eitaa logo
🌱آیه های زندگی🌱
327 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
525 ویدیو
14 فایل
#خانه داری #مهدویت #ازدواج #روانشناسی #مذهبی https://harfeto.timefriend.net/17180058032928 لینک ناشناس کانال آیه های زندگی👆👆👆نظرات،پیشنهادات وانتقادات خودتان را با ما میان بگذارید
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ متن سوال 👇👇👇 ❔در ميان دانش آموختگان و شاگردان دو نام بزرگ به چشم ميخورد يا امام ابوحنيفه از ائمه اهل و پايه ريز مذهب حنفى از مذاهب اهل سنت٢- يا امام مالك از ائمه اهل سنت و پايه ريز مذهب مالكى از مذاهب اهل سنت سئوال: اگر امام صادق دانشمند و تئوريسين بزرگ شيعه و پايه گذار است، چگونه از بزرگان اهل سنت هستند ❗️❗️ ✅ پاسخ 👇👇👇 👌این که بزرگان اهل سنت شاگرد امام صادق علیه السلام بوده است ادعای شیعه نیست بلکه بزرگان و علمای سنی مذهب این را در کتب خود نقل کرده اند . 🗯مالک بن انس امام مالکی ها درمورد امام صادق علیه السلام می گوید: «برتر وبالاتر از جعفر بن محمد را در علم وعبادت وپرهیزگاری، نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده ونه به بشری خطور کرده است» 📚تهذیب التهذیب،ج2 ص104 🗯خوارزمی در مناقب از ابوحنیفه امام ها نقل می کند که درمورد امام صادق علیه السلام می گفت ؛ «من فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام. وگفت :اگر آن دوسال ( شاگردی) نبود نعمان ( ابوحنیفه) هلاک می شد » 📚مناقب ابوحنیفه،ج1 ص172 _ تحفه اثنی عشریه،ص8 🗯محمد بن طلحه درمورد امام علیه السلام می گوید ؛ "او دارای دانشی سرشار، عبادتی بسیار، پارسایی آشکار وهمیشه درحال ذکر بود... گروه بسیاری از بزرگان دین از او نقل روایت کرده واز دانش او بهره برده اند وبر شاگردی او افتخار کرده اند...مناقب او چنان زیاد است که کسی را یارای شمارش آن نبوده... " 📚مطالب السوول،ج2 ص56 🗯حافظ ابو نعیم از بزرگان اهل سنت می اورد: « گروهی از تابعین و بزرگان و امامان اهل سنت از امام صادق کسب علم و نقل حدیث می کردند که از جمله انان ، بن انس ،شعبه بن حجاج،سفیان ثوری،ابن جریح و...می باشند» 📚حلیه الاولیائ،ج3 ص198 🗯مولف کتاب ائمه الهدی چنین می اورد: « امام صادق دریایی از علم بود تا جایی که چهار هزار نفر از او کسب علم و نقل حدیث می کردند که برخی از انان از بزرگان دین بودند مانند امام ابو حنیفه،امام مالک بن انس،امام سفیان ثوری،و دیگران از بزرگان » 📚ائمه الهدی ص117 🗯علامه شبراوی شافعی چنین می نویسد: « برای امام صادق مناقب فراوانی بود و فضائلش مشهور بود .امامان زیادی از او کسب علم و نقل حدیث کردند مانند مالک بن انس،ابو حنیفه،یحیی بن سعید،ابن جریح،ثوری،ابن عیینه،شعبه و » 📚الاتحاف بحب الاشراف،ص54 🗯ابن حجر نیز در صواعق می اورد: « از امام صادق مردم بسیاری کسب علم کردند تا جایی که علومش در تمام شهر ها منتشر شد و بزرگان علما او بودند مانند یحیی بن سعید،ابن جریح،مالک ،ابو حنیفه،شعبه،و ...» 📚الصواعق ص120 🔸شهید مطهری می آورد ؛ « تمام امامهاى اهل تسنن يا بلاواسطه و يا مع الواسطه شاگرد امام بوده و نزد امام شاگردى كرده‏ اند. در رأس ائمه اهل تسنن ابوحنيفه است، و نوشته ‏اند ابوحنيفه دو سال شاگرد امام بوده، و اين جمله را ما در خود آنها مى ‏خوانيم كه گفته‏ اند او گفت: «لَوْ لَا السَّنَتانِ لَهَلَكَ نُعْمانُ» اگر آن دو سال نبود نعمان از بين رفته بود. مالك بن انس كه امام ديگر اهل تسنن است نيز معاصر امام صادق است. او هم نزد امام مى ‏آمد و به شاگردى امام افتخار مى‏ كرد. شافعى در دوره بعد بوده ولى او شاگردى كرده شاگردان ابوحنيفه را و خود مالك بن انس را. احمد حنبل نيز سلسله نسبش در شاگردى در يك جهت به امام مى‏ رسد. و همين‏طور ديگران. حوزه درس فقهى امام صادق از حوزه درس تمام فقهاى ديگر بارونق‏تر بوده است‏. 📚مجموعه آثار ج 18 ص 73 ❔اما این که اینان چرا تن به امامت امام صادق علیه السلام ندادند پاسخ روشنی دارد .انسان موجودى است و براى اين كه جانب خير يا شر را برگزيند، تنها علم كافى نيست بلكه در كنار علم، بايد اراده نيز ضميمه شود. بسيارى از افراد در زمان پيامبر اكرم و ائمه اطهار حقيقت را مى شناختند. اما به دليل منافع مادى يا شهوات نفسانى خود را به جهالت مى زنند و حق را انكار مى كردند. عمر بن خطّاب در جريان قلم و دوات، در مقابل پيامبر جبهه گيرى كرد. ابليس در برابر خدا گردنكشى نمود. ابوحنيفه در برابر امام صادق علیه السلام باز كرد. كسانى نيز در زمان ما، شاگرد امام راحل و مريد او بودند ولى در نهايت، با دشمنان امام هم آواز گشتند. اين اقتضاى اختيار است كه انسان بتواند راه و دين يا راه نفس را در پيش بگيرد . 👌آرى آن كس كه خواب است را مى توان بيدار كرد اما آن كه خود را به خواب زده است هرگز نمى توان بيدار كرد چنان که قرآن می گوید ؛ « آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند در حالى كه در دل به آن داشتند.» @ayeha313
ارتباط بین یک زن🧕🏻 و شوهر🧔🏻، یک باره و ناگهانی به کشمکش و شکست نمی‌رسد، بلکه رفتار‌های نامناسب، دقت نداشتن روی گفتمان، بی‌مهارتی و بسیاری موارد دیگر در روابط زوج‌ها وجود دارد که رفته رفته و در گذر زمان، روی هم تلنبار می‌شود و متأسفانه ممکن است کار را به جا‌های باریک بکشاند. @ayeha313
فواید باغبانی👇 🔺کمک به داشتن تغذیه‌ی سالم 🔺کمک به تناسب اندام 🔺کمک به ایجاد احساس آرامش 🔺افزایش سلامت روانی افراد @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠❓سوال: اگر قرآن براى همه زمان ها و مكان ها است، چرا از اصطلاحات و فرهنگ رايج عربستان بهره برده است؟ ✅ پاسخ: 🔸بدرست است که قرآن در انتقال پیام خود، از زبان عربى و مثال هاى رايج بين مردم آن زمان استفاده كرده؛ ولى «پيام ها» فراتر از محدوديت زمان، مكان و قوم خاصى است. روشن است كه اهداف قرآن، در آن مثال ها و مصاديق محدود نمى گردد؛ ولى براى تفهيم و محاوره، گريزى از آنها نيست. پس مفاهيم و معانى بلند و ژرف، از رهگذر آن مصاديق، پى گيرى مى شود و اين اهداف همان نتايج معرفتى، اخلاقى و هدايتى است كه عموم مردم را شامل مى گردد؛ چرا كه مسائل تربيتى و هدايتى، نمى تواند در مكانى خاص و يا زمانى معين محصور شود. چنانكه در آيات نخستين سوره ابراهيم (علیه السَّلام) آمده است: 🔹«ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاّ بِلِسانِ قَوْمِهِ» «ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم»(ابراهيم، آيه 4). 🔸پس با توجه به اينكه قرآن، بيانگر همه چيز است و محدود در زمان و مكان مشخصى نيست؛ معلوم مى شود كه واژگان اختصاصى، محدوديتى در ارتباط با اهداف بلند آن پديد نمى آورد و اگر هم چنين تأثيرى داشته باشد، با توجّه به محتوای فاخر قرآن، جايگاه خود را نزد هر مخاطبى حفظ خواهد كرد. عربى بودن زبان قرآن نيز اگر چه به جهت بعثت پيامبر (صلی الله علیه وآله) در ميان عرب زبانان بوده است؛ اما خود آن داراى امتيازات فراوانى نسبت به زبان هاى ديگر است و چه بسا حكمت خداوند بر اين اساس بوده كه دين خاتم و كامل خود را به زبان كامل و مبين به ظهور رساند. 🔸همچنين استفاده از زبان يك قوم، غير از استفاده از فرهنگ آن قوم است. قرآن اگرچه به زبان عربى است؛ ولى فرهنگ نوينى را با خود به همراه آورده و در موارد بسيارى با عناصر فرهنگى حاكم بر شبه جزيره عربستان، به مخالفت برخاسته و آنها را نسخ كرده است. علاوه بر اين قرآن براى خود، زبان و ادبيات مستقلى دارد. @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدای خوب و مهربانم امروز تمنا دارم 🙏 دل و زبان من و دوستان و عزیزانم را پاک و زیبا کن 🌷 باشد که در سیمایمان، روشنی عشق تو بدرخشد و دلمان را آرام و مملو از عشق خودت گردان🙏 آمیـــن یا اَرْحَمَ الرّاحِمین 🙏 ای مهربان ترین مهربانان 🙏 @ayeha313
●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): یعنی؛ پاسخ بگویی و در پاسخ‌گفتن درنگ نکنی و درست بگویی و اشتباه نکنی‌. غُررالحِکم،حدیث۲۵۵۰ @ayeha313
👈 نکات زیر می تواند به شما کمک کند که چطور به خودتان یاد بدهید که روی نقاط مثبت در و تمرکز کنید: 💝 * هر روز وقت بگذارید و چیزهایی را که به خاطر آن در زندگیتان ممنون و شکرگذار هستید را لیست کنید. حتی چیزهای خیلی کوچکی که معمولاً نادیده گرفته می شوند مثل سه وعده غذایی که در روز می خورید، حمام داغ، گرما، یخچال و اجاق گاز، آب لوله کشی، امکانات پزشکی، و دوستانتان. 💝 *. هر روز نقاط مثبت و ویژگی های مثبت تان را به خودتان یادآور شوید. به خاطر بیاورید که اولین بار چه ویژگی همسرتان شما را به او جذب کرد. یادتان بیاورید که چطور همسرتان پایه های رشد و ترقی شما را بنا کرد و چقدر از این تجربه چیز یاد گرفته اید. 💝 *. در دفتر خاطرت روزانه تان درمورد ویژگی ها مثبتی که درخودتان وجود دارد که می خواهید آنها را رشد داده و ارتقاء بخشید، بنویسید. اینها رفتارها، باورها، و ارزشهایی را شامل می شود که می خواهید روی آنها متمرکز شوید و می خواهید که رشد کرده و زندگیتان را در بر گیرد. 💝 *. به کتابخانه یا کتابفروشی بروید و چند نمونه کتاب و CD الهام بخش خریداری کنید. هر روز وقت بگذارید و این کتاب ها را مطالعه کنید یا به این نوارها گوش دهید. مطمئناً بسیار مثبت، اثربخش و الهام بخش خواهند بود. 💝 *. وقت کمتری را با دوستان یا اعضای خانواده تان که افرادی منفی باف هستند و جز حس ناامیدی و افسردگی چیزی به شما نمی دهند، بگذرانید. این افراد که انرژی مثبت شما را می گیرند و از بین می برند، مثل خون آشام هستند. درعوض سعی کنید دوستان جدید پیدا کنید که برایتان مثبت، حمایت کننده و نیروبخش باشند. @ayeha313
🚩 توت سفید و خواص بینظیر آن 🔹پیشگیری از سرطان 🔹تصفیه خون 🔹دوست کلیه ها 🔹درمان یبوست 🔹رفع کمخونی 🔹رفع حساسیت بهاره 🔹درمان دیابت 🔹تقویت سیستم ایمنی 🔹کمک به رفع سردی بدن و رسوبات @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اينكه مي گويند فلاني از وطن اصلي خود اعراض كرده يعني چه؟ در اين صورت حكم نماز و روزه در وطن اصلي كه از آن اعراض كرده چه مي شود؟ ✍ آیت الله خامنه ای:‌ اعراض از وطن يعني ترك وطن و تصميم به عدم اقامت در آن يعني ديگر قصد زندگي كردن در آنجا نداشته باشد. نماز در چنين مكاني شكسته است و روزه نيز صحيح نمي باشد، مگر اينكه قصد ده روز كند. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه انسان در محلي زندگي ميکرده و وطن او بوده، چنانچه از آنجا اعراض کند، يعني ديگر قصد نداشته باشد در آنجا زندگي کند، هر چند گاهي به عنوان مسافرت و ديدار بستگان و دوستان به آنجا برود، نمازش در آنجا شکسته است، خواه در آنجا ملکي داشته باشد يا نه و خواه اقوام و بستگانش در آنجا زندگي کنند يا نکنند، مگر اينکه سالي سه چهار ماه (هرچند بصورت پراکنده) در آن جا اقامت داشته باشد. ✍ آیت الله سیستانی : اگر از وطن اصلی اعراض کرده باشید به این معنی که مطمئن هستید در آینده برای سکونت به آنجا بر نمی گردید نماز در آنجا شکسته است مگر اینکه بخواهید 10 روز در آنجا بمانید. ✍ آیت وحید خراسانی: کسی که از وطنش اعراض کرده مادامی که آنجا را برای اقامت و زندگی دائمی خود اختیار نکرده در آنجا مسافر است و مراد از اعراض این است که احتمال عقلائیب نمی دهد که برای زندگی و اقامت دائمی به آنجا برگردد و کسی که چنین احتمالی نمی دهد هر گاه به وطن خود برود احکام مسافررادارد @ayeha313
⛔️ ⛔️ 🚬 ته‌سیگارهایی که در طبیعت رها می‌شوند، توسط حیوانات بلعیده شده و موجب مرگ آن‌ها می‌شود؛ در واقع سیگار، انسان‌ها را به تدریج می‌کشد و حیوانات را ناگهانی. @ayeha313
نشانه های مومن مخلص: 🔹1. در نیکی به دیگران: از کسی توقع پاداش تشکر ندارد (انسان، 9). 🔹2. در عبادت: جز خداوند سر تعظیم در مقابل کسی فرو نمی آورد (کهف، 110). 🔹3. در خانواده: از فقر نمی ترسد و با توکل به خدا ازدواج می کند (نور، 32). 🔹4. در جنگ با دشمن : از کسی جز خدا نمی ترسد (احزاب، 39). 🔹5. در تجارت و کسب و کار: از یاد خدا غافل نمی شود (نور، 37). @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ شبهه هنوز درک نکرده‌ام چرا وقتی کافری بیمار می‌شود، عذاب الهی است، اما وقتی مسلمانی بیمار می‌شود، آزمون الهی؟! ✅ پاسخ 🔹 صحبت درباره مصیبت و بلا و فلسفه آن، زیاد است و با چند جمله قابل توضیح نیست، اما در حدی که پاسخ شبهه فوق گفته شود، توضیح کوتاهی عرض می‌شود: ▫️ نظام دنیا قطعاً همراه با مصیبت ها، نقص ها و کمبود ها است و غیر از این نمی‌تواند باشد. (چرا؟ حکمت آن را در جای خود توضیح داده‌ام و داده‌اند.) در چنین شرایطی، عدالت الهی ایجاب می‌کند، در شرایط چالش برانگیز و غیر قابل اجتناب دنیا، بین افرادی که آسیبی دیده‌اند، تفاوت باشد: اگر کسی گناهی کرده همین آسیب به عنوان عذاب او در نظر گرفته می‌شود، اگر گناهی نکرده باشد، آن آسیب برای ثواب محسوب می‌شود. مثلاً پدری فکر می‌کند هر دو فرزندش خطایی کرده‌اند، به هر دو یک سیلی می‌زند، اما وقتی متوجه می‌شود اشتباه کرده، برای جبران، به فرزند بیگناه هدیه‌ای می‌دهد، با این تفاوت که آن پدر اشتباه کرده اما آسیب دیدن انسان‌ها در دنیا بخشی از قانون دنیا و نظام آفرینش است. @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام اثر: نویسنده: موضوع: رمان نوجوان انتشارات: رود آبی
🌱آیه های زندگی🌱
#معرفی_کتاب نام اثر: #ای_کاش_زودتر نویسنده: #سید_احمد_رضوی موضوع: رمان نوجوان انتشارات: رود آبی
کتاب ای کاش زودتر، مجموعه داستانهای متصل به یکدیگر است که در سه لایه با خواننده ارتباط برقرار میکند. کتاب “ای کاش زودتر” را میتوان کتابی چند وجهی دانست چرا که خواننده را درگیر و غوطه ور در ابعاد مختلف نظام مسائل عفاف و حجاب روزمره دخترانِ نوجوان میکند که با آن به صورت عینی و ملموس دست به گریبان هستند. یکی از ابعاد روایت داستانی این کتاب اختصاص به تبیین آثار و تبعات ارتباط آزاد، بی قید و شرط و بدون رعایت ملاحظات عقلی و عرفی با جنس مخالف برای دختران نوجوان دارد که در دل به چندین تجربه مستندگونه مانند هک گوشی و باجگیری از دختران نوجوان، ضربه جبران ناپذیر ناشی از خیانت، بیماری های روحی و روانی اشاره میکند که امروزه دامن گیر بسیاری از دختران نوجوان است. @ayeha313
🛑اگر خدا گفته زنهای خبیث برای مردان خبیث و پاکها برای پاکها هستن،پس چرا اطرافمون اینجوری نمیبینیم؟ به زبان ساده مینویسم تا راحت قابل فهم باشه. ‌ ‌‌در واقع اصلا اینجوری نیست! ما فکر میکنیم هرجا اسم زن و مرد میاد، قضیه ازدواج و این چیزاست! ‌ ‌در حالیکه ممکنه آیه‌،در اصل مربوط به متهم کردن دیگران به بدگویی، فحش و ... باشه! ‌‌ ‌‌چون دقت کنید آخر آیه اشاره میکنه که: مردان و زنان طیب و پاک، از این تهمت‌ها و اتهاماتی که به آنان می‌زنند مبرا هستند. أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ ‌ ‌🌏پس در اصل منظور آیه، یعنی کلمه الْخَبِيثَاتُ به یک زن خبیثه اختصاص ندارد، بلکه به سخن خبیث مثل اتهام، فحش و ... اشاره دارد که متعلق به افراد خبیث (للْخَبِيثِينَ) هست ‌ می‌فرماید: گفتار خبیث یا همون بد متعلق به افراد بد هست.مثلا دیدید ما به کسی که میگیم فحاشی در شان تو نیست! چون اون آدم،آدم پاکیه و ازش انتظار گفتار زننده و زشت نداریم. ولی از افراد بد،انتظار هر فحاشی و بی ادبی رو داریم. ‌ ‌پس خدا اینجا میگه گفتار خبیث مال آدمای خبیث هست و گفتار طیب و پاک هم برای زنان و مردان پاک. ‌ ♨️‌از کوزه همان تراود که در اوست خودمون میشه. پس ربطی نداره به ازدواج زن و مرد پاک و ناپاک! ‌‌ ‌احتمال بعدی اینجوریه که ما اصلا در نظر میگیریم خدا منظورش ازدواج افراد پاک با پاک و ناپاک با ناپاکه! ‌ ‌حتی اگر منظور این باشه دلیل نمیشه ما فکر کنیم خدا جلوی ازدواج ناپاک با پاک رو میگیره که!! بلکه خدا داره راهنمایی میکنه میگه پاک ها با پاک ها ازدواج کنن ناپاک ها با هم.افراد هم کفو با هم ازدواج کنن.پس این یه راهنماییه! ‌‌ ‌خب اگر بخوایم قبول کنیم که منظور آیه راهنمایی برای ازدواجه یه سوال مهم پیش میاد! ‌ مسأله پاکی یا بد بودن زن یا مردی فقط در مورد رعایت روابط محرم نامحرم و روابط جنسی خلاصه شده؟ ‌ ‌‌❄نه! ممکنه مثلاً دختری باشه که در بحث جنسی و ارتباطات با نامحرم خیلی رعایت کرده. اما مثلاً آدم بداخلاقی هست یا اصلاً نمی‌تونه جلوی زبونشو بگیره و فحش میده و غیبت میکنه و ... ‌ ‌✨خب این آدم درسته از بُعد جنسی آدم طیبی هست اما در بعد زبان و اخلاق خیلی هم آدم خبیثی هست! ‌ ‌پس ممکنه گیر انسانی بیفته که اخلاقش خوبه زبانش هم خوبه،اما در بحث جنسی خیلی طیب نبوده. ‌ ‌خب اینجا شاید نشه اشکال گرفت که چرا این دختر  که آفتاب مهتاب ندیده بوده گیر آدمی افتاده که 10 تا دوست دختر داشته !چون هر کدوم از این دختر و پسر از بعدی خبیث هستند و بعدی دیگر طیب و پاک! ‌ حالا اگر دختر همه جوره خوبه ولی گیر نامرد افتاده،ممکن امتحان الهی باشه.. ‌@ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهی امروز تمامی بیماران را لباس عافیت بپوشان الهی شفای جسم وروح وفکر، به ماعطاکن🌷 پروردگارا 🙏 دوستان خوبم همیشه شاد ، سلامت و خوشبخت باشند 🌷 آمیـــن یا حَیُّ یا قَیّوم 🙏 ای زنده ، ای پاینده 🙏 @ayeha313
امام جعفر صادق (ع): دو رکعت نماز که انسان متأهل بخواند، افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز است که انسان مجرد می خواند. @ayeha313
بلوغ_عقلی خواستگار خود را بسنجید. اگر از رفتارها و حرفهایش استنباط عاقل بودن نکردید، با او ازدواج نکنید. حتی اگر ظاهری مومن و متشرع داشته باشد. اکثر اختلافات منجر به طلاق از همین نبودن سرچشمه می‌گیرد. @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حد مجاز تکرار الفاظ نماز 💬از نظرشرعی تکرار کلمات و آیات سوره های نماز چه حکمی دارد؟ 🔹نماز فرد وسواسی که اذکار را تکرار می‌کند چه حکمی دارد؟ 📚 @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ⁉️ متن شبهه 👇👇 چرا در آیه 29 سوره بقره خداوند گفته است که اول همه آنچه در زمین وجود دارد را آفرید سپس به آفرینش آسمان پرداخت ولی در آیات 27 تا 33 سوره نازعات خداوند گفته است که اول آسمان را آفرید سپس زمین و آنچه در آن است را آفرید ؟ آیا این یک تناقض آشکار نیست؟ ✅ پاسخ 👇👇👇 با دقت در متن عربی این آیات و واژه های که در هر مورد به کار رفته است مشخص می گردد که هیچ یک از این آیاتی که گفته شده، سخنی درباره ترتیب خلقت زمین و آسمان ندارند . برای فهم این مطلب توجه شما را به واژه هایی که در هر یک از این آیات به کار رفته است جلب می نماییم: الف) آیه 29 سوره بقره: هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ در این آیه یکی از عباراتی که در آیه به کار رفته است عبارت «استوی الی السماء» است. مفسرین برای فهم دقیق لغت استوی این مثال را از گفتار عرب آورده اند : كان الأمير يدبر أمر الشام ثم استوى إلى أهل الحجاز : یعنی امیر امور شام را تدبیر کرد و سپس به اهل حجاز رو نمود که کار آنها را نیز تدبیر کند. بر این اساس معنی لغت استوی توجه برای تدبیر است و با دقت در آن معنی آیه چنین می شود : «سپس برای تدبیر به آسمان توجه نمود.» فهم این معنا وقتی کامل می شود که آیه دیگری از قرآن را نیز در کنار این آیه قرار دهیم که می گوید: يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْض‏ : خداوند امور اين جهان را از آسمان به سوى زمين تدبير می‏كند. (سجده/5) در ادامه آیه گفته است « فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ» کلمه « سَوَّیَ » در کتاب لغت عربی به فارسی قاموس قرآن که یک کتاب لغت محققانه است به معنی برابر كرد، پرداخت و مرتب گردانيد ترجمه شده (قاموس قرآن، ج3، ص328) و کلمه سماء در کتابهای لغت عربی بر اساس ریشه لغت که سمو می باشد اینگونه معنا شده : سَمَاءُ كلّ شي‏ء: أعلاه یعنی آسمان هر چیزی بالای آن است. (مفردات الفاظ قرآن، راغب، ص427) با این توضیح به نظر می رسد ترجمه درست آیه «اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ» چنین می شود: او کسی است که همه آنچه در زمین است را برای شما خلق کرد سپس برای تدبیر به آسمان نظر نمود پس آنها را هفت آسمان مرتب و برابر و هماهنگ نمود. گویی خداوند جهت تدبیر امور عالم از عالم مافوق (السماء) در تدبیر خود مراتب هفتگانه ای را قرار داد که هر یک گرچه جزئی از عالم مافوق (السماء) هستند اما نسبت به مرتبه پایین تر خود حکم آسمان را دارند چرا که تدبیر مرتبه پایین تر وابسته به آن است. علامه طباطبائی ره در تفسیر المیزان می گویند : از آنجا که در این آیه هدف بیان نعمت های داده شده به انسان است (ما همه آنچه در زمین است را برای انسان خلق کردیم) پس ادامه آیه هم می خواهد تکمیل این نعمت را بیان کند و توجه به این مطلب ما را به این نکته می رساند که توجه تدبیری خدا به آسمان به خاطر انسان است و همچنین فهمیده می شود که تنظیم طبقات هفتگانه آن هم به خاطر انسان و تدبیر امور اوست. (المیزان، ج1، ص 113) با توضیحاتی که داده شد معلوم شد که به هر تقدیر هیچ کدام از لغت های استوی و سوی در آیه معنی آفرید را نمی دهند و اگر هم مترجمی آن را آفرید ترجمه نموده دقت لازم را ننموده است. ب) آیات 27 تا 30 سوره نازعات أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا (27) رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا (28) وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا (29) وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا (30) آيا شما سخت‌تريد در آفرينش يا آسمان كه بنا كرد آنرا برافراشت سقفش را پس بدون نقص به اتمام رساند آنرا و تاريك ساخت شب آنرا و آشكار ساخت روز روشن آنرا و خشکی زمين را بعد از آن گسترانيد. در این آیات نیز سخن از ترتیب خلقت زمین و آسمان نیست چرا که لغت دحاها در آیه 30 به معنی آفریدن نیست . بلکه به معنی گسترش دادن است و با توجه به آن، منظور از آیه مورد نظر گسترش دادن خشکی زمین و آماده نمودن آن برای سکونت است. که در این مورد در کتابهایی مانند مجمع البحرین (ج1، ص104) و نثر طوبی (ج۱، ص ۲۵۳) که کتابهای لغت قرآنی هستند توضیح داده شده است. و روایاتی نیز در این مورد در کتابها و منابع حدیثی آمده است. به این ترتیب همانطور که دیدید در هیچ یک از آیات گفته شده سخن از ترتیب خلقت زمین و آسمان نیامده تا تعارضی بین آنها باشد و شبهه گفته شده به قرآن وارد نیست. @ayeha313
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا رفتن سر قبر ثواب داره؟ 👈برخي اعتقاد دارن که صرفا سر خاک اموات رفتن براي اون اموات ثواب نداره اون فاتحه و اذکار هستش که واسه اموات ثواب داره نه اومدن شما سر قبر و همون اذکار رو اگه تو خونه هم براشون بخوني به همون اندازه ثواب داره ✍️پاسخ: ✅زيارت کننده با زيارت قبور به ياد مرگ و آخرت افتاده و با سر زدن به مزار نزديک ترين افراد خود که روزهاي طولاني با ايشان انس داشته و اکنون از ديدن آنها محروم شده به فکر محروم شدن ديگران از ديدن خود وي مي افتد و باور وي نسبت به مرگ بيشتر مي شود و لذا سعي مي کند زاد و توشه اي براي آخرت خود بر دارد و لذا با ديدن اهل قبور از سرمستي و شادي هاي کاذب وي کم مي شود چنانکه با ديدن اهل قبور غم هاي بي فايده وي نسبت به امور دنيايي نيز کاسته مي شود و وقتي مي بيند که عاقبت امر وي به قبرستان ختم مي شود براي رسيدن به منافع زودگذر دنيايي نفس نفس نمي زند. همچنين طبق آنچه از روايات معصومين (عليهم السلام) استفاده مي شود شخص زيارت شونده نيز به سبب توجه و ارتباط خاصي که به قبر و بدن خود دارد از آمدن شخص زيارت کننده با خبر شده و در همان لحظات کوتاه خوشنود شده و با وي انس مي گيرد چنانکه در در رواياتي از امام صادق(ع) دربارة زيارت اهل قبور آمده:« إِنَّهُمْ يَأْنَسُونَ بِكُمْ فَإِذَا غِبْتُمْ عَنْهُمُ اسْتَوْحَشُوا» (1) « آنها با شما انس مي گيرند و وقتي از كنار آن ها مي رويد تنها شده و وحشت مي كنند». همچنين در حديث معتبر ديگري راوي نقل مي کند که از امام کاظم (ع) پرسيدم که «الْمُؤْمِنُ يَعْلَمُ بِمَنْ يَزُورُ قَبْرَهُ » «آيا شخص مؤمن نسبت به کسي که به زيارت وي رفته با خبر است» حضرت فرمود: « نَعَمْ وَ لَا يَزَالُ مُسْتَأْنِساً بِهِ مَا زَالَ عِنْدَهُ فَإِذَا قَامَ وَ انْصَرَفَ مِنْ قَبْرِهِ دَخَلَهُ مِنِ انْصِرَافِهِ عَنْ قَبْرِهِ وَحْشَة»؛ (2) « بله، مادامى كه زائر بر سر قبرش هست پيوسته با او مأنوس مى‏باشد و وقتى زائر بلند شده و از سر قبر او بر مى‏گردد از برگشتن وى وحشتى در شخص ميّت پيدا مى‏شود». بنابراين نبايد چنين فرض کنيم که شخص ميت هيچگونه اطلاعي از شخص زيارت کننده ندارد و لذا اگر ما هداياي خود که همان فاتحه و قرائت قرآن و صدقه دادن و .. را در حضور شخص ميت در کنار قبر وي انجام دهيم مطمئنا فوايد بيشتري براي ميت دارد چنانکه فرض کنيد روز مادر شده و شما در تهران و مادر شما در روستايي در سيستان و بلوچستان زندگي مي کند اگر روز مادر هديه خود را از طريق پست براي مادر ارسال کنيد فايده بيشتري دارد يا اينکه حضوري هديه خود را به مادر برسانيد فايده اش بيشتر است؟! گرچه در هر دو صورت هديه شما به دست مادر مي رسد، اما با حضور شما خوشنودي مادر بيشتر مي شود و چه بسا خوشنودي وي از حضور شما از آن هديه اي که براي وي تهيه نموده ايد بيشتر هم باشد. پي نوشت ها: 1. كليني، محمد بن يعقوب، كافي، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1407 ه ق، ج3 ، ص228. 2. همان. @ayeha313
والدین چطور با حسادت بچه‌ها برخورد کنند؟ 🔸این روزا به خاطر تعطیلات کرونایی اعضای خانواده بیشتر کنار هم هستن و ممکنه بچه‌ها رفتارهای خاصی از خودشون نشون بدن، ما چند راهکار برای حسادت بچه‌ها داریم. 🔸به فرزندتون گوش بدین 🔸افکار منفی رو از کودکتون دور کنین 🔸نسبت به فرزندتون دلسوز و مهربون باشین 🔸اهمیت اشتراک‌گذاری رو برای بچتون توضیح بدین 🔸مقایسه نکنین 🔸کودک رو بیش‌از حد ستایش نکنین 🔹برای کمک به فرزندتون ابتدا نوع حسادتش رو تشخیص بدین. @ayeha313