سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۸ 🗓 شنبه، ۵ خرداد ۹۷ ⏱مدت زمان: ۵۵دقیقه 🔸مسجد م
📝خلاصهای از جلسه شماره۸ اخلاق عملی
(۵ خرداد ۹۷)
موضوع: شهوت
🔷 در ادامه بحث شهوت، نکته مهمی در مباحث روحی و کمالی انسان است و آن این است:
ما باید سعی کنیم شهوت خودمان را با ارادهی الهی تطبیق بدهیم. پیرامون این مبحث نکاتی مطرح است:
🔻کمال هر موجودی در گرو چیست؟
وقتی موجودی کامل میشود که آنچه پرودگارش از او میخواهد، آنها را دقیق رعایت کند و انجام دهد.
🔻این خواستهی خداوند باز حرف آخر نیست ، چون تا میگوییم خواستهی خدا، این سؤال مطرح است که پروردگار برای چه از ما میخواهد؟ این سؤال یعنی این اعمال برای رسیدن به یک مقصد دیگری است.
خدای متعال مجموعهای از دستورات را که به ما داده است، هدف چیست؟
✅ هدف، رسیدن به صفات خوب است، مانند ژیمناستیک که بچه را از کودکی تمرین میدهند تا ۵ یا ۱۰ سال بعد استخوانبندی بدن به گونهای باشد که حرکت خاصی را انجام دهند که ما نمیتوانیم انجام دهیم.
👈خدای متعال برای اینکه ما به کمال برسیم گفته این واجبات را انجام دهید. این واجبات همان راه رسیدن به مقصد است.
🔸مثلا راه رسیدن به سخاوت(که یک کمال در وجود ما است) چیست؟
خداوند یکسری واجبات مالی( مثل: کفارات، خمس، زکات، رد مظالم) و مستحب (مثل: تشویق به اطعام) برای ما میگذارد تا بوسیله آن به سخاوت برسیم، وقتی سخاوت روحیه شد، یک کمال است.
🔸در واقع رشد روحی ما در انجام واجبات و ترک محرمات است.
🔸ما به ظاهر، شاید موسیقی را زیاد توجه نکنیم در حالی که همین موسیقی اراده انسان را به شدت سرکوب میکند و انسان نمیتواند درست تصمیم بگیرد، علاوه بر اینکه سیستم سلامتی بدن را به هم میریزد این را دانشمندان میگویند.
✅ مقصد مهدیگونه شدن و خداییشدن است، مَثَل خدا شدن است.
مقصد این است که همهی فاصلهها و حجابها بین ما و خدا از بین برود جز یک حجاب که آن از بین رفتنی نیست و آن حجاب واجبیت است که خداوند دارد، او واجب الوجود است و من نمیتوانم آن را کنار بزنم و وجود خودم را واجب بکنم.
✅ هدف جنب الله شدن است، هدف آیینه خدا شدن و به تعبیر فارسی آیهی خدا شدن است.
❓چگونه به این هدف برسیم؟
🔹در قالب همین انجام واجبات و ترک محرمات.
👈امام زمان«علیهالسلام» هم که انسان کامل هستند، کمالشان در گرو همین کار است.
✅ برای اینکه راه را خوب طی بکنیم به ۲ کار عمده توجه شود:
1⃣ اعمالمان را باید مطابق با فرمان الهی بکنیم؛
2⃣و یکی هم افکارمان را.
🔸اعمال؛ خداوند متعال یک امری کرده مثلا به نماز و ممکن است ۱۰۰ دستور در آن باشد(وجوبی و استحبابی)، حال من در عمل نمازی را که میخواهم بخوانم باید منطبق باشد با آن فرمان الهی. اگر بتوانم موفق شوم آن وقت نماز من مثل نماز امیرالمومنین«علیهالسلام» میشود، الان خیلی فاصله دارم، اکتفا میکنم به یکسری واجبات تا برئ الذمه بشویم اما خیلی فاصله دارم با آن نمازی که بخواهد حبّاً للّه باشد، بحث وقوع نیست بحث هدف است.
🔶 قرآن هم ۲ آیه دارد:
1⃣ ۵۶ ذاریات که بهطور کلی میفرماید هدف عبادت است: «و ما خلقت الإنس و الجن الا لیعبدون»
2⃣ اما یک آیه داریم که میگوید هدف عبادت امام زمان«علیهالسلام» است:
«الذی خلق الموت و الحیاة لیبلوکم ایکم احسن عملا» امتحان میکنیم شما را از بهترین عمل، احسن العمل آن است که پیامبر انجام دادند.
🔺پس هدف، بهترین عمل است ولو به آن نرسیم و بدانیم که آن احسن العمل است که من را به نتیجه(خدایی شدن) میرساند.
🔹فکرمان ؛ و درونمان را مطابق با فرمان الهی بکنیم. مثلا در دلم حسادت به کسی دارم ولو در عمل هیچ کاری انجام نمیدهم، این قطعا عیب است، این چه فکری است که من دارم؟! یا سوء ظن، بخل ...
✅ آن چیزی که مورد بحث ماست این است که میخواهیم به جایی برسیم که تصمیمات ما، تصمیمات الهی باشد، آیا میشود؟ آیا میشود تمایلات ما، شوق ما (که ما اسمش را شهوت گذاشتیم) همان ارادهی الهی باشد؟
🔶 وقتی فکر ما تطبیق بکند با مشیت خدا، خیلی انسان کاملی هستیم و اهلبیت«علیهمالسلام» چنین هستند.
🔶 امام باقر«علیهالسلام» از قول خداوند در حدیث قدسی می فرمایند:
«وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلَّا كَفَفْتُ عَلَيْهِ ضَيْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ»(اصول کافی، ج۲، ص۱۳۷)
👈به عزت و جلال و عظمتم به جایگاه بلندم، هیچ انسانی هوای خود را کنار نمیگذارد و هوای من را ترجیح بدهد، مگر اینکه کفایت میکنم شغل او را، ضمانت میکنم آسمانها و زمین رزق او را برسانند و من پشت هر تجارتی که میکند ایستادهام تا تجارت او با سود جلو برود.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
💠 #احیای_شب_قدر
🔻بانوای: آیت الله مهدوی
🗓 شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان
⏱ از ساعت ۲۳
🔸میدان امام، مسجد امام
(جهت استفاده از فضای مسجد، به همراه خود زیرانداز بیاورید.)
@abolhasanmahdavi
🔻برنامه امشب آیتالله مهدوی «۱شنبه، ۱۳خرداد۹۷»:
▪️اقامه نماز مغرب و عشا و قرائت دعای افتتاح و انجام اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان(ساعت۲۲): میدان امامعلی «علیهالسلام»، خیابان هاتف، امامزاده جعفر«علیهالسلام»
▪️مراسم احیای شبقدر و قرائت دعای ابوحمزهثمالی(ساعت۲۳): میدان امام، مسجد امام
🔸مراسم احیای مسجد امام از طریق پایگاه اطلاع رسانی آیتالله مهدوی و صفحه رسمی اینستاگرام به صورت #زنده پخش خواهد شد.
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۹ 🗓 ۱شنبه، ۶ خرداد ۹۷ ⏱مدت زمان: ۵۳دقیقه 🔸مسجد
🔻خلاصهای از جلسه شماره۹ اخلاق عملی
(۶ خرداد ۹۷)
موضوع: شهوت
❓چگونه انسان هوای نفس خود را مطابق با هوای پرودگار قرار دهد؟ چگونه شهوت خودش را مطابق مشیّت خداوند قرار دهد؟
🔹در جایی که شهوت به حرام باشد، آسانتر است و افراد میگویند: کار حرام را اشتهاء نداریم به دلیل اینکه غضب الهی روی آن است و صرف نظر میکنیم.
سختی آن در امور مباح است؛ امور مباح دنیا را چگونه دل بکَنیم در حالیکه غضب خداوند هم روی آن نیست؟
👈 مباح دنیا را نگفتهاند استفاده نکنید، بلکه گفتهاند: شهوت به آن نداشته باشید و گاهی ما بین این دو قاطی میکنیم و میگوییم چون مال دنیا حلال است، پس شهوت به آن داشته باشیم؛ چون غذای حلال جلوی ما گذاشتند، پس اشکالی نیست و حلال است و غذا را با شهوت بخوریم.
👈 باید بدانیم بدن ما به خوراک نیاز دارد ولی به شهوت به خوراک نیاز ندارد: دلیل آن هم این است که: بدون شهوت همان غذا را بخورم و حرص نداشته باشم، نیاز بدن من تأمین میشود.
🔸قبلا گفتیم انسان باید به جایی برسد که هوای نفس در وجودش نباشد، خیلی سخت است...
❓چه کنیم هوای نفس از ما خارج شود؟
🔸ما برای استفاده از دنیا، ۳ مرحله داریم و برای هر کدام یک راهکار معالجه مطرح میشود:
⬅ نکته: حرص به دنیا را جزء مراحل حساب نمی کنیم ؛ اگر بخواهیم بگوییم ۴ مرحله می شود، حرص به دنیا اصلا ممدوح نیست و مذموم است.
🔶 اما آنهایی که حرص ندارند سه مرحله را دارند :
1⃣ حرص در وجودشان به سمت دنیا نیست،اما کم، استفاده می کنند، با قناعت (مربوط به دل است) و کفاف (مربوط به عمل است ) زندگی میکنند و یا با زهد زندگی میکنند یعنی رغبت و شهوت به دنیا ندارند.
در مرحلهی عمل در حد متوسط(کافی) و در دل هم حرص ندارد و قانع است.
2⃣ یک مرحله بالاتر از مرحلهی اول است و آن اینکه :
روح او منقطع از دنیا بشود و در عین حال جسم در حال استفاده کردن از دنیا است.
🔹الهی هَب لی کَمالَ الإنقِطاعِ إلیک برای این مرحله است؛ که یک عدهای هستند به دنبال انقطاع کامل از دنیا هستند، یعنی دل، هیچ به دنیا متمایل نیست.
⬅ نکته: در مرحلهی اول، با کفاف زندگی میکرد اما یک لذت کمی را از دنیا میبرد، در مرحلهی دوم کمال انقطاع را پیدا کرده است، غذا را میخورد اما از نظر روحی، هیچ وصل به غذا نیست ...
3⃣ یک مرحله بالاتر از مرحلهی دوم و آن اینکه :
بغض دنیا را دارد؛ اصلا از دنیا نفرت دارد.
❓حال ما از مرحله حرص به دنیا بخواهیم بیاییم به مرحلهی اول چه کنیم؟
و بعد بخواهیم بیاییم مرحلهی دوم چه کنیم؟ و بعد بخواهیم بیاییم مرحله سوم چه کنیم؟
🔻راهکارها:
1⃣تودههای مردم حرص به دنیا دارند، خود ما هم ممکن است همینطور باشیم، اگر چنین حرصی داریم و بخواهیم در مرحلهی اول وارد بشویم و بخواهیم با قناعت و کفاف زندگی کنیم، راهکار و معالجهی آن چیست؟
✅ راه آن تفکر روی فناء دنیا است.
بدانم این نعمتی را که بهدست میآورم چند وقت دیگر از بین میرود، این حرص، برای کسی است که فکر میکند که این نعمت برایش باقی است در حالیکه به تعبیر روایت، نه شما برای دنیا باقی میمانید و نه دنیا برای شما.
2⃣در مرحلهی دوم یعنی بخواهیم منقطع بشویم از دنیا راهکار چیست؟
✅ راه آن تفکر در بقاء آخرت است.
روی این فکر کنیم که داریم به جایی میرویم که آنجا باقی است، اگر فکر ما در امر باقی رفت، از این امر فانی کاملاً بریده میشوم.
متقین را حضرت می فرمایند: « عَظُمَ الخالِقُ فی أنفُسِهِم فَصَغُرَ ما دونَه فی أعیُنِهِم»
3⃣و در مرحلهی سوم اگر بخواهیم بغض به دنیا را پیدا بکنیم، راهکار چیست؟
✅ راه آن تفکر در مانع بودن دنیا در رسیدن به محبوبمان است، راهش این است که بدانیم دنیا غَرور( فریبنده) است.
🔸برای اینکه بغض دنیا را پیدا کنیم، باید یک محبوب خوبی داشته باشم به نام حجت الهی، بعد تا میبینم کسی مرا به سمت امام زمان«علیه السلام» سوق میدهد خیلی دوستش میدارم، اما تا میبینم کسی مرا از ایشان دور میکند و مانع است، میخواهم بر سر او بزنم.
🔸بغض به دنیا به این معنا نیست که خداوند بد آفریده است؛ نه خداوند خوب آفریده است و لکن ما بد استفاده میکنیم.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
شهوت؛ جلسه14.mp3
12.6M
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار
🔹 #شهوت، جلسه۱۴
🗓شنبه، ۱۲ خرداد ۹۷
⏱مدت زمان: ۴۹دقیقه
🔸مسجد ملاعبدالله
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
💠 #احیای_شب_قدر 🔻بانوای: آیت الله مهدوی 🗓 شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان ⏱ از ساعت ۲۳ 🔸میدان ام
📱 #باز_پخش_مراسم_احیا_شب_نوزدهم_و_دعای_ابوحمزه_ثمالی_و_سخنرانی
💠 با نوای: آیتالله سیدابوالحسن مهدوی
🗓۱شنبه، ۱۳ خرداد ۹۷
🔻میدان امام، مسجد امام
@abolhasanmahdavi
لینک باز پخش مراسم دعای ابوحمزه ثمالی:https://lahzenegar.com/play/mBSky
▪️۱۴خرداد؛ سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی«قدسسره» را خدمت ملت شریف ایران تسلیت عرض میکنیم.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
شهوت؛ جلسه15.mp3
12.07M
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار
🔹 #شهوت، جلسه۱۵
🗓۱شنبه، ۱۳ خرداد ۹۷
⏱مدت زمان: ۴۹دقیقه
🔸مسجد ملاعبدالله
@abolhasanmahdavi
ویژگی شب قدر.mp3
9.38M
🔻سخنرانی شب ۱۹ماه مبارک رمضان
🔹 موضوعات:
1⃣ویژگی شب قدر
2⃣شب قدر؛ شب تمسک به ثقلین
3⃣توصیه به مسئولین استان اصفهان
🗓 ۲شنبه، ۱۴ خرداد ۹۷
⏱مدت زمان: ۳۸دقیقه
🔸مسجد امام
@abolhasanmahdavi
#یک_شهر_یک_ضیافت
🔻حضور آیتاللهمهدوی در برنامه تلویزیونی یک شهر، یک ضیافت
⏱ساعت۱۹
🗓۲شنبه، ۱۴خرداد۹۷
🔸پخش زنده از شبکه سیمای اصفهان
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۱۰ 🗓 ۲شنبه، ۷ خرداد ۹۷ ⏱مدت زمان: ۲۸دقیقه 🔸مسجد
🔻خلاصهای از جلسه شماره۱۰ اخلاق عملی
(۷خرداد۹۷)
قسمت اول
▫️موضوع : شهوت
⬅ یک نکتهی مهمی در ادامهی بحث شهوت داریم و آن این است که :
🔷 حبّ دنیا که سر منشأ همهی شهوات است، هر چه پاسخ مثبت به او داده شود، نفس انسان حریصتر و شهوتش شدیدتر و زیادتر میشود، مگر اینکه به مانعی برخورد کند و نتواند شهوترانی کند.
اما شهوت به معنای خواستن نفس، سیرایی ندارد و اضافهتر هم میشود.
👈 بعضی از افراد که بهدنبال گناه هستند و میخواهند گناه را در جامعه ترویج دهند، بعضی از آنها هم اطلاعات روز هم یک مقداری دارند و ادعا دارند که روانشناس هم هستند، این افراد مطرح کردند که این شهوتها اگر پاسخ مثبت داده شود، انسان سیر می شود و عادی می شود برای او.
👈 مثال اینطور میزنند: اگر کسی غذای خوش طمعی را مرتب استفاده کند، کمکم از آن زده میشود و آن غذا برای او عادی میشود.
🔸پشت صحنه، البته اینها که این حرف ها را میزنند همهی آنها جاهل نیستند؛ بعضی از آنها جاهل هستند، اما بعضی عالمانه، این حرفها را میزنند و در مقام فریب دادن مردم، بخصوص زنان هستند تا آنها با وضع زنندهای خارج شوند و بعد هم افراد بگویند که چون مرتب میبینیم برایمان عادی است.
🔸و ظاهرا اینها خودشان را دلسوز تر از خدا میدانند که خدا و پیامبر و ائمه«علیهمالسلام» نمیدانستند و نفهمیدند ولی اینها فهمیدند باید عادی شود.
✅ پاسخ این است:
🔹اهل بیت«علیهمالسلام» برای اینکه مسائل معقول برای ما واضح شود، تشبیه به محسوس کردند؛ یعنی شما با چشم نمیبینید که آیا کسی که مرتب با گناه سر و کار دارد آیا برایش عادی میشود یا نه.
با چشم که دیده نمیشود چون شهوت در درون است، خواسته است و دیده نمیشود.
🔹اهلبیت«علیهمالسلام» آمدند مثال زدند، می فرمایند: مَثَل استفادهی از دنیا، مَثَل کسی است که از آب دریا برای رفع تشنگی استفاده میکند و چون آب دریا شور است، عطش او را تشدید میکند. اینقدر مینوشد تا از روی غم میمیرد.
🔹در مسائل دنیایی اینچنین است که هر چه به نفس داده شود، پُر نمی شود. برای درمان شهوت، واقعاً نباید آتش آن را شعلهور کرد.
🔸در کشورهای خارجی که زنها با سر باز بیرون میآیند ، آنجا جنایت کمتر است یا بیشتر است؟ خودشان هم میدانند که جنایت خیلی بیشتر است.
✅خدای متعال میگوید نباید شهوت عادی شود، اگر یک جوان به راحتی دسترسی به یک زن پیدا کرد، فکر نکنید عادی میشود، تازه حیران و سرگردان میشود، بعدیاش را میخواهد، بعدیاش را میخواهد...
⬅ اما روانشناسها به اینجا که میرسد، این[سیری ناپذیری نفس] را نمیگویند؛ اما میگویند مردم تنوع طلبند. واقعاً بعضی خیانت می کنند اگر بفهمند که چه میگویند.
❓این تنوع طلبی چیست؟
آمدید جامعه را دارید خراب می کنید و بعد میگویید مردم تنوع طلبند؟!
🔸اگر جامعه را آرام بکنیم، یعنی جامعهای داشته باشیم که در ظاهر [مثلاً] کسی از لباسش تحریک نکند و همه عادی باشند، آنوقت ببینید مردم تنوع طلب هستند یا نه.
🔸پس این هم یک غلط دیگر است که از یک طرف می گویند : بگذارید گناه علنی باشد تا عادی باشد و از یک طرف یک تهمت به مردم میزنند و میگویند: مردم تنوع طلبند.
✅ در حالی که نمیگویند عامل تنوعطلبی، همان دسترسی آسان به گناه است.
🔻الآن ما روستاهایی داریم که دست نخورده هستند، در سطح روستا وقتی که گناه علنی نباشد، ببینید مردم تنوع طلب هستند یا نه. مردم در این فکرها نیستند و زندگیشان را می کنند.
✅ مشکل این است که میآییم اسباب گناه را در جامعه فراهم میکنیم، بعد جوان وارد جامعه که میشود همینطور چشمش به محرکات است، بعد هم میگوییم اینها برایش عادی شده. کجا عادی شده؟ عادی نشده است.
🔺پس کسیکه خودش میخواهد شهوترانی بکند، چرا مردم را فریب میدهد؟ نگو بنزین میریزیم روی این آتش، شعلهور نمیشود، بلکه[مطمئناً] شعلهور می شود.
🔸خدا میگوید در جامعه نباید گناه علنی باشد، حال اینها میگویند علنی گناه بکنید تا عادی بشود، مرد و زن آنقدر دست هم را بگیرند تا عادی شود، دخترها هم آنقدر سوار دوچرخه شوند تا عادی شود.
⬅️ادامه دارد . . .
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻خلاصهای از جلسه شماره۱۰ اخلاق عملی (۷خرداد۹۷) قسمت اول ▫️موضوع : شهوت ⬅ یک نکتهی مهمی در ادامهی
⬅️ادامه از قبل . . .
🔻خلاصهای از جلسه شماره ۱۰ اخلاق عملی
(۷خرداد۹۶)
قسمت دوم
✅ این را بدانیم که محبت به دنیا هر چه برویم جلو، سیر که نخواهیم شد بلکه حریص تر میشویم.
❓سؤال: معنای «الانسانُ حَریصٌ علی ما مُنِع» چست؟
✅ جواب: «حریصٌ علی ما منع» این است که کسی در سرازیری به سمت چیزی باشد و ما جلویش را بگیریم، آنوقت حریصتر میشود، یعنی در سرازیری است.
🔸 ولی صحبت دین است که افراد در سرازیری قرار نگیرند، میگوید سطح جامعه باید آرام باشد.
🔺مثال: در پیاده روی اربعین، هیچ زن بدحجاب نمیبینید، آنوقت«حریصٌ علی منع» است؟ یعنی تحریک به شهوت میشوید؟
یا بالعکس است، اصلا شهوتی نیست که بخواهید جلوی خودتان را بگیرید، دین این را میگوید.
🔺یک نمونه از قرآن: آیات۱۷۵و۱۷۶ سورهی اعراف، برای بلعم باعورا است (که اسم اعظم میدانست و مستجابالدعوه بود)، از این آیات خودش را کشید کنار، ببینید شهوت این است؛ تبعیت از هوای نفس و شهوتش کرد و هلاک شد.
⬅ نکته:
1⃣ جدا شدن از آیات الهی، طعمهی شیطان شدن است؛«فانسلخ منها فاتبعه الشیطان»
2⃣ بلعم باعورا، عالِم بی عمل بود و علمش او را نجات نداد و هلاک شد، پس من هم یاد بگیرم.
🔶 شهوت همین است، که ما هر چه تبعیت از آن بکنیم، عقلمان را کور میکنیم و وقتی عقل کور شد ظلم بیشتر میکنیم، گناه بیشتر میکنیم.
🔷 شهوت انسان این طوری است که، بهش بدهید یا ندهید میخواهد، نفس انسان میخواهد و سیراب نمیشود.
✅ شما باید مشکل را طور دیگری حل بکنید، جامعه باید آرام باشد، آنوقت عقل بیدار میشود و از گناه دست برمیدارد.
👈 زمان ظهور امام زمان«علیهالسلام» چه خواهد شد؟ آیا گناه علنی میشود یا جمعش میکنند؟ گناه را جمع میکنند، میبینید که آرام میشود، دیگر در سرازیری نیست که شما بگویید: الانسان حریص علی ما منع.
🔷 آزادی حیوانی هر چه بیشتر شد، کار خرابتر میشود، نفس انسان باید مهار بشود، وقتی مهار شد تحت فرمان عقل در میآید.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم حضور آیتاللهمهدوی در برنامه زنده "یک شهر، یک ضیافت"
🗓۱۴خرداد۹۷
⏱مدت زمان: ۱۶دقیقه
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 #احیای_شب_قدر
🔻بانوای: آیت الله مهدوی
🗓 شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان
⏱ از ساعت ۲۳
🔸میدان امام، مسجد امام
(جهت استفاده از فضای مسجد، به همراه خود زیرانداز بیاورید.)
@abolhasanmahdavi
🔻برنامه امشب آیتالله مهدوی «۳شنبه، ۱۵خرداد۹۷»:
▪️قرائت دعای افتتاح و انجام اعمال شب بیستویکم ماه مبارک رمضان(ساعت۲۲): میدان امامعلی «علیهالسلام»، خیابان هاتف، امامزاده جعفر«علیهالسلام»
▪️مراسم احیای شبقدر و قرائت دعای ابوحمزهثمالی(ساعت۲۳): میدان امام، مسجد امام
🔸مراسم احیای مسجد امام از طریق پایگاه اطلاع رسانی آیتالله مهدوی و صفحه رسمی اینستاگرام به صورت #زنده پخش خواهد شد.
@abolhasanmahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برنامه_حیات_طیبه
🔻اهمیت شبهای قدر
⏱مدت زمان: ۲دقیقه
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
📱 #_پخش_زنده_مراسم_احیا_شب_بیست_و_یکم_و_دعای_ابوحمزه_ثمالی_و_سخنرانی
💠 با نوای: آیتالله سیدابوالحسن مهدوی
🗓۳شنبه، ۱۵ خرداد ۹۷
⏱از ساعت ۲۳:۳۰شب
🔻میدان امام، مسجد امام
@abolhasanmahdavi
🔹جهت #شنیدن جلسه و #مشاهده متن دعا، کلیک کنید:
http://abolhasanmahdavi.ir/live
🔻پخش زنده تصویری از صفحه رسمی آیت الله مهدوی در اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
📱 #باز_پخش_مراسم_احیا_شب_بیست_و_یکم_و_دعای_ابوحمزه_ثمالی_و_سخنرانی
💠 با نوای: آیتالله سیدابوالحسن مهدوی
🗓۳شنبه، ۱۵خرداد ۹۷
🔻میدان امام، مسجد امام
@abolhasanmahdavi
لینک باز پخش مراسم دعای ابوحمزه ثمالی:https://lahzenegar.com/play/mBSky