فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 بیانات فقیه مجاهد حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) در بحث عفاف و حجاب
🌐https://eitaa.com/joinchat/1864433688C6e3b02e090
feq-(401-9-14).mp3
13.62M
🌐فایل صوتی درس خارج #فقه
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع:
#فقه_الحدود
#حد_ساب_النبی
📅تاریخ: #14_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مهم | باز نشر
#گزیده_بیانات:
🔸امام راحل در حیات شرافتمندانه شان در گفته هایشان چیزی جز کتاب و سنت نبوده است... رهبری معظم این انقلاب هم که حدوداً سی و اندی سال بعد از امام راحل رهبری این امت را عهده دار شدند، شما صحبت های ایشان را ببینید تمام صحبت های ایشان برگرفته از آیات شریفه قرآن و روایات است و چیزی جز ارزشهای الهی، انسانی، عقلانی نیست، غیر از اینها از ایشان یک شطر کلمه ای صادر نمی شود و نشده است تا به حال.
🔹 حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
📆 تاریخ: ۱۱ / ۰۸ / ۱۴۰۱
☑️ @ayatollahseyfi
osol-(401-9-14).mp3
12.81M
🌐فایل صوتی درس خارج #اصول
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع:
#أصل_الإحتياط
#الشبهة_الوجوبية
📅تاریخ: #14_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
osol-(401-9-15).mp3
14.86M
🌐فایل صوتی درس خارج #اصول
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع:
#أصل_الإحتياط
#الشبهة_الوجوبية
📅تاریخ: #15_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
tafsir-(401-9-15).mp3
11.11M
فایل صوتی درس #تفسیر_روایی
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع: #تفسیر_آیه_35_بقره
وَقُلۡنَا يَـٰٓـَٔادَمُ ٱسۡكُنۡ أَنتَ وَزَوۡجُكَ ٱلۡجَنَّةَ وَكُلَا مِنۡهَا رَغَدًا حَيۡثُ شِئۡتُمَا وَلَا تَقۡرَبَا هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ
#شبهات_حول_عصمة_الأنبياء
📅تاریخ: #15_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | میثاق با ولایت
تمام صحبت های رهبری بر گرفته از آیات شریفه قرآن و روایات است. و چیزی جز ارزشهای الهی، انسانی و عقلانی - غیر از اینها - از ایشان یک کلمه صادر نمی شود و نشده است
🔹 حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
feq-(401-9-20).mp3
13.36M
🌐فایل صوتی درس خارج #فقه
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع:
#فقه_الحدود
#حد_ساب_النبی
📅تاریخ: #20_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
osol-(401-9-20).mp3
15.69M
🌐فایل صوتی درس خارج #اصول
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع:
#أصل_الإحتياط
#الشبهة_الوجوبية
📅تاریخ: #20_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
feq-(401-9-21).mp3
15.62M
🌐فایل صوتی درس خارج #فقه
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع:
#فقه_الحدود
#حد_ساب_النبی
📅تاریخ: #21_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
osol-(401-9-21).mp3
15.44M
🌐فایل صوتی درس خارج #اصول
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع:
#أصل_الإحتياط
📅تاریخ: #21_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
osol-(401-9-22).mp3
14.22M
🌐فایل صوتی درس خارج #اصول
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع:
#أصل_الإستصحاب
📅تاریخ: #22_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
tafsir-(401-9-22).mp3
12.77M
فایل صوتی درس #تفسیر_روایی
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع: #تفسیر_آیه_35_بقره
وَقُلۡنَا يَـٰٓـَٔادَمُ ٱسۡكُنۡ أَنتَ وَزَوۡجُكَ ٱلۡجَنَّةَ وَكُلَا مِنۡهَا رَغَدًا حَيۡثُ شِئۡتُمَا وَلَا تَقۡرَبَا هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ
#شبهات_حول_عصمة_الأنبياء
📅تاریخ: #22_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
tafsir-(401-9-23).mp3
12.24M
فایل صوتی درس #تفسیر_روایی
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع: #تفسیر_آیه_35_بقره
وَقُلۡنَا يَـٰٓـَٔادَمُ ٱسۡكُنۡ أَنتَ وَزَوۡجُكَ ٱلۡجَنَّةَ وَكُلَا مِنۡهَا رَغَدًا حَيۡثُ شِئۡتُمَا وَلَا تَقۡرَبَا هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ
#شبهات_حول_عصمة_الأنبياء
📅تاریخ: #23_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
qavaede-feq-(401-9-23).mp3
14.25M
🔊فایل صوتی درس #قواعد_فقهیه
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع: #الفرق_بین_حج_التمتع_والقران_والافراد
📅تاریخ: #23_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
mostahdese-(401-9-23).mp3
11.06M
🔊فایل صوتی درس خارج #مسائل_مستحدثه
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع: #اسباب_الحبس_و_موارد_السجن
📅تاریخ: #23_09_1401
☑️ @ayatollahseyfi
📢 اطلاعیه | #احکام_محاربه
🔸جلسه پرسش و پاسخ استدلالی پیرامون مسأله #محاربه با حضور فقیه محقق حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) در محل مرکز تخصصی فقه و اصول «معهد الاجتهاد الفعال» برگزار شد.
🔹متن سوالات + #گزیده_پاسخ :👇
1️⃣سوال اول: اساسا ماهیت محاربه چیست؟
#گزیده_پاسخ
همه ی فقهای ما تعریف کرده اند محارب را به «من شهر سلاحه لاخافة الناس»، کسی که شهر سلاح کرده است برای اخافه ناس.
چیزی که ممکن است مطرح بشود «قصد اخافه» است - که حتما قصد اخافه داشته باشد - ، جوابش این است که قصد اخافه متیقن آن است، اما اگر چنانچه بگونه ای شهر سلاح بکند که ذات این شهر سلاح اخافه ایجاد میکند و خودش هم عالم است که این اخافه ایجاد میکند، بدون تردید داخل در همین «من شهر سلاحه لاخافه الناس» است، از آن زمانی که سلاح را برکشیده است – چه سرد و چه گرم – و فهمید که دیگران فرار میکنند و میترسند – کما اینکه ما دیدیم در این اغتشاشات اخیر – همان لحظه علم پیدا میکند که اینجا اخافه ایجاد شده است، از آن لحظه به بعد [این عنوان] «من شهر سلاحه لاخافه الناس» صادق هست، ولو اینکه در ابتدای شهر و اظهار کردن و کشیدن سلاح این قصد را نداشته باشد.
2️⃣ سوال دوم: آیا صدق عنوان محارب مجوز اعدام هست یا باید محارب دست به قتل هم بزنند؟
#گزیده_پاسخ
امام راحل عظیم الشأن ما ایشان نظرشان این است که لازم نیست حتی بکشد، اصلا لازم نیست که جرح هم بکند، همینکه شمشیر را کشید برای اخافه – حتی اگر جرح هم نکند – نظر امام این است که حق حاکم شرعی است که او را بکشد
3️⃣ سوال سوم: آیا حکم محارب با توبه کردن و اظهار پشیمانی او تغییر پیدا میکند یا خیر؟
#گزیده_پاسخ
اگر قبل از آنی که دستگیر بشوند توبه کنند، لکن خودشان با اختیار خودشان رفتند خود را معرفی کردند و گفتند ما چنین کاری کردیم ولی واقعا پشیمان شده ایم، توبه کردیم... خب این کسی که خودش می آید خودش را معرفی میکند – و هنوز کسی دستگیر است او را - و اظهار توبه بکند، اینجا در آیه شریفه دارد که توبه شان قبول است و حاکم هم حق دارد که اینها را عفو بکند، اما بعد از اینکه او را گرفتند - و در حال فرار بود سر مرز – و آوردند، آنوقت اگر چنانچه توبه کرد این توبه هیچ فایده ای ندارد در قانون شرع، – ولو اینکه در نزد خدا قبول است [توبه او] – اما با حکم الهی شرعی این باید قتل بشود – ولو اینکه توبه اش اگر واقعی باشد خدا میبخشد او را – . [اما] فقیه اگر اینجا [بعد از دستگیری محارب او را] ببخشد، فردای قیامت مجازات [و] عذاب میشود.
4️⃣ سوال چهارم: در صدق عنوان محارب با توجه به آنچه که فرمودید قصد «اخافه» لازم نیست؟
#گزیده_پاسخ
فرض میگیریم که کسی در میان اینها [اغتشاشگران] قصد اخافه نداشته باشد – بله قبول است – اما وقتی که کشید قمه را دید طرف دارد فرار میکند، اینجا علم پیدا کرد به اینکه این طرف ترسیده است، پس اخافه الان صادق شد - علم وجدانی پیدا کرده است - ، از این لحظه [به بعد] ادامه بدهد در حکم محارب است.
5️⃣ سوال پنجم: گفته میشود که هر چند اینها - [اغتشاشگران] - سلاح کشیده اند، اما شهر سلاح اینها در مقابله با حکومت است، پس آن قید «لاخافة الناس» اینجا صادق نیست، نظر حضرتعالی در این رابطه چیست؟
#گزیده_پاسخ
اینکه قصد براندازی حکومت داشته باشند یا طرف مقابل خود را حکومت ببینند یا اینکه بخواهند به حکومت ضربه بزنند، منافات ندارد با اینکه از طریق ایجاد خوف، رعب، وحشت و نا امنی آن هدف خودشان را پیاده بکنند - بنا بر این - ، این مانع صدق «لاخافة الناس» نمی شود.
علاوه بر اینکه - اینهایی که محرز شده است چنین قصدی دارند - مصداق باغی هستند. [و] این [صدق عنوان باغی] اختصاص به [حاکم بودن] امام معصوم ندارد، اختصاص به زمان حضور [امام هم] ندارد، و مجازات باغی بدون شک و تردید قتل است – بعد از موعظه و نصیحت ابتدایی – ، که [البته] میدانید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دائماً در حال نصیحت به اینها است.
6️⃣ سوال ششم: نظر حضرتعالی در رابطه با گفتگوی مسئولین با زنانی که علنا اقدام به کشف حجاب می نمایند چیست؟
#گزیده_پاسخ
امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین خدا است، خیمه اسلام به این امر به معروف و نهی از منکر می تواند بایستد و پابرجا باشد. در روایتی از امام باقر آمده است: یا امر به معروف و نهی از منکر بکنید و یا عذاب همه شما را میگیرد - و خشک و تر هم نمیکند - . در بعضی روایات دارد که: عذاب یعنی؛ گرفته شدن حکومت عادله از دست شما و به حکومت طواغیت و مستکبران و فساق دچار شدن.
در موثقه سکونی - از امام صادق - از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل میکند: «أمرنا رسول الله ص أن نلقی أهل المعاصی بوجوه مُکفَهِرة» یعنی از اول با اینها با ترش رویی و خشونت برخورد بکنید، چون اینها اهل منطق نیستند و اهل معصیت هستند.
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ |#احکام_محاربه
سوال اول: اساسا ماهیت محاربه چیست؟
#گزیده_پاسخ
همه ی فقهای ما تعریف کرده اند محارب را به «من شهر سلاحه لاخافة الناس»، کسی که شهر سلاح کرده است برای اخافه ناس.
تبعا اینجا چیزی که ممکن است مطرح بشود «قصد اخافه» است - که حتما قصد اخافه داشته باشد - ، جوابش این است که قصد اخافه متیقن آن است، اما اگر چنانچه بگونه ای شهر سلاح بکند که ذات این شهر سلاح اخافه ایجاد میکند و خودش هم عالم است که این اخافه ایجاد میکند، بدون تردید داخل در همین «من شهر سلاحه لاخافه الناس» است، از آن زمانی که سلاح را برکشیده است – چه سرد و چه گرم – و فهمید که دیگران فرار میکنند و میترسند – کما اینکه ما دیدیم در این اغتشاشات اخیر – همان لحظه علم پیدا میکند که اینجا اخافه ایجاد شده است، از آن لحظه به بعد [این عنوان] «من شهر سلاحه لاخافه الناس» صادق هست، ولو اینکه در ابتدای شهر و اظهار کردن و کشیدن سلاح این قصد را نداشته باشد.
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ |#احکام_محاربه
سوال دوم: آیا صدق عنوان محارب مجوز اعدام هست یا باید محارب دست به قتل هم بزنند؟
#گزیده_پاسخ
امام راحل عظیم الشأن ما ایشان نظرشان این است که لازم نیست حتی بکشد، اصلا لازم نیست که جرح هم بکند، همینکه شمشیر را کشید برای اخافه – حتی اگر جرح هم نکند – نظر امام این است که حق حاکم شرعی است که او را بکشد
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ |#احکام_محاربه
سوال سوم: آیا حکم محارب با توبه کردن و اظهار پشیمانی او تغییر پیدا میکند یا خیر؟
#گزیده_پاسخ
اگر قبل از آنی که دستگیر بشوند توبه کنند، لکن خودشان با اختیار خودشان رفتند خود را معرفی کردند و گفتند ما چنین کاری کردیم ولی واقعا پشیمان شده ایم، توبه کردیم... خب این کسی که خودش می آید خودش را معرفی میکند – و هنوز کسی دستگیر است او را - و اظهار توبه بکند، اینجا در آیه شریفه دارد که توبه شان قبول است و حاکم هم حق دارد که اینها را عفو بکند، اما بعد از اینکه او را گرفتند - و در حال فرار بود سر مرز – و آوردند، آنوقت اگر چنانچه توبه کرد این توبه هیچ فایده ای ندارد در قانون شرع، – ولو اینکه در نزد خدا قبول است [توبه او] – اما با حکم الهی شرعی این باید قتل بشود – ولو اینکه توبه اش اگر واقعی باشد خدا میبخشد او را – . [اما] فقیه اگر اینجا [بعد از دستگیری محارب او را] ببخشد، فردای قیامت مجازات [و] عذاب میشود.
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ |#احکام_محاربه
سوال چهارم: آیا قصد در بحث اخافه الناس هم دخیل است؟
#گزیده_پاسخ
فرض میگیریم که کسی در میان اینها [اغتشاشگران] قصد اخافه نداشته باشد – بله قبول است – اما وقتی که کشید قمه را دید طرف دارد فرار میکند، اینجا علم پیدا کرد به اینکه این طرف ترسیده است، پس اخافه الان صادق شد - علم وجدانی پیدا کرده است - ، از این لحظه [به بعد] ادامه بدهد در حکم محارب است.
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ |#احکام_محاربه
سوال پنجم: گفته میشود که هر چند اینها - [اغتشاشگران] - سلاح کشیده اند، اما شهر سلاح اینها در مقابله با حکومت است، پس آن قید «لاخافة الناس» اینجا صادق نیست، نظر حضرتعالی در این رابطه چیست؟
#گزیده_پاسخ
اینکه قصد براندازی حکومت داشته باشند یا طرف مقابل خود را حکومت ببینند یا اینکه بخواهند به حکومت ضربه بزنند، منافات ندارد با اینکه از طریق ایجاد خوف، رعب، وحشت و نا امنی آن هدف خودشان را پیاده بکنند - بنا بر این - ، این مانع صدق «لاخافة الناس» نمی شود.
علاوه بر اینکه - اینهایی که محرز شده است چنین قصدی دارند - مصداق باغی هستند. [و] این [صدق عنوان باغی] اختصاص به [حاکم بودن] امام معصوم ندارد، اختصاص به زمان حضور [امام هم] ندارد، و مجازات باغی بدون شک و تردید قتل است – بعد از موعظه و نصیحت ابتدایی – ، که [البته] میدانید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دائماً در حال نصیحت به اینها است.
☑️ @ayatollahseyfi
احکام محاربه.docx
27.3K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ |#احکام_محاربه
سوال ششم: بحث حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شده است، امر به معروف و نهی از منکر از اصول قانون اساسی است و نسبت به واجبات دیگر در اولویت است و امر به معروف و نهی از منکر در درجه های بالاتر به عهده مسئولین حکومت اسلامی است و گاهی مسئولین در مقابل کشف حجاب هم واکنشی نشان نمی دهند!
#گزیده_پاسخ
امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین خدا است، خیمه اسلام به این امر به معروف و نهی از منکر می تواند بایستد و پابرجا باشد. در روایتی از امام باقر آمده است: یا امر به معروف و نهی از منکر بکنید و یا عذاب همه شما را میگیرد - و خشک و تر هم نمیکند - . در بعضی روایات دارد که: عذاب یعنی؛ گرفته شدن حکومت عادله از دست شما و به حکومت طواغیت و مستکبران و فساق دچار شدن.
در موثقه سکونی - از امام صادق - از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل میکند: «أمرنا رسول الله ص أن نلقی أهل المعاصی بوجوه مُکفَهِرة» یعنی از اول با اینها با ترش رویی و خشونت برخورد بکنید، چون اینها اهل منطق نیستند و اهل معصیت هستند.
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ |#احکام_محاربه
سوال هفتم: فرض این است که اگر حاکم اسلامی به کارگزاری نفوذ بدهد که عملکرد بخش معظمی از زندگی مردم یا بخشی از زندگی آنها تباه شود و این بخش مردم به حسب سختیها و زخمی که خورده اند وارد میدان شوند و اعتراض کنند و با ابزاری که عرفا سلاح محسوب نشود مثل آتش زدند سطل اشغال و ...، و نیروهایی مثل بسیج و سپاه وارد عمل شوند و درگیری ایجاد شود و ضرب و جرح ایجاد شود و عده ای از مردم هم از آنها حمایت می کنند، آیا عنوان محارب بر اینها صادق است یا عنوان دیگری بر آنها صادق است؟
#گزیده_پاسخ
در این فرض - اگر [حتی] سلاح سرد هم نداشته باشند - ، عنوان محارب صادق نیست، لکن به عنوان مقابله و معارضه با ولی امر و بغات علی الامام اینها بدون تردید مجرم هستند و مامورین مواظب هستند که با بلندگو نصیحت کنند و اگر ادامه بدهند باید با هر وسیله ممکن (البته با رعایت ترتیب ایسر فالایسر) جلوی اینها را بگیرند
☑️ @ayatollahseyfi