🌱آیه های زندگی🌱
🌺فردا ۲۵ ذی القعده،شب #دحوالارض 🌺روزه این روز برابر هفتاد سال عبادت است @ayeha313
-روزهے فردا رو از دست ندید
ثواب ۷۰ سال روزه
🌱اعمالِ توصیه شده
شب و روز دحوالارض
التماسدعا
نکته: اونایی که روزهی قضا دارند میتونند به نیت روزهی قضا روزه بگیرند و ثواب فردا رو هم نصیب خودشون کنند
🌸 بارالها فرمودی:
✨بندهای که بانام من آغاز كرد
🌸بر من است كه كارهايش را
✨به انجام برسانم و او را در
🌸همه حال، بركت دهم....
🌸مهربان خدای من!
✨امروز را آغاز می کنیم
🌸با نام زیبای تو
🌸 بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
✨الــهـــی بــه امــیــد تـــو
@ayeha313
💠 حدیث روز 💠
💎 برادران خود را با این دو صفت امتحان كنيد
امـام جعفر صـادق عليهالسلام:
إخْتَبِرُوا إخْوانَكُمْ بِخَصْلَتَينِ: فَإنْ كانَتا فيهِمْ وَإلاّ فَأعْزُبْ ثُمَّ اَعْزُبْ ثُمَّ أعْزُبْ: ألْمُحافَظَةُ عَلَى الصَّلَواتِ فى مَواقيتِها وَالبِرُّ بِالإخْوانِ فِى العُسْرِ وَاليُسْرِ
❇️ برادران خود را با دو صفت امتحان كنيد، كه اگر آن دو صفت را داشتند به دوستى و رفاقت خود با آنها ادامه دهيد و گرنه از آنان
دورى كنيد،
دورى كنيد،
دورى كنيد:
۱ ـ مراقبت بر نماز اول وقت.
۲ ـ نيكى به برادران چه در سختى وتنگدستى، چه درهنگام آسايش وگشايش.
📚 وسائل الشيعه، ج ۸، ص ۵۰۳
@ayeha313
✍ویژگی های #مردایده_آل برای #ازدواج
♦️از لحاظ مالی مستقل است
🔹️ابتدا به مردان پیشنهاد می کنیم اگر #استقلال مالی ندارند
بهتر است فعلا ازدواج نکنند. مردان #ایده_آل سخت کوش و #فعال بوده و از لحاظ اقتصادی موفق هستند.
این مردان زمانی که قصد #ازدواج دارند قبل از آن تمام امکانات را برای همسرشان فراهم می کنند.
این مردان می دانند که همسر برای زندگی آینده خود برنامه ریزی کرده و امیدوار است. به امیدی وارد #زندگی او شده است.
پس بهتر است از #لحاظ_مالی به حدی رسیده باشد که بتواند یک زندگی را به راحتی اداره کند.
@ayeha313
🌸 دحوالارض یعنی چی؟
ثواب هفتاد سال رو از دست ندهیم ❗️
روز بیست و پنجم ذی القعده (چهارشنبه 24 خرداد) هم زمان با دحوالارض یعنی
1⃣ گسترش یافتن زمین است. در شب این روز نیز بر اساس روایتی از امام هشتم علیه السلام
2⃣ حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیهما السلام به دنیا آمده اند.
3⃣همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود (عج) معرفی شده است.
4⃣ نیز روز دحوالارض، جزء چهار روز معروفی است که روزه آن پاداش فراوان داشته و ثواب هفتاد سال روزه گرفتن دارد.
اعمال این روز چیست ❓
1⃣روزه
روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایتی آمده است که روزه اش مثل ❌روزه هفتاد سال ❌است؛ و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت بسر آورد از برای او👈 عبادت صد سال👉 نوشته شود؛ و هر چه در میان آسمان و زمین وجود دارد برای کسی که در این روز روزه دار باشد استغفار می کنند. و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده.
2⃣ نماز
آن دو رکعت است در وقت چاشت در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره و الشمس بخواند و بعد از سلام نماز بخواند لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ پس دعا کند و بخواند یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.
3⃣ دعا
کفعمی در کتاب مصباح فرموده که خواندن این دعا مستحب است:
اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ..........(مراجعه به مفاتیح)
4⃣ذکر خداوند
معنای ذکر، فقط گفتن الفاظ و اوراد و نام های خداوند نیست. بهترین نوع ذکر خدا، به یاد خدا بودن و او را بر اعمال و گفتار و کردار خویش ناظردانستن است.
5⃣شب زنده داری
احیا و شب زنده داری که برابر با عبادت👈 صد سال 👉است.
6⃣غسل
انجام غسل مستحبی به نیت روز دحوالارض
7⃣زیارت امام رضا (ع)
زیارت حضرت امام رضا(ع) که میر داماد (ره) در رساله اربعه ایام خود در بیان اعمال روز دحو الارض آن را از افضل اعمال مستحبه دانسته است.
🌺 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
@ayeha313
May 11
روز جهانی اهدای خون 🩸
▫️مدیرکل انتقال خون استان تهران:تقریبا تا ۹۰ درصد اهدا کنندگان خون آقایان هستند.
▫️گروه خونی O مثبت بیشترین نسبت را در بُعد نیاز و اهداکنندگان دارد.
▫️حداقل سن اهدای خون نیز 18 سال است.
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
روز جهانی اهدای خون 🩸 ▫️مدیرکل انتقال خون استان تهران:تقریبا تا ۹۰ درصد اهدا کنندگان خون آقایان هست
چه کسانی نباید خون اهدا کنند؟
💢بیماران دارای سابقه قلبی و عروقی، ریوی شدید مانند آسم، سکته مغزی، تشنج و قندی وابسته به انسولین
💢افراد با سابقه ابتلا به بیماری های عفونی مانند هپاتیت بی، هپاتیت سی و یا ایدز
💢افرادی که حتی برای یک بار به خود مواد مخدر تزریق کرده اند
💢مبتلایان به بیماری هموفیلی یا هرگونه فاکتور انعقادی دیگر
💢کسانی که هرگونه فعالیت جنسی مشکوک داشته اند
💢افرادی که تزریق خون، پیوند اعضاء یا بافت داشته اند تا یکسال مجاز به اهدای خون نیستند
💢کسانی که خالکوبی یا حجامت کرده یا گوش یا قسمت دیگری از بدن خود را بتازگی سوراخ کرده اند
💢افرادی که در معرض حوادث شغلی (حرفه پزشکی و دندانپزشکی) مانند فرورفتن سوزن در بدن قرار گرفته اند
💢فردی که الکترولیز کرده یا درمان طب سوزنی انجام داده است
💢مبتلایان به بیماری مقاربتی یا کسانی که تحت درمان قرار گرفته اند و یا بیشتر از ۷۲ ساعت در بازداشتگاه بوده اند نباید خون اهدا کنند
@ayeha313
💠#غسل_میت_با_ناخن_مصنوعی
💬ناخن مصنوعی رو باید قبل از غسل از میّت جدا کرد یا میشه براش غسل جبیرهای انجام داد؟
🔹 آیتالله خامنهای: ناخن مصنوعی هم باید مثل بقیه موانع برطرف بشه. اگه هم قابلبرداشتن نيست، احتياط واجب در اينه که علاوه بر غسل، تيمم هم انجام بدن.
🔹 آیتالله مکارم شیرازی: اگه امکان جداسازی اون موقع غسل وجود داره، جدا بشه. در غیراینصورت، غسل رو بهصورت عادی انجام بدن.
🔹 آیتالله سیستانی و وحید: هر چیزی که مانع رسیدن آب باشه، باید برطرف بشه و غسل جبیره در این مورد، صحیح نیست.
🔹 آیتالله شبیری زنجانی: در صورت امکان، باید مانع (ناخن مصنوعی) رو از بدن میت جدا کنن و اگه امکان نداشت، همین که میت رو تیمم بدن، کافیه.
با امکان تیمم بهصورت صحیح، غسل جبیرهاى مشروع نیست.
⭕️ نکته: بافت بدن میت ضعیفتر از انسان زنده است و اگه برداشتن ناخن باعث آسیب بشه، گناهه و دیه داره.
به همین دلیل، غسال برای اینکه دیه گردنش نیاد، معمولاً ناخن رو نمیکَنه و همونطور غسل میده. درنتیجه، چنین افرادی با غسل باطل دفن میشن. البته غسال هم تکلیفی نداره و خود اون میت که ناخن کاشته، گناهکاره.
🔺 سایت، خامنهای، استفتا: ۵۷۶۶۲۳؛ مکارم، استفتا: ۹۷۰۷۱۸۰۰۹۵؛ سیستانی، استفتا: ۳۸۲۴۹۴؛ شبیری، استفتا: ۲۰۵۲۵؛ وحید، استفتا: ۱۰۰۶۷.
📚 #احکام_دین
@ayeha313
🌿 «رک بودن» یعنی من در مورد مسائل مربوط به خودم با صراحت جواب بدم؛
مثلا :
این غذارو دوس ندارم, مهمونی نمیام, حوصله ندارم و …
🌿 «گستاخ بودن»
یعنی من در مورد مسائل شخصی دیگران
مانند رنگ مو، چاق و لاغر بودن، سایز بینی، نوع پوشش، اظهار نظر کنم.
☑️در قالب «رک بودن» به دیگران توهین نکنیم.
@ayeha313
💢تا عید غدیر
پاسخ به شبهات وهابیت
چرا شما نيز همانند علي (عليه السلام) كوتاه نمي آييد؟
طرح شبهه:
اگر در واقع حق با علي بود، چرا از حق خود كوتاه آمده است؟ چرا شما نيز همانند علي (ع) كوتاه نمي آييد؟
علي عليه السلام و عباس گفتگويي پيرامون بعضي از مسائل با ابوبكر داشته اند كه مهمترين آن بحث پيرامون ميراث پيامبر بوده است، راوي اين گفتگو عمربن خطاب است كه مي گويد:...
ابو بكر گفت: من جانشين رسول خدا هستم؛ پس شما دو تن ( علي و عباس) براي گرفتن ارث نزد وي آمديد، و تو اي عباس ارث پسر برادرت و او نيز ميراث همسرش را از پدرش مي خواست. ابوبكر گفت: رسول خدا فرمود: ما چيزي به ارث نمي گذاريم، هرچه باقي گذاريم صدقه است؛ پس شما دو تن او را دروغگو، بدكار، حيله گر و خيانتكار دانستيد ولي خدا مي داند كه او راستگو، در مسير درست و تبعيت كننده از حق بود؛ سپس او از دنيا رفت ومن جانشين رسول خدا و جانشين ابوبكر شدم؛ شما دو تن من را نيز دروغگو، بدكار، حيله گر و خيانتكار دانستيد ولي خداوند مي داند كه من راستگو، نيكو كار و در راه درست و تبعيت كننده از حق هستم....
در اين نقل به اعتراف شخص عمر، علي عليه السلام؛ خليفه اول و دوم را دروغگو، غاصب خلافت و افرادي خائن مي دانست.
بنابراين، آيا مي شود ادعا كرد كه علي عليه السلام كوتاه آمد، و هيچ اعتراض و مخالفتي نكرد؟
و آيا مخالفت و اعتراض از اين روشن تر مي توان يافت كه با جرأت و شهامت تمام شرط انتقال خلافت كه رعايت سيره شيخين بود را كنار مي زند و روش آن دو را باطل و مردود اعلام مي كند؟
سند تاریخی دیگر👇👇👇
هنگامي كه خوارج در كوفه خروج كردند، علي نزد اصحاب و شيعيانش آمد، با او بيعت كردند و گفتند: ما با هركس دوستي كني دوست بوده و هركس را دشمن بداري دشمن مي داريم. علي عليه السلام با آنان شرط كرد كه به سنت رسول خدا عمل كنند. ربيعة بن ابوشداد در حالي كه پرچم قبيله خثعم را همراه داشت، نزد حضرت آمد ـ او در جمل و صفين حضورداشت ـامير مؤمنان به وي گفت: بيعت كن بر كتاب خدا و سنت رسول خدا؛ گفت: بر سنت ابوبكر و عمر؛ علي به وي گفت: واي بر تو؛ اگر ابوبكر و عمر به غير سنت رسول خدا عمل كرده باشند، هيچ حقي ندارند؛ با حضرت بيعت كرد؛ حضرت نگاهي به وي نمود و فرمود: قسم به خدا گويا تو را مي بينم كه همراه خوارج عازم جنگ شده و كشته شده اي؛ تو را مي بينم كه زير سم اسبان لگد كوب شده اي؛ عاقبت در روز نهروان با خوارج بصره كشته شد.
هنگامي كه امير مؤمنان سيره ابوبكر و عمر را قبول ندارد چطور ادعا مي كنيد كه وي با آنان از روي ميل بيعت كرده و آنان را خلفاي رسول خدا مي دانست؟
منابع:
الطبري، أبي جعفر محمد بن جرير (متوفاي310)، تاريخ الطبري، ج 3، ص 116، ناشر: دار الكتب العلمية
@ayeha313
🔴آیا ما به مرگ طبیعی میمیریم؟!
⚡️مرگ طبیعی بر خلاف نامش مرگی است که تنها در زندگی برخی از افراد اتفاق می افتد! و اکثر مردم به" مرگ اخترامی" می میرند!
✳️مرگ اخترامی: در این حالت بدن بر اساس اختلالاتی نظیر مرض و یا تصادف و مانند آن شایستگی خود را برای همراهی با روح از دست می دهد، در این حالت، روح دیگر نمی تواند بدن را به کار گیرد.
✔بدن معیوب می شود و نفس نمی تواند در آن بماند به همین دلیل روح از آن خارج می شود.
✳️مرگ طبیعی: اما در مرگ طبیعی روح به تکامل خود می رسد و کمالاتش به نهایت می رسد از این رو بدن دیگر نمی تواند روح را همراهی کند پس میان روح و جسم جدایی می افتد و مرگ تحقق می یابد، مثل یک میوه رسیده که با یک دست زدن از شاخه جدا می شود.
♻️در واقع بایستی مرگ به صورت طبیعی برای همگان رخ دهد امّا در اکثر موارد پیش از آنکه روح به تکامل نهایی برسد
💥 این جسم است که دیگر نمی تواند او را همراهی کند و به علت ضعف و عیب، روح و جسم از هم جدا شده و مرگ تحقق می یابد که دیگر مرگ طبیعی نیست.
▪️اجل های معلّق!
🌟در لوح محفوظ الهی میزان عمر و زمان مرگ دقیقاً مشخص شده است ولی قبل از فرا رسیدن آن اجل حتمی ،اکثر مردم در اثر اجل های معلّق می میرند!
✳️اجل معلّق : اجلی است که زمان مرگ را به تأخیر می اندازد و یا آن را جلو می اندازد.
🌺 براساس روایات معصومین (علیهم السلام) اکثر مردم در اثر گناهان و نیز ترک صله ی رحم اجل های معلّق را برای خودشان می آورند و به مرگ های زودتری از اجل حتمی خویش می میرند.
مراقب اعمالمان باشیم تا اجل های معلّق به سراغ ما نیایند!
📘منابع و مآخذ:
پانزده گفتار- شهید مطهری،فلسفه ی ما- شهید صدر،تاریخ فلسفه- دکتر نصر
عدل الهی- شهید مطهری
@ayeha313
#نام_آوران_ایران
نام: #بدرالزمان_قریب (مادر زبان شناسی نوین ایران)
تاریخ تولد: ۲۳ اوت ۱۹۲۹
فوت: ۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، تهران
کتابها: فرهنگ سغدی، تحلىل ساختارى فعل در زبان سغدى، فرهنگ سغدى: سغدى-فارسى انگليسى،
محل دفن: حرم عبدالعظيم الحسنی، ری
آثار: فرهنگ سُغدی، تحلیل ساختار فعل در زبان سُغدی و…
درگذشت: ۷ مرداد ۱۳۹۹ (۹۰ سال); تهران، ایران
نام هنگام تولد: بدرالزمان قریب گرکانی
بدرالزمان قریب گرکانی زبانشناس ایرانی است. او تنها زن از اعضای پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، چهره ماندگار و مشاور رئیس این فرهنگستان بود.
بدرالزمان قریب گرگانی ۱ شهریور ۱۳۰۸ در تهران، ایران به دنیا آمد
او اصالتاً اهل روستای گرکان، شهرستان آشتیان،استان مرکزی و از نوادگان شمسالعلما قریب گرکانی بود.
بدرالزمان قریب تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر با گرفتن دیپلم علوم طبیعی به پایان برد. پس از آن از ادامه تحصیل در آن رشته طبیعی بازماند. تا اینکه فرصتی پیش آمد و به ادبیات فارسی علاقهمند شد. او در ۱۳۳۳ در آزمون ورودیدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران پذیرفته شد. بدرالزمان قریب در سال ۱۳۳۶ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت و یک سال بعد برای تحصیل در زبانهای باستانی ایران با گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاه پنسیلوانیا به ایالات متحده آمریکا رفت. او از گروه زبانشناسی و خاورشناسیدانشگاه پنسیلوانیا مدرک کارشناسی ارشد گرفت و برای یک سال نیز در دانشگاه میشیگان مشغول به تحصیل آوا شناسیشد. در این مدت علاوه بر زبان سانسکریت، زبانشناسی هند و اروپایی را نیز آموخت.
قریب در سال ۱۳۴۰ (خورشیدی) با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان اول، به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی وارد شد و با راهنمایی والتر هنینگ به پژوهش پرداخت و پایاننامه دکترای خود را با عنوان تحلیل ساختاری فعل درزبان سُغدی نوشت.
بدرالزمان قریب پس از بازگشت به ایران پس از یک سال دردانشگاه شیراز با رتبه استادیاری به مدت چهار سال و نیم به آموزش زبان فارسی باستان، زبان پهلوی، و تاریخ زبان فارسی پرداخت. پس از آن، بار دیگر با دریافت فرصت مطالعاتی به آمریکا رفت و همزمان با پژوهش، مدتی را به عنوان استاد مدعو در دانشگاه یوتا زبان فارسی درس داد و یک ترم نیز به عنوان پژوهشگر در دانشگاه هاروارد پژوهش کرد و بار دیگر به دانشگاه شیراز بازگشت
بدرالزمان قریب در سال ۱۳۵۰ (خورشیدی) به دانشگاه تهران منتقل ش
بدرالزمان قریب در سال ۱۳۷۷ (خورشیدی) به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در سال ۱۳۷۸ (خورشیدی) به سمت سرپرست گروه گویششناسی این فرهنگستان انتخاب شد. او در سال ۱۳۸۳ (خورشیدی) نیز مدیریت گروه زبانهای ایرانی فرهنگستان را بهعهده گرفت. بدرالزمان قریب تنها عضو پیوستهٔ زنِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.
بدرالزمان قریب بیش از دو دهه عضو شورای علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بود
بدرالزمان قریب در همایش دوم، جزء چهرههای ماندگار (۱۳۸۱) ایران شناخته شد. دو کتاب زبانهای خاموش (۱۳۶۵) و فرهنگ زبان سُغدی (۱۳۷۴) از آثار بدرالزمان قریب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیبرگزیده شدهاند
بدرالزمان قریب برنده جایزه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی(۱۳۷۷) بود.
در دی ۱۳۸۷، هفدهمین قالیچه ابریشم جایزه ادبی تاریخی بنیاد موقوفات محمود افشار به بدرالزمان قریب اهدا شد
کتاب «جشننامه بدرالزمان قریب» به کوشش زهره زرشناس وویدا نداف با مقالاتی از کسانی چون ژاله آموزگار، ابوالقاسم اسماعیلپور، ایرج افشار، و منوچهر ستوده، از سوی نشر طهوری برای بزرگداشت کارهای بدرالزمان قریب منتشر شدهاست
فیلم مستند زندگی و آثار بدرالزمان قریب، با زبان خاموش نام دارد.
درگذشت
بدرالزمان قریب، صبح ۷ مرداد ۱۳۹۹، در ۹۰ سالگی درگذشت.
به گفته مدیر روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی«گویا» او بر اثر ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲درگذشته است.
آثار
تحلیل ساختار فعل در زبان سُغدی (انگلیسی)زبانهای خاموش - نوشته یوهانس فریدریش - ترجمهٔ یدالله ثمره و بدرالزمان قریب (کتاب سال جمهوری اسلامی ایراندر سال ۱۳۶۶)داستان تولد بودافرهنگ سُغدی (سغدی - فارسی - انگلیسی)کشف کتیبه پهلوی در چین
وسنتره جاتکه، داستان تولد بودا به روایت سُغدی
تاریخچه گویششناسی در ایران
مطالعات سُغدی (مجموعه مقالات)پژوهشهای ایرانی باستان و میانه
قطوف الربیع (اصول فقه به شعر عربی)
@ayeha313