#ایرانشناسی
نام اثر: #دروازه_ارگ_ (سمنان)
تاریخ افتتاح: ۱۸۸۵
سبک معماری: معماری قاجاری
تاریخ ثبت ملی: ۳۰ خرداد ۱۳۵۸
دورهٔ ساخت اثر: دوره قاجار
شمارهٔ ثبت: ۳۹۵
دروازه ارگ یا میدان ارگ مربوط به دوره قاجار است و این بنا در تقاطع خیابان طالقانی و خیابان شیخ فضلالله نوری در مرکز سمنان واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شمارهٔ ثبت ۳۹۵ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
علت ساخت دروازه ارگ سمنان
ساخت این دروازه به زمان قاجار بازمیگردد، هنگامی که ناصرالدین شاه برای سفر به مشهد در میان راه در سمنان توقف میکند و مدت ۳ روز در این ارگ اقامت میکند و به دلیل اینکه در قسمت شمالی این ارگ دروازهای وجود نداشته است دستور ساخت آن را در مدتی که در سمنان حظور داشته است میدهد.
علت تخریب ارگ
ارگ سمنان بنایی بزرگ و چشمگیر بوده است به نحوی که در خود ساختمانهای اداری چون تلگرافخانه و ساختمانهای دیگری مانند آب انبار، حمام را در خود جای داده بود همچنین در داخل دیوارهای ضخیم ارگ اتاق هایی برای نگهبانی تعبیه شده بود. این ارگ بزرگ که دارای ۱۲ برج متفاوت بود به عنوان مرکز حکومتی شهر سمنان به شمار میرفته است.
اما علت اینکه امروزه از آن همه عظمت و زیبایی تنها دو دروازه از آن باقی مانده این است که در دوران رضا شاه پهلوی به علت عمران وساخت وساز شهری این بنا تخریب شد و با همت و ممانعت دوستاداران فرهنگ باعث شد دروازه شمالی و جنوبی این بنا از تخریب در امان باشند. امروزه این بنا مرمت شده است همچنین نوپردازیهای زیبا باعث شده عظمت و زیبایی این دروازه ارگ در شب دو چندان شود.
بخشهای دروازه ارگ سمنان
این دروازه زیبا که به یادگار از زمان قاجار به جای مانده است دارای دو ورودی جنوبی و شمالی میباشد.
ورودی شمالی
این ورودی زیبای آجری ارتفاعی بیش از ۷ متر دارد و دارای درب ورودی از جنس الوار قطور که به گل میخهای آهنی مزین شده است. همچنین در قسمت شمالی دروازه ارگ میتوانیم شاهد ۶ مناره زیبا با کاشیکاریهای رنگین باشیم. در بالای سردر ورودی شمالی نبرد رستم و دیو سپید به زیبایی هرچه تمام با کاشیهای هفت رنگ به تصویر کشیده شده است. همچنین بر روی دیوارهای دو طرف دروازه شمالی نقشی از سربازان زمان قاجار به همراه تصویر شیر و خورشید با هنرمندی کاشیکاری شده است. جالب است بدانید امروزه نیز به تبعیت از گذشته شب هنگام درهای این دروازه بسته میشود.
ورودی جنوبی
این نما کاملا به صورت قرینه با ورودی شمالی قرار گرفته اما از نظر ظاهری کاملا باهم متفاوت هستند. در جلوی ورودی جنوبی دو ایوان میبینیم همچنین دو ورودی باریک که زمانی راه ورود و خروج ارگ بوده است. چیزی که درنگاه کردن به این دوازه شما را مجذوب میکند خط نستعلیقی است که بر سردر نیمدایره شکلی بر بالای ورودی دوازه نوشته شده است. اگرچه زیبایی ورودی جنوبی به پای قسمت شمالی نمیرسد اما قسمت جنوبی نیز از کاشیکاری های زیبا بی نسیب نمانده است.
@ayeha313
#خانه داری
#مهدویت
#ازدواج
#روانشناسی
#مذهبی
https://harfeto.timefriend.net/16713793680118
لینک ناشناس کانال آیه های زندگی👆👆👆نظرات،پیشنهادات وانتقادات خودتان را با ما میان بگذارید
💖معبودا
🌸در شروع هفته
⚪️با سبدی پر از تمنا به سویت می آیم
🌸تا با سبدی پر از رحمتت بازگردم
⚪️و از تو می خواهم
🌸دلی آگاه و قلبی شاکر
⚪️و ذهن و افکاری پر از آرامش
🌸به من و عزیزان و دوستانم
⚪️عطا فرمایی
آمین یا رَبَّ الْعالَمین 🙏
ای پروردگار جهانیان 🙏
@ayeha313
🌸 امام محمد باقر علیهالسلام میفرمایند:
🍁 إیّاکُمْ وَالتَّفَکُرَ فِي اللهِ وَلکِنْ إذا أرَدْتُم أنْ تَنْظُرُوا إلَی عَظَمَتِهِ فَانْظُرُوا إلَی عَظِیمِ خَلْقِهِ.
از اندیشیدن در ذات خدا بپرهیزید؛ اما هرگاه خواستید عظمت خدا را دريابید، به آفریدههای با عظمتش بنگريد.
📚 کافی، جلد 1، صفحه 92
@ayeha313
#مجردانه
🚨#دلایل_نادرست_برای_ازدواج
⬅️فقط فرو نشاندن نیاز جنسی
✍تمرکز و تخیل بر این موضوع که هدف از ازدواج فرونشاندن نیاز جنسی است.موجب می شود که فرد از توجه و تمرکز بر مالک های اساسی همسر گزینی غافل شود.
#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
فواید مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه 🥚
▫️سبب کاهش وزن میشود
▫️تخم مرغ میتواند میزان مصرف کالری را تا 18درصدکاهش دهد
▫️این غذای سرشاراز پروتئین احساس سیری و پربودن شکم را به شما میدهد
@ayeha313
خطرات نگه داشتن ادرار 👇🏻
▫️بزرگ شدن مثانه
▫️مشکل سیستیت و پیلونفریت
▫️عفونت ادراری
▫️بی اختیاری ادرار
▫️درد در قسمت تحتانی شکم
▫️عفونت معده
▫️پریشانی ذهن
▫️درد هنگام دفع
▫️تب
▫️سنگ کلیه
▫️کیست کلیه
@ayeha313
💠 اقامه #نماز_فرادا هنگام #نماز_جماعت
💬 سوال: آیا کسی که بدون توجه به نماز جماعت، نماز فرادا می خواند، فقط مرتکب فعل حرام می شود یا نمازش نیز باطل است؟
✅ پاسخ_به مراجع
🔹 امام خامنه ای: اگر اين عمل #تضعيف_نماز_جماعت و #اهانت و بىاحترامى به #امام_جماعت محسوب شود، جايز نيست. [1]
🔹 آیت الله مکارم: در صورتي که #هتک نماز جماعت يا #توهين به امام جماعت محسوب شود، جايز نيست، در غير اين صورت اشکالي ندارد در صورت هتک یا توهین، بنابر احتیاط واجب باید آن نماز را اعاده نماید. [2]
🔹 آیت الله سیستانی: خواندن نماز فرادا در جایی که نماز جماعت برپا مى شود چنانچه هتک امام جماعت بوده و#عدالت وى را زير سؤال ببرد و او مستحق چنين #هتكى نباشد حرام است ولى نمازش صحيح است. [3]
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، نمازش هم بنابر احتیاط باطل است. [4]
🔹 آیت الله فاضل: اگر کسی در جایی که جماعت برگزار است همزمان با آن در کنار جماعت فرادا نماز بخواند در صورتی که طوری باشد که سبب بی احترامی به جماعت یا #وهن امام جماعتی که مردم او را #عادل می دانند حساب شود، حرام و #گناه است و نماز باطل است. [5]
◀️ پی نوشت: 👇👇
[1]. پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات نماز جماعت، سوال شماره: 555.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508010026.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 545544.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34620.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502289.
#احکام
📚 #احکام_دین
@ayeha313
#پرسش_کاربر
آیا حیوانات هم بهشت و جهنم دارند؟ و اگر بهشت و جهنم دارند یعنی اختیار و تکلیف هم دارند؟
✅پاسخ
علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار چنین می فرماید:
اخبار دالِ بر این که خداوند حیوانات را محشور می کند واین که حتی بعضی از آنها در بهشت ( خدمتگزار بهشتیان) هستند فراوان است و بابی را در این کتاب به این موضوع اختصاص میدهد. (بحار الانوار،ج7 ص276)
برخی از این روایتها از این قرار است:
از ابوذر نقل شده است که ما خدمت پیامبر بودیم که در پیش روی ما دو بز به یکدیگر شاخ زدند.پیامبر فرمود:
"ایا می دانید چرا اینها به یکدیگر شاخ زدند؟
حاضران گفتند نه
پیامبر فرمود:ولی خدا می داند چرا؟وبه زودی در میان آنها داوری خواهد کرد (تفسیر مجمع البیان،ذیل آیه 38 انعام)
🔹در روایت دیگر آمده است که فرمود:
"خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت بر می انگیزاند وقصاص بعضی را از بعضی می گیرد حتی قصاص حیوانی که شاخ نداشته ودیگری بی جهت به او شاخ زده است را از او خواهد گرفت" (تفسیر المنار،ذیل آیه فوق الذکر)
خداوند نیز می فرماید:
"هیچ جنبنده ای درست زمین وهیچ پرنده ای که با دوبال خود پرواز می کند نیست مگر اینکه امتهایی همانند شما هستند... سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می گردند"( انعام 38)
ومی فرماید:
"هنگامی که حیوانات وحشی محشور میشوند"( 5 تکویر)
🔹اما درباره بخش آخر سوال که «آیا حیوانات عقل واختیار دارند که تکلیف داشته باشند و محشور شوند؟» آیت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند:
«تکلیف مراحلی دارد وهر مرحله ادراک وعقلی متناسب خود میخواهد، تکالیف فراوانی که در قوانین اسلامی برای یک انسان وجود دارد بقدری است که بدون داشتن یک سطح عالی از عقل ودرک انجام آنها ممکن نیست وما هرگز نمیتوانیم چنان تکالیفی را برای حیوانات بپذیریم زیرا شرط آن در آنها حاصل نیست اما مرحله ساده تر وپایین تری از تکلیف تصور میشود که مختصر فهم وشعور برای آن کافی است ما نمی توانیم چنان فهم وشعور وچنان تکالیفی را بطور کلی از حیوانات انکار کنیم. با توجه به مراتب تکلیف وتفاوت مراتب عقل اشکال بالا در مورد حیوانات نیز حل می شود» (تفسیر نمونه،ج5 ص226)
@ayeha313
#پاسخ_شبهات
💢آیا قسمت لعن در #زیارت_عاشورا جزو این زیارت است، یا این قسمت بعدها اضافه شده است؟
با توجه به #منابع اولیهای که برای زیارت عاشورا وجود دارد در مورد قسمت لعن زیارت عاشورا « وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ والرَّابِعَ اَللَّهُمِّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً» دو #دیدگاه وجود دارد.
۱. زیارت عاشورا با تمام عباراتش بدون کم و کاست از جمله #لعن مذکور جزو زیارت عاشورا است. عین این عبارات در مصباح المتهجد آمده است: «اللهم خص أنت أول ظالم باللعن مني و ابدأ به أولا ثم الثاني ثم الثالث و الرابع اللهم العن يزيد خامسا».
۲. با توجه به #متن وارد شده در کامل الزیارات برخی نیز این زیارت را بدون لعن مذکور پذیرفتند. متنی که در کامل الزیارات وجود دارد بدون عبارت «وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ والرَّابِعَ اَللَّهُمِّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً» میباشد، بلکه متن آن عبارت است از: اللهم خص أنت أول ظالم ظلم آل نبيك باللعن ثم العن أعداء آل محمد من الأولين و الآخرين اللهم العن يزيد و أباه.
بنابراین، در #متن زیارت عاشورا بنابر نقل ابن قولویه، فقط عبارت وسط « وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ» نقل نشده است، اما لعن بر #معاویه و یزید در آن آمده است.
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ص 776،
📚ابن قولویه، كامل الزيارات، ص 177،
@ayeha313
#نام_آوران_ایران
#عباس_اخوین (خطاط)
زاده: ۱۳۱۶ مشهد
تحصیلات: لیسانس شیمی
رتبه: چهره ماندگار خوشنویسی
عباس اخوین متولد سال 1316 در مشهد است وی دارای مدرک کارشناسی شیمی و درجه استادی از انجمن خوشنویسان ایران بوده و به عنوان چهره ماندگار در رشته خوشنویسی در سال 1389 معرفی گردید.
اخوین نزد استاد شادروان علی آقاحسینی که خود از شاگردان عماد الکتاب بود، تعلیم خط نستعلیق گرفت، بعد از گذشت دو سال استفاده از محضر ایشان، خوشنویسی را به حد کمال فرا گرفته و به خطوط اساتیدی چون عماد الکتاب، کلهر و بویژه میر عماد حسنی علاقمند شد و به مشق نظری و قلمی از روی خطوط این اساتید پرداخت.
. در سال ۱۳۵۹ استادانی همچون علی اکبر کاوه، سید حسن میرخانی، سید حسین میرخانی و ابراهیم بوذری گواهینامه استادی او را با کسب بیشترین امتیاز اعطا کردند.
اخوین در سالهای ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ بعنوان خطاط در روزنامه کیهان فعالیت کرد و سپس در سال ۱۳۵۸ به عنوان استاد و عضو هیأت تخصصی گزینش مرحله استادی و نیز عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران مشغول فعالیت شد و در حال حاضر عضو هیئت ارزشیابی هنری وزارت ارشاد است.
او از معدود اساتیدی است که از سال ۱۳۳۷ تنها به هنر خوشنویسی بصورت کاملا حرفهای مشغول است.
یکی از ویژگیهای نمایان اخوین در خوشنویسی، پیروی از مکتب میرعماد است. افزون براین که در چلیپانویسی نیز بیمانند است. او عناصر تازهای را به این مکتب خوشنویسی افزوده است. در خور یادآوری است که اخوین خوشنویسی 35 جلد کتاب را انجام داده است. او که روزهای سالخوردگی را میگذراند، چنین باور دارد که در این سالها شیوهی او در خوشنویسی جا افتادهتر و پختهتر شده است. بهدرستی نیز اشاره میکند که به گسترش خوشنویسی در ایران یاری رسانده و از بیراهه رفتن خط جلوگیری کرده است. از اینرو، باور دارد که دِین خود را به میراث کشورش ادا کرده است.
اخوین در سال ۱۳۷۱ مرکز کتابت و تعلیم ایران را تاسیس نموده و تا کنون مشغول تدریس میباشد. خط نستعلیق وی در نرمافزار خوش نویسی کلک، پیاده سازی شدهاست و در بین خوشنویسان معاصر، مروج شیوه قدما است.
این هنرمند در مدت ۵۰ سال کار خوشنویسی، کتابهای زیادی را برای استفاده علاقمندان به چاپ رساند .