او در عین همکاری با حاکمان به نصیحت آنها پرداخت در «عین الحیاة» فصلی را به احوال سلاطین و معاشرت نمودن با ایشان و عدل و جودشان اختصاص داد و ظلم ظالمان را مطرح کرده و شاهان و درباریان را از بادهگساری، کبوتربازی و فساد و خصوصاً لواط که در دربار صفوی بسیار رایج بوده برحذر داشت.
#برخی_اقدامات_علامه_مجلسی
در سال ۱۶۸۷ میلادی شاه سلطان حسین صفوی او را بعنوان شیخ الاسلام برگزید و به او اختیار تام برای انجام تغییراتی داد
#مبارزه با صوفیگری
مبارزه او با صوفیه باعث خداحافظی شیعه از صوفیگری گردید که از ابتدای حکومت صفویه با شیعه گری رابطه تنگاتنگ داشتند
#مبارزه با فلسفه
که او معتقد بود فلسفه با اسلام ضدیت دارد.
#مبارزه با اسلام اهل سنت و بقیه مذاهب
مجلسی گفت: «حاکمان باید شیعه بوده و به شرایع مذهب تشیع پایبند باشند و چون صفویه مروّج مذهب شیعه میباشد، قابل تقدیرست.»
او شاه را به سرکوب و کشتار مخالفان از جمله اهل سنت ترغیب میکرد و اختلافات و دشمنی بین طوایف و قشرهای مردم را در پی داشت چنان که پس از او، اختلافات مذهبی موجب قدرتیابی افاغنه شد.
وی کتابی نوشت بنام رساله تعیین روز قتل عمر و فضائل نهم ربیع الاول که در آن عمر ابن خطاب را معلون مینامد و از قول امام محمد نقی میگوید روز قتل عمر روز عید است.
وی میگوید در کفر عمر ابن خطاب شکی نیست و کسانی که او را مسلمان میدانند نیز کافر هستند
از نظر مجلسی، سرچشمه های واقعی «مکروه، شر، کفر، گناه و معصیت» ابوبکر، عمر و عثمان هستند که باید مسئولیت تداوم کفر و گناه در زمین را نیز بر عهده بگیرند.
مجلسی با نقل احادیث منسوب به ائمه ادعا می کند که «پیروان ابوبکر، عمر و عثمان به جهنم می روند»
در کتاب عین الحیات میگوید : جابلقا شهری است در غرب با هفتاد هزار سکنه که همه پاک و مذهبی هستند و هیچ کاری نمیکنند بجز لعنت کردن عمر و ابوبکر و صلوات فرستادن .
مجلسی ادعا میکند عایشه و حفصه پیامبر را مسموم کردند و باعث مرگ او شدند
بسیاری از مناسک شیعه که امروزه انجام میشود توسط او تاسیس شد از جمله مراسم عزاداری امام حسین و زیارت امامان و امامزاده ها
#رساله_احکام
مجلسی به «امر به معروف و نهی از منکر» بسیار اهتمام داشت
و کوشید تا برای همه موقعیتهای فرضی که ممکن است یک مؤمن واقعی با آن مواجه شود، فتوا صادر کند. او در مورد همه چیز از نحوه پوشیدن لباس تا آمیزش جنسی و معاشرت با زنان ، کوتاه کردن ناخن ها، خوابیدن، بیدارشدن، ادرار و مدفوع، تنقیه، عطسه، ورود و خروج به مستراح و معالجه و شفای بسیاری از امراض راهنمایی هایی ارائه کرد.
#تاسیس تشیع صفوی
دین دولتی
مردم عادی که با احساس وظیفه مذهبی عجین شده بودند، با توصیههای قاطع یک عالم برجسته که از لحاظ سیاسی نیز قدرتمند بود، مواجه شدند. آموزههای او بدون راستیآزمایی و موشکافی به واجبات یک دین دولتی تبدیل شدند. کتابهای او هدف دوگانه ای را دنبال میکردند . یکی تلقین حقانیت شیعه به عامه مردم و دیگر ساخت تدریجی یک مذهب رسمی دولتی، که در آن توصیهها و تنبیهها از نظر قانونی و سیاسی لازمالاجرا بودند.
مجلسی در پی تدوین دین دولتی بر اساس تصورات خود، محیط مذهبی بسته و انعطاف ناپذیری را ایجاد می کند که در آن شیعی وارسته خود را ناگزیر می داند که از سخنان او به گونه ای پیروی کند که گویی از مبانی دین است.
در حالی که از نظر تاریخی، عمر دومین خلیفه امت اسلامی است، مجلسی او و همه کسانی را که او را مسلمان میدانند کافر میداند و احساسات ضد سنی را که قبلا توسط صفویان دامن زده شده بودند را به جزء لاینفک تشیع صفوی تبدیل میکند.
#تاکید_بر_مناسک_فرعی
در حالی که شعائر و مناسک واجب متعارف اسلام رایج است، بر برخی از مناسک فرعی به عنوان وجه تمایز تشیع تأکید می کند. برای مثال، با ارتقای عمل شرکت در مجالس عزاداری به مقام «اعظم الطاعات و اشرف القرابات» و وسیله نیل به «سعادت»، مجموعه جدیدی از واجبات الزام آور اعتقادی را بیان می کند.
شاگردان
سید ابوالقاسم خوانساری (میرکبیر)
ملا محمدجعفر سبزواری
سید نعمت الله جزائری
مجلسی بعد از مرگ آقا حسین خوانساری در ۱۰۹۹ ق. توسطشاه سلیمان صفوی به مقام ملاباشی رسید، مقامی که پس از پادشاه قرار داشت. مجلسی زندگی بسیار مجللی داشت. سید نعمتالله جزایری همکار و شاگردش نوشت که شلوار زنان خدمتکار او از گرانبهاترین پارچههای کشمیر بود.
لارنس لکهارت، رابطه مجلسی با شاه را نه از روی جاهطلبی که مبتنی بر انگیزهٔ دینی میداند.
شاه، کمال متابعت در مطالب دینی از او داشت و در هر کار همراهی مینمود. مواعظ او شاه را سودمند آمد. از جمیع مناهی توجه نمود.
وی با دخالت در امور کشوری، از رواج فساد و تباهی و بادهگساری -تا حد امکان- ممانعت کرد اما شاه را به سرکوب و کشتار مخالفان از جمله اهل سنت ترغیب میکرد و اختلافات و دشمنی بین طوایف و قشرهای مردم را در پی داشت چنان که پس از او، اختلافات مذهبی موجب قدرتیابی افاغنه شد.
#منتقدین
علی شریعتی را از مخالفین بزرگ مجلسی دانستهاند.
وی مجلسی را امام سیزدهم خواند و گفت نفوذ مجلسی حتی در قرن بیستم بقدری است که نمیتوان از او انتقاد کرد
سید محسن امین و سید محمدحسین طباطبائی عقیده داشتند گرچه بحارالانوار از بزرگترین کتب حدیث شیعه است ولی نیاز به تجدیدنظر دارد زیرا مواد کم و مفید را با مواد بیارزش زیاد مخلوط کرده و کتاب تبدیل به ملغمهای شده که راست و دروغ در آن مخلوط و قابل تشخیص نیستند.
او در عمر ۷۳ ساله خویش، بیش از یکصد کتاب به زبان فارسی و عربی نوشت که تنها یک عنوان آن بحار الأنوار است با ۱۱۰ جلد و عنوان دیگر مرآة العقول با ۲۶ جلد. حدود ۴۰ کتاب نیز به او نسبت داده شدهاست. اولین تألیف علامه را کتاب الأوزان و المقادیر یا میزان المقادیر دانستهاند که در سال ۱۰۶۳ تألیف شدهاست. آخرین تألیف او هم کتاب حقالیقین است مربوط به سال ۱۱۰۹ هجری، یعنی یک سال قبل از درگذشتش.
برخی کتب علامه عبارتاند از:
بحار الأنوار، که یک مجموعه بزرگ روایی و تاریخی است و در ضمن آن تفسیر بسیاری از آیات قرآن هم آمدهاست.
وی در روز دوشنبه ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰ درگذشت و جمال خوانساری فرزند حسین خوانساری بر پیکر او اقامهٔ نماز کرد و در جامع عتیق اصفهان مدفون شد.
در تقویم روزشمار ایران روز ۳۰ مرداد ماه به نام روز بزرگداشت علامه مجلسی نامگذاری شدهاست
@ayeha313
خدای خوبم🙏
شکر، برای یک روز زیبای دیگر🌸
شکر، برای بوی خوش زندگی
شکر و هزاران شکر، برای وجود ارزشمند
عزیزانم
شکر، برای سلامتی جسم و جان
شکر، برای رزق و روزی حلال و بینیازی
شکر بخاطر دوستان خوبم.
مهربانا🙏
در آخرین دوشنبه مرداد ماه
چتر رحمتت را بر سر دوستانم همیشه
باز نگه دار و بهترین تقدیرها را برایشان
رقم بزن ...🌼🙏
آمین یا قاضِیَ الْحاجات 🙏
ای برآورنده ی حاجت ها 🙏
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام 💢یکی از آن ۷۲ نفر 🔰#زاهر_غلام_عمرو 🌷نام کامل زاهر، مولی عم
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام
💢یکی از آن ۷۲ نفر
🔰#نافع_بن_هلال_بجلی
🏺نافع بن هلال بجلی، یار سقای کربلا
نافع از یمنی های اهل کوفه و صحابی امام علی (علیه السلام) بود که در جنگ های جمل، صفین و نهروان شرکت داشت. پس از این که به دستور عمر سعد، آب را بر اردوگاه امام حسین (علیه السلام) بستند، امام، حضرت ابوالفضل را شبانه با ۳۰ سوار و ۲۰ پیاده از جمله نافع بن هلال، به سوی فرات فرستاد و آنها مقداری آب آوردند.
🌌در نیمه های شب عاشورا که امام حسین (علیه السلام)، برای بررسی اطراف، تنها از خیمه خارج شد؛ نافع آهسته به دنبال ایشان به راه افتاد. در راه بازگشت امام به نافع فرمود: "آیا نمی خواهی در این شب تار از بین این دو کوه بگذری و جان خودت را نجات دهی؟"
🐎🗡نافع خود را روی قدم های امام حسین (علیه السلام) انداخت، گفت: "شمشیری دارم که به هزار درهم می ارزد و اسبی دارم که به همین اندازه می ارزد، پس به آن خدایی که به حضور در رکاب شما، بر من منت نهاد سوگند، تا هنگامی که شمشیرم به کار آید هرگز از شما جدا نمی شوم."
🏹او تیر انداز ماهری بود و ۱۲ نفر از سپاهیان عمر سعد را با تیر کشت و هنگامی که تیرهایش تمام شد، با شمشیر به دشمن حمله کرد. هیچکس یارای جنگ تن به تن با او نداشت و دسته جمعی بر او حمله کردند. او اسیر شد و شمر لعین سرش را برید.
#ادامه_دارد
@ayeha313
♨️سوال:
🔰حسرت و حسادت شديد دارم و هيچ جور رفع نميشه چیکار کنم؟
✍️پاسخ:
✅راههای مقابله با حسد:
1- تأمل و تفکر در آثار و عوارض تلخ حسد.
2- تواضع، خیرخواهی و به دیگران خدمت کنی. و از رسیدن خیر به دیگران شاد شوی و از موفقیت های و خوبی های دیگران همیشه صحبت کنی.
3- به یاد بیاورید که خداوند نعمت های زیادی به او(خود فرد حسود) داده به یاد افرادی که مشکلات بیشتری دارد بیفتد که من در مقایسه با آنان نعمت های زیادی دارم.
4- با پیروی از دستورات دین و آموزه های معصومین(علیهم السلام) عقل و خرد خود را ورزیده و قوی کند.
5- تبدیل کردن حسد به غبطه بدانیم که شکست دیگری هیچ کمکی به ما نمی کند و چه بسا مشکلاتی نیز به بار می آورد. لذا به جای تخریب دیگران به تقویت خود بپردازیم.
6- نسبت به دیگران خوش بین باشیم. سوء ظن داشتن به دیگران باعث حسادت می شود. حسود پس از ریاکاری، عوام فریبی و ... به تخریب چهره مردم می پردازد. و این عمل بر ضد خوش بینی است.
7- دعا و تضرع برای پیراستن نفس از آلودگی ها(از جمله حسد) و مداومت به این در خواست.
8- به خود تلقین کردن که من خوب شده ام و من دیگر چنین نیستم از حسد نفرت دارم.
9- تأمل در بی ثباتی دنیا و به یاد مرگ بودن و انسان بداند و غافل نباشد که دیری نمی پاید که حسود و حاسد در خاک پوسیده و فاسد می شوند و یاد و نامی از آنها باقی نمی ماند .
10- حسادت بر کسی باعث ضرر دین و دنیای حسود می شود و به محسود ضرری نمی رسد و حتی اگر حسود عملی انجام دهد نیکی هایش برای محسود نوشته می شود.
- البته توجه داشته باشید که: بین غبطه و حسادت فرق وجود دارد. غبطه روحیه ای است که در پی آن فرد می خواهد نعمت و کمالی را که دیگری دارد، مثل آن را داشته باشد، بدون آن که آرزوی نابودی آن را در دیگری بنماید.
@ayeha313
🔴آیا فرزندان کسانی که مذهب دیگری غیر از اسلام دارند، حلالزاده حساب می شوند؟
امام صادق (علیه السلام) دوستي داشت كه همواره همراه آن حضرت بود، روزي آن دوست همراه امام صادق (علیه السلام) و غلام خود در بازار كفاشها عبور مي كرد
ناگاه آن دوست به غلامش که لحظه ای غفلت کرده بود با عصبانیت گفت: اي زنا زاده! كجا بودي؟!
امام صادق (علیه السلام) وقتي كه اين بد زباني را از دوست خود ديد، بر اثر ناراحتي دست خود را بلند كرد و بر پيشاني خود زد و به دوست خود فرمود:
سبحان الله! به مادرش نسبت ناروا مي دهي...؟؟
✳️من خيال مي كردم تو آدم عفيف و پرهيزكاري هستي، اكنون مي بينم چنين نيست...!
دوست امام صادق (علیه السلام) عرض كرد: مادر اين غلام از اهالي سند (هند) و مشرك است،بنابراين عقد اسلامي ندارد، پس فرزند آنها زنازاده است.
امام (علیه السلام) فرمود:آیا نمیدانی هر امت و دینی برای خود قوانین ازدواج دارند؟
از من دور شو!
روايت كننده مي گويد: ديگر آن دوست امام را نديدم كه همراه امام صادق (علیه السلام) راه برود، تا آنگاه كه مرگ بين آنها جدائي افكند.
📔اصول کافی،باب معرفة الامام، والرداليه، حديث 63، ص 188، ج 1.
💢لزوم پرسیدن مسائل و شبهات از اهل آن
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
اگر در امور دینی و یا عقیدتی اشکالی داری، برو از اهلش بپرس تا اشکالت بر طرف شود. انسان گاهی در امر دین اشکالی به نظرش میرسد و یا شبههای به او القا میشود، گمان میکند که آن اشکال لایَنحَل است و دیگر جوابی ندارد و پیشِ خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت میکند و میگوید: پس دین باطل است و ایراد دارد. چگونه از اهل دین و اهل علم میترسی و نزد آنها نمیروی و از آنها سؤال نمیکنی، ولی از خود شبهه و اشکال نمیترسی که چهبسا موجب نابودی و هلاک دائمی تو گردد؟!
📚 در محضر بهجت، ج١، ص۶٨
@ayeha313
#فقط_قرآن_را_قبول_دارم
💢کجای #قرآن اومده؟ اگه فقط قرآن بگه قبول دارم!
یه آیه هم در موردش نداریم!!
🔵گاهی اوقات برخی از مردم وقتی بحثی دینی میکنند و از متخصص امر دین طلب سند و مدرک میکنند میگویند #فقط_از_قرآن برایم اثبات کن فلان مطلب را. من کاری به روایات ندارم.
✅در نقد این این طرز تفکر باید گفت:👇👇👇
1️⃣اولاً شیعه کتاب و سنت را هر دو به عنوان منبع دین دارد نه فقط قرآن. سنت یعنی روایات صادره از رسولالله(ص) و اهلالبیت(ع) نیز به مانند قرآن جزء منبع دین است و حجت است. آن فرد دیگری بود که گفت #حسبنا_کتاب_الله
2️⃣ثانیاً خود قرآن دستور به رجوع به رسولالله(ص) و اهلالبیت(ع) داده است. پس حتی اگر برای کسی فقط قرآن سند و مدرک باشد؛ طبق دستور خود همین قرآن باید به سنت نیز رجوع کند.
3️⃣ثالثاً آن افرادی که این انتظار را دارند که فقط از قرآن مطالب دینی برایشان اثبات شود؛ این انتظار هم دارند که تمامی مطالب به شکل کاملاً واضح و شفاف و صریح در قرآن آمده باشد به شکلی که هر بیسواد و باسوادی بتواند هر مطلبی میخواهد بی هیچ زحمتی از قرآن استخراج کند. در صورتی که خود همین قرآن نیز خیلی مسائلی که بیان کرده است؛ به شکلی بیان نکرده که بینیاز از هر گونه دقت و استدلال و استنباطی باشد و واضح و شفاف و صریح آمده باشد. در واقع برخیها انتظارشان از قرآن کتاب #خودآموز_اسلام_شناسی_به_زبان_ساده است. در صورتی که اینگونه نیست. خیلی از مطالبی که فقط از خود همین قرآن قابل فهم و استخراج است نیز با استدلال و استنباط و بکارگیری دقتهای لغوی و اصولی و ... امکانپذیر است که کار متخصص دینشناسی است نه هر فردی.
4️⃣رابعاً اگر قرار بود فقط قرآن باشد؛ پس اینهمه روایات ما به چه درد میخورد؟ آیا این روایات کشک است نعودبالله و هیچ کاربردی ندارد؟ یا مثلاً تنها کاربردش این است که بخوانیم و ثوابی ببریم؟ یا نه این روایات کاربرد دارد؟
5⃣خامساً البته این نکته مطلب صحیحی است که تمامی روایات ما صحیح نیست و نمیتوان آن را به عنوان روایتی که قطعاً از ائمه(ع) صادر شده است؛ پذیرفت. بلکه این کار متخصص امر است که با ابزارهایی مانند علم رجال و درایة حدیث معتبر و غیر معتبر را از هم تشخیص دهد. و سپس در هر موضوع و مطلب دینی تمامی آیات و روایات را کنار هم گذاشته و با هم ببیند و قواعد و ابزارهای تخصصی را بکار گیرد تا به حکم و نظر نهایی دین در آن زمینه برسد.
@ayeha313
🌸بارخدایا
🍃در اولین روز شهریور
🌸عطا فرما
🍃خوشرویی ، بخشش
🌸 سلامتی
🍃 صداقت
🌸 متانت
🍃 مهربانی
🌸 صبوری
🍃 امید
🌸 بصیرت
🍃 و شادی را
🌸به همه دوستانم
آمیـــن یا اَرْحَمَ الرّاحِمین🙏
ای مهربان ترین مهربانان🙏
@ayeha313
✨ حدیث ۶۵۴ نهج الفصاحه ✨
🌸 نبی مکرم اسلام فرموده اند:
انسان بوسیلهء اخلاق خوب به مقام روزه دار و نمازگزار می رسد.
@ayeha313