eitaa logo
محبین آیت الله العظمی حاج شیخ حسنعلی نجابت
115 دنبال‌کننده
18 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مرحوم آیت الله حاج شیخ حسنعلی نجابت از مدرسین برجسته حوزه نجف اشرف بودند و از جهت فقه و اصول غنی و بی نیاز بودند. و پس از آنکه به محضر آیت الله سید علی قاضی می رسند و سال ها در سیر و سلوک ممارست داشتند. ♦️در نهایت به محضر آیت الله حاج شیخ محمد جواد انصاری شرف یاب می شوند و با دستور ایشان در مراجعت به شیراز مشغول تدریس و تربیت طالبین می گردند. 💢و الحق که نسبت به خصوصیات راه و شناخت توحید و خلاصه، استادی راه حق، ورزیده بودند. تا آنجا که هنگامی که رفقای ایشان خدمت مرحوم حاج آقا جواد انصاری می رسند می فرمایند: 🔹شما در شیراز آقای حاج شیخ حسنعلی نجابت دارید این جا برای چه می آیید.🔸 📚تسلیم حق @Ayatollahnejabat
🍀حضرت آیت الله سید علی قاضی (رحمةالله علیه) در نامه ای به حضرت آیت الله شهید دستغیب (رحمةالله علیه) فرموده بودند که؛ 💢"ما هیچگاه از مثنوی بی نیاز نخواهیم شد" 💠حضرت استاد(آیت الله نجابت) نیز مثنوی را یک دوره تعالیم اسلامی بر پایه قرآن و حدیث می دانستند. در مقایسه حافظ و مولانا، می فرمودند که؛ ▪️حافظ حالات عمیق خویش و دریافت های ناشی از عروج آسمانی خود را در قالب غزل ریخته است. به غیر توجهی نداشته است. ▪️اما مولانا در قالب مثنوی و با استعانت از قصه و حکایت یک کتاب درسی برای شاگردان خویش فراهم آورده است. هر آن کس که در پی سلوک معنوی باشد، از این مثنوی معنوی درسها می گیرد. حضرت استاد می فرمودند که؛ ♦️مولانا در کتاب شریف مثنوی، هر آنچه را برای سلوک لازم است، بیان کرده است. کتاب مثنوی را، به خصوص در بیان توحید، منحصر به فرد می دانستند؛ آن هم توحید به معنای عرفانی مورد نظر حضرت استاد... مولانا می فرماید: مثنوی ما دکان وحدت است غیر وحدت هرچه بینی آن بت است 📚حدیث سرو @Ayatollahnejabat
✨حضرت آیت الله نجابت(اعلی الله مقامه) درباره این آیات {كَانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ☆ وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ☆ وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ} از سوره مبارک الذّاریات می فرمایند: ترجمه: 💠مؤمنین خوابشان در شب کم است و بیداریشان زیاد و سحرها ایشان آمرزش می جویند و در داراییشان مبلغ معینی برای دریوزه کنندگان و درماندگان است. حاکم حسکانی گوید: ابوبکر پسر مؤمن گفت: نقل حدیث کرد ما را ابو عمر عبدالملک پسر علی... از عبدالله پسر عبّاس در فرموده خداوند تعالی (كانُوا قَلِيلاً مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ) گفت: 💢درباره علی بن ابیطالب و حسن و حسین و فاطمه(علیهم السلام) نازل شده است. 🔹و علی(علیه السلام) دو ثلثِ آخر شب را نماز می خواند و ثلث اول شب را می خوابید و هنگامی که سحر می شد به استغفار و دعا می نشست و هر شب قرآن را در هفتاد رکعت ختم می کرد.🔸 📚بصائر یا قرآن و اهلبیت(علیهم السلام)📄صفحه: ۶۵۰ @Ayatollahnejabat
✨حضرت آیت الله نجابت درباره آیات شریفه{أَفَمَنْ کَانَ مُؤْمِنًا کَمَنْ کَانَ فَاسِقًا لا یَسْتَوُونَ ﴿١٨﴾ أَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَى نُزُلا بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿١٩﴾ وَأَمَّا الَّذِینَ فَسَقُوا فَمَأْوَاهُمُ النَّارُ کُلَّمَا أَرَادُوا أَنْ یَخْرُجُوا مِنْهَا أُعِیدُوا فِیهَا وَقِیلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذَابَ النَّارِ الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ ﴿٢٠﴾ وَلَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الأدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الأکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ ﴿٢١﴾} می فرمایند: 💠ترجمه: آیا کسی که مؤمن است مانند کسی است که فاسق است؟ برابر نیستند. اما کسانی که ایمان آوردند و کارهای نیک به جای آوردند پس برای ایشان است بهشت های ماندنی در آنها ما حضری به سبب آنچه انجام دادند. و اما کسانی که فاسق شدند پس جای ماندنشان آتش است هر گاه بخواهند از آن بیرون شوند در آن آتش آنها را بر می گردانند و به آنان گفته می شود بچشید شکنجه آتشی که به آن تکذیب می کردید و آنان را باور نداشتید. حاکم حسکانی :گوید خبر داد ما را احمد پسر محمد پسر پسر جعفر...از ابی صالح از ابن عباس گفت: 💢معارضه کردند علی(علیه السلام) و ولید پسر عقبه پس ولید به علی(علیه السلام) گفت نیزه من از تو تیزتر و از تو زبان دارترم و مقام من در لشکر وسیعتر و رفیعتر است. 🔸پس علی(علیه السلام) به او فرمود: ساکت باش ای فاسق پس خداوند این آیه را فرستاد.🔹 💠(مؤمن در آیه علی(علیه السلام) و فاسق ولید می باشد.) 📚بصائر یا قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)📄صفحه: ۳۴۷ @Ayatollahnejabat
✨حضرت آیت الله نجابت(اعلی الله مقامه) درباره آیه شریفه {وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ} می فرمایند: ترجمه: و خداوند داناتر است به کسانی که هدایت را پذیرفته اند. حاکم حسکانی گوید: خبر داد ما را ابوعبدالله شیرازی... از ضحاک پسر مزاحم گفت: 💢چون قریش دانستند پیغمبرﷺ على را مقدّم داشته او را بزرگ می دارد شروع به گوشه و کنایه زدن به علی(علیه السلام) نمودند و گفتند: محمدﷺ فریفته او شده است. پس خداوند تعالی نازل فرمود: {ن ۚ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ} این دو قسم را خداوند می خورد، آنگاه می فرماید: 💠تو ای محمدﷺ دیوانه نیستی، بلکه نعمت خدا را پذیرفتی و تو بهترین و بزرگترین خوی و اخلاق را دارا هستی. یعنی قرآن (بهترین روش تو قرآن شریف است) تا می رسد به فرمودۂ خداوند: {إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ}. ♦️به درستی که پروردگارت داناتر است به کسانیکه از راه خدا گم بوده و گمراه می کنند. 🔸و گمشدگان آنانی هستند که به رسول خداﷺ گفتند دیوانه على(علیه السلام) شده است {وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ} و نیز خداوند به هدایت یافتگان یعنی علی بن ابیطالب(علیه السلام) داناتر است.🔹 📚بصائر يا قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)📄صفحه: ۷۰۹ @Ayatollahnejabat
✨حضرت آیت الله نجابت(اعلی الله مقامه) درباره این فراز از دعای شریف "وَزِدْنِي مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمٌ" می فرمایند: 🔸پروردگار عالم! از عملم هیچ حرفی نمیزنم، ولی همه اش از فضل حضرت عالی حرف می زنم، از فضل خودت زیاد به ما عطا کن، از فضل و عطای بدون مزد و عوض خودت به ما بده، معرفت خودت را بده ما، عمل ما قیمتی ندارد، عقل ما قیمتی ندارد، شعور ما قیمتی ندارد، حضرت عالی همه قیمت ها را عطا می فرمایی.🔹 💢پروردگار عالم کاری که تو می کنی ناقص نیست. گلی که حضرت عالی عطا می فرمایی تا ابدالاباد زنده نگه می دارد آدم را، نظری که می فرمایی، تا هفتاد پشت ما منوّر می شوند. 💠"يا ذا الجلال و الاكرام" ای پروردگاری که حیات می گیرند شش میلیارد، هیچ کدام از اینها هـم نمی توانند بدون اذن جناب عالی دست طرف جناب عالی دراز کنند. جلال داری که هیچ کس نمی تواند نزدیک شود به ساحت قدس ربوبی بدون اذن ساحت قدس ربوبی. در عین اینکه پرودگارِ عالم مجلّلی، حوائج آدم را هم راه می اندازی. 📚انوار هدایت📄صفحه: ۱۱۰ @Ayatollahnejabat
✨حضرت آیت الله نجابت(اعلی الله مقامه) درباره آیه شریفه {شَهِدَ اللهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلائِكَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ قَائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ} می فرمایند: خداوند اجل عالی که از هر جهت غنی و بی نیاز است و شهادت به وحدانیت خودش می دهد. محتاج نبود که شهادت بدهد .خواسته خلق خودش را متوجه بفرماید که؛ 🔹در این وضع فعلی که واقع شده اید هوش خودتان را جمع کنید که مؤثّر و قيّوم و مدبّر و حیّ، یکی است و آن ساحت قدس حضرت احدیت است، که صرف الوجود از هر جهت بی نیاز است.🔸 پس شهادت حضرت احدیت حتماً یک حکمتی دارد که خدای جلیل شهادت می دهد به وحدانیت خودش برای تذکر مخلوقات و مصنوعات خودش هست به این مسئله که؛ 💢مردم از وضع صورت بینی و از وضع کثرت بینی و از وضع اختلافات در خلائق نتیجه بگیرند که در عین این کثرات هزار میلیاردی و در این تطوّرات گوناگون لایتناهی، خداوند جلیل فعّال است و فرمانده است و متحقق است. دیگران بفهمند که؛ 💠تحقق خودشان از تحقق پروردگار است. ثبوت خودشان از ثبوت پروردگار است.علم خودشان از علم پروردگار است.لهذا در قرآن مجید خدای جلیل می فرماید: «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنا فِي الْآفَاقِ» زود باشد ما که ملک الملوک، ما که ربّ الارباب، ما که فعّال مطلق، ما كه غنى بالذّات از هر جهت، ما که به هیچ نحو تعدد و تکثر در ما راه ندارد ما نشان بدهیم به خلق خودمان، که متحقق ما هستیم.برپادارنده ما هستیم. «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنا فِي الآفاق و في انفس». 📚انوار الهی📄صفحه: ۱۳ @Ayatollahnejabat
✨حضرت آیت الله نجابت(اعلی الله مقامه) درباره آیه{إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا} می فرمایند: حاکم حسکانی گوید: خبر داد ما را ابوعبدالله دینوری... خبر داد ما را خالد پسر یزید از حمزه زیات از ابی اسحاق سبیعی از براء پسر عازب گفت: 💢رسول خداﷺ به علی بن ابیطالب(علیه السلام) فرمود: یا علی بگو خداوندا قرار بده برای من نزد خودت عهدی و قرار بده برای من در دلهای مؤمنین دوستی را. 💠پس خداوند فرستاد {إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا} یعنی؛ 🔹به درستی که کسانی که ایمان آوردند و کارهای نیک به جا آوردند خداوند رحمان برای ایشان دوستی قرار می دهد. گفت: نازل شده درباره علی بن ابیطالب(علیه السلام).🔸 📚بصائر یا قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)📄صفحه: ۳۶۴ @Ayatollahnejabat
یکی از دوستان نقل میکند؛ 💠روزی شهید منصوری، حضرت آیت الله العظمی نجابت و تعدادی از طلاب را دعوت کرده بود بر روی دیوار اتاق عکس تعدادی از علما از جمله آیت الله سید علی قاضی طباطبائی(رحمت الله علیه) بود حضرت آقا مأنوس شدند. 💢در طرف دیگر اتاق روی دیوار یک بیت شعر جلب نظر میکرد عارفان در دمی دو عید کنند عنكبوتان مگس قدید کنند ✨حضرت آقا این شعر را معنی فرمودند که یعنی؛ 🔹خداشناس میفهمد که خودم هیچ کاره و خداوند همه کاره است.🔸 📚صاحبدلان-جلد دوم📄صفحه: ۵۷ @Ayatollahnejabat
✨مرحوم آیت الله نجابت می فرمودند: 🔹{اگر شخص، معرفت و شناخت پیدا کند قهراً متوجه خدا می شود... و میگوید چرا برای چنین محبوبی جانم را ندهم؟! چرا برای چنین منعمی این جان بی ارزش را ندهم؟! چرا برای چنین محبوبی این مایه پوشالی را در معرضِ فنا قرار ندهم؟! حِرقَت یعنی سوزش، سوزش چه چیز؟ یعنی گوشت را میسوزاند؟ ابداً، گوشت را می برد؟ ابداً نه، غیر را در سینه اش میسوزاند. آن قدر حرارت دارد که جای غیر نمی گذارد. حتی جا برای خودش نیز نمی گذارد. یعنی؛ به قدری به جوش آمده است که غیر میسوزد.}🔸 چنان پر شد فضای سینه از دوست که فکر خویش گم شد از ضمیرم ♦️اما این حرقت از سینهٔ مرحوم آقای قاضی به قلبشان و جسمشان هم سرایت کرده بود. مرحوم آیت الله نجابت ضمن بیان غیرسوزی و حرقت می فرمودند: 💢رضوان خدا به آقای قاضی، ایشان زمستان ها یخ می گذاشتند روی قلبشان، تابستان ها هم همین طور . بیست و چهار ساعت همیشه یخ بغل دستشان بود. یعنی؛ 💠یک حرارتی در نفس شریف ایشان بود که بی یخ زندگی نداشتند. پولدار هم نبودند که هندوانه بخورند. بر فرض هم پولدار بودند تا چیزی به دستشان می آمد فوری پرواز می کرد و می رفت. [فوراً می بخشیدند] مثل کبوتر بال در می آورد و می رفت، ولی یخ کاملاً ارزان بود. 📚حدیث سرو📄صفحه: ۲۶۹ @Ayatollahnejabat
✨حضرت آیت الله نجابت (اعلی الله مقامه) می فرمایند: امام هندی ها برای حضرت علی(علیه السلام) شعری گفته بود که آن را با طلا دور صندوق مطهّر آقا نصب کرده بودند. 💠خدا رحمت کند آقا سید ابوالحسن اصفهانی به کلید دار امر کردند که هر چه شعر مربوط به امام هندی ها است بردارید و شعر های ابن ابی الحدید را به جای آن بگذارید. 💢ابن ابی الحدید در یکی از اشعارش می فرماید: بهشت اینجاست، قیامت اینجاست، همه ائمه اینجا هستند، خدا هم اینجاست. جای دیگر می گوید: 🔹من نمی گویم علی بن ابیطالب عالِم خوبی بوده، امیر المومنین (علیه السلام) ربُّ العلما است.🔸 أ أقول فيك سميدع كلاّ و لا  حاشا لمثلك ان يقال سميدع بل انت فى يوم القيامة حاكم  فى العالمين و شافع و مشفّع (ترجمه: آيا دربارۀ تو همين قدر بگويم كه سميدع است (شخص كريم و بزرگوار و خوش اخلاق) نه! نه! سوگند به خدا كه بسيار دور است از تعريف و معرّفى امثال تو كه با كلمۀ سميدع آن را بيان و معرّفى كنند! آرى تو در روز قيامت، در ميان عالميان داراى مقام حكم و حكومت هستى! و داراى مقام شفاعتى كه هم شفيعى و هم شفاعتت مورد قبول است.) ♦️چون آخر شعر هایش حرف عین است به آن عینیه می گویند خلاصه می گوید تو خدای علما هستی. 📚انوار هدایت📄صفحه: ۴۳ @Ayatollahnejabat
✨مرحوم آیت الله العظمی نجابت رحمه الله می فرمایند: ♦️علم، کاری و نافع و دلال است. می داند خداوند غنی با اوست؛ می داند خداوند محاسب با اوست؛ میداند چیزی از علم خدا بیرون نیست. اما وجد میکشاندش به خودِ خدا. از بابِ عالَمِ واهمه نیست بلکه صنع خود پروردگار است. 💠صاحب خانه خودش را به آدم معرفی می کند و به عبارت دیگر، علم دارد به اینکه معبودِ خودش همراه خودش است؛ معلم خودش با خودش است که قهراً چه کسی مجذوب شده؟ شخص قریب مجذوب شده، اما اگر وجد نصیبش شود، مسأله عکس است؛ یعنی؛ 🔸هر چه وجد زیاد شود این آقا رو به فنا می رود؛ یعنی می فهمد او و لا غیر یعنی چه؛ میفهمد که قرآن میفرماید هُوَ الْأَوَّلُ وَالآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ یعنی چه؛ می فهمد که راستی راستی قابل پذیرفتن است اوّل خدا، آخر خدا، ظاهر خدا، باطن خدا.🔹 💢این که آقا امیرالمؤمنین فرمودند: «ما رأيت شيئاً الّا و رأيت الله قبله و بعده» و یا فرموده باشند: «ما رأيت شيئاً الا و رأيت الله معه و قبله» یعنی همین که دیگر شخص نیست قهراً واجد می فهمد، اما عالم می فهمد با تشخص خودش. 📚چهل حدیث📄صفحه: ۳۹ @Ayatollahnejabat
✨حضرت آیت الله نجابت(اعلی الله مقامه) درباره آیه شریفه {وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ} می فرمایند: [و مثل کسانیکه می دهند مالهایشان را برای بدست آوردن خوشنودی های خداوند و نگهداری از خودشان بوسیله انفاق] حاکم حسکانی می گوید: ابو نضر عیاشی...از ابی جعفر(علیه السلام) فرمود: 🔸قول خداوند {وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ} در حق علی(علیه السلام) نازل شده است.🔹 و گفت از جعفر پسر احمد...از حضرت أبی عبدالله(علیه السلام): 💢{وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ} درباره على(علیه السلام) نازل شده. 💠پس علی بن ابیطالب(علیه السلام) انفاق فرمودند اموال خودشان را بر تحصيل رضای خداوند و برای ابقاء خودشان بوسیله انفاقشان نزدِ خداوندِ حیَّ لايموت، زیرا در قرآن می فرماید: {مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ}. در تفسیر برهان سورة البقره صفحه ۲۵۴ نیز همین دو روایت را نقل نموده. 📚بصائر يا قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)📄صفحه: ۱۲۷ @Ayatollahnejabat
✨حضرت آیت الله نجابت(قدس السره) در شرح «مُنَاجَاةُ الرَّاجینَ» می فرمایند: [بسم الله الرحمن الرَّحِيمِ يَا مَنْ إِذَا سَأَلَهُ عَبْدُ أَعْطَاه]. هنگامی که بنده ای از حضرت عالی سؤال بنماید سؤالش شنیده و حاجتش برآورده میشود. {إِذَا سَأَلَهُ عَبْدُ أَعْطَاهُ وَإِذَا أَمَلَ مَا عِنْدَهُ بَلَّغَهُ مُنَاهُ} 💢ای پروردگار عالم هرکس آرزوی سعادت و آرزوی بندگی تو را داشت به او اعطا میفرمایی. ای پروردگار اگر آرزوی کسی عطایای تو باشد آن آرزو اعطا می فرمایی . یعنی؛ اگر طلب عفو از حضرت عالی بنماید عفوش مینمایی، اگر طلب کمال و طلب عبودیت نمود به وی عبودیت را عطا می فرمایی و حاجت هیچ حاجتمندی که رو به تو می آورد رد نمی فرمایی و قبول میفرمایی. حوائج خلق را برآورده می فرمایی ♦️«وَإِذَا أَقْبَلَ عَلَيْهِ قَرَّبَهُ وَ أَدْنَاهُ» اگر کسی که رو به خداوند عالم بیاورد، خدایا حضرت عالی او را به خودت نزدیک میفرمایی {وَإِذَا أَقْبَلَ عَلَيْهِ قَرَبَهُ وَ أَدْنَاهُ} 💠پروردگارا حضرت عالی کسی که رو به درگاه تو آورد آن شخص را می پذیری. علاوه از اینکه سؤالش را جواب می دهی حاجتش را برآورده میفرمایی. علاوه نزدیک می فرمایی بندهِ هیچ را به خودت قریب القرب قرار میدهی. 🔸پروردگارا اگر کسی عصیان تو را علن به جا آورد و در ملاعام فرمان تو را نپذیرفت و عاصی شد حضرت عالی ستر می فرمایی بر او گناه او را یعنی؛ گناه او را نصب العینش قرار نمی دهی بلکه از ذهن او منسی میشود گناهان، تا رجاء و امیدش زیاد شود.🔹 📚امید به رحمت حضرت احدیت📄صفحه: ۶۳ @Ayatollahnejabat
﷽ ✨حضرت آیت الله نجابت(اعلی الله مقامه) درباره آیه شریفه {إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا} می فرمایند: ترجمه: "به درستیکه کسانی که ایمان آوردند و کار های نیک به جا آوردند زود است که خداوند رحمان برای آنان دوستی قرار دهد." حاکم حسکانی گوید: خبر داد ما را ابوعبدالله شیرازی... علی پسر هشام از محمّد پسر عبیدالله پسر ابی رافع از پدرش از جدش گفت: 🔸رسول خداﷺ فرمود: یا علی(علیه السلام) بگو خداوندا ثابت قرار ده در دلهای مؤمنین دوستی مرا، و قرار ده برای من نزد خودت دوستی و عهدی. پس علی( علیه السلام) آن را گفت، پس رسول خداﷺ فرمود: ثابت شد به حق خداوند کعبه.🔹 💢سپس نازل گردید: [انَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ] تا قول خداوند [قَوْماً لُدّا]. 💠پس رسول خداﷺ فرمود: هر آینه نازل شد این آیه [قَوْماً لُدّاً] دربارۀ کسی که مخالف با رسول خداﷺ و علی(علیه السلام) است. 📚بصائر یا قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)📄صفحه: ۳۶۵ ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ @Ayatollahnejabat
✨حضرت آیت الله نجابت(اعلی الله مقامه) درباره آیه{عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ} می فرمایند: حاکم حسکانی گوید: ابونضر در تفسیرش گوید: نقل حديث کرد مرا اسحاق پسر محمد بصری... 💢از حضرت ابی جعفر(علیه السلام) از فرمودۂ خداوند پرسیدیم: {عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ} فرمود: 🔹خبر بزرگ علی(علیه السلام) است و در او اختلاف نمودند زیرا در رسول خداﷺ اختلافی نیست. (هر اختلافی است در ولایت علی(علیه السلام) است)🔸 📚بصائر یا قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)📄صفحه: ۷۵۴ @Ayatollahnejabat
🍃حضرت آیت الله نجابت (قدس سره) ذیل این آیه شریفه "وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا" در کتاب شرح کلمات قصار باباطاهر قسمت معرفت می فرمایند: 💢حقیقت شناسائی خداوند این است که بفهمید سیستم پروردگار عالم غیر از سیستم مردم عادی است. «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا» اگر فضل خدا و رحمت خدا شامل حال کسی نشود هرگز نمی تواند خودش را از شرک دور کند، پس به فضل خدا و به رحمت خدا می شود، لكن این فضل و رحمت خدا را، خدا باید بدهد. یعنی بفهمد آدم که؛ 🔹فضل را خدا می دهد، رحمت را خدا می دهد، توفیق را خدا می دهد، صحت را خدا می دهد. واللّه عقل و روح و جان و قلب و همه ی اینها را خدا می دهد.🔸 ♦️و نسبت به ساحت قدس ربوبی من نمی توانم وارد بشوم تا چه رسد بتوانم اهل بشوم یا بشناسم، به چشم یار می شود یار را دید، ولی به چشم خود محال است کسی یار را ببیند، یعنی؛ خداشناسی اول قدمش؛ ▪️جهل خودش بر خودش واضح بشود، ▪️نادانی خودش بر خودش واضح شود، ▪️اگر چنین شد هرگز از یاد خدا جدا نمی شود، 💠چون می فهمد ما آنکه در دستمان هست یک یاد خدا بیشتر نیست، اگر بخواهیم این یاد را هم صرف نظر بکنیم قهرا می مانیم. 📚معرفت حق @Ayatollahnejabat
﷽ ✨حضرت آیت الله نجابت(اعلی الله مقامه) درباره آیه شریفه {أَفَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ} می فرمایند: ترجمه: آیا پس کسی که بر دلیلی از پروردگارش میباشد و در پی میآید او را گواهی از خودش. حاکم حسکانی گوید: فرات پسر ابراهیم کوفی گفت نقل حدیث کرد مرا حسین پسر سعید...از حبیب پسر یسار از زاذان گفت: شنیدم علی(علیه السلام) فرمود: 💢اگر برایم کرسی گذارند و بر آن بنشینم هر آینه داوری مینمایم، میان اهل تورات به توراتشان و میان اهل انجیل به انجیلشان و میان اهل زبور به زبورشان و میان اهل قرآن به قرآنشان، به آن داوری که درست بوده و منوّر باشد تا به سوی خدا بالا رود. 💠به خدا سوگند آیه ای نازل نشد، در شب یا روز و نه در زمین هموار و نه کوه و نه بیابان و نه دریا مگر من شناختم در چه ساعتی فرود آمد و دربارۀ چه کسی فرود آمد، و نیست از قریش مردی که تیغ بر سرش گذشت (واقعه ای برایش اتفاق افتاد مگر اینکه آیه ای از کتاب خدا درباره اش نازل گردید که صاحبش را به بهشت میکشاند یا به دوزخ میراند). ▪️پس گوینده ای گفت: دربارۀ خود شما چه آیه ای نازل شده است؟ فرمود: 🔸{أَفَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ} پس محمد ﷺ بر برهان از طرف پروردگارش می باشد و من گواه از خانواده او هستم که پیروی می کنم آثارش را.🔹 📚بصائر یا قرآن و اهل بیت علیهم السلام📄صفحه: ۲۸۷ ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ @Ayatollahnejabat
💐آیت الله العظمی نجابت (اعلی الله مقامه) می فرمایند: 💢 پس از آنکه حُبِّ چهارده معصوم بالاَخص آقا امیرالمومنین و آقا حضرت اباعبدالله الحسین و حضرت ولی عصر (عج) در دل آدم باشد دیگر این حرف غلط است که خدای تعالی نظر لطف ندارد. (نظر لطف) دارد قطعاً تو باید کار بکنی یعنی؛ 💠آن حالات عادی که همه دارند تو یواش یواش خط بکشی دور آن. ▪️تو حالات پیغمبر را در خودت ایجاد بکنی. ▪️حالات امیر المومنین (علیه السلام) را در خودت ایجاد بکنی. ▪️حالات امام حسین (علیه السلام) را در خودت ایجاد بکنی. یعنی؛ 🔸وِردت قرآن باشد. ذِکرت قرآن باشد. خوابت قرآن باشد. بیداری ات قرآن باشد.🔹 ♦️وللّه قسم می خورم که؛ هر کسی اینجوری شد چیز می فهمد. می خندد با آن کسی که با خیال خودش حرف می زند. می فهمد ما روی اعتقاد و علم داریم حرف می‌زنیم. شخصی که؛ ▪️قرآن را پناهگاه خودش قرار داده ▪️قرآن را ریشه خودش قرار داده ▪️قرآن را بزرگتر خودش قرار داده ▪️قرآن را محترم می شمارد ▪️قرآن را احکام ربِّ غنیّ حاضر می داند ▪️قرآن را مجموعه علومِ خدا می داند ▪️قرآن را عروه الوثقی و بندِ محکم می‌داند این یقیناً پیش می رود... 📚انوار الهی @Ayatollahnejabat
✨حضرت آیت الله نجابت(اعلی الله مقامه) درباره آیه{ وَوَهَبْنَا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيًّا} می فرمایند: ترجمه: «و قرار دادیم برای ایشان زبان راستی که علی(علیه السلام) باشد». حاکم حسکانی گوید: خبر داد ما را عبدالرحمن... از حسین بن علی(علیه السلام) فرمود: خبر داد مرا پدرم علی بن ابیطالب(علیه السلام) فرمود: 💠رسول خداﷺ فرمود: شبی که مرا به معراج بردند جبرئیل مرا بر بال راست خودش برداشت پس به من گفته شد، کي را در زمین جانشین خود قرار دادی؟ پس گفتم: بهترین اهل زمین که برای این کار سزاوار بود، علی بن ابیطالب(علیه السلام) برادرم و حبیب خودم و دامادم یعنی پسر عمویم. پس گفته شد به من یا محمدﷺ آیا او را دوست می داری؟ پس گفتم: آری ای پروردگار عالميان. 💢پس به من فرمود دوستش بدار و به اُمتت دستور ده او را دوست دارند پس به درستی که من على اعلاء می باشم گرفتم برای او نامی از نامهای خودم پس او را على نامیدم. پس جبرئیل فرود آمد پس گفت: ♦️به درستی که خداوند بر تو درود می فرستد و به تو می فرماید: بخوان؛ گفتم چه بخوانم، گفت: {وَوَهَبْنَا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيًّا} یعنی؛ 🔹و بخشیدیم ما به ایشان (امت و اجدادت) از رحمت خود (علی) را و قرار دادیم برای ایشان زبان راست که او علی بن ابیطالب(علیه السلام) است.🔸 📚بصائر یا قرآن و اهل بیت📄صفحه: ۳۶۰ @Ayatollahnejabat
حضرت آیت الله العظمی نجابت(اعلی الله مقامه) در بخشی از تفسیر آیه مبارک {وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا} می فرمایند: 💠اوصاف مومنین این است موقعی که راه می روند، بلند می شوند، می نشینند، به قدری حواسشان به خودشان یعنی به خدای خودشان هست؛ مثل اینکه این آقا حال ندارد، مثل اینکه دیشب نان نخورده "عِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا" ست. ♦️آقا امیرالمومنین علیه السلام در خطبه همّام می فرمایند: 🔹اینها دیوانه نشده اند، اینها دیوانه خدا هستند. "يَنْظُرُ إِلَيْهِمُ النَّاظِرُ فَيَحْسَبُهُمْ مَرْضَى وَمَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَضٍ وَيَقُولُ لَقَدْ خُولِطُوا وَلَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِيمٌ" خدا اینها را به این روز کشانده، اجسادهم نحیفه، آمالهم قلیله🔸 🔻آقا امیر المومنین علیه السلام می فرمایند مردم هر چه به آنها اذیَّت بکنند اینها تحمُّل می کنند اینها خودشان را به تعب(سختی) می اندازند که بندگان خدا خوش باشند. این اوصاف مومنین هست... 📚انوار الهی 💐 همه از سلسله عشق تو دیوانه شدند همه از نرگس مخمور تو خمار شدند مولوی @Ayatollahnejabat
ایت الله نجابت (اعلی الله مقامه) در مورد این فراز از زیارت امین الله "أَللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبتِینَ إِلَیْکَ وَالِهَةٌ" می فرمایند: یعنی عقل آنان (مخبتین) در اثر نظر به حضرتعالی و اسم و صفت حضرتعالی از بین رفته، چون به سوی تو و بطرف تو تمام نظر خود را مسلوب داشته (ربوده اند). خلاصه معنای؛ قلوب و نفوس کسانیکه عاشق حضرتعالی هستند؛ عقل خودشان صلاحدید خودشان روشنائی خودشان بواسطة طلب و عشق بحضرتعالی از دست داده و به روشنائی حقیقی و به نور اعظم؛ از خودشان رو برگردانیده اند. چنین دیوانگان خداوند منحصر به عشّاق و اخبات بر آنها منطبق می شود ، شدّت حبّ و عشق این طایفه مُخبتین به جایی می رسد که مردم می گویند دیوانگان می باشند. در خطبه شریفه همّام حضرت امیرالمؤمنین علیه افضل صلوات المصلّین می فرمایند ، نه اینها طایفه دیوانگان نیستند بلکه؛ 🔹عشق حضرت ربّ الارباب به آنها رسیده و به آنها فهمانده که غیر خداوند و دوستانش "کَسَرابٍ بقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً" می باشند.🔸 📚کلمه عشق ‌ ما مقیم درِ میخانۀ عشقیم هنوز مست از بادۀ پیمانۀ عشقیم هنوز کس خبردار ز احوالِ دلِ ما نشود بیخود و واله و دیوانۀ عشقیم هنوز مولانا @Ayatollahnejabat
آیت الله نجابت (اعلی الله مقامه) می فرمایند: پروردگارا قرار بده مرا در این روز از کسانی که؛ 🔸نائل شدند به لقأ حضرت عالی، فائز شدند به نظر کردن به وجه تو؛ که وجه تو قطب و مِدار و مدیر و فرودگاه آنان است.🔹 قرار بده مرا از کسانی که فائز بشوم به مقام قرب تو، قرب تو مقامِ من بشود نه حال من، از حال مرا ببر به مقام. پروردگارا احسان سنّت اولیّه تو است، بر منِ بی چیز و ناچیزِ جاهل احسان فرما. ای غایت الغایات ای منتهیٰ الامال ای منتهیٰ طلب طلبکاران. 📚انوار هدایت گر برود جان ما در طلب وصل دوست حیف نباشد که دوست، دوست‌تر از جان ماست سعدی @Ayatollahnejabat
﷽ آقای دکتر علی انصاری فرزند مرحوم آیت الله انصاری همدانی نقل می کرد: ✨روزی پدرم با آیت الله نجابت به باغی در اطراف همدان که متعلّق به یکی از دوستان پدرم بود، رفتند. 🔹آقای نجابت دیوان حافظ را باز نمود و به من فرمود: بخوان، این شعر آمد: مسلمانان مرا وقتی دلی بود    که با وی گفتمی گر مشکلی بود خواندم تا به این شعر رسیدم: مرا تا عشق تعلیم سخن کرد    حدیثـم نکتـه هـر محفلی بود مرحوم پدرم که تحت الحنک انداخته بودند یک دفعه تکانی خوردند و از حالت عادی خارج شدند و سرشان را به درخت تکیه دادند.🔸 💢آقای نجابت به من اشاره کردند که دیگر نخوان. به قدری آن جلسه عجیب شد که حتّی وقتی برای نماز به مسجد رفتیم و تا دو ساعت بعد که به منزل آمدیم، مرحوم آقا حالت عادی نداشتند و حتّی مرحوم آیت الله نجابت هم نمی توانست حرفی بزند. اینکه آیت الله انصاری رحمه الله علیه از این شعر چه فهمیده بودند، خدا می داند.                           💠کسانی که دور از وادی عشق و معرفت هستند، این ها را تخیل می پندارند ولی رضوان خدابه علمای ربّآنی و اهل معرفت مانند آیت الله قاضی، آیت الله انصاری، آیت الله نجابت و آیت الله شهید دستغیب، آن ها مطالبی که متوجه می شوند از تخیّل بیرون است و حقیقتِ صرف است. 📚 شرح زیارت جامعه کبیره📄صفحه: ۱۰۷ ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ @Ayatollahnejabat
بنابر فرموده آیت الله العظمی نجابت در تفسیر آیه ۱۰۴ سوره توبه: چیز دوم که خود خداوند (علی اعلیٰ جلّت عظمته) متصدّی اَخذش هست صدقات هست. یعنی هر کسی که صدقه داد در راه خدا، تصدّق نمود یک تومان ،پنج تومان، یک دست لباس، یک کفش، یک کلاه ، یک عمّامه یک چیزی در راه خدا داد این آخذِ صدقه حسب نصِّ قرآن مجید خود خداوند علی اعلیٰ است. {هو الذی یقبل التوبه و هو (جلّت عظمته) یاخذ الصدقات} حضرت صادق (علیه السلام) می فرمودند: 🔹آخذِ صدقه قبل از فقیر خداوند علی اعلیٰ است🔸 لذا وقت پول گذاشتن در دست فقیر یا خود پول را یا لااقل دستشان را می بوسیدند. 📚مطالب حق ❣حریم عشق را درگه بسی والاتر از عقل است کسی آن آستان بوسد که جان در آستین دارد حافظ @Ayatollahnejabat