eitaa logo
کانال آیت الله توکل
1.9هزار دنبال‌کننده
134 عکس
159 ویدیو
25 فایل
متون اخلاقی و فایل های صوتی آیت الله توکل (نمایندهٔ خبرگان رهبری در استان مازندران) @ayatollahtavakkol ارتباط با ادمین @smtavakol
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030426-96r.mp3
29.9M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠روز عاشورا 💠موضوع: 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۶ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
خلاصۀ بحث شب نهم محرم یکشنبه 24 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت 💠 اگر بخواهند به کسی مقاماتی معنوی عطا کنند ابتدا به لیاقت او نگاه می کنند و اگر لیاقت او محرز شود به ظرفیت او نظر می نمایند. این دو عنوان نیز فقط از طریق امتحانات الهی مشخص می شود. 💠امام حسین علیه السلام می فرماید: انسان ها بندۀ دنیا هستند. زیرا دنیا مملو از جذبه ها و جلوه های بسیار است و اگر انسان با خودش کار نکند گرفتار این جلوه ها می شود و زمین می خورد. سپس می فرماید: دین و دینداری نیز بازیچۀ زبان آنهاست و تا زمانی ادامه دارد که زندگی دنیوی آنها به جلو رود. ولی اگر در منگنۀ بلا بیفتند، دینداران بسیار اندک می شوند. 👌 انسان ها غالبا از دین دم می زنند در نماز جماعت شرکت می کنند و واجبات الهی را انجام می دهند ولی تا زمانی که انجام این واجبات با دنیای آنها در تعارض نباشد و الا دنیا را ترجیح می دهند. 📌 وقتی مسلم بن عقیل وارد کربلا شد افراد بسیاری دور او را گرفتند و حدود هجده تا بیست و پنج هزار نفر نیز با او بیعت کردند. اما هنگامی که عبید الله بن زیاد آنها را تهدید کرد حتی از ظهور در نماز جماعت او سر باز زدند. 📌 کسانی که با حسین علیه السلام نیز وارد مکه شدند بسیار بودند ولی وقتی امام به سوی کوفه حرکت کردند، در میان راه جملاتی را بیان کردند که خبر از شهادت می داد اندک اندک از حضرت جدا شدند. ⛔️ خداوند در قرآن در سورۀ فتح از گروهی سخن می گوید که از رفتن به جبهه سر باز می زدند و به عنوان بهانه به پیامبر می گفتند: که ما تصمیم به همراهی با شما داریم ولی به سبب داشتن اهل و عیال و داشتن زمین زراعی و کِشت نمی توانیم، در نتیجه برای ما استغفار کن تا خداوند از گناه ما بگذرد. این گروه چیزهایی بر زبان جاری می کنند ولی در دلشان چیز دیگری وجود دارد. سپس اضافه می فرماید: واقعیت این است که آنها تصور می کردند پیامبر و مؤمنان در همان جنگ به شهادت می رسند در نتیجه اوضاع دست دشمن می افتد. این گروه در و اقع می خواستند تدبیری اندیشیده باشند که اگر حکومت به دست دیگران افتاد، بتوانند در آن دستگاه نیز حضور داشته باشند و به عنوان مخالف شناخته نشوند. ⛔️ افرادی از همین قبیل بعد از جریان غدیر که 134 هزار نفر با امیر مؤمنان ع بیعت کردند، وقتی رسول خدا ص از دنیا رفت با کسانی که سقیفه را بر پا کردند مخالفت ننمودند. سپس پس از 25 سال خانه نشینی امیر مؤمنان وقتی با حضرت بیعت کردند، با معاویه جنگ نکردند، تا جایی واقعۀ نهروان رخ داد و از دلِ آن، ابن ملجم بیرون آمد که حضرت را شهید کرد. در زمان امام حسن ع نیز با آنکه به حضرت وعدۀ یاری داده بودند با اموالی که معاویه در اختیار آنها می گذاشت از حضرت جدا می شدند. سرانجام در جریان کربلا نیز به حمایت از عبید الله بن زیاد برخاستند و اباعبد الله و اهل بیت او را به شهادت رساندند. ✅ خداوند در توصیف مؤمنان راستین می فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ‏ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ» مؤمنان واقعی کسانی هستند که پنج خصوصیت داشته باشند: ایمان به خدا و رسول داشته باشند، سپس هرگز در دین شک نکنند، با مال و جانشان نیز در راه خدا اقدام کنند. افرادی مانند طلحه و زبیر سالیان سال با امیر مؤمنان ع بودند ولی وقتی دیدند پست خاصی به آنها داده نشد درب خانۀ حضرت آمدند. مشاهده کردند حضرت چراغی را خاموش کردند و چراغ دیگری را روشن نمودند. حضرت فرمود: تا به حال مشغول انجام امور بیت المال بودم در نتیجه از روغن بیت المال استفاده می کردم ولی الآن کار شخصی پیش آمده است و نمی توان از روغن بیت المال استفاده کرد. آنها نگاهی به هم انداختند و وقتی دیدند حضرت در مورد چند قطره، اهل رعایت است آیا پست خاصی به ما می دهد؟ از حضرت فاصله گرفتند و جنگ جمل را راه انداختند.
Shabe 9 14030424-96.pdf
126.2K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب نهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
خلاصۀ بحث ظهر نهم محرم (تاسوعا) دوشنبه 25 تیرماه 1403 موضوع: چگونگی برخورد با دشمن ✅ ما شیعیان اعتقاداتی داریم که به آنها مقید هستیم تا جایی که حاضریم همه چیز را بدهیم ولی آن اعتقادات را از دست ندهیم. اما کسانی هستند که به اعتقادات ما عقیده ای ندارند. اینها خود به دو گروه تقسیم می شوند: 1️⃣ گروه اول هرچند ما را قبول ندارد ولی با ما معارضه و مبارزه نمی کنند. 2️⃣ گروه دوم کسانی هستند که با ما در تضاد و مبارزه هستند و برنامه هایی دارند که به ما ضربه بزنند. ✅ خداوند در سورۀ ممتحنه در مورد هر دو گروه از مخالفان سخن گفته است 1️⃣ ابتدا می فرماید: «لا يَنْهاكُمُ‏ اللَّهُ‏ عَنِ الَّذينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ» افرادی را که با شما جنگ ندارند و شما را از وطنتان بیرون نکرده اند و فقط از نظر اعتقادی با شما مخالفت می کنند، اینها را اگر رفیق و دوست به حساب بیاورید و با آنها با عدالت رفتار کنید شرعا مانعی ندارد و خداوند شما را از انجام این کار نهی نمی کند 2️⃣ سپس در آیۀ بعد می فرماید: «إِنَّما يَنْهاكُمُ‏ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ قاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ...» یعنی خداوند شما را نهی می کند با کسانی ارتباط داشته باشند که با شما در جنگند و شما را از خانه و کاشانه تان بیرون کرده اند، شما نباید آنها را دوست داشته باشد و الا جزء ظالمان به حساب می آیید. 📌 در آیۀ اول از سورۀ ممتحنه می خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده اید کسانی را که با من که خدا هستم دشمنند و با شما نیز دشمنی می کنند را نباید به دوستی بگیرید. ذکر «عدوی» که قبل از «عدوکم» در این آیه بیان شده اشاره به این است که مشکل اصلی آنها دین خداست و به همین دلیل با شما مشکل دارند. ❗️ این آیه صراحت دارد که هنگام مذاکره با دشمنان باید دست بالا و برتر داشت و نباید با آنها خندید و خوش و بش کرد. نهی در «لا تَتَّخِذُوا» دلالت بر حرمت دارد. سپس می فرماید: آنها اگر دستشان به شما برسد و توانایی داشته باشند دشمنی خودشان را ظاهر می کنند. با دست قدرت با شما می جنگندند و با تمام توانشان از شما بد می گویند و شما را خیانت کار می خواهند. 📌 نمایندگان مردمِ ایران با چند صد هزار شهید در مذاکرات، باید با طرف مذاکره با قدرت برخورد کنند، آنها حقیر و ضعیفند و اگر از ما ضعف ببینند بر ما مسلط می شوند و تا توان دارند در ذلت ما می کوشند. کسانی که غیر از این عمل کرده اند با حکم صریح قرآن مخالفت کرده اند. در این مذاکرات و مباحثات باید مبنای رهبر انقلاب را به عنوان الگو قرار داد. ✳️ خداوند در سورۀ ممتحنه می فرماید ابراهیم و یاوران او را به عنوان الگوی نیک برای ما معرفی می کند که به قوم بت پرستشان می گفتند: ما از شما و بت هایی می پرستید بیزاریم، به شما کافر هستیم، بین ما و شما تا آخر عمر دشمنی و بغض وجود دارد. (اگر می خواهید ما نابود شویم ما نیز می خواهیم شما نابود شوید) مگر اعتقاد شما همانند ما شود و به خدای ما و پیغمبر و قرآن ما اعتقاد پیدا کنید. این آیات نشان می دهد که خنده های دشمان، دست دادن ها، همراهی های آنها همه از روی نفاق است. مذاکرات برجام نمونه ای از این بدعهدی های کافران بود. 📌 برخورد امام قدس سره و رهبر معظم انقلاب همواره برخورد از موضع برتر بوده است. باید با صلابت سخنان را بگوییم اگر قبول کردند چه بهتر و گرنه نباید از موضع خود پائین آمد. اگر این صلابت را به خرج دهیم چون آنها از طرف خداوند و اهل بیت حمایت کننده ای ندارند، می ترسند و خضوع می کنند و اگر مقاومت کنند زمین می خورند. واقعا اگر کسی با فرزند ما دشمنی داشته باشد و بدانیم اگر از دستش برآید فرزند ما را به قتل می رساند آیا با آنها با خنده و مهربانی برخورد می کنیم؟ 📌 خداوند می فرماید: «وَ لِلَّهِ‏ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ» یعنی عزت فقط با بودن با خدا و پیامبر و اهل ایمان است. نه با اهل کفاری که با ما در نبرد هستند. 📌 رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: خداوند از مؤمن ضعیفی که دین ندارد بیزار است و سپس در توضیح می فرماید: همان کسانی که نهی از منکر نمی کنند. آنچه مهم است عبارت «چنین کسی دین ندارد» می باشد. 📌 کسی نزد امام صادق ع آمد و عرضه داشت من در زمان بنی امیه با آنها همراه بودم و الآن می خواهم توبه کنم آیا امکان دارد؟ حضرت فرمود: آری ولی باید هر آنچه از آنها گرفتی همه را باید برگردانی. او وقتی رفت امام ع به گریه افتاد و فرمود: اگر امثال آنها دشمنان ما را یاری نمی کردند، برای آنها پول جمع نمی کردند و در جماعات آنها حاضر نمی شدند و در صحنۀ جنگ آنها را کمک نمی کردند آنها نمی توانستند حق ما را ضایع نمایند.
Zohre 9 14030425-96.pdf
114.5K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠روز تاسوعا 💠موضوع: چگونگی برخورد با دشمن 🗓 دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
خلاصۀ بحث شب دهم محرم دوشنبه 25 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت ✅ در جلسات قبل روایتی از امام حسین ع خواندیم که می فرماید: مردم بندۀ دنیا و اسیر آن هستند، دین و تقوا نیز فقط چیزی هست که بر زبان جاری می سازنند ولی در عمق جانشان نفوذ ندارد. آنها تا زمانی با دین همراه هستند که زندگی دنیوی شان اداره شود. به همین دلیل اگر به بلا مبتلا شوند دینداران، بسیار اندک هستند. در حالت عادی مشخص نیست چه چیزی در درون انسان می گذرد و تا چه حد مقاوم و یا ضعیف است؛ ولی وقتی نعمت ها گرفته شود و امنیتی در کار نباشد و جنگی پیش آید، اینکه چه کسانی واقعا استقامت دارند مشخص می شوند. 💧 خداوند در قرآن می فرماید: اگر بخواهیم می توانیم انسان را بالا ببریم ولی او خود به زمین چسبیده و از هوای نفسش پیروی می کند. ما برای اینکه انسان از دنیا رها شود انبیاء و کتب آسمانی را برای او فرو فرستادیم و نور عقل را در اختیارش گذاشتیم و اگر زمین خورد و گناهی مرتکب شد، باب توبه را برای او باز گذاشتیم. در واقع تمامی مقدمات رشد را برای او آماده کرده ایم ولی او خودش به دنیا چسبیده است و نمی خواهد از آن کنده شود. 📌 گاه وقتی خطر سنگین است خداوند نیز گوشزد بیشتری می کند از جمله هنگامی که ابلیس از سجده بر آدم امتناع ورزید و تکبر کرد خداوند بدون واسطه با ایجاد صوت از او پرسید: چه چیزی مانع شد که از کسی با دست قدرت خودم خلق کرده ام سجده نمی کنی؟ زیرا این عدم سجدۀ آدم مصیبتی به همراه داشت که تا دامنۀ قیامت ادامه پیدا می کرد. 🩸 جالب اینکه هر کسی که روز عاشور با اهل بیت وارد مبارزه می شد، امام ع و یاوران ایشان ابتدا سریع وارد جنگ نمی شدند بلکه حجت را بر طرف مقابل اتمام می کردند، حسین علیه السلام را معرفی کردند و واقعیت ها را روشن ساختند ولی این سخنان در طرف مقابل اثر نمی کرد زیرا به تعبیر امام ع «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ‏ مِنَ الْحَرَام‏» شکم های آنها از مال حرام پر شده است و حرف حق در آنها تأثیر نمی گذاشت. 🌷 جلوه ها و جذبه های دنیا شدید است و اگر در انسان نورانیت خاصی نباشد انسان یقینا زمین می خورد. این نورانیت عبارت است از: تقوا، امید به وعده های الهی و توسل به اهل بیت. اگر انسان مواظب نباشد، شهوات، شهرت ها، مال و منال ابزاری هستند که به راحتی انسان را زمین می زنند. 📌 وقتی دنیا دار فنا باشد هر آنچه در آن هست نیز برچسب فنا خورده است، عمر انسان، جوانی، زیبایی و قدرت، پول و هر چیزی که از منافع دنیوی دارد همه روزی از بین می روند. ✅ انسان دو گونه به دنیا نگاه می کند: نگاه استقلالی و نگاه آلی. مثلا کسی می خواهد آئینه ای بخرد به شکل آئینه نگاه می کند نه آنکه خودش را در آن ببیند این نگاه استقلالی است یعنی فقط آئینه دیده می شود نه چیزی دیگر. ولی گاه نگاه، آلی می شود به این گونه که به آئینه نگاه می کنیم تا تصویر خودمان را در آن ببینیم و سر و وضع خود را مرتب نماییم. نگاه به دنیا نیز به همین شکل است، گاه انسان به دنیا نگاه می کند تا فقط دنیا و جلوه های جذاب آن را مشاهده کند، این نگاه موجب زمین خوردن انسان می شود. ولی گاه انسان به دنیا نگاهی «آلی» دارد یعنی اگر به دنیا نگاه می کند برای این است که در آن عمل صالحی انجام دهد، مظاهر الهی را در آن ببیند و به دنبال أعمال و نورانیت ها باشد. ❗️ امیر مؤمنان ع می فرماید: «اجْعَلِ الدُّنْيَا شَوْكاً وَ انْظُرْ أَيْنَ تَضَعُ قَدَمَكَ مِنْهَا» مراد از «شوک» تیغ هایی است که اطراف یک گیاه را فرا گرفته است. حضرت می فرماید: دنیا همانند همین تیغ هاست پس نگاه کن گام هایت را در کجا می گذاری. 🖌 طبقات آسمان دروازه هایی دارد که از آنها اعمال انسان ها را بالا می برند، ملائکۀ این دروازه ما را از اعمال ما می شناسند و می دانند چه کسی اهل دل شب است، خیِّر است و اهل جلسات عزا می باشد. هنگامی که روح انسان را پس از مرگ بالا می برند، این افراد در هر طبقه به بدرقۀ او می آیند. اما اگر کسی در دنیا اهل مراعات نباشد با لعن و نفرین با او برخورد می کنند. سپس وقتی از این طبقات رسید، خداوند با او صحبت می کند در آن عالم بالا که هرگز گناهی انجام نشده است خداوند با فرد، اگر مؤمن بود از او تشکر می کند ولی اگر فرد گنهکار باشد او را سرزنش می نماید.
Shabe 10 14030425-96.pdf
150.7K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب دهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
خلاصۀ سخنرانی ظهر دهم محرم (عاشورا) سه شنبه 26 تیرماه 1403 موضوع: چگونگی برخورد با دشمن ✅ خداوند متعال کمال محض و غنی مطلق است؛ نه به ما نیاز دارد و نه به عبادات ضعیف ما. اگر ما را خلق کرده و به عبادت خود دستور داده برای این است که ما به جایی برسیم. مسیر عبادت یک مسیر ملکوتی است به همین دلیل خداوند انبیاء را به سوی ما فرستاد تا ما را راهنمایی کنند. آمدن پیامبران و فروفرستادن کتاب های آسمانی از بابت هدایت عامۀ خداوند است که بر مؤمن و کافر به شکل یکسان نازل شده است. خداوند در قرآن می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ»‏ ما تو را نفرستادیم مگر برای تمامی مردم. همچنین در مورد نزول قرآن می فرماید: «شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ» «للناس» یعنی تمامی انسان هاست. 💠 انسانی که جوان است و در فوران غریزه های جنسی است اگر نمی تواند خود را کنترل کند می تواند سورۀ یوسف را بخواند. برای یوسف تمامی اسباب مهیا بود، یوسف عبد زلیخا بود و باید به دستور مالکش عمل می کرد. هفت در تا اندرونی زلیخا همه قفل بود و کلیدش فقط دست زلیخا بود، تقاضا نیز از طرف زلیخا که زن بود انجام گرفت، یوسف را هم تهدید کرده بود که اگر به خواستۀ او تن در ندهد او را تنبیه می کند. اتفاقا زلیخا زیبا هم بود. ولی وقتی یوسف عصمت به خرج داد و از صحنۀ گناه فرار کرد، تمامی درهای قفل شده باز شد. سرآخر هم طفلی به بی گناهی او شهادت داد. 📌 در حدیث آمده است: «من‏ كان‏ لله‏ كان‏ الله‏ له‏» هر کس با خدا باشد خداوند نیز با او خواهد بود. البته انسان باید تا جائی که می تواند سعی و تلاش کند و سپس مابقی را به خدا بسپارد. 💠 اگر انسان می خواهد در مسیر دین اهل استقامت باشد و امتحانات و مشکلاتی که وجود دارد سربلند بیرون آید سورۀ نوح را بخواند. او 950 سال دین خدا را تبلیغ کرد با آنکه قوم او او را مورد ضرب و شتم قرار می دادند. 💠 اگر ما در برابر دشمن ها قرار گرفتیم و با قدرت شدید آنها موجه شدیم به کار حضرت ابراهیم نگاه کنیم که یک تنه تمامی بت ها را جز بت بزرگ شکست. بت پرستان برای انتقام آتشی عظیم برپا کردند و ابراهیم را با منجنیق به سمت آتش پرت کردند. در این وسط جبرئیل بر ابراهیم نازل شد که اگر دستوری داری بگو تا انجام دهم. اما او گفت: خداوند خود از حال من باخبر است و خود برای من تصمیم می گیرد. 💠 وقتی یونس وارد شکم ماهی شد، جبرئیل به او گفت: ای یونس! چه کسی تو را پیغمبر کرد؟ چه کسی تو را به سوی آن قوم مبعوث کن؟ چه کسی به تو گفت که در این قوم تبلیغ کن؟ عرضه داشت خداوند عالم سپس پرسید: با اذن چه کسی قوم خودت را ترک کردی؟ همین ترک اولی از حضرت یونس موجب شد که خداوند می فرماید: اگر یونس در شکم ماهی به تسبیح ما مشغول نبود و عذرخواهی نمی کرد، در همان جا او را تا روز قیامت نگه می داشتیم. 💠 خداوند رسول خدا ص را به عنوان الگو مطرح می کند یکی از این الگوها در سورۀ فتح آمده که می فرماید «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» پیغمبر اکرم (ص) و هر کسی که با او بود از یک سو با دشمنان به شدت سخت تند و غلیظ بودند ولی در میان خودشان با رحمت و عطوفت برخورد می کردند. اینکه ابتدا شدت با کفار مطرح شده است و بعد رحمت این است که ابتدا باید محبت دشمنانی همانند معاویه از دل بیرون رود تا محبت امثال امیر مؤمنان ع بتواند در دل وارد شود. در زیارت عاشورا نیز ابتدا صد لعن می فرستیم و سپس صد صلوات و باز به سراغ لعن می رویم. 📌 خداوند در جنگ به رسول خدا (ص) دستور می دهد: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ» یعنی با کفار و منافقان بجنگ و بر آنها شدت بگیر زیرا آنها همانند خاری در سر راه هستند و سرانجام آنها نیز آتش است. اینها که سردمداران کفر هستند باید از بین بروند. اگر آنها نباشند سایر مردم نیز با دین خدا مشکلی ندارند. ❗️ امروزه نیز اگر بناست عده ای از طرف ایران با خارجی ها ملاقات و مذاکره داشته باشند باید حتما دقت کنند که باید بر کفار شدید و بر خودی ها رحیم باشند. کافران به هیچ حدی قانع نیستند مگر اینکه ما را هم مثل خودشان بی دین کنند. خداوند می فرماید: «وَ لَنْ‏ يَجْعَلَ‏ اللَّهُ‏ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً» یعنی کفار نباید بر مسلمانان دست برتر داشته باشند.
Zohre 10 14030426-96.pdf
144.5K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠روز عاشورا 💠موضوع: چگونگی برخورد با دشمن 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030426-64.mp3
19.31M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب یازدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۶ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030427-64.mp3
18.95M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب دوازدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۷ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
خلاصۀ سخنرانی شب یازدهم محرم 26 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت ✅ اگر شرایط زندگی انسان طبق میل او رقم بخورد، طبیعی است انسان اعتراضی نمی کند. ولی اگر شرایط بر خلاف میل او رقم بخورد مثلا انسان، بیمار و یا فقیر شود و یا مبتلا به جنگ و ناامنی گردد، در این وضعیت های بحرانی، واقعیتِ درون ااو ظاهر می شود و مشخص می گردد او تا چه مقدار برای حفظ دین استقامت به خرج می دهد. به همین دلیل امام حسین ع می فرماید: «مردم بندۀ دنیا هستند و دین بر روی زبانشان می گردد و آن هم مادامی که معاش آنها به خوبی بگذرد ولی وقتی بلا و مشکلات پدید می آید دین داران واقعی اندک هستند». 💠 وقتی ملک الموت برای قبض روح حاضر می شود، اگر فرد، باایمان باشد، با او با احترام رفتار می کند، اما اگر کسی گنهکار بوده احترامی پیش خداوند نداشته باشد، ملک الموت نیز به او احترامی نمی کند، با نکبت جان او را قبض می کند و بالا می برد. خداوند در قرآن می فرماید: کسانی که با گناه به خودشان ظلم کردند و ملائکه می خواهند جان آنها را بگیرند به آنها می گویند که کجا بودید که این همه گناه در پروندۀ شما ثبت است؟ آنها در پاسخ می گویند: ما در دنیا مستضعف بودیم و در جایی بودیم که از ما کاری بر نمی آید (مثلا برای ادامۀ تحصیل به خارج رفته بودیم و محیط مملو از فساد بود و ما هم مبتلا شدیم). ملائکه به آنها می گویند: آیا زمین دنیا، وسیع نبود تا جای دیگری بروید تا دینتان محفوظ بماند. (آیا مثلا به خاطر اینکه مدرک بالاتری به دست آورید دینِ خود را از دست دادید؟ یا اگر شغلی دارید که نمی توانید دین خود را حفظ کنید مثلا فردی طلافروش است که بیشتر با زن ها سر و کار دارد و نمی تواند نگاه خود را حفظ کند چرا شغل خود را عوض نکرده است؟) سپس قرآن می فرماید: جایگاه آنها در جهنم است که بد جایگاهی است. ✅ خداوند سنت هایی دارد و مراد از این «سنّت» این است که خداوند قوانینی دارد که برای همۀ انسان بدون استثناء جاری می شود. 1️⃣ از جمله این سنت ها همان است که خداوند می فرماید: اگر کسی نعمت های الهی را شکر کند خداوند آنها را بیشتر می کند ولی اگر کسی کفران کند بداند که عذاب الهی بسیار شدید است. نام خداوند نیز «شاکر» و «شکور» است یعنی اگر انسان از نعمت های الهی تشکر کند، خداوند نیز در عوض از او تشکر می نماید. تشکر انسان به این است که نعمت های خداوند را در مسیری که او قرار داده مصرف کند و اما تشکر خداوند در آیۀ دیگر مطرح شده که می فرماید: «اللَّهُ‏ وَلِيُ‏ الَّذينَ‏ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» یعنی خداوند سرپرستی و ولایت بندۀ شاکر را برعهده می گیرد و او را از وادی ظلمات به وادی نور وارد می سازد در نتیجه آنچه مردم در ظلمتند و نمی بینند، نمی شوند و استشمام نمی کنند آن فرد می بیند، می شنود و استشمام می کند. حال اگر کسی عمری را صرف کرد ولی این پرده ها کنار نرفته است مشخص است که در تشکر، به خوبی عمل نکرده است. 2️⃣ از سنت های دیگر الهی این است که خداوند از تمامی افراد در حد خودشان امتحان می گیرد. هیچ کس از این قاعده استثنا نیست. با چند جلسه شرکت در روضۀ امام حسین علیه السلام و انجام چند کار خوب، کار به پایان نمی رسد و امتحانات الهی تمام نمی شود. 📌 این امتحانات مخصوصا در زمان غیبت بسیار زیاد است همان گونه که امام صادق ع می فرماید: شما را امتحان می کنیم امتحان کردنی! و غربال می کنیم غربال کردنی! هرقدر به زمان ظهور امام زمان (عج) نزدیکتر می شویم این امتحانات سنگین تر می شود تا جایی که هر کس هر چیزی در درون دارد اعم از سعادت و شقاوت ظاهر شود. 3️⃣ از دیگر سنت های الهی این است که انسان هر عملی که در دنیا انجام می دهد مقداری از آن به خودش بر می گردد، اگر کسی به دیگران ظلم کند، تهمت بزند، دلشان را به درد بیاورد، آنها را معطل کند و یا حقشان را نادیده بگیرد دیگران نیز همین کارها را در مورد او می کنند خداوند در قرآن می فرماید: تمامی ظلم های شما در همین دنیا بر سر خودتان خراب می شود. سپس از دنیا می روید و در روز قیامت نیز به شما نشان می دهیم که این ظلم ها چه نکبت هایی به دنبال دارد. 4️⃣ از جمله سنت های الهیه این است که خداوند بر اساس أعمال انسان با آنها برخورد می شود. اگر کسی الآن عزیز است و یا ذلیل می باشد و یا بابّ نعمت و یا نکبت به روی او باز شده است همه به سبب کارهایی است که انجام داده است. باید از خداوند خواست که به ما عمری که دارای برکت است عنایت بفرماید.
Shabe 11 14030426-64.pdf
124.8K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب یازدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
خلاصۀ شب دوازدهم محرم 27 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت ✅ خداوند گاه به سبب اینکه مالک و همه کارۀ عالَم است بدون در نظر گرفتن أعمال انسان ها برکاتی را به سبب مصلحتی بر برخی از افراد نازل می کند. خداوند چون کریم است این نعمت ها را پس نمی گیرد مگر اینکه بنده خودش به سبب نالیاقتی آن را از دست دهد. امام باقر ع می فرماید: حکم قطعی خداوند بر این است که اگر بر کسی که باب کرامت و نعمت را باز کرده است آن را از او پس نگیرد مگر اینکه بنده، گناهی انجام دهد که مستحق مجازات شده باشد. 👈 در روایت دیگری از امام باقر ع می خوانیم: گاه قلب انسان به گناهی مبتلا می شود و آن را ادامه می دهد و کار به جایی می رسد که قلب کاملا واژگون می شود. (در نتیجه انسان به تدریج می بیند قبلا از کاری بدش می آید و الآن خوشش می آید و بالعکس). افرادی بودند که اهل مسجد بودند و سپس کارشان به جایی رسیده است که حتی نماز را هم رها کرده اند و حتی اعتقاد پیدا کردند آن زمان که اهل نماز بودند اشتباه می کردند. 👈 امام صادق ع در روایتی می فرماید: اگر کسی گناهی انجام دهد در قلب او نکته ای سیاه ایجاد می شود، اگر توبه کند آن نقطه محو می شود ولی اگر گناه را ادامه دهد آن لکه زیادتر می شود تا جایی که آن ظلمت ها بر جانش غالب می شود، تا جایی که دیگر به هیچ وجه رنگ سعادت را نخواهد دید. ⚠️ اگر گناهان در انسان حالت ملکه پیدا کند، باطن او را تغییر می دهد و او را به شکل حیوان در می آورد. چنین کسی را وارد بهشت نمی کنند مگر اینکه در آتش و عذاب الهی بسوزد تا اگر امکان پذیر بود، به انسانیت خود برگردد. 📌 میرزای شیرازی هنگامی که آخر سال می شد و درس تمام می شد در کنار درب خروج می ایستاد و به طلبه ها که خارج می شدند می گفت: برای من دعا کنید عاقبت به خیر از دنیا بروم. 📌 در قدیم فتوایی در میان علماء بر اساس روایات وجود داشت که آب چاه با برخورد به نجاست نجس می شود مرحوم صاحب شرایع که از او به «محقق» تعبیر می کنند این روایات را بررسی کرد و متوجه شد این روایات، حکم به نجاست آب چاه نمی کند بلکه خارج کردن آب مستحب می باشد. سپس با خودش گفت نکند اگر او این فتوا را می دهد به سبب این است که در خانۀ خود چاه آب دارد و نمی خواهد زحمت تطهیر آن بر دوشش بیفتد. در نتیجه چاه آب خود را با خاک پر کرد و بعد روایات را بررسی کرد و حکم به عدم نجاست آب چاه داد. 📌 محافظان امام قدس سره تعریف می کردند که وقتی ایشان نماز شب می خواند مشاهده می کردیم که در نماز از شدت گریه شانه هایش تکان می خورد و ما نیز از گریۀ او به گریه می افتادیم. یک بار موقع نماز صبح جمله ای به ما گفتند و قلب ما را آتش زدند و آن اینکه: تا جوان هستید برای خودتان کار کنید و اگر مثل ما پیر شوید دیگر کاره ای نیستید. آنها این گونه با خداوند ارتباط داشتند تا توانستند دین خدا را حفظ کنند و سرزمین خود را با عزت نمایند. 📌 در حالات شیخ عباس قمی نویسندۀ مفاتیح الجنان می نویسند که آنقدر باتقوا و اهل مراعات بود که وقتی دعای کمیل می خواندند و به بخشی که از عذاب الهی سخن می گوید می رسید چنان می گریست که مفاتیح را بر زمین می گذاشتند و مقدار راه می رفتند و همچنان مشغول گریستن بودند تا آرام شود و بعد دوباره شروع به خواندن دعا می کرد. این گونه بود که امروز در هر خانه ای کتاب مفاتیح پیدا می شود و هر کس که این کتاب را باز می کند و دعای می خواند او در ثواب آن شریک است. ❗️ به این تذکر خیلی دقت کنید: باید با رفیقان متدین همراه شد که اگر لغزشی پیدا کردیم دستمان را بگیرند. باید به جلسات مذهبی و دینی حضور پیدا کنیم تا نور دیگران به ما نیز سرایت کند. در روایت است که اگر کسی در جمعی دعا کند و در آن جمع کسی باشد که دارای احترام باشد خداوند به برکت او به تمامی آن جمع عنایت می کند. اگر هم در جایی رفیق خوب پیدا نشد، بی رفیق بودن بهتر است تا با رفیق بد همراه شوید. ما هنوز دریا نشده ایم که اگر حیوانی در آن بگندد بتواند گندزدایی کند. خیلی از ماها همانند استخر هستیم که با یک مردار آبش متعفن می شود. 📌 شیخ عباس قمی کتاب زیبایی به نام «منازل الآخره» نوشته است که در بازار نیز موجود است. پدر شیخ عباس قمی در نماز جماعت شرکت می کرد و امام جماعت کتاب مزبور را برای مردم می خوند. او به خانه آمد و به او با اعتراض به شیخ عباس گفت: امروز در مسجد کتاب با ارزشی برای ما خوانده شد ولی تو هنوز کار خاصی نکرده ای. شیخ عباس قمی حتی به او نگفت که این کتاب را من نوشته ام تا مبادا اخلاصش خدشه دار شود. 🖌 هر کسی برای خدا باشد خداوند هم با او خواهد بود. خداوند مقلب القلوب است و کسی که برای خدا کار کند خداوند نیز قلب دیگران را به نفع او منقلب می کند.
Shabe 12 14030427-64.pdf
124.9K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب دوازدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030428-64.mp3
18.04M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب سیزدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۸ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
خلاصۀ شب سیزدهم محرم 28 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت ✅ اگر بخواهیم عاقبت بخیر شویم باید مقدماتی را در خود ایجاد کنیم. عاقبت به خیر یا به شر شدن ما، منوط به عملکرد ماست. در قرآن می خوانیم: «إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ‏ ثُمَ‏ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ * نَحْنُ أَوْلِياؤُكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ لَكُمْ فِيها ما تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فِيها ما تَدَّعُونَ * نُزُلاً مِنْ غَفُورٍ رَحِيمٍ» یعنی کسانی که بگویند ربّ ما خداست و در این راه استقامت به خرج دهند به ده برکت دست پیدا می کنند. 📌 به عنوان مقدمه می گوییم: ملائکه بیشترین مخلوقات خداوند است. در روایت است که بالای سر شما در آسمان حتی به اندازۀ یک جای قدم خالی نیست و همه جا مملو از ملائکه ای است که منتظر فرمان و دستور خداوند هستند. ملائکه به گروه های متعددی تقسیم می شوند برخی از آنها اصلا به ما کاری ندارند و ما نیز با آنها کاری نداریم مانند ملائکۀ حاملان عرش الهی ولی بعضی از آنها در ارتباط مستقیم با ما هستند مانند ملائکه ای که اعمال ما را ثبت می کنند و بعضی هم به گونه ای هستند که ما در طول عمر فقط یک بار با آنها سر و کار پیدا می کنیم مانند ملک الموت. همچنین گروهی از ملائکه «حَفَظَة» نام دارند و مأمور حفظ انسان از انواع بلاها هستند تا جان آنها محفوظ بماند. این ملائکه در تمام مدتی که مقدر است انسان زنده بماند بلاهایی که منجر به مرگ او می شود را از او دور می کنند. ولی هنگامی که زمان مرگ فرا می رسد خطاب می آید که آنها خود را کنار بکشند، در نتیجه در یک آن، یک بلا به سراغ انسان می آید و مرگ او فرا می رسد. 💠 بعضی از ملائکه نیز فقط بر خواص از اهل ایمان نازل می شوند و آیات قرآن که در ابتدای صحبت مطرح کردیم به این گروه اشاره دارد: آن سه شرط عبارتند از: «قالوا»، «ربنا الله» و «ثم استقاموا». در این صورت این ملائکه که آنها را «معین» و «یاور» می نامند در کنار فرد می آیند تا او را کمک کنند. سپس ده برکت بر آن فرد نازل می شوند: 1- «تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ» ملائکه بر آنها نازل می شوند؛ 2- «أَلاَّ تَخافُوا»، خوف و ترسی نداشته باشید؛ 3- «وَ لا تَحْزَنُوا» نگران نباشید؛ 4- «وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» بهشتی که انبیاء وعده داده اند بر شما بشارت باد؛ 5- «نَحْنُ أَوْلِياؤُكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» ما در دنیا یاوران تو بودیم هرچند ما را نمی دیدی؛ 6- «وَ فِي الْآخِرَةِ» در آخرت هم با تو همراه هستیم؛ 7- «وَ لَكُمْ فِيها ما تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ» در بهشت آنچه میل دارید برای شما آماده می شود؛ 8- «وَ لَكُمْ فِيها ما تَدَّعُونَ» هرچه بگویید آماده می شود؛ 9 و 10- «نُزُلاً مِنْ غَفُورٍ رَحِيمٍ» اینها همه «نُزُل» و پیش پرداختی برای شما از طرف خداوند غفور و رحیم است. 👈 «نُزُل» در لغت به معنای پیش غذاست مانند سوپ. در واقع مهیا بودن هر آنچه نفس انسان آن را طلب کند، مقدمۀ نعمت های بهشت است و در ما وراء آن، نعمت هایی است که به فرمودۀ امیر مؤمنان ع: نه چشمانی آن را دیده است و نه گوش هایی اوصاف آن را شنیده است و نه اصلا به فکر کسی خطور کرده است. 👈 در عبارت «ثم استقاموا»، «ثم» دلالت بر تراخی دارد یعنی این استقامت چیزی نیست که سریعا به انسان داده شود بلکه انسان باید روی خودش کار کند و به این مرحله دست یابد و به جایی برسد که استقامت برای او ملکه شود و به تمامی جان او نفوذ کند. ❗️ کسی که مانند زبیر که 26 سال در خدمت امیر مؤمنان بود سرآخر مسیر خود را عوض کرد و استقامت به خرج نداد در نتیجه جنگ جمل را به راه انداخت چرا که مشاهده کرد امام ع مزد ویژه ای مازاد بر لیاقت او به وی نمی دهد. در شب واقعۀ کربلا وقتی امام حسین علیه السلام فرمود هر کسی بخواهد می تواند از من جدا شود، یکی که اهل استقامت بود عرضه داشت: دوست دارم هزار بار کشته شوم و باز زنده گردم و از حریم تو دفاع کنم. 💠 ابراهیم ع پیغمبری که ابتدا پیغمبر بود بعد، رسول شد، بعد پیغمبرِ اولوا العظم و سپس «خلیل الرحمان» شد. حال که می خواهند به او مقام «امامت» را بدهند این مقام بسیار عظیم تر است این مقام بدون امتحانات به او داده نمی شود از جمله این امتحانات همان خواب او به ذبح اسماعیل است. 📌 اگر ما در امتحانات الهی سربلند بیرون نمی آییم به سبب این است که روی خودمان کار نکردیم، حتی اگر در امتحانات آسان موفق شویم در امتحانات سنگین تر باز می مانیم.
Shabe 13 14030428-64.pdf
147.7K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب سیزدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030429-64.mp3
17.72M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب چهاردهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۹ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
شب چهاردهم محرم 29 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت ✅ بحث در استقامت انسان در مسیر دین است. خداوند برای ما ملائکه ای قرار داده است که نام آنها «معین و یاور» است که برای مؤمنان نازل می شوند و ده برکت برای مؤمن ایجاد می شود (که در جلسۀ قبل توضیح دادیم) در عین حال، سه شرط باید محرز شود تا آنها در کنار ما بیایند که عبارتند از: «قالوا»، «ربنا الله» و «ثم استقاموا». این مقام نیز در بوتۀ امتحانات ظاهر می شود؛ تا امتحانات الهی اتفاق نیفتد ما از درون خود بی خبر خواهیم بود. 📌 خداوند دنیا را محل بلاء قرار داده است و بلاها انواع مختلف دارد: 1️⃣ بعضی بلای عقوبتی است و به سبب گناه ایجاد می شود تا انسان از خواب غفلت خارج شود. 2️⃣ نوع دیگر، بلاهای ترفیعی است. اگر انسان در تقوا موفق باشد و اهل لیاقت باشد، با نزول این قبیل بلاها مقام او را بالا می برند. 3️⃣ قسم دیگر، بلاهای تطهیری است. سابقا انسان گناهانی را انجام می داد و واجباتی را ترک می کرد و الآن می خواهد توبه کند و خداوند با نزول بلا حجابی که آن گناهان ایجاد کرده بود را برطرف می کند. 4️⃣ بعضی از بلاها قهری نام دارد یعنی حتی اگر انسان توبه کند و از صاحب حق نیز عذرخواهی نماید تبعات آن گناهان حتما به سراغش می آید. 5️⃣ قسم آخر نیز بلاهای امتحانی است، این بلاها به سبب این است که انسان، خود را بشناسد و بفهمد لایق مقامات بالا هست یا نه. یک بخش از عبارت «ثم استقاموا» به این قسم از بلا بر می گردد. انسان ممکن است در یک جلسه منقلب شود، حالت توبه به او دست بدهد و اشکش نیز سرازیر شود ولی این حالت در او ادامه دار نباشد. به همین دلیل در این آیه سخن از استقامت تا آخر عمر است. 📌 گام اول در «ثم استقاموا» صبر است. اگر این صبر ادامه پیدا کند تبدیل به استقامت می شود. 👈 در روایتی از امام صادق ع می خوانیم: مثال صبر با ایمان همانند مثال سر نسبت به بدن است. همان گونه که اگر صبر از بین برد، بدن هم نابود می شود، صبر هم اگر برود ایمان نیز دیگر بقائی ندارد و از بین می رود. حضرت در روایت دیگری می فرماید: اگر مؤمنی را وارد قبر کنند، نماز در سمت راست او و انفاق های او در طرف چپ او می ایستد. اعمال خوب او نیز بالای سر او قرار می گیرد. صبر نیز در گوشه ای از قبر می ایستد. هنگامی که دو ملک وارد قبر می شوند صبر، به نماز و انفاق و کارهای خوب می گوید که شما پاسخ بدهید و اگر درمانده شدید، من کار میّت را بر عهده می گیرم. (حتی خواندن نماز و انفاق و انجام کار خوب نیز نیاز به صبر دارد.) ❗️ اگر انسان بی صبری کند و خود را اصلاح نکند گاه چنان این فساد به جانش نفوذ می کند که دیگر توان اصلاح نخواهد داشت. 💧 باید دقت کنیم که هر کاری که خداوند حکیم انجام می دهد از روی علم و حکمت است ولی ما چه بسا از آن خبر نداریم. در قرآن در مورد لشکر طالوت می خوانیم: هنگامی طالوت و لشکریانش با سپاهیانش بیرون رفت طالوت به آنها گفت که خداوند شما را با نهر آبی آزمایش می کند و آن اینکه شما نباید از این آب نباید بنوشید مگر اینکه یک کف دست آب بگیرید و به همان بسنده کند و اگر بیشتر بنوشد از من نیست. در اینجا انسان تصور می کند که وقتی قرار است انسان با دشمن روبرو شود و به آب هم نیاز دارد چرا باید چنین کاری کند؟ اما جمعی که به حکمت این آزمایش ایمان نداشتند به این دستور اعتنا نکردند و تا سیراب شوند از آب نوشیدند. اما جمعی به آن دستور عمل کردند. سپس کار به آنجا منجر شد که جالوت به دست طالوت از بین رفت و آن لشکر اندک که به دستور عمل کرده بودند به لشکر جالوت غلبه کردند و آن جمع که از آب زیاد نوشیده بودند کم صبری به خرج دادند و در مقابله با جالوت به سبب ترس، کاری نکردند. 📌 خدا در حالت بیماری، صحت، زمان جنگ، صلح، دارائی، فقر و در هر حال، امتحانات مخصوص به خود را برای انسان در نظر می گیرد. ما باید برای خودمان این نکته را جا بیندازیم که این امتحانات بی حکمت نیست. 📌 دو عنوان تقوا و صبر در قرآن بسیار تکرار شده است. در جنگ بدر، که اولین جنگ در عالَم اسلام است مسلمانان بسیار اندک با کمترین تجهیزات بودند ولی و تعداد کفار بسیار زیاد بود و کاملا مسلح بودند ولی خداوند می فرماید که به سبب صبر، مسلمانان را نیروهایی از ملائکه ترسی که به دل دشمنان انداخت پیروز گردانید.
Shabe 14 14030429-64.pdf
135.4K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب چهاردهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
14030501-64.mp3
17.55M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب هفدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 جمعه ۱۴۰۳/۰۵/۰۱ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
شب هفدهم محرم 1 مرداد 1403 موضوع: عبودیت ✅ از عالَم دنیا به عالَم مُلک تعبیر می کنند. خداوند ما را به عبودیت امر کرده است تا از عالَم مُلک پرواز کرده به ملکوت برویم. عالم ملک، حقیر است و اگر ما در این عالَم اسیر شویم ما نیز حقیر خواهیم شد. از این رو اسبابی فراهم کرده اند تا از این عالَم فراتر رویم به عالَم ملکوت دست یابیم. ما خودمان روش انجام این کار را نمی دانیم و حتی نمی دانیم عالَم ملکوت کجاست و چگونه است و از شرایط و موانعی آن بی خبر هستیم و عقل ما نیز به آن راهی ندارد. در نتیجه به راهنما نیاز داریم و فقط اهل بیت می توانند این مسیر را به ما نشان دهند زیرا آنها صاحبان ملکوت هستند و سفرۀ دیگران از این مطالب کاملا خالی است و اگر کسی از ملکوت سخنی گفت باید از اهل بیت راهنمایی گرفته باشد. به همین دلیل در سورۀ انسان می فرماید: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا» (انسان / 3) یعنی ما بودیم که راه را به انسان نشان دادیم. مراد از «السَّبیل» همان راه عبودیت است و ما باید در این راه قرار بگیریم. ✅ همین مضمون در حدیثی از رسول خدا (ص) وجود دارد که می فرماید: هرعملی که شما را از آتش دور کند و به بهشت نزدیک نماید را به شما گفته ایم و شما را از آن نهی کرده ایم و هر عملی که شما را به بهشت نزدیک کند و از آتش دور کند را به شما گفته ایم و شما را به آن امر کرده ایم. یعنی هر آنچه بنا بود از شرایط اوج یا سقوط بیان کنیم همه را به شما گفته ایم. 📌 خداوند در سورۀ آل عمران شش مورد از مظاهر دنیوی را نام برده که عبارتند از: شهوت جنسی، حب اولاد، (در خانه ای که فرزند است آن خانه جلوۀ دیگری دارد)، طلا و نقره که همان ثروت مالی است، اسب های نجیب و اصیل (امروزه ماشین های لوکس و گرانقیمت)، دامداری و داشتن چهارپایان، و زمین های زراعی. سپس می فرماید: اینها زیباییهای عالَم مُلک است ولی نعمت های اصلی در نزد خداوند است. یعنی مبادا این جلوه ها شما را به خود مشغول کند و از مسیر اصلی غافل نماید. سپس خداوند می فرماید: «آیا می خواهید از این شش مورد بهتر را به شما معرفی کنم؟ برای کسانی که با تقوا هستند، نزد خداوند بهشتی هست که نعمت های فراوانی دارد. این نعمت ها اصلا به ذهن ما خطور هم نمی کندآنچه به ذهن ما خطور می کند مربوط به همین عالم است و بیش از آن را نمی توانیم تصور کنیم. در میان آن نعمت های الهی رضوان الهی نعمت خاص دیگری است همان گونه که می فرماید: «وَ رِضْوانٌ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏ أَكْبَرُ» این مقامات بالا را به هر بهشتی نمی دهند، افرادی ممکن است وارد بهشت شوند ولی به مقام رضوان نرسند ❗️انسان باید همواره حدیث نفس کند و این زمزمه را داشته باشد که مبادا فریب ظواهر دنیوی را بخورد و شیفتۀ آنها شود. این همان است که در روایات به «وَاعِظٍ مِنْ‏ نَفْسِه‏» تعبیر کرده اند. ❗️ خداوند در قرآن می فرماید: هر کاری می خواهید انجام دهید ولی بدانید خداوند، پیغمرش و معصومین اعمال و نیت های شما را مشاهده می کنند. 🖌 اینکه در حدیث قدسی آمده است: «خلقت الأشياء لأجلك و خلقتك‏ لأجلي‏» یعنی همۀ اشیاء را برای انسان خلق کرده ام و ای انسان! تو را برای خودم خلق نموده ام. آیا این اشیاء برای نزدیک شدن ما به خداست یا دور شدن ما از او؟
Shabe 17 14030501-64.pdf
131.8K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب هفدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 جمعه ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
14030502-64.mp3
19.15M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب هجدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۲ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom