دقیقه 🔸حوزه علمیه صدر بازار اصفهان @abolhasanmahdavi
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه #حوزه #دانشگاه @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه #حوزه #دانشگاه @abolhasanmahdavi
📆۲۷آذر؛ سالروز وحدت بین حوزه و دانشگاه 🔻مراد از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که علوم دانشگاه به حوزه بیاید و در حوزه تدریس شود یا علوم حوزه در دانشگاه تدریس شود؛ بلکه منظور از وحدت این است که این دو نهادی که هر دو نهاد علمی بوده و نخبه‌پرور است، هر دو حامی یکدیگر و مکمل یکدیگر باشند. 🔹چون اساساً علومی که در حوزه خوانده می‌شود، علومی است که مربوط به کمال روح انسان و سازندگی معنوی انسان است و علومی که در دانشگاه تدریس می‌شود اساساً مربوط به زندگی ظاهری و مادی انسان است. 🔸می‌دانید یک شخص هم جسم و هم روح دارد. برای جسمش نیاز به علوم دارد، برای روحش هم نیاز به علوم دارد و این دو نهاد حوزه و دانشگاه از این جهت می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و الا اگر فقط علوم حوزوی خوانده بشود و علوم روز که مربوط به زندگی انسان‌هاست خوانده نشود در این جهت ناچار می‌شویم دست نیاز به سوی دشمنان دراز کنیم. یا بالعکس اگر در دانشگاه فقط علوم زندگی و دنیای انسان و مادیات خوانده بشود؛ اما از معنویت خبری نباشد ممکن است کسانی که آنجا رشد می‌کنند به جای خدمت به جامعۀ خودشان خیانت بکنند. 🔹بنابراین، منظور از وحدت این دو نهاد این است که مکمل یکدیگر باشند. اساتید حوزه مرتب در دانشگاه حضور پیدا کنند و بالعکس. مرتب جمع‌های مشترک و نشست‌های مشترک داشته باشند و اهدافشان را خوب بیان بکنند و از یکدیگر حمایت بکنند. امیدوارم آنچه که در این جهت خواستۀ امام بزرگوارمان بود و رهبر معظم انقلاب هم در این سال‌ها مرتب روی آن پافشاری داشتند، خوب تحقق پیدا بکند و بیش از پیش شاهد وحدت بین این دو قشر باشیم و جامعۀ خودمان را هم در ترقی بالاتر ببینیم. @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه 🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظه‌الله 🔹امشب از نماز مغرب و عشاء 🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیه‌السلام @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱۴ @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱۴ @abolhasanmahdavi
(۲) ✅تقسیم اول۲ 🔻۲.صبر در گناه و کار قبیح 👈 قسمِ دومِ صبر مربوط به ترک کارهای حرام و نیز کارهای قبیحی است که شاید حرام هم نباشد. 🔹به طور کلی، کارهایی که شرع مقدس اسلام آنها را ممنوع اعلام کرده است، حرام و کارهایی که عقل به دوری‌کردن از آنها فرمان می‌دهد قبیح و زشت است. در زبان دین، بخشی از قِسم دوم را به عنوان خلاف مروّت یاد می‌کنند. 🔸به هرحال، صفت صبر پشتوانه‌ی ترک هر دو نوع کار ممنوع است؛ زیرا هنگام ارتکاب گناه، نفس انسان در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد و برای اینکه بتواند از ارتکاب گناه صرف‌نظر کند، به صبر نیازمند است. 🔹در این‌باره، از رسول گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» می‌خوانیم: «المُهاجِرُ مَن هَجَرَ السّوء وَ المُجاهِدُ مَن جاهَدَ هَواهُ»؛ مهاجر کسی است که از بدی‌ها هجرت کند و مجاهد کسی است که با هوای نفسش مبارزه کند. 🔺حقیقتاً ترک گناه و معصیت، جهادی است که به صبر فراوان نیاز دارد. @abolhasanmahdavi
شرح دعای26؛ جلسه1.mp3
11.92M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه 🔸شرح دعای۲۶؛ جلسه۱ 📆 ۲۹ آذر ۱۳۹۸ ⏰مدت زمان: ۴۸دقیقه 🔻مسجد امام سجاد«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
❓نکته‌ی مهمی که در این بحث وجود دارد، این است که گاهی انسان معصیت‌کار به گناه عادت می‌کند. اگر کسی به ارتکاب گناه عادت کرد، ترک گناه برای او بسیار دشوار خواهد شد. حال، پرسش پیشِ رو این است که اگر اسلام دین آسانی است، چرا انسان را برای ترک گناه تحت فشار می‌گذارد و از او می‌خواهد به هر صورت، دست از گناه بردارد؛ در حالی‌که خودداری از گناه کار بسیار مشکلی است. ✍پاسخ: در پاسخ به این پرسش باید به دو نکته توجه کرد: ✅اول. تمایل به تکرار گناه 👈سختی ترک گناه به دلیل عادتی است که انسان در اثر تکرار گناه پیدا کرده است. اگر انسان در اولین مرتبه‌ای که به گناه آلوده شده بود و فرمان الهی را اطاعت می‌کرد، به‌راحتی می‌توانست گناه را ترک کند؛ ولی وقتی انسان گناه را تکرار کرد و برایش عادت شد، ترک آن برایش بسیار زحمت دارد. 🔹طبیعتاً فشاری که این شخص برای ترک گناه باید تحمل کند، ارتباطی به دین ندارد؛ زیرا خودش با اختیار خود، به تکرار گناه اصرار کرده است. ✅دوم. آسانی ارتکاب گناه 👈گاهی نیز سختی ترک گناه به سبب این است که انجام‌دادن آن گناه آسان‌تر است. وقتی انجام‌دادن گناه آسان بود، به همان اندازه، ترک آن نیز دشوار می‌شود؛ مانند نگاه‌های حرام که بسیاری به آن آلوده‌اند. معمولاً این افراد به کارهای مُنافی عفت دست نمی‌زنند؛ اما به نگاه حرام آلوده شده‌اند. 🔹اصولاً کاری که به راحتی انجام می‌شود، اغلب با غفلت همراه است و غفلت هم باعث ضعف مراقبت انسان می‌شود؛ در نتیجه ترک گناهی که انسان به‌آسانی انجامش می‌دهد، برایش دشوار می‌شود. 🔸بنابراین، باید بدانیم که مشکل‌بودن ترک گناه ارتباطی به دین و خدای سبحان ندارد. خدای متعال از بندگان خویش صبرِ متعارف خواسته است و اگر انسان از ابتدا به دستورهای او گوش می‌داد، به راحتی بنده و عبد مطیع او می‌شد. 🔻به همین دلیل، بسیار می‌بینیم که دین برای انجام کارهای صالح، ملاحظه‌ی توان متعارف مردم را کرده و بر آنها آسان گرفته است. شاهد این مطلب، چند نمونه است که در اینجا ذکر می کنیم: 🔹۱. تکمیل واجبات و محرمات با گذشت قرن‌ها توسط انبیا«علیهم‌السلام»؛ 🔹۲. نزول تدریجی احکام بعد از بعثت حضرت رسول اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله» در طول ۲۳سال؛ 🔹۳. وجود احکام ظاهری به جای لزوم احکام واقعی، مثل کفایت طهارت ظاهری همه اشیا؛ 🔹۴. وجود حکم اضطراری در صورت سختی احکام اولیه، مثل تیمم؛ 🔹۵. وجود حکم تقیّه و ترک کارهای صالح در زمان وجود خطر و سختی برای انجام کارهای صالح. @abolhasanmahdavi
(۳) ✅تقسیم اول۳ 🔻۳.صبر در مصیبت‌ها 👈سختی‌ها و ناملایماتی که در زندگی به انسان می‌رسد نیز از عرصه‌هایی است که انسان برای تحمل آن به صبر نیاز دارد؛ مانند درگذشت نزدیکان، خشک‌سالی، زلزله، جنگ، اختلافات خانوادگی و مشکلات شغلی. 🔹پوشیده نیست اگر کسی نتواند در مواجهه‌ی با مصیبت‌ها صبور باشد، آسیب‌های زیادی را باید تحمل کند؛ یعنی علاوه بر تحمل خودِ گرفتاری، باید تاوان بی‌صبری‌ را هم بپردازد. 🔸حتی بی‌صبری ممکن است او را به سستی در باورهای دینی بکشاند که همین یک تأثیر منفی، زندگی دنیوی و اخروی را به‌مخاطره می‌اندازد. @abolhasanmahdavi
غیبت؛ جلسه5.mp3
2.68M
🔻 #غیبت؛ جلسه۵ 📆شنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۱۰دقیقه 🔸نمازخانه هلال احمر اصفهان @abolhasanmahdavi
✅بهداشت جسم؛ جلسه۲۱ 🔻۸ ادب از آداب عیادت از مریض 🔻تأکید روایات از عیادت ۴دسته 📆۶ آذر ۱۳۹۸ 🔹جهت مشاهده متن اینجا👇را کلیک کنید: http://abolhasanmahdavi.ir/special/show/7215 @abolhasanmahdavi
🌸میلاد مسعود پیامبر بزرگ الهی‌، حضرت عیسی‌مسیح«علیه‌السلام» را به همه‌ی مسلمانان و مسیحیان؛ به‌خصوص مسلمانان و مسیحیان هم‌وطنمان تبریک عرض می‌کنیم. @abolhasanmahdavi
🔻از بین همۀ انبیا که ۱۲۴هزار پیغمبرند، ۳۱۳ نفر «رسول» هستند. و «نبی» یعنی کسی‌که مطلع است و ازطرف پروردگار دین را می‌داند. 🔹بعضی انبیا علاوه ‎‌بر اینکه نبی هستند، رسول هم هستند؛ یعنی از طرف خداوند، به‎ طرف مردم فرستاده می‌شوند تا بروند آن‌ها را هدایت بکنند. 🔸همۀ این رسولان الهی یک مسیر را داشتند. اصول دین در همۀ ادیان الهی یکی بیشتر نیست؛ یعنی حضرت آدم«علیه‌السلام» تا پیغمبر آخر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» همگی به توحید و نبوت انبیا و قیامت اعتقاد داشتند و حتی به دوازده امام هم اعتقاد داشتند. @abolhasanmahdavi
🔻در روایتی، راجع‎به حضرت عیسی«علیه‌السلام» گفته شده که در زمان ظهور، وقتی حضرت مهدی«علیه‎السلام» ظاهر می‌شوند، در بیت‎المقدس هم، حضرت عیسی«علیه‌السلام» از آسمان پایین می‌آیند و ظاهر می‌شوند. 🔹مسیحیان هم وقتی چشمشان به حضرت عیسی«علیه‌السلام» روشن می‌شود، خیلی خوشحال می‌شوند؛ اما معجزه وقتی تکمیل می‌شود و کرامتی بزرگ به‌وقوع می‎پیوندد که بعد از اینکه مسیحیان ایشان را شناختند، وقتی موقع نماز می‌شود، حضرت عیسی«علیه‌السلام» پشت سر امام‎زمان«علیه‌السلام» می‌ایستند و اقتدا می‌کنند. 🔸در روایت است که امام‎زمان«علیه‌السلام» به حضرت مسیح تعارف می‌کنند و می‌گویند شما بایستید جلو، اما حضرت عیسی«علیه‌السلام» می‌گویند: «نه، امروز روز شماست» و به امام‎زمان«علیه‌السلام» اقتدا می‌کنند و همین امر سبب می‌شود که همۀ مسیحیان می‌آیند و پیروِ اهل‌بیت«علیهم‌السلام» می‌شوند و در انتها، یک آیین را، همه می‌پذیرند. @abolhasanmahdavi
بهداشت جسم؛ جلسه24.mp3
10.73M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۲۴ 📆۴شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۴۳دقیقه 🔸بیت آیت‌الله مهدوی @abolhasanmahdavi
بهداشت جسم؛ جلسه25.mp3
8.03M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۲۵ 📆۴شنبه، ۴ دی ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۳۲دقیقه 🔸بیت آیت‌الله مهدوی @abolhasanmahdavi
(۴) ✅تقسیم دوم 🔻با توجه به برخی روایات دیگر، می‌توان همه‌ی اقسام صبر را در دو گروه خلاصه کرد: 🔹۱.صبر انسان در موقعیت صعود به مراتب برتر؛ 🔹۲.صبر در سرازیری و سقوط در پرتگاه. 🔸نمونه‌اش کلام گهربار امام علی«علیه‌السلام» است: «الصّبرُ صَبرانِ: صَبرٌ عَلی مَا تَکرَهُ وَ صَبرٌ عَمّا تُحِبُّ». 🔹مراد از صبر در موقعیت صعود، صبر در انجام‌دادن واجبات و تحمل سختی‌ها و مصیبت‌هاست. 👈تحمل فشار و صبر در سربالایی‌ها به این دلیل است که انسان باید خلاف میل خود، بر نفسش فشار وارد کند تا بتواند رو به بالا حرکت کند؛ 👈اما صبر در سرازیری و سقوط، صبر در خودداری از گناه و کارهای قبیح است. 🔸انسانی که در سرازیری گناه قرار می‌گیرد، اگر از خود مراقبت نکند و نفس سرکش را رها سازد، به سرعت، سقوط مرگ‌بار می‌کند. 🔹انسان بسان وسیله‌ی نقلیه است که در دو مرحله، فشار فراوانی تحمل می‌کند: یکی، در بالارفتن از سربالایی‌ها و دیگر، پایین‌آمدن از سرازیری‌ها؛ زیرا در بالارفتن به اِعمال قدرت نیاز دارد و در پایین‌آمدن به جلوگیری از سرعت که هر دو حالت موجب افزایش فشار بر وسیله نقلیه می‌شود. 🔸با این بیان، معنای روایت صادر شده از وجود با عظمت حضرت امیرالمومنین«علیه‌السلام» آشکار می‌شود که فرموده‌اند: «صبر دو قسم است: صبر در برابر آنچه خوشایند تو نیست و صبر در برابر آنچه خوشایند توست.» 👈این روایت تصریح می‌کند که برای انسان، دو نوع صبر وجود دارد: صبر در برابر محبوب نفس و صبر در برابر نامحبوب نفس. 🔹صبر بر نامحبوب همان صبر در صعود، یعنی انجام وظایف و تحمل سختی‌هاست و صبر بر محبوب نیز همان صبر در سرازیری گناه است. @abolhasanmahdavi
(۱) ۱.صبر قبل از عمل 🔻خوب است بدانیم که نفس انسان گاهی می‌خواهد برای خودنمایی و جلوه‌گری در برابر دیگران، عمل صالحی انجام دهد. 👈سزاوار است که در اینجا با نفس خود مخالفت کند و قبل از انجام‌دادن عمل، نیتش را خالص سازد. 🔹خلوص نیت مطلب بسیار مهمی است که نفس انسان آن را نمی‌پسندد. آنچه نفس انسان می‌پسندد، ریاکاری و نشان‌دادن عمل به دیگران است؛ برای همین، انسان برای خالص‌کردن نیت خود به صبر نیاز دارد. 🔸البته ناگفته نماند که صبر قبل از عمل برای کسانی نیاز است که در معرضِ وسوسه‌ی شیطان قرار می‌گیرند. جامی درباره‌ی نیت خالص می‌گوید: قصد ما ابروی توست از سجده در محراب‌ها/گر نباشد نیت خالص چه حاصل از عمل 🔹قرآن کریم در سوره‌ی هود آیه۱۱، به صبر قبل از عمل اشاره می‌کند و می‌فرماید: «إلّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ»؛ مگر کسانیکه شکیبایی ورزیده و کارهای شایسته کرده‌اند. 🔺در این آیه، خداوند سبحان در ابتدا به صبر اشاره کرده و به‌دنبال آن انجام عمل صالح را ذکر کرده است. ادامه دارد..... @abolhasanmahdavi