سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۱۰ 🗓 ۲شنبه، ۷ خرداد ۹۷ ⏱مدت زمان: ۲۸دقیقه 🔸مسجد
🔻خلاصهای از جلسه شماره۱۰ اخلاق عملی
(۷خرداد۹۷)
قسمت اول
▫️موضوع : شهوت
⬅ یک نکتهی مهمی در ادامهی بحث شهوت داریم و آن این است که :
🔷 حبّ دنیا که سر منشأ همهی شهوات است، هر چه پاسخ مثبت به او داده شود، نفس انسان حریصتر و شهوتش شدیدتر و زیادتر میشود، مگر اینکه به مانعی برخورد کند و نتواند شهوترانی کند.
اما شهوت به معنای خواستن نفس، سیرایی ندارد و اضافهتر هم میشود.
👈 بعضی از افراد که بهدنبال گناه هستند و میخواهند گناه را در جامعه ترویج دهند، بعضی از آنها هم اطلاعات روز هم یک مقداری دارند و ادعا دارند که روانشناس هم هستند، این افراد مطرح کردند که این شهوتها اگر پاسخ مثبت داده شود، انسان سیر می شود و عادی می شود برای او.
👈 مثال اینطور میزنند: اگر کسی غذای خوش طمعی را مرتب استفاده کند، کمکم از آن زده میشود و آن غذا برای او عادی میشود.
🔸پشت صحنه، البته اینها که این حرف ها را میزنند همهی آنها جاهل نیستند؛ بعضی از آنها جاهل هستند، اما بعضی عالمانه، این حرفها را میزنند و در مقام فریب دادن مردم، بخصوص زنان هستند تا آنها با وضع زنندهای خارج شوند و بعد هم افراد بگویند که چون مرتب میبینیم برایمان عادی است.
🔸و ظاهرا اینها خودشان را دلسوز تر از خدا میدانند که خدا و پیامبر و ائمه«علیهمالسلام» نمیدانستند و نفهمیدند ولی اینها فهمیدند باید عادی شود.
✅ پاسخ این است:
🔹اهل بیت«علیهمالسلام» برای اینکه مسائل معقول برای ما واضح شود، تشبیه به محسوس کردند؛ یعنی شما با چشم نمیبینید که آیا کسی که مرتب با گناه سر و کار دارد آیا برایش عادی میشود یا نه.
با چشم که دیده نمیشود چون شهوت در درون است، خواسته است و دیده نمیشود.
🔹اهلبیت«علیهمالسلام» آمدند مثال زدند، می فرمایند: مَثَل استفادهی از دنیا، مَثَل کسی است که از آب دریا برای رفع تشنگی استفاده میکند و چون آب دریا شور است، عطش او را تشدید میکند. اینقدر مینوشد تا از روی غم میمیرد.
🔹در مسائل دنیایی اینچنین است که هر چه به نفس داده شود، پُر نمی شود. برای درمان شهوت، واقعاً نباید آتش آن را شعلهور کرد.
🔸در کشورهای خارجی که زنها با سر باز بیرون میآیند ، آنجا جنایت کمتر است یا بیشتر است؟ خودشان هم میدانند که جنایت خیلی بیشتر است.
✅خدای متعال میگوید نباید شهوت عادی شود، اگر یک جوان به راحتی دسترسی به یک زن پیدا کرد، فکر نکنید عادی میشود، تازه حیران و سرگردان میشود، بعدیاش را میخواهد، بعدیاش را میخواهد...
⬅ اما روانشناسها به اینجا که میرسد، این[سیری ناپذیری نفس] را نمیگویند؛ اما میگویند مردم تنوع طلبند. واقعاً بعضی خیانت می کنند اگر بفهمند که چه میگویند.
❓این تنوع طلبی چیست؟
آمدید جامعه را دارید خراب می کنید و بعد میگویید مردم تنوع طلبند؟!
🔸اگر جامعه را آرام بکنیم، یعنی جامعهای داشته باشیم که در ظاهر [مثلاً] کسی از لباسش تحریک نکند و همه عادی باشند، آنوقت ببینید مردم تنوع طلب هستند یا نه.
🔸پس این هم یک غلط دیگر است که از یک طرف می گویند : بگذارید گناه علنی باشد تا عادی باشد و از یک طرف یک تهمت به مردم میزنند و میگویند: مردم تنوع طلبند.
✅ در حالی که نمیگویند عامل تنوعطلبی، همان دسترسی آسان به گناه است.
🔻الآن ما روستاهایی داریم که دست نخورده هستند، در سطح روستا وقتی که گناه علنی نباشد، ببینید مردم تنوع طلب هستند یا نه. مردم در این فکرها نیستند و زندگیشان را می کنند.
✅ مشکل این است که میآییم اسباب گناه را در جامعه فراهم میکنیم، بعد جوان وارد جامعه که میشود همینطور چشمش به محرکات است، بعد هم میگوییم اینها برایش عادی شده. کجا عادی شده؟ عادی نشده است.
🔺پس کسیکه خودش میخواهد شهوترانی بکند، چرا مردم را فریب میدهد؟ نگو بنزین میریزیم روی این آتش، شعلهور نمیشود، بلکه[مطمئناً] شعلهور می شود.
🔸خدا میگوید در جامعه نباید گناه علنی باشد، حال اینها میگویند علنی گناه بکنید تا عادی بشود، مرد و زن آنقدر دست هم را بگیرند تا عادی شود، دخترها هم آنقدر سوار دوچرخه شوند تا عادی شود.
⬅️ادامه دارد . . .
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻خلاصهای از جلسه شماره۱۰ اخلاق عملی (۷خرداد۹۷) قسمت اول ▫️موضوع : شهوت ⬅ یک نکتهی مهمی در ادامهی
⬅️ادامه از قبل . . .
🔻خلاصهای از جلسه شماره ۱۰ اخلاق عملی
(۷خرداد۹۶)
قسمت دوم
✅ این را بدانیم که محبت به دنیا هر چه برویم جلو، سیر که نخواهیم شد بلکه حریص تر میشویم.
❓سؤال: معنای «الانسانُ حَریصٌ علی ما مُنِع» چست؟
✅ جواب: «حریصٌ علی ما منع» این است که کسی در سرازیری به سمت چیزی باشد و ما جلویش را بگیریم، آنوقت حریصتر میشود، یعنی در سرازیری است.
🔸 ولی صحبت دین است که افراد در سرازیری قرار نگیرند، میگوید سطح جامعه باید آرام باشد.
🔺مثال: در پیاده روی اربعین، هیچ زن بدحجاب نمیبینید، آنوقت«حریصٌ علی منع» است؟ یعنی تحریک به شهوت میشوید؟
یا بالعکس است، اصلا شهوتی نیست که بخواهید جلوی خودتان را بگیرید، دین این را میگوید.
🔺یک نمونه از قرآن: آیات۱۷۵و۱۷۶ سورهی اعراف، برای بلعم باعورا است (که اسم اعظم میدانست و مستجابالدعوه بود)، از این آیات خودش را کشید کنار، ببینید شهوت این است؛ تبعیت از هوای نفس و شهوتش کرد و هلاک شد.
⬅ نکته:
1⃣ جدا شدن از آیات الهی، طعمهی شیطان شدن است؛«فانسلخ منها فاتبعه الشیطان»
2⃣ بلعم باعورا، عالِم بی عمل بود و علمش او را نجات نداد و هلاک شد، پس من هم یاد بگیرم.
🔶 شهوت همین است، که ما هر چه تبعیت از آن بکنیم، عقلمان را کور میکنیم و وقتی عقل کور شد ظلم بیشتر میکنیم، گناه بیشتر میکنیم.
🔷 شهوت انسان این طوری است که، بهش بدهید یا ندهید میخواهد، نفس انسان میخواهد و سیراب نمیشود.
✅ شما باید مشکل را طور دیگری حل بکنید، جامعه باید آرام باشد، آنوقت عقل بیدار میشود و از گناه دست برمیدارد.
👈 زمان ظهور امام زمان«علیهالسلام» چه خواهد شد؟ آیا گناه علنی میشود یا جمعش میکنند؟ گناه را جمع میکنند، میبینید که آرام میشود، دیگر در سرازیری نیست که شما بگویید: الانسان حریص علی ما منع.
🔷 آزادی حیوانی هر چه بیشتر شد، کار خرابتر میشود، نفس انسان باید مهار بشود، وقتی مهار شد تحت فرمان عقل در میآید.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم حضور آیتاللهمهدوی در برنامه زنده "یک شهر، یک ضیافت"
🗓۱۴خرداد۹۷
⏱مدت زمان: ۱۶دقیقه
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 #احیای_شب_قدر
🔻بانوای: آیت الله مهدوی
🗓 شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان
⏱ از ساعت ۲۳
🔸میدان امام، مسجد امام
(جهت استفاده از فضای مسجد، به همراه خود زیرانداز بیاورید.)
@abolhasanmahdavi
🔻برنامه امشب آیتالله مهدوی «۳شنبه، ۱۵خرداد۹۷»:
▪️قرائت دعای افتتاح و انجام اعمال شب بیستویکم ماه مبارک رمضان(ساعت۲۲): میدان امامعلی «علیهالسلام»، خیابان هاتف، امامزاده جعفر«علیهالسلام»
▪️مراسم احیای شبقدر و قرائت دعای ابوحمزهثمالی(ساعت۲۳): میدان امام، مسجد امام
🔸مراسم احیای مسجد امام از طریق پایگاه اطلاع رسانی آیتالله مهدوی و صفحه رسمی اینستاگرام به صورت #زنده پخش خواهد شد.
@abolhasanmahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برنامه_حیات_طیبه
🔻اهمیت شبهای قدر
⏱مدت زمان: ۲دقیقه
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
📱 #_پخش_زنده_مراسم_احیا_شب_بیست_و_یکم_و_دعای_ابوحمزه_ثمالی_و_سخنرانی
💠 با نوای: آیتالله سیدابوالحسن مهدوی
🗓۳شنبه، ۱۵ خرداد ۹۷
⏱از ساعت ۲۳:۳۰شب
🔻میدان امام، مسجد امام
@abolhasanmahdavi
🔹جهت #شنیدن جلسه و #مشاهده متن دعا، کلیک کنید:
http://abolhasanmahdavi.ir/live
🔻پخش زنده تصویری از صفحه رسمی آیت الله مهدوی در اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
📱 #باز_پخش_مراسم_احیا_شب_بیست_و_یکم_و_دعای_ابوحمزه_ثمالی_و_سخنرانی
💠 با نوای: آیتالله سیدابوالحسن مهدوی
🗓۳شنبه، ۱۵خرداد ۹۷
🔻میدان امام، مسجد امام
@abolhasanmahdavi
لینک باز پخش مراسم دعای ابوحمزه ثمالی:https://lahzenegar.com/play/mBSky
سخنرانی شب21رمضان[1].mp3
9.73M
🔻سخنرانی شب ۲۱ماه مبارک رمضان
🔹 موضوعات:
1⃣توحید و خداشناسی
2⃣داستان تشرف شیخ محمد کوفی
🗓 ۴شنبه، ۱۶ خرداد ۹۷
⏱مدت زمان: ۴۰دقیقه
🔸مسجد امام
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۱۱ 🗓 ۳شنبه، ۸ خرداد ۹۷ ⏱مدت زمان: ۵۳دقیقه 🔸مسجد
خلاصهای از جلسه شماره۱۱ اخلاق عملی
(۸ خرداد ۹۷)
موضوع: شهوت
✅ نماز یکی از عوامل مهم بازدارندهی از شهوات است.
🔸وقتی میگوییم نماز، باید بگوییم اقامهی نماز، چون یک خواندن نماز داریم یک اقامهی نماز؛
خواندن یعنی از تکبیرةالاحرام تا سلام نماز را میخوانیم، اما اقامه یعنی نماز را بپا بداریم یعنی آن چیزی که پرودگار فرموده است.
👈 این چیزی که ما میخوانیم با آن چیزی که خداوند فرموده خیلی فاصله دارد لذا قرآن مرتّب «أقاموا الصلاة» دارد و آن خیلی مسائل دارد؛ از ظاهر نماز شروع بکنید تا باطن نماز.
🔹ظاهر نماز مرکب از اجزاء و شرایط است؛ خود این اجزاء و شرایط، برخی از آنها دخالت در صحت نماز دارد ( یعنی اگر آن اجزاء و شرایط نیاید، نماز باطل است) و برخی از آنها دخالت در کمال (آدابی که برای سجود و رکوع و... گفته شده است) نماز دارد.
👈 حال ضایع کردن نماز مشخص است که چیست؛ مهمترین ضایع کردن این است که؛
🔻رکن نماز را ضایع بکند (که گفتیم سهواً هم نیاورد نماز باطل است چه برسد به اینکه عمداً رکن نماز را ترک کند مثلاً عمداً رکوع و سجود نماز را انجام ندهد)،
⬅ اما ضایع کردن یک امر اختیاری است، سهوی نیست لذا ما مثال عمد زدیم به خاطر همین نکته بود و الّا اگر کسی سهواً ترک بکند نمیگویند نماز را ضایع کرد؛ می گویند ضایع شد.
🔻در واجبات غیررکنی (مثل حمد و سوره)، اگر کسی عمداً ترک کند، نماز را ضایع کرده است.
🔻در مستحبات و آداب نماز (که هزاران ادب در نماز داریم)، اگر کسی رعایت نکند نمازش باطل نیست اما اگر رعایت کند نمازش کاملتر است.
🔷 کسانیکه نماز را ضایع میکنند بیشتر در همین مستحبات و آداب نماز است و اکثراً هم نمیدانند؛
✅ مهمترین ضایع کردن نماز، که روایت هم دست روی آن گذاشته، ضایع کردن اوّل وقت نماز است.
🔶 آیهی ۵۹سورهی مریم؛ «اضاعوا الصلاة» دارد، یعنی کسانی هستند نماز را ضایع میکنند؛ اما نمیگوید چه کسانی هستند، ما هم کلی گفتیم که ضایع کردن چند نوع است، اما روایت روی ضایع کردن نماز در تأخیر، دست گذاشته است.
🔶روایت میگوید: کسیکه اول وقت را رعایت نمیکند و با تأخیر نماز میخواند، وقتی نماز میخواند، نماز اینطور نفرینش میکند: «ضَیَّعتَنی ضَیَّعَکَ الله»؛ مرا ضایع کردی خداوند هم تو را ضایع بکند.
👈 مؤمن وقتی فهمید که ادب نماز رعایت اول وقت است و عمداً اعتنا نکند، در زندگی گرفتار میشود. همین که می فهمیم مسئولیّت داریم.
👈 این مثال برای مستحبات بود چه برسد به اینکه اگر واجبی بر عهدهاش باشد و عمداً اعتنا نکند.
⬅ آیهی ۵۹ سورهی مریم:
«فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلاة و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیّا»
🔹میفرماید: بعد از انبیاء، فرزندانی آمدند که اینها نمازها را ضایع کردند (نمیگوید نمیخواندند بلکه میگوید ضایع کردند) و از شهوات تبعیت کردند، به زودی مجازات گمراهی خود را خواهند دید.
✅ ضایع کردن نماز، مقارن با تبعیت از شهوت است؛ تمام افرادی که تبعیت از شهوت نفس میکنند ، نمازشان را بپا نمیدارند، این یک قانون است.
🔶 نماز را ضایع میکند، که با دستور دین لجبازی میکند، و الّا یک آیه داریم سوره عنکبوت آیهی۴۵:
«و اقم الصلاة إنّ الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر»؛ نماز جلوی فحشاء و منکرات را میگیرد.
✅ ما اگر میخواهیم در جامعه منکرات نباشد، راه اصلی آن ترویج نماز است، آنوقت اگر کسی اهل نماز شد، کم کم منکرات او دفع میشود.
✅ طاعت خداوند و تبعیت از نفس مقابل هم هستند، نفس انسان میخواهد آزاد باشد، اطاعت خداوند در کراهت نفس است.
🔷 روایت:
🔸 « لا یجتمع العقل و الهوی»؛ عقل با شهوت جمع نمیشود.
🔸« لا تجتمع الشهوة و الحکمة »؛ شهوت با حکمت جمع نمیشود و آنوقت اگر کسی تابع شهوتش بود، دیگر حکیمانه فکر نمیکند.
🔸«کم من عقل اسیر عند هوی امیر»؛ بسیار عقلهایی داریم که اسیر است و هوای همان شخص آن را به زنجیر کشیده است.
⏪ حال بحث بعدی: ضایع کردن نماز و تبعیت از شهوات، کدام علت دیگری است؟ و چه تناسبی با هم دارند؟
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 #احیای_شب_قدر
🔻بانوای: آیت الله مهدوی
🗓 شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان
⏱ از ساعت ۲۳
🔸میدان امام، مسجد امام
(جهت استفاده از فضای مسجد، به همراه خود زیرانداز بیاورید.)
@abolhasanmahdavi
📱 #_پخش_زنده_مراسم_احیا_شب_بیست_و_یکم_و_دعای_ابوحمزه_ثمالی_و_سخنرانی
💠 با نوای: آیتالله سیدابوالحسن مهدوی
🗓۵شنبه، ۱۷ خرداد ۹۷
⏱از ساعت ۲۳
🔻میدان امام، مسجد امام
@abolhasanmahdavi
🔹جهت #شنیدن جلسه و #مشاهده متن دعا، کلیک کنید:
http://abolhasanmahdavi.ir/live
🔻پخش زنده تصویری از صفحه رسمی آیت الله مهدوی در اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۱۲ 🗓 ۴شنبه، ۹ خرداد ۹۷ ⏱مدت زمان: ۵۲دقیقه 🔸مسجد
🔻خلاصهای از جلسهی شماره ۱۲ اخلاق عملی
▫️قسمت اول
(۹خرداد۹۷)
موضوع : شهوت
🔄 خلاصهی جلسهی گذشته:
👈 بحث به ضایع کردن نماز و تبعیت از شهوات رسید، یکی از موانع مهم شهوت اقامهی نماز است و آیهی ۵۹ سورهی مریم میفرماید: [وقتی] اینها نماز را ضایع کردند، تبعیت از شهوات کردند.
👈 رابطهی بین این دو چیست؟
🔹کسیکه تبعیت از شهوات میکند نماز را قطعاً ضایع میکند، ما نداریم کسیکه نماز را کاملاً اقامه کند (با همهی واجبات و آداب آن) اما دنبال خواهش نفس باشد.
👈 دنبال رابطهی بین ضایع کردن نماز بودیم؛ احتمالاتی وجود دارد.
⬅ نکته:
✅ ما در وجودمان دو حاکم نفس و عقل داریم؛
🔻گاهی یکی از آن دو دستور میدهد و دیگری از بین رفته، مثل کسیکه عقل در او حاکم است و نفس از بین رفته،
یا بالعکس که نفس در او حاکم است مثل انسانی که غضبناک شدید شده، یا در شدت شهوت که عقل کار نمیکند.
🔻جایی هم هست که هم عقل هست هم نفس(مثلاً مال زیادی پیدا میکند، دو حاکم به او دستور می دهد؛ عقل میگوید برو به صاحبش برسان، نفس میگوید برای خودت بردار)
✅ این دو حاکم در اختیار من و شماست یعنی میتوانیم فرمان عقل را امتثال بکنیم یا فرمان نفس را.
مسئولیت هم بهدنبال همین اختیار ماست.
🔷 یکی از چیزهایی که عقل را خیلی تقویت میکند ، اقامهی نماز و ارتباط با خدای متعال است؛
نه نمازهایی که ما میخوانیم، آن نمازهایی که اهلبیت«علیهمالسلام» و بزرگان میخواندند.
🔷 خود روزه تقویت عقل است.
🔶 کسیکه دسترسی به شهوت بخواهد پیدا بکند، نماز مانع اوست. باز انتخاب با خودش است.
«اضاعوا الصلاة و اتبعوا الشهوات»؛ خود انسان وقتی نماز را ضایع می کند (از اول وقت عقب می اندازد)، عقل در وجودش ضعیف میشود.
🔷روایت میگوید: وقتی نماز را عقب میاندازد، نماز نفرینش میکند، پس معلوم میشود اول وقت خیلی اهمیت دارد.
🔷»فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون»؛ وای بر حال کسانیکه نماز میخوانند، کسانیکه اعراض از نماز میکنند، سهوکننده از نمازشان هستند.
🔹امام صادق«علیهالسلام» سهو در نماز را میفرمایند: «تأخیر الصلاة عن اول وقتها لغیر عذر» بدون عذر نمازش را عقب انداخته است.
⬅ نکته:
🔶این عذرهایی که ما میتراشیم، عذر نیست؛ عذر را گفتهاند:
یک وقت جان کسی در خطر است یا پدر و مادر نهی میکنند و میگویند فعلاً کاری را انجام بده یا آبروی کسی در خطر است یا مسجد در اول وقت نجس شده یا اول وقت امام جماعت به دلایلی هنوز نیومده است.
👈 جملهای از آیت الله العظمی بهجت(رحمةاللهعليه):
يك كسی برای حوائج خود سؤالی کرده بود، فرموده بودند: نماز اول وقت، گفته بود برای تقرب به خداوند، فرموده بودند: نماز اول وقت و... بعد یک سؤال میکنند که آیا این نماز اول وقت که میگویید، شرطش حضور قلب است؟ فرموده بودند: خیر.
👈 یک جمله هم از امام زمان«علیهالسلام»:
🔹زُهَری یکی از کسانی است که در زمان غیبت صغری خدمت امام زمان«علیهالسلام» رسیده است؛
چون مشتاق دیدار حضرت بود، رفت بغداد و خدمتگزاری نائب خاص حضرت رو به عهده گرفت که اعتماد او را جلب بکند، یک روز به او(نائب خاص)گفت: یکبار که خدمت حضرت میروی مرا هم با خودت ببر، فرمود: نمیشود، دوران غیبت آغاز شده است.
این شخص اصرار کرد و قسمش داد؛ نائب وقتی دید ایشان حقی بر عهدهاش دارد و مدتی اینجا زحمت کشیده، بالاخره ظاهراً اجازه گرفته، وعدهای گذاشت و ایشان را برد پیش امام«علیهالسلام»،
وعده در مسیر راه بود، وقتی رسیدند، حضرت را به او معرفی کرد و گفت هر چه سؤال داری از ایشان بپرس، اظهار ارادت کرد و سؤالاتی هم آماده کرده بود و از امام پرسید.
رسیدیم به یک خانهای که برایم آشنا نبود، نائب گفت هر سؤالی داری بپرس این آخرین دیدار است، زُهَری هم یک سؤال در لحظات آخر پرسید و امام«علیهالسلام» صلاح ندانستند جواب بدهند، اما یک چیز دیگری فرمودند که فایدهاش تا آخر دنیا به درد همه میخورد، فرمودند:
ملعون است ملعون است کسیکه نماز مغرب خود را وقتی بخواند که ستارهها در آسمان زیاد شده باشند،
ملعون است ملعون است کسیکه نماز صبح خود را وقتی بخواند که ستاره در آسمان نباشد.
✅ اگر میخواهید خیر در زندگی ببینید، خودتان را به اول وقت مقیّد کنید، خیلی برکت دارد؛
هر چه نماز را روی همهی آدابش دقت کنید(که یکی از آنها اول وقت است) آنوقت خدای متعال شهوات را در وجودتان ضایع می کند.
🔹 نماز را ضایع بکنید شهوت قوی میشود، نماز را تقویت بکنید شهوت ضعیف می شود و این دو مقارن با هم است.
⬅️ادامه دارد . . .
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی.mp3
3.86M
🔻فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی همراه با روضه حضرت فاطمه«سلاماللهعلیها»
🔸 شب ۲۳ماه رمضان
🗓 تاریخ: جمعه ۹۷/۳/۱۸
⏱ مدت زمان: ۱۵دقیقه
@abolhasanmahdavi
سخنرانی شب 23ماه رمضان.mp3
12.88M
🔻سخنرانی شب ۲۳ماه مبارک رمضان
🔹موضوعات:
1⃣ویژگیهای شب۲۳ماه رمضان
2⃣در این شب چه عهدی با خداوند ببندیم؟
🗓 جمعه، ۱۸ خرداد ۹۷
⏱مدت زمان: ۵۳دقیقه
🔸مسجد امام
@abolhasanmahdavi
دعای قرآن؛ شب23ماه رمضان.mp3
8.53M
🔻دعای قرآن
🔸 شب ۲۳ماه رمضان
🗓 تاریخ: جمعه ۹۷/۳/۱۸
⏱ مدت زمان: ۳۵دقیقه
@abolhasanmahdavi
زیارت آلیاسین.mp3
3.9M
🔻زیارت آلیاسین«علیهمالسلام»
🔸 شب ۲۳ماه رمضان
🗓 تاریخ: جمعه ۹۷/۳/۱۸
⏱ مدت زمان: ۱۵دقیقه
@abolhasanmahdavi