دعای امروز 🌷❤️🌷
بارالها🍃🌷
در آغاز هفته تمنا دارم 🙏
درهای مهربانیـت را🤍
بروی دوستان وعزیزانم
چون همیشه بگشایی
روزی حـلال
سلامتی و تندرستی🌷
مهربانی وآرامـش را🤍
به زندگیشان به ارمغان بیاوری🌷🍃
آمیـــن یا رَبَّ الْعالَمین 🙏
ای پروردگار جهانیان 🙏
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#مجردانه 🚫چه افرادی برای ازدواج مناسب نیستند #افراد_نامناسب_برای_ازدواج #قسمت_سوم ۳. افرادی
##مجردانه
🚫چه افرادی برای ازدواج مناسب نیستند
؟
#افراد_نامناسب_برای_ازدواج
#قسمت_چهارم
۴.💢افرادی که دارای افسردگی هستند.
⚡یکی از نکات مهمی که در انتخاب همسر باید توجه نمود، بهداشت روانی طرفین است.یک باور اشتباه که در بین اکثر مردم وجود دارد این است که فرد افسرده با ازدواج درمان می شود و دوباره می تواند به زندگی عادی برگردد.
🔸️فردی که افسرده است تفکرات منفی بسیار زیادی را تجربه کرده است و انگیزه ای برای انجام بسیاری از فعالیت های روزانه از جمله فعالیت های شغلی را ندارد. این بی انگیزگی مشکلات زیادی را در زندگی زناشوئی ایجاد می کند.
🔹️فرد افسرده با گذشت زمان اعتماد به نفس خود را از دست می دهد، گوشه گیر می شود و تنهایی را بر ماندن در جمع ترجیح می دهد. در نتیجه بین فرد افسرده و همسرش شکاف عاطفی ایجاد می شود و زندگیشان روز به روز سردتر می شود.
💥معمولا در جلسه های مشاوره قبل ازدواج این موضوع قابل تشخیص است و طرفین می توانند آگاهی های لازم را کسب کنند. همچنین با بررسی فعالیت های روزانه فرد نیز می توان شدت افسردگی را تشخیص داد.
📌اگر تصمیم به ازدواج با فردی افسرده را دارید، قبل از گرفتن تصمیم قطعی حتما به مشاور مراجعه کنید و این اطمینان را حاصل کنید که افسردگی او تحت درمان و کنترل باشد.
#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
چطور بر اضطراب صبحگاهی غلبه کنیم؟!
▫️به محض اینکه آلارم زنگ می خوره، بلند شو. هی خاموشش نکن!
▫️صبحانه سالم بخور. نوع غذا برای برای مبارزه با اضطراب، مسئله مهمیه!
▫️مدیتیشن و یوگا انجام بده و یا حتی هیچکدوم! میتونی فقط قدم بزنی
▫️اگر زمان داری، دوش بگیر. باعث میشه آروم بشی!
▫️تا وقتی که توی رختخواب هستی، موبایلت رو چک نکن
▫️سعی کن زودتر از وقت تعیین شده بیدار بشی
▫️گفتن جمله های مثبت رو تمرین کن
▫️یک لیوان آب با یک تکه لیمو در آن بخور
@ayeha313
⁉️ متن سوال👇👇👇
آیا گفتن "یا علی مدد" و "یا علی ادرکنی" و یا علی نگهدارت کفر است؟
✅ پاسخ👇👇👇
کمک خواستن و استمداد در کارها، از غیر خداوند متعال اگر به این عنوان باشد که برای آنان قدرت و توانایی ذاتی و مستقل در مقابل قدرت خداوند قائل باشیم و آنها را مسقل و بی نیاز از قدرت خداوند بدانیم شرک و کفر است، اما اگر قدرت آنها را ناشی از قدرت خداوند و در اثر قرب آنان به خداوند متعال و عنایت ویژه خداوند متعال به آنان بدانیم شرک یا کفر نخواهد بود.
در این رابطه دعای مورد نظر شما که به دعای فرج امام زمان (ع) مشهور است، یکی از زیباترین و بهترین و پر معناترین دعاها است و خالی از هر گونه شرک و کفر است که خواندن آن با قصد قربت به خداوند متعال بسیار مطلوب است.
🔰پاسخ تفصیلی👇
کمک خواستن و استمداد در کارها، از غیر خداوند متعال اگر به این عنوان باشد که برای آنان قدرت و توانایی ذاتی و مستقل در مقابل قدرت خداوند قائل باشیم و آنها را مسقل و بی نیاز از قدرت خداوند بدانیم شرک و کفر است، اما اگر قدرت آنها را ناشی از قدرت خداوند و در اثر قرب آنان به خداوند متعال و عنایت ویژه خداوند متعال به آنان بدانیم شرک یا کفر نخواهد بود.
بر این اساس چون ما ائمه (ع) را بندگان خالص خداوند و در درجه بالای اخلاص و عبودیت نسبت به خداوند متعال می دانیم و همه ارزش، احترام، توانایی و قدرت آنان را نیز ناشی از همین قرب آنان به مقام ربوبی و در اثر بندگی خالصانه آنان می دانیم، استمداد و درخواست کمک از آنان، توسل به آنان و گفتن اذکاری مانند "یا علی مدد" و "یا علی ادرکنی" را خالی از هر گونه شرک و کفر می دانیم.
در این رابطه دعای مورد نظر شما که به دعای فرج امام زمان (ع) مشهور است، یکی از زیباترین و بهترین و پر معناترین دعاها است و خالی از هر گونه شرک و کفر است که خواندن آن با قصد قربت به خداوند متعال بسیار مطلوب است. حضرت آیت الله العظمی تبریزی (ره) در پاسخ سؤال در باره این دعا (دعای فرج) فرموده اند: "این دعا مانند بعضی از دعاهای معروف است و مراد در عبارت "اکفیانی فانکما کافیان" اشاره به آیه شریفه "وابتغوا الیه الوسیله" است؛ زیرا پیامبر اکرم (ص) و علی (ع) وسیله ما در گرفتن حاجات مان از خداوند متعال هستند و برای آمرزش گناهان ما استغفار می کنند. همان طوری که پیامبر اکرم برای گناه کاران طلب آمرزش می کردند. و اللَّه العالم". [1]
برای آگاهی بیشتر به پاسخ های زیر مراخعه فرمائید:
1. نمایه: توسل در قرآن و سنت، سؤال 2032 (سایت: 2265) .
2. نمایه: توحید و استمداد از غیر خدا، سؤال 1594 (سایت: 1589) .
@ayeha313
پاسخی بر یک شبهه پیرامون کتاب شریف نهجالبلاغه
❓متن سؤال: 👇👇👇
بین زمان حیات علیبنابیطالب و تدوین کتاب #نهج_البلاغه حدود سه و نیم قرن، فاصله است، چگونه ممکن است با این همه فاصله تمامی آن کلمات صحیح باشد و کم و زیاد نشده باشد؟
✅پاسخ: 👇👇👇
هر چند بین زمان حیات امام علی (علیهالسّلام) و زمان تدوین نهجالبلاغه توسط سید رضی سه قرن و نیم فاصله است، امّا این امر نمیتواند خدشهای بر صحیح و مستند بودن این سخنان به امام علی ـ علیهالسّلام ـ وارد کند. زیرا سید رضی با استفاده از مجموعههای ارزشمندی که از قرن اول هجری تا قرن چهارم گردآوری شده بود، مجموعه جاودانه و بیمانند نهجالبلاغه را تدوین کرد و الا خطبهها، نامهها و کلمات قصار امام علی(علیه السّلام) پیش از آن که سید رضی چشم به جهان باز کند و نهج البلاغه را جمعآوری نماید، به طور متفرق در منابع فراوانی ثبت و ضبط شده بود، منابعی که شخصیتهای عالم و مورد وثوق آنها را گرد آورده بودند.
طبق تحقیقات انجام شده معلوم شدکه ۸۷ خطبه و ۵۰ نامه و ۱۴۴ حکمت در منابع معتبر اهل سنت پیش از سیدرضی، ۳۷خطبه و ۷ نامه و ۴۶ حکمت در منابع شیعی پیش از رضی، ۵ خطبه و ۴ نامه و ۱۰۰ حکمت از منابع شیعی پس از سیدرضی ولی مستقل از کار او، و ۳ خطبه، ۱ نامه، و ۴۰ حکمت در منابع سنی هم عصر و پس از سیدرضی، نقل شده است.
علاوه بر مطالب فوق اگر کسی در نهجالبلاغه نیک بیاندیشد، آن را دارای یک اسلوب ویژه، و از حیث فصاحت و بلاغت در اوج، خواهد دید و به یقینی در مییابد که تمامی این سخنان از یک شخص صادر شده است و از آنجایی که به تواتر و به صورت یقین انتساب برخی از سخنان آن به امام علی ـ علیهالسّلام ـ روشن است، معلوم میگردد که کل نهجالبلاغه سخنان نورانی و حقیقت نمای امیرالمؤمنین علی ـ علیهالسّلام ـ است.
از سوی دیگر چون مرحوم سیدرضی در صدد جمعآوری سخنان بلیغ بوده، بخشهای بعضی از خطبهها را حذف کرده است و بعضیها را نیاورده است لذا برخی از نویسندگان به تکمیل آن پرداختند و به صورت «مستدرک نهج البلاغه» تدوین گشت، علاوه آن که همه خطبهها و نامهها را با سند ذکر کردهاند، و یقین به صدور هر سخن باید بررسی سندی شود
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
💢قبل از انقلاب بنیانگذاران این سازمان، محمد حنیفنژاد، سعید محسن و علیاصغر بدیعزادگان که از فعالا
💢شکلگیری نام و آرم سازمان
نام سازمانی گروه، در دورانی «سازمان آزادیبخش ایران» خوانده میشد و سپس «سازمان مجاهدین خلق» نام گرفت. البته هیچیک از دو نام «آزادیبخش ایران» و «مجاهدین خلق» تا آنجا که بررسیها نشان میدهد، از سوی بنیانگذاران و کادر مرکزی سازمان برگزیده نشدهاست. لیکن در مورد این که نام و آرم سازمان از سوی چه کسانی پیشنهاد، تصویب و در چه تاریخی روی آن توافق شد، سکوت شدهاست. تا قبل از شهریور ۱۳۵۰ که بیش از هفتاد تن از بنیانگذاران، کادر مرکزی و شماری از اعضای هواداران و سمپات سازمان از سوی رژیم شاه بازداشت شدند، هنوز سازمان دارای نام و آرمی نبودهاست. حنیفنژاد پس از بازداشت در بازجوییهای خود صریحاً اعلام کردهاست که:
... گروه ما اسم نداشت، میگفتیم «سازمان»
سعید محسن نیز در این زمینه در بازجوییهای خود یادآور شدهاست:
ما برای سازمان خود اسمی نگذاشته بودیم و چون احتیاجی به معرفی پیدا نکرده بودیم، لذا ضرورت اسمگذاری معلوم نشده بود. در کلّیهٔ نوشتهها و مابین تمام افراد فقط لغت «سازمان» در اثر تکرار مصطلح شده بود، در مدارک خارجی ما هم به هیچ وجه نامی جز سازمان مطرح نگردیدهاست.
علی میهندوست نیز در بازجوییهای خود اظهار داشتهاست که:[۵۴]
... سازمان ما نام مشخصی نداشت. «سازمان آزادیبخش ایران» نام سازمان ما نیست. ما هنوز دارای استراتژی مشخصی نبودیم.
#حجاب
#جانفدا
#لبیک_یا_خامنه_ای
@ayeha313
⭕️ چرا در نماز به جای «الله اکبر»، «الله رحمان» نمیگوییم؟
اگر میگفتیم «ای خدای مهربان»، دلها بیشتر به نماز جذب نمیشد؟
چرا ما سر نماز به جای «الله اکبر»، «الله رحمان» یا «الله ارحم» نمیگوییم؟ مگر در دعاها نداریم: «يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَه؛ ای کسی که رحمت او از غضب او پیشی گرفته است.» آیا بهتر نبود به جای «الله اکبر» و به جای «خدای بزرگ و باعظمت»، بگوییم: «ای خدای مهربان»؟ آیا اینطوری، دلها بیشتر به نماز جذب نمیشد؟ چرا تا میآییم سر نماز از کبریائی خدا حرف میزنیم؟
در دعای کمیل وقتی ذاکرین اهلبیت(ع) مناجات میخوانند، مدام از مهربانی خدا برای ما سخن میگویند، ما هم گریه میکنیم. خُب، چرا ما در نماز هم چنین ترفندی به کار نبریم و به جای «الله اکبر» نگوییم «الله رحمان»، بعدش هم حسابی گریه کنیم؟! مثلاً به جای «الله اکبر»، بگوییم: «خدایا! عزیز دلم، تو چقدر مهربانی!» چه عیبی دارد اینطوری با خدا عشقبازی کنیم؟! آخر با کبریائی و عظمت خدا که نمیشود عشقبازی کرد، نمیشود با آن اشک ریخت!
چرا اینقدر میگوییم الله اکبر؟ چرا نماز مملوّ از عظمت الهی است؟ چرا ما همیشه در مقابل کبریائی خدا سر به خاک میگذاریم؟ چرا در هر رکعتی از نماز، حتماً باید رکوع و سجده را بهجا آوریم؟
برای اینکه نماز میخواهد مثل پادگان به ما یک چیزی را یاد بدهد و آن عظمت و ابهت خداوند است. وقتی فرماندهای نیاز دارد عظمتش در دل سرباز بنشیند، نمیگوید «آقای سرباز! من برایت یک ماشین میخرم، در عوض تو هم حرف مرا گوش خوب بده!» فرمانده نمیآید برای چند ماه دورۀ آموزشیای که سرباز به پادگان میرود، مدام نخود و کشمش در جیب سرباز بریزد و به او بگوید «عزیز دلم، امروز هم یک چیز خوشمزه دیگر برای تو خریدهام، عوضش تو هم دستور مرا گوش کن. اگر هم احیاناً جنگی پیش آمد، یکموقع فرار نکنیها! عزیزم قبول است؟! نمیخواهد موهایت را از ته بزنی، من خودم موهایت را به مُدل دلخواهت اصلاح میکنم، ژل هم به موهایت میزنم! اما در عوض اینکه من اینجا تو را تحویل میگیرم، تو هم در میدان جنگ مرا تحویل بگیر!»
بعضیها میگویند: «خدایا، مشکل مرا حل کن، تا بنشینم برای تو نماز بخوانم!» کار اینها مثل کسی است که به سربازی برود و به فرمانده پادگان بگوید: «تو اول بیا حسابی مرا تحویل بگیر و کارهای مرا انجام بده، تا من پسفردا برای تو بجنگم!» اگر فرمانده بخواهد اینطوری با سرباز رفتار کند، ابهت و عظمت فرمانده در دل این سرباز نمینشیند. اثرش این خواهد بود که پس فردا در لحظات حساس و خطرناک جنگ، دستور فرمانده را اجرا نمیکند. فرمانده به او میگوید: «برو جلو»، میگوید: «صبر کن ببینم، چرا بروم جلو؟» امّا از قدیم معروف بوده که «ارتش چرا ندارد.»
بحث ما این نیست که این کارها در ارتش، درست است یا نه، و اگر لازم است حد و مرز آن چقدر است، اما در نیروهای نظامی دستور فرمانده بسیار حساس و مهم است. در نیروهای نظامی، ساختار باید استحکام داشته باشد. لذا دیسیپلین نظامی و آداب ویژهای دارند که همه باید از این آداب تبعیت کنند. درِ خانۀ خدا هم باید شبیه همین اتفاق بیفتد تا عظمت و ابهت پروردگار عالم در دل ما جای بگیرد.
و اما اینکه چرا باید عظمت خدا در دل ما جا بگیرد، زیرا
۱. قدرت اجرای دستورات خدا-که به نفع خودمان است- را پیدا کنیم
۲. بتوانیم عاشق خدا شویم.
منبع:
بخشی از کتاب "چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟"
اثر علیرضا پناهیان
@ayeha313