💠 نجاست فضولات
🔹#مقام_معظم_رهبری: ادرار و مدفوع انسان و هر حیــوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد، مانند موش و گربه به جز پرندگان، نجس است.
🔹 آیتالله #سیستانی و آیتالله #مکارم: ادرار و مدفوع انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد، یعنی اگر رگ آن را ببُرند خون با جهش از آن بیرون میآید، نجس است؛ بنابراین، فضلۀ موش و خرگوش و گربه و حیوانات درنده و مانند آنها نجس است؛ امّا مدفوع حیوان حرام گوشتی که خون جهنده ندارد، مانند ماهی حرام گوشت، همچنین فضلۀ حیوانات کوچک مثل پشه و مگس که گوشت ندارند، پاک است؛ ولی بنابر احتیاط واجب از ادرار حیوان حرام گوشتی که خون جهنده ندارد، لازم است اجتناب شود.
📚 پینوشت:
رساله آموزشی رهبر انقلاب، جلد یک، درس۷، توضیح المسائل آیتالله مکارم، مسئله ۸۹، توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، جلد۱، مسئله ۱۰۰
#احکام
📚 #احکام_دین
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا برادر امام حسن عسکری (ع) را جعفر کذاب می گویند؟
✍️پاسخ:
✅از حضرت علىّ بن الحسين (ع) روايت شده كه فرمود: امام و حجّت بعد از من پسرم محمّد و نام او در تورات باقر است، و بعد از محمّد پسر او جعفر (ع) و نام مبارك او در نزد أهل آسمان صادق (ع) است.
راوي گويد: يا سيّدى و مولائى اى صاحب و مالك من همگى و تمامى أئمّه صادقان و امناء حضرت ايزد منّانند.
وجه تخصيص اين اسم به او چيست؟ بايد كه از روى مرحمت و احسان براى اين بنده بيان نمائى.
حضرت (ع) فرمود : پدرم حكايت كرد از پدر بزرگوار خود حضرت علىّ (ع) گفت كه: حضرت رسول ايزد معبود فرمود كه: هر گاه فرزندم جعفر بن محمّد بن علىّ بن الحسين بن علىّ بن أبى طالب عليهم السّلام متولّد گردد بايد كه او را به صادق مسمّى گردانيد. زيرا كه پسر پنجم او كه مسمّى به جعفر است دعوى امامت نمايد و جرأت بر حضرت ربّ العزّت از روى كذب فرمايد.
پس او در نزد خداى وهّاب كذّاب و مرتاب و مفترى بحضرت خداى وهّابست و او مخالف حكم پدر و حاسد برادر است و اين آن كس است كه كشف ستر خداى تبارك و تعالى در هنگام غيبت ولىّ ايزد نمايد.
پس آنگاه حضرت علىّ بن الحسين (ع) گريه بسيار كرد و گفت: گوئيا من جعفر كذّاب را مى بينم كه طاغيان زمان خود را ترغيب و تحريص بر تفتيش أمر ولىّ اللَّه تعالى كه غايب و در حفظ و حمايت اله و در پناه بود مي نمايد و متوكّل را به حرم محترم پدر مكرّم از روى جهل و حرص راهنمائي مي كند تا مطّلع بولادت آن صاحب سعادت و مظفّر بر آن ولىّ ربّ العزّت شده او را بطمع ميراث پدر بقتل آرد و أخذ حقّ او بغير حقّ نمايد.(۱)
پي نوشت:
۱. احتجاج طبرسي، ترجمه نظام الدين احمد غفارى مازندرانى، ناشر مرتضوى، ج۳، ص ۲۰۴-۲۰۳.
@ayeha313
سالروز بزرگداشت شهدای منا 🌱
حادثه منا دوم مهر ۹۴، همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان ۲۰۴» نزدیك تقاطع آن با «خیابان ۲۲۳» در منطقه منا رخ داد.
صبح روزی که حجاج برای رمی جمرات به سوی سرزمین منا حرکت کردند، بیتدبیری مأموران و مدیران سعودی در مسیر اصلی حرکت زائران موجب بروز این فاجعه بزرگ و قربانی شدن هزاران زائر بیتالله شد.
البته گرمای هوا، خستگی حجاج، ازدحام جمعیت و فقدان امدادرسانی به هنگام را نباید نادیده گرفت.
فاجعهای که از آن به عنوان «مرگبارترین رویداد تاریخ حج» یاد میشود.
تعداد جانباختگان ایرانی ۴۶۴ نفر اعلام شد كه تمامی مفقودشدگان حادثه تا ۱۶ دی ۱۳۹۴ شناسایی و ۴۲ قربانی دیگر در قبور الشهدای مكه دفن شدند...
یاد و نامشان گرامی 🥀
#پاسخ_شبهات
#مهدویت
💢امام یازدهم شیعیان #عقیم بوده و اصلا #پسری نداشته، پس امام زمان هم بدنیا نیامده!
📚کتاب مهدی بیا اثر روزبهانی!
پاسخ چیست؟
برخی از مخالفان در کانالهای #ضد_دین و وهابیت میگویند: از اساس #تولد و #وجود امام زمان(عج) واقعیت ندارد، چون امام حسن عسگری(ع) #عقیم بودند و فرزندی نداشتند؟
#پاسخ
✅برای پاسخ به این #سوال می بایست به منابع معتبر تاریخی #شیعه و #سنی رجوع کرد نظیر:
📚کمال الدین،صدوق،ج2 ص424 باب 42 و ص434 باب 43
📚بحار الانوار،ج51 ص2 باب 1
در کتاب شریف منتخب الاثر از 68 تن از علمای اهل سنت نام می برد که تصریح به ولادت حضرت حجت از نسل امام عسکری کرده اند
📚منتخب الاثر،ج2 ص369 تا تا 393
دراین بین برخی از آنها درکنار تصریح به ولادت او اعتراف کرده اند که او همان مهدی موعود است وهم اکنون در غیبت به سر می برد که به برخی اشاره می کنیم.
محمد بن یوسف گنجی شافعی:
"ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است"
📚کفایه الطالب،ص312
عبدالوهاب شعرانی حنفی:
"در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف)
📚الیواقیت والجواهر،ج2 ص127
نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی:
او بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید:
"او کسی است که زمین را پر از عدل وداد می کند"
📚شواهد النبوه،ص404
قاضی بهلول افندی می گوید:
"ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود واسم مادرش نرجس است.برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد
📚المحاکمه فی تاریخ،ص246
ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید:
"لقب او حجت،مهدی، خلف صالح،منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است"
📚الفصول المهمه،ص282
✅و دیگران از علمای اهل سنت که جهت جلوگیری از طولانی شدن از ذکر نام آنها #خودداری می کنیم.
@ayeha313
#معرفی_کتاب
نام کتاب: #مهدویت_در_اندیشه
رده سنی: عمومی
نویسنده: #محمدرضا_نصوری
قالب کتاب : یادداشت
ناشر :
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود
🌱آیه های زندگی🌱
#معرفی_کتاب نام کتاب: #مهدویت_در_اندیشه رده سنی: عمومی نویسنده: #محمدرضا_نصوری قالب کتاب : یادد
در دوران غیبت ولی خدا، سکان هدایت به دست نائبان عام سپرده شد و تمام تلاش عالمان بر این بوده که انسان ها را توحیدمحور و امام محور پرورش دهند تا بدین صورت از امام معصوم علیه السلام دفاع و حمایت کنند. یکی از اندیشمندان برجسته و ذوفنون در فلسفه، تفسیر، تاریخ، عرفان و … که مورد اعتماد خاص و عام، به ویژه بنیان گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی رحمه الله و نائب ایشان مقام معظم رهبری بوده، حضرت آیت الله حسن زاده آملی است.
لذا جستار در سخنان و آثار مرحوم علامه که مرتبط با آموزه های مهدویت هستند و تدوین آن ها، کمک شایانی در پیش برد سطح معرفتی و فکری جامعه، به خصوص فرهیختگان، نسبت به آموزه های مهدویت کند.
کتاب مهدویت در اندیشه آیت الله حسن زاده آملی در 4 فصل به نگارش درآمده است:
فصل اول: رویکرد حدیثی علامه حسن زاده آملی به مهدویت
فصل دوم: رویکرد کلامی علامه حسن زاده آملی به مهدویت
فصل سوم: رویکرد عرفانی علامه حسن زاده آملی به مهدویت
فصل چهارم: جرعه هایی از کوثر مهدویت در آثار علامه حسن زاده آملی
@ayeha313
به دو منظور والدین باید به کودکان حق انتخاب بدهند:
۱- جلوگیری از نه گفتن های اضافی و قشقرق
۲- افزایش اعتماد به نفس
اگر به کودک بیش از ظرفیتش، حق انتخاب بدهید، انگار که به آن ها اعلام جنگ داده اید.
کودک توانایی انتخاب بین تعداد زیادی اشیاء را ندارد و قادر به انتخاب از بین تعداد زیادی وسیله نیست.
به دلیل گیجی حاصل از عدم توانایی در انتخاب، به رفتارهایی رو می آورد که ما آن ها را به اشتباه لجبازی تعبیر می کنیم.
@ayeha313
💓پروردگارا
💫به میمنت و مبارکی
💓این روز زیبا
💫گره ازمشکلات همه بازکن
💓تمام خانه ها را
💫لبریز از شادی و
💓سرشار از برکت
💫و غرق درخوشبختی بفرما
💓بارالهی...
💫آغاز امامت حضرت مهدی (عج)
💓شروع بهترینها برای همه
💫و ظهور حضرت
💓صاحب الزمان را برای
💫همه عاشقان ولایت و امامت
💓مهیـا بفـرمــا
آمیــن...🙏
@ayeha313
🌸یَومُ النَّیروزِ هُوَ الیَومُ الَّذی یَظهَرُ فیهِ قائِمُنا أهلَ البَیتِ
✨امام صادق(علیه السلام):
نوروز ، روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور میکند.
📒بحار الأنوار ، ج۵۲،ص۲۷۶.
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#مجردانه ✔️ #توافقات_موثر_در_ازدواج_موفق(۱) 1⃣ حوصله و بردباری 🔸️کسانی که در قبال مسائل خانوادگ
#مجردانه
✔️ #توافقات_موثر_در_ازدواج_موفق(۲)
5⃣ از خودگذشتگی
🔹️زن و شوهر باید در مقابل یکدیگر گذشت داشته باشند و با لجاجت زندگی را به کام خود تلخ نکند
6⃣ صمیمیت
🔹️حالتی است که در آن بین زن و شوهر دو رنگی نباشد و آنچه از هم در دل دارند بگویند و غمخوار یکدیگر باشند صمیمیت آیینه ای است که آنچه در ذهن و رفتار است در آن منعکس می شود
✔️صمیمیت با ملایمت همراه است و حتی اگر اعتراض با صمیمیت و احترام همراه باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد زیرا اعتراض و احترام با یکدیگر منافاتی ندارند
7⃣ اعتماد و اطمینان
🔹️عدم وجود اعتماد در زندگی از مهمترین دلایل بروز نابسامانی است بنابراین رفتارها و حرکاتی که ممکن است از طرفین سلب اعتماد کند باید کنترل شود تا زوجین از جمیع جهات نسبت به یکدیگر تفاهم کامل داشته باشند
#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
علائم از کار افتادن ریه !👇🏻
◽گم شدن انرژی
▫️سرفههای مداوم
▫️کاهش وزن بیدلیل
▫️گیج و مبهوت بودن
▫️سخت نفس کشیدن
▫️درد ناحیه قفسه سینه
▫️خاکستری شدن پوست
▫️خس خس موقع نفس کشیدن
+ 25 سپتامبر روز جهانی ریه 🫁
@ayeha313
‼️خمیازه کشیدن در نماز
🔷سوال:
آیا #خمیازه یا #آه_كشیدن در #نماز اشکال دارد؟
✅جواب:
صداهایی که بر اثر #سرفه و #عطسه و صاف کردن حنجره از انسان صادر میشود، حتی اگر حرف از آن تولید شود، نماز را باطل نمی کند.
#احکام_نماز #مبطلات_نماز
@ayeha313
#سوال_کاربر
آیا خوردن میوه انار میتواند شیطان را از انسان دور کند و او را بهشتی نماید؟
✅ پاسخ
روایات در ارتباط با انار را میتوان به دو دسته تقسیم کرد.
🔹الف. روایات در موضوع فوائد پزشکی انار
امام علی(ع): «انار را با پوست درونش (پوست سفید که میان دانهها وجود دارد) بخورید که همانا تمیز کننده معده است».
امام صادق(ع): «دو چیز نیکو وجود دارد که هرگز وارد مزاج فاسدی نمیشوند، مگر اینکه آنرا سالم گردانند و دو چیز تباه وجود دارد که هرگز وارد مزاج سالمی نمیشوند مگر اینکه تباهش کنند. آن دو چیز نیکو انار است و آب ولرم و آن دو چیز تباهکننده پنیر است و گوشت خشک شب مانده و بو گرفته».
آنحضرت همچنین فرمود: «اگر در عراق بودم، هر روز یک انار سورانی میخوردم و در آب فرات شنا میکردم».
امام کاظم(ع): «از سفارشهاى آدم به هِبة الله(شیث) این بود که انار بخور؛ زیرا اگر در گرسنگی بخوری، تو را کفایت میکند و اگر در حالت سیرى بخورى، گوارا باشد».
🔹ب. روایات پیرامون فوائد غیر پزشکی انار
اعتقاد به تأثیر برخی از غذاها، بر روح و روان انسان، امری قطعی و مسلم است؛ و از جمله آن غذاها انار است که روایاتی در این مورد نقل شده و در ذیل میآید؛ با این وجود؛ محتمل است روایات ذیل با اینکه در ظاهر آثار معنوی را ذکر کردهاند، اما در واقع اشاره به اثرات جسمی انار نیز داشته باشند.
زیاد بن یحیی میگوید: بر امام صادق(ع) وارد شدم و در ظرفی که مقابلش بود انار چیده بودند، به من فرمود: «بخور». من نیز خم شده و از آن خوردم. سپس فرمودند: «هیچ میوهای را دوست ندارم به تنهایی بخورم و کسی شریکم نباشد، مگر انار که همانا حاوی دانهای از بهشت است».
همچنین امام صادق(ع) فرمودند:
«در میان میوهجات از انار استفاده کنید که حبهاى از آن نیست که وارد معده شود مگر این که قلب را صفا و نور میبخشد، و شیطان را تا چهل روز دور میکند».
نیز «کسی که انار را ناشتا بخورد تا چهل روز قلبش روشن میشود».
نیز «انار را با پوست درونی آن بخورید تا معده را شستوشو دهد. هر دانه انار تا چهل روز دل را زنده میکند، جان را روشنى میبخشد، از بیماری جلوگیری کرده و وسوسه شیطان را سست میسازد».
در این روایات دو تعبیر وجود دارد: «أنارت قلبه؛ قلب را نورانی میکند» و «طردت عنه وسوسة الشیطان؛ وسوسه شیطان را از او دور میکند» که شاید بتوان آنرا به یافتههای جدید نیز پیوند داد:
انار از میوههایی خونساز و تصفیهکننده خون است؛ این فایده سبب راحتی عمل پمپاژ خون توسط قلب میباشد که شاید تعبیر به نورانی شدن قلب ناظر به این معنا باشد. همچنین انار سبب نابودی میکروبها و قدرت یافتن بدن در مقابلشان میشود که شاید به دلیل نامفهوم بودن معنای میکروب در آن زمان، تعبیر به شیطان شده است. البته در برخی روایات این احتمال بعید است چون سخن از وسوسه شیطان شده است.
علامه مجلسی در اینباره میگوید:
«بعید نیست که برخی غذاها در حالات روحانی انسان تأثیر داشته باشند و ممکن است آنچه در روایت آمده مشروط به شرایطی؛ مانند اخلاص، تقوا، میزان اعتقاد و... بوده باشد؛ و اگر در برخی مواقع خلاف آن پیش بیاید، به این جهت است که در مقدمات، اشکالی پدید آمده است».
بنابر این، تأثیری که در این روایت ذکر شده؛ بیان علت مستقل نیست، بلکه شرایط و مقدمات بسیاری را لازم دارد که خوردن برخی از غذاها به برخی انسانها در رسیدن به هدفشان کمک میرساند؛ از اینرو در برخی روایات، فائده انار، تنها برای مؤمنان اعلام شده است: «بر شما باد به خوردن انار شیرین؛ چرا که هیچ دانهاى از آن به معده مؤمنى در نمیآید، مگر اینکه بیماری را از آن ریشهکن کرده و وسوسه شیطان را از او دور میسازد»
@ayeha313
#خرافه_عیدالزهرا
💢آیا قاتل #خلیفه_دوم به کمک امام علی(ع) از مدینه فرار کرد و با طی الارض به #کاشان رفت؟
✅مرگ ابولولو؛ قاتل خلیفه دوم
در کتب #تاریخی آمده ابولولو پس از آسیب زدن به عمر و زخمی کردن تعدادی دیگر نمازگزاران پا به فرار گذاشت اما نتوانست از مسجد بیرون برود و در همانجا مردم او را دستگیر کردند و او که خود را گرفتار دید - با همان خنجری که عمر را با آن زده بود - خود را کشت (خودکشی کرد).
اما درباره قبر او باید گفت #طبیعی است جنازه اش را در همان مدینه دفن کرده اند. به هرحال او #نتوانست بگریزد حتی نتوانست از مسجد بیرون رود بلکه همانجا خودکشی کرد چه رسد به اینکه پایش به ایران و کاشان رسیده باشد!!. بنابرین اینکه برخی از عوام می گویند" ابولولو فرار کرده، نزد حضرت امیر(ع) آمد و از ایشان #پناه خواست و ایشان فرمودند: من تو را با طیّ الارض به کاشان می برم که مردمانش شیعه هستند" کاملاً بی پایه است زیرا مردم کاشان در آن زمان شیعه نبوده اند. اساساً مردم کاشان به تبعیت از قم شیعه شدند و چون رواج تشیع در قم بین سالهای 80 تا 115هجری آغاز شده بنابراین در سال مرگ عمر (سال 23 هجری) خبری از تشیع در کاشان یا در قم نبوده است.بلکه تشیع در آن زمان در میان عده ای از صحابه در مدینة النبی(ص) منحصر بود.
📚 تاریخ تشیع در ایران ص 173
در یک کلام نمی توان قصه های عامیانه ی مربوط به ابولولو را – که با عموم تواریخ شیعه و سنی تعارض دارند - باور کرد.درباره خودکشی ابولولو نیز به منابعی که در فوق ذکر شد مراجعه فرمایید.
استاد #رسول_جعفریان معتقد است قصه های عوامانه زیادی در قرن 6 و 7 در میان شیعیان درباره ابولولو رواج یافته که فاقد مستند تاریخی و علمی است.
وی با اینکه از #اشتباهات عمر دفاع نمی کند با این حال #دفاع از ابولولو را نیز ناروا می داند.
📚تاریخ خلفا ص 110
@ayeha313
#خرافه_عیدالزهرا
💢 آیا نهم ربیع روز #قتل خلیفه دوم است؟
"این متن بدنبال دفاع از #خلیفه_دوم نیست؛ بلکه هدف رفع یک داستان تخیلی در بین #شیعیان است"
✅تاریخِ #دقیق قتل عُمَر بن خطاب به دست ابولولو :
طبق منابع تاریخی شیعه و سنی ، عمر بن الخطاب ( خلیفه دوم ) در بیست وششم ذی الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت. بنابراین وی در آخر ذیحجه یا اول محرم درگذشته است. این مطلب را همه ی مورخان اعم از شیعه و سنی در آثار خود آورده اند. بنابراین اقلیت قلیلی که در نهم ربیع الاول مراسم عمرکشان ( عید الزهرا یا فرحة الزهراء ) برگزار می کنند اساسا حدود هفتاد روز تأخیر می کنند و کارشان حتی اگر توجیه شرعی و عقلی دشته باشد ، دستکم از نظر تاریخی دچار اشکال است.
✅برای اطمینان می توانید به منابع تاریخی زیر مراجعه فرمایید که همگی آخر ذی الحجه را به عنوان تاریخ قتل عُمَر بیان کرده اند:
✅منابع تاریخی #شیعه یا متمایل به تشیع :
۱. تاریخ الیعقوبى ، یعقوبی، ج۲ ، ص۱۵۹ ، قرن سوم ، مولف آن شیعه است. همچنین تاریخ یعقوبى/ ترجمه فارسی آیتی ، ج۲ ، ص۴۹
۲. التنبیه و الإشراف ، مسعودی ، ص۲۵۰ ، قرن چهارم ، مؤلف آن شیعه یا متمایل به تشیع است
۳. مروج الذهب ، مسعودی ، ج۲ ص۳۰۴ و ص۳۲۱ ، قرن چهارم ، مولف آن شیعه یا متمایل به تشیع است.
۴. الفتوح ، ابن اعثم کوفی ، ج۲ ، ص۳۲۳ ، قرن چهارم ، مولف متمایل به تشیع است.
۵. مَسارّ الشیعه ، ص42 ، مؤلف: شیخ مفید (ره) پیشوای بزرگ شیعیان در اوایل قرن پنجم که خوشبختانه نسخه خطی اصلی این کتاب با دستخط مؤلف موجود است. در این کتاب نیز مرگ عمر در ذیحجه ذکر شده است. می دانیم که شیخ مفید(ره) از نظر عظمت علمی و تقوایی در حد عالی هستند تا جایی که برخی بر این باورند که به دریافت توقیع ( نامه ) از امام عصر (عج) مشرف شده اند.
✅برخی دیگر از #منابع تاریخی:
۶. الإمامة و السیاسة ، مولف ناشناس، ج۱ ص۳۹ ، قرن سوم ، مذهب مولف: نامعلوم
۷. المعارف ، ابن قتیبه، ص ۱۸۳ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی
۸. أنساب الأشراف، بلاذری، ج۱۰، ص۴۱۷ ، قرن: سوم ، مذهبِ مولف: سنی
۹. الطبقات الکبرى، محمد بن سعد، ج۳ ، ص:۲۵۸ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی
۱۰. تاریخ الطبری، طبری، ج۴، ص:۱۹۱ ، قرن چهارم ، مذهب مولف: سنی
✅بد نیست بدانیم که #علمای قدیم ما شیعیان درباره اینکه « عمر در ذیحجه کشته شده » اتفاق نظر داشته اند و حتی مرحوم علامه مجلسی(ره) نیز به این موضوع اعتراف کرده است
📚بحارالانوار، ج۳۱، ص ۱۱۸
✅البته مجلسی(ره) خود سعی کرده به هر قیمت شده #نهم ربیع الاول را تایید کند!! بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیست از سوی حکومت یا جو جامعه تحت فشار بوده اند و از این رو به روایتی که از نظر سندی ضعیف است و از نظر متن نیز با مسلمات تاریخی و روایی در تعارض است استناد کرده اند! روایتی که مجلسی به آن استناد کرده از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.
✅کفعمی از ابن ادریس حلی (صاحب کتاب السرائر) نقل کرده که درباره تاریخ نهم ربیع گفته است: " مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ " ترجمه: « هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است». سپس خود کفعمی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته می افزاید: « الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک» یعنی «شیعه و سنی بر این موضوع اتفاق نظر دارند»
📚کفعمی، مصباح الکفعمی = جنة الأمان الواقیة ، ص: 511 و مجلسی، بحارالانوار، ج۳۱، ص ۱۱۹
@ayeha313
❌پاسخ به شبهات
علامه برقعی: مهدی یک چیز موهومی است و امام حسن عسکری اصلا فرزند نداشته است، به جای توسل به او، از خود خدا کمک بخواهید! (شبهه خلاصه شده است)
#مهدویت
✅ پاسخ
🔹 پیش از پاسخ به این شبهه یادآور می شود که یکی از روشها برای باورپذیر کردن شبهات، انتساب شبهه به افراد مشهور یا مهم است. به همین دلیل مشاهده می کنید که در فضای مجازی مثلاً از قول چارلی چاپلین، شکسپیر، نادرشاه، کوروش و... سخنانی نقل می شود که حتی روح آنها نیز این سخنان بی خبر است!! گاهی نیز برای اینکه ادعا و شبهه ی منتشر شده وجاهت بیشتری پیدا کند گوینده ی آن را با القابی همچون: علامه، پروفسور استاد و ... توصیف می کنند. مثلاً می گویند «پروفسور ناکازاکی دانشمند ژاپنی در مورد مردم ایران گفته است....» در حالیکه چنین شخصی اساسا وجود خارجی ندارد. در مورد مرحوم آقای برقعی نیز چنین است. یعنی برای ترویج و انتشار نظرات شاذ او که برگرفته از عقاید وهابیون است، القابی همچون آیت الله، علامه، مرجع تقلید و... درست میکنند، درحالیکه ایشان نه آیت الله بوده یعنی اجازه اجتهاد از کسی نداشته، و نه علامه. علامه به کسی گفته می شود که در فنون مختلف صاحب نظر و تالیفات علمی ارزشمند باشد. مثلاً اگر به آثار علمی علامه جعفری یا علامه طباطبایی مراجعه شود، چنان کتاب و تألیف علمی در رشتههای گوناگون دارند که وسعت دانش آنها بر همگان معلوم میشود و حقاً آنها را شایستهی این لقب میدانند. اما مرحوم آقای برقعی دارای آثار علمی قابل توجهی نیست و بنابراین پرواضح است که جعل لقب علامه برای ایشان، برای پر رنگ کردن نظرات خاص اوست.
🔹اما در خصوص انکار توسل به اهل بیت که توسط ایشان ذکر می شود، هیچ دلیل تازه جز تکرار سخنان وهابیون که بارها رد شده است، مطلبی ندارند. برای پرهیز از طولانی شدن مطلب به شفای چشم حضرت یعقوب به واسطه ی پیراهن یوسف که با صراحت در قرآن ذکر شده اکتفا می شود. یعنی اگر کسی قرآن را به عنوان کتاب آسمانی قبول دارد، امکان عنایت از سوی ولی خدا را نیز باید بپذیرد، اما اگر قرآن را قبول ندارد، سخن دیگری است و اساسا مسائل مهمتری برای اثبات به این شخص وجود دارد و نوبت به اثبات امکان توسل به اولیاء الهی نمی رسد.
🔹در مورد امام زمان علیه السلام نیز ایشان تاکید می کند باید عقل را به کار بست و منکر امام زمان شد!! یعنی همه ی معتقدین به امام زمان ( که اختصاص به شیعه هم ندارد) عقل نداشته و ناگهان عقل تنها به ایشان ارزانی شده و فهمیده امام زمانی وجوود ندارد!! در پاسخ به این نکته بسنده می کنم که دلایل عقلی و نقلی وجود امام زمان آنقدر زیاد است که حتی وهابیونی که ایشان آراء خود را از آنها گرفته هم به مسئله ی مهدویت اقرار و اعتراف کرده اند.
@ayeha313