*🌿معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست؟*
اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که چون عشر و عاشر از یک ریشهاند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم، و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفتهاند.
اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است:
⚡- آیا واژه عاشورا برای دهم ماهها دیگر نیز به کار میرود؟
مثلاً آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟!
⚡- آیا اگر امام حسین(ع) مثلاً در یازدهم محرم شهید میشد، آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض میشد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
⚡- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسلهی اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند؛
به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش میشوند: اول، ثانی ، ثالث ، رابع ... و یا اولاً ، ثانیاً ، ثالثاً ، رابعاً و...
چنانچه تاسوعا و عاشورا در زمرهی اعداد باشند باید قاعدهپذیر باشند، یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد،
مثل تاسوعا ، عاشورا ، ثامونا ، سابوعا ...
اما میبینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمیکنند، لذا نمیتوانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعدهی شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.
*🌷عاشورا؛ روز معاشرت با امام(ع)*
عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.
*خداوند متعال میفرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹)*
با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید.
عشیر یعنی همدم و رفیق؛ *«وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ» (حج/۱۳)*
چه بد دوستی انتخاب کردهاند و چه بد معاشر و رفیقی است.
العاشور از ریشه عشر به کسی گفته میشود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان میشود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه میکنند و عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت، یعنی *روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا میرود.*
*🌷تاسوعا؛ روزی برای وسعت ظرفیت*
با خارج شدن عاشورا از سلسلهی اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار میگیرد و معنی نهم را از دست میدهد. اتسع به فتح الف یعنی گروههای ۹ نفره شدند. اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد - گشاد شد - فراخ گردید.
اتساع یعنی گسترده شدن و گشاد شدن. بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین؛ یعنی رگها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد؛ و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا میکند: *روزی که ظرفیت بالا میرود و در سینهها فراخی ایجاد میشود و به جای تنگی، وسعت مییابد.*
این دو نام از ابداعات امام سجاد (علیهالسلام) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) از عاشورا گفته شده است، اکثرا جعلیات بنیامیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است، اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد (علیه السلام) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد *و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است...*
برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن..
@ayeha313
❌ پاسخ به شبهات
چرا امام حسین در قضیه عاشورا برای رسیدن به آب چاهی حفر نکرد؟ ایشان می توانست با کندن چاهی تنها به عمق دو متر می توانست به آب برسد.
✅ پاسخ
♦️اگر با کندن تنها دومتر در کربلا می توان به آب رسید، بنای هیچ خانه ای در کربلا ممکن نبود. چون خانه ها نشست و ریزش می کرد. مخصوصا امروزه که ساختمان ها و هتل های بزرگی ساخته می شود که نیاز به پی ریزی عمیقی دارد.
♦️امام حسین برای پیشگیری از حمله دشمن، در پشت خیمه ها خندقی حفر نمودند که اگر همین مقدار کافی بود، به آب می رسیدند.
♦️ظاهراً حفر چاه (حداقل چاه کم عمق) در سرزمین کربلا به دلیل مجاورت با دریاچه نمکی «بحیرة الملح» نتیجه ای جز دسترسی به آب شور و تلخ نداشته است.
♦️با توجه به اینکه تنها سه روز خیمه های امام علیه السلام با کمبود آب مواجه شد، ایشان با فرستادن حضرت عباس علیه السلام به همراه ۵۰ نیروی پیاده و سواره، به شریعه فرات، اقدام به تأمین آب مورد نیاز می کردند. اما در روز آخر به دستور عمرسعد، محاصره آب شدید (طبق گزارشی ۴۰۰۰ تیرانداز) شد و همین مسئله موجب سختی کار، و درنتیجه بحران آب و شهادت قمربنی هاشم ع شد.
لازم به ذکر است که طبق نقل برخی منابع مانند مقتل الفتوح، امام علیهالسلام برای کندن چاه هم تلاش کردند.
@ayeha313
#شب_عاشورا
💢یادتان نرود...
علامه امینی صاحب کتاب الغدیر شب و روز عاشورا مدام برای امام زمان ( عج ) صدقه کنار میگذاشتند و می فرمودند : امشب قلب امام عصر ( عج ) در فشار است.
شب عاشورا در راه است، #صدقه برای حضرت فراموش نشود
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
🌹🌹🌹 🌹🌹 🌹 7⃣2⃣ بشر سرگردانست: ⭕️ بخش هفتم: ✨ ... دكتر كارل برای جلوگيری از خطرات روحی و اجتماعی دو
🌹🌹🌹
🌹🌹
🌹
7⃣2⃣ بشر سرگردانست:
⭕️ بخش هشتم:
✨ ... بسياری از محروميتها و ناكامیها كه گاهی منجر به خودكشی يا امراض روانی ديگر میشود وقتی خوب موشكافی كنيم در اثر پيروی از همين آثار شوم تمدن امروزی سرچشمه گرفته است.
پس چاره چيست؟ جز اينكه طبق نظريه علمای روانشناس بايد در تمام كشورها از آثار شوم تمدن جديد جداً جلوگيری كرد و الا مطابق پيش بينیهای دانشمندان روان پزشک، بشر بايد در راه بيماریهای روانی بسيار سخت كه درمان آن نيز از عهده بشر كنونی خارج است منتظر باشد، در اينجا است كه بايد گفت:
ای بدبخت بشر! بشری كه در اثر تمدن غلط و سقوط تعليم و تربيت درست، از شاهراه صحيح زنانی، منحرف گرديده است!؟
(#تاثیر_موسیقی_بر_اعصاب_و_روان، حسین عبداللهی خوروش)
#ادامه_دارد
🌹
🌹🌹
🌹🌹🌹
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
🌹🌹🌹 🌹🌹 🌹 7⃣2⃣ بشر سرگردانست: ⭕️ بخش هشتم: ✨ ... بسياری از محروميتها و ناكامیها كه گاهی منجر به
🌹🌹🌹
🌹🌹
🌹
8⃣2⃣ ضمائم چاپ هفتم:
«فيليس آكرمان» مینويسد:
تحريم موسيقی از جانب محمد، با موقعيت و مقصود آن حضرت مناسبت داشت وی مقدم بر هر چيز، يک مصلح اجتماعی بود و نفوذ كلام و تأثير اعمالش منبع قدرت او در مقام يک معترض اخلاقی بود. حضرت محمد، موسيقی را كه سخت مورد توجه مردم بی بند و بار بود «مؤذن شيطان» میشمرد وی درصدد بر كندن ريشههای عشرت طلبی بی قيد و بندی بود كه ملكه فطری هموطنانش شده بود. بزمهای خانمانسوز. باده گساری و فسق و فجور اعراب همراه با نواهای موسيقی برگزار می شد، پس اين نوا را بايد خاموش كرد. تا مردم به ندای پروردگار گوش فرا دهند و دل به هدفهای متين تر بسپارند و هم در اين كتاب مینويسد:
پر آشكار است كه موسيقی برای ايرانيان حكم مسكر مرد افكنی را داشته است. يكی از نويسندگان معتبر قرن دهم در رساله خويش فصلی تمام را اختصاص به ذكر نام اشخاصی داده است كه تحت تاثير موسيقی از هوش رفته يا حتی جان داده اند.
(#تاثیر_موسیقی_بر_اعصاب_و_روان، حسین عبداللهی خوروش)
#ادامه_دارد
🌹
🌹🌹
🌹🌹🌹
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
🌹🌹🌹 🌹🌹 🌹 8⃣2⃣ ضمائم چاپ هفتم: «فيليس آكرمان» مینويسد: تحريم موسيقی از جانب محمد، با موقعيت و مقص
🌹🌹🌹
🌹🌹
🌹
9⃣2⃣ ضمائم چاپ هشتم:
نسل جوان را بايد هشيار كرد
[نيروی تشخيص و درک حقايق جوانان به خوبی در آنها هنوز زنده است]
✨ جوانی را كه امروز مشاهده میكنيد چند جلد كتاب كوچک به دست گرفته و به طرف دبيرستان می رود، نبايد شخصيت آينده او را فراموش كرد و به ديده ی كوچک به او نگريست، همين فرد، فردا عضو حساس و فعال جامعه میشود و از امروز بايد موقعيت فردای او را در نظر بگيريم. اگر اين جوان در زنجير بردگی برده خواهان دنيای جديد گرفتار شد و به دام تمدن غلط امروز افتاد و خلاصه از راه و رسم صحيح زندگی منحرف گرديد، امروز، خود اسير و پريشان انحرافات فكری و روانی می گردد و فردا است كه عده زيادی را دچار سرگردانی و پريشانی و انحراف اخلاقی میكند.
دانشمندانی كه امروز جامعه را به خود واگذاشته و مخصوصاً تربيت و رهبری نسل جوان را از ياد برده اند و میگويند ما مأيوس هستيم، سخت مسئوليت خود را در برابر دادگاه اخلاق و وجدان فراموش كرده و درست مثل اينست كه بگويند ما از علم و زندگی و اخلاق و استقلال نااميد هستيم.
سكوت در برابر مفاسد اخلاقی، در حكم بر هم زدن نظام اجتماع و آماده ساختن جامعه برای ويران كردن آنست.
(#تاثیر_موسیقی_بر_اعصاب_و_روان، حسین عبداللهی خوروش)
#ادامه_دارد
🌹
🌹🌹
🌹🌹🌹
@ayeha313
🌸سلام بر آن کسى که
🍃فرشتگانِ آسمان
🌸بر او گریستند
🌸سلام برآن کسى که
🍃خاندانش پاک ومطهّرند
🌸سلام بر پیشواى دین
🍃سلام بر امام حسین(ع)
🌸و ۷۲ تن از یاران باوفایش
🌸سلام بر عاشورا ،
🍃سلام بر کربلا...
🌸سلام بر شما عزاداران خوب
🍃حضرت اباعبدالله الحسین
🌸صبحتون کربلایی...
🥀 #شهادت_سالار_شهیدان_تسلیت_باد
@ayeha313